Juraj Danฤiลกรญn: Projekt R1 je na Slovensku potrebnรฝ
Galรฉria(2)

Juraj Danฤiลกรญn: Projekt R1 je na Slovensku potrebnรฝ

Partneri sekcie:

Tender na vรฝstavbu aย prevรกdzku pribliลพne 53-kilometrovรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty R1 vyhralo francรบzsko-holandskรฉ konzorcium, ktorรฉยญ zdruลพuje spoloฤnosti VINCI Concesions, S.A., aย ABN AMRO Highway, B.V. Oย realizaฤnรฝch plรกnoch tรฝkajรบcich sa niektorรฝch รบsekov sme sa porozprรกvali sย podpredsedom predstavenstva aย obchodnรฝm riaditeฤพom spoloฤnosti Eurovia โ€“ Cesty, a. s., Ing.ย Jurajom Danฤiลกรญnom.


Mohli by ste nรกm priblรญลพiลฅ ลกtruktรบru spoloฤnosti VINCI?
Materskรฝ holding VINCI je rozdelenรฝ na ลกtyri divรญzie, aย to VINCI Construction, VINCI Concession, VINCI Eurovia aย VINCI Energies. Eurovia Cesty je sรบฤasลฅou VINCI Eurovia. Ponuku na koncesnรบ vรฝstavbu rรฝchlostnej cesty R1 podรกvala divรญzia VINCI Concession, ktorรก vytvorila spolu sย ฤalลกรญm partnerom firmu Granvia. Vย rรกmci nej vznikla na vรฝstavbu spoloฤnosลฅ Granvia Construction, ktorรก sa bude prostrednรญctvom slovenskรฝch subjektov podieฤพaลฅ na vรฝstavbe R1 aย ktorej stopercentnou matkou je praลพskรก spoloฤnosลฅย  Eurovia CS. Vรฝstavbu veฤพkรฝch mostov bude zabezpeฤovaลฅ firma Stavby mostov Slovensko, dcรฉrska spoloฤnosลฅ firmy Stavby mostลฏ Praha, patriacejย  do divรญzie VINCI Construction.

Je rozhodnutรฉ, ktorรญ subdodรกvatelia budรบ zabezpeฤovaลฅ vรฝstavbu R1?
Mnohรฉ zรกleลพitosti sรบ rozhodnutรฉ, oย tejto vลกak eลกte prebiehajรบ rokovania. Momentรกlne komunikujeme so spoloฤnosลฅou Granvia Construction, ktorรฉ รบseky budรบ riadenรฉ centrรกlne aย ktorรฉ budeme realizovaลฅ my. Granvia Construction zabezpeฤรญ aj inลพiniering, ฤo je veฤพmi zaujรญmavรฉ zย pohฤพadu histรณrie. Ak neberieme do รบvahy menลกie PPP projekty na pรคลฅ alebo desaลฅ rokov, toto je prvรฝ prรญpad na Slovensku, keฤ budรบ stavbรกri pracovaลฅ pod dohฤพadom vlastnej firmy. รšlohou ลกtรกtu bude kontrola dodrลพiavania projektovej dokumentรกcie aย zadanรฝch parametrov poฤas 30 rokov. Je to novรฝ prvok, na ktorรฝ si budeme musieลฅ zvyknรบลฅ.ย 

Oย ktorรฉ รบseky R1 sa konkrรฉtne zaujรญmate?
Chceli by sme realizovaลฅ tie najcestรกrskejลกie รบseky aย mรกme kapacity aj na mosty. Spolu sย kolegami sย ฤŒiech aย Moravy by sme sa mali spolupodieฤพaลฅ na II. รบseku Selenec โ€“ Beladice aย sย veฤพkou pravdepodobnosลฅou budeme realizovaลฅ IV. รบsek, teda severnรฝ obchvat Banskej Bystrice. Aj tu budรบ participovaลฅ viacerรฉ firmy.

