ilustr.obr.

Zosilลˆovanie vozoviek v rรกmci oprรกv cestnรฝch komunikรกciรญ s pouลพitรญm vรฝstuลพnรฝch oceฤพovรฝch sietรญ

Partneri sekcie:

Cestnรฉ komunikรกcie ฤelia stรกle sa zvyลกujรบcemu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu, ฤo spรดsobuje rรฝchlejลกie opotrebenie povrchu vozovky spojenรฉ sย vyลกลกรญmi nรกkladmi na jej รบdrลพbu aย opravy.

Dneลกnรฉ vรฝzvy vย oblasti cestnej infraลกtruktรบry si vyลพadujรบ inovatรญvne rieลกenia, ktorรฉ zabezpeฤia dlhodobรบ ลพivotnosลฅ aย technickรบ spoฤพahlivosลฅ vozoviek. Zvyลกuje sa zรกujem oย pouลพitie konลกtrukฤnรฝch prvkov aย rieลกenรญ, ktorรฉ mรดลพu efektรญvne zosilniลฅ asfaltovรฉ vrstvy aย prispieลฅ kย zvรฝลกeniu technickรฝch parametrov vozoviek bez nutnosti vรฝmeny vลกetkรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozoviek. Jednรฝm zย dlhodobo overenรฝch rieลกenรญ je pouลพitie oceฤพovรฝch sietรญ.

Pouลพitie oceฤพovรฝch sietรญ predstavuje jedno zย najmodernejลกรญch rieลกenรญ vย oblasti zosilลˆovania vozoviek aย poskytuje nielen technickรฉ, ale aj dlhodobรฉ ekonomickรฉ vรฝhody. ฤŒlรกnok sa zaoberรก prehฤพadom technickรฝch ลกpecifikรกciรญ, funkciรญ aย vรฝhod pouลพitia oceฤพovej siete RoadMeshยฎ, legislatรญvnymi poลพiadavkami aย realizovanรฝmi รบsekmi ciest, kde sa tรกto technolรณgia zosilnenia vozoviek pouลพila vย roku 2023.

Oceฤพovรฉ siete RoadMeshยฎ Omega

Oceฤพovรฉ siete RoadMeshยฎ Omega sรบ navrhnutรฉ tak, aby poskytovali vysokรบ mechanickรบ odolnosลฅ a efektรญvnu integrรกciu s asfaltovรฝmi vrstvami. Vyrรกbajรบ sa z oceฤพovรฝch dvojzรกkrutovรฝch sietรญ s prieฤne vpletenรฝmi prรบtmi, vฤaka ฤomu majรบ jedineฤnรฉ mechanickรฉ vlastnosti.

Vytvorenรฉ sรบ z oceฤพovej siete typu 8 ร— 10 s rรดznymi priemermi drรดtu, ฤo zabezpeฤuje dostatoฤnรบ pevnosลฅ na efektรญvne prenesenie zaลฅaลพenia z povrchu vozovky do podloลพia.ย  Oceฤพovรฉ siete RoadMeshยฎ Omega majรบ viacero kฤพรบฤovรฝch funkciรญ, vฤaka ktorรฝm sรบ ideรกlne na pouลพitie pri zosilลˆovanรญ vozoviek.

Uchytenie vรฝstuลพnej siete RoadMeshยฎ LG Omega k podkladu pomocou asfaltovรฉho kalu
Uchytenie vรฝstuลพnej siete RoadMeshยฎ LG Omega k podkladu pomocou asfaltovรฉho kalu | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE s.r.o.

Jednou z hlavnรฝch funkciรญ je zmiernenie priebehu napรคtรญ v asfaltovรฝch vrstvรกch spรดsobenรฝch dynamickรฝm zaลฅaลพenรญm od dopravy. Sieลฅ zabezpeฤuje efektรญvnu redistribรบciu napรคtรญ a minimalizuje riziko vzniku trhlรญn a inรฝch porรบch povrchu.

Okrem toho plnia tieto siete aj funkciu mechanickรฉho zosilnenia, ktorรฉ vรฝrazne zvyลกuje ลกmykovรบ pevnosลฅ na rozhranรญ asfaltovรฝch vrstiev a zabezpeฤuje ich pevnosลฅ aj pri vysokom dopravnom zaลฅaลพenรญ. Vฤaka tesniacej funkcii pri pouลพitรญ asfaltovรฉho kalu sieลฅ รบฤinne chrรกni spodnรฉ vrstvy vozovky pred infiltrรกciou vody, ฤo je kฤพรบฤovรฉ na zachovanie jej dlhodobej integrity a funkฤnosti.

Spรดsob aplikรกcie

Vรฝstuลพnรฉ siete sa vzhฤพadom na ich รบฤinnosลฅ a prรญpadnรบ budรบcu รบdrลพbu umiestลˆujรบ ลกtandardne pod loลพnรบ vrstvu asfaltovรฉho krytu. V zรกvislosti od uchytenia k podkladu plnรญ sieลฅ v konลกtrukcii vozovky len vรฝstuลพnรบ funkciu (uchytenie pomocou klincov) alebo vรฝstuลพnรบ funkciu, รบlohu redistribรบcie napรคtรญ, ako aj tesniacu funkciu (uchytenie pomocou kalovรฉho zรกkrytu).

Porovnanie priebehu napรคtรญ a koncentrovanรฉho zaลฅaลพenia v nevystuลพenej a vo vystuลพenej asfaltovej vrstve
Porovnanie priebehu napรคtรญ a koncentrovanรฉho zaลฅaลพenia v nevystuลพenej a vo vystuลพenej asfaltovej vrstve | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE s.r.o.

V sรบฤasnosti sa ako hlavnรก metรณda uchytรกvania k podkladu pouลพรญva kalovรฝ zรกkryt, ktorรฝ mรก neporovnateฤพnรฉ vรฝhody z pohฤพadu funkฤnosti a inลกtalรกcie oproti pouลพitiu vรฝluฤne nastreฤพovacรญch klincov odporรบฤanรฝch len v ojedinelรฝch prรญpadoch.ย  Vzhฤพadom na poznatky z dlhodobรฉho sprรกvania sa oceฤพovรฝch sietรญ vo vozovkรกch, ako aj aktuรกlne normy a predpisy pokrรฝvajรบce tรบto problematiku sa pre รบseky vรคฤลกie ako 500 m2 poลพaduje pouลพitie kotvenรฝch sietรญ, ktorรฉ sรบ charakterizovanรฉ zabezpeฤenรญm prieฤneho vรฝstuลพnรฉho drรดtu v sieti proti vytiahnutiu.

V prรญpade sietรญ RoadMeshยฎ Omega je to zabezpeฤenรฉ vytvorenรญm ohybu na koncoch prieฤneho prรบtu v tvare pรญsmena dvojitej omegy. Tรฝm moลพno dosiahnuลฅ odolnosลฅ prieฤneho drรดtu proti vytiahnutiu zo siete na รบrovni > 3,0 kN pri nรกraste ลฅahovej pevnosti pri pretvorenรญ 1 โ€“ 3 mm > 200ย  N/mm podฤพa metodiky COPRO PTV 867-1 a poลพiadaviek TP 064 Dodatok 1.

Ukladanie vรฝstuลพnej siete RoadMeshยฎ LGOmega na odfrรฉzovanom podklade
Ukladanie vรฝstuลพnej siete RoadMeshยฎ LG Omega na odfrรฉzovanom podklade | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE s.r.o.

Hlavnรฉ vรฝhody

Pouลพitie oceฤพovej siete RoadMeshยฎ Omega prinรกลกa oproti tradiฤnรฝm metรณdam zosilลˆovania vozoviek niekoฤพko vรฝhod:

  • Zvรฝลกenie ลพivotnosti vozovky โ€“ sieลฅ zabezpeฤuje efektรญvne rozloลพenie napรคtรญ aย zniลพuje riziko vzniku trhlรญn aย koฤพajรญ, ฤo predlลพuje ลพivotnosลฅ vozovky aย zniลพuje nรกklady na jej รบdrลพbu.
  • Zlepลกenie ลกmykovej pevnosti โ€“ vysokรก ลกmykovรก pevnosลฅ na rozhranรญ vrstiev zabezpeฤuje stabilitu vozovky aj pri vysokom dopravnom zaลฅaลพenรญ a minimalizuje riziko delaminรกcie.
  • Jednoduchรก inลกtalรกcia โ€“ vฤaka pouลพitiu asfaltovรฉho kalu je uchytenie siete k podkladu bezpeฤnรฉ, jednoduchรฉ a rรฝchle.
  • Vodotesnosลฅ โ€“ v kombinรกcii s asfaltovรฝm kalom sieลฅ รบฤinne chrรกni spodnรฉ vrstvy vozovky pred infiltrรกciou vody, ฤo je kฤพรบฤovรฉ na zachovanie jej dlhodobej funkฤnosti.

Porovnanie sย inรฝmi materiรกlmi

Porovnรกvanie รบฤinnosti vรฝstuh z oceฤพovรฝch sietรญ a vรฝstuh z inรฝch, najฤastejลกie geosyntetickรฝch materiรกlov len na bรกze ลฅahovรฝch pevnostรญ nie je sprรกvne, keฤลพe ide o รบplne inรฉ materiรกly s diametrรกlne odliลกnรฝmi vlastnosลฅami. Oceฤพovรฉ siete RoadMeshยฎ Omega vynikajรบ vysokou pevnosลฅou vย ลฅahu aย ลกmykovou pevnosลฅou, ฤo zabezpeฤuje efektรญvne prenรกลกanie zaลฅaลพenia aย minimalizuje riziko vzniku trhlรญn aย koฤพajรญ.

Tab. 1 Typickรก skladba vozovky zosilnenej oceฤพovou vรฝstuลพnou sieลฅou
Tab. 1 Typickรก skladba vozovky zosilnenej oceฤพovou vรฝstuลพnou sieลฅou | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE s.r.o.

Na rozdiel od geosyntetickรฝch materiรกlov, ktorรฉ majรบ niลพลกรญ modul pruลพnosti aย vyลกลกiu pretvรกrnosลฅ, oceฤพovรฉ siete majรบ vรฝrazne lepลกie vรฝsledky. Druhรฝm faktorom je obmedzenie vzniku delaminaฤnej membrรกny, keฤลพe oceฤพovรฉ siete sa vฤaka veฤพkรฉmu rozmeru oka 80 ร— 100 mm aย malรฉmu priemeru drรดtu vรฝrazne lepลกie integrujรบ do asfaltovรฝch vrstiev.

Legislatรญva

Poลพiadavky na navrhovanie vystuลพovania vozoviek z oceฤพovรฝch sietรญ sรบ definovanรฉ v TP 064 โ€žPouลพitie geosyntetickรฝch a im podobnรฝch materiรกlov vo vrstvรกch asfaltovรฝch vozoviekโ€œ, ktorรฉ boli vydanรฉ v roku 2016. V tรฝchto podmienkach sรบ definovanรฉ minimรกlne technickรฉ poลพiadavky na parametre pre klasifikรกciu a pouลพitie vรฝstuลพnรฝch sietรญ, ako aj poลพiadavky na vรฝrobu a technologickรฝ postup ich aplikรกcie.

K tรฝmto technickรฝm podmienkam bol v roku 2021 vydanรฝ dodatok ฤ. 1, ktorรฝ spresnil klasifikรกciu sietรญ, oblasลฅ ich pouลพitia a definoval okrajovรฉ podmienky ich pouลพitia (okrem inรฉho napr. hrรบbku a parametre asfaltovรฉho kalu).

Tab. 2 Porovnanie parametrov hlavnรฝch materiรกlov na zosilnenie vozoviek
Tab. 2 Porovnanie parametrov hlavnรฝch materiรกlov na zosilnenie vozoviek | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE s.r.o.

Realizovanรฉ รบseky vย roku 2023

Jednรฝm z najvรฝznamnejลกรญch รบsekov realizovanรฝch v roku 2023 bol projekt rekonลกtrukcie cesty II/537 (Tatranskej magistrรกly) v celkovej dฤบลพke 43 km v sprรกve PSK. Konkrรฉtne iลกlo o รบseky Pavรบฤia dolina โ€“ kriลพovatka s cestou II/538 (II. รบsek), Kriลพovatka s cestou II/538 โ€“ Batizovskรฝ potok (III. รบsek), Batizovskรฝ potok โ€“ Starรฝ Smokovec (IV. รบsek) a Starรฝ Smokovec โ€“ Tatranskรฉ Matliare (V. รบsek).

Okrem uvedenรฝch รบsekov sa touto technolรณgiou rekonลกtruovali aj mnohรฉ รบseky v sprรกve SSC. Medzi najvรฝznamnejลกie patria I/18 ฤฝubeฤพa โ€“ Liptovskรฝ Mikulรกลก, I/79 Veฤพaty โ€“ Slovenskรฉ Novรฉ Mesto, I/79 Vranov nad Topฤพou โ€“ Parchovany a I/9 Janova Lehota โ€“ Lutila.

Tab. 3 Rozdelenie oceฤพovรฝch mreลพรญ v zรกvislosti od spรดsobu pouลพitia a funkcie (z dodatku ฤ. 1)
Tab. 3 Rozdelenie oceฤพovรฝch mreลพรญ v zรกvislosti od spรดsobu pouลพitia a funkcie (z dodatku ฤ. 1) | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE s.r.o.

Pozn. (z dodatku ฤ. 1):

  • Aplikรกciu tuhรฝch a flexibilnรฝch sietรญ nemoลพno navzรกjom zamieลˆaลฅ. Projektant volรญ typ siete s ohฤพadom na รบฤel pouลพitia a funkciu vรฝstuลพnej siete.
  • Flexibilnรฉ mreลพe z kovu, ako aj inรฉ geomreลพe (plast, sklo atฤ.) v nijakom prรญpade nemoลพno pouลพรญvaลฅ na hฤบbkovรฉ rekonลกtrukcie vozoviek a nemรดลพu nahrรกdzaลฅ tuhรฉ mreลพe.

Technolรณgia zosilnenia vozoviek pozostรกvala z odfrรฉzovania vozovky do hฤบbky 100 โ€“ 110 mm a umiestnenia vรฝstuลพnej oceฤพovej siete pod loลพnรบ vrstvu, ktorej รบlohou bolo zmierniลฅ priebeh napรคtรญ v dรดsledku dynamickรฉho zaลฅaลพenia od dopravy, a tรฝm obmedziลฅ vznik reflexnรฝch trhlรญn a porรบch. Uchytenie vรฝstuลพnej siete sa realizovalo formou asfaltovรฉho kalu, ktorรฉho รบlohou bolo aj zaizolovanie podkladovรฝch vrstiev vozovky.

Celkovรก dฤบลพka รบsekov realizovanรฝch technolรณgiou vystuลพenia vozoviek oceฤพovรฝmi sieลฅami v roku 2023 predstavuje viac neลพ 100 km.

Zรกver

Technolรณgie zosilnenia vozoviek s pouลพitรญm oceฤพovรฝch sietรญ, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ na Slovensku od roku 2007, sรบ vhodnรฝm rieลกenรญm pri opravรกch a modernizรกcii dopravnej infraลกtruktรบry. Zaruฤujรบ vysokรบ ลพivotnosลฅ a spoฤพahlivosลฅ vysokozaลฅaลพenรฝch vozoviek a zniลพujรบ nรกklady na budรบcu รบdrลพbu a opravu.

Keฤลพe vรฝslednรฝ efekt aโ€ฏkvalita diela zรกvisia nielen od sprรกvneho nรกvrhu, ale aj od realizรกcie aโ€ฏdodrลพania technologickรฝch postupov, spoloฤnosลฅ Maccaferri Central Europe s. r. o. poskytuje nielen kompletnรฝ technickรฝ servis poฤas realizรกcie, ale spolupracuje aj sย domรกcรญmi skรบsenรฝmi zhotoviteฤพmi.

TEXT: Ing. Jaroslav Adamec, technickรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti Maccaferri Central Europe, s. r. o.
Ing. Martin Hanuลกtiak, projektovรฝ inลพinier Maccaferri Central Europe, s. r. o.
FOTO: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE s.r.o.

Literatรบra:

  1. Oprava vozoviek technolรณgiou oceฤพovej cestnej siete RoadMesh โ€“ najฤastejลกie otรกzky a odpovede a praktickรฉ skรบsenosti, Inลพinierske stavby 02/2022.
  2. Vystuลพovanie asfaltovรฝch vozoviek โ€“ skรบsenosti z vรฝskumu a praxe. Seminรกr Geosyntetika 2018, Bratislava, 14. februรกra 2018.
  3. MDV SR: TP 064 โ€“ Pouลพitie geotechnickรฝch a im podobnรฝch materiรกlov vo vrstvรกch asfaltovรฝch vozoviek (s dodatkom ฤ. 1), 2016 (2021).

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 3/2024