Zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch
Fenomรฉnom tรฝchto dnรญ moลพno v odbore pozemnรฝch komunikรกciรญ nazvaลฅ zvodidlรก. Tie sa na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch koneฤne po dlhom ฤase doฤkali pozornosti, akรบ si takรฝ vรฝznamnรฝ prvok bezpeฤnosti zasluhuje.
Zvodidlรก sa doฤkali zรกsadnej rekonลกtrukcie, ktorou sa sleduje jedinรฝ cieฤพ, a to zvรฝลกenie bezpeฤnosti. V sรบฤasnosti sa zaฤali stavebnรฉ prรกce na zvรฝลกenรญ bezpeฤnosti dopravy na piatich รบsekoch rรฝchlostnรฝch ciest a diaฤพnic. Naลกa projektovรก spoloฤnosลฅ CEMOS, s. r. o., mala moลพnosลฅ zรบฤastniลฅ sa na projektovej prรญprave stavby Zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch na รบseku R1 Trnava โ Nitra. V sรบฤasnosti spracรบvame dokumentรกciu na vykonanie prรกc (DVP) uvedenej stavby, stavby Diaฤพnica D1 Trnava โ Kriลพovatka Lรบka (D1 v km 49,500 โ 95,450) โ Zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch a stavby Diaฤพnica D1 Ivachnovรก โ Vaลพec (v km 437,458 โ 482,500 D1) โ Zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch. V ฤlรกnku sa podrobnejลกie zameriame prรกve na stavbu, v rรกmci ktorej sme sa podieฤพali na kompletnej projektovej prรญprave pred realizรกciou aj v ลกtรกdiu vรฝstavby.
Zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch na รบseku R1 Trnava โ Nitra
Vลกeobecnรฝ opis stavby
V rรกmci stavby ide o demontรกลพ starรฝch nevyhovujรบcich zvodidiel a nรกvrh osadenia novรฝch oceฤพovรฝch a betรณnovรฝch zvodidiel s รบrovลou zachytenia v zmysle platnรฝch technickรฝch noriem a predpisov na รบseku rรฝchlostnej cesty R1 Trnava โ Nitra. Predmetom stavby je รบsek rรฝchlostnej cesty R1 v km 0,000 โ km 38,177 a รบsek privรกdzaฤa R1A v km 0,000 โ km 6,590 (pรดvodne starรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty spรกjajรบci mesto Nitra s novรฝm รบsekom R1 PRIBINA). Celkovรก dฤบลพka รบseku rรฝchlostnej cesty a jeho privรกdzaฤa je 44,767 km.
Predmetnรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R1 Trnava โ Nitra sa budoval a postupne uvรกdzal do prevรกdzky v niekoฤพkรฝch รบsekoch a etapรกch od roku 1975 aลพ po rok 2007. Toto pomerne dlhรฉ obdobie sa prejavilo aj na nรกvrhu a realizรกcii zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ. Najstarลกia ฤasลฅ รบseku bola danรก do prevรกdzky v roku 1980, ฤo prestavuje 30 rokov prevรกdzky. Zvodidlรก na najstarลกรญch รบsekoch sรบ uลพ za predpokladanou fyzickou ลพivotnosลฅou a niektorรฉ sรบ na jej hranici. Zvodidlรก sรบ za hranicou morรกlnej ลพivotnosti, ktorรบ reprezentuje ich schopnosลฅ zabezpeฤiลฅ poลพadovanรบ bezpeฤnosลฅ. Veฤพkรก ฤasลฅ zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ osadenรฝch v sรบฤasnosti na predmetnom รบseku rรฝchlostnej cesty R1 nezodpovedรก poลพiadavkรกm na bezpeฤnosลฅ v zmysle aktuรกlne platnรฝch noriem a predpisov.
Existujรบce oceฤพovรฉ zvodidlรก, ktorรฉ sa osadili na rรฝchlostnej ceste R1 eลกte v ฤase jej vรฝstavby, nemajรบ stanovenรฉ รบrovne zachytenia, ktorรฉ predstavujรบ zรกkladnรฝ parameter zvodidla charakterizujรบci jeho schopnosลฅ zadrลพaลฅ automobil poฤas kolรญzie. รroveล zachytenia zvodidla predstavuje overenรบ veฤพkosลฅ boฤnรฉho nรกrazu vozidla, ktorรฉmu je schopnรฉ zvodidlo vzdorovaลฅ bez toho, aby bolo prekonanรฉ vozidlom, a to pri zabezpeฤenรญ poลพadovanej hodnoty prudkosti nรกrazu a prijateฤพnosti sprรกvania sa zvodidla.
Problรฉmom tรฝchto existujรบcich zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ je aj ich zlรฝ technickรฝ stav, priฤom ich schopnosลฅ vzdorovaลฅ nรกrazu vozidla nie je overenรก ลพiadnymi skรบลกkami. Na predmetnej ฤasti rรฝchlostnej cesty sa nachรกdzajรบ รบseky, kde zvodidlรก รบplne chรฝbajรบ, takลพe vรดbec nie je zabezpeฤenรก potrebnรก ochrana posรกdok vozidiel pred nรกrazom do prekรกลพok popri rรฝchlostnej ceste. Podฤพa platnรฝch technickรฝch noriem treba navrhovaลฅ zvodidlรก pri vรฝลกke cestnรฉho nรกsypu, ฤiลพe tam, kde sa v minulosti nenavrhovali. Pozdฤบลพ ciest vลกak bola vysadenรก zeleล, ktorรก postupne prerรกstla do takรฝch rozmerov, ลพe v sรบฤasnosti tvorรญ prekรกลพku, pred ktorou je potrebnรฉ osadiลฅ zvodidlo.
Navrhovanรก vรฝmena a doplnenie zvodidiel na rรฝchlostnej ceste R1 zabezpeฤรญ sรบlad bezpeฤnostnรฝch opatrenรญ vo forme zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ s poลพiadavkami na bezpeฤnosลฅ v zmysle v sรบฤasnosti platnรฝch noriem a predpisov. Tรฝm sa dosiahne bezpeฤnosลฅ premรกvky z pohฤพadu ochrany รบฤastnรญkov cestnej premรกvky a majetku v okolรญ rรฝchlostnej cesty podฤพa najnovลกรญch poznatkov.
Cieฤพom stavby je osadiลฅ novรฝ zรกchytnรฝ bezpeฤnostnรฝ systรฉm, ktorรฝ bude maลฅ vรฝznamnรฝ vplyv na bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky v sรบlade s eurรณpskymi normami, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou systรฉmu slovenskรฝch technickรฝch noriem.
Navrhovanรฉ parametre zvodidiel
Zรกkladnรฝmi charakteristikami novรฝch zvodidiel sรบ poลพadovanรฉ รบrovne zachytenia. Generรกlne sa pri strednom deliacom pรกse navrhujรบ oceฤพovรฉ zvodidlรก pre รบroveล zachytenia H2, pri krajniciach sa navrhujรบ oceฤพovรฉ zvodidlรก pre รบroveล zachytenia N2. Nie vลกetky miesta je vลกak moลพnรฉ a odรดvodnenรฉ chrรกniลฅ osadenรญm uvedenรฝch zvodidiel. Na stavbe je veฤพa lokรกlnych miest, pri ktorรฝch sa navrhujรบ individuรกlne parametre zvodidiel. Ide predovลกetkรฝm o osamelรฉ prekรกลพky, naprรญklad mostnรฉ piliere. Popri nich sรบ navrhnutรฉ betรณnovรฉ zvodidlรก pre zvรฝลกenรบ รบroveล zachytenia H3.
ล pecificky sa rieลกia prechody medzi jednotlivรฝmi typmi zvodidiel, predovลกetkรฝm prechody medzi oceฤพovรฝm a betรณnovรฝm zvodidlom. V tรฝchto miestach treba osadiลฅ prechodovรฉ รบseky oceฤพovรฝch zvodidiel so zvรฝลกenou tuhosลฅou, aby sa postupne pri prechode na betรณnovรฉ zvodidlo zvyลกovala tuhosลฅ oceฤพovรฉho zvodidla vzhฤพadom na to, ลพe betรณnovรฉ zvodidlo je neporovnateฤพne tuhลกie ako oceฤพovรฉ zvodidlo.
Navrhovanรฉ zvodidlรก
Zhotoviteฤพ stavby navrhol a investor nรกsledne schvรกlil v rรกmci uvedenej stavby osadenie oceฤพovรฝch zvodidiel VOEST-ALPINE, ktorรฝch vรฝrobcom, prรญpadne dovozcom (pri niektorรฝch typoch) je ELEKTROVOD ลฝILINA, a. s. Tieto zvodidlรก, oznaฤovanรฉ aj Kremsbarrier, plne vyhovujรบ technickรฝm poลพiadavkรกm stavby a spฤบลajรบ vลกetky kritรฉriรก danรฉ zรกkonom o stavebnรฝch vรฝrobkoch a inรฝmi technickรฝmi predpismi na to, aby sa mohli osadiลฅ na cestรกch na Slovensku. Vลกetky osadzovanรฉ zvodidlรก boli podrobenรฉ bariรฉrovรฝm skรบลกkam nรกrazom skรบลกobnรฝmi vozidlami s kladnรฝm vรฝsledkom.
Na stavbe sa osadia tieto typy zvodidiel:
Cestnรฉ oceฤพovรฉ zvodidlรก Kremsbarrier:
JOZC KB 1 RN2 C โ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveล zachytenia N2
JOZC KB 1 RH1 C โ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveล zachytenia H1
JOZC KB 1 RH1 V โ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveล zachytenia H1
JOZC KB 2 RH2 C โ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveล zachytenia H2
JOZC KB 1 RH2 โ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveล zachytenia H2
OOZC KB 2 MH2 C โ obojstrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveล zachytenia H2
Mostnรฉ oceฤพovรฉ zvodidlรก Kremsbarrier:
JOZM KB 2 RH2 โ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo mostnรฉ; รบroveล zachytenia H2
JOZM KB1 RH2 BZ โ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo mostnรฉ; รบroveล zachytenia H2
OOZM OSPNH4/H3 โ obojstrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo mostnรฉ; รบroveล zachytenia H3
JOZMZ KB 1 RH2 K โ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo mostnรฉ zรกbradlovรฉ; รบroveล zachytenia H2
Cestnรฉ betรณnovรฉ zvodidlรก Doprastav:
JBZ DPS BZV/09 J-120 โ jednostrannรฉ betรณnovรฉ zvodidlo; รบroveล zachytenia H3
OBZ DPS BZV/09 O-100 โ obojstrannรฉ betรณnovรฉ zvodidlo; รบroveล zachytenia H2
JBZ DPS-BZV-J-81 โ jednostrannรฉ betรณnovรฉ zvodidlo; รบroveล zachytenia N2
Z prehฤพadu jednotlivรฝch typov zvodidiel je zrejmรฉ, ลพe problematika nรกvrhu zvodidiel na takom dlhom รบseku cesty, akรฝm je predmetnรก stavba, predstavuje pomerne zloลพitรฝ problรฉm. Sลฅaลพenรฉ podmienky nรกvrhu zvodidiel predstavoval aj technickรฝ stav jestvujรบcej komunikรกcie a jej technickรฉ parametre ovplyvnenรฉ prirodzenรฝm opotrebovanรญm krajnรญc a stredovรฝch deliacich pรกsov. Tie treba upraviลฅ tak, aby zvodidlรก sprรกvne fungovali. Sprievodnรฝm javom sprรกvnej funkcie zvodidiel je aj dostatoฤnรก ลกรญrka nespevnenej ฤasti krajnice cesty, do ktorej sa zvodidlo osadzuje. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe akokoฤพvek dobrรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo osadenรฉ do nedostatoฤnej krajnice strรกca svoj รบฤinok. Preto sa na รบsekoch, kde sa navrhuje novรฉ zvodidlo, rozลกiruje krajnica tak, aby spolu so zvodidlom plnila poลพadovanรบ funkciu.
Na predmetnom รบseku rรฝchlostnej cesty sa v nedรกvnom ฤase osadili novรฉ zvodidlรก, ktorรฉ rieลกili bezpeฤnostnรบ otรกzku sรบvisiacu s modernizรกciou dopravnรฉho znaฤenia, prรญpadne s osadzovanรญm oplotenia rรฝchlostnej cesty. Ak tieto zvodidlรก spฤบลajรบ poลพiadavky platnรฝch predpisov, ponechรกvajรบ sa a integrujรบ do systรฉmu novonavrhovanรฝch zvodidiel.
ฤalลกie prvky zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ
Na zabezpeฤenie bezpeฤnosti sa na niektorรฝch lokรกlnych miestach navrhujรบ tlmiฤe nรกrazu. Sรบ to bezpeฤnostnรฉ prvky, ktorรฉ svojou funkciou nahrรกdzajรบ zvodidlo tam, kde je pred prekรกลพkou nedostatoฤnรก dฤบลพka na jeho osadenie. Sรบ to predovลกetkรฝm miesta, kde sรบ osadenรฉ dopravnรฉ znaฤky v jazykoch odboฤovacรญch vetiev kriลพovatiek. Navrhnutรฉ tlmiฤe nรกrazu budรบ spojenรฉ s priฤพahlรฝmi รบsekmi zvodidiel tak, aby v plnej miere zabezpeฤovali poลพadovanรฉ zvรฝลกenie bezpeฤnosti.
Vodiace prvky
Medzi konลกtrukฤnรฉ prvky na zvรฝลกenie bezpeฤnosti patria aj vodiace prvky. Na predmetnej stavbe sรบ to predovลกetkรฝm smerovรฉ stฤบpiky. Tie sa v miestach osadenรฝch oceฤพovรฝch zvodidiel nahrรกdzajรบ tzv. zvodidlovรฝmi nadstavcami a v miestach osadenia betรณnovรฝch zvodidiel tzv. zvodidlovรฝmi betรณnovรฝmi odrรกลพaฤmi.
Uvedenรฉ prvky sรบ navrhnutรฉ tak, aby boli pre vodiฤov spoฤพahlivรฝm sprievodcom hlavne v noฤnรฝch hodinรกch, pretoลพe uฤพahฤujรบ bezpeฤnรฉ smerovรฉ vedenie vozidla po cestnej komunikรกcii.
Organizรกcia dopravy poฤas prรกc
Medzi sprievodnรฉ javy prebiehajรบcej stavby patrรญ, samozrejme, aj obmedzenie dopravy na rรฝchlostnej ceste. Prรกve to predstavuje pomerne zloลพitรฉ a verejnosลฅou ลฅaลพko prijรญmanรฉ opatrenie. Treba si vลกak uvedomiลฅ, ลพe bez toho sa dobrรฝ รบmysel sprรกvcu cesty nedรก dosiahnuลฅ. Na zabezpeฤenie dopravy poฤas prรกc sa vypracovala a riadne odsรบhlasila projektovรก dokumentรกcia doฤasnรฉho dopravnรฉho znaฤenia. Skutoฤnรฉ uplatลovanie navrhnutej organizรกcie dopravy preukรกzalo, ลพe pre plynulรฝ priebeh prรกc a primeranรฉ obmedzenie dopravy bolo potrebnรฉ operatรญvne prehodnotiลฅ navrhovanรฉ rieลกenia. Tรฝm sa sledovalo dosiahnutie kompromisu medzi poลพiadavkou zhotoviteฤพa na plynulรฝ postup prรกc v poลพadovanรฝch termรญnoch a potrebou sprรกvcu cesty zabezpeฤiลฅ primeranรบ plynulosลฅ dopravy poฤas stavebnรฝch prรกc.
Sรบhrnnรฉ informรกcie
V sรบฤasnosti je rozostavanรฝch 5 stavieb sรบvisiacich so zvรฝลกenรญm bezpeฤnosti na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch โ ide o รบseky diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest uvedenรฉ v tab. 1.
Zรกver
Uvedenรฉ stavby, ktorรฝmi sa mรก dosiahnuลฅ zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch, treba hodnotiลฅ veฤพmi pozitรญvne tak z odbornรฉho, ako aj z uลพรญvateฤพskรฉho hฤพadiska. Technickรฝ stav existujรบcich bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ je na veฤพmi nรญzkej รบrovni. Realizรกciou navrhovanรฝch technickรฝch rieลกenรญ sa bezpeฤnosลฅ na predmetnรฝch รบsekoch ciest zvรฝลกi zรกsadnรฝm spรดsobom.
Uvedenรฉ stavby moลพno realizovaลฅ iba preto, ลพe na ich financovanie sa pouลพijรบ prostriedky z fondov Eurรณpskej รบnie, z Kohรฉzneho fondu a Operaฤnรฉho programu Doprava (OPD) 2007 โ 2013. Zaradenie tรฝchto stavieb do OPD bolo zรกsadnรฝm kladnรฝm rozhodnutรญm Ministerstva dopravy vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR v zastรบpenรญ investorom, ktorรฝm je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Celkovo sa tรฝmto spรดsobom vรฝraznรฝm spรดsobom zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch v celkovej dฤบลพke 174,213 km. Celkovรฉ nรกklady bez DPH predstavujรบ finanฤnรบ ฤiastku 80 574 332,04 โฌ (pri predpokladanej hodnote 118 916 533,58 โฌ).
TEXT: Ing. Frantiลกek Brliลฅ
FOTO: CEMOS, s. r. o.
Frantiลกek Brliลฅ je riaditeฤพom spoloฤnosti CEMOS, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.