Uvaลพuje sa oย vyuลพitรญ zahraniฤnรฝch spoloฤnostรญ?
Zย technickรฉho hฤพadiska sa neplรกnujรบ nijakรฉ mimoriadne konลกtrukฤnรฉ alebo stavebnรฉ ฤasti, ktorรฉ by si vyลพadovali inรฝch neลพ slovenskรฝch aย ฤeskรฝch ลกpecialistov. Na naลกom รบseku nie sรบ ani tunely aย mostnรฉ objekty sรบ pre slovenskรฉ firmy ลกtandardnou zรกleลพitosลฅou. Granvia Construction si vyberie subdodรกvateฤพov, ktorรญ stavbu zrealizujรบ vย potrebnรฝch kvalitatรญvnych parametroch.

Podmienkou koncesnej zmluvy je odovzdanie rรฝchlostnej cesty vย dokonalom stave.
รno, zย toho dรดvodu musรญ byลฅ aj technolรณgia vรฝstavby postavenรก tak, aby bola zรกruฤnรก doba ฤo najdlhลกia. Ak sa vyskytnรบ komplikรกcie, okamลพite nastupujรบ opravnรฉ mechanizmy. Poฤas tridsiatich rokov sa vย urฤitรฝch intervaloch naplรกnovali nielen ลกtandardnรฉ, ale aj mimoriadne aย generรกlne opravy. Po ukonฤenรญ stavby odovzdรกme sprรกvcovi komunikรกcie tzv. manuรกl uลพรญvania stavebnรฉho diela, na zรกklade ktorรฉho bude prebiehaลฅ kvalifikovanรก รบdrลพba.

Kto bude spravovaลฅ rรฝchlostnรบ cestu?
Oย sprรกvcovi sa zatiaฤพ nerozhodlo, zvaลพuje sa viacero moลพnostรญ. Buฤ sa vytvoria vlastnรฉ kapacity, alebo sa รบdrลพbรกrska spoloฤnosลฅ objednรก, prรญpadne to bude ich kombinรกcia. Predtรฝm je potrebnรฉ vytvoriลฅ ekonomickรฝ model, aby sa zabezpeฤila efektรญvnosลฅ รบdrลพby.

Momentรกlne je ale najdรดleลพitejลกie ukonฤenie financovania.
Finanฤnรฉ uzavretie sa blรญลพi. Mรกme signรกly, ลพe by to mala byลฅ otรกzka niekoฤพkรฝch dnรญ, resp. tรฝลพdลˆov. Uย nรกs sa hovorรญ, ลพe prรกzdniny zaฤnรบ na R1.

Ako vnรญmate situรกciu zย pohฤพadu financovania?
Na zaฤiatku prebiehala komunikรกcia so ลกtyrmi bankami, medzitรฝm sa vลกak situรกcia dramaticky zmenila. Dnes sa to ฤรญslo pohybuje okolo 18 bรกnk, ktorรฉ si musia riziko rozloลพiลฅ. Rokovania sย bankovรฝmi inลกtitรบciami sรบ veฤพmi komplikovanรฉ aย ten, kto do tohto procesu nevstรบpi, si nevie predstaviลฅ, akรก je to zdฤบhavรก aย zloลพitรก prรกca. Ide oย zahraniฤnรฉ banky, priฤom kaลพdรก zย nich mรก svoje pravidlรก, systรฉm aย vรฝbory, ktorรฉ financovanie projektov odsรบhlasujรบ. Kย tomu sa na Slovensku pridรกva eลกte financovanie D1 aย vย Eurรณpe takisto existujรบ projekty, ktorรฉ majรบ ambรญcie byลฅ zrealizovanรฉ podobnรฝm modelom. Tlak na trhu je momentรกlne veฤพkรฝ aย prรญstup bรกnk patriฤne obozretnรฝ.

Mรกte okrem R1 skรบsenosti sย PPP projektmi?
Vย ฤasoch, keฤ bol stavebnรฝ trh utlmenรฝ, know-how PPP projektov sme preniesli do regionรกlnej oblasti. Ak existovala odvaha stavaลฅ cesty aย chรฝbali peniaze, naลกli sme model financovania. Od roku 2004 sme postavili stovky ciest, desiatky mostov, ihriskรก aย chystรกme ฤalลกie mestskรฉ projekty. Cesty sa budujรบ aj pre ฤalลกie generรกcie, preto sa nedajรบ financovaลฅ zย beลพnรฝch peลˆazรญ. PPP projekty sรบ spรดsobom, ako znรญลพiลฅ nรกลก cestnรฝ deficit, preto nemรกme na ฤo ฤakaลฅ. Treba si uvedomiลฅ, ลพe sa nekupujรบ len cesty, ale aj dostupnosลฅ sluลพby, aย to tvorรญ ich pridanรบ hodnotu. Neviem si predstaviลฅ inรฉ zdroje, ktorรฉ by sa dali takto efektรญvne naakumulovaลฅ.

Akรฉ pozitรญva prinesie podฤพa vรกs vรฝstavba R1?
Je to jeden zย najdรดleลพitejลกรญch projektov, ktorรฝ je na Slovensku potrebnรฝ. Vย priebehu dvoch-troch rokov pribudne naraz pribliลพne 50 kilometrov cesty aย to je nieฤo รบลพasnรฉ. Predpokladรกm, ลพe efekt bude okamลพitรฝ. Do miest prinesie ลพivot aย podnikanie, ฤพudia budรบ mobilnejลกรญ. Pozitรญvny prรญnos vidรญm aj vย tom, ลพe sa zaฤne porovnรกvaลฅ ลกtรกtna รบdrลพba ciest sย รบdrลพbou zabezpeฤovanou sรบkromnรฝmi spoloฤnosลฅami, ฤo mรดลพe zvรฝลกiลฅ ลกtandard ich spravovania. Verรญm vลกak, ลพe sa popritom nezabudne na cesty niลพลกรญch kategรณriรญ, ktorรฉ majรบ obrovskรฝ investiฤnรฝ deficit.

Je projekt R1 natoฤพko rozsiahly, ลพe si vyลพiada zapojenie vลกetkรฝch vaลกich zamestnancov?
Urฤite nie. Na takรฝchto veฤพkรฝch stavbรกch sรบ mnohรฉ ฤinnosti mechanizovanรฉ. Na druhej strane sa bude pracovaลฅ vo dvoch, niekde moลพno aลพ vย troch zmenรกch aย nรกpor na ฤพudรญ bude podstatne vyลกลกรญ. Vย sรบฤasnosti je najmรค privรกtnych stavebnรฝch projektov mรกlo aย ani doteraz sme neลกli celkom โ€žna dorazโ€œ. Vรฝrobnรฉ zariadenia aย obaฤพovaฤky asfaltu nepracujรบ na plnรฝ vรฝkon. Pri projekte R1 sa prรกca ฤพudรญ iย strojov dรก vyuลพiลฅ podstatne efektรญvnejลกie. Niekoฤพkokrรกt uลพ zaznelo, ลพe stavebnรฉ prรกce na projekte majรบ zย pohฤพadu investora, veฤพmi dobrรบ cenu. Podarilo sa to dosiahnuลฅ zย toho dรดvodu, ลพe vย relatรญvne krรกtkom ฤase sa bude opakovaลฅ veฤพkรฉ mnoลพstvo ฤinnostรญ, ฤo umoลพnรญ ich vyลกลกiu efektรญvnosลฅ.

Bude potrebnรฉ obstaraลฅ novรฉ stroje aย zariadenia?
Novรฉ stroje sa urฤite zakรบpia aย takisto je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ minimรกlnu poruchovosลฅ. Dodรกvatelia strojov poskytujรบ kontinuรกlny servis aย รบdrลพbu. Vรฝhodou takรฝchto projektov je vytvorenie zรกzemia sย niekoฤพkรฝmi desiatkami strojov aย ich vรฝkon potom moลพno vyuลพiลฅ podฤพa tabuฤพkovรฝch parametrov.

Spoloฤnosลฅ Eurovia Cesty disponuje sieลฅou kameลˆolomov โ€“ vyuลพijete ich pri vรฝstavbe?
Pred ลกtyrmi rokmi sme kรบpili bรฝvalรฉ Stredoslovenskรฉ kameลˆolomy, ale len kvalitnejลกie cestรกrske lomy sย tvrdรฝm kamenivom, ktorรฉ potrebujeme kย vรฝrobe. Jednu ลกtrkovลˆu mรกme vย Liptovskej Mare, no na vรฝrobu ciest potrebujeme najmรค vyvrelรฉ horniny โ€“ ลพuly, andezity, ryolyty, tie najkvalitnejลกie materiรกly. Vรฝrobnรบ bรกzu na zrealizovanie projektu mรกme, ale pravda je, ลพe ide oย pomerne krรกtky ฤasovรฝ รบsek. Urฤite nemรกme dostatoฤnรบ vlastnรบ vรฝrobnรบ kapacitu na granulky, preto sa zdroje budรบ ฤerpaลฅ aj zย ostatnรฝch lomov. Dรดleลพitรฉ je zabezpeฤiลฅ predzรกsobenie materiรกlom. Zย toho vyplรฝva, ลพe zรกroveลˆ so zaฤatรญm stavby sa budรบ musieลฅ vyrรกbaลฅ aj tie kamenivรก, ktorรฉ budรบ potrebnรฉ vo finรกlnej fรกze.

To teda znamenรก, ลพe budete vyuลพรญvaลฅ aj inรฉ zdroje stavebnรฉho materiรกlu.
Kameลˆolom je dnes veฤพmi limitovanรฝ dopravnou vzdialenosลฅou. Cena kameniva vย najvyลกลกej kvalitatรญvnej triede vย obrusnej vrstve vozovky je rรกdovo podstatne vyลกลกia aย kameลˆ sa dรก voziลฅ na vzdialenosลฅ 200 aลพ 300 kilometrov. Keฤ sa presunieme do kategรณrie podkladnรฝch vrstiev, je potrebnรฉ vyuลพรญvaลฅ lokรกlne zdroje. Urฤite sa budรบ vyuลพรญvaลฅ vลกetky vyhovujรบce kameลˆolomy, ktorรฉ sรบ po trase R1, ako aj ostatnรฉ blรญzke zdroje.

Kde sa bude stavebnรฝ materiรกl skladovaลฅ?
Najideรกlnejลกie je skladovanie na obaฤพovacej sรบprave. Vย tomto ฤase demontujeme mobilnรบ obaฤพovaciu sรบpravu na รบseku diaฤพnice pod Tatrami, ktorรฝ sme ukonฤili, aย prevรกลพame ju do kameลˆolomu vo Vรญgฤพaลกi pri Zvolene. Plรกnujeme doviezลฅ ฤalลกie dve mobilnรฉ sรบpravy, ktorรฉ postavรญme na trase R1, aย vย tรฝchto miestach budeme hฤพadaลฅ aj vhodnรบ plochu na doฤasnรฉ uskladnenie kameniva.

Je navrhnutรก aj ฤasลฅ betรณnovej vozovky?
Nie, aย nebolo to ani vย podmienkach. Sรบ vลกak navrhnutรฉ betรณnovรฉ mosty. Kvรดli zrรฝchleniu vรฝstavby je pri mostoch zย prefabrikรกtov vyuลพitรฝch veฤพa opakovanรฝch prvkov vย potrebnej kvalite. Most mรก vย porovnanรญ sย licenฤnou dobou podstatne dlhลกiu ลพivotnosลฅ, napriek tomu je tu snaha predรญsลฅ rozsiahlym sanรกciรกm.

Vyuลพijรบ sa aj prvky alebo technolรณgie, ktorรฉ sa na Slovensku doposiaฤพ nevyskytli?
Niekoฤพko takรฝch prvkov tu je, iย keฤ vย zahraniฤรญ sa vย naลกej skupine beลพne pouลพรญvajรบ. Ide najmรค oย rozliฤnรฉ mostnรฉ prefabrikรกty, prefabrikovanรฉ prvky opornรฝch mรบrov, protihlukovรฉ steny aย podobne. Na rozฤพahlรฝch mostoch sa vyuลพijรบ membrรกnovรฉ izolรกcie aย odstrรกni sa veฤพkรฉ mnoลพstvo ruฤnej prรกce. ฤŒo sa tรฝka klasickรฝch technolรณgiรญ, pri nich je nutnรฉ dosiahnuลฅ maximรกlnu kvalitu.

Dotkli sa vรกs poลพiadavky, ktorรฉ museli byลฅ splnenรฉ zย hฤพadiska ลพivotnรฉho prostredia?

Celรก stavba preลกla procesom EIA, no tieto skutoฤnosti sa vyrieลกili uลพ vย projekte. Okrem toho, ลพe boli zahrnutรฉ vย cenovej ponuke, nepredpokladรกm, ลพe by sme museli rieลกiลฅ dodatoฤnรฉ poลพiadavky, aj keฤ sme na to pripravenรญ. Existuje mnoลพstvo ekologickรฝch technolรณgiรญ, naprรญklad rozliฤnรฉ rieลกenia protihlukovรฝch stien. Takisto sa dajรบ robiลฅ nรญzkoteplotnรฉ asfalty, pri ktorรฝch vo vรฝrobe, doprave aย zabudovanรญ dochรกdza kย รบsporรกm energie aย sรบ ลกetrnejลกie ku ลพivotnรฉmu prostrediu. Takรฉto technolรณgie so spoloฤenskรฝm efektom, samozrejme, uplatnรญme. Vลกetky pripomienky EIA sรบ vย projektoch zapracovanรฉ aย my ich budeme reลกpektovaลฅ.

Bude vรฝstavba II. aย IV. รบseku prebiehaลฅ sรบฤasne?
Vรฝstavba bude prebiehaลฅ sรบฤasne, iย keฤ severnรฝ obchvat Banskej Bystrice mรก neskorลกรญ termรญn ukonฤenia. Ide oย zloลพitejลกiu stavbu, ktorรก sa nachรกdza na okraji mesta, kde bude dotyk sย dopravou omnoho vรฝraznejลกรญ. Budรบ nutnรฉ preklรกdky, ako aj vyrieลกenie styku so ลพeleznicou ฤi realizรกcia mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek.

Do akej miery bude na tรฝchto รบsekoch obmedzenรก doprava?
Vรคฤลกina ciest sa bude stavaลฅ na zelenej lรบke, ฤiลพe styky sย dopravou budรบ len vย miestach napojenรญ. Preloลพky budรบ nevyhnutnรฉ tam, kde sa kriลพujรบ komunikรกcie, ลพeleznice, jestvujรบce cesty niลพลกรญch kategรณriรญ. Sรบฤasnรฉ cesty vลกak bude vyuลพรญvaลฅ nรกkladnรก doprava aย mechanizmy, preto vodiฤi tieto obmedzenia urฤite pocรญtia. Vย tomto prรญpade je potrebnรก tolerancia aย trpezlivosลฅ.

Pociลฅujete realizรกciu R1 ako vรฝzvu?
ล tvrtรฝ รบsek je pre nรกs vรฝzvou hlavne zย toho pohฤพadu, ลพe zรกzemie EUROVIE โ€“ Cesty, a. s, bรฝvalo vย minulosti najmรค na vรฝchode Slovenska. Uลพ niekoฤพko rokov sa etablujeme aj na zรกpadnom aย strednom Slovensku aย pri realizรกcii obchvatu Banskej Bystrice prรญdu naลกi ฤพudia do kontaktu nielen sย รบradmi, dodรกvateฤพmi materiรกlov, ale aj mnohรฝmi ฤalลกรญmi, sย ktorรฝmi si veฤพmi rรฝchlo vytvoria databรกzu vzลฅahov. Vย neuveriteฤพne krรกtkom ฤase budรบ musieลฅ vstrebaลฅ mnoลพstvo informรกciรญ, ktorรฉ by za inรฝch okolnostรญ zรญskavali podstatne dlhลกie. Pred R1 mรกme reลกpekt, ale aj radosลฅ zย veฤพkej stavby.

Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก.
Foto: Eurovia โ€“ Cesty, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพnierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie