image 98474 25 v2
Galรฉria(7)

Inลพinierskogeologickรฉ a geotechnickรฉ podmienky zistenรฉ poฤas razenia tunela Poฤพana

Partneri sekcie:

Tunel Poฤพana je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho รบseku D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ s celkovou dฤบลพkou 12,3 km. V zmysle STN 73 7507 bol naprojektovanรฝ ako tunel kategรณrie 2T โ€“ 8,0 s doฤasnou obojsmernou premรกvkou cez pravรบ tunelovรบ rรบru (JTR) s dvoma nรบdzovรฝmi zรกlivmi. ฤฝavรก tunelovรก rรบra bola projektovanรก ako รบnikovรก ลกtรดlลˆa. S tunelom je prepojenรก troma prieฤnymi prepojeniami, ktorรฉ budรบ slรบลพiลฅ ako รบnikovรฉ cesty.

01 banska mapa Polana pre clanok
02 Kalota ZP antikl. str.
03 Kalota pieskovce
05 vyrez profil Polana pre clanok
04 stupen profil
tab

Os tunela je orientovanรก SZ-JV smerom, je v nadmorskej vรฝลกke 600 m n. m. s mocnosลฅou nadloลพia do 75 m. Tunel stรบpa smerom od zรกpadnรฉho portรกlu k vรฝchodnรฉmu v sklone 2 %. Celkovรก dฤบลพka JTR je 898 m, priฤom dฤบลพka razenej ฤasti je 860,60 m a hฤบbenej ฤasti 37,40 m. Celkovรก dฤบลพka รบnikovej ลกtรดlne (STR) je 866,12 m. Vรฝstavba sa oficiรกlne zaฤala 25. 2. 2013, zรกkladnรฝ kameลˆ bol poloลพenรฝ 30. 10. 2013. Samotnรฉ razenie tunela (JTR) sa zaฤalo 31. 7. 2014, slรกvnostnรฉ prerazenie JTR sa uskutoฤnilo 7. 9. 2015.

Zaฤlenenie do geologickรฉho regiรณnu

รšzemie, ktorรฝm prechรกdza tunel Poฤพana, patrรญ do oblasti Zรกpadnรฝch Karpรกt zasahujรบcich do รบzemia geomorfologickรฝm celkom Jablunkovskรฝm medzihorรญm. Jeho horninovรฉ prostredie tvorรญ magurskรฝ tektonickรฝ celok zastรบpenรฝ raฤanskou litofaciรกlnou tektonickou jednotkou โ€“ zlรญnskym sรบvrstvรญm (strednรฝ eocรฉn, Potfaj, 2003). V rรกmci zlรญnskeho sรบvrstvia podฤพa Potfaja je รบzemie v trase diaฤพnice budovanรฉ vsetรญnskymi vrstvami.

Tieto vrstvy sa vyznaฤujรบ prevahou hrubรฝch vrstiev lastรบrnato odluฤnรฝch รญlovcov s lavicami jemno- aลพ strednozrnnรฝch pieskovcov s glaukonitom. Vzhฤพadom na rozdielnu citlivosลฅ horniny na exogรฉnne ฤinitele je masรญv รญlovcov a pieskovcov vรฝrazne heterogรฉnny, s rozdielnymi hฤบbkami zvetrania, s rozliฤnou intenzitou a stupลˆom rozpadu, veฤพkosลฅou a typom bloku.

Obr. 1 Inลพinierskogeologická a tektonická mapa v úrovni kaloty tunela Poฤพana (Szabó, Moravanský in Plšková et al., 2016)

Obr. 1 Inลพinierskogeologickรก a tektonickรก mapa v รบrovni kaloty tunela Poฤพana (Szabรณ, Moravanskรฝ in Plลกkovรก et al., 2016)

Struฤnรก geologicko-tektonickรก charakteristika

V profile trasy tunela vystupuje sรบvrstvie paleogรฉnnych hornรญn zastรบpenรฝch vrstvami prevaลพne sivรฝch, hnedรฝch, tenkolaminovanรฝch, tenkodoskovitรฝch aลพ doskovitรฝch รญlovcov, ktorรฉ ฤasto prechรกdzajรบ do siltovรฝch รญlovcov aลพ siltovcov. Pieskovce sรบ sivรฉ, modrosivรฉ, jemno- aลพ strednozrnnรฉ, s vรกpnitรฝm a kremitรฝm tmelom, miestami preลพilnenรฉ kremeลˆ-kalcitovรฝmi ลพilkami a impregnรกciami pyritovej mineralizรกcie.

Obr. 2 Vฤพavo: Kalota – antiklinálna štruktúra (P – pukliny, V – vrstevnatosลฅ). Jadro antiklinály tvoria ílovce s lastúrnatým rozpadom, v ramenách vrásy vystupujú tenkolaminované ílovce, hrebeลˆ antiklinály tvoria tenkodoskovité jemnozrnné aลพ strednozrnné pieskovce. Staniฤenie kaloty: 213 m, ZK-197 (foto: Szabó, 2016)

Obr. 2 Vฤพavo: Kalota โ€“ antiklinรกlna ลกtruktรบra (P โ€“ pukliny, V โ€“ vrstevnatosลฅ). Jadro antiklinรกly tvoria รญlovce s lastรบrnatรฝm rozpadom, v ramenรกch vrรกsy vystupujรบ tenkolaminovanรฉ รญlovce, hrebeลˆ antiklinรกly tvoria tenkodoskovitรฉ jemnozrnnรฉ aลพ strednozrnnรฉ pieskovce. Staniฤenie kaloty: 213 m, ZK-197 (foto: Szabรณ, 2016)

Zastรบpenie jednotlivรฝch fรกciรญ v profile vrstiev v rรดznych รบsekoch a ลกtruktรบrach je variabilnรฉ. Pri podrobnej geologickej a geotechnickej dokumentรกcii sa zistili hlavne tektonickรฉ lรญnie v smere SZ-JV, V-Z, SSV-JJZ a niekoฤพko systรฉmov puklรญn so sklonmi k JZ, S, J, SZ. Najvรคฤลกie zastรบpenie majรบ zlomovรฉ a puklinovรฉ systรฉmy v smere SSV-JJZ. Rozsah a stupeลˆ tektonickรฝch prejavov v niektorรฝch รบsekoch profilu trasy tunela poukazuje na detailnรฉ tektonickรฉ prepracovanie (obr. 2, 4), ako aj na deลกtrukciu hornรญn vplyvom vrรกsnenia.

Obr. 3 Kalota – ílovce na kontakte s pieskovcami. Staniฤenie kaloty: 836,5 m, VK0023 (foto: Szabó, 2016)

Obr. 3 Kalota โ€“ รญlovce na kontakte s pieskovcami. Staniฤenie kaloty: 836,5 m, VK0023 (foto: Szabรณ, 2016)

Vzhฤพadom na nรญzku rigiditu vrstiev รญlovcov mali niektorรฉ รบseky charakter tektonickรฝch zรณn. V tรฝchto deformovanรฝch zรณnach boli vrstvy vรฝrazne prevrรกsnenรฉ, tektonicky prepracovanรฉ, ฤasto s prรญtokmi vody. Hydrogeologickรฉ pomery sa podrobne overili prieskumnou ลกtรดlลˆou razenou v trase severnej tunelovej rรบry smerom od zรกpadnรฉho portรกlu na dฤบลพke 302,2 m. รšnikovรก ลกtรดlลˆa zabezpeฤovala ฤiastoฤnรฉ odvodnenie masรญvu, ฤo sa prejavilo menลกรญmi prรญtokmi podzemnรฝch vรดd v JTR. Obeh podzemnej vody v tuneli bol viazanรฝ prevaลพne na tektonickรฉ zรณny a rozhranie litologickรฝch typov hornรญn.

รšloลพnรฉ pomery v profile trasy juลพnej tunelovej rรบry

V smere od zรกpadnรฉho portรกlu sรบ vrstvy รญlovcov a pieskovcov uloลพenรฉ subhorizontรกlne a sรบ silne zvetranรฉ. V ฤalลกom priebehu, pribliลพne od 180 m, nastรกva plynulรฉ zostrmenie vrstiev do sklonov 45 aลพ 75ยฐ smerom k severu, dosah zรณny zvetrรกvania je v tesnom nadloลพรญ kaloty. Masรญv je v รบseku od 180 po 292 m vรฝrazne prevrรกsnenรฝ so zmenou orientรกcie vrstevnatosti (obr. 5).

Obr. 4 Dokumentácia profilu stupลˆa s výraznou tektonickou dislokáciou. V jej výplni sú tektonicky prepracované a prevrásnené vrstvy ílovcov s uloลพením, ktoré je takmer kolmé na vrstvy ílovcov v podloลพí a nadloลพí. Na vrchnom kontakte dislokácie vystupuje zvrásnená kremeลˆ-kalcitová ลพilka. V nadloลพí tektonickej dislokácie vystupujú polohy pieskovcov s impregnáciou pyritovej mineralizácie. Staniฤenie stupลˆa: 296,6 m, ZJ-0268L (foto: Szabó, 2016)

Obr. 4 Dokumentรกcia profilu stupลˆa s vรฝraznou tektonickou dislokรกciou. V jej vรฝplni sรบ tektonicky prepracovanรฉ a prevrรกsnenรฉ vrstvy รญlovcov s uloลพenรญm, ktorรฉ je takmer kolmรฉ na vrstvy รญlovcov v podloลพรญ a nadloลพรญ. Na vrchnom kontakte dislokรกcie vystupuje zvrรกsnenรก kremeลˆ-kalcitovรก ลพilka. V nadloลพรญ tektonickej dislokรกcie vystupujรบ polohy pieskovcov s impregnรกciou pyritovej mineralizรกcie. Staniฤenie stupลˆa: 296,6 m, ZJ-0268L (foto: Szabรณ, 2016)

V tomto รบseku vystupuje vรฝraznรก antiklinรกlna ลกtruktรบra (obr. 2). V ฤalลกom pokraฤovanรญ sรบ vrstvy strmo uloลพenรฉ v sklone 45 aลพ 80ยฐ k severu. Pribliลพne od 680 m sรบ vrstvy v sklone 40 aลพ 60ยฐ smerom k SV. V oblasti vรฝchodnรฉho portรกlu prevlรกdajรบ pieskovce (obr. 3) s niekoฤพkรฝmi systรฉmami puklรญn vyplnenรฝmi รญlovou, prรญpadne piesฤitou vรฝplลˆou so sklonom vrstiev 40 aลพ 60ยฐ smerom k SV. Na รบseku od 780 do 896 m sรบ vrstvy pieskovcov a รญlovcov silne zvetranรฉ.

Obr. 5 Výrez z pozdฤบลพneho inลพinierskogeologického profilu tunela Poฤพana (Szabó in Plšková et al., 2016)

Obr. 5 Vรฝrez z pozdฤบลพneho inลพinierskogeologickรฉho profilu tunela Poฤพana (Szabรณ in Plลกkovรก et al., 2016)

Inลพinierskogeologickรฉ a geotechnickรฉ pomery zistenรฉ v trase pravej tunelovej rรบry

V oblasti pravej tunelovej rรบry sa masรญv na zรกklade priebeลพnej dokumentรกcie vyrazenรฝch zรกberov rozฤlenil na desaลฅ รบsekov โ€“ kvรกzihomogรฉnnych blokov โ€“ s podobnรฝmi inลพinierskogeologickรฝmi a geotechnickรฝmi charakteristikami horninovรฉho masรญvu. Medzi najdรดleลพitejลกie patria zastรบpenie jednotlivรฝch litologickรฝch typov hornรญn, stupeลˆ pevnosti, zvetranie, tektonickรฉ poruลกenie, vrstevnatosลฅ, roztvorenosลฅ a vรฝplลˆ puklรญn, RQD, klasifikรกcia podฤพa RMR a QTS (Bieniawski, 1989, Tesaล™, 1989), prรญtomnosลฅ podzemnej vody, geologicky podmienenรฉ nadvรฝlomy a konvergenฤnรฉ merania. Tieto charakteristiky majรบ najvรคฤลกรญ vplyv na spรดsob razenia, dฤบลพku jednotlivรฝch zรกberov a stabilitu masรญvu. Vyฤlenenรฉ kvรกzihomogรฉnne bloky sรบ zobrazenรฉ v tab. 1.

Tab. 1 Pravรก tunelovรก rรบra, tunel Poฤพana โ€“ skutoฤne zistenรฉ kvรกzihomogรฉnne bloky (IG typ: I = รญlovec, P = pieskovec, n = zdravรฝ aลพ navetranรฝ, z = silno aลพ slabo zvetranรฝ, tp = tektonicky poruลกenรฝ)

Tab. 1 Pravá tunelová rúra, tunel Poฤพana – skutoฤne zistené kvázihomogénne bloky (IG typ: I = ílovec, P = pieskovec, n = zdravý aลพ navetraný, z = silno aลพ slabo zvetraný, tp = tektonicky porušený)

Priebeh a dฤบลพku razenia pravej tunelovej rรบry ovplyvnili znaฤne rozsiahle tektonickรฉ zรณny v KHB. Nepriaznivรฉ podmienky razenia v prevrรกsnenom masรญve boli poฤas vรฝstavby tunela hlavne v KHB 2, 3, 5, 6, 7 a 10. Tektonickรฉ poruchy boli viazanรฉ na rozhranie pieskovcov s รญlovcami alebo na miesta s veฤพkou hustotou diskontinuรญt. V takรฝch zรณnach bol masรญv znaฤne pretvorenรฝ a s prรญtokmi podzemnej vody do tunelovej rรบry (prรญtoky vody boli na รบrovni 0,1 aลพ 1,0 l/s).

Masรญvne bloky hornรญn (aลพ 1 000 mm) sa rozpadali pozdฤบลพ puklรญn na รบlomky (s veฤพkosลฅou aลพ 20 โ€“ 60โ€ฏmm) aลพ bloky (s veฤพkosลฅou 100 โ€“ 300 mm), na plochรกch diskontinuรญt boli povlaky รญlu, prรญpadne piesok. V KHB 6 a 7 (รบsek TM 500 aลพ 670) sa nepriaznivรฉ geologickรฉ podmienky prejavovali veฤพmi vรฝrazne na priebehu konvergenฤnรฝch meranรญ. Poฤas razenia doลกlo k podkopaniu viacerรฝch tektonickรฝch zรณn (s prevaลพne slednรฝm charakterom) a nรกslednรฉmu rozvoฤพneniu masรญvu. Navyลกe v uvedenom รบseku bol horninovรฝ masรญv natoฤพko pretvorenรฝ, ลพe deformรกcie dosiahli limitnรฉ varovnรฉ stavy.

Najvรคฤลกie deformรกcie sa zmerali v zvislom smere, priฤom pri niektorรฝch sa dosiahol dvojnรกsobok hodnรดt varovnรฝch stavov (hodnota varovnรฉho stavu sa stanovila na A = 60 mm). V tomto รบseku bol priebeh deformรกciรญ nรกhly, s pozvoฤพnรฝm ustรกlenรญm pohybov. Geologickรฉ podmienky boli takรฉ nepriaznivรฉ, ลพe v รบseku TM 536 aลพ 608 bolo treba uzatvรกraลฅ kalotu provizรณrnym dnom.

Zistenรฉ inลพinierskogeologickรฉ a geotechnickรฉ podmienky v pravej tunelovej rรบre sa vรฝrazne odliลกovali od predpokladanรฝch geologickรฝch podmienok uvedenรฝch v IGHP podkladoch. Hlavnรฉ rozdiely oproti predpokladu z IGHP podkladov boli najmรค v dฤบลพke KHB, pouลพitรญ a percentuรกlnom zastรบpenรญ vystrojovacรญch tried, tektonickom rozvoฤพnenรญ masรญvu, zastรบpenรญ รญlovcov a pieskovcov, vo veฤพkosti blokov, v prรญtokoch podzemnej vody do tunela a v hodnotรกch RMR klasifikรกcie. RMR klasifikรกcie uvedenรฉ v IGHP podkladoch boli vo vรคฤลกine KHB vyลกลกie ako RMR, ktorรฉ sa skutoฤne zistili razenรญm.

Zรกver

Skรบsenosti pri razenรญ tunelov vo flyลกovom alebo podobnom geologickom prostredรญ (tunely Laliki, ล ibenik, Poฤพana, Svrฤinovec, ลฝilina a Ovฤiarsko) ukazujรบ, ลพe odliลกnosti medzi hodnotami RMR a QTS v IGHP podkladoch a hodnotami skutoฤne zistenรฝmi razenรญm treba chรกpaลฅ ako dรดsledok vyhodnotenia bodovรฝch vzoriek bez orientovanรฝch ลกtruktรบr (jednotlivรฉ etapy IG prieskumu) a ploลกnรฉho vyhodnotenia vรฝrubu poฤas realizรกcie razenia s moลพnosลฅou zรญskania ฤalลกรญch doplลˆujรบcich รบdajov.

 

TEXT: RNDr. Ing. Stanislav Szabรณ, Daniel Moravanskรฝ, PhD.

Stanislav Szabรณ a Daniel Moravanskรฝ pรดsobia v spoloฤnosti DPP ลฝilina, s. r. o.

Literatรบra

  1. Plลกkovรก, M. – Steiger, M. – Szabรณ, S. – Moravanskรฝ, D. – Sloboda, J. – ล indelรกล™, M.: 203-06 a 203-07 Geotechnickรฝ a seizmickรฝ monitoring tunela Poฤพana. Zรกvereฤnรก sprรกva, Diaฤพnica D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ, archรญv ล t. geol. รบst. D. ล tรบra, 122 s., 2016..
  2. Potfaj, M.: Vysvetlivky ku geologickej mape regiรณnu Kysuce. M 1:50 000, ล GรšDล , Bratislava: Vydavateฤพstvo D. ล tรบra, 2003.
  3. Bieniawski, Z. T.: Engineering Rock Mass Classification: a complete manual for engineers and geologist in mining, civil and petroleum engineering. A Wiley-Interscience publication, 1989, 249 s. 
  4. Tesaล™, O.: Klasifikace skalnรญch a poloskalnรญch hornin pro podzemnรญ stavby. Autoreferรกt k disertaฤnรญ prรกci. Ved. rada UK Praha, 1989, 23 s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2017.

Najฤรญtanejลกie