Zosilลovanie vozoviek v rรกmci oprรกv cestnรฝch komunikรกciรญ s pouลพitรญm vรฝstuลพnรฝch oceฤพovรฝch sietรญ
Cestnรฉ komunikรกcie ฤelia stรกle sa zvyลกujรบcemu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu, ฤo spรดsobuje rรฝchlejลกie opotrebenie povrchu vozovky spojenรฉ sย vyลกลกรญmi nรกkladmi na jej รบdrลพbu aย opravy.
Dneลกnรฉ vรฝzvy vย oblasti cestnej infraลกtruktรบry si vyลพadujรบ inovatรญvne rieลกenia, ktorรฉ zabezpeฤia dlhodobรบ ลพivotnosลฅ aย technickรบ spoฤพahlivosลฅ vozoviek. Zvyลกuje sa zรกujem oย pouลพitie konลกtrukฤnรฝch prvkov aย rieลกenรญ, ktorรฉ mรดลพu efektรญvne zosilniลฅ asfaltovรฉ vrstvy aย prispieลฅ kย zvรฝลกeniu technickรฝch parametrov vozoviek bez nutnosti vรฝmeny vลกetkรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozoviek. Jednรฝm zย dlhodobo overenรฝch rieลกenรญ je pouลพitie oceฤพovรฝch sietรญ.
Pouลพitie oceฤพovรฝch sietรญ predstavuje jedno zย najmodernejลกรญch rieลกenรญ vย oblasti zosilลovania vozoviek aย poskytuje nielen technickรฉ, ale aj dlhodobรฉ ekonomickรฉ vรฝhody. ฤlรกnok sa zaoberรก prehฤพadom technickรฝch ลกpecifikรกciรญ, funkciรญ aย vรฝhod pouลพitia oceฤพovej siete RoadMeshยฎ, legislatรญvnymi poลพiadavkami aย realizovanรฝmi รบsekmi ciest, kde sa tรกto technolรณgia zosilnenia vozoviek pouลพila vย roku 2023.
Oceฤพovรฉ siete RoadMeshยฎ Omega
Oceฤพovรฉ siete RoadMeshยฎ Omega sรบ navrhnutรฉ tak, aby poskytovali vysokรบ mechanickรบ odolnosลฅ a efektรญvnu integrรกciu s asfaltovรฝmi vrstvami. Vyrรกbajรบ sa z oceฤพovรฝch dvojzรกkrutovรฝch sietรญ s prieฤne vpletenรฝmi prรบtmi, vฤaka ฤomu majรบ jedineฤnรฉ mechanickรฉ vlastnosti.
Vytvorenรฉ sรบ z oceฤพovej siete typu 8 ร 10 s rรดznymi priemermi drรดtu, ฤo zabezpeฤuje dostatoฤnรบ pevnosลฅ na efektรญvne prenesenie zaลฅaลพenia z povrchu vozovky do podloลพia.ย Oceฤพovรฉ siete RoadMeshยฎ Omega majรบ viacero kฤพรบฤovรฝch funkciรญ, vฤaka ktorรฝm sรบ ideรกlne na pouลพitie pri zosilลovanรญ vozoviek.
Jednou z hlavnรฝch funkciรญ je zmiernenie priebehu napรคtรญ v asfaltovรฝch vrstvรกch spรดsobenรฝch dynamickรฝm zaลฅaลพenรญm od dopravy. Sieลฅ zabezpeฤuje efektรญvnu redistribรบciu napรคtรญ a minimalizuje riziko vzniku trhlรญn a inรฝch porรบch povrchu.
Okrem toho plnia tieto siete aj funkciu mechanickรฉho zosilnenia, ktorรฉ vรฝrazne zvyลกuje ลกmykovรบ pevnosลฅ na rozhranรญ asfaltovรฝch vrstiev a zabezpeฤuje ich pevnosลฅ aj pri vysokom dopravnom zaลฅaลพenรญ. Vฤaka tesniacej funkcii pri pouลพitรญ asfaltovรฉho kalu sieลฅ รบฤinne chrรกni spodnรฉ vrstvy vozovky pred infiltrรกciou vody, ฤo je kฤพรบฤovรฉ na zachovanie jej dlhodobej integrity a funkฤnosti.
Spรดsob aplikรกcie
Vรฝstuลพnรฉ siete sa vzhฤพadom na ich รบฤinnosลฅ a prรญpadnรบ budรบcu รบdrลพbu umiestลujรบ ลกtandardne pod loลพnรบ vrstvu asfaltovรฉho krytu. V zรกvislosti od uchytenia k podkladu plnรญ sieลฅ v konลกtrukcii vozovky len vรฝstuลพnรบ funkciu (uchytenie pomocou klincov) alebo vรฝstuลพnรบ funkciu, รบlohu redistribรบcie napรคtรญ, ako aj tesniacu funkciu (uchytenie pomocou kalovรฉho zรกkrytu).
V sรบฤasnosti sa ako hlavnรก metรณda uchytรกvania k podkladu pouลพรญva kalovรฝ zรกkryt, ktorรฝ mรก neporovnateฤพnรฉ vรฝhody z pohฤพadu funkฤnosti a inลกtalรกcie oproti pouลพitiu vรฝluฤne nastreฤพovacรญch klincov odporรบฤanรฝch len v ojedinelรฝch prรญpadoch.ย Vzhฤพadom na poznatky z dlhodobรฉho sprรกvania sa oceฤพovรฝch sietรญ vo vozovkรกch, ako aj aktuรกlne normy a predpisy pokrรฝvajรบce tรบto problematiku sa pre รบseky vรคฤลกie ako 500 m2 poลพaduje pouลพitie kotvenรฝch sietรญ, ktorรฉ sรบ charakterizovanรฉ zabezpeฤenรญm prieฤneho vรฝstuลพnรฉho drรดtu v sieti proti vytiahnutiu.
V prรญpade sietรญ RoadMeshยฎ Omega je to zabezpeฤenรฉ vytvorenรญm ohybu na koncoch prieฤneho prรบtu v tvare pรญsmena dvojitej omegy. Tรฝm moลพno dosiahnuลฅ odolnosลฅ prieฤneho drรดtu proti vytiahnutiu zo siete na รบrovni > 3,0 kN pri nรกraste ลฅahovej pevnosti pri pretvorenรญ 1 โ 3 mm > 200ย N/mm podฤพa metodiky COPRO PTV 867-1 a poลพiadaviek TP 064 Dodatok 1.
Hlavnรฉ vรฝhody
Pouลพitie oceฤพovej siete RoadMeshยฎ Omega prinรกลกa oproti tradiฤnรฝm metรณdam zosilลovania vozoviek niekoฤพko vรฝhod:
- Zvรฝลกenie ลพivotnosti vozovky โ sieลฅ zabezpeฤuje efektรญvne rozloลพenie napรคtรญ aย zniลพuje riziko vzniku trhlรญn aย koฤพajรญ, ฤo predlลพuje ลพivotnosลฅ vozovky aย zniลพuje nรกklady na jej รบdrลพbu.
- Zlepลกenie ลกmykovej pevnosti โ vysokรก ลกmykovรก pevnosลฅ na rozhranรญ vrstiev zabezpeฤuje stabilitu vozovky aj pri vysokom dopravnom zaลฅaลพenรญ a minimalizuje riziko delaminรกcie.
- Jednoduchรก inลกtalรกcia โ vฤaka pouลพitiu asfaltovรฉho kalu je uchytenie siete k podkladu bezpeฤnรฉ, jednoduchรฉ a rรฝchle.
- Vodotesnosลฅ โ v kombinรกcii s asfaltovรฝm kalom sieลฅ รบฤinne chrรกni spodnรฉ vrstvy vozovky pred infiltrรกciou vody, ฤo je kฤพรบฤovรฉ na zachovanie jej dlhodobej funkฤnosti.
Porovnanie sย inรฝmi materiรกlmi
Porovnรกvanie รบฤinnosti vรฝstuh z oceฤพovรฝch sietรญ a vรฝstuh z inรฝch, najฤastejลกie geosyntetickรฝch materiรกlov len na bรกze ลฅahovรฝch pevnostรญ nie je sprรกvne, keฤลพe ide o รบplne inรฉ materiรกly s diametrรกlne odliลกnรฝmi vlastnosลฅami. Oceฤพovรฉ siete RoadMeshยฎ Omega vynikajรบ vysokou pevnosลฅou vย ลฅahu aย ลกmykovou pevnosลฅou, ฤo zabezpeฤuje efektรญvne prenรกลกanie zaลฅaลพenia aย minimalizuje riziko vzniku trhlรญn aย koฤพajรญ.
Na rozdiel od geosyntetickรฝch materiรกlov, ktorรฉ majรบ niลพลกรญ modul pruลพnosti aย vyลกลกiu pretvรกrnosลฅ, oceฤพovรฉ siete majรบ vรฝrazne lepลกie vรฝsledky. Druhรฝm faktorom je obmedzenie vzniku delaminaฤnej membrรกny, keฤลพe oceฤพovรฉ siete sa vฤaka veฤพkรฉmu rozmeru oka 80 ร 100 mm aย malรฉmu priemeru drรดtu vรฝrazne lepลกie integrujรบ do asfaltovรฝch vrstiev.
Legislatรญva
Poลพiadavky na navrhovanie vystuลพovania vozoviek z oceฤพovรฝch sietรญ sรบ definovanรฉ v TP 064 โPouลพitie geosyntetickรฝch a im podobnรฝch materiรกlov vo vrstvรกch asfaltovรฝch vozoviekโ, ktorรฉ boli vydanรฉ v roku 2016. V tรฝchto podmienkach sรบ definovanรฉ minimรกlne technickรฉ poลพiadavky na parametre pre klasifikรกciu a pouลพitie vรฝstuลพnรฝch sietรญ, ako aj poลพiadavky na vรฝrobu a technologickรฝ postup ich aplikรกcie.
K tรฝmto technickรฝm podmienkam bol v roku 2021 vydanรฝ dodatok ฤ. 1, ktorรฝ spresnil klasifikรกciu sietรญ, oblasลฅ ich pouลพitia a definoval okrajovรฉ podmienky ich pouลพitia (okrem inรฉho napr. hrรบbku a parametre asfaltovรฉho kalu).
Realizovanรฉ รบseky vย roku 2023
Jednรฝm z najvรฝznamnejลกรญch รบsekov realizovanรฝch v roku 2023 bol projekt rekonลกtrukcie cesty II/537 (Tatranskej magistrรกly) v celkovej dฤบลพke 43 km v sprรกve PSK. Konkrรฉtne iลกlo o รบseky Pavรบฤia dolina โ kriลพovatka s cestou II/538 (II. รบsek), Kriลพovatka s cestou II/538 โ Batizovskรฝ potok (III. รบsek), Batizovskรฝ potok โ Starรฝ Smokovec (IV. รบsek) a Starรฝ Smokovec โ Tatranskรฉ Matliare (V. รบsek).
Okrem uvedenรฝch รบsekov sa touto technolรณgiou rekonลกtruovali aj mnohรฉ รบseky v sprรกve SSC. Medzi najvรฝznamnejลกie patria I/18 ฤฝubeฤพa โ Liptovskรฝ Mikulรกลก, I/79 Veฤพaty โ Slovenskรฉ Novรฉ Mesto, I/79 Vranov nad Topฤพou โ Parchovany a I/9 Janova Lehota โ Lutila.
Pozn. (z dodatku ฤ. 1):
- Aplikรกciu tuhรฝch a flexibilnรฝch sietรญ nemoลพno navzรกjom zamieลaลฅ. Projektant volรญ typ siete s ohฤพadom na รบฤel pouลพitia a funkciu vรฝstuลพnej siete.
- Flexibilnรฉ mreลพe z kovu, ako aj inรฉ geomreลพe (plast, sklo atฤ.) v nijakom prรญpade nemoลพno pouลพรญvaลฅ na hฤบbkovรฉ rekonลกtrukcie vozoviek a nemรดลพu nahrรกdzaลฅ tuhรฉ mreลพe.
Technolรณgia zosilnenia vozoviek pozostรกvala z odfrรฉzovania vozovky do hฤบbky 100 โ 110 mm a umiestnenia vรฝstuลพnej oceฤพovej siete pod loลพnรบ vrstvu, ktorej รบlohou bolo zmierniลฅ priebeh napรคtรญ v dรดsledku dynamickรฉho zaลฅaลพenia od dopravy, a tรฝm obmedziลฅ vznik reflexnรฝch trhlรญn a porรบch. Uchytenie vรฝstuลพnej siete sa realizovalo formou asfaltovรฉho kalu, ktorรฉho รบlohou bolo aj zaizolovanie podkladovรฝch vrstiev vozovky.
Celkovรก dฤบลพka รบsekov realizovanรฝch technolรณgiou vystuลพenia vozoviek oceฤพovรฝmi sieลฅami v roku 2023 predstavuje viac neลพ 100 km.
Zรกver
Technolรณgie zosilnenia vozoviek s pouลพitรญm oceฤพovรฝch sietรญ, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ na Slovensku od roku 2007, sรบ vhodnรฝm rieลกenรญm pri opravรกch a modernizรกcii dopravnej infraลกtruktรบry. Zaruฤujรบ vysokรบ ลพivotnosลฅ a spoฤพahlivosลฅ vysokozaลฅaลพenรฝch vozoviek a zniลพujรบ nรกklady na budรบcu รบdrลพbu a opravu.
Keฤลพe vรฝslednรฝ efekt aโฏkvalita diela zรกvisia nielen od sprรกvneho nรกvrhu, ale aj od realizรกcie aโฏdodrลพania technologickรฝch postupov, spoloฤnosลฅ Maccaferri Central Europe s. r. o. poskytuje nielen kompletnรฝ technickรฝ servis poฤas realizรกcie, ale spolupracuje aj sย domรกcรญmi skรบsenรฝmi zhotoviteฤพmi.
TEXT: Ing. Jaroslav Adamec, technickรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti Maccaferri Central Europe, s. r. o.
Ing. Martin Hanuลกtiak, projektovรฝ inลพinier Maccaferri Central Europe, s. r. o.
FOTO: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE s.r.o.
Literatรบra:
- Oprava vozoviek technolรณgiou oceฤพovej cestnej siete RoadMesh โ najฤastejลกie otรกzky a odpovede a praktickรฉ skรบsenosti, Inลพinierske stavby 02/2022.
- Vystuลพovanie asfaltovรฝch vozoviek โ skรบsenosti z vรฝskumu a praxe. Seminรกr Geosyntetika 2018, Bratislava, 14. februรกra 2018.
- MDV SR: TP 064 โ Pouลพitie geotechnickรฝch a im podobnรฝch materiรกlov vo vrstvรกch asfaltovรฝch vozoviek (s dodatkom ฤ. 1), 2016 (2021).