Juraj Danฤiลกรญn: Projekt R1 je na Slovensku potrebnรฝ
Tender na vรฝstavbu aย prevรกdzku pribliลพne 53-kilometrovรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty R1 vyhralo francรบzsko-holandskรฉ konzorcium, ktorรฉยญ zdruลพuje spoloฤnosti VINCI Concesions, S.A., aย ABN AMRO Highway, B.V. Oย realizaฤnรฝch plรกnoch tรฝkajรบcich sa niektorรฝch รบsekov sme sa porozprรกvali sย podpredsedom predstavenstva aย obchodnรฝm riaditeฤพom spoloฤnosti Eurovia โ Cesty, a. s., Ing.ย Jurajom Danฤiลกรญnom.
Mohli by ste nรกm priblรญลพiลฅ ลกtruktรบru spoloฤnosti VINCI?
Materskรฝ holding VINCI je rozdelenรฝ na ลกtyri divรญzie, aย to VINCI Construction, VINCI Concession, VINCI Eurovia aย VINCI Energies. Eurovia Cesty je sรบฤasลฅou VINCI Eurovia. Ponuku na koncesnรบ vรฝstavbu rรฝchlostnej cesty R1 podรกvala divรญzia VINCI Concession, ktorรก vytvorila spolu sย ฤalลกรญm partnerom firmu Granvia. Vย rรกmci nej vznikla na vรฝstavbu spoloฤnosลฅ Granvia Construction, ktorรก sa bude prostrednรญctvom slovenskรฝch subjektov podieฤพaลฅ na vรฝstavbe R1 aย ktorej stopercentnou matkou je praลพskรก spoloฤnosลฅย Eurovia CS. Vรฝstavbu veฤพkรฝch mostov bude zabezpeฤovaลฅ firma Stavby mostov Slovensko, dcรฉrska spoloฤnosลฅ firmy Stavby mostลฏ Praha, patriacejย do divรญzie VINCI Construction.
Je rozhodnutรฉ, ktorรญ subdodรกvatelia budรบ zabezpeฤovaลฅ vรฝstavbu R1?
Mnohรฉ zรกleลพitosti sรบ rozhodnutรฉ, oย tejto vลกak eลกte prebiehajรบ rokovania. Momentรกlne komunikujeme so spoloฤnosลฅou Granvia Construction, ktorรฉ รบseky budรบ riadenรฉ centrรกlne aย ktorรฉ budeme realizovaลฅ my. Granvia Construction zabezpeฤรญ aj inลพiniering, ฤo je veฤพmi zaujรญmavรฉ zย pohฤพadu histรณrie. Ak neberieme do รบvahy menลกie PPP projekty na pรคลฅ alebo desaลฅ rokov, toto je prvรฝ prรญpad na Slovensku, keฤ budรบ stavbรกri pracovaลฅ pod dohฤพadom vlastnej firmy. รlohou ลกtรกtu bude kontrola dodrลพiavania projektovej dokumentรกcie aย zadanรฝch parametrov poฤas 30 rokov. Je to novรฝ prvok, na ktorรฝ si budeme musieลฅ zvyknรบลฅ.ย
Oย ktorรฉ รบseky R1 sa konkrรฉtne zaujรญmate?
Chceli by sme realizovaลฅ tie najcestรกrskejลกie รบseky aย mรกme kapacity aj na mosty. Spolu sย kolegami sย ฤiech aย Moravy by sme sa mali spolupodieฤพaลฅ na II. รบseku Selenec โ Beladice aย sย veฤพkou pravdepodobnosลฅou budeme realizovaลฅ IV. รบsek, teda severnรฝ obchvat Banskej Bystrice. Aj tu budรบ participovaลฅ viacerรฉ firmy.
Uvaลพuje sa oย vyuลพitรญ zahraniฤnรฝch spoloฤnostรญ?
Zย technickรฉho hฤพadiska sa neplรกnujรบ nijakรฉ mimoriadne konลกtrukฤnรฉ alebo stavebnรฉ ฤasti, ktorรฉ by si vyลพadovali inรฝch neลพ slovenskรฝch aย ฤeskรฝch ลกpecialistov. Na naลกom รบseku nie sรบ ani tunely aย mostnรฉ objekty sรบ pre slovenskรฉ firmy ลกtandardnou zรกleลพitosลฅou. Granvia Construction si vyberie subdodรกvateฤพov, ktorรญ stavbu zrealizujรบ vย potrebnรฝch kvalitatรญvnych parametroch.
Podmienkou koncesnej zmluvy je odovzdanie rรฝchlostnej cesty vย dokonalom stave.
รno, zย toho dรดvodu musรญ byลฅ aj technolรณgia vรฝstavby postavenรก tak, aby bola zรกruฤnรก doba ฤo najdlhลกia. Ak sa vyskytnรบ komplikรกcie, okamลพite nastupujรบ opravnรฉ mechanizmy. Poฤas tridsiatich rokov sa vย urฤitรฝch intervaloch naplรกnovali nielen ลกtandardnรฉ, ale aj mimoriadne aย generรกlne opravy. Po ukonฤenรญ stavby odovzdรกme sprรกvcovi komunikรกcie tzv. manuรกl uลพรญvania stavebnรฉho diela, na zรกklade ktorรฉho bude prebiehaลฅ kvalifikovanรก รบdrลพba.
Kto bude spravovaลฅ rรฝchlostnรบ cestu?
Oย sprรกvcovi sa zatiaฤพ nerozhodlo, zvaลพuje sa viacero moลพnostรญ. Buฤ sa vytvoria vlastnรฉ kapacity, alebo sa รบdrลพbรกrska spoloฤnosลฅ objednรก, prรญpadne to bude ich kombinรกcia. Predtรฝm je potrebnรฉ vytvoriลฅ ekonomickรฝ model, aby sa zabezpeฤila efektรญvnosลฅ รบdrลพby.
Momentรกlne je ale najdรดleลพitejลกie ukonฤenie financovania.
Finanฤnรฉ uzavretie sa blรญลพi. Mรกme signรกly, ลพe by to mala byลฅ otรกzka niekoฤพkรฝch dnรญ, resp. tรฝลพdลov. Uย nรกs sa hovorรญ, ลพe prรกzdniny zaฤnรบ na R1.
Ako vnรญmate situรกciu zย pohฤพadu financovania?
Na zaฤiatku prebiehala komunikรกcia so ลกtyrmi bankami, medzitรฝm sa vลกak situรกcia dramaticky zmenila. Dnes sa to ฤรญslo pohybuje okolo 18 bรกnk, ktorรฉ si musia riziko rozloลพiลฅ. Rokovania sย bankovรฝmi inลกtitรบciami sรบ veฤพmi komplikovanรฉ aย ten, kto do tohto procesu nevstรบpi, si nevie predstaviลฅ, akรก je to zdฤบhavรก aย zloลพitรก prรกca. Ide oย zahraniฤnรฉ banky, priฤom kaลพdรก zย nich mรก svoje pravidlรก, systรฉm aย vรฝbory, ktorรฉ financovanie projektov odsรบhlasujรบ. Kย tomu sa na Slovensku pridรกva eลกte financovanie D1 aย vย Eurรณpe takisto existujรบ projekty, ktorรฉ majรบ ambรญcie byลฅ zrealizovanรฉ podobnรฝm modelom. Tlak na trhu je momentรกlne veฤพkรฝ aย prรญstup bรกnk patriฤne obozretnรฝ.
Mรกte okrem R1 skรบsenosti sย PPP projektmi?
Vย ฤasoch, keฤ bol stavebnรฝ trh utlmenรฝ, know-how PPP projektov sme preniesli do regionรกlnej oblasti. Ak existovala odvaha stavaลฅ cesty aย chรฝbali peniaze, naลกli sme model financovania. Od roku 2004 sme postavili stovky ciest, desiatky mostov, ihriskรก aย chystรกme ฤalลกie mestskรฉ projekty. Cesty sa budujรบ aj pre ฤalลกie generรกcie, preto sa nedajรบ financovaลฅ zย beลพnรฝch peลazรญ. PPP projekty sรบ spรดsobom, ako znรญลพiลฅ nรกลก cestnรฝ deficit, preto nemรกme na ฤo ฤakaลฅ. Treba si uvedomiลฅ, ลพe sa nekupujรบ len cesty, ale aj dostupnosลฅ sluลพby, aย to tvorรญ ich pridanรบ hodnotu. Neviem si predstaviลฅ inรฉ zdroje, ktorรฉ by sa dali takto efektรญvne naakumulovaลฅ.
Akรฉ pozitรญva prinesie podฤพa vรกs vรฝstavba R1?
Je to jeden zย najdรดleลพitejลกรญch projektov, ktorรฝ je na Slovensku potrebnรฝ. Vย priebehu dvoch-troch rokov pribudne naraz pribliลพne 50 kilometrov cesty aย to je nieฤo รบลพasnรฉ. Predpokladรกm, ลพe efekt bude okamลพitรฝ. Do miest prinesie ลพivot aย podnikanie, ฤพudia budรบ mobilnejลกรญ. Pozitรญvny prรญnos vidรญm aj vย tom, ลพe sa zaฤne porovnรกvaลฅ ลกtรกtna รบdrลพba ciest sย รบdrลพbou zabezpeฤovanou sรบkromnรฝmi spoloฤnosลฅami, ฤo mรดลพe zvรฝลกiลฅ ลกtandard ich spravovania. Verรญm vลกak, ลพe sa popritom nezabudne na cesty niลพลกรญch kategรณriรญ, ktorรฉ majรบ obrovskรฝ investiฤnรฝ deficit.
Je projekt R1 natoฤพko rozsiahly, ลพe si vyลพiada zapojenie vลกetkรฝch vaลกich zamestnancov?
Urฤite nie. Na takรฝchto veฤพkรฝch stavbรกch sรบ mnohรฉ ฤinnosti mechanizovanรฉ. Na druhej strane sa bude pracovaลฅ vo dvoch, niekde moลพno aลพ vย troch zmenรกch aย nรกpor na ฤพudรญ bude podstatne vyลกลกรญ. Vย sรบฤasnosti je najmรค privรกtnych stavebnรฝch projektov mรกlo aย ani doteraz sme neลกli celkom โna dorazโ. Vรฝrobnรฉ zariadenia aย obaฤพovaฤky asfaltu nepracujรบ na plnรฝ vรฝkon. Pri projekte R1 sa prรกca ฤพudรญ iย strojov dรก vyuลพiลฅ podstatne efektรญvnejลกie. Niekoฤพkokrรกt uลพ zaznelo, ลพe stavebnรฉ prรกce na projekte majรบ zย pohฤพadu investora, veฤพmi dobrรบ cenu. Podarilo sa to dosiahnuลฅ zย toho dรดvodu, ลพe vย relatรญvne krรกtkom ฤase sa bude opakovaลฅ veฤพkรฉ mnoลพstvo ฤinnostรญ, ฤo umoลพnรญ ich vyลกลกiu efektรญvnosลฅ.
Bude potrebnรฉ obstaraลฅ novรฉ stroje aย zariadenia?
Novรฉ stroje sa urฤite zakรบpia aย takisto je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ minimรกlnu poruchovosลฅ. Dodรกvatelia strojov poskytujรบ kontinuรกlny servis aย รบdrลพbu. Vรฝhodou takรฝchto projektov je vytvorenie zรกzemia sย niekoฤพkรฝmi desiatkami strojov aย ich vรฝkon potom moลพno vyuลพiลฅ podฤพa tabuฤพkovรฝch parametrov.
Spoloฤnosลฅ Eurovia Cesty disponuje sieลฅou kameลolomov โ vyuลพijete ich pri vรฝstavbe?
Pred ลกtyrmi rokmi sme kรบpili bรฝvalรฉ Stredoslovenskรฉ kameลolomy, ale len kvalitnejลกie cestรกrske lomy sย tvrdรฝm kamenivom, ktorรฉ potrebujeme kย vรฝrobe. Jednu ลกtrkovลu mรกme vย Liptovskej Mare, no na vรฝrobu ciest potrebujeme najmรค vyvrelรฉ horniny โ ลพuly, andezity, ryolyty, tie najkvalitnejลกie materiรกly. Vรฝrobnรบ bรกzu na zrealizovanie projektu mรกme, ale pravda je, ลพe ide oย pomerne krรกtky ฤasovรฝ รบsek. Urฤite nemรกme dostatoฤnรบ vlastnรบ vรฝrobnรบ kapacitu na granulky, preto sa zdroje budรบ ฤerpaลฅ aj zย ostatnรฝch lomov. Dรดleลพitรฉ je zabezpeฤiลฅ predzรกsobenie materiรกlom. Zย toho vyplรฝva, ลพe zรกroveล so zaฤatรญm stavby sa budรบ musieลฅ vyrรกbaลฅ aj tie kamenivรก, ktorรฉ budรบ potrebnรฉ vo finรกlnej fรกze.
To teda znamenรก, ลพe budete vyuลพรญvaลฅ aj inรฉ zdroje stavebnรฉho materiรกlu.
Kameลolom je dnes veฤพmi limitovanรฝ dopravnou vzdialenosลฅou. Cena kameniva vย najvyลกลกej kvalitatรญvnej triede vย obrusnej vrstve vozovky je rรกdovo podstatne vyลกลกia aย kameล sa dรก voziลฅ na vzdialenosลฅ 200 aลพ 300 kilometrov. Keฤ sa presunieme do kategรณrie podkladnรฝch vrstiev, je potrebnรฉ vyuลพรญvaลฅ lokรกlne zdroje. Urฤite sa budรบ vyuลพรญvaลฅ vลกetky vyhovujรบce kameลolomy, ktorรฉ sรบ po trase R1, ako aj ostatnรฉ blรญzke zdroje.
Kde sa bude stavebnรฝ materiรกl skladovaลฅ?
Najideรกlnejลกie je skladovanie na obaฤพovacej sรบprave. Vย tomto ฤase demontujeme mobilnรบ obaฤพovaciu sรบpravu na รบseku diaฤพnice pod Tatrami, ktorรฝ sme ukonฤili, aย prevรกลพame ju do kameลolomu vo Vรญgฤพaลกi pri Zvolene. Plรกnujeme doviezลฅ ฤalลกie dve mobilnรฉ sรบpravy, ktorรฉ postavรญme na trase R1, aย vย tรฝchto miestach budeme hฤพadaลฅ aj vhodnรบ plochu na doฤasnรฉ uskladnenie kameniva.
Je navrhnutรก aj ฤasลฅ betรณnovej vozovky?
Nie, aย nebolo to ani vย podmienkach. Sรบ vลกak navrhnutรฉ betรณnovรฉ mosty. Kvรดli zrรฝchleniu vรฝstavby je pri mostoch zย prefabrikรกtov vyuลพitรฝch veฤพa opakovanรฝch prvkov vย potrebnej kvalite. Most mรก vย porovnanรญ sย licenฤnou dobou podstatne dlhลกiu ลพivotnosลฅ, napriek tomu je tu snaha predรญsลฅ rozsiahlym sanรกciรกm.
Vyuลพijรบ sa aj prvky alebo technolรณgie, ktorรฉ sa na Slovensku doposiaฤพ nevyskytli?
Niekoฤพko takรฝch prvkov tu je, iย keฤ vย zahraniฤรญ sa vย naลกej skupine beลพne pouลพรญvajรบ. Ide najmรค oย rozliฤnรฉ mostnรฉ prefabrikรกty, prefabrikovanรฉ prvky opornรฝch mรบrov, protihlukovรฉ steny aย podobne. Na rozฤพahlรฝch mostoch sa vyuลพijรบ membrรกnovรฉ izolรกcie aย odstrรกni sa veฤพkรฉ mnoลพstvo ruฤnej prรกce. ฤo sa tรฝka klasickรฝch technolรณgiรญ, pri nich je nutnรฉ dosiahnuลฅ maximรกlnu kvalitu.
Dotkli sa vรกs poลพiadavky, ktorรฉ museli byลฅ splnenรฉ zย hฤพadiska ลพivotnรฉho prostredia?
Celรก stavba preลกla procesom EIA, no tieto skutoฤnosti sa vyrieลกili uลพ vย projekte. Okrem toho, ลพe boli zahrnutรฉ vย cenovej ponuke, nepredpokladรกm, ลพe by sme museli rieลกiลฅ dodatoฤnรฉ poลพiadavky, aj keฤ sme na to pripravenรญ. Existuje mnoลพstvo ekologickรฝch technolรณgiรญ, naprรญklad rozliฤnรฉ rieลกenia protihlukovรฝch stien. Takisto sa dajรบ robiลฅ nรญzkoteplotnรฉ asfalty, pri ktorรฝch vo vรฝrobe, doprave aย zabudovanรญ dochรกdza kย รบsporรกm energie aย sรบ ลกetrnejลกie ku ลพivotnรฉmu prostrediu. Takรฉto technolรณgie so spoloฤenskรฝm efektom, samozrejme, uplatnรญme. Vลกetky pripomienky EIA sรบ vย projektoch zapracovanรฉ aย my ich budeme reลกpektovaลฅ.
Bude vรฝstavba II. aย IV. รบseku prebiehaลฅ sรบฤasne?
Vรฝstavba bude prebiehaลฅ sรบฤasne, iย keฤ severnรฝ obchvat Banskej Bystrice mรก neskorลกรญ termรญn ukonฤenia. Ide oย zloลพitejลกiu stavbu, ktorรก sa nachรกdza na okraji mesta, kde bude dotyk sย dopravou omnoho vรฝraznejลกรญ. Budรบ nutnรฉ preklรกdky, ako aj vyrieลกenie styku so ลพeleznicou ฤi realizรกcia mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek.
Do akej miery bude na tรฝchto รบsekoch obmedzenรก doprava?
Vรคฤลกina ciest sa bude stavaลฅ na zelenej lรบke, ฤiลพe styky sย dopravou budรบ len vย miestach napojenรญ. Preloลพky budรบ nevyhnutnรฉ tam, kde sa kriลพujรบ komunikรกcie, ลพeleznice, jestvujรบce cesty niลพลกรญch kategรณriรญ. Sรบฤasnรฉ cesty vลกak bude vyuลพรญvaลฅ nรกkladnรก doprava aย mechanizmy, preto vodiฤi tieto obmedzenia urฤite pocรญtia. Vย tomto prรญpade je potrebnรก tolerancia aย trpezlivosลฅ.
Pociลฅujete realizรกciu R1 ako vรฝzvu?
ล tvrtรฝ รบsek je pre nรกs vรฝzvou hlavne zย toho pohฤพadu, ลพe zรกzemie EUROVIE โ Cesty, a. s, bรฝvalo vย minulosti najmรค na vรฝchode Slovenska. Uลพ niekoฤพko rokov sa etablujeme aj na zรกpadnom aย strednom Slovensku aย pri realizรกcii obchvatu Banskej Bystrice prรญdu naลกi ฤพudia do kontaktu nielen sย รบradmi, dodรกvateฤพmi materiรกlov, ale aj mnohรฝmi ฤalลกรญmi, sย ktorรฝmi si veฤพmi rรฝchlo vytvoria databรกzu vzลฅahov. Vย neuveriteฤพne krรกtkom ฤase budรบ musieลฅ vstrebaลฅ mnoลพstvo informรกciรญ, ktorรฉ by za inรฝch okolnostรญ zรญskavali podstatne dlhลกie. Pred R1 mรกme reลกpekt, ale aj radosลฅ zย veฤพkej stavby.
Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก.
Foto: Eurovia โ Cesty, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพnierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.