ŽSR, ŽST Nové Zámky – ŽST Palárikovo, modernizácia koľají č. 1 a 2
V rámci komplexnej rekonštrukcie trate s parametrami modernizácie sa vymenil zastaraný typ konštrukcie železničného zvršku a spodku medzi ŽST Nové Zámky a Palárikovo. Výsledkom je normový stav a zlepšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, zvýšenie traťovej rýchlosti na 140 km/h a zníženie nákladov na údržbu a opravy. S tým súvisí aj dosiahnutie vyššieho kvalitatívneho štandardu osobnej aj nákladnej dopravy.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Stavebník – investor: Železnice Slovenskej republiky
Architektonický návrh – projektant: Prodex spol. s r.o., Bratislava
Financovanie: Európsky fond regionálneho rozvoja
Celkové investičné náklady: 34 541 558,53 eur bez DPH
Realizácia: 07/2022 – 06/2023
Okrem výmeny konštrukcie železničného zvršku a spodku bola predmetom modernizácie aj rekonštrukcia trakčného vedenia a ukoľajnenia, rekonštrukcia zastávky Ľudovítov (nástupištia, plochy pre cestujúcich, vonkajšie osvetlenie), rekonštrukcia železničného priecestia v žkm 139,083 (PZZ a priecestná konštrukcia), ako aj úprava železničného mostného objektu v žkm 143,696 (izolácia, sanácia krídiel, oprava ríms a pod.). V celom úseku bolo zároveň potrebné odstrániť náletovú zeleň ohrozujúcu bezpečnosť dopravy.
Hlavným cieľom bolo dlhodobo zaistiť bezpečnosť železničnej prevádzky a cestujúcich v danom úseku a zároveň zvýšiť kultúru, komfort a plynulosť cestovania zvýšením traťovej rýchlosti, modernizáciou nástupíšť a osvetlenia železničnej zastávky. Komplexná rekonštrukcia bude mať priaznivý dosah aj na zníženie prevádzkových nákladov v ďalších rokoch. Najmä sa však realizáciou projektu dosiahol vďaka zlepšeniu dynamiky jazdy lepší dopravný komfort cestujúcich, čo bolo základným cieľom modernizácie.
Okrem nosných stavebných prác boli súčasťou projektu aj podporné informačno-komunikačné aktivity. Stavebný dozor a riadenie projektu zabezpečovali interní zamestnanci/zložky ŽSR a boli financované z vlastných zdrojov.
Stavba sa nachádza v Nitrianskom kraji, okrese Nové Zámky a prechádza cez katastrálne územia obcí Palárikovo a Nové Zámky. Celková dĺžka rekonštruovaných alebo zrenovovaných železničných tratí (v sieti TEN-T) po ukončení realizácie je 7,694 km.
• SO 31-01 Výrub drevín a porastu
• SO 32-01 Železničný zvršok
koľají č. 1 a 2
• SO 32-02 Železničný spodok
• SO 32-03 Nástupište
• SO 32-04 Železničné priecestie
• SO 32-05 Výmena výstroja dráhy
• SO 32-06 Káblová chráničková
trasa
• SO 33-01 Izolácia mostného
objektu
ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ ÚDAJE STAVBY PO MODERNIZÁCII
Rekonštrukciou medzistaničného úseku Nové Zámky – Palárikovo, koľají č. 1 a 2, sa dosiahli nasledujúce parametre a vybudovali tieto objekty:
- zvýšenie traťovej rýchlosti na 140 km/h,
- zábrzdná vzdialenosť 1 000 m,
- osová vzdialenosť koľají v šírej trati 4,10 m,
- nové priecestné zabezpečovacie zariadenie spĺňajúce požiadavky pre traťovú rýchlosť 140 km/h,
- únosnosť na pláni telesa železničného spodku 50 MPa (zabezpečená sanačnou vrstvou s konštrukčnými vrstvami podľa navrhovaného typu podvalového podložia),
- sklon pláne telesa železničného spodku 5 % zabezpečujúci funkčnosť odvodnenia,
- nové odparovacie priekopy so spevneným dnom,
- nová konštrukcia železničného zvršku pozostávajúca z koľajníc tvaru 60E2 na betónových podvaloch s bezpodkladnicovým pružným upevnením,
- nové nástupište zastávky Ľudovítov s dĺžkou 200 m s bezbariérovým prístupom a novým osvetlením,
- nová káblová chráničková trasa a nový multikanál v zástavke Ľudovítov,
- nový výstroj dráhy,
- sanácia jestvujúceho mostného objektu, nová izolácia nosnej konštrukcie,
- komplexná rekonštrukcia trakčného vedenia,
- preložka a rekonštrukcia kabelizácie 6 kV, optickej kabelizácie, VTO a zabezpečovacieho zariadenia.
T/F→ Doprastav, a.s.