Zlรฝ stav mostnรฝch objektov by sme vedeli zvrรกtiลฅ zhruba do 10 rokov, hovorรญ tajomnรญk ministerstva dopravy
โล tรกt dnes nemรก dostatok finanฤnรฝch prostriedkov na to, aby urobil vลกetko potrebnรฉ, preto sa z pohฤพadu rekonลกtrukcie ciest prvรฝch tried ide orientovaลฅ predovลกetkรฝm na mosty, ktorรฉ sรบ vo veฤพmi zlom stave a ฤasto na hranici ลพivotnosti,โ hovorรญ Igor Choma, ลกtรกtny tajomnรญk Ministerstva dopravy SR.
So ลกtรกtnym tajomnรญkom ministerstva dopravy sme sa zhovรกrali nielen oย mostoch, no tie sรบ veฤพkou tรฉmou tohto ฤรญsla, preto vย ลom dostanรบ najvรคฤลกรญ priestor.
Vรคฤลกina mostov na cestรกch prvej triedy je vย stave, ktorรฝ si vyลพaduje rekonลกtrukciu. Na toto chystรก ministerstvo dopravy PPP projekt, ktorรฝ by mohol byลฅ zaujรญmavรฝ aj pre sรบkromnรฉho partnera, no vลกetko je eลกte vo fรกze prรญpravy aย vyhodnocovania.
Sรบ problรฉmy aj sย mostami na cestรกch niลพลกej kategรณrie? Mรกte nejakรฉ pasporty aย najmรค plรกny na rekonลกtrukcie?
Aj na cestรกch druhej a tretej kategรณrie sรบ mosty na hranici svojej ลพivotnosti.
No ฤo sa tรฝka mostov vลกeobecne, pri sรบฤasnej kritickej kumulรกcii mostnรฝch objektov sย vysokรฝm rizikom potreby obmedzenia prevรกdzky je aplikรกcia stratรฉgie plรกnovania vย podmienkach Slovenskej sprรกvy ciest realizovateฤพnรก len sย urฤitรฝm ฤasovรฝm posunom.
Nedรก sa urobiลฅ vลกetko naraz, vลพdy sa musรญ postupovaลฅ vย sรบlade sย harmonogramom, most za mostom, aย predovลกetkรฝm zย pohฤพadu dostupnosti finanฤnรฝch zdrojov. Dรดvodom je najmรค rozsah potrieb vรฝrazne prevyลกujรบci moลพnosti sprรกvcu zย finanฤnรฉho pohฤพadu. Je nevyhnutnรฉ prijaลฅ takรฉ opatrenie, ktorรฉ by umoลพnilo rieลกiลฅ tรบto situรกciu vย relatรญvne krรกtkom ฤase. Vyลพaduje si to systรฉmovรฝ prรญstup, ktorรฉho vรฝsledkom by bolo zlepลกenie sรบฤasnรฉho nevyhovujรบceho stavu.
Zรกroveล by sme mali vychรกdzaลฅ zo zรญskanรฝch poznatkov a vytvoriลฅ predpoklady trvalo udrลพateฤพnรฉho plรกnovania. Pri aplikรกcii odhadu nรกkladov na diagnostiku, ฤo je veฤพmi dรดleลพitรฉ, musรญme presne vedieลฅ, v akom stave mosty aktuรกlne sรบ. Odhadovanรฉ nรกklady na spomenutรบ diagnostiku, projektovรบ prรญpravu a samotnรบ rekonลกtrukciu mostnรฝch objektov sรบ vo vรฝลกke 30 miliรณnov eur za rok, ฤo je dosลฅ vysokรก suma, ale nie je to zรกsadnรก suma.
Ak by sme ju dรกvali zo ลกtรกtneho rozpoฤtu kaลพdoroฤne na rekonลกtrukciu mostov, bolo by moลพnรฉ zvrรกtiลฅ sรบฤasnรฝ nepriaznivรฝ stav tรฝchto objektov v priebehu 16 rokov. Ak by sme ale zvรฝลกili alokรกcie, naprรญklad na 50 miliรณnov eur za rok, dokรกzali by sme stav mostnรฝch objektov zvrรกtiลฅ zhruba do 10 rokov.
Takลพe je to oย nastavenรญ alokรกciรญ?
รno, je to o nastavenรญ ลกtรกtneho rozpoฤtu. V tejto chvรญli nรกm niฤ inรฉ nepomรดลพe. Budeme sa vลกak snaลพiลฅ รญsลฅ obidvomi cestami. Ktorรก bude skรดr pripravenรก, resp. schodnejลกia, tou pรดjdeme. Samozrejme, ak pรดjde o PPP projekt, neznamenรก to, ลพe ลกtรกtny rozpoฤet uลพ nedรก ฤalลกie peniaze na inรฉ mosty. Chceme to kumulovaลฅ, len bude potrebnรฉ dobre zabojovaลฅ pri prรญprave ลกtรกtneho rozpoฤtu na ฤalลกie roky.
ฤo sa tรฝka PPP projektu, akรฉ rekonลกtrukcie by doล mali byลฅ zahrnutรฉ?
Urฤite to budรบ vybranรฉ mosty. Samozrejme, budeme maลฅ na mysli tie najdรดleลพitejลกie z pohฤพadu ลกtรกtu, strategickรฉ objekty a tie, ktorรฉ sรบ skutoฤne v najhorลกom stave a treba ich rekonลกtruovaลฅ ฤo najskรดr. Neznamenรก to vลกak, ลพe aj keby sme sa do toho ihneฤ pustili, povedzme, aj prรกve cez PPP projekt, ลพe sa naraz zaฤne opravovaลฅ 100 mostovโฆ
Bude sa musieลฅ postupovaลฅ v nejakom reลพime, ale, prirodzene, niektorรฉ stavby pรดjdu sรบฤasne. Myslรญm si, ลพe sa to dรก dobre nastaviลฅ a je to len otรกzka urฤenia si, ktorou cestou sa pรดjde.
Akรฉ moลพnosti sรบ pri ลกtรกtnom rozpoฤte?
Prostriedky zo ลกtรกtneho rozpoฤtu mรดลพeme pouลพรญvaลฅ v zmysle zรกkona o rozpoฤtovรฝch pravidlรกch len na รบฤely, na ktorรฉ boli ustanovenรฉ zรกkonom o ลกtรกtnom rozpoฤte na prรญsluลกnรฝ rozpoฤtovรฝ rok. To znamenรก, ลพe prostriedky kapitoly ministerstva dopravy pre cestnรบ infraลกtruktรบru sรบ urฤenรฉ len na financovanie รบdrลพby, oprรกv a vรฝstavby diaฤพnic a ciest I. triedy.
Neumoลพลujรบ presun prostriedkov na opravu a vรฝstavbu ciest II. ฤi III. triedy alebo miestnych komunikรกciรญ. ล tรกt sa musรญ staraลฅ o svoje cesty, vyลกลกie รบzemnรฉ celky o svoje, mestรก o svoje. Kaลพdรฝ mรก pritom problรฉm s financovanรญm. Nie je to tak, ลพe ลกtรกt nemรก problรฉm, len tรญ ostatnรญ ho majรบ. Kaลพdรฝ sa trรกpi s financovanรญm svojich komunikรกciรญ a ciest.
ฤo eurofondy?
Aj samosprรกvy, aj ลกtรกt mรดลพu v sรบฤasnosti vyuลพiลฅ na financovanie cestnej infraลกtruktรบry eurofondy, ktorรฉ sรบ spravovanรฉ cez Program Slovensko. Hlavnรฝ programovรฝ dokument pre novรฉ eurofondy pripravili na Ministerstve financiรญ aย ministerstve investรญciรญ, regionรกlneho rozvoja aย informatizรกcie (MIRRI) vย รบzkej spoluprรกci so vลกetkรฝmi relevantnรฝmi partnermi.
To znamenรก, ลพe do procesu prรญpravy dokumentu boli zapojenรฉ vลกetky rezorty, predstavitelia samosprรกv, akademickej obce, podnikateฤพov, zamestnรกvateฤพov atฤ. Inรฝmi slovami, do Programu Slovensko bola zapojenรก celรก spoloฤnosลฅ. Program prinรกลกa aj zjednoduลกenie aย zefektรญvnenie celรฉho procesu ฤerpania eurofondov aย keฤลพe bude iba jeden, peniaze bude moลพnรฉ ฤพahลกie presรบvaลฅ medzi jednotlivรฝmi investiฤnรฝmi prioritami, aย to bez potreby sรบhlasu Eurรณpskej komisie.
Ak sa ukรกลพe, ลพe prostriedky nevieme zย nejakรฉho objektรญvneho dรดvodu vyฤerpaลฅ tam, kde sme plรกnovali, vieme ich vย rรกmci tohto programu presunรบลฅ tam, kde ich ลกtรกt bude naozaj potrebovaลฅ. Na rokovaniach sย Eurรณpskou komisiou sa podarilo presadiลฅ, aby Slovensko mohlo poฤas celรฉho programovรฉho obdobia 2021 aลพ 2027 vykrรฝvaลฅ zย eurofondov najmรค investiฤnรฉ dlhy zย minulosti.
ฤo sa tรฝka regionรกlnych ciest, teda v rรกmci Eurรณpskeho cieฤพa 3, vรฝznamnรก ฤasลฅ eurofondov je urฤenรก na rieลกenie problรฉmov, ktorรฉ boli v minulosti zanedbรกvanรฉ. ฤiลพe prรกve aj na budovanie a opravy ciest II. a III. triedy v celkovej hodnote pribliลพne 170 miliรณnov eur.
Rรกd by som eลกte spomenul, ลพe pod MIRRI boli zriadenรฉ regionรกlne centrรก ako integrรกlna sรบฤasลฅ tohto ministerstva, ktorรฉ predstavujรบ jeho detaลกovanรฉ pracoviskรก v regiรณnoch. Tieto pracoviskรก zhromaลพฤujรบ vลกetky potrebnรฉ informรกcie, na zรกklade ktorรฝch bude zrejmรฉ, ktorรก investรญcia bude maลฅ prioritu z pohฤพadu financovania z eurรณpskych fondov.
Je to naozaj dobrรฉ, pretoลพe uvedenรฉ centrรก fungujรบ na princรญpe partnerstva s orgรกnmi verejnej moci a ลพiadateฤพ v nich dostane na jednom mieste kompletnรบ informรกciu a pomoc pri prรญprave poฤas celej implementรกcie projektu.
To znamenรก, ลพe zo samosprรกvy sa nebude musieลฅ chodiลฅ do Bratislavy, kaลพdรฝ si vo svojom regionรกlnom centre zistรญ, akรฉ sรบ moลพnosti, ฤo sa dรก financovaลฅ, ako treba pripraviลฅ projekt. Jednoducho, dozvie sa tam vลกetko, ฤo bude potrebovaลฅ.
Ktorรฉ najvรฝznamnejลกie mosty sรบ aktuรกlne vo vรฝstavbe alebo vo vysokom ลกtรกdiu prรญpravy?
Eลกte pred Veฤพkou nocou zbรบrala Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ jeden most pri Triblavine v mieste kriลพovania D1 a R1. To znamenรก, ลพe sa ide okamลพite pokraฤovaลฅ vรฝstavbou novรฉho mosta, a teda treba ฤakaลฅ aj obmedzenia premรกvky. ฤalลกie mostnรฉ objekty sรบ na obchvate ล ale, kde pripravujeme verejnรฉ obstarรกvanie.
Slovenskรก sprรกva ciest zasa pripravuje verejnรฉ obstarรกvanie na opravu mosta v Seredi, ktorรฝ je v kritickom stave. V ฤase, keฤ vyjde toto ฤรญslo, uลพ bude asi aktuรกlne poklepรกvanie kameลa na ฤalลกom รบseku R1 od Banskej Bystrice po Slovenskรบ ฤฝupฤu, kde je ฤalลกรญ veฤพmi dรดleลพitรฝ most cez Hron.
ฤakรกme, ลพe sa vฤaka nemu veฤพmi vรฝrazne uฤพavรญ Banskej Bystrici. Priority mรกme zoradenรฉ tak, aby sme ich vedeli financovaลฅ aj z pohฤพadu vykonanej prรญpravy k dneลกnรฉmu dลu. Rรกd by som v tejto sรบvislosti dodal, ลพe sa stretรกvam s mnohรฝmi primรกtormi a starostami, ktorรญ za mnou prichรกdzajรบ prรกve pre pomoc pri opravรกch mostov.
Chรกpem, ลพe sa kaลพdรฝ primรกtor a starosta musรญ staraลฅ o svoje stavby, no oni na druhej strane nechรกpu, ลพe rozpoฤet je obmedzenรฝ a nedรก sa z neho zaplatiลฅ vลกetko a pomรดcลฅ vลกetkรฝm. Musรญ byลฅ stanovenรฝ nejakรฝ harmonogram a postupnosลฅ podฤพa neho, ale v rรกmci moลพnostรญ sa snaลพรญme vลพdy nรกjsลฅ nejakรฉ rieลกenie.
Dokรกลพeme konzultovaลฅ ลกtรกdium prรญpravy alebo most v zlom stave posunรบลฅ do prรญpravy, vลพdy sa dohodneme na tom, akรฝm spรดsobom to budeme rieลกiลฅ. Neodลกkriepiteฤพnรฝm faktom totiลพ je, ลพe pri moste, ktorรฝ je v zlom stave, je len otรกzka ฤasu, kedy sa dostane do kategรณrie 7, ฤiลพe je uลพ nepouลพiteฤพnรฝ.
Presne toto sa stalo v spomรญnanej Seredi, kde bola zastavenรก prevรกdzka pred tromi rokmi. Potom sa urobili nejakรฉ opatrenia, keฤลพe je to ลพelezniฤnรฝ most a ลฝeleznice SR ho vyuลพรญvajรบ na normรกlnu premรกvku. Most sa podoprel, aby mohla fungovaลฅ aspoล ลพelezniฤnรก doprava, ale do dneลกnรฉho dลa platรญ na most zรกkaz vstupu s vรฝnimkou cyklistov a chodcov. Toto sรบ uลพ naozaj situรกcie, ktorรฉ nestrpia ลพiadny odklad.
Predpokladรกme, ลพe nejakรฉ rekonลกtrukcie mostov budรบ potrebnรฉ aj v rรกmci rozลกirovania รบseku pred Trnavouโฆ รno, celรฝ รบsek od Bratislavy aลพ po Trnavu bude troj-, resp. ลกtvorpruhovรฝ, takลพe v rรกmci toho sa budรบ opravovaลฅ aj prรญsluลกnรฉ mosty. Prirodzene, nie vลกetky, iba tie, ktorรฉ nevyhovujรบ danรฝm parametrom.
Tie sa budรบ musieลฅ รบplne rekonลกtruovaลฅ. Ich zbรบranie bude rรฝchle, to sa dรก realizovaลฅ takpovediac za noc. A hoci vรฝstavba potrvรก dlhลกรญ ฤas, uลพ sรบ pripravenรฉ vลกetky veci, s ktorรฝmi sa na D1 plรกnuje. V tomto ฤase beลพรญ aj prepojenie D4 a R7, priฤom na obchvate Bratislavy spolu s diaฤพnicou sรบ zรบลพenรฉ pruhy v mieste prepojenia D1 a D4.
Chybou projektu alebo nejakรฝch okolnostรญ v minulosti bolo, ลพe sa to nespravilo v tom ฤase. ลฝiaฤพ, bez toho to nemรดลพe plnohodnotne fungovaลฅ, musรญme sa do toho pustiลฅ. Je to vลกak uลพ skutoฤne v takom ลกtรกdiu, ลพe to pรดjde pomerne rรฝchlo. Predpokladรกme, ลพe do roka budรบ obmedzenia zruลกenรฉ a vลกetko bude fungovaลฅ tak, ako mรก.
Ministerstvo dopravy pripravilo nedรกvno aj novรฝ zรกkon oย strategickรฝch investรญ-
ciรกch, ktorรฝ eลกte pรดjde na hlasovanie do Nรกrodnej rady. V ฤom by mal pomรดcลฅ po jeho schvรกlenรญ? Akรฉ sรบ oฤakรกvania?ย Ministerstvo dopravy sleduje nรกvrhom tohto zรกkona zjednoduลกenie a zrรฝchlenie procesov prรญpravy vรฝstavby, a to najmรค pri veฤพkรฝch dopravnรฝch projektoch.
Cieฤพom je skrรกtiลฅ dฤบลพku prรญpravy a potom aj samotnej vรฝstavby, ktorรก mรดลพe v sรบฤasnosti trvaลฅ pokojne 11 aลพ 14 rokov. Potrebujeme ju skrรกtiลฅ na ลพelateฤพnรฝch 5 aลพ 7 rokov, priฤom to by mal byลฅ celkovรฝ ฤas od รบplnรฉho zaฤiatku aลพ do ukonฤenia vรฝstavby. Samozrejme, vลพdy to zรกvisรญ aj od vonkajลกรญch okolnostรญ.
No tento nรกvrh zรกkona je dobrรฝ v tom, ลพe poฤรญta so spojenรญm รบzemnรฉho rozhodnutia a stavebnรฉho konania. ฤalej rรกta so vznikom funkcie podpredsedu รradu pre verejnรฉ obstarรกvanie pre strategickรฉ infraลกtruktรบrne projekty. Takรกto funkcia v sรบฤasnosti chรฝba.
Poviem to veฤพmi zjednoduลกene, momentรกlne keฤ prรญde posudzovanie verejnรฉho obstarรกvania na รบsek diaฤพnice, zapadne v โkopeโ. รradnรญk sa musรญ predsa venovaลฅ projektom v nejakom poradรญ, a tak sa beลพne stรกva, ลพe kรฝm sa dostane takรฝto infraลกtruktรบrny strategickรฝ projekt na rad, uplynie pokojne rok ฤi dvaโฆ
Vytvorenรญm funkcie podpredsedu รradu pre verejnรฉ obstarรกvanie pre strategickรฉ infraลกtruktรบrne projekty vznikรก priestor na to, ลพe รบradnรญk okamลพite zoberie danรฝ projekt do rรบk aย rieลกi ho, ฤo prinesie prvรฉ vรฝraznรฉ skrรกtenie ฤasu. ฤalej skracujeme lehoty na strane ลกtรกtu. Vyjadrenia, ktorรฉ mohli trvaลฅ aj rok, budรบ maลฅ lehotu maximรกlne 60 dnรญ.
โZosekaliโ sme to, ako sa len dalo, priฤom stรกle zostรกvame vย sรบlade sย eurรณpskou legislatรญvou. Vย niektorรฝch prรญpadoch zavรกdzame dokonca takzvanรบ fikciu sรบhlasu. Znamenรก to, ลพe ak sa prรญsluลกnรฝ รบrad nevyjadrรญ do 60 dnรญ, povaลพuje sa to za sรบhlas sย nรกvrhom staviteฤพa.
Pri ktorรฝch stavbรกch sa bude mรดcลฅ aplikovaลฅ zรกkon oย strategickรฝch investรญciรกch?
Strategickรฉ investรญcie budรบ projekty nad 100 miliรณnov eur, ฤรญm sprรญsลujeme kritรฉriรก. Pรดjde najmรค o dopravnรบ infraลกtruktรบru TEN-T, รบsek Turany โ Hubovรก, chรฝbajรบce รบseky D3, R4 atฤ.
Treba vลกak povedaลฅ, ลพe prรกva obฤanov zostรกvajรบ pri posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie nedotknutรฉ, len saย takisto skracujรบ niektorรฉ lehoty. Inak v zรกsade platรญ to, ฤo bolo.ย Keฤ sme zaฤali tvoriลฅ tento zรกkon, vyhodnotili sme ho ako jednoznaฤne potrebnรฝ pre rozvoj infraลกtruktรบry u nรกs, priฤom sme si zobrali prรญklady aj z inรฝch ลกtรกtov. Urฤite si pamรคtรกte, keฤ padol most v Janove.
Taliansko je takisto ฤlenom Eurรณpskej รบnie, takisto mรก svoje pravidlรก a systรฉm verejnรฉho obstarรกvania, no od momentu spadnutia mosta po jeho znovupostavenie a otvorenie ubehli iba dva roky. Keby sme to mali robiลฅ u nรกs zabehnutรฝm ลกtandardnรฝm spรดsobom, nebude novรฝ most stรกลฅ ani o 10 rokov.
Vyuลพรญvame vลกak prรกve to, ลพe pri niektorรฝch projektoch sa mรดลพe aplikovaลฅ inลกtitรบt zrรฝchlenรฉho a strategicky dรดleลพitรฉho objektu, a vtedy mรดลพe ลกtรกt postupovaลฅ v zmysle tohto zรกkona. A ja sa teลกรญm, ลพe to tak bude.
Podobnรฉ zรกkony majรบ aj pobaltskรฉ ลกtรกty, Poฤพsko ฤi Francรบzsko, kde postupovali po poลพiari katedrรกly Notre-Dame takรฝmto istรฝm spรดsobom. A podฤพa mรดjho nรกzoru รบplne namieste โ dnes je jej obnova takmer hotovรก a trvala presne sฤพรบbenรฝch pรคลฅ rokov. Jednoducho sa musรญme aj u nรกs trochu pohnรบลฅ.
Takisto sa posunula รบฤinnosลฅ novรฉho stavebnรฉho zรกkona a budรบ sa realizovaลฅ jeho รบpravy. ฤo podstatnรฉ sa v tejto sรบvislosti dotรฝka projektov dopravnej infraลกtruktรบry?
Minulรก vlรกda schvรกlila dva zรกkony โ zรกkon ฤ. 200/2022 Z. z. a 201/2022 Z. z. V prvom prรญpade iลกlo o zรกkon o รบzemnom plรกnovanรญ a stavebnom konanรญ, v druhom o samotnรฝ stavebnรฝ zรกkon (zรกkon o vรฝstavbe). K tomu treba povedaลฅ, ลพe popri tom eลกte stรกle platil starรฝ stavebnรฝ zรกkon ฤ. 50/1976 Zb.
Nahradiลฅ ho mal prรกve zรกkon ฤ. 201/2022 Z. z., ฤรญm mal vzniknรบลฅ รบplne novรฝ stavebnรฝ zรกkon, ktorรฝ od zรกkladov prekopรกval celรบ filozofiu vydรกvania schvaฤพovacรญch procesov, stavebnรฝch povolenรญ atฤ. Nebola to zlรก myลกlienka, koniec koncov sa jej stรกle drลพรญme. Bolo tam vลกak niekoฤพko dรดvodov na to, aby sme novรฝ zรกkon odsunuli.
Mal by zaฤaลฅ platiลฅ o rok. Iลกlo najmรค o to, ลพe nebola pripravenรก integrรกcia povoฤพovacรญch procesov stavieb, ktorรฉ podliehajรบ procesu posudzovania vplyvu na ลพivotnรฉ prostredie. ฤalej tam bol problรฉm so vznikom obrovskรฉho ฤasovรฉho sklzu pri prรญprave vykonรกvacรญch prรกvnych predpisov.
Museli sme opraviลฅ nedostatky a chรฝbajรบce ฤasti prรกvnej รบpravy nadvรคzujรบcej na zรกkon o vรฝstavbe. Veฤพkรฝ ฤasovรฝ sklz bol aj pri prรญprave formulรกrov a digitalizรกcie konania o vรฝstavbe, pretoลพe tento zรกkon poฤรญtal s tรฝm, ลพe vลกetko bude digitalizovanรฉ.
Navyลกe, tu vย Bratislave sรญdliaci รบrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie mal robiลฅ stavebnรฉ konania pre celรฉ Slovensko.
Nebol vลกak na to pripravenรฝ ani personรกlne, ani organizaฤne, ani zย pohฤพadu informaฤnรฝch systรฉmov aย pod. Hrozil tak kolaps, keฤลพe sa poฤรญtalo so zaฤiatkom prรกvoplatnosti zรกkona od zaฤiatku aprรญla tohto roka. Keฤ sme na jeseล nastรบpili, uvedomili sme si vรกลพnosลฅ situรกcie aย pochopili, ลพe sa to nemรดลพe za ลพiadnych okolnostรญ spustiลฅ.
Ani obce, ani mestรก, ani samotnรฝ รบrad na to neboli po ลพiadnej strรกnke pripravenรฉ.
Zรกroveล sme si boli vedomรญ toho, ลพe niektorรฉ veci, ktorรฉ sa uลพ zย novรฉho zรกkona dajรบ โvytiahnuลฅโ aย majรบ svoju logiku, je zbytoฤnรฉ odkladaลฅ oย rok. Vsunuli sme ich preto do novely zรกkona ฤ. 50/1976 Zb., ktorรก by mala platiลฅ rok.
Za ten ฤas chceme spraviลฅ novรฝ zรกkon 201, respektรญve ho upraviลฅ tak, aby bol funk-
ฤnรฝ. Takisto chceme pripraviลฅ vลกetky inลกtitรบcie na to, aby reรกlne dokรกzali fungovaลฅ vย zmysle novรฉho stavebnรฉho zรกkona odo dลa D. Ako som uลพ povedal, zatiaฤพ je platnosลฅ odsunutรก kย termรญnu 1. 4. 2025.
Keฤ to zhrniem, zรกkon ฤ. 200/2022 Z. z. je v platnosti a starรฝ stavebnรฝ zรกkon ฤ. 50 sme novelizovali s tรฝm, ลพe o rok bude zruลกenรฝ a vznikne novรฝ zรกkon ฤ. 201 s platnosลฅou od 1. 4. 2025. Verรญm, ลพe v tom ฤase uลพ bude vลกetko nastavenรฉ tak, aby to fungovalo. Nebudeme sa pรบลกลฅaลฅ do vecรญ, ktorรฉ sรบ dobrรฉ, opravรญme len to, ฤo by spรดsobovalo problรฉmy.
Akรฉ sรบ vaลกe priority na pozรญcii ลกtรกtneho tajomnรญka ministerstva dopravy na najbliลพลกie obdobie? Rozbehne sa zase stavebnรญctvo?
รno. Naลกรญm spoloฤnรฝm mottom a ambรญciou na ministerstve dopravy je rozostavaลฅ Slovensko. A nemyslรญm len v oblasti dopravnej infraลกtruktรบry (pozn. redakcie: o ลพelezniciach sme sa zhovรกrali so ลกtรกtnou tajomnรญฤkou ministerstva dopravy Denisou ลฝilรกkovou).
Ja osobne mรกm na starosti cestnรบ dopravu, leteckรบ dopravu, poลกty a bytovรบ vรฝstavbu, ktorรก je tieลพ veฤพmi dรดleลพitรก. V ล tรกtnom fonde rozvoja bรฝvania (ล FRB), ktorรฝ je predovลกetkรฝm o obciach a mestรกch, vnรญmame pokles ich zรกujmu. Pritom zdrojov, ktorรฉ sรบ v tomto fonde nahromadenรฉ, je naozaj dosลฅ na to, aby sme dokรกzali pokraฤovaลฅ v rozbehnutรฝch projektoch.
V tejto chvรญli pripravujeme zjednoduลกenรฉ pravidlรก pre mestรก a obce, aby vedeli ฤerpaลฅ รบver zo ล FRB a rozbehnรบลฅ vรฝstavbu. ฤalลกia vec sรบ nรกjomnรฉ byty a s tรฝm sรบvisiaca Agentรบra pre podporu nรกjomnรฉho bรฝvania. Nezatracujeme to, aj premiรฉr prejavil zรกujem pokraฤovaลฅ v tomto projekte, ak sa potvrdรญ jeho vรฝznam a opodstatnenie.
Zatiaฤพ sa zdรก, ลพe รกno. Jedinรฉ, ฤo dnes potrebujeme, je maลฅ notifikรกciu Eurรณpskej komisie o tom, ฤi je ลกtรกtna pomoc, ktorรก ide do tej agentรบry, eลกte povolenรก. Zjednoduลกene ide o to, ฤi nie je ลกtรกtna pomoc vzhฤพadom na podnikateฤพskรฉ prostredie natoฤพko veฤพkรก, ลพe je to pre otvorenรฝ trh neprijateฤพnรฉ.
Vลกetky podklady na notifikรกciu sme uลพ do Eurรณpskej komisie poslali. ฤakรกme, samozrejme, ลพe to bude nejakรฝ ฤas trvaลฅ, ale treba poฤkaลฅ, lebo ide o zรกsadnรบ vec. Ak Eurรณpska komisia potvrdรญ, ลพe ide o dovolenรบ ลกtรกtnu pomoc, agentรบru naplno rozbehneme.
Vรฝsledok predpokladรกme tak do pol roka. Zatiaฤพ agentรบra stรกle funguje, aj keฤ sme spravili nejakรฉ รบpravy a zmenili jej stanovy. Mojรญm zรกmerom z pozรญcie ลกtรกtneho tajomnรญka je, aby sa rozbehla. Ak hovorรญme o leteckej doprave, tam je vลกetko jasnรฉ. Na Slovensku mรกme len niekoฤพko letรญsk, o ktorรฉ sa chceme staraลฅ tak, aby neboli stratovรฉ.
No je na nich, aby si zazmluvnili dostatok pravidelnรฝch liniek, mali z nich prรญjem a dokรกzali sa uลพiviลฅ. Ak to nedokรกลพu, nebudeme ich nasilu drลพaลฅ. Mรดลพeme ich ponรบknuลฅ sรบkromnรฝm ฤi inรฝm spoloฤnostiam alebo aj samosprรกvnym krajom. Naprรญklad v prรญpadoch pieลกลฅanskรฉho ฤi ลพilinskรฉho letiska sรบ vรคฤลกinovรฝmi vlastnรญkmi prรกve samosprรกvne kraje.
Z pohฤพadu cestnej infraลกtruktรบry sรบ moje priority ako ลกtรกtneho tajomnรญka zrejmรฉ. Zรกsadnรฉ sรบ D1, D3 a R4. Z pohฤพadu ciest I. triedy bude treba rekonลกtruovaลฅ รบseky, ktorรฉ si to nevyhnutne vyลพadujรบ. A, samozrejme, prioritou je aj rekonลกtrukcia mostov, o ktorej sme dnes veฤพa hovorili. Ak sa nรกm to podarรญ, vรฝstavba na Slovensku sa rozbehne, ฤo veฤพmi, veฤพmi potrebujeme.
TEXT: redakcia
FOTO: Ministerstvo dopravy SR, iStock.com
Vย budรบcom ฤรญsle Inลพinierskych stavieb prinesieme pokraฤovanie rozhovoru, ktorรฉ sa bude venovaลฅ najmรค problematike cestnej infraลกtruktรบry.