Inลพinierskogeologickรฉ a geotechnickรฉ podmienky zistenรฉ poฤas razenia tunela Poฤพana
Tunel Poฤพana je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho รบseku D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ s celkovou dฤบลพkou 12,3 km. V zmysle STN 73 7507 bol naprojektovanรฝ ako tunel kategรณrie 2T โ 8,0 s doฤasnou obojsmernou premรกvkou cez pravรบ tunelovรบ rรบru (JTR) s dvoma nรบdzovรฝmi zรกlivmi. ฤฝavรก tunelovรก rรบra bola projektovanรก ako รบnikovรก ลกtรดlลa. S tunelom je prepojenรก troma prieฤnymi prepojeniami, ktorรฉ budรบ slรบลพiลฅ ako รบnikovรฉ cesty.
Os tunela je orientovanรก SZ-JV smerom, je v nadmorskej vรฝลกke 600 m n. m. s mocnosลฅou nadloลพia do 75 m. Tunel stรบpa smerom od zรกpadnรฉho portรกlu k vรฝchodnรฉmu v sklone 2 %. Celkovรก dฤบลพka JTR je 898 m, priฤom dฤบลพka razenej ฤasti je 860,60 m a hฤบbenej ฤasti 37,40 m. Celkovรก dฤบลพka รบnikovej ลกtรดlne (STR) je 866,12 m. Vรฝstavba sa oficiรกlne zaฤala 25. 2. 2013, zรกkladnรฝ kameล bol poloลพenรฝ 30. 10. 2013. Samotnรฉ razenie tunela (JTR) sa zaฤalo 31. 7. 2014, slรกvnostnรฉ prerazenie JTR sa uskutoฤnilo 7. 9. 2015.
Zaฤlenenie do geologickรฉho regiรณnu
รzemie, ktorรฝm prechรกdza tunel Poฤพana, patrรญ do oblasti Zรกpadnรฝch Karpรกt zasahujรบcich do รบzemia geomorfologickรฝm celkom Jablunkovskรฝm medzihorรญm. Jeho horninovรฉ prostredie tvorรญ magurskรฝ tektonickรฝ celok zastรบpenรฝ raฤanskou litofaciรกlnou tektonickou jednotkou โ zlรญnskym sรบvrstvรญm (strednรฝ eocรฉn, Potfaj, 2003). V rรกmci zlรญnskeho sรบvrstvia podฤพa Potfaja je รบzemie v trase diaฤพnice budovanรฉ vsetรญnskymi vrstvami.
Tieto vrstvy sa vyznaฤujรบ prevahou hrubรฝch vrstiev lastรบrnato odluฤnรฝch รญlovcov s lavicami jemno- aลพ strednozrnnรฝch pieskovcov s glaukonitom. Vzhฤพadom na rozdielnu citlivosลฅ horniny na exogรฉnne ฤinitele je masรญv รญlovcov a pieskovcov vรฝrazne heterogรฉnny, s rozdielnymi hฤบbkami zvetrania, s rozliฤnou intenzitou a stupลom rozpadu, veฤพkosลฅou a typom bloku.
Obr. 1 Inลพinierskogeologickรก a tektonickรก mapa v รบrovni kaloty tunela Poฤพana (Szabรณ, Moravanskรฝ in Plลกkovรก et al., 2016)
Struฤnรก geologicko-tektonickรก charakteristika
V profile trasy tunela vystupuje sรบvrstvie paleogรฉnnych hornรญn zastรบpenรฝch vrstvami prevaลพne sivรฝch, hnedรฝch, tenkolaminovanรฝch, tenkodoskovitรฝch aลพ doskovitรฝch รญlovcov, ktorรฉ ฤasto prechรกdzajรบ do siltovรฝch รญlovcov aลพ siltovcov. Pieskovce sรบ sivรฉ, modrosivรฉ, jemno- aลพ strednozrnnรฉ, s vรกpnitรฝm a kremitรฝm tmelom, miestami preลพilnenรฉ kremeล-kalcitovรฝmi ลพilkami a impregnรกciami pyritovej mineralizรกcie.
Obr. 2 Vฤพavo: Kalota โ antiklinรกlna ลกtruktรบra (P โ pukliny, V โ vrstevnatosลฅ). Jadro antiklinรกly tvoria รญlovce s lastรบrnatรฝm rozpadom, v ramenรกch vrรกsy vystupujรบ tenkolaminovanรฉ รญlovce, hrebeล antiklinรกly tvoria tenkodoskovitรฉ jemnozrnnรฉ aลพ strednozrnnรฉ pieskovce. Staniฤenie kaloty: 213 m, ZK-197 (foto: Szabรณ, 2016)
Zastรบpenie jednotlivรฝch fรกciรญ v profile vrstiev v rรดznych รบsekoch a ลกtruktรบrach je variabilnรฉ. Pri podrobnej geologickej a geotechnickej dokumentรกcii sa zistili hlavne tektonickรฉ lรญnie v smere SZ-JV, V-Z, SSV-JJZ a niekoฤพko systรฉmov puklรญn so sklonmi k JZ, S, J, SZ. Najvรคฤลกie zastรบpenie majรบ zlomovรฉ a puklinovรฉ systรฉmy v smere SSV-JJZ. Rozsah a stupeล tektonickรฝch prejavov v niektorรฝch รบsekoch profilu trasy tunela poukazuje na detailnรฉ tektonickรฉ prepracovanie (obr. 2, 4), ako aj na deลกtrukciu hornรญn vplyvom vrรกsnenia.
Obr. 3 Kalota โ รญlovce na kontakte s pieskovcami. Staniฤenie kaloty: 836,5 m, VK0023 (foto: Szabรณ, 2016)
Vzhฤพadom na nรญzku rigiditu vrstiev รญlovcov mali niektorรฉ รบseky charakter tektonickรฝch zรณn. V tรฝchto deformovanรฝch zรณnach boli vrstvy vรฝrazne prevrรกsnenรฉ, tektonicky prepracovanรฉ, ฤasto s prรญtokmi vody. Hydrogeologickรฉ pomery sa podrobne overili prieskumnou ลกtรดlลou razenou v trase severnej tunelovej rรบry smerom od zรกpadnรฉho portรกlu na dฤบลพke 302,2 m. รnikovรก ลกtรดlลa zabezpeฤovala ฤiastoฤnรฉ odvodnenie masรญvu, ฤo sa prejavilo menลกรญmi prรญtokmi podzemnรฝch vรดd v JTR. Obeh podzemnej vody v tuneli bol viazanรฝ prevaลพne na tektonickรฉ zรณny a rozhranie litologickรฝch typov hornรญn.
รloลพnรฉ pomery v profile trasy juลพnej tunelovej rรบry
V smere od zรกpadnรฉho portรกlu sรบ vrstvy รญlovcov a pieskovcov uloลพenรฉ subhorizontรกlne a sรบ silne zvetranรฉ. V ฤalลกom priebehu, pribliลพne od 180 m, nastรกva plynulรฉ zostrmenie vrstiev do sklonov 45 aลพ 75ยฐ smerom k severu, dosah zรณny zvetrรกvania je v tesnom nadloลพรญ kaloty. Masรญv je v รบseku od 180 po 292 m vรฝrazne prevrรกsnenรฝ so zmenou orientรกcie vrstevnatosti (obr. 5).
Obr. 4 Dokumentรกcia profilu stupลa s vรฝraznou tektonickou dislokรกciou. V jej vรฝplni sรบ tektonicky prepracovanรฉ a prevrรกsnenรฉ vrstvy รญlovcov s uloลพenรญm, ktorรฉ je takmer kolmรฉ na vrstvy รญlovcov v podloลพรญ a nadloลพรญ. Na vrchnom kontakte dislokรกcie vystupuje zvrรกsnenรก kremeล-kalcitovรก ลพilka. V nadloลพรญ tektonickej dislokรกcie vystupujรบ polohy pieskovcov s impregnรกciou pyritovej mineralizรกcie. Staniฤenie stupลa: 296,6 m, ZJ-0268L (foto: Szabรณ, 2016)
V tomto รบseku vystupuje vรฝraznรก antiklinรกlna ลกtruktรบra (obr. 2). V ฤalลกom pokraฤovanรญ sรบ vrstvy strmo uloลพenรฉ v sklone 45 aลพ 80ยฐ k severu. Pribliลพne od 680 m sรบ vrstvy v sklone 40 aลพ 60ยฐ smerom k SV. V oblasti vรฝchodnรฉho portรกlu prevlรกdajรบ pieskovce (obr. 3) s niekoฤพkรฝmi systรฉmami puklรญn vyplnenรฝmi รญlovou, prรญpadne piesฤitou vรฝplลou so sklonom vrstiev 40 aลพ 60ยฐ smerom k SV. Na รบseku od 780 do 896 m sรบ vrstvy pieskovcov a รญlovcov silne zvetranรฉ.
Obr. 5 Vรฝrez z pozdฤบลพneho inลพinierskogeologickรฉho profilu tunela Poฤพana (Szabรณ in Plลกkovรก et al., 2016)
Inลพinierskogeologickรฉ a geotechnickรฉ pomery zistenรฉ v trase pravej tunelovej rรบry
V oblasti pravej tunelovej rรบry sa masรญv na zรกklade priebeลพnej dokumentรกcie vyrazenรฝch zรกberov rozฤlenil na desaลฅ รบsekov โ kvรกzihomogรฉnnych blokov โ s podobnรฝmi inลพinierskogeologickรฝmi a geotechnickรฝmi charakteristikami horninovรฉho masรญvu. Medzi najdรดleลพitejลกie patria zastรบpenie jednotlivรฝch litologickรฝch typov hornรญn, stupeล pevnosti, zvetranie, tektonickรฉ poruลกenie, vrstevnatosลฅ, roztvorenosลฅ a vรฝplล puklรญn, RQD, klasifikรกcia podฤพa RMR a QTS (Bieniawski, 1989, Tesaล, 1989), prรญtomnosลฅ podzemnej vody, geologicky podmienenรฉ nadvรฝlomy a konvergenฤnรฉ merania. Tieto charakteristiky majรบ najvรคฤลกรญ vplyv na spรดsob razenia, dฤบลพku jednotlivรฝch zรกberov a stabilitu masรญvu. Vyฤlenenรฉ kvรกzihomogรฉnne bloky sรบ zobrazenรฉ v tab. 1.
Tab. 1 Pravรก tunelovรก rรบra, tunel Poฤพana โ skutoฤne zistenรฉ kvรกzihomogรฉnne bloky (IG typ: I = รญlovec, P = pieskovec, n = zdravรฝ aลพ navetranรฝ, z = silno aลพ slabo zvetranรฝ, tp = tektonicky poruลกenรฝ)
Priebeh a dฤบลพku razenia pravej tunelovej rรบry ovplyvnili znaฤne rozsiahle tektonickรฉ zรณny v KHB. Nepriaznivรฉ podmienky razenia v prevrรกsnenom masรญve boli poฤas vรฝstavby tunela hlavne v KHB 2, 3, 5, 6, 7 a 10. Tektonickรฉ poruchy boli viazanรฉ na rozhranie pieskovcov s รญlovcami alebo na miesta s veฤพkou hustotou diskontinuรญt. V takรฝch zรณnach bol masรญv znaฤne pretvorenรฝ a s prรญtokmi podzemnej vody do tunelovej rรบry (prรญtoky vody boli na รบrovni 0,1 aลพ 1,0 l/s).
Masรญvne bloky hornรญn (aลพ 1 000 mm) sa rozpadali pozdฤบลพ puklรญn na รบlomky (s veฤพkosลฅou aลพ 20 โ 60โฏmm) aลพ bloky (s veฤพkosลฅou 100 โ 300 mm), na plochรกch diskontinuรญt boli povlaky รญlu, prรญpadne piesok. V KHB 6 a 7 (รบsek TM 500 aลพ 670) sa nepriaznivรฉ geologickรฉ podmienky prejavovali veฤพmi vรฝrazne na priebehu konvergenฤnรฝch meranรญ. Poฤas razenia doลกlo k podkopaniu viacerรฝch tektonickรฝch zรณn (s prevaลพne slednรฝm charakterom) a nรกslednรฉmu rozvoฤพneniu masรญvu. Navyลกe v uvedenom รบseku bol horninovรฝ masรญv natoฤพko pretvorenรฝ, ลพe deformรกcie dosiahli limitnรฉ varovnรฉ stavy.
Najvรคฤลกie deformรกcie sa zmerali v zvislom smere, priฤom pri niektorรฝch sa dosiahol dvojnรกsobok hodnรดt varovnรฝch stavov (hodnota varovnรฉho stavu sa stanovila na A = 60 mm). V tomto รบseku bol priebeh deformรกciรญ nรกhly, s pozvoฤพnรฝm ustรกlenรญm pohybov. Geologickรฉ podmienky boli takรฉ nepriaznivรฉ, ลพe v รบseku TM 536 aลพ 608 bolo treba uzatvรกraลฅ kalotu provizรณrnym dnom.
Zistenรฉ inลพinierskogeologickรฉ a geotechnickรฉ podmienky v pravej tunelovej rรบre sa vรฝrazne odliลกovali od predpokladanรฝch geologickรฝch podmienok uvedenรฝch v IGHP podkladoch. Hlavnรฉ rozdiely oproti predpokladu z IGHP podkladov boli najmรค v dฤบลพke KHB, pouลพitรญ a percentuรกlnom zastรบpenรญ vystrojovacรญch tried, tektonickom rozvoฤพnenรญ masรญvu, zastรบpenรญ รญlovcov a pieskovcov, vo veฤพkosti blokov, v prรญtokoch podzemnej vody do tunela a v hodnotรกch RMR klasifikรกcie. RMR klasifikรกcie uvedenรฉ v IGHP podkladoch boli vo vรคฤลกine KHB vyลกลกie ako RMR, ktorรฉ sa skutoฤne zistili razenรญm.
Zรกver
Skรบsenosti pri razenรญ tunelov vo flyลกovom alebo podobnom geologickom prostredรญ (tunely Laliki, ล ibenik, Poฤพana, Svrฤinovec, ลฝilina a Ovฤiarsko) ukazujรบ, ลพe odliลกnosti medzi hodnotami RMR a QTS v IGHP podkladoch a hodnotami skutoฤne zistenรฝmi razenรญm treba chรกpaลฅ ako dรดsledok vyhodnotenia bodovรฝch vzoriek bez orientovanรฝch ลกtruktรบr (jednotlivรฉ etapy IG prieskumu) a ploลกnรฉho vyhodnotenia vรฝrubu poฤas realizรกcie razenia s moลพnosลฅou zรญskania ฤalลกรญch doplลujรบcich รบdajov.
TEXT: RNDr. Ing. Stanislav Szabรณ, Daniel Moravanskรฝ, PhD.
Stanislav Szabรณ a Daniel Moravanskรฝ pรดsobia v spoloฤnosti DPP ลฝilina, s. r. o.
Literatรบra
- Plลกkovรก, M. – Steiger, M. – Szabรณ, S. – Moravanskรฝ, D. – Sloboda, J. – ล indelรกล, M.: 203-06 a 203-07 Geotechnickรฝ a seizmickรฝ monitoring tunela Poฤพana. Zรกvereฤnรก sprรกva, Diaฤพnica D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ, archรญv ล t. geol. รบst. D. ล tรบra, 122 s., 2016..
- Potfaj, M.: Vysvetlivky ku geologickej mape regiรณnu Kysuce. M 1:50 000, ล GรDล , Bratislava: Vydavateฤพstvo D. ล tรบra, 2003.
- Bieniawski, Z. T.: Engineering Rock Mass Classification: a complete manual for engineers and geologist in mining, civil and petroleum engineering. A Wiley-Interscience publication, 1989, 249 s.
- Tesaล, O.: Klasifikace skalnรญch a poloskalnรญch hornin pro podzemnรญ stavby. Autoreferรกt k disertaฤnรญ prรกci. Ved. rada UK Praha, 1989, 23 s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2017.