Juhozรกpadnรฝ obchvat mesta Bardejov
รฤelom obchvatu bolo vybudovaลฅ novรบ cestnรบ komunikรกciu s parametrami zodpovedajรบcimi dopravnej intenzite, ktorรก by vytvorila podmienky na odklon tranzitnej dopravy mimo zastavanรฉho รบzemia mesta Bardejov. Vybudovanรญm obchvatu sa zรกroveล sledovalo zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia a zvรฝลกenie bezpeฤnosti obyvateฤพov v centre mesta Bardejov, ako aj poskytnutie vyลกลกieho dopravnรฉho komfortu uลพรญvateฤพom komunikรกcie.
Stavebnรญkom bola Slovenskรก sprรกva ciest, Investiฤnรก vรฝstavba a sprรกva ciest Koลกice, nadriadenรฝ orgรกn Ministerstvo dopravy, pรดลกt a telekomunikรกciรญ SR. Zhotoviteฤพom bolo Zdruลพenie Bardejov, juhozรกpadnรฝ obchvat v poloviฤnom delenรญ na hlavnรฉho partnera zdruลพenia (EUROVIA, SK, a. s.) a na partnera zdruลพenia (STRABAG, s. r. o.).
Zรกkladnรฉ รบdaje charakterizujรบce stavbu
Druh cesty a jej funkcia
Preloลพka cesty I/77 je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho komunikaฤnรฉho systรฉmu Slovenskej republiky a je zaradenรก do siete ลกtรกtnych ciest I. triedy pod ฤรญslom I/77. Jej funkciou je zabezpeฤiลฅ bezpeฤnรฉ, kapacitnรฉ a rรฝchle cestnรฉ prepojenie s vyลกลกou รบrovลou komfortu. Cesta zรกroveล zabezpeฤuje vyลกลกiu dopravnรบ funkciu v dotknutom รบzemรญ s nadregionรกlnou funkciou.
Zdรดvodnenie potreby stavby
Jestvujรบca cesta I/77 v รบseku Mokroluh โ Bardejov zodpovedala ลกรญrkovรฉmu usporiadaniu kategรณrie C 7,5/60, priฤom v rieลกenom รบseku mala niekoฤพko bodovรฝch chรฝb a nevyhovujรบce technickรฉ a dopravnรฉ parametre, ktorรฉ boli pri sรบฤasnej intenzite dopravnรฉho zaลฅaลพenia zdrojom dopravnรฝch nehรดd, ฤasto aj s tragickรฝmi nรกsledkami. V prieลฅahu mestom Bardejov bola cesta I/77 ลกtvorpruhovรก, s priamou obsluhou รบzemia, s รบrovลovรฝmi, svetelne riadenรฝmi kriลพovatkami. ล รญrkovรฉ usporiadanie zodpovedalo kategรณrii MZ 16. Doprava viedla zastavanou ฤasลฅou mesta, obsluha รบzemia okolo cesty I/77 sa realizovala priamo vjazdmi z tejto cesty, pozdฤบลพ cesty boli situovanรฉ chodnรญky pre peลกรญch, zastรกvky hromadnej dopravy boli situovanรฉ na jazdnรฝch pruhoch cesty I/77. Z dรดvodu obojstrannej zรกstavby okolo cesty I/77 v meste Bardejov bola รบprava ลกรญrkovรฝch pomerov na zabezpeฤenie zbernej funkcie len nรกroฤne realizovateฤพnรก, navyลกe, situovanie priamo v zastavanom รบzemรญ mesta so sebou prinรกลกalo aj nepriaznivรฉ vplyvy hluku, emisiรญ a otrasov z dopravy na ceste.
Cesta I/77 Bardejov, juhozรกpadnรฝ obchvat
Spรดsob dosiahnutia cieฤพa
Odklon dopravy mimo zastavanรฉho รบzemia mesta Bardejov, zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia a zvรฝลกenie bezpeฤnosti obyvateฤพov v zastavanom รบzemรญ mesta, ktorรฝm prechรกdza jestvujรบca cesta I/68, a zvรฝลกenie dopravnรฉho komfortu uลพรญvateฤพov komunikรกcie bolo moลพnรฉ dosiahnuลฅ vybudovanรญm obchvatu mesta Bardejov kategรณrie C 11,5/80 s navrhovanou dฤบลพkou preloลพky 5,310 km.
ฤlenenie stavby
Stavba sa ฤlenรญ na 76 stavebnรฝch objektov, hlavnรฉ z nich sรบ:
- 100-00 Cesta I/77
- 101-00 Kriลพovatka Pod Dรบbravou
- 102-00 Kriลพovatka Druลพba
- 103-00 Kriลพovatka Mihaฤพov
- 104-00 Kriลพovatka Harฤarovka
- 105-00 รprava miestnej komunikรกcie v km 3,175 โ Chyzerova ulica
- 106-00 รprava miestnej komunikรกcie v km 4,690 โ Taฤevskรก ulica
- 107-00 รprava cesty II/545
- 108-00 รprava miestnej komunikรกcie v km 5,215 โ Ulica kpt. Nรกlepku
- 110-00 Prรญstupovรก cesta v k. รบ. Mokroluh
- 111-00 Prรญstupovรก cesta v k. รบ. Bardejov
- 201-00 Most cez rieku Topฤพa v km 1,970
- 202-00 Most na prรญstupovej ceste v km 2,545
- 203-00 Most nad ulicou Chryzerova v km 3,175
- 204-00 Most nad รบdolรญm bezmennรฉho potoka v km 3,715
- 204-01 รprava bezmennรฉho potoka v km 3,650
- 205-00 Most nad ulicou Taฤevskรก v km 4,690
- 206-00 Most nad cestou II/545 v km 4,995
- 210-00 Pilรณtovรก stena v km 2,690 โ 2,735 vฤพavo
- 211-00 Opornรฝ mรบr v km 5,100 vpravo
- 212-00 Zรกrubnรฝ mรบr na ceste II/545 vpravo
Ostatnรฉ objekty predstavujรบ preloลพky inลพinierskych sietรญ (STL, VTL, diaฤพkovรฝch kรกblov, telefรณnnych vedenรญ, verejnรฝch osvetlenรญ, NN, VN, VVN vedenรญ, vodovodov, kanalizรกciรญ), oplotenia , protihlukovรฉ steny, รบpravy potokov a riek.
Zemnรฉ prรกce
Priestorovรก poloha preloลพky cesty bola navrhnutรก s ohฤพadom na konfigurรกciu terรฉnu a geologickรฉ podmienky na trase obchvatu. Prebytoฤnรก zemina z vรฝkopov na trase cesty I/77 mรก kubatรบru 222โฏ112 m3. Vzhฤพadom na mรกlo vhodnรฉ aลพ nevhodnรฉ zeminy z ฤasti zรกrezov je teleso preloลพky cesty a ostatnรฝch cestnรฝch objektov navrhovanรฉ ako vrstevnatรฉ, t. j. striedajรบ sa vrstvy mรกlo vhodnรฝch zemรญn a veฤพmi vhodnรฝch ลกtrkovitรฝch materiรกlov. Celkovรฝ objem zemnรฝch prรกc (vรฝkop a nรกsyp spolu) predstavuje pribliลพne 448โฏ585โฏm3. Stavba zemnรฝch telies si vyลพiadala objem 157โฏ447 m3 ลกtrkovitรฉho materiรกlu do nรกsypovรฉho telesa, รบpravy podloลพia zemnรฉho telesa, odvodลovacรญch rebier a protimrazovรฉho prรญsypu.
Ukladanie asfaltovรฝch vrstiev na kriลพovatke Druลพba
Vozovky
Preloลพka cesty I/77, ako aj vลกetky komunikรกcie majรบ polotuhรบ vozovku s povrchom spevnenรฝm asfaltom. Celkovรก hrรบbka vozovky obchvatu a kriลพovatkovรฝch vetiev je 0,57 m. Vozovka ciest II. triedy a miestnych komunikรกciรญ mรก hrรบbku 0,54 m. Celkovรก plocha vozoviek je 97 354 m2.
Mostnรฉ objekty
Spolu je na trase obchvatu ลกesลฅ mostnรฝch objektov:
201-00 Most cez rieku Topฤพa
Dฤบลพka premostenia: 79,04 m
Mostnรฝ objekt je trojpoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia pozostรกva z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch monolitickou doskou. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica opรดr, zaloลพenรฝch na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach, a dve medziฤพahlรฉ podpery zo stฤบpa s kruhovรฝm prierezom a รบloลพnรฉho prahu v tvare pรญsmena T. Prieฤny sklon komunikรกcie v danom รบseku je jednostrannรฝ, 4,5 %. Pozdฤบลพny sklon nivelety sa menรญ. ล รญrka vozovky medzi obrubami je 11,50 m (dopravnรฝ priestor). ล รญrka rรญms je obojstranne 1,50 m.
Most 201-00 a รบprava koryta rieky Topฤพa
202-00 Most na prรญstupovej ceste v km 2,545
Dฤบลพka premostenia: 37,80 m
Ide o trojpoฤพovรฝ kolmรฝ most. Nosnรก konลกtrukcia je monolitickรก, dodatoฤne predpรคtรก. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica opรดr z รบloลพnรฝch prahov zaloลพenรฝch na pilรณtach a dve medziฤพahlรฉ podpery. ล รญrka vozovky medzi zvรฝลกenรฝmi obrubami na moste aj medzi zรกbradliami je 4 m. Most je v jednostrannom prieฤnom sklone 3โฏ%, smerovo v priamej a vo vรฝลกkovom oblรบku.
Hlavnรก trasa obchvatu s pilรณtovou stenou, v pozadรญ most 202-00
203-00 Most nad ulicou Chyzerova v km 3,175
Dฤบลพka premostenia: ลกikmรก 29,98 m; kolmรก 28,39 m
Mostnรฝ objekt je jednopoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia pozostรกva z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch monolitickou doskou. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica opรดr z รบloลพnรฝch prahov zaloลพenรฝch na pilรณtach. Prieฤny sklon komunikรกcie v danom รบseku je jednostrannรฝ, 4,50 %. Pozdฤบลพny sklon niveยญlety je konลกtantnรฝ, +1,08 %. ล รญrka vozovky meยญdzi obrubami je 15,35 m (dopravnรฝ priestor). ล รญrka rรญms na oboch stranรกch je 1,50 m.
204-00 Most nad รบdolรญm bezmennรฉho potoka v km 3,715
Dฤบลพka premostenia: 144,16 m
Mostnรฝ objekt je pรคลฅpoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia pozostรกva z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch monolitickou doskou. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica opรดr navrhnutรฝch ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na pilรณtach a ลกtyri medziฤพahlรฉ podpery navrhnutรฉ z dvojice stฤบpov s kruhovรฝm prierezom votknutรฝch do zรกkladovej dosky. Prieฤny sklon komunikรกcie v danom รบseku je jednostrannรฝ, 3โฏ%. Pozdฤบลพny sklon nivelety je konลกtantnรฝ, 1,08 % (stรบpa). ล รญrka vozovky medzi obrubami je 11,50 m (dopravnรฝ priestor). ล รญrka rรญms je obojstranne 1,50 m.
205-00 Most nad ulicou Taฤevskรก v km 4,6904
Dฤบลพka premostenia: 60,04 m
Mostnรฝ objekt je trojpoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia je monolitickรก, doskovรก, s obojstrannรฝmi konzolami z predpรคtรฉho betรณnu. Prieฤny sklon komunikรกcie v danom รบseku je jednostrannรฝ, 5โฏ%. Pozdฤบลพny sklon nivelety sa menรญ. ล รญrka vozovky medzi obrubami je 11,80 m (dopravnรฝ priestor). ล รญrka rรญms je obojstranne 1,50 m so sluลพobnรฝmi chodnรญkmi so ลกรญrkou 0,75 m. Oporou je รบloลพnรฝ prah zo ลพelezobetรณnu, podpery sรบ stฤบpovรฉ s prieฤne predopnutรฝm รบloลพnรฝm prahom, votknutรฉ do zรกkladovej dosky a zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
206-00 Most nad cestou II/545 v km 4,995
Dฤบลพka premostenia: 60,04 m
Mostnรฝ objekt je trojpoฤพovรฝ. Nosnรก konลกtrukcia je monolitickรก, doskovรก, s obojstrannรฝmi konzolami z predpรคtรฉho betรณnu. Prieฤny sklon komunikรกcie v danom รบseku je jednostrannรฝ, 5โฏ%. Pozdฤบลพny sklon nivelety je โ5,32โฏ% (klesรก). ล รญrka vozovky medzi obrubami je 11,80โฏm (dopravnรฝ priestor). ล รญrka rรญms je obojstranne 1,6 m so sluลพobnรฝmi chodnรญkmi so ลกรญrkou 0,75โฏm. Na oboch rรญmsach sรบ osadenรฉ protihlukovรฉ steny s vรฝลกkou 3 m. Oporou je รบloลพnรฝ prah zo ลพelezobetรณnu, podpery sรบ stฤบpovรฉ s prieฤne predopnutรฝm รบloลพnรฝm prahom, votknutรฉ do zรกkladovej dosky a zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Podzemnรก voda
Na vylรบฤenie รบฤinkov podzemnej vody na stabilitu telesa preloลพky cesty sa realizovali tieto opatrenia:
- Obojstrannรฝ hฤบbkovรฝ trativod v zรกrezoch. Hฤบbka jeho dna pod zemnou plรกลou je 200 cm, ลกรญrka je 80 aลพ 120 cm. Na podklade zo zhutnenรฉho ลกtrkopiesku je uloลพenรก ฤiastoฤne perforovanรก PVC rรบrka DN 200 mm. Celรก ryha je opatrenรก filtraฤnou geotextรญliou a vyplnenรก ลกtrkopieskom. Hฤบbkovรฝ trativod je vyvedenรฝ na svah cestnรฉho telesa. Na zabezpeฤenie stability zรกrezovรฝch svahov sรบ zrealizovanรฉ stabilizaฤno-odvodลovacie rebrรก a protimrazovรฝ prรญsyp.
- Upravenรฝ reลพim hladiny podzemnej vody. Na zabezpeฤenie stability zemnรฉho telesa cesty, najmรค v รบsekoch, kde trasa vedie v mieste stabilizovanรฝch alebo potenciรกlnych zosuvnรฝch รบzemรญ (km 0,400 โ 0,525, km 2,250 โ 2,400), je upravenรฝ reลพim hladiny podzemnej vody jej znรญลพenรญm subhorizontรกlnymi odvodลovacรญmi vrtmi s dฤบลพkou 100 m (km 0,400 โ 0,525), resp. 60 m (km 2,250 โ 2,400) a hฤบbkovรฝm trativodom.
Odvodnenie
V รบseku Zร aลพ km 2,0, kde preloลพka cesty prechรกdza ochrannรฝm pรกsmom hygienickej ochrany vodnรฉho zdroja Bardejov, je zrรกลพkovรก voda z vozovky cesty zachytenรก cez betรณnovรฝ rigol a vpusty do cestnej kanalizรกcie so zachytenรญm neextrahovateฤพnรฝch lรกtok v odluฤovaฤoch ropnรฝch lรกtok. Vyรบstenie smeruje do rieky Topฤพa. V ostatnรฝch รบsekoch cesty sรบ zrรกลพkovรฉ vody odvรกdzanรฉ prostrednรญctvom prieฤneho a pozdฤบลพneho sklonu vozovky na teleso cesty a do pozdฤบลพnych priekop s vyรบstenรญm do existujรบcich vodnรฝch tokov.
Bezpeฤnostnรฉ zariadenia a dopravnรฉ znaฤenie
Vzhฤพadom na funkciu cesty a nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ sรบ pozdฤบลพ vozovky zrealizovanรฉ zรกchytnรฉ a vodiace bezpeฤnostnรฉ zariadenia. Z vodiacich bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ ide o vodiace prรบลพky (sรบฤasลฅ vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia), smerovรฉ stฤบpiky, vodiace tabule a smerovacie dosky. Smerovรฉ stฤบpiky sรบ osadenรฉ v nespevnenej krajnici alebo na zรกchytnom bezpeฤnostnom zariadenรญ. Zo zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ sa pouลพije oceฤพovรฉ zvodidlo s รบrovลou zachytenia N2 pri vรฝลกke svahu nad 2 m a sklone 1 : 2 a s รบrovลou zachytenia H1 v miestach situovania protihlukovรฝch stien a vystuลพenรฉho svahu. Dopravnรฉ znaฤenie predstavujรบ vodorovnรฉ a zvislรฉ dopravnรฉ znaฤky. Vodorovnรฉ znaฤenie obsahuje vodiace prรบลพky, deliace ฤiary a dopravnรฉ tiene. Znaฤenie mรก bielu farbu a retroreflexnรบ รบpravu. Zvislรฉ znaฤky sรบ osadenรฉ na stฤบpikoch dopravnรฉho znaฤenia. Budรบ vyhotovenรฉ v zรกkladnej veฤพkosti s retroreflexnou รบpravou triedy 1.
I/77 Bardejov, juhozรกpadnรฝ obchvatMiesto stavby: okres Bardejov, Preลกovskรฝ samosprรกvny kraj Rozsah stavbyDฤบลพka preloลพky cesty I/77: 5,310 km |
TEXT: Ing. Mariรกn Kropuch
FOTO: STRABAG, s. r. o.
Mariรกn Kropuch je vedรบcim PJ Koลกice v spoloฤnosti STRABAG, s. r. o.