ลฝelezniฤnรก revolรบcia pod Tatrami
Slovenskรก republika sa zaviazala zmodernizovaลฅ trate zaradenรฉ do eurรณpskej ลพelezniฤnej siete na svojom รบzemรญ tak, aby vyhovovaliยญ technickรฝm ลกpecifikรกciรกm interoperability (TSI) eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu. Cieฤพom modernizรกcie aย rekonลกtrukcie je okrem zjednoteniaยญ parametrov prvkov infraลกtruktรบry (zaลฅaลพiteฤพnosลฅ mostov, priechodnรฝ prierez, elektrickรฉ napรกjanie, zabezpeฤovacie zariadenieยญ, dฤบลพka staniฤnรฝch koฤพajรญ atฤ.) aj zvรฝลกenie vรฝkonnosti trate. Sรบฤasลฅou piateho paneurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho koridoru je aj traลฅ ฤ. 180 ako jeho vetvaยญ ฤ. 5a (Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice).
Dรดleลพitรฝm parametrom modernizรกcie je maximรกlna traลฅovรก rรฝchlosลฅ. Ak mรก byลฅ ลพelezniฤnรก doprava konkurencieschopnรก cestnej doprave, aย to najmรค nรกkladnej, musรญ ponรบknuลฅ vyลกลกรญ ลกtandard prรกve zย hฤพadiska ฤasu pri dosahovanรญ cieฤพov. Tรกto poลพiadavka je, samozrejme, dรดleลพitรก aj vย osobnej doprave.Histรณria Povolenie na vรฝstavbu ลพelezniฤnej trate bolo udelenรฉ zรกkonom Rรญลกskeho snemu monarchie vย roku 1865 aย cisรกrom schvรกlenรฉ aลพ vย roku 1866. Vznikol podnik bratov Richeovcov sย nรกzvom Koลกicko-bohumรญnska ลพeleznica, ktorรฝ vย nasledujรบcom roku zaฤal vรฝstavbu. Stavba trate vย รบseku Poprad โ ลฝilina zaฤala 15. decembra 1869 aย oย tri dni neskรดr aj stavba รบseku ลฝilina โ zemskรก hranica medzi Uhorskom aย Rakรบskom pri Jablunkove. รsek Teลกรญn โ ลฝilina bol otvorenรฝ 8. 1. 1871 aย รบsek ลฝilina โ Poprad 8. 12. 1871. Celรก traลฅ Bohumรญn โ Koลกice sa uviedla do prevรกdzky 18. 3. 1872 otvorenรญm รบseku Spiลกskรก Novรก Ves โ Kysak. Vย marci roku 2009 teda oslรกvila tรกto traลฅ uลพ 137. narodeniny aย vย pรดvodnom trasovanรญ slรบลพi dodnes. |
Sรบฤasnรฝ stav
Vย rรกmci programu projektovej prรญpravy modernizรกcie tratรญ sa trate koridoru ฤ. 5 na รบzemรญ Slovenska rozdelili na niekoฤพko รบsekov, ktorรฉ sรบ projekฤne aj realizaฤne zvlรกdnuteฤพnรฉ. Jednรฝm zย takรฝchto รบsekov ลพelezniฤnej trate ฤ. 180, tzv. hlavnรฉho ลฅahu Koลกice โ ลฝilina, je aj รบsek Poprad โ Liptovskรฝ Mikulรกลก, sย najnรกroฤnejลกรญmi pomermi zย hฤพadiska smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia trasy od Svitu po Krรกฤพovu Lehotu. Vย km 218,300 sa nachรกdza najvyลกลกie poloลพenรก ลพelezniฤnรก stanica na trati normรกlneho rozchodu โ ล trba (895 m n. m.).
Medzi ลพelezniฤnรฝmi stanicami Svit aย ล trba traลฅ prekonรกva vรฝลกkovรฝ rozdiel 163 m na vzdialenosลฅ asi 11,8 km, ฤo predstavuje priemernรฝ sklon trate 13,8 โฐ, aย medzi stanicami Krรกฤพova Lehota aย ล trba traลฅ prekonรกva vรฝลกkovรฝ rozdiel 242 m na vzdialenosลฅ 23,1 km, ฤo predstavuje priemernรฝ sklon trate 10,5 โฐ. Lokรกlne vลกak sklony trate dosahujรบ hodnoty medzi 15 โฐ aลพ 16 โฐ.
Trasa ลพelezniฤnej trate bola vย 19. storoฤรญ navrhnutรก tak, aby nebolo potrebnรฉ budovaลฅ ลพelezniฤnรฉ tunely, ฤiลพe sa prispรดsobuje priebehu vrstevnรญc terรฉnu. Tomu, samozrejme, zodpovedajรบ aj smerovรฉ pomery trate. Polomery oblรบkov majรบ hodnoty okolo 500 aลพ 600 metrov.
ล trba โ celkovรก situรกcia, tunel Hencnava
Traลฅovรฝ รบsek Svit โ Vaลพec
Ako bolo spomenutรฉ, parameter rรฝchlosti je pri vybratรฝch tratiach eurรณpskej ลพelezniฤnej siete veฤพmi dรดleลพitรฝ aย tรกto traลฅ patrรญ zย hฤพadiska kritรฉriรญ interoperability do kategรณrie sย maximรกlnou rรฝchlosลฅou 160 aลพ 200 km/h. Hodnoty maximรกlnej traลฅovej rรฝchlosti sa teda pri nรกvrhu trasy zaradili medzi prioritnรฉ ciele projektu. Minimรกlny polomer oblรบka pre rรฝchlosลฅ 160 km/h je podฤพa platnรฝch slovenskรฝch noriem 1ย 210 m, ฤiลพe dvakrรกt vรคฤลกรญ ako pri sรบฤasnej trase.
Je teda jasnรฉ, ลพe sรบฤasnรก trasa trate sa nebude daลฅ vย celom รบseku Poprad โ Liptovskรฝ Mikulรกลก pouลพiลฅ aย ลพe traลฅ bude potrebnรฉ na viacerรฝch miestach preloลพiลฅ do novej polohy. ฤalลกรญm dรดleลพitรฝm cieฤพom, ktorรฝ mรก zย hฤพadiska dlhodobรฉho uลพรญvania trate veฤพkรฝ vplyv na prevรกdzkovรบ ekonomiku, bolo zlepลกenie sklonovรฝch pomerov trate, ฤo sa dรก dosiahnuลฅ iba odrezanรญm aย zarovnanรญm vrcholu pozdฤบลพneho profilu trate, ktorรฝ predstavuje ลพelezniฤnรก stanica ล trba.
Uvedenรฉmu cieฤพu napomohlo aj variantnรฉ trasovanie vย rรกmci procesu posudzovania vplyvov stavby na ลพivotnรฉ prostredie (EIA). Vย รบseku Svit โ Vaลพec sa ลกtudovalo niekoฤพko trรกs. Dรดleลพitรฝm zรกverom ลกtรบdie je, ลพe sklonovรฉ pomery trate pri prijateฤพnรฝch investiฤnรฝch nรกkladoch aย prijateฤพnรฝch vplyvoch na ลพivotnรฉ prostredie nemoลพno zlepลกiลฅ (zmierniลฅ), ak by sa novรก traลฅ viedla cez sรบฤasnรบ ลฝST ล trba. Odporรบฤanรฝm variantom zย procesu EIA, ktorรฝ sa nรกsledne spracoval vย dokumentรกcii pre รบzemnรฉ rozhodnutie, sa stala รบplnรก preloลพka trate od sลพkm 210,100 po sลพkm 224,600 (asi od zastรกvky Lรบฤivnรก po zastรกvku Vaลพec) sย novou ลพelezniฤnou stanicou ล trba.
Vย rรกmci nรกvrhu preloลพky trate bolo najdรดleลพitejลกieย nรกjsลฅ vhodnรฉ miesto na novรบ ลพelezniฤnรบ stanicu ล trba aย optimalizovaลฅ smerovรฝ aย vรฝลกkovรฝ nรกvrh trasy zย hฤพadiska minimalizรกcie potreby budovania novรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov. Samozrejme, to vลกetko pri neustรกlom sledovanรญ rรฝchlostnรฉho parametra trasy 160 aลพ 200 km/h.
Pozdฤบลพny profil
Nรกvrh preloลพky trate
Samotnรบ preloลพku trate moลพno rozdeliลฅ na dva charakteristickรฉ รบseky Lรบฤivnรก โ ล trba aย ล trba โ Vaลพec, ktorรฉ sa od seba lรญลกia vย niektorรฝch parametroch aย majรบ aj technicky zaujรญmavรฉ osobitosti.
Vย prvom รบseku je dominantnรฝm objektom dvojkoฤพajnรฝ, jednorรบrovรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel Kolombiarok sย dฤบลพkou 1ย 210 m. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ vย tuneli je 5 m. รsek trate vyhovuje rรฝchlosti 200 km/h. Zรกpadnรฝ portรกl tunela priamo susedรญ sย novou ลพelezniฤnou stanicou ล trba. Traลฅ vychรกdzajรบca zย tunela Kolombiarok tu kriลพuje jestvujรบcu traลฅ podjazdom. Takรฉto rieลกenie umoลพnรญ poฤas vรฝstavby novej trate zachovaลฅ prevรกdzku na jestvujรบcej trati bez vรกลพnejลกรญch obmedzenรญ.
Samotnรก ลฝST ล trba sa navrhla ako ลกtvorkoฤพajnรก ลพelezniฤnรก stanica vย tesnom susedstve sรบฤasnej zastรกvky aย obce ล trba. Nadmorskรก vรฝลกka novej stanice mรก hodnotu 841 m n. m. Stanica sa vybuduje vย otvorenom zรกreze (podobne ako sรบฤasnรก ลฝST ล trba). Bude vybavenรก novou, modernou staniฤnou budovou, okrajovรฝmi nรกstupiลกลฅami sย dฤบลพkou 400 m, manipulaฤnรฝmi koฤพajami aย novรฝmi budovami strediska miestnej sprรกvy aย strediska รบdrลพby. Sรบฤasลฅou projektu je aj predฤบลพenie ozubnicovej ลพeleznice aลพ kย obci ล trba aย zastรกvka โzubaฤkyโ bude integrovanรก do novej staniฤnej budovy. Pre trasu predฤบลพenia ozubnicovej ลพeleznice sa vyuลพije sรบฤasnรฉ teleso ลพelezniฤnej trate. Predฤบลพenรญm ozubnicovej ลพeleznice sa zabezpeฤรญ priame spojenie obce ล trba so ล trbskรฝm plesom. Sรบฤasnรก stanica ล trba sa stane zastรกvkou zubaฤky. Pred novou staniฤnou budovou je navrhnutรฉ parkovisko priamo dostupnรฉ zย vetiev diaฤพniฤnej kriลพovatky ล trba.
Veฤพkou komplikรกciou pri umiestลovanรญ stanice bolo krรญลพenie sย vybudovanou estakรกdou diaฤพnice D1. Malรฉ rozpรคtie medzi piliermi diaฤพniฤnej estakรกdy nรกs donรบtilo posunรบลฅ koฤพajisko stanice zรกpadnรฝm smerom โ medzi piliere nebolo moลพnรฉ umiestniลฅ ลกtyri dopravnรฉ koฤพaje. Nรกsledkom toho vzniklo na Slovensku dosiaฤพ nerealizovanรฉ rieลกenie โ celรฉ zรกpadnรฉ zhlavie stanice sa umiestni do nadvรคzujรบceho ลพelezniฤnรฉho tunela ล trba. Novรก ลฝST ล trba by sa dala pomenovaลฅ aj ako stanica medzi dvoma tunelmi.
Tunel ล trba sa navrhol ako dvojrรบrovรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel (pre kaลพdรบ koฤพaj osobitnรก tunelovรก rรบra) sย dฤบลพkou 2ย 840 m. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ vย tuneli je 40 m. Vย tuneli sa nachรกdza aj budรบci najvyลกลกรญ bod trate sย kรณtou 848 m n. m. Vย porovnanรญ sย nadmorskou vรฝลกkou sรบฤasnej stanice ล trba ide oย รบsporu 47 vรฝลกkovรฝch metrov. Vฤaka tomu sa sklon trate od novej ลฝST ล trba vย smere do Vaลพca plynulo menรญ zย 1 โฐ na asi 6,5 โฐ na dฤบลพke 6 km, ฤo bude maลฅ priaznivรฝ vplyv na prevรกdzkovรฉ nรกklady trate zย hฤพadiska spotreby trakฤnรฉho prรบdu.
Zรกpadnรฝm portรกlom tunela ล trba traลฅ vyรบsลฅuje do zรกrezu dlhรฉho asi 730 m, ktorรฝ vย sรบฤasnosti kriลพuje rozvetvenรฉ rieฤisko Lรบฤneho potoka. Tu bolo potrebnรฉ vyrieลกiลฅ zdanlivo jednoduchรบ, no vย praxi nรกroฤnรบ รบlohu โ ochranu budรบcej trate pred vodou aย presmerovanie vodnรฉho toku do novรฉho nรกhradnรฉho koryta. Hneฤ za zรกrezom traลฅ prechรกdza do nรญzkeho nรกsypu aย vย nลพkm 220,591, vo vรฝhybni Biely Vรกh, traลฅ kriลพuje rovnomennรฝ vodnรฝ tok. Vzรกpรคtรญ traลฅ vchรกdza do asi 250 m dlhรฉho zรกrezu pred vรฝchodnรฝm portรกlom ลพelezniฤnรฉho tunela Hencnava. Novรก trasa podchรกdza pรดvodnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ sย cieฤพom zachovaลฅ prevรกdzku na jestvujรบcej trati poฤas vรฝstavby. Na jestvujรบcej trati bude potrebnรฉ vybudovaลฅ doฤasnรฉ premostenie zรกrezu. Neฤalekรบ cestu I. triedy I/18 traลฅ podchรกdza tesne za portรกlom uลพ vย tuneli. Ide teda oย veฤพmi zloลพitรฝ, na stavebnรฉ postupy nรกroฤnรฝ uzol.
ลฝelezniฤnรฝ tunel Hencnava je jednorรบrovรฝ, dvojkoฤพajnรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel sย dฤบลพkou 1ย 067 m. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ vย tuneli je 4,75 m. Traลฅ vย ลom klesรก sklonom 5,6 โฐ kย zastรกvke Vaลพec. Za zmienku opรคลฅ stojรญ charakteristika asi 800 m รบseku trate od zรกpadnรฉho portรกlu tunela Hencnava po napojenie preloลพky do pรดvodnej trate vย zastรกvke Vaลพec. Vย รบseku bolo potrebnรฉ vyrieลกiลฅ preloลพku cesty I. triedy I/18 novรฝm nadjazdom ponad budรบcu traลฅ, jej zapojenie do jestvujรบcej diaฤพniฤnej kriลพovatky, krรญลพenie trate sย novou diaฤพnicou aย potokom Mlyniฤnรก voda prakticky vย jednom mieste, kde problรฉmy spรดsobovalo umiestnenie pilierov diaฤพniฤnรฉho mosta.
Okrem opรญsanej preloลพky bude na trati Poprad โ Liptovskรฝ Mikulรกลก vybudovanรฝch eลกte niekoฤพko ฤalลกรญch zaujรญmavรฝch รบsekov aย objektov, zย ktorรฝch za zmienku stojรญ preloลพka trate Liptovskรฝ Hrรกdok โ Palรบdza sย dฤบลพkou asi 15 km, novรก ลฝST Liptovskรฝ Mikulรกลก aย tunel Palรบdza, budรบci najdlhลกรญ tunel na Slovensku, ฤervenรฝ kรบt sย dฤบลพkou 4ย 885 m aย takisto preloลพka trate Vaลพec โ Vรฝchodnรก sย dvoma ลพelezniฤnรฝmi tunelmi Dรบbrava aย Zรกmฤisko. Celkovo je na asi 60 km dlhom รบseku navrhnutรฝch 7 ลพelezniฤnรฝch tunelov aย 40 km trate umoลพลuje jazdu vlakov rรฝchlosลฅou 200 km/h.
Sรบhrnnรก charakteristika preloลพky Lรบฤivnรก โ Vaลพec
|
Ing.ย Ondrej Podolec
Foto: REMING CONSULT a. s.
Ondrej Podolec je manaลพรฉrom projektu aย ลกpecialistom pre koฤพajovรฉ stavby vย spoloฤnosti REMING CONSULT a. s. Vรฝznamne sa podieฤพa na projektovej prรญprave koฤพajovรฝch stavieb, predovลกetkรฝm modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov na Slovensku.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.