Je pouลพitie metรณdy Naprojektuj aย postav krokom vpred?
Hoci sa รบvahy oย pouลพitรญ metรณdy Naprojektuj aย postav (Design โ Build) podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลฝltej knihy FIDIC na vรฝstavbu cestnej infraลกtruktรบry sporadicky objavovali aj vย predchรกdzajรบcich obdobiach, aลพ rok 2011 priniesol rozhodnutie Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti oย jej pouลพitรญ pri obstarรกvanรญ stavieb diaฤพniฤnรฝch รบsekov. Hlavnรฝm impulzom pre toto rozhodnutie bola neaktuรกlnosลฅ projektovรฝch dokumentรกciรญ รบsekov, ktorรฉ mali byลฅ pรดvodne vybudovanรฉ prostrednรญctvom projektov verejno-sรบkromnรฉho partnerstva (PPP).
Iลกlo oย projektovรฉ dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie spracovanรฉ vย obdobรญ rokov 2006 aลพ 2008, na zรกklade ktorรฝch boli pre diaฤพniฤnรฉ รบseky vydanรฉ stavebnรฉ povolenia. Neaktuรกlnosลฅ tรฝchto dokumentรกciรญ spoฤรญva vย nesรบlade sย celรฝm radom noriem aย predpisov, ktorรฉ od uvedenรฉho obdobia vstรบpili do platnosti. Ide najmรค oย eurokรณdy (STN EN 1990 aลพ 1998), ktorรฝch pouลพitie na navrhovanie nosnรฝch konลกtrukciรญ stavieb je povinnรฉ od aprรญla 2010. Vย oblasti tunelov ide oย normu STN 73 7507 Projektovanie cestnรฝch tunelov zย roku 2008, ako aj viacerรฝch novรฝch predpisov tรฝkajรบcich sa bezpeฤnosti tunelov. Keฤลพe obstarรกvanie prepracovania projektov aย nรกslednรฉ obstarรกvanie vรฝstavby by generovalo veฤพkรบ ฤasovรบ stratu (nehovoriac oย moลพnรฝch komplikรกciach), zvolila sa metรณda Design โ Build, ktorej vรฝhodou by malo byลฅ skrรกtenie ฤasu potrebnรฉho na zvlรกdnutie obstarรกvacรญch procedรบr, ako aj na spracovanie projektovej dokumentรกcie.Spracovanie projektovej dokumentรกcie tunelov vย predchรกdzajรบcom obdobรญ
Vรฝstavba modernรฝch dopravnรฝch tunelov na Slovensku zaฤala vย roku 1996 prรญpravnรฝmi prรกcami na razenie tunela Branisko. Vย obdobรญ nasledujรบcich 15 rokov boli okrem Braniska vybudovanรฉ aย uvedenรฉ do prevรกdzky ฤalลกie diaฤพniฤnรฉ tunely: Horelica, Sitina aย Bรดrik. Viacerรฉ ฤalลกie tunely sรบ na vรฝstavbu pripravenรฉ aย disponujรบ prรกvoplatnรฝm stavebnรฝm povolenรญm [3].
Pre vรคฤลกinu zย vybudovanรฝch tunelov platilo, ลพe projektovรฉ rieลกenie stavebnej ฤasti tunelov sa poฤas vรฝstavby modifikovalo oproti zadรกvacej dokumentรกcii pripravenej projektantom objednรกvateฤพa. Dรดvody spravidla spoฤรญvali vย odliลกnom nรกzore vybranรฉho zhotovovateฤพa, respektรญve jeho zmluvnรฉho projektanta na technickรฉ rieลกenie, ฤi uลพ zย pohฤพadu realizovateฤพnosti, technickej sprรกvnosti detailov aย niekedy aj koncepcie nรกvrhu. Vย rรดznej, ale vลพdy pomerne veฤพkej miere, sa tak dialo pri vรฝstavbe tunelov Branisko, Sitina aj Bรดrik. Uvedenรฉ zmeny boli zย hฤพadiska stavebnรฉho zรกkona legalizovanรฉ formou zmeny stavby pred jej dokonฤenรญm.
Na otรกzku preฤo dochรกdzalo kย tรฝmto zmenรกm nielen nรกhodne, ale priam systematicky, moลพno odpovedaลฅ dvoma spรดsobmi. Menej kontroverznรฉ je vysvetlenie, ลพe vybratรฝ zhotovovateฤพ potreboval prispรดsobiลฅ projektovรฉ rieลกenia svojim technologickรฝm moลพnostiam. Pravdou vลกak je aj to, ลพe kvalita projektovรฝch rieลกenรญ trpela neskรบsenosลฅou projektantov tunelov, pochopiteฤพnou najmรค vย prvej polovici uvedenรฉho obdobia.
Podฤพa nรกzoru autora tohto prรญspevku chรฝbala kvalifikovanรก kontrola projektu poฤas jeho spracovania nielen pracovnรญkmi investora, ale najmรค inรฝm projektantom pรดsobiacim ako supervรญzor. Supervรญzia projektu by pritom mohla priniesลฅ nielen kvalitnejลกie koncepฤnรฉ rieลกenia, ale pomohla by odstrรกniลฅ nedostatky vo vyลกลกรญch stupลoch projektovej dokumentรกcie. Myลกlienka supervรญzie projektovej dokumentรกcie pre diaฤพniฤnรฉ stavby sa vลกak na Slovensku neujala, hoci by jej vรฝsledkom urฤite bolo zvรฝลกenie kvality projektov aย vรฝraznรฉ zmenลกenie problรฉmov pri vรฝstavbe tradiฤnรฝm spรดsobom obstarรกvania.
Spracovanie aย schvaฤพovanie projektovej dokumentรกcie podฤพa ลฝltej knihy FIDIC
Na รบvod je potrebnรฉ poznamenaลฅ, ลพe aj pri pouลพitรญ postupu podฤพa ลฝltej knihy FIDIC zostรกva ฤasลฅ projektovรฝch vรฝkonov vย zodpovednosti objednรกvateฤพa. Ide oย projektovรฉ dokumentรกcie, ktorรฉ sรบ podkladom na zรญskanie prรญsluลกnรฝch povolenรญ na vรฝstavbu vย zmysle podฤlรกnku 1.13 vลกeobecnรฝch zmluvnรฝch podmienok. Vย slovenskรฝch prรกvnych podmienkach ide spravidla oย dokumentรกciu na รบzemnรฉ rozhodnutie aย dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie.
Vย zmysle ฤlรกnku 5 vลกeobecnรฝch zmluvnรฝch podmienok je zhotovovateฤพ zodpovednรฝ za projekt, ktorรฝ majรบ vypracovaลฅ kvalifikovanรญ projektanti, priฤom zhotovovateฤพ ruฤรญ za ich skรบsenosลฅ aย schopnosลฅ [10]. Projektovรก dokumentรกcia zhotovovateฤพa sa predloลพรญ na preskรบmanie a/alebo schvรกlenie stavebnรฉmu dozoru, ktorรฝ vydรก vย predpรญsanej lehote oznรกmenie zhotovovateฤพovi, ลพe je dokumentรกcia schvรกlenรก bez pripomienok, sย pripomienkami alebo ลพe nespฤบลa poลพiadavky zmluvy aย je zamietnutรก (obr. 1).
Uvedenรฝ postup prinรกลกa oproti tradiฤnรฉmu postupu, kde projektovรบ dokumentรกciu spracovรกva projektant pre investora stavby, tieto benefity zย hฤพadiska jej kvality:
- projektant spracovรกva projektovรฉ rieลกenie, ktorรฉ je รบzko spรคtรฉ sย technologickรฝmi moลพnosลฅami, ale aj skรบsenosลฅami konkrรฉtneho zhotovovateฤพa,
- prvou kontrolou prejde projektovรก dokumentรกcia uย zhotovovateฤพa, ktorรฝ by ju mal preveriลฅ, respektรญve pripomienkovaลฅ eลกte pred predloลพenรญm stavebnรฉmu dozoru; tรกto kontrola by mala zachytiลฅ najmรค nedostatoฤnรฉ alebo nesprรกvne spracovanie detailov,
- ฤalลกie preskรบmanie dokumentรกcie stavebnรฝm dozorom dรก odpoveฤ na otรกzku, ฤi boยญli pri jej prรญprave dodrลพanรฉ normy, predpisy aย vลกetky zmluvnรฉ poลพiadavky objednรกvateฤพa.
Namieste je otรกzka, akรฉ sรบ predpoklady kvalitnรฉho vรฝkonu uvedenej kontroly. Stavebnรฝ dozor by mal disponovaลฅ vย svojom tรญme odbornรญkmi schopnรฝmi kvalifikovane posรบdiลฅ projektovรบ dokumentรกciu predloลพenรบ zhotovovateฤพom. Predpokladom toho je, aby objednรกvateฤพ, ktorรฉho zรกujmom je ustrรกลพiลฅ kvalitu projektovรฉho rieลกenia, formuloval ako podmienku รบฤasti vย sรบลฅaลพi prรญtomnosลฅ supervรญzorov projektovรฉho rieลกenia tunela ako kฤพรบฤovรฝch odbornรญkov stavebnรฉho dozoru.
Okrem povinnosti preskรบmania projektu mรก stavebnรฝ dozor vย zmysle podฤlรกnku 5.1 aj ฤalลกiu pomerne silnรบ kompetenciu, ktorou je odsรบhlasenie kaลพdรฉho navrhovanรฉho projektanta zhotovovateฤพom. Pokiaฤพ by zhotovovateฤพ vytvoril aย predloลพil na odsรบhlasenie tรญm projektantov, ktorรฝ by nedisponoval preukรกzateฤพnรฝmi skรบsenosลฅami aย schopnosลฅami, respektรญve by neplnil kritรฉriรก urฤenรฉ vย poลพiadavkรกch zhotovovateฤพa, mohol by stavebnรฝ dozor jednotlivรฝch projektantov neodsรบhlasiลฅ aย ลพiadaลฅ ich vรฝmenu.
Vhodnosลฅ metรณdy pre nรกvrh technologickรฉho vybavenia tunelov
Otรกzka projektovรฉho rieลกenia technologickรฉho vybavenia tunelov je vย porovnanรญ so stavebnou ฤasลฅou eลกte ลกpecifickejลกia. Keฤลพe sa dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie pre tunel spravidla pripravovala zรกroveล na jeho stavebnรบ, ako aj technologickรบ ฤasลฅ, dรดsledkom bol ฤasto problรฉm so zastaranรญm rieลกenia ฤasti projektovej dokumentรกcie pre technologickรฉ vybavenie. Je to spรดsobenรฉ jednak podstatne rรฝchlejลกรญm vรฝvojom vo svete technolรณgiรญ, sprevรกdzanรฝm zmenami vย oblasti bezpeฤnostnรฝch poลพiadaviek, ako aj ฤasovรฝm odstupom medzi projektovรฝm rieลกenรญm aย dodรกvkou technologickรฉho vybavenia. Vย prรญpade dlhรฉho tunela ide oย niekoฤพko rokov. Ak by sa naprรญklad vย roku 2012 zaฤala vรฝstavba tunela Viลกลovรฉ aย technologickรฉ vybavenie by sa dodรกvalo vย rokoch 2016 โ 2017, znamenalo by to viac ako 8-roฤnรฝ odstup od ฤasu spracovania platnej dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie zย roku 2008.
Metรณda Design โ Build je na projektovanie technologickรฉho vybavenia tunelov vhodnejลกia, pretoลพe prenรกลกa zodpovednosลฅ za detailnรฉ rieลกenie na zhotovovateฤพa, priฤom pri nej moลพno detailnรฉ projektovรฉ rieลกenie dopracovaลฅ aลพ vย ฤase realizรกcie stavebnej ฤasti tunela, aย tรฝm profitovaลฅ zย aktuรกlneho stavu poznania prรญsluลกnรฝch technolรณgiรญ.
Obr. 2ย Tunel Branisko โ vรฝchodnรฝ portรกl | Obr. 3 Tunel Sitina โ severnรฝ portรกl |
ฤalลกie vรฝhody aย nevรฝhody projektovania pri metรณde Design โ Build
Jednou zย hlavnรฝch vรฝhod metรณdy Design โ Build je moลพnosลฅ inovรกcie technickรฝch rieลกenรญ. Synergia skรบsenostรญ aย technickej kreativity zhotovovateฤพa aย jeho projektanta motivovanรก znรญลพenรญm nรกkladov alebo zvรฝลกenรญm rรฝchlosti vรฝstavby mรดลพe priniesลฅ inovatรญvne rieลกenia, ktorรฉ pri tradiฤnom systรฉme projektant objednรกvateฤพa nie je motivovanรฝ hฤพadaลฅ [6].
Vรฝhodou je aj vรฝber projektanta zhotovovateฤพom, pri ktorom zhotovovateฤพ nie je viazanรฝ cenou projektovรฝch prรกc ako jedinรฝm kritรฉriom. Zhotovovateฤพ navyลกe mรดลพe vziaลฅ do รบvahy skรบsenosลฅ projektanta, jeho kapacitnรฉ moลพnosti, ako aj schopnosลฅ zvlรกdaลฅ vย krรกtkom ฤase nezvyฤajnรฉ situรกcie aย poลพiadavky na zmeny, ktorรฉ veฤพkรฉ podzemnรฉ stavby prinรกลกajรบ veฤพmi ฤasto. Takรฝto vรฝber spravidla eliminuje projektantov, ktorรฝch jedinou konkurenฤnou vรฝhodou je nรญzka cena aย vย koneฤnom dรดsledku by mal priniesลฅ vyลกลกiu kvalitu vรฝslednรฉho produktu.
Za vรฝhodu moลพno ฤalej oznaฤiลฅ รบsporu ฤasu na spracovanie dokumentรกcie na realizรกciu stavby, nakoฤพko tรกto nemusรญ byลฅ spracovanรก vย celom rozsahu stavby vย jednom termรญne. Je, naopak, vhodnรฉ, ak sa spracovรกva postupne, po ฤastiach zodpovedajรบcich postupu stavebnรฝch prรกc.
Za nevรฝhodu metรณdy Design โ Build sa povaลพuje niลพลกรญ vplyv objednรกvateฤพa na projektovรฉ rieลกenie stavby vย porovnanรญ sย tradiฤnรฝm postupom. Tรบto nevรฝhodu moลพno eliminovaลฅ starostlivou formulรกciou poลพiadaviek objednรกvateฤพa. Tieto poลพiadavky by mali zahลลaลฅ predpisy, ktorรฉ objednรกvateฤพ ลพiada dodrลพaลฅ, aย najmรค ลกpecifickรฉ poลพiadavky na jednotlivรฉ rieลกenia. Je veฤพmi vhodnรฉ, ak do poลพiadaviek zhotovovateฤพa moลพno zaradiลฅ nielen technickรฉ ลกpecifikรกcie vo forme vลกeobecnรฝch technicko-kvalitatรญvnych podmienok, ale aj zvlรกลกtne technicko-kvalitatรญvne podmienky.
Obr. 4ย Tunel Bรดrik โ zรกpadnรฝ portรกl | Obr. 5ย Tunel Viลกลovรฉ โ zaistenie ฤela zรกpadnรฉho portรกlovรฉho zรกrezu |
Moลพnosti riadenia geologickรฉho rizika
Je zjavnรฉ, ลพe podzemnรฉ lรญniovรฉ stavby, ktorรฝch typickรฝmi reprezentantmi sรบ diaฤพniฤnรฉ tunely, sรบ najcitlivejลกie na znalosลฅ geologickรฝch aย hydrogeologickรฝch podmienok. Aj pri najstarostlivejลกie vykonanรฝch aย najnรกkladnejลกรญch metรณdach prieskumu zostรกva pri tunelovรฝch stavbรกch veฤพkรก miera neistoty, ktorรบ mรดลพeme oznaฤiลฅ ako geologickรฉ (geotechnickรฉ) riziko.
