ลฝelezniฤnรก revolรบcia pod Tatrami
Galรฉria(4)

ลฝelezniฤnรก revolรบcia pod Tatrami

Partneri sekcie:

Slovenskรก republika sa zaviazala zmodernizovaลฅ trate zaradenรฉ do eurรณpskej ลพelezniฤnej siete na svojom รบzemรญ tak, aby vyhovovaliยญ technickรฝm ลกpecifikรกciรกm interoperability (TSI) eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu. Cieฤพom modernizรกcie aย rekonลกtrukcie je okrem zjednoteniaยญ parametrov prvkov infraลกtruktรบry (zaลฅaลพiteฤพnosลฅ mostov, priechodnรฝ prierez, elektrickรฉ napรกjanie, zabezpeฤovacie zariadenieยญ, dฤบลพka staniฤnรฝch koฤพajรญ atฤ.) aj zvรฝลกenie vรฝkonnosti trate. Sรบฤasลฅou piateho paneurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho koridoru je aj traลฅ ฤ. 180 ako jeho vetvaยญ ฤ. 5a (Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice).

Dรดleลพitรฝm parametrom modernizรกcie je maximรกlna traลฅovรก rรฝchlosลฅ. Ak mรก byลฅ ลพelezniฤnรก doprava konkurencieschopnรก cestnej doprave, aย to najmรค nรกkladnej, musรญ ponรบknuลฅ vyลกลกรญ ลกtandard prรกve zย hฤพadiska ฤasu pri dosahovanรญ cieฤพov. Tรกto poลพiadavka je, samozrejme, dรดleลพitรก aj vย osobnej doprave.

Histรณria
Povolenie na vรฝstavbu ลพelezniฤnej trate bolo udelenรฉ zรกkonom Rรญลกskeho snemu monarchie vย roku 1865 aย cisรกrom schvรกlenรฉ aลพ vย roku 1866. Vznikol podnik bratov Richeovcov sย nรกzvom Koลกicko-bohumรญnska ลพeleznica, ktorรฝ vย nasledujรบcom roku zaฤal vรฝstavbu.

Stavba trate vย รบseku Poprad โ€“ ลฝilina zaฤala 15. decembra 1869 aย oย tri dni neskรดr aj stavba รบseku ลฝilina โ€“ zemskรก hranica medzi Uhorskom aย Rakรบskom pri Jablunkove. รšsek Teลกรญn โ€“ ลฝilina bol otvorenรฝ 8. 1. 1871 aย รบsek ลฝilina โ€“ Poprad 8. 12. 1871. Celรก traลฅ Bohumรญn โ€“ Koลกice sa uviedla do prevรกdzky 18. 3. 1872 otvorenรญm รบseku Spiลกskรก Novรก Ves โ€“ Kysak.

Vย marci roku 2009 teda oslรกvila tรกto traลฅ uลพ 137. narodeniny aย vย pรดvodnom trasovanรญ slรบลพi dodnes.

Sรบฤasnรฝ stav
Vย rรกmci programu projektovej prรญpravy modernizรกcie tratรญ sa trate koridoru ฤ. 5 na รบzemรญ Slovenska rozdelili na niekoฤพko รบsekov, ktorรฉ sรบ projekฤne aj realizaฤne zvlรกdnuteฤพnรฉ. Jednรฝm zย takรฝchto รบsekov ลพelezniฤnej trate ฤ. 180, tzv. hlavnรฉho ลฅahu Koลกice โ€“ ลฝilina, je aj รบsek Poprad โ€“ Liptovskรฝ Mikulรกลก, sย najnรกroฤnejลกรญmi pomermi zย hฤพadiska smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia trasy od Svitu po Krรกฤพovu Lehotu. Vย km 218,300 sa nachรกdza najvyลกลกie poloลพenรก ลพelezniฤnรก stanica na trati normรกlneho rozchodu โ€“ ล trba (895 m n. m.).

Medzi ลพelezniฤnรฝmi stanicami Svit aย ล trba traลฅ prekonรกva vรฝลกkovรฝ rozdiel 163 m na vzdialenosลฅ asi 11,8 km, ฤo predstavuje priemernรฝ sklon trate 13,8 โ€ฐ, aย medzi stanicami Krรกฤพova Lehota aย ล trba traลฅ prekonรกva vรฝลกkovรฝ rozdiel 242 m na vzdialenosลฅ 23,1 km, ฤo predstavuje priemernรฝ sklon trate 10,5 โ€ฐ. Lokรกlne vลกak sklony trate dosahujรบ hodnoty medzi 15 โ€ฐ aลพ 16 โ€ฐ.

Trasa ลพelezniฤnej trate bola vย 19. storoฤรญ navrhnutรก tak, aby nebolo potrebnรฉ budovaลฅ ลพelezniฤnรฉ tunely, ฤiลพe sa prispรดsobuje priebehu vrstevnรญc terรฉnu. Tomu, samozrejme, zodpovedajรบ aj smerovรฉ pomery trate. Polomery oblรบkov majรบ hodnoty okolo 500 aลพ 600 metrov.

ล trba โ€“ celkovรก situรกcia, tunel Hencnava

Traลฅovรฝ รบsek Svit โ€“ Vaลพec
Ako bolo spomenutรฉ, parameter rรฝchlosti je pri vybratรฝch tratiach eurรณpskej ลพelezniฤnej siete veฤพmi dรดleลพitรฝ aย tรกto traลฅ patrรญ zย hฤพadiska kritรฉriรญ interoperability do kategรณrie sย maximรกlnou rรฝchlosลฅou 160 aลพ 200 km/h. Hodnoty maximรกlnej traลฅovej rรฝchlosti sa teda pri nรกvrhu trasy zaradili medzi prioritnรฉ ciele projektu. Minimรกlny polomer oblรบka pre rรฝchlosลฅ 160 km/h je podฤพa platnรฝch slovenskรฝch noriem 1ย 210 m, ฤiลพe dvakrรกt vรคฤลกรญ ako pri sรบฤasnej trase.

Je teda jasnรฉ, ลพe sรบฤasnรก trasa trate sa nebude daลฅ vย celom รบseku Poprad โ€“ Liptovskรฝ Mikulรกลก pouลพiลฅ aย ลพe traลฅ bude potrebnรฉ na viacerรฝch miestach preloลพiลฅ do novej polohy. ฤŽalลกรญm dรดleลพitรฝm cieฤพom, ktorรฝ mรก zย hฤพadiska dlhodobรฉho uลพรญvania trate veฤพkรฝ vplyv na prevรกdzkovรบ ekonomiku, bolo zlepลกenie sklonovรฝch pomerov trate, ฤo sa dรก dosiahnuลฅ iba odrezanรญm aย zarovnanรญm vrcholu pozdฤบลพneho profilu trate, ktorรฝ predstavuje ลพelezniฤnรก stanica ล trba.

Uvedenรฉmu cieฤพu napomohlo aj variantnรฉ trasovanie vย rรกmci procesu posudzovania vplyvov stavby na ลพivotnรฉ prostredie (EIA). Vย รบseku Svit โ€“ Vaลพec sa ลกtudovalo niekoฤพko trรกs. Dรดleลพitรฝm zรกverom ลกtรบdie je, ลพe sklonovรฉ pomery trate pri prijateฤพnรฝch investiฤnรฝch nรกkladoch aย prijateฤพnรฝch vplyvoch na ลพivotnรฉ prostredie nemoลพno zlepลกiลฅ (zmierniลฅ), ak by sa novรก traลฅ viedla cez sรบฤasnรบ ลฝST ล trba. Odporรบฤanรฝm variantom zย procesu EIA, ktorรฝ sa nรกsledne spracoval vย dokumentรกcii pre รบzemnรฉ rozhodnutie, sa stala รบplnรก preloลพka trate od sลพkm 210,100 po sลพkm 224,600 (asi od zastรกvky Lรบฤivnรก po zastรกvku Vaลพec) sย novou ลพelezniฤnou stanicou ล trba.

Vย rรกmci nรกvrhu preloลพky trate bolo najdรดleลพitejลกieย  nรกjsลฅ vhodnรฉ miesto na novรบ ลพelezniฤnรบ stanicu ล trba aย optimalizovaลฅ smerovรฝ aย vรฝลกkovรฝ nรกvrh trasy zย hฤพadiska minimalizรกcie potreby budovania novรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov. Samozrejme, to vลกetko pri neustรกlom sledovanรญ rรฝchlostnรฉho parametra trasy 160 aลพ 200 km/h.



Pozdฤบลพny profil

Nรกvrh preloลพky trate
Samotnรบ preloลพku trate moลพno rozdeliลฅ na dva charakteristickรฉ รบseky Lรบฤivnรก โ€“ ล trba aย ล trba โ€“ Vaลพec, ktorรฉ sa od seba lรญลกia vย niektorรฝch parametroch aย majรบ aj technicky zaujรญmavรฉ osobitosti.

Vย prvom รบseku je dominantnรฝm objektom dvojkoฤพajnรฝ, jednorรบrovรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel Kolombiarok sย dฤบลพkou 1ย 210 m. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ vย tuneli je 5 m. รšsek trate vyhovuje rรฝchlosti 200 km/h. Zรกpadnรฝ portรกl tunela priamo susedรญ sย novou ลพelezniฤnou stanicou ล trba. Traลฅ vychรกdzajรบca zย tunela Kolombiarok tu kriลพuje jestvujรบcu traลฅ podjazdom. Takรฉto rieลกenie umoลพnรญ poฤas vรฝstavby novej trate zachovaลฅ prevรกdzku na jestvujรบcej trati bez vรกลพnejลกรญch obmedzenรญ.

Samotnรก ลฝST ล trba sa navrhla ako ลกtvorkoฤพajnรก ลพelezniฤnรก stanica vย tesnom susedstve sรบฤasnej zastรกvky aย obce ล trba. Nadmorskรก vรฝลกka novej stanice mรก hodnotu 841 m n. m. Stanica sa vybuduje vย otvorenom zรกreze (podobne ako sรบฤasnรก ลฝST ล trba). Bude vybavenรก novou, modernou staniฤnou budovou, okrajovรฝmi nรกstupiลกลฅami sย dฤบลพkou 400 m, manipulaฤnรฝmi koฤพajami aย novรฝmi budovami strediska miestnej sprรกvy aย strediska รบdrลพby. Sรบฤasลฅou projektu je aj predฤบลพenie ozubnicovej ลพeleznice aลพ kย obci ล trba aย zastรกvka โ€žzubaฤkyโ€œ bude integrovanรก do novej staniฤnej budovy. Pre trasu predฤบลพenia ozubnicovej ลพeleznice sa vyuลพije sรบฤasnรฉ teleso ลพelezniฤnej trate. Predฤบลพenรญm ozubnicovej ลพeleznice sa zabezpeฤรญ priame spojenie obce ล trba so ล trbskรฝm plesom. Sรบฤasnรก stanica ล trba sa stane zastรกvkou zubaฤky. Pred novou staniฤnou budovou je navrhnutรฉ parkovisko priamo dostupnรฉ zย vetiev diaฤพniฤnej kriลพovatky ล trba.

Veฤพkou komplikรกciou pri umiestลˆovanรญ stanice bolo krรญลพenie sย vybudovanou estakรกdou diaฤพnice D1. Malรฉ rozpรคtie medzi piliermi diaฤพniฤnej estakรกdy nรกs donรบtilo posunรบลฅ koฤพajisko stanice zรกpadnรฝm smerom โ€“ medzi piliere nebolo moลพnรฉ umiestniลฅ ลกtyri dopravnรฉ koฤพaje. Nรกsledkom toho vzniklo na Slovensku dosiaฤพ nerealizovanรฉ rieลกenie โ€“ celรฉ zรกpadnรฉ zhlavie stanice sa umiestni do nadvรคzujรบceho ลพelezniฤnรฉho tunela ล trba. Novรก ลฝST ล trba by sa dala pomenovaลฅ aj ako stanica medzi dvoma tunelmi.

Tunel ล trba sa navrhol ako dvojrรบrovรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel (pre kaลพdรบ koฤพaj osobitnรก tunelovรก rรบra) sย dฤบลพkou 2ย 840 m. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ vย tuneli je 40 m. Vย tuneli sa nachรกdza aj budรบci najvyลกลกรญ bod trate sย kรณtou 848 m n. m. Vย porovnanรญ sย nadmorskou vรฝลกkou sรบฤasnej stanice ล trba ide oย รบsporu 47 vรฝลกkovรฝch metrov. Vฤaka tomu sa sklon trate od novej ลฝST ล trba vย smere do Vaลพca plynulo menรญ zย 1 โ€ฐ na asi 6,5 โ€ฐ na dฤบลพke 6 km, ฤo bude maลฅ priaznivรฝ vplyv na prevรกdzkovรฉ nรกklady trate zย hฤพadiska spotreby trakฤnรฉho prรบdu.

Zรกpadnรฝm portรกlom tunela ล trba traลฅ vyรบsลฅuje do zรกrezu dlhรฉho asi 730 m, ktorรฝ vย sรบฤasnosti kriลพuje rozvetvenรฉ rieฤisko Lรบฤneho potoka. Tu bolo potrebnรฉ vyrieลกiลฅ zdanlivo jednoduchรบ, no vย praxi nรกroฤnรบ รบlohu โ€“ ochranu budรบcej trate pred vodou aย presmerovanie vodnรฉho toku do novรฉho nรกhradnรฉho koryta. Hneฤ za zรกrezom traลฅ prechรกdza do nรญzkeho nรกsypu aย vย nลพkm 220,591, vo vรฝhybni Biely Vรกh, traลฅ kriลพuje rovnomennรฝ vodnรฝ tok. Vzรกpรคtรญ traลฅ vchรกdza do asi 250 m dlhรฉho zรกrezu pred vรฝchodnรฝm portรกlom ลพelezniฤnรฉho tunela Hencnava. Novรก trasa podchรกdza pรดvodnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ sย cieฤพom zachovaลฅ prevรกdzku na jestvujรบcej trati poฤas vรฝstavby. Na jestvujรบcej trati bude potrebnรฉ vybudovaลฅ doฤasnรฉ premostenie zรกrezu. Neฤalekรบ cestu I. triedy I/18 traลฅ podchรกdza tesne za portรกlom uลพ vย tuneli. Ide teda oย veฤพmi zloลพitรฝ, na stavebnรฉ postupy nรกroฤnรฝ uzol.

ลฝelezniฤnรฝ tunel Hencnava je jednorรบrovรฝ, dvojkoฤพajnรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel sย dฤบลพkou 1ย 067 m. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ vย tuneli je 4,75 m. Traลฅ vย ลˆom klesรก sklonom 5,6 โ€ฐ kย zastรกvke Vaลพec. Za zmienku opรคลฅ stojรญ charakteristika asi 800 m รบseku trate od zรกpadnรฉho portรกlu tunela Hencnava po napojenie preloลพky do pรดvodnej trate vย zastรกvke Vaลพec. Vย รบseku bolo potrebnรฉ vyrieลกiลฅ preloลพku cesty I. triedy I/18 novรฝm nadjazdom ponad budรบcu traลฅ, jej zapojenie do jestvujรบcej diaฤพniฤnej kriลพovatky, krรญลพenie trate sย novou diaฤพnicou aย potokom Mlyniฤnรก voda prakticky vย jednom mieste, kde problรฉmy spรดsobovalo umiestnenie pilierov diaฤพniฤnรฉho mosta.

Okrem opรญsanej preloลพky bude na trati Poprad โ€“ Liptovskรฝ Mikulรกลก vybudovanรฝch eลกte niekoฤพko ฤalลกรญch zaujรญmavรฝch รบsekov aย objektov, zย ktorรฝch za zmienku stojรญ preloลพka trate Liptovskรฝ Hrรกdok โ€“ Palรบdza sย dฤบลพkou asi 15 km, novรก ลฝST Liptovskรฝ Mikulรกลก aย tunel Palรบdza, budรบci najdlhลกรญ tunel na Slovensku, ฤŒervenรฝ kรบt sย dฤบลพkou 4ย 885 m aย takisto preloลพka trate Vaลพec โ€“ Vรฝchodnรก sย dvoma ลพelezniฤnรฝmi tunelmi Dรบbrava aย Zรกmฤisko. Celkovo je na asi 60 km dlhom รบseku navrhnutรฝch 7 ลพelezniฤnรฝch tunelov aย 40 km trate umoลพลˆuje jazdu vlakov rรฝchlosลฅou 200 km/h.

Sรบhrnnรก charakteristika preloลพky Lรบฤivnรก โ€“ Vaลพec

  • Traลฅ je navrhnutรก ako novostavba na zelenej lรบke.
  • Maximรกlna traลฅovรก rรฝchlosลฅ vย รบseku ลฝST Poprad โ€“ ลฝST ล trba je 200 km/h, vย รบseku ลฝST ล trba โ€“ zastรกvka Vaลพec 160 aลพ 170 km/h.
  • Trakฤnรก napรกjacia sรบstava: striedavรก, 25 kV.
  • Staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie: elektronickรฉ stavadlo, traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie: obojsmernรฉ automatickรฉ hradlo.
  • Vย trase sa nachรกdzajรบ dve dopravne โ€“ ลพelezniฤnรก stanica ล trba aย vรฝhybลˆa Biely Vรกh.
  • Dฤบลพka preloลพky je 12,7 km, pรดvodnรก traลฅ sa po ukonฤenรญ stavby odstrรกni.
  • Preloลพka obsahuje 3 ลพelezniฤnรฉ tunely (zย toho jeden dvojrรบrovรฝ) sย celkovou dฤบลพkou 5ย 117 m.
  • Vลกetky krรญลพenia sย cestnรฝmi komunikรกciami budรบ mimoรบrovลˆovรฉ.
  • Vย tuneloch aย kย nim priฤพahlรฝch รบsekoch bude pouลพitรฝ bezลกtrkovรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok, tzv. pevnรก jazdnรก drรกha. Dฤบลพka trate sย pevnou jazdnou drรกhou bude 6ย 635โ€‰m, teda takmer polovica zย celkovej dฤบลพky preloลพky.

Ing.ย Ondrej Podolec
Foto: REMING CONSULT a. s.

Ondrej Podolec je manaลพรฉrom projektu aย ลกpecialistom pre koฤพajovรฉ stavby vย spoloฤnosti REMING CONSULT a. s. Vรฝznamne sa podieฤพa na projektovej prรญprave koฤพajovรฝch stavieb, predovลกetkรฝm modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov na Slovensku.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie