
Je dôležité byť v blízkom kontakte so zákazníkmi
Softvér Chastia je na slovenskom trhu už viac ako 20 rokov. Podľa slov Igora Staneka, spoluzakladateľa firmy, konateľa a softvérového architekta, sa za tento čas z programu určeného na evidenciu majetku vyvinul na komplexné riešenie typu CAFM. Zaujímalo nás, aké oblasti v súčasnosti pokrýva a kam smeruje jeho ďalší vývoj.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Spoločnosť CHASTIA vznikla v roku 2004. Začiatky softvéru, ktorý sa s touto firmou spája, sa však datujú už do roku 1997. Autorom myšlienky je váš otec. Aký bol základný zámer tohto v súčasnosti veľmi úspešného projektu?
Softvér vznikol v projekčnej firme TERMOKLIMA. Jeho vývoj sa začal s cieľom poskytnúť zákazníkom niečo navyše – pridanú hodnotu. Naša predstava bola dodávať projekty, predovšetkým výkresovú dokumentáciu, priamo cez softvér, ktorý by zároveň slúžil ako tzv. pasport majetku a technických zariadení, najmä kotolní, ktoré naši zákazníci vlastnili. Z tohto dôvodu sme začali vyvíjať softvér na evidenciu majetku a technických zariadení, a to v rámci našej projekčnej firmy.
Po roku 2000 sme si uvedomili, že softvér bude potrebné oddeliť do samostatnej firmy. Ako prvú sme v roku 2003 založili značku CHASTIA v Českej republike a potom v roku 2004 na Slovensku. Z projektu sa stal nezávislý produkt a s pribúdajúcimi klientmi sa začal posúvať ďalej, hoci základná myšlienka a evidencia majetku ostali zachované.
V 90. rokoch sme ešte nemali prístup k internetu alebo len veľmi obmedzený. Ani sme netušili, že podobné softvéry už existujú v zahraničí. Až po roku 2000 sme zistili, že sme sa vydali správnym smerom, keďže podobné softvéry sa objavili aj inde. Môj otec vtedy začal skúmať zahraničné riešenia, čerpal informácie z verejných zdrojov, konferencií, výstav a veľtrhov, kde získaval nové inšpirácie na ďalší rozvoj softvéru.
Dôležitým prvkom v tomto vývoji boli aj naši prví zákazníci. Tí často požadovali, aby do softvéru pribudli ďalšie funkcionality, ktoré im chýbali, čo nás prirodzene posúvalo vpred. V súčasnosti už lepšie poznáme konkurenciu, trh a disponujeme 27-ročným know-how, čo nám umožňuje zamerať sa na jasný vývojový smer.
Na programovaní softvéru ste sa takmer od počiatku spolupodieľali aj vy, a to už od veľmi mladého veku. Išlo pre vás o veľkú výzvu alebo ste to brali len ako školský projekt?
Na začiatku to bolo viac-menej experimentovanie. Do vývoja softvéru som bol naozaj zapojený už od veľmi mladého veku, konkrétne od konca základnej školy. Programovanie ma bavilo hneď od začiatku, keď sa mi v 90. rokoch prvýkrát dostal do rúk počítač. Vývoj softvéru som tak nikdy nebral ako školský projekt či výzvu, ale skôr ako zábavu.
Spolupracujete ešte aktívne na tvorbe softvéru alebo sa v rámci firmy venujete už aj inej činnosti?
Pred dvoma rokmi som začal postupne odovzdávať riadenie firmy mladšej generácii a služobne mladším kolegom. Momentálne sa venujem najmä našej českej pobočke a expanzii mimo územia Česka a Slovenska. Okrem toho som sa čiastočne vrátil k riadeniu vývoja a k odbornej stránke rozvoja softvéru vrátane strategického plánovania, aby sme určili, kam sa má celý projekt ďalej uberať.
Operatívny obchod a každodennú prevádzku firmy som prenechal kolegom a mám radosť z toho, že sa všetko úspešne posúva vpred. Stále však poskytujem odbornú pomoc, či už pri obchodných prípadoch, alebo pri komunikácii so zákazníkmi, ak je to potrebné. Primárne sa však teraz sústreďujem na expanziu a strategický rozvoj vývoja softvéru.
Aké funkcionality poskytoval softvér vo svojej počiatočnej verzii a kam ste sa posunuli za ostatných 27 rokov?
Čo sa týka prvotných funkcionalít softvéru, na začiatku sme sa zameriavali len na evidenciu technických zariadení. Projekčná firma TERMOKLIMA sa totiž venovala projektovaniu zdrojov tepla, a to najmä v oblasti centrálneho zásobovania teplom (CZT), čo zahŕňalo predovšetkým kotolne a technologické stavby.
Zákazníci si potrebovali evidovať výkresovú dokumentáciu, informácie o zariadeniach, ich opisy, fotky, záručné lehoty a termíny opráv či revízií. Základnou funkcionalitou softvéru bola teda evidencia týchto zariadení. Počas rokov sa softvér vyvinul na komplexné riešenie typu CAFM (computer aided facility management).
Dnes si trúfam povedať, že sme schopní konkurovať aj zahraničným riešeniam. Oblasti, ktoré dnes pokrývame, sú pasportizácia a evidencia majetku, facility management, property management, energetický manažment a smart metering, pričom pre túto poslednú oblasť dodávame aj hardvér.
Ak by sme to mali zhrnúť, pre koho konkrétne je váš softvér určený?
Chastia je výnimočná v tom, že ide o skutočne komplexný systém, ktorý dokáže pokryť množstvo procesov a oblastí, ktoré firmy potrebujú riešiť. Našimi zákazníkmi sú spoločnosti z rôznych segmentov a odvetví, čo zahŕňa široké spektrum typov firiem.
Medzi našich klientov patria napríklad spoločnosti z oblasti facility managementu, ktoré spravujú nehnuteľnosti pre iné subjekty a využívajú náš softvér ako podporný nástroj na optimalizáciu svojich procesov. Ďalšiu skupinu tvoria vlastníci nehnuteľností, pôsobiaci v rôznych odvetviach, kde sa náš systém uplatňuje.
Zaujímavosťou je, že našimi zákazníkmi sú spoločnosti spravujúce rôzne druhy nehnuteľností, ako sú administratívne budovy, obchodné centrá, výrobné podniky, logistické parky, nemocnice, hotely, ale aj nájomné bývanie, ktoré sa v poslednom čase stáva veľmi dynamicky sa rozvíjajúcou oblasťou. Okrem vlastníkov nehnuteľností sú našimi klientmi aj správcovia realitných fondov, ktorí využívajú náš softvér na správu portfólia v rôznych segmentoch.
Chastia tak dokáže pokryť prevádzku menších jednotiek, ako sú pobočky bánk či obchody, až po veľké výrobné závody, nemocnice a rozsiahle administratívne komplexy. Tento rozsah a univerzálnosť systému sú jedným z hlavných dôvodov, prečo je Chastia taká výnimočná.
Spomínali ste nájomné bývanie, to je teraz veľmi zaujímavá a horúca téma. Ako presne sa váš softvér dá využiť tam?
Keďže v prípade nájomného bývania ide o komerčné nehnuteľnosti, ktoré sa prenajímajú, náš softvér je plne využiteľný vo všetkých oblastiach ich správy. Pokrýva celý proces od evidencie majetku a pasportizácie budov a technických zariadení až po správu samotných bytov vrátane ich vybavenia.
V rámci facility managementu nám softvér umožňuje efektívne spravovať budovy a ich technické zariadenia, zabezpečovať pravidelné revízie, opravy, evidenciu a riešenie porúch. Rovnako tak môžeme v plnom rozsahu využiť agendu property managementu, čo zahŕňa celý životný cyklus nájomných zmlúv. Náš softvér automatizuje proces vytvárania a správy nájomných zmlúv, fakturáciu, evidenciu úhrad, upomienkovanie nájomníkov a poskytuje finančný reporting.
Energetický manažment je dôležitý pre každú budovu, a preto náš systém umožňuje zber dát z reálnych zariadení, napr. z meračov energií, následné rozpočítanie spotreby energií medzi nájomníkov, ich rozúčtovanie a prípravu na fakturáciu. Zároveň poskytuje vyhodnocovanie uhlíkovej stopy a podporuje prípravu na ESG reporting.
Preto je správa komerčných nehnuteľností a nájomného bývania cez Chastiu skutočne komplexná, pričom sa plne využíva sila nášho softvéru na efektívnu správu týchto budov.
Všetky oblasti, aj facility management, prechádzajú vývojom. Od pojmu, ktorý bol v 90. rokoch takmer neznámy, sa z neho stalo jedno z najrýchlejšie sa vyvíjajúcich odvetví. Ako ste reagovali a reagujete na tento rozvoj vo svojom softvéri?
Tento vývoj, samozrejme, registrujeme a prispôsobujeme sa mu. Navštevujeme mnohé slovenské, české a svetové konferencie, pozorne načúvame potrebám a požiadavkám na trhu, čo nám umožňuje rozširovať si obzor a optimalizovať softvér tak, aby reflektoval na aktuálne trendy.
Sme aj v blízkom kontakte so zákazníkmi, sledujeme legislatívu a trendy, aby sme vždy mohli našim klientom ponúknuť riešenia, ktoré potrebujú, a prispôsobiť náš softvér ich konkrétnym potrebám. To nás robí aktuálnymi a konkurencieschopnými.
Ktoré z požiadaviek klientov boli pre vás najväčšími výzvami. Ako sa menia ich nároky?
Ťažko povedať, ktorá výzva bola tá najväčšia. V skutočnosti si neviem spomenúť na jednu konkrétnu, ktorá by prevyšovala ostatné. V zásade platí, že nič nie je také zložité, aby sa to nedalo zvládnuť, ale zároveň ani také jednoduché, aby sa to vyriešilo hneď zajtra.
Dnes sa stretávame s aktuálnymi výzvami, ako sú otázky energetického manažmentu, ESG (environmentálne, sociálne a riadiace aspekty) a znižovanie uhlíkovej stopy. Toto sú teraz najväčšie témy, ktoré nás posúvajú vpred. Každý segment, s ktorým pracujeme, má svoje špecifické výzvy. V oblasti property managementu je neustály tlak na automatizáciu – od fakturácie cez reporting až po ďalšie procesy.
Vo facility managemente je zase tlak na zjednodušenie procesov. Keďže na trhu chýbajú kvalifikovaní ľudia, je nevyhnutné upravovať procesy tak, aby boli prístupné aj tým, ktorí nemajú také hlboké odborné znalosti. Nejde však o to, že by boli títo ľudia menej zdatní, skôr je efektívnejšie, ak sa procesy zjednodušia a automatizujú.
Téma, ktorú nemožno v súčasnosti ignorovať, je určite umelá inteligencia. Aký má podľa vášho názoru potenciál v oblasti softvérov či hardvérov pre facility management?
Umelá inteligencia dnes ovplyvňuje všetky segmenty a fázy životného cyklu softvéru. Týka sa to najmä automatizácie našich interných procesov a zvyšovania produktivity pri samotnom vývoji softvéru. Naši programátori veľmi často a s radosťou využívajú umelú inteligenciu pri rôznych úlohách.
V oblasti facility managementu prináša výrazné zlepšenia najmä v automatizácii zberu dát a vo vyhodnocovaní údajov. Ide napríklad o zlepšenia v energetike, kde dokáže automatizovať spracovanie ekonomických a účtovných dokladov a zároveň poskytovať predikcie v rôznych oblastiach.
Môže pomôcť pri detekcii chýb v dátach, predikovaní poruchovosti zariadení či energetickej náročnosti budov. Všetky tieto inovácie nachádzajú uplatnenie naprieč rôznymi segmentmi, v ktorých pôsobíme. Využívanie umelej inteligencie nám umožňuje byť krok vpred, či už pri zlepšovaní procesov, alebo pri poskytovaní nových riešení zákazníkom.
Prirodzene sa vynára aj otázka, či sa ľudia nemusia báť o svoje pracovné miesta, keď sa procesy stále viac zjednodušujú a zefektívňujú. No situácia dnes je iná – problém nespočíva v tom, že by ľudia prichádzali o prácu pre automatizáciu, ale v tom, že kvalifikovaných pracovníkov už nie je dostatok. My ich skôr potrebujeme nahrádzať, pretože ich ubúda. Keby bolo na trhu viac kvalifikovaných ľudí, možno by sa automatizácia stala hrozbou pre niektoré pracovné miesta. Platí to obzvlášť pre náš región. Automatizácia sa tak stáva nevyhnutným riešením, pretože bez nej sa už dnes nepohneme ďalej.
Ako veľmi pociťujete nedostatok kvalifikovaných odborníkov? Akú pozíciu je z vášho pohľadu najťažšie obsadiť, ktoré zdroje využívate?
Kvalitných ľudí síce máme, no neviem, či je ich dosť. Neustále hľadáme nových odborníkov, ktorí majú záujem o prácu so softvérom, najmä konzultantov a implementátorov systémov. Aktuálne najviac potrebujeme tri hlavné pozície – konzultantov, projektových manažérov a vývojárov. Potrebujeme ich, aby sme stíhali nasadzovať softvér u nových zákazníkov a rozvíjať existujúce inštalácie u tých, ktorí už naše riešenia používajú.
Rovnako to platí aj na strane vývoja, kde je neustále dopyt po vývojároch. Všeobecne je na trhu ľudí veľmi málo, a to vo všetkých oblastiach a odvetviach. Trh je presýtený. Pracovná sila nestíha držať krok s dopytom. Demografický vývoj sa tu tiež prejavuje – rodí sa menej ľudí a súčasná pracovná sila starne. Mladých ľudí je málo, navyše sú často menej motivovaní pracovať. Ich nároky sú vysoké, ale v praxi nemajú dostatočné skúsenosti alebo zručnosti.
Na Slovensku je tiež špecifický problém s legislatívou týkajúcou sa prijímania ľudí zo zahraničia, čo výrazne komplikuje nábor zahraničných pracovníkov. Keby neboli tieto legislatívne prekážky, bolo by oveľa jednoduchšie riešiť nedostatok kvalifikovaných ľudí pomocou zahraničných odborníkov. V súčasnosti využívame služby tzv. headhunterov, teda personálnych agentúr, ktoré aktívne oslovujú a vyhľadávajú kandidátov na trhu. Dnes je totiž bežné, že na pracovné inzeráty reaguje len veľmi málo ľudí.
Bez aktívneho hľadania je preto náročné nájsť nových zamestnancov a odborníkov. Navyše v našom segmente sme na Slovensku jediná firma, ktorá sa venuje tejto oblasti tak komplexne, takže neexistujú „hotoví“ odborníci, ktorí by mohli okamžite nastúpiť a byť zapojení do našich procesov. Musíme preto hľadať ľudí z príbuzných odborov a učiť ich potrebám našej firmy. Pre mnohých je dôležité aj miesto výkonu práce. Preto máme viacero pobočiek v rôznych lokalitách, konkrétne v Košiciach, Poprade, Bratislave a Prahe.
V súčasnosti pôsobíte na Slovensku a v Českej republike. Ako ste už naznačili v blízkej budúcnosti plánujete so softvérom expandovať aj do ďalších krajín Európskej únie. V ktorých konkrétne by ste sa chceli etablovať?
S naším softvérom plánujeme expandovať aj do ďalších krajín EÚ, ktoré sú nám geograficky blízke. Okolité krajiny vrátane Balkánu sú pre nás zaujímavé, pretože ide o dynamicky sa rozvíjajúce trhy. Expanzia do Nemecka či Poľska je trochu náročnejšia. Nebránime sa však akejkoľvek krajine, ak sa objaví záujem zo strany zákazníka.
Mnohí naši klienti majú pobočky nielen v Európe, ale aj vo svete a my sme pripravení implementovať im softvér aj na nových trhoch. Nastavili sme interné procesy tak, aby sme boli schopní poskytovať naše riešenia aj v ďalších krajinách.
Chastia – to nie je len softvér. Firma má omnoho širší rozmer. Aké ďalšie služby poskytujete svojim klientom?
Okrem softvérových riešení sme v roku 2017 začali vyvíjať vlastné riešenie pre tzv. smart metering. V spolupráci s partnermi dodávame aj hardvér, takže dokážeme komplexne pokryť celý proces zberu dát z terénu, nielen v oblasti energetiky, aj keď tá je našou primárnou oblasťou. Okrem toho sa zameriavame na kvalitu prostredia. Už viac ako 10 rokov sa venujeme vzdelávaniu prostredníctvom našich konferencií, najznámejšími z nich sú FM Camp a Energy Camp, ktoré striedame každý druhý rok.
Tieto konferencie sa stali jednými z najúspešnejších a najväčších na Slovensku a trúfam si povedať, že aj v Českej republike. Každoročne pritiahnu viac ako 300 účastníkov, ktorí sa na dva dni stretávajú v Tatrách, v popradskom akvaparku. Konferencia je platformou, kde sa stretávajú odborníci z rôznych oblastí, najmä stredný a vyšší manažment firiem. Každý rok sa snažíme konferenciu vylepšiť, pričom posledné roky ju otvárajú zaujímaví a vo svete uznávaní zahraniční rečníci.
Ide o veľmi kvalitných „keynote speakrov“, odborníkov v oblastiach, ktorým sa konferencia v danom roku venuje. Neustále pracujeme na zlepšovaní kvality – nielen konferenčného programu a prednášok, ale aj voľnočasových aktivít. Na rozdiel od iných podujatí na trhu sa snažíme udržať konferenciu v neformálnom duchu, no pritom si zachovávame vysokú odbornosť a úroveň. Budúci rok plánujeme konferenciu opäť trochu vynoviť.
Bude sa konať tri dni, a to 11. až 13. júna 2025. Pôjde o trochu iný formát ako doteraz, v pláne máme veľa inovatívneho a zaujímavého. Detaily budeme postupne zverejňovať a veríme, že tieto novinky prispejú k ešte vyššej kvalite podujatia.
Redakčná úprava: Andrea Dingová
FOTO: Miro Pochyba