Kde sรบ hranice bezpeฤnosti v tuneloch?
Na Slovensku sรบ vย prevรกdzke ลกtyri jednorรบrovรฉ tunely sย obojsmernou prevรกdzkou (Branisko, Horelica, Svrฤinovec aย Poฤพana) aย ลกtyri dvojrรบrovรฉ tunely sย jednosmernou prevรกdzkou (Sitina, Bรดrik, ล ibenik aย Povaลพskรฝ Chlmec), ฤo spolu predstavuje pribliลพne 16,9 km. Aktuรกlne mรก Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ vo vรฝstavbe pรคลฅ dvojrรบrovรฝch tunelov (Ovฤiarsko, ลฝilina, Viลกลovรฉ, ฤebraลฅ aย Preลกov) sย celkovou dฤบลพkou cca 33 km.
Po mnohรฝch tragickรฝch nehodรกch v tuneloch pristรบpila Eurรณpska รบnia k prehodnoteniu legislatรญvy a vรฝsledkom jednotnรฝch bezpeฤnostnรฝch opatrenรญ bola smernica ฤ. 2004/54/EC Eurรณpskeho parlamentu a Rady z 29. aprรญla 2004 o minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely v transeurรณpskej cestnej sieti, ktorรบ SR implementovala do svojej legislatรญvy nariadenรญm vlรกdy SR ฤ. 344/2006 Z. z. s rovnakรฝm znenรญm.
Smernica presne zadefinovala poลพiadavky na technologickรบ aย bezpeฤnostnรบ infraลกtruktรบru tunela, aย to vย zรกvislosti od jeho dฤบลพky, intenzity dopravy, podฤพa toho, ฤi ide oย jedno-, dvoj- alebo viacrรบrovรฝ tunel aย pod. NDS, a. s., ako investor aย prevรกdzkovateฤพ cestnรฝch tunelov na รบzemรญ Slovenska, poลala tรบto problematiku veฤพmi zodpovedne aย poลพiadavky uvedenรฉ vย predmetnej smernici sa aplikovali aย naฤalej budรบ aplikovaลฅ na vลกetky tunely, nielen na tie, ktorรฉ leลพia na transeurรณpskej cestnej sieti.
Rieลกenia zย hฤพadiska automatizaฤnรฝch, riadiacich, meracรญch aย bezpeฤnostnรฝch systรฉmov
Vย stavebnom usporiadanรญ sรบ jasne definovanรฉ vzdialenosti nรบdzovรฝch zรกlivov, prieฤnych prepojenรญ, poลพiarnych aย SOS vรฝklenkov. Zloลพitosลฅ aย rozsah technologickรฝch celkov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou kaลพdรฉho cestnรฉho tunela, si vลกak vyลพadujรบ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ aย modernรฉ rieลกenia zย hฤพadiska automatizaฤnรฝch, riadiacich, meracรญch aย bezpeฤnostnรฝch systรฉmov.
Samotnรฉ systรฉmy inลกtalovanรฉ vย tuneli sรญce nepomรกhajรบ zabraลovaลฅ vzniku neลกtandardnรฝch stavov, ale umoลพลujรบ okamลพite reagovaลฅ aย eliminovaลฅ ฤalลกie moลพnรฉ ลกkody, dynamicky riadiลฅ dopravu aย meniลฅ dopravno-prevรกdzkovรฉ stavy vย tuneli iย na priฤพahlรฝch cestnรฝch komunikรกciรกch na zรกklade vzniknutรฝch situรกciรญ.
Preto inรฉ rieลกenie ako vylรบฤenie ฤพudskรฉho faktora zo sledovania aj veฤพkej ฤasti rozhodovania aย nasadenie priemyselnรฉho riadiaceho systรฉmu neprichรกdza do รบvahy. Do riadiacich systรฉmov, ktorรฉ sa na jednotlivรฝch tuneloch redundantne realizujรบ, sa musia stiahnuลฅ takรฉ prevรกdzkovo-technickรฉ informรกcie, aby dokรกzali pod dohฤพadom operรกtora rieลกiลฅ vzniknutรฉ situรกcie automaticky podฤพa schvรกlenรฝch algoritmov.
Vย rรกmci tunelov eurรณpskeho ลกtandardu moลพno identifikovaลฅ niekoฤพko na seba nadvรคzujรบcich systรฉmov:
- osvetlenie tunela,
- vetranie tunela aย รบnikovรฝch ciest,
- komplexnรฉ riadenie technolรณgie tunela,
- preddefinovanรฉ riadenie dopravy tunela,
- videodohฤพad vrรกtane videodetekcie,
- systรฉm nรบdzovรฉho volania (SOS systรฉm),
- elektrickรก poลพiarna signalizรกcia (EPS),
- systรฉm ลกรญrenia signรกlov vย tuneli (tunelovรฝ rozhlas, rozhlasovรฉ vysielanie FM, vysielaฤky IZS aย รบdrลพby tunela, GSM),
- meranie fyzikรกlnych veliฤรญn (prรบdenie vzduยญchu โ smer aย rรฝchlosลฅ, opacita, COx, NOx…),
- premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie,
- systรฉm napรกjania (VN, NN, zรกlohovรฉ systรฉmy UPS, dieselovรฝ agregรกt).
Cestnรฝ tunel je vย zรกvislosti od svojej dฤบลพky vybavenรฝ desiatkami kusov priemyselnรฝch kamier, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ na vjazdoch do tunela, vo vnรบtri tunela, ako aj vย รบnikovรฝch ฤi prepojovacรญch chodbรกch. Videodohฤพad predstavuje veฤพmi dรดleลพitรฝ systรฉm, zย ktorรฉho operรกtori zรญskavajรบ okamลพitรฉ informรกcie oย dianรญ vย tuneli aย vย jeho okolรญ.
Dopฤบลa ho systรฉm videodetekcie, vyuลพรญvajรบci na softvรฉrovej รบrovni pokroฤilรฉ systรฉmy spracovania obrazu (Automation Incident Detection System), ktorรฉ umoลพลujรบ detekciu rรดznych neลกtandardnรฝch situรกciรญ โ naprรญklad zastavenie alebo nรกhle spomalenie vozidla, vรฝskyt kolรณny, chodca ฤi zvieraลฅa, vozidlo vย protismere, vypadnutรฝ nรกklad, znรญลพenie viditeฤพnosti (dym, hmla) ฤi vozidlo prepravujรบce nebezpeฤnรฉ veci (ADR).
Na zรกklade identifikovanej udalosti mรดลพe riadiaci systรฉm (buฤ sย potvrdenรญm operรกtora, alebo vย prรญpade poลพiaru aj bez neho) aktivovaลฅ prรญsluลกnรฉ naprogramovanรฉ akcie โ odstavenie danรฉho jazdnรฉho pruhu, znรญลพenie rรฝchlosti, uzavretie tunela aย pod. Ako vidieลฅ, je to mnoลพstvo zariadenรญ, ktorรฉ si vyลพadujรบ vysokรบ energetickรบ aj dรกtovรบ nรกroฤnosลฅ, nespoฤetnรบ spleลฅ kรกblov (elektrickรฝch iย dรกtovรฝch) aย vย neposlednom rade aj precรญznu aย odbornรบ รบdrลพbu.
Zย toho, samozrejme, vyplรฝva aj vysokรก pravdepodobnosลฅ poruchy aย nรกslednรก potreba okamลพitรฉho rieลกenia. Keฤลพe systรฉmy sรบ previazanรฉ, ฤasto sa tunel musรญ uzavrieลฅ (do odstrรกnenia poruchy), aย to hlavne zย dรดvodu udrลพania bezpeฤnostnรฉho ลกtandardu aย prรญpustnej miery rizika. Na zรกklade uvedenรฉho si teda mรดลพeme poloลพiลฅ otรกzku, kde sรบ hranice bezpeฤnosti vย tuneloch.
Hranice bezpeฤnosti vย tuneloch
Vezmime si extrรฉmny modelovรฝ prรญklad dopravnej nehody osobnรฉho automobilu sย nรกslednรฝm poลพiarom aย predpoklad, ลพe vลกetka technolรณgia je รบplne funkฤnรก. ฤo sa stane? Systรฉmy vyhodnotia situรกciu, operรกtori povolajรบ hasiฤov aย vลกetky relevantnรฉ zloลพky IZS. Zachrรกni to ฤพudรญ uviaznutรฝch vย tuneli? Asi nie. Zรกkladom celej filozofie preลพitia je okamลพitