image 73992 25 v1
Galรฉria(5)

Zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch

Partneri sekcie:

Fenomรฉnom tรฝchto dnรญ moลพno v odbore pozemnรฝch komunikรกciรญ nazvaลฅ zvodidlรก. Tie sa na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch koneฤne po dlhom ฤase doฤkali pozornosti, akรบ si takรฝ vรฝznamnรฝ prvok bezpeฤnosti zasluhuje.

Obr 01
Obr 02
Obr 03
Obr 04

Zvodidlรก sa doฤkali zรกsadnej rekonลกtrukcie, ktorou sa sleduje jedinรฝ cieฤพ, a to zvรฝลกenie bezpeฤnosti. V sรบฤasnosti sa zaฤali stavebnรฉ prรกce na zvรฝลกenรญ bezpeฤnosti dopravy na piatich รบsekoch rรฝchlostnรฝch ciest a diaฤพnic. Naลกa projektovรก spoloฤnosลฅ CEMOS, s. r. o., mala moลพnosลฅ zรบฤastniลฅ sa na projektovej prรญprave stavby Zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch na รบseku R1 Trnava โ€“ Nitra. V sรบฤasnosti spracรบvame dokumentรกciu na vykonanie prรกc (DVP) uvedenej stavby, stavby Diaฤพnica D1 Trnava โ€“ Kriลพovatka Lรบka (D1 v km 49,500 โ€“ 95,450) โ€“ Zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch a stavby Diaฤพnica D1 Ivachnovรก โ€“ Vaลพec (v km 437,458 โ€“ 482,500 D1) โ€“ Zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch. V ฤlรกnku sa podrobnejลกie zameriame prรกve na stavbu, v rรกmci ktorej sme sa podieฤพali na kompletnej projektovej prรญprave pred realizรกciou aj v ลกtรกdiu vรฝstavby.

Zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch na รบseku R1 Trnava โ€“ Nitra

Vลกeobecnรฝ opis stavby

V rรกmci stavby ide o demontรกลพ starรฝch nevyhovujรบcich zvodidiel a nรกvrh osadenia novรฝch oceฤพovรฝch a betรณnovรฝch zvodidiel s รบrovลˆou zachytenia v zmysle platnรฝch technickรฝch noriem a predpisov na รบseku rรฝchlostnej cesty R1 Trnava โ€“ Nitra. Predmetom stavby je รบsek rรฝchlostnej cesty R1 v km 0,000 โ€“ km 38,177 a รบsek privรกdzaฤa R1A v km 0,000 โ€“ km 6,590 (pรดvodne starรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty spรกjajรบci mesto Nitra s novรฝm รบsekom R1 PRIBINA). Celkovรก dฤบลพka รบseku rรฝchlostnej cesty a jeho privรกdzaฤa je 44,767 km.

Predmetnรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R1 Trnava โ€“ Nitra sa budoval a postupne uvรกdzal do prevรกdzky v niekoฤพkรฝch รบsekoch a etapรกch od roku 1975 aลพ po rok 2007. Toto pomerne dlhรฉ obdobie sa prejavilo aj na nรกvrhu a realizรกcii zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ. Najstarลกia ฤasลฅ รบseku bola danรก do prevรกdzky v roku 1980, ฤo prestavuje 30 rokov prevรกdzky. Zvodidlรก na najstarลกรญch รบsekoch sรบ uลพ za predpokladanou fyzickou ลพivotnosลฅou a niektorรฉ sรบ na jej hranici. Zvodidlรก sรบ za hranicou morรกlnej ลพivotnosti, ktorรบ reprezentuje ich schopnosลฅ zabezpeฤiลฅ poลพadovanรบ bezpeฤnosลฅ. Veฤพkรก ฤasลฅ zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ osadenรฝch v sรบฤasnosti na predmetnom รบseku rรฝchlostnej cesty R1 nezodpovedรก poลพiadavkรกm na bezpeฤnosลฅ v zmysle aktuรกlne platnรฝch noriem a predpisov.

Existujรบce oceฤพovรฉ zvodidlรก, ktorรฉ sa osadili na rรฝchlostnej ceste R1 eลกte v ฤase jej vรฝstavby, nemajรบ stanovenรฉ รบrovne zachytenia, ktorรฉ predstavujรบ zรกkladnรฝ parameter zvodidla charakterizujรบci jeho schopnosลฅ zadrลพaลฅ automobil poฤas kolรญzie. รšroveลˆ zachytenia zvodidla predstavuje overenรบ veฤพkosลฅ boฤnรฉho nรกrazu vozidla, ktorรฉmu je schopnรฉ zvodidlo vzdorovaลฅ bez toho, aby bolo prekonanรฉ vozidlom, a to pri zabezpeฤenรญ poลพadovanej hodnoty prudkosti nรกrazu a prijateฤพnosti sprรกvania sa zvodidla.

Problรฉmom tรฝchto existujรบcich zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ je aj ich zlรฝ technickรฝ stav, priฤom ich schopnosลฅ vzdorovaลฅ nรกrazu vozidla nie je overenรก ลพiadnymi skรบลกkami. Na predmetnej ฤasti rรฝchlostnej cesty sa nachรกdzajรบ รบseky, kde zvodidlรก รบplne chรฝbajรบ, takลพe vรดbec nie je zabezpeฤenรก potrebnรก ochrana posรกdok vozidiel pred nรกrazom do prekรกลพok popri rรฝchlostnej ceste. Podฤพa platnรฝch technickรฝch noriem treba navrhovaลฅ zvodidlรก pri vรฝลกke cestnรฉho nรกsypu, ฤiลพe tam, kde sa v minulosti nenavrhovali. Pozdฤบลพ ciest vลกak bola vysadenรก zeleลˆ, ktorรก postupne prerรกstla do takรฝch rozmerov, ลพe v sรบฤasnosti tvorรญ prekรกลพku, pred ktorou je potrebnรฉ osadiลฅ zvodidlo.

Navrhovanรก vรฝmena a doplnenie zvodidiel na rรฝchlostnej ceste R1 zabezpeฤรญ sรบlad bezpeฤnostnรฝch opatrenรญ vo forme zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ s poลพiadavkami na bezpeฤnosลฅ v zmysle v sรบฤasnosti platnรฝch noriem a predpisov. Tรฝm sa dosiahne bezpeฤnosลฅ premรกvky z pohฤพadu ochrany รบฤastnรญkov cestnej premรกvky a majetku v okolรญ rรฝchlostnej cesty podฤพa najnovลกรญch poznatkov.

Cieฤพom stavby je osadiลฅ novรฝ zรกchytnรฝ bezpeฤnostnรฝ systรฉm, ktorรฝ bude maลฅ vรฝznamnรฝ vplyv na bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky v sรบlade s eurรณpskymi normami, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou systรฉmu slovenskรฝch technickรฝch noriem.

Práce na osádzaní stฤบpikov zvodidla baranením

Navrhovanรฉ parametre zvodidiel
Zรกkladnรฝmi charakteristikami novรฝch zvodidiel sรบ poลพadovanรฉ รบrovne zachytenia. Generรกlne sa pri strednom deliacom pรกse navrhujรบ oceฤพovรฉ zvodidlรก pre รบroveลˆ zachytenia H2, pri krajniciach sa navrhujรบ oceฤพovรฉ zvodidlรก pre รบroveลˆ zachytenia N2. Nie vลกetky miesta je vลกak moลพnรฉ a odรดvodnenรฉ chrรกniลฅ osadenรญm uvedenรฝch zvodidiel. Na stavbe je veฤพa lokรกlnych miest, pri ktorรฝch sa navrhujรบ individuรกlne parametre zvodidiel. Ide predovลกetkรฝm o osamelรฉ prekรกลพky, naprรญklad mostnรฉ piliere. Popri nich sรบ navrhnutรฉ betรณnovรฉ zvodidlรก pre zvรฝลกenรบ รบroveลˆ zachytenia H3.

ล pecificky sa rieลกia prechody medzi jednotlivรฝmi typmi zvodidiel, predovลกetkรฝm prechody medzi oceฤพovรฝm a betรณnovรฝm zvodidlom. V tรฝchto miestach treba osadiลฅ prechodovรฉ รบseky oceฤพovรฝch zvodidiel so zvรฝลกenou tuhosลฅou, aby sa postupne pri prechode na betรณnovรฉ zvodidlo zvyลกovala tuhosลฅ oceฤพovรฉho zvodidla vzhฤพadom na to, ลพe betรณnovรฉ zvodidlo je neporovnateฤพne tuhลกie ako oceฤพovรฉ zvodidlo.

Navrhovanรฉ zvodidlรก
Zhotoviteฤพ stavby navrhol a investor nรกsledne schvรกlil v rรกmci uvedenej stavby osadenie oceฤพovรฝch zvodidiel VOEST-ALPINE, ktorรฝch vรฝrobcom, prรญpadne dovozcom (pri niektorรฝch typoch) je ELEKTROVOD ลฝILINA, a. s. Tieto zvodidlรก, oznaฤovanรฉ aj Kremsbarrier, plne vyhovujรบ technickรฝm poลพiadavkรกm stavby a spฤบลˆajรบ vลกetky kritรฉriรก danรฉ zรกkonom o stavebnรฝch vรฝrobkoch a inรฝmi technickรฝmi predpismi na to, aby sa mohli osadiลฅ na cestรกch na Slovensku. Vลกetky osadzovanรฉ zvodidlรก boli podrobenรฉ bariรฉrovรฝm skรบลกkam nรกrazom skรบลกobnรฝmi vozidlami s kladnรฝm vรฝsledkom.

Pohฤพad na rozvetvenie zvodidla pred mostom

Na stavbe sa osadia tieto typy zvodidiel:

Cestnรฉ oceฤพovรฉ zvodidlรก Kremsbarrier:
JOZC KB 1 RN2 C โ€“ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveลˆ zachytenia N2
JOZC KB 1 RH1 C โ€“ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveลˆ zachytenia H1
JOZC KB 1 RH1 V โ€“ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveลˆ zachytenia H1
JOZC KB 2 RH2 C โ€“ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveลˆ zachytenia H2
JOZC KB 1 RH2 โ€“ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveลˆ zachytenia H2
OOZC KB 2 MH2 C โ€“ obojstrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo cestnรฉ; รบroveลˆ zachytenia H2
Mostnรฉ oceฤพovรฉ zvodidlรก Kremsbarrier:
JOZM KB 2 RH2 โ€“ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo mostnรฉ; รบroveลˆ zachytenia H2
JOZM KB1 RH2 BZ โ€“ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo mostnรฉ; รบroveลˆ zachytenia H2
OOZM OSPNH4/H3 โ€“ obojstrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo mostnรฉ; รบroveลˆ zachytenia H3
JOZMZ KB 1 RH2 K โ€“ jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo mostnรฉ zรกbradlovรฉ; รบroveลˆ zachytenia H2

Cestnรฉ betรณnovรฉ zvodidlรก Doprastav:
JBZ DPS BZV/09 J-120 โ€“ jednostrannรฉ betรณnovรฉ zvodidlo; รบroveลˆ zachytenia H3
OBZ DPS BZV/09 O-100 โ€“ obojstrannรฉ betรณnovรฉ zvodidlo; รบroveลˆ zachytenia H2
JBZ DPS-BZV-J-81 โ€“ jednostrannรฉ betรณnovรฉ zvodidlo; รบroveลˆ zachytenia N2

Z prehฤพadu jednotlivรฝch typov zvodidiel je zrejmรฉ, ลพe problematika nรกvrhu zvodidiel na takom dlhom รบseku cesty, akรฝm je predmetnรก stavba, predstavuje pomerne zloลพitรฝ problรฉm. Sลฅaลพenรฉ podmienky nรกvrhu zvodidiel predstavoval aj technickรฝ stav jestvujรบcej komunikรกcie a jej technickรฉ parametre ovplyvnenรฉ prirodzenรฝm opotrebovanรญm krajnรญc a stredovรฝch deliacich pรกsov. Tie treba upraviลฅ tak, aby zvodidlรก sprรกvne fungovali. Sprievodnรฝm javom sprรกvnej funkcie zvodidiel je aj dostatoฤnรก ลกรญrka nespevnenej ฤasti krajnice cesty, do ktorej sa zvodidlo osadzuje. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe akokoฤพvek dobrรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo osadenรฉ do nedostatoฤnej krajnice strรกca svoj รบฤinok. Preto sa na รบsekoch, kde sa navrhuje novรฉ zvodidlo, rozลกiruje krajnica tak, aby spolu so zvodidlom plnila poลพadovanรบ funkciu.

Na predmetnom รบseku rรฝchlostnej cesty sa v nedรกvnom ฤase osadili novรฉ zvodidlรก, ktorรฉ rieลกili bezpeฤnostnรบ otรกzku sรบvisiacu s modernizรกciou dopravnรฉho znaฤenia, prรญpadne s osadzovanรญm oplotenia rรฝchlostnej cesty. Ak tieto zvodidlรก spฤบลˆajรบ poลพiadavky platnรฝch predpisov, ponechรกvajรบ sa a integrujรบ do systรฉmu novonavrhovanรฝch zvodidiel.

ฤŽalลกie prvky zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ
Na zabezpeฤenie bezpeฤnosti sa na niektorรฝch lokรกlnych miestach navrhujรบ tlmiฤe nรกrazu. Sรบ to bezpeฤnostnรฉ prvky, ktorรฉ svojou funkciou nahrรกdzajรบ zvodidlo tam, kde je pred prekรกลพkou nedostatoฤnรก dฤบลพka na jeho osadenie. Sรบ to predovลกetkรฝm miesta, kde sรบ osadenรฉ dopravnรฉ znaฤky v jazykoch odboฤovacรญch vetiev kriลพovatiek. Navrhnutรฉ tlmiฤe nรกrazu budรบ spojenรฉ s priฤพahlรฝmi รบsekmi zvodidiel tak, aby v plnej miere zabezpeฤovali poลพadovanรฉ zvรฝลกenie bezpeฤnosti.

Detail zvodidlového stฤบpika preukazujúci oznaฤenie originálneho prvku zvodidla

Vodiace prvky
Medzi konลกtrukฤnรฉ prvky na zvรฝลกenie bezpeฤnosti patria aj vodiace prvky. Na predmetnej stavbe sรบ to predovลกetkรฝm smerovรฉ stฤบpiky. Tie sa v miestach osadenรฝch oceฤพovรฝch zvodidiel nahrรกdzajรบ tzv. zvodidlovรฝmi nadstavcami a v miestach osadenia betรณnovรฝch zvodidiel tzv. zvodidlovรฝmi betรณnovรฝmi odrรกลพaฤmi.

Uvedenรฉ prvky sรบ navrhnutรฉ tak, aby boli pre vodiฤov spoฤพahlivรฝm sprievodcom hlavne v noฤnรฝch hodinรกch, pretoลพe uฤพahฤujรบ bezpeฤnรฉ smerovรฉ vedenie vozidla po cestnej komunikรกcii.

Organizรกcia dopravy poฤas prรกc
Medzi sprievodnรฉ javy prebiehajรบcej stavby patrรญ, samozrejme, aj obmedzenie dopravy na rรฝchlostnej ceste. Prรกve to predstavuje pomerne zloลพitรฉ a verejnosลฅou ลฅaลพko prijรญmanรฉ opatrenie. Treba si vลกak uvedomiลฅ, ลพe bez toho sa dobrรฝ รบmysel sprรกvcu cesty nedรก dosiahnuลฅ. Na zabezpeฤenie dopravy poฤas prรกc sa vypracovala a riadne odsรบhlasila projektovรก dokumentรกcia doฤasnรฉho dopravnรฉho znaฤenia. Skutoฤnรฉ uplatลˆovanie navrhnutej organizรกcie dopravy preukรกzalo, ลพe pre plynulรฝ priebeh prรกc a primeranรฉ obmedzenie dopravy bolo potrebnรฉ operatรญvne prehodnotiลฅ navrhovanรฉ rieลกenia. Tรฝm sa sledovalo dosiahnutie kompromisu medzi poลพiadavkou zhotoviteฤพa na plynulรฝ postup prรกc v poลพadovanรฝch termรญnoch a potrebou sprรกvcu cesty zabezpeฤiลฅ primeranรบ plynulosลฅ dopravy poฤas stavebnรฝch prรกc.

Sรบhrnnรฉ informรกcie

V sรบฤasnosti je rozostavanรฝch 5 stavieb sรบvisiacich so zvรฝลกenรญm bezpeฤnosti na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch โ€“ ide o รบseky diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest uvedenรฉ v tab. 1.

Zรกver

Uvedenรฉ stavby, ktorรฝmi sa mรก dosiahnuลฅ zvรฝลกenie bezpeฤnosti dopravy na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch, treba hodnotiลฅ veฤพmi pozitรญvne tak z odbornรฉho, ako aj z uลพรญvateฤพskรฉho hฤพadiska. Technickรฝ stav existujรบcich bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ je na veฤพmi nรญzkej รบrovni. Realizรกciou navrhovanรฝch technickรฝch rieลกenรญ sa bezpeฤnosลฅ na predmetnรฝch รบsekoch ciest zvรฝลกi zรกsadnรฝm spรดsobom.

Uvedenรฉ stavby moลพno realizovaลฅ iba preto, ลพe na ich financovanie sa pouลพijรบ prostriedky z fondov Eurรณpskej รบnie, z Kohรฉzneho fondu a Operaฤnรฉho programu Doprava (OPD) 2007 โ€“ 2013. Zaradenie tรฝchto stavieb do OPD bolo zรกsadnรฝm kladnรฝm rozhodnutรญm Ministerstva dopravy vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR v zastรบpenรญ investorom, ktorรฝm je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Celkovo sa tรฝmto spรดsobom vรฝraznรฝm spรดsobom zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ na diaฤพniciach a rรฝchlostnรฝch cestรกch v celkovej dฤบลพke 174,213 km. Celkovรฉ nรกklady bez DPH predstavujรบ finanฤnรบ ฤiastku 80 574 332,04 โ‚ฌ (pri predpokladanej hodnote 118 916 533,58 โ‚ฌ).

TEXT: Ing. Frantiลกek Brliลฅ
FOTO: CEMOS, s. r. o.

Frantiลกek Brliลฅ je riaditeฤพom spoloฤnosti CEMOS, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie