image 85932 25 v1
Galรฉria(5)

Juhozรกpadnรฝ obchvat mesta Bardejov

Partneri sekcie:

รšฤelom obchvatu bolo vybudovaลฅ novรบ cestnรบ komunikรกciu s parametrami zodpovedajรบcimi dopravnej intenzite, ktorรก by vytvorila podmienky na odklon tranzitnej dopravy mimo zastavanรฉho รบzemia mesta Bardejov. Vybudovanรญm obchvatu sa zรกroveลˆ sledovalo zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia a zvรฝลกenie bezpeฤnosti obyvateฤพov v centre mesta Bardejov, ako aj poskytnutie vyลกลกieho dopravnรฉho komfortu uลพรญvateฤพom komunikรกcie.

02 obchvat
06 most 201 a uprava korta rieky Topla
04 objekt 102 pokladka asf. vrstiev
05 hlavna trasa pilotova stena v pozadi most 202

Stavebnรญkom bola Slovenskรก sprรกva ciest, Investiฤnรก vรฝstavba a sprรกva ciest Koลกice, nadriadenรฝ orgรกn Ministerstvo dopravy, pรดลกt a telekomunikรกciรญ SR. Zhotoviteฤพom bolo Zdruลพenie Bardejov, juhozรกpadnรฝ obchvat v poloviฤnom delenรญ na hlavnรฉho partnera zdruลพenia (EUROVIA, SK, a. s.) a na partnera zdruลพenia (STRABAG, s. r. o.).

Zรกkladnรฉ รบdaje charakterizujรบce stavbu

Druh cesty a jej funkcia

Preloลพka cesty I/77 je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho komunikaฤnรฉho systรฉmu Slovenskej republiky a je zaradenรก do siete ลกtรกtnych ciest I. triedy pod ฤรญslom I/77. Jej funkciou je zabezpeฤiลฅ bezpeฤnรฉ, kapacitnรฉ a rรฝchle cestnรฉ prepojenie s vyลกลกou รบrovลˆou komfortu. Cesta zรกroveลˆ zabezpeฤuje vyลกลกiu dopravnรบ funkciu v dotknutom รบzemรญ s nadregionรกlnou funkciou.

Zdรดvodnenie potreby stavby

Jestvujรบca cesta I/77 v รบseku Mokroluh โ€“ Bardejov zodpovedala ลกรญrkovรฉmu usporiadaniu kategรณrie C 7,5/60, priฤom v rieลกenom รบseku mala niekoฤพko bodovรฝch chรฝb a nevyhovujรบce technickรฉ a dopravnรฉ parametre, ktorรฉ boli pri sรบฤasnej intenzite dopravnรฉho zaลฅaลพenia zdrojom dopravnรฝch nehรดd, ฤasto aj s tragickรฝmi nรกsledkami. V prieลฅahu mestom Bardejov bola cesta I/77 ลกtvorpruhovรก, s priamou obsluhou รบzemia, s รบrovลˆovรฝmi, svetelne riadenรฝmi kriลพovatkami. ล รญrkovรฉ usporiadanie zodpovedalo kategรณrii MZ 16. Doprava viedla zastavanou ฤasลฅou mesta, obsluha รบzemia okolo cesty I/77 sa realizovala priamo vjazdmi z tejto cesty, pozdฤบลพ cesty boli situovanรฉ chodnรญky pre peลกรญch, zastรกvky hromadnej dopravy boli situovanรฉ na jazdnรฝch pruhoch cesty I/77. Z dรดvodu obojstrannej zรกstavby okolo cesty I/77 v meste Bardejov bola รบprava ลกรญrkovรฝch pomerov na zabezpeฤenie zbernej funkcie len nรกroฤne realizovateฤพnรก, navyลกe, situovanie priamo v zastavanom รบzemรญ mesta so sebou prinรกลกalo aj nepriaznivรฉ vplyvy hluku, emisiรญ a otrasov z dopravy na ceste.

Cesta I/77 Bardejov, juhozápadný obchvat

Cesta I/77 Bardejov, juhozรกpadnรฝ obchvat

Spรดsob dosiahnutia cieฤพa

Odklon dopravy mimo zastavanรฉho รบzemia mesta Bardejov, zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia a zvรฝลกenie bezpeฤnosti obyvateฤพov v zastavanom รบzemรญ mesta, ktorรฝm prechรกdza jestvujรบca cesta I/68, a zvรฝลกenie dopravnรฉho komfortu uลพรญvateฤพov komunikรกcie bolo moลพnรฉ dosiahnuลฅ vybudovanรญm obchvatu mesta Bardejov kategรณrie C 11,5/80 s navrhovanou dฤบลพkou preloลพky 5,310 km.

ฤŒlenenie stavby

Stavba sa ฤlenรญ na 76 stavebnรฝch objektov, hlavnรฉ z nich sรบ:

  • 100-00     Cesta I/77
  • 101-00     Kriลพovatka Pod Dรบbravou
  • 102-00     Kriลพovatka Druลพba
  • 103-00     Kriลพovatka Mihaฤพov
  • 104-00     Kriลพovatka Harฤarovka
  • 105-00     รšprava miestnej komunikรกcie v km 3,175 โ€“ Chyzerova ulica
  • 106-00     รšprava miestnej komunikรกcie v km 4,690 โ€“ Taฤevskรก ulica
  • 107-00     รšprava cesty II/545
  • 108-00     รšprava miestnej komunikรกcie v km 5,215 โ€“ Ulica kpt. Nรกlepku
  • 110-00     Prรญstupovรก cesta v k. รบ. Mokroluh
  • 111-00     Prรญstupovรก cesta v k. รบ. Bardejov
  • 201-00     Most cez rieku Topฤพa v km 1,970
  • 202-00     Most na prรญstupovej ceste v km 2,545
  • 203-00     Most nad ulicou Chryzerova v km 3,175
  • 204-00     Most nad รบdolรญm bezmennรฉho potoka v km 3,715
  • 204-01     รšprava bezmennรฉho potoka v km 3,650
  • 205-00     Most nad ulicou Taฤevskรก v km 4,690
  • 206-00    Most nad cestou II/545 v km 4,995
  • 210-00    Pilรณtovรก stena v km 2,690 โ€“ 2,735 vฤพavo
  • 211-00    Opornรฝ mรบr v km 5,100 vpravo
  • 212-00    Zรกrubnรฝ mรบr na ceste II/545 vpravo

Ostatnรฉ objekty predstavujรบ preloลพky inลพinierskych sietรญ (STL, VTL, diaฤพkovรฝch kรกblov, telefรณnnych vedenรญ, verejnรฝch osvetlenรญ, NN, VN, VVN vedenรญ, vodovodov, kanalizรกciรญ), oplotenia , protihlukovรฉ steny, รบpravy potokov a riek.

Zemnรฉ prรกce

Priestorovรก poloha preloลพky cesty bola navrhnutรก s ohฤพadom na konfigurรกciu terรฉnu a geologickรฉ podmienky na trase obchvatu. Prebytoฤnรก zemina z vรฝkopov na trase cesty I/77 mรก kubatรบru 222โ€ฏ112 m3. Vzhฤพadom na mรกlo vhodnรฉ aลพ nevhodnรฉ zeminy z ฤasti zรกrezov je teleso preloลพky cesty a ostatnรฝch cestnรฝch objektov navrhovanรฉ ako vrstevnatรฉ, t. j. striedajรบ sa vrstvy mรกlo vhodnรฝch zemรญn a veฤพmi vhodnรฝch ลกtrkovitรฝch materiรกlov. Celkovรฝ objem zemnรฝch prรกc (vรฝkop a nรกsyp spolu) predstavuje pribliลพne 448โ€ฏ585โ€ฏm3. Stavba zemnรฝch telies si vyลพiadala objem 157โ€ฏ447 m3 ลกtrkovitรฉho materiรกlu do nรกsypovรฉho telesa, รบpravy podloลพia zemnรฉho telesa, odvodลˆovacรญch rebier a protimrazovรฉho prรญsypu.

Ukladanie asfaltových vrstiev na kriลพovatke Druลพba

Ukladanie asfaltovรฝch vrstiev na kriลพovatke Druลพba

Vozovky

Preloลพka cesty I/77, ako aj vลกetky komunikรกcie majรบ polotuhรบ vozovku s povrchom spevnenรฝm asfaltom. Celkovรก hrรบbka vozovky obchvatu a kriลพovatkovรฝch vetiev je 0,57 m. Vozovka ciest II. triedy a miestnych komunikรกciรญ mรก hrรบbku 0,54 m. Celkovรก plocha vozoviek je 97 354 m2.

Mostnรฉ objekty

Spolu je na trase obchvatu ลกesลฅ mostnรฝch objektov:

201-00 Most cez rieku Topฤพa

Dฤบลพka premostenia: 79,04 m

Mostnรฝ objekt je trojpoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia pozostรกva z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch monolitickou doskou. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica opรดr, zaloลพenรฝch na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach, a dve medziฤพahlรฉ podpery zo stฤบpa s kruhovรฝm prierezom a รบloลพnรฉho prahu v tvare pรญsmena T. Prieฤny sklon komunikรกcie v danom รบseku je jednostrannรฝ, 4,5 %. Pozdฤบลพny sklon nivelety sa menรญ. ล รญrka vozovky medzi obrubami je 11,50 m (dopravnรฝ priestor). ล รญrka rรญms je obojstranne 1,50 m.

Most 201-00 a úprava koryta rieky Topฤพa

Most 201-00 a รบprava koryta rieky Topฤพa

202-00 Most na prรญstupovej ceste v km 2,545

Dฤบลพka premostenia: 37,80 m

Ide o trojpoฤพovรฝ kolmรฝ most. Nosnรก konลกtrukcia je monolitickรก, dodatoฤne predpรคtรก. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica opรดr z รบloลพnรฝch prahov zaloลพenรฝch na pilรณtach a dve medziฤพahlรฉ podpery. ล รญrka vozovky medzi zvรฝลกenรฝmi obrubami na moste aj medzi zรกbradliami je 4 m. Most je v jednostrannom prieฤnom sklone 3โ€ฏ%, smerovo v priamej a vo vรฝลกkovom oblรบku.

Hlavná trasa obchvatu s pilótovou stenou, v pozadí most 202-00

Hlavnรก trasa obchvatu s pilรณtovou stenou, v pozadรญ most 202-00

203-00 Most nad ulicou Chyzerova v km 3,175

Dฤบลพka premostenia: ลกikmรก 29,98 m; kolmรก 28,39 m

Mostnรฝ objekt je jednopoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia pozostรกva z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch monolitickou doskou. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica opรดr z รบloลพnรฝch prahov zaloลพenรฝch na pilรณtach. Prieฤny sklon komunikรกcie v danom รบseku je jednostrannรฝ, 4,50 %. Pozdฤบลพny sklon niveยญlety je konลกtantnรฝ, +1,08 %. ล รญrka vozovky meยญdzi obrubami je 15,35 m (dopravnรฝ priestor). ล รญrka rรญms na oboch stranรกch je 1,50 m.

204-00 Most nad รบdolรญm bezmennรฉho potoka v km 3,715

Dฤบลพka premostenia: 144,16 m

Mostnรฝ objekt je pรคลฅpoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia pozostรกva z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch monolitickou doskou. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica opรดr navrhnutรฝch ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na pilรณtach a ลกtyri medziฤพahlรฉ podpery navrhnutรฉ z dvojice stฤบpov s kruhovรฝm prierezom votknutรฝch do zรกkladovej dosky. Prieฤny sklon komunikรกcie v danom รบseku je jednostrannรฝ, 3โ€ฏ%. Pozdฤบลพny sklon nivelety je konลกtantnรฝ, 1,08 % (stรบpa). ล รญrka vozovky medzi obrubami je 11,50 m (dopravnรฝ priestor). ล รญrka rรญms je obojstranne 1,50 m.

205-00 Most nad ulicou Taฤevskรก v km 4,6904

Dฤบลพka premostenia: 60,04 m

Mostnรฝ objekt je trojpoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia je monolitickรก, doskovรก, s obojstrannรฝmi konzolami z predpรคtรฉho betรณnu. Prieฤny sklon komunikรกcie v danom รบseku je jednostrannรฝ, 5โ€ฏ%. Pozdฤบลพny sklon nivelety sa menรญ. ล รญrka vozovky medzi obrubami je 11,80 m (dopravnรฝ priestor). ล รญrka rรญms je obojstranne 1,50 m so sluลพobnรฝmi chodnรญkmi so ลกรญrkou 0,75 m. Oporou je รบloลพnรฝ prah zo ลพelezobetรณnu, podpery sรบ stฤบpovรฉ s prieฤne predopnutรฝm รบloลพnรฝm prahom, votknutรฉ do zรกkladovej dosky a zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.

206-00 Most nad cestou II/545 v km 4,995

Dฤบลพka premostenia: 60,04 m

Mostnรฝ objekt je trojpoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia je monolitickรก, doskovรก, s obojstrannรฝmi konzolami z predpรคtรฉho betรณnu. Prieฤny sklon komunikรกcie v danom รบseku je jednostrannรฝ, 5โ€ฏ%. Pozdฤบลพny sklon nivelety je โ€“5,32โ€ฏ% (klesรก). ล รญrka vozovky medzi obrubami je 11,80โ€ฏm (dopravnรฝ priestor). ล รญrka rรญms je obojstranne 1,6 m so sluลพobnรฝmi chodnรญkmi so ลกรญrkou 0,75โ€ฏm. Na oboch rรญmsach sรบ osadenรฉ protihlukovรฉ steny s vรฝลกkou 3 m. Oporou je รบloลพnรฝ prah zo ลพelezobetรณnu, podpery sรบ stฤบpovรฉ s prieฤne predopnutรฝm รบloลพnรฝm prahom, votknutรฉ do zรกkladovej dosky a zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.

Podzemnรก voda

Na vylรบฤenie รบฤinkov podzemnej vody na stabilitu telesa preloลพky cesty sa realizovali tieto opatrenia:

  • Obojstrannรฝ hฤบbkovรฝ trativod v zรกrezoch. Hฤบbka jeho dna pod zemnou plรกลˆou je 200 cm, ลกรญrka je 80 aลพ 120 cm. Na podklade zo zhutnenรฉho ลกtrkopiesku je uloลพenรก ฤiastoฤne perforovanรก PVC rรบrka DN 200 mm. Celรก ryha je opatrenรก filtraฤnou geotextรญliou a vyplnenรก ลกtrkopieskom. Hฤบbkovรฝ trativod je vyvedenรฝ na svah cestnรฉho telesa. Na zabezpeฤenie stability zรกrezovรฝch svahov sรบ zrealizovanรฉ stabilizaฤno-odvodลˆovacie rebrรก a protimrazovรฝ prรญsyp.
  • Upravenรฝ reลพim hladiny podzemnej vody. Na zabezpeฤenie stability zemnรฉho telesa cesty, najmรค v รบsekoch, kde trasa vedie v mieste stabilizovanรฝch alebo potenciรกlnych zosuvnรฝch รบzemรญ (km 0,400 โ€“ 0,525, km 2,250 โ€“ 2,400), je upravenรฝ reลพim hladiny podzemnej vody jej znรญลพenรญm subhorizontรกlnymi odvodลˆovacรญmi vrtmi s dฤบลพkou 100 m (km 0,400 โ€“ 0,525), resp. 60 m (km 2,250 โ€“ 2,400) a hฤบbkovรฝm trativodom.

Odvodnenie

V รบseku Zรš aลพ km 2,0, kde preloลพka cesty prechรกdza ochrannรฝm pรกsmom hygienickej ochrany vodnรฉho zdroja Bardejov, je zrรกลพkovรก voda z vozovky cesty zachytenรก cez betรณnovรฝ rigol a vpusty do cestnej kanalizรกcie so zachytenรญm neextrahovateฤพnรฝch lรกtok v odluฤovaฤoch ropnรฝch lรกtok. Vyรบstenie smeruje do rieky Topฤพa. V ostatnรฝch รบsekoch cesty sรบ zrรกลพkovรฉ vody odvรกdzanรฉ prostrednรญctvom prieฤneho a pozdฤบลพneho sklonu vozovky na teleso cesty a do pozdฤบลพnych priekop s vyรบstenรญm do existujรบcich vodnรฝch tokov.

Bezpeฤnostnรฉ zariadenia a dopravnรฉ znaฤenie

Vzhฤพadom na funkciu cesty a nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ sรบ pozdฤบลพ vozovky zrealizovanรฉ zรกchytnรฉ a vodiace bezpeฤnostnรฉ zariadenia. Z vodiacich bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ ide o vodiace prรบลพky (sรบฤasลฅ vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia), smerovรฉ stฤบpiky, vodiace tabule a smerovacie dosky. Smerovรฉ stฤบpiky sรบ osadenรฉ v nespevnenej krajnici alebo na zรกchytnom bezpeฤnostnom zariadenรญ. Zo zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ sa pouลพije oceฤพovรฉ zvodidlo s รบrovลˆou zachytenia N2 pri vรฝลกke svahu nad 2 m a sklone 1 : 2 a s รบrovลˆou zachytenia H1 v miestach situovania protihlukovรฝch stien a vystuลพenรฉho svahu. Dopravnรฉ znaฤenie predstavujรบ vodorovnรฉ a zvislรฉ dopravnรฉ znaฤky. Vodorovnรฉ znaฤenie obsahuje vodiace prรบลพky, deliace ฤiary a dopravnรฉ tiene. Znaฤenie mรก bielu farbu a retroreflexnรบ รบpravu. Zvislรฉ znaฤky sรบ osadenรฉ na stฤบpikoch dopravnรฉho znaฤenia. Budรบ vyhotovenรฉ v zรกkladnej veฤพkosti s retroreflexnou รบpravou triedy 1.

I/77 Bardejov, juhozรกpadnรฝ obchvat

Miesto stavby: okres Bardejov, Preลกovskรฝ samosprรกvny kraj
Katastrรกlne รบzemie: Mokroluh, Bardejov
Druh stavby: novostavba
Kategรณria: C 11,5/80, cesta I. triedy ฤ. 77
Zaฤatie vรฝstavby: 01/2015
Dokonฤenie vรฝstavby: 8/2016

Rozsah stavby

Dฤบลพka preloลพky cesty I/77: 5,310 km
Kategรณria preloลพky cesty: C 11,5/80
Celkovรก plocha vozovky cesty I/77: 56 605 m2
Celkovรฝ objem zemnรฝch prรกc pre cestu I/77: 315 558 m3
Poฤet mostnรฝch objektov: 6
Celkovรก plocha mostnรฝch objektov: 5 695 m2
Celkovรก dฤบลพka protihlukovรฝch stien: 1 166 m
Poฤet ฤastรญ stavby: 76

TEXT: Ing. Mariรกn Kropuch
FOTO: STRABAG, s. r. o.

Mariรกn Kropuch je vedรบcim PJ Koลกice v spoloฤnosti STRABAG, s. r. o.

Najฤรญtanejลกie