Mosty

Zlรฝ stav mostnรฝch objektov by sme vedeli zvrรกtiลฅ zhruba do 10 rokov, hovorรญ tajomnรญk ministerstva dopravy

Partneri sekcie:

โ€žล tรกt dnes nemรก dostatok finanฤnรฝch prostriedkov na to, aby urobil vลกetko potrebnรฉ, preto sa z pohฤพadu rekonลกtrukcie ciest prvรฝch tried ide orientovaลฅ predovลกetkรฝm na mosty, ktorรฉ sรบ vo veฤพmi zlom stave a ฤasto na hranici ลพivotnosti,โ€œ hovorรญ Igor Choma, ลกtรกtny tajomnรญk Ministerstva dopravy SR.

So ลกtรกtnym tajomnรญkom ministerstva dopravy sme sa zhovรกrali nielen oย mostoch, no tie sรบ veฤพkou tรฉmou tohto ฤรญsla, preto vย ลˆom dostanรบ najvรคฤลกรญ priestor.
Vรคฤลกina mostov na cestรกch prvej triedy je vย stave, ktorรฝ si vyลพaduje rekonลกtrukciu. Na toto chystรก ministerstvo dopravy PPP projekt, ktorรฝ by mohol byลฅ zaujรญmavรฝ aj pre sรบkromnรฉho partnera, no vลกetko je eลกte vo fรกze prรญpravy aย vyhodnocovania.

Sรบ problรฉmy aj sย mostami na cestรกch niลพลกej kategรณrie? Mรกte nejakรฉ pasporty aย najmรค plรกny na rekonลกtrukcie?

Aj na cestรกch druhej a tretej kategรณrie sรบ mosty na hranici svojej ลพivotnosti.
No ฤo sa tรฝka mostov vลกeobecne, pri sรบฤasnej kritickej kumulรกcii mostnรฝch objektov sย vysokรฝm rizikom potreby obmedzenia prevรกdzky je aplikรกcia stratรฉgie plรกnovania vย podmienkach Slovenskej sprรกvy ciest realizovateฤพnรก len sย urฤitรฝm ฤasovรฝm posunom.

Igor Choma, ลกtรกtny tajomnรญk Ministerstva dopravy SR
Igor Choma, ลกtรกtny tajomnรญk Ministerstva dopravy SR | Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Nedรก sa urobiลฅ vลกetko naraz, vลพdy sa musรญ postupovaลฅ vย sรบlade sย harmonogramom, most za mostom, aย predovลกetkรฝm zย pohฤพadu dostupnosti finanฤnรฝch zdrojov. Dรดvodom je najmรค rozsah potrieb vรฝrazne prevyลกujรบci moลพnosti sprรกvcu zย finanฤnรฉho pohฤพadu. Je nevyhnutnรฉ prijaลฅ takรฉ opatrenie, ktorรฉ by umoลพnilo rieลกiลฅ tรบto situรกciu vย relatรญvne krรกtkom ฤase. Vyลพaduje si to systรฉmovรฝ prรญstup, ktorรฉho vรฝsledkom by bolo zlepลกenie sรบฤasnรฉho nevyhovujรบceho stavu.

Zรกroveลˆ by sme mali vychรกdzaลฅ zo zรญskanรฝch poznatkov a vytvoriลฅ predpoklady trvalo udrลพateฤพnรฉho plรกnovania. Pri aplikรกcii odhadu nรกkladov na diagnostiku, ฤo je veฤพmi dรดleลพitรฉ, musรญme presne vedieลฅ, v akom stave mosty aktuรกlne sรบ. Odhadovanรฉ nรกklady na spomenutรบ diagnostiku, projektovรบ prรญpravu a samotnรบ rekonลกtrukciu mostnรฝch objektov sรบ vo vรฝลกke 30 miliรณnov eur za rok, ฤo je dosลฅ vysokรก suma, ale nie je to zรกsadnรก suma.

Na obhliadke stavby
Na obhliadke stavby | Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Ak by sme ju dรกvali zo ลกtรกtneho rozpoฤtu kaลพdoroฤne na rekonลกtrukciu mostov, bolo by moลพnรฉ zvrรกtiลฅ sรบฤasnรฝ nepriaznivรฝ stav tรฝchto objektov v priebehu 16 rokov. Ak by sme ale zvรฝลกili alokรกcie, naprรญklad na 50 miliรณnov eur za rok, dokรกzali by sme stav mostnรฝch objektov zvrรกtiลฅ zhruba do 10 rokov.

Takลพe je to oย nastavenรญ alokรกciรญ?

รno, je to o nastavenรญ ลกtรกtneho rozpoฤtu. V tejto chvรญli nรกm niฤ inรฉ nepomรดลพe. Budeme sa vลกak snaลพiลฅ รญsลฅ obidvomi cestami. Ktorรก bude skรดr pripravenรก, resp. schodnejลกia, tou pรดjdeme. Samozrejme, ak pรดjde o PPP projekt, neznamenรก to, ลพe ลกtรกtny rozpoฤet uลพ nedรก ฤalลกie peniaze na inรฉ mosty. Chceme to kumulovaลฅ, len bude potrebnรฉ dobre zabojovaลฅ pri prรญprave ลกtรกtneho rozpoฤtu na ฤalลกie roky.

ฤŒo sa tรฝka PPP projektu, akรฉ rekonลกtrukcie by doลˆ mali byลฅ zahrnutรฉ?

Urฤite to budรบ vybranรฉ mosty. Samozrejme, budeme maลฅ na mysli tie najdรดleลพitejลกie z pohฤพadu ลกtรกtu, strategickรฉ objekty a tie, ktorรฉ sรบ skutoฤne v najhorลกom stave a treba ich rekonลกtruovaลฅ ฤo najskรดr. Neznamenรก to vลกak, ลพe aj keby sme sa do toho ihneฤ pustili, povedzme, aj prรกve cez PPP projekt, ลพe sa naraz zaฤne opravovaลฅ 100 mostovโ€ฆ

Bude sa musieลฅ postupovaลฅ v nejakom reลพime, ale, prirodzene, niektorรฉ stavby pรดjdu sรบฤasne. Myslรญm si, ลพe sa to dรก dobre nastaviลฅ a je to len otรกzka urฤenia si, ktorou cestou sa pรดjde.

Rekonลกtrukcie mostov si budรบ vyลพadovaลฅ systรฉmovรฝ prรญstup.
Rekonลกtrukcie mostov si budรบ vyลพadovaลฅ systรฉmovรฝ prรญstup. | iStock.com

Akรฉ moลพnosti sรบ pri ลกtรกtnom rozpoฤte?

Prostriedky zo ลกtรกtneho rozpoฤtu mรดลพeme pouลพรญvaลฅ v zmysle zรกkona o rozpoฤtovรฝch pravidlรกch len na รบฤely, na ktorรฉ boli ustanovenรฉ zรกkonom o ลกtรกtnom rozpoฤte na prรญsluลกnรฝ rozpoฤtovรฝ rok. To znamenรก, ลพe prostriedky kapitoly ministerstva dopravy pre cestnรบ infraลกtruktรบru sรบ urฤenรฉ len na financovanie รบdrลพby, oprรกv a vรฝstavby diaฤพnic a ciest I. triedy.

Neumoลพลˆujรบ presun prostriedkov na opravu a vรฝstavbu ciest II. ฤi III. triedy alebo miestnych komunikรกciรญ. ล tรกt sa musรญ staraลฅ o svoje cesty, vyลกลกie รบzemnรฉ celky o svoje, mestรก o svoje. Kaลพdรฝ mรก pritom problรฉm s financovanรญm. Nie je to tak, ลพe ลกtรกt nemรก problรฉm, len tรญ ostatnรญ ho majรบ. Kaลพdรฝ sa trรกpi s financovanรญm svojich komunikรกciรญ a ciest.

ฤŒo eurofondy?

Aj samosprรกvy, aj ลกtรกt mรดลพu v sรบฤasnosti vyuลพiลฅ na financovanie cestnej infraลกtruktรบry eurofondy, ktorรฉ sรบ spravovanรฉ cez Program Slovensko. Hlavnรฝ programovรฝ dokument pre novรฉ eurofondy pripravili na Ministerstve financiรญ aย ministerstve investรญciรญ, regionรกlneho rozvoja aย informatizรกcie (MIRRI) vย รบzkej spoluprรกci so vลกetkรฝmi relevantnรฝmi partnermi.

Bratislavskรฝ Starรฝ most je prรญkladom รบspeลกnej rekonลกtrukcie.
Bratislavskรฝ Starรฝ most je prรญkladom รบspeลกnej rekonลกtrukcie. | Zdroj: iStock.com

To znamenรก, ลพe do procesu prรญpravy dokumentu boli zapojenรฉ vลกetky rezorty, predstavitelia samosprรกv, akademickej obce, podnikateฤพov, zamestnรกvateฤพov atฤ. Inรฝmi slovami, do Programu Slovensko bola zapojenรก celรก spoloฤnosลฅ. Program prinรกลกa aj zjednoduลกenie aย zefektรญvnenie celรฉho procesu ฤerpania eurofondov aย keฤลพe bude iba jeden, peniaze bude moลพnรฉ ฤพahลกie presรบvaลฅ medzi jednotlivรฝmi investiฤnรฝmi prioritami, aย to bez potreby sรบhlasu Eurรณpskej komisie.

Ak sa ukรกลพe, ลพe prostriedky nevieme zย nejakรฉho objektรญvneho dรดvodu vyฤerpaลฅ tam, kde sme plรกnovali, vieme ich vย rรกmci tohto programu presunรบลฅ tam, kde ich ลกtรกt bude naozaj potrebovaลฅ. Na rokovaniach sย Eurรณpskou komisiou sa podarilo presadiลฅ, aby Slovensko mohlo poฤas celรฉho programovรฉho obdobia 2021 aลพ 2027 vykrรฝvaลฅ zย eurofondov najmรค investiฤnรฉ dlhy zย minulosti.

ฤŒo sa tรฝka regionรกlnych ciest, teda v rรกmci Eurรณpskeho cieฤพa 3, vรฝznamnรก ฤasลฅ eurofondov je urฤenรก na rieลกenie problรฉmov, ktorรฉ boli v minulosti zanedbรกvanรฉ. ฤŒiลพe prรกve aj na budovanie a opravy ciest II. a III. triedy v celkovej hodnote pribliลพne 170 miliรณnov eur.

Rรกd by som eลกte spomenul, ลพe pod MIRRI boli zriadenรฉ regionรกlne centrรก ako integrรกlna sรบฤasลฅ tohto ministerstva, ktorรฉ predstavujรบ jeho detaลกovanรฉ pracoviskรก v regiรณnoch. Tieto pracoviskรก zhromaลพฤujรบ vลกetky potrebnรฉ informรกcie, na zรกklade ktorรฝch bude zrejmรฉ, ktorรก investรญcia bude maลฅ prioritu z pohฤพadu financovania z eurรณpskych fondov.

Je to naozaj dobrรฉ, pretoลพe uvedenรฉ centrรก fungujรบ na princรญpe partnerstva s orgรกnmi verejnej moci a ลพiadateฤพ v nich dostane na jednom mieste kompletnรบ informรกciu a pomoc pri prรญprave poฤas celej implementรกcie projektu.

To znamenรก, ลพe zo samosprรกvy sa nebude musieลฅ chodiลฅ do Bratislavy, kaลพdรฝ si vo svojom regionรกlnom centre zistรญ, akรฉ sรบ moลพnosti, ฤo sa dรก financovaลฅ, ako treba pripraviลฅ projekt. Jednoducho, dozvie sa tam vลกetko, ฤo bude potrebovaลฅ.

Ktorรฉ najvรฝznamnejลกie mosty sรบ aktuรกlne vo vรฝstavbe alebo vo vysokom ลกtรกdiu prรญpravy?

Eลกte pred Veฤพkou nocou zbรบrala Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ jeden most pri Triblavine v mieste kriลพovania D1 a R1. To znamenรก, ลพe sa ide okamลพite pokraฤovaลฅ vรฝstavbou novรฉho mosta, a teda treba ฤakaลฅ aj obmedzenia premรกvky. ฤŽalลกie mostnรฉ objekty sรบ na obchvate ล ale, kde pripravujeme verejnรฉ obstarรกvanie.

Slovenskรก sprรกva ciest zasa pripravuje verejnรฉ obstarรกvanie na opravu mosta v Seredi, ktorรฝ je v kritickom stave. V ฤase, keฤ vyjde toto ฤรญslo, uลพ bude asi aktuรกlne poklepรกvanie kameลˆa na ฤalลกom รบseku R1 od Banskej Bystrice po Slovenskรบ ฤฝupฤu, kde je ฤalลกรญ veฤพmi dรดleลพitรฝ most cez Hron.

ฤŒakรกme, ลพe sa vฤaka nemu veฤพmi vรฝrazne uฤพavรญ Banskej Bystrici. Priority mรกme zoradenรฉ tak, aby sme ich vedeli financovaลฅ aj z pohฤพadu vykonanej prรญpravy k dneลกnรฉmu dลˆu. Rรกd by som v tejto sรบvislosti dodal, ลพe sa stretรกvam s mnohรฝmi primรกtormi a starostami, ktorรญ za mnou prichรกdzajรบ prรกve pre pomoc pri opravรกch mostov.

Nie vลกetky mosty na slovenskรฝch cestรกch sรบ v takomto stave, naopak, vรคฤลกina si vyลพaduje rekonลกtrukciu.
Nie vลกetky mosty na slovenskรฝch cestรกch sรบ v takomto stave, naopak, vรคฤลกina si vyลพaduje rekonลกtrukciu. | Zdroj: iStock.com

Chรกpem, ลพe sa kaลพdรฝ primรกtor a starosta musรญ staraลฅ o svoje stavby, no oni na druhej strane nechรกpu, ลพe rozpoฤet je obmedzenรฝ a nedรก sa z neho zaplatiลฅ vลกetko a pomรดcลฅ vลกetkรฝm. Musรญ byลฅ stanovenรฝ nejakรฝ harmonogram a postupnosลฅ podฤพa neho, ale v rรกmci moลพnostรญ sa snaลพรญme vลพdy nรกjsลฅ nejakรฉ rieลกenie.

Dokรกลพeme konzultovaลฅ ลกtรกdium prรญpravy alebo most v zlom stave posunรบลฅ do prรญpravy, vลพdy sa dohodneme na tom, akรฝm spรดsobom to budeme rieลกiลฅ. Neodลกkriepiteฤพnรฝm faktom totiลพ je, ลพe pri moste, ktorรฝ je v zlom stave, je len otรกzka ฤasu, kedy sa dostane do kategรณrie 7, ฤiลพe je uลพ nepouลพiteฤพnรฝ.

Presne toto sa stalo v spomรญnanej Seredi, kde bola zastavenรก prevรกdzka pred tromi rokmi. Potom sa urobili nejakรฉ opatrenia, keฤลพe je to ลพelezniฤnรฝ most a ลฝeleznice SR ho vyuลพรญvajรบ na normรกlnu premรกvku. Most sa podoprel, aby mohla fungovaลฅ aspoลˆ ลพelezniฤnรก doprava, ale do dneลกnรฉho dลˆa platรญ na most zรกkaz vstupu s vรฝnimkou cyklistov a chodcov. Toto sรบ uลพ naozaj situรกcie, ktorรฉ nestrpia ลพiadny odklad.

Predpokladรกme, ลพe nejakรฉ rekonลกtrukcie mostov budรบ potrebnรฉ aj v rรกmci rozลกirovania รบseku pred Trnavouโ€ฆ รno, celรฝ รบsek od Bratislavy aลพ po Trnavu bude troj-, resp. ลกtvorpruhovรฝ, takลพe v rรกmci toho sa budรบ opravovaลฅ aj prรญsluลกnรฉ mosty. Prirodzene, nie vลกetky, iba tie, ktorรฉ nevyhovujรบ danรฝm parametrom.

Tie sa budรบ musieลฅ รบplne rekonลกtruovaลฅ. Ich zbรบranie bude rรฝchle, to sa dรก realizovaลฅ takpovediac za noc. A hoci vรฝstavba potrvรก dlhลกรญ ฤas, uลพ sรบ pripravenรฉ vลกetky veci, s ktorรฝmi sa na D1 plรกnuje. V tomto ฤase beลพรญ aj prepojenie D4 a R7, priฤom na obchvate Bratislavy spolu s diaฤพnicou sรบ zรบลพenรฉ pruhy v mieste prepojenia D1 a D4.

Chybou projektu alebo nejakรฝch okolnostรญ v minulosti bolo, ลพe sa to nespravilo v tom ฤase. ลฝiaฤพ, bez toho to nemรดลพe plnohodnotne fungovaลฅ, musรญme sa do toho pustiลฅ. Je to vลกak uลพ skutoฤne v takom ลกtรกdiu, ลพe to pรดjde pomerne rรฝchlo. Predpokladรกme, ลพe do roka budรบ obmedzenia zruลกenรฉ a vลกetko bude fungovaลฅ tak, ako mรก.

Ministerstvo dopravy pripravilo nedรกvno aj novรฝ zรกkon oย strategickรฝch investรญ-
ciรกch, ktorรฝ eลกte pรดjde na hlasovanie do Nรกrodnej rady. V ฤom by mal pomรดcลฅ po jeho schvรกlenรญ? Akรฉ sรบ oฤakรกvania?ย  Ministerstvo dopravy sleduje nรกvrhom tohto zรกkona zjednoduลกenie a zrรฝchlenie procesov prรญpravy vรฝstavby, a to najmรค pri veฤพkรฝch dopravnรฝch projektoch.

Za strategickรฉ investรญcie sa budรบ povaลพovaลฅ projekty nad 100 miliรณnov eur.
Za strategickรฉ investรญcie sa budรบ povaลพovaลฅ projekty nad 100 miliรณnov eur. | Zdroj: iStock.com

Cieฤพom je skrรกtiลฅ dฤบลพku prรญpravy a potom aj samotnej vรฝstavby, ktorรก mรดลพe v sรบฤasnosti trvaลฅ pokojne 11 aลพ 14 rokov. Potrebujeme ju skrรกtiลฅ na ลพelateฤพnรฝch 5 aลพ 7 rokov, priฤom to by mal byลฅ celkovรฝ ฤas od รบplnรฉho zaฤiatku aลพ do ukonฤenia vรฝstavby. Samozrejme, vลพdy to zรกvisรญ aj od vonkajลกรญch okolnostรญ.

No tento nรกvrh zรกkona je dobrรฝ v tom, ลพe poฤรญta so spojenรญm รบzemnรฉho rozhodnutia a stavebnรฉho konania. ฤŽalej rรกta so vznikom funkcie podpredsedu รšradu pre verejnรฉ obstarรกvanie pre strategickรฉ infraลกtruktรบrne projekty. Takรกto funkcia v sรบฤasnosti chรฝba.

Poviem to veฤพmi zjednoduลกene, momentรกlne keฤ prรญde posudzovanie verejnรฉho obstarรกvania na รบsek diaฤพnice, zapadne v โ€žkopeโ€œ. รšradnรญk sa musรญ predsa venovaลฅ projektom v nejakom poradรญ, a tak sa beลพne stรกva, ลพe kรฝm sa dostane takรฝto infraลกtruktรบrny strategickรฝ projekt na rad, uplynie pokojne rok ฤi dvaโ€ฆ

Vytvorenรญm funkcie podpredsedu รšradu pre verejnรฉ obstarรกvanie pre strategickรฉ infraลกtruktรบrne projekty vznikรก priestor na to, ลพe รบradnรญk okamลพite zoberie danรฝ projekt do rรบk aย rieลกi ho, ฤo prinesie prvรฉ vรฝraznรฉ skrรกtenie ฤasu. ฤŽalej skracujeme lehoty na strane ลกtรกtu. Vyjadrenia, ktorรฉ mohli trvaลฅ aj rok, budรบ maลฅ lehotu maximรกlne 60 dnรญ.

โ€žZosekaliโ€œ sme to, ako sa len dalo, priฤom stรกle zostรกvame vย sรบlade sย eurรณpskou legislatรญvou. Vย niektorรฝch prรญpadoch zavรกdzame dokonca takzvanรบ fikciu sรบhlasu. Znamenรก to, ลพe ak sa prรญsluลกnรฝ รบrad nevyjadrรญ do 60 dnรญ, povaลพuje sa to za sรบhlas sย nรกvrhom staviteฤพa.

Pri ktorรฝch stavbรกch sa bude mรดcลฅ aplikovaลฅ zรกkon oย strategickรฝch investรญciรกch?
Strategickรฉ investรญcie budรบ projekty nad 100 miliรณnov eur, ฤรญm sprรญsลˆujeme kritรฉriรก. Pรดjde najmรค o dopravnรบ infraลกtruktรบru TEN-T, รบsek Turany โ€“ Hubovรก, chรฝbajรบce รบseky D3, R4 atฤ.

Treba vลกak povedaลฅ, ลพe prรกva obฤanov zostรกvajรบ pri posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie nedotknutรฉ, len saย  takisto skracujรบ niektorรฉ lehoty. Inak v zรกsade platรญ to, ฤo bolo.ย  Keฤ sme zaฤali tvoriลฅ tento zรกkon, vyhodnotili sme ho ako jednoznaฤne potrebnรฝ pre rozvoj infraลกtruktรบry u nรกs, priฤom sme si zobrali prรญklady aj z inรฝch ลกtรกtov. Urฤite si pamรคtรกte, keฤ padol most v Janove.

Taliansko je takisto ฤlenom Eurรณpskej รบnie, takisto mรก svoje pravidlรก a systรฉm verejnรฉho obstarรกvania, no od momentu spadnutia mosta po jeho znovupostavenie a otvorenie ubehli iba dva roky. Keby sme to mali robiลฅ u nรกs zabehnutรฝm ลกtandardnรฝm spรดsobom, nebude novรฝ most stรกลฅ ani o 10 rokov.

Vyuลพรญvame vลกak prรกve to, ลพe pri niektorรฝch projektoch sa mรดลพe aplikovaลฅ inลกtitรบt zrรฝchlenรฉho a strategicky dรดleลพitรฉho objektu, a vtedy mรดลพe ลกtรกt postupovaลฅ v zmysle tohto zรกkona. A ja sa teลกรญm, ลพe to tak bude.

Podobnรฉ zรกkony majรบ aj pobaltskรฉ ลกtรกty, Poฤพsko ฤi Francรบzsko, kde postupovali po poลพiari katedrรกly Notre-Dame takรฝmto istรฝm spรดsobom. A podฤพa mรดjho nรกzoru รบplne namieste โ€“ dnes je jej obnova takmer hotovรก a trvala presne sฤพรบbenรฝch pรคลฅ rokov. Jednoducho sa musรญme aj u nรกs trochu pohnรบลฅ.

Takisto sa posunula รบฤinnosลฅ novรฉho stavebnรฉho zรกkona a budรบ sa realizovaลฅ jeho รบpravy. ฤŒo podstatnรฉ sa v tejto sรบvislosti dotรฝka projektov dopravnej infraลกtruktรบry?

Minulรก vlรกda schvรกlila dva zรกkony โ€“ zรกkon ฤ. 200/2022 Z. z. a 201/2022 Z. z. V prvom prรญpade iลกlo o zรกkon o รบzemnom plรกnovanรญ a stavebnom konanรญ, v druhom o samotnรฝ stavebnรฝ zรกkon (zรกkon o vรฝstavbe). K tomu treba povedaลฅ, ลพe popri tom eลกte stรกle platil starรฝ stavebnรฝ zรกkon ฤ. 50/1976 Zb.

Nahradiลฅ ho mal prรกve zรกkon ฤ. 201/2022 Z. z., ฤรญm mal vzniknรบลฅ รบplne novรฝ stavebnรฝ zรกkon, ktorรฝ od zรกkladov prekopรกval celรบ filozofiu vydรกvania schvaฤพovacรญch procesov, stavebnรฝch povolenรญ atฤ. Nebola to zlรก myลกlienka, koniec koncov sa jej stรกle drลพรญme. Bolo tam vลกak niekoฤพko dรดvodov na to, aby sme novรฝ zรกkon odsunuli.

Mal by zaฤaลฅ platiลฅ o rok. Iลกlo najmรค o to, ลพe nebola pripravenรก integrรกcia povoฤพovacรญch procesov stavieb, ktorรฉ podliehajรบ procesu posudzovania vplyvu na ลพivotnรฉ prostredie. ฤŽalej tam bol problรฉm so vznikom obrovskรฉho ฤasovรฉho sklzu pri prรญprave vykonรกvacรญch prรกvnych predpisov.

Museli sme opraviลฅ nedostatky a chรฝbajรบce ฤasti prรกvnej รบpravy nadvรคzujรบcej na zรกkon o vรฝstavbe. Veฤพkรฝ ฤasovรฝ sklz bol aj pri prรญprave formulรกrov a digitalizรกcie konania o vรฝstavbe, pretoลพe tento zรกkon poฤรญtal s tรฝm, ลพe vลกetko bude digitalizovanรฉ.
Navyลกe, tu vย Bratislave sรญdliaci รบrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie mal robiลฅ stavebnรฉ konania pre celรฉ Slovensko.

Nebol vลกak na to pripravenรฝ ani personรกlne, ani organizaฤne, ani zย pohฤพadu informaฤnรฝch systรฉmov aย pod. Hrozil tak kolaps, keฤลพe sa poฤรญtalo so zaฤiatkom prรกvoplatnosti zรกkona od zaฤiatku aprรญla tohto roka. Keฤ sme na jeseลˆ nastรบpili, uvedomili sme si vรกลพnosลฅ situรกcie aย pochopili, ลพe sa to nemรดลพe za ลพiadnych okolnostรญ spustiลฅ.

Ani obce, ani mestรก, ani samotnรฝ รบrad na to neboli po ลพiadnej strรกnke pripravenรฉ.
Zรกroveลˆ sme si boli vedomรญ toho, ลพe niektorรฉ veci, ktorรฉ sa uลพ zย novรฉho zรกkona dajรบ โ€žvytiahnuลฅโ€œ aย majรบ svoju logiku, je zbytoฤnรฉ odkladaลฅ oย rok. Vsunuli sme ich preto do novely zรกkona ฤ. 50/1976 Zb., ktorรก by mala platiลฅ rok.

Za ten ฤas chceme spraviลฅ novรฝ zรกkon 201, respektรญve ho upraviลฅ tak, aby bol funk-
ฤnรฝ. Takisto chceme pripraviลฅ vลกetky inลกtitรบcie na to, aby reรกlne dokรกzali fungovaลฅ vย zmysle novรฉho stavebnรฉho zรกkona odo dลˆa D. Ako som uลพ povedal, zatiaฤพ je platnosลฅ odsunutรก kย termรญnu 1. 4. 2025.

Keฤ to zhrniem, zรกkon ฤ. 200/2022 Z. z. je v platnosti a starรฝ stavebnรฝ zรกkon ฤ. 50 sme novelizovali s tรฝm, ลพe o rok bude zruลกenรฝ a vznikne novรฝ zรกkon ฤ. 201 s platnosลฅou od 1. 4. 2025. Verรญm, ลพe v tom ฤase uลพ bude vลกetko nastavenรฉ tak, aby to fungovalo. Nebudeme sa pรบลกลฅaลฅ do vecรญ, ktorรฉ sรบ dobrรฉ, opravรญme len to, ฤo by spรดsobovalo problรฉmy.

Akรฉ sรบ vaลกe priority na pozรญcii ลกtรกtneho tajomnรญka ministerstva dopravy na najbliลพลกie obdobie? Rozbehne sa zase stavebnรญctvo?

รno. Naลกรญm spoloฤnรฝm mottom a ambรญciou na ministerstve dopravy je rozostavaลฅ Slovensko. A nemyslรญm len v oblasti dopravnej infraลกtruktรบry (pozn. redakcie: o ลพelezniciach sme sa zhovรกrali so ลกtรกtnou tajomnรญฤkou ministerstva dopravy Denisou ลฝilรกkovou).

Ja osobne mรกm na starosti cestnรบ dopravu, leteckรบ dopravu, poลกty a bytovรบ vรฝstavbu, ktorรก je tieลพ veฤพmi dรดleลพitรก. V ล tรกtnom fonde rozvoja bรฝvania (ล FRB), ktorรฝ je predovลกetkรฝm o obciach a mestรกch, vnรญmame pokles ich zรกujmu. Pritom zdrojov, ktorรฉ sรบ v tomto fonde nahromadenรฉ, je naozaj dosลฅ na to, aby sme dokรกzali pokraฤovaลฅ v rozbehnutรฝch projektoch.

V tejto chvรญli pripravujeme zjednoduลกenรฉ pravidlรก pre mestรก a obce, aby vedeli ฤerpaลฅ รบver zo ล FRB a rozbehnรบลฅ vรฝstavbu. ฤŽalลกia vec sรบ nรกjomnรฉ byty a s tรฝm sรบvisiaca Agentรบra pre podporu nรกjomnรฉho bรฝvania. Nezatracujeme to, aj premiรฉr prejavil zรกujem pokraฤovaลฅ v tomto projekte, ak sa potvrdรญ jeho vรฝznam a opodstatnenie.

Zatiaฤพ sa zdรก, ลพe รกno. Jedinรฉ, ฤo dnes potrebujeme, je maลฅ notifikรกciu Eurรณpskej komisie o tom, ฤi je ลกtรกtna pomoc, ktorรก ide do tej agentรบry, eลกte povolenรก. Zjednoduลกene ide o to, ฤi nie je ลกtรกtna pomoc vzhฤพadom na podnikateฤพskรฉ prostredie natoฤพko veฤพkรก, ลพe je to pre otvorenรฝ trh neprijateฤพnรฉ.

Vลกetky podklady na notifikรกciu sme uลพ do Eurรณpskej komisie poslali. ฤŒakรกme, samozrejme, ลพe to bude nejakรฝ ฤas trvaลฅ, ale treba poฤkaลฅ, lebo ide o zรกsadnรบ vec. Ak Eurรณpska komisia potvrdรญ, ลพe ide o dovolenรบ ลกtรกtnu pomoc, agentรบru naplno rozbehneme.

Vรฝsledok predpokladรกme tak do pol roka. Zatiaฤพ agentรบra stรกle funguje, aj keฤ sme spravili nejakรฉ รบpravy a zmenili jej stanovy. Mojรญm zรกmerom z pozรญcie ลกtรกtneho tajomnรญka je, aby sa rozbehla. Ak hovorรญme o leteckej doprave, tam je vลกetko jasnรฉ. Na Slovensku mรกme len niekoฤพko letรญsk, o ktorรฉ sa chceme staraลฅ tak, aby neboli stratovรฉ.

No je na nich, aby si zazmluvnili dostatok pravidelnรฝch liniek, mali z nich prรญjem a dokรกzali sa uลพiviลฅ. Ak to nedokรกลพu, nebudeme ich nasilu drลพaลฅ. Mรดลพeme ich ponรบknuลฅ sรบkromnรฝm ฤi inรฝm spoloฤnostiam alebo aj samosprรกvnym krajom. Naprรญklad v prรญpadoch pieลกลฅanskรฉho ฤi ลพilinskรฉho letiska sรบ vรคฤลกinovรฝmi vlastnรญkmi prรกve samosprรกvne kraje.

Z pohฤพadu cestnej infraลกtruktรบry sรบ moje priority ako ลกtรกtneho tajomnรญka zrejmรฉ. Zรกsadnรฉ sรบ D1, D3 a R4. Z pohฤพadu ciest I. triedy bude treba rekonลกtruovaลฅ รบseky, ktorรฉ si to nevyhnutne vyลพadujรบ. A, samozrejme, prioritou je aj rekonลกtrukcia mostov, o ktorej sme dnes veฤพa hovorili. Ak sa nรกm to podarรญ, vรฝstavba na Slovensku sa rozbehne, ฤo veฤพmi, veฤพmi potrebujeme.

TEXT: redakcia
FOTO: Ministerstvo dopravy SR, iStock.com

Vย budรบcom ฤรญsle Inลพinierskych stavieb prinesieme pokraฤovanie rozhovoru, ktorรฉ sa bude venovaลฅ najmรค problematike cestnej infraลกtruktรบry.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 2/2024

Najฤรญtanejลกie