Pri metรณde Design โ Build je nevyhnutnรฉ starostlivo zvaลพovaลฅ, ako mรก byลฅ toto riziko alokovanรฉ. Je sรญce moลพnรฉ pokรบsiลฅ sa preniesลฅ plnรฉ geologickรฉ riziko na zhotovovateฤพa, takรฝto postup by vลกak mohol maลฅ dva zรกsadnรฉ nรกsledky. Cenovรฉ ponuky uchรกdzaฤov by boli urฤite podstatne vyลกลกie, pretoลพe by zahลลali nรกklady na vลกetky odhadovanรฉ rizikรก. Ak by sa vyskytli podmienky vรฝrazne horลกie od oฤakรกvanรฝch, mohlo by to maลฅ fatรกlne nรกsledky vย neschopnosti zhotovovateฤพa pokraฤovaลฅ vย plnenรญ zmluvy aย vย nรกslednรฝch problรฉmoch objednรกvateฤพa sย dokonฤenรญm celรฉho projektu.
Dosiaฤพ pouลพรญvanรฝ systรฉm ideovo vychรกdzal zย rakรบskeho prรญstupu, priฤom plnรฉ riziko geologickรฝch podmienok znรกลกal objednรกvateฤพ. Tento systรฉm mรดลพe byลฅ vรฝhodnรฝ za podmienok veฤพmi dobre fungujรบceho trhu stavebnรฝch prรกc, pri ktorom sรบ vลกetci รบฤastnรญci vรฝstavby vysoko profesionรกlni. Potenciรกlne slabรฉ miesto takรฉhoto systรฉmu je, ลพe nedรกva zhotovovateฤพovi motivรกciu, aby efektรญvne prekonรกval ลฅaลพkosti vyplรฝvajรบce zย nรกroฤnรฝch podmienok, ale ho, naopak, mรดลพe motivovaลฅ kย tomu, aby zhorลกenรฉ podmienky vyuลพรญval na navรฝลกenie svojich vรฝnosov [9].
Za najvhodnejลกie pre tunelovรฉ projekty sa povaลพuje rozdelenie rizika pomocou definovania referenฤnรฝch podmienok. Zvyฤajnou formou je zรกkladnรก geotechnickรก sprรกva (geotechnical baseline report), ktorรก vychรกdza zย vykonanรฝch prieskumnรฝch prรกc aย rozdeฤพuje horninovรฝ masรญv pozdฤบลพ trasy tunelov do รบsekov, ktorรฉ sรบ definovanรฉ oฤakรกvanรฝmi charakteristickรฝmi hodnotami parametrov, respektรญve sรบ klasifikovanรฉ pomocou niektorรฉho zย klasifikaฤnรฝch systรฉmov. ฤalลกรญm vลกeobecne platnรฝm odporรบฤanรญm je plnรฉ sprรญstupnenie vลกetkรฝch dostupnรฝch dokumentov aย dokumentรกciรญ zย prieskumnรฝch prรกc vลกetkรฝm uchรกdzaฤom.
ล tandardnou sรบฤasลฅou zmluvnรฝch podmienok pre tunelovรฉ stavby by mala byลฅ klauzula oย odliลกnรฝch podmienkach staveniska. Tรกto je vo vลกeobecnรฝch zmluvnรฝch podmienkach ลฝltej knihy FIDIC obsiahnutรก vย ฤlรกnku 4.12, ktorรฝ hovorรญ oย nepredvรญdateฤพnรฝch fyzickรฝch podmienkach. Za veฤพmi dรดleลพitรฉ sa povaลพuje, aby vลกetky ฤasti sรบลฅaลพnรฝch podkladov tรฝkajรบce sa geologickรฉho rizika, t. j. zmluvnรฉ podmienky aย zรกkladnรก geotechnickรก sprรกva, boli navzรกjom termรญnovo iย obsahovo konzistentnรฉ [1].
Zรกkladnรก geotechnickรก sprรกva pritom nemusรญ byลฅ nastavenรก รบplne sprรกvne, podstatnรฉ je, aby jednoznaฤne definovala hranice, pri ktorรฝch si zhotovovateฤพ mรดลพe nรกrokovaลฅ dodatoฤnรฉ platby alebo navรฝลกenie ฤasu vรฝstavby. Je pritom kฤพรบฤovรฉ, aby sa na stanovenie hranรญc zvolili takรฉ geotechnickรฉ parametre, ktorรฉ moลพno poฤas vรฝstavby priebeลพne aย jednoznaฤne meraลฅ aย vyhodnocovaลฅ [7]. Vย tejto sรบvislosti je potrebnรฉ odlรญลกiลฅ zรกkladnรบ geotechnickรบ sprรกvu od nรกslednej interpretรกcie geologickรฝch podmienok zhotovovateฤพom, ktorรก je podkladom na nรกvrh postupu razenia aย vystrojenia. Tรกto interpretรกcia by mala maลฅ formu sprรกvy oย geotechnickom nรกvrhu (geotechnical design report) vย zmysle Eurokรณdu 7.
Zรกver
Otรกzka vย nรกzve je moลพno poloลพenรก sugestรญvne aย ฤitateฤพ oฤakรกva jednoznaฤnรบ odpoveฤ. Hoci sa mรดลพe na zรกklade predloลพenรฝch รบvah zdaลฅ, ลพe plusy vรฝrazne prevlรกdajรบ nad mรญnusmi aย naznaฤenรฝ smer je sprรกvny, sย jednoznaฤnรฝm hodnotenรญm je potrebnรฉ eลกte poฤkaลฅ. Na projekt aย vรฝstavbu รบseku diaฤพnice D1 Jรกnovce โ Jablonov, II. รบsek, ktorรฉho sรบฤasลฅou bude aj tunel ล ibenik, je uลพ sรบลฅaลพ vypรญsanรก. Pre ฤalลกie diaฤพniฤnรฉ รบseky sย tunelmi sa vย sรบฤasnosti pripravujรบ sรบลฅaลพnรฉ podklady. Aj keฤ veฤพa napovie priebeh sรบลฅaลพรญ aย ich vรฝsledky, definitรญvne hodnotenie bude vhodnejลกie vysloviลฅ aลพ po kolaudรกcii tรฝchto stavieb aย moลพno aลพ po skonฤenรญ ich zรกruฤnej doby.
TEXT: Ing. Miloslav Frankovskรฝ
FOTO: Terraprojekt
Miloslav Frankovskรฝ pรดsobรญ vย projektovej aย inลพinierskej spoloฤnosti Terraprojekt, a. s., Bratislava ako ฤlen predstavenstva aย vedรบci oddelenia tunelov aย geotechniky. Ako hlavnรฝ projektant sa podieฤพal na prรญprave aย vรฝstavbe viacerรฝch dopravnรฝch tunelov. Pรดsobil pri vรฝstavbe lรญniovรฝch stavieb podฤพa ลฝltej knihy FIDIC vย pozรญcii projektanta aj stavebnรฉho dozoru.
Literatรบra:
1.ย ย ย Brierley, G. S. et al: Design-Build Subsurface Projects. Society for Mining, Metallurgy & Exploration, 2nd edition, 2010.
2.ย ย ย Edgerton, W.: Recommended Contract Practices for Underground Construction. Society for Mining, Metallurgy & Exploration, 2008.
3.ย ย ย Frankovskรฝ, M.: Dopravnรฉ tunely na รบzemรญ Slovenska. In: Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2009, ฤ. 3.
4.ย ย ย General Report on Conventional Tunnelling Method. ITA Working Group Conventional Tunnelling, 2009.
5.ย ย ย Jaeger, A. V. โ Hรถk, G. S.: FIDIC โ Aย Guide for Practitioners. Springer โ Verlag, 2010.
6.ย ย ย Romero, V. S. โ Adams, D. N.: Underground design โ build delivery: the designerยดsย perspective.
ย ย ย Proceedings of North American Tunnelling.
Balkema, 2000.
7.ย ย ย Rozsypal, A.: Prรกvnรญ odpovฤdnost za znalost geologicยญkรฉho prostลedรญ pลi stavbฤ tunelu. In: Tunel, 2011, ฤ. 1.
8.ย ย ย Wagner, H.: The Governance of Cost in Tunnel Design and Construction. Congresso Brasileiro de Tรบneis, 2004.
9.ย ย ย Walton, J. G.: Unforeseen Ground Conditions and Allocation of Risk. Society of Construction Law, 2007.
10. Zmluvnรฉ podmienky pre technologickรฉ zariadenie aย projektovanie โ realizรกciu. FIDIC, prvรฉ vydanie1999 (slovenskรก verzia zย roku 2008).
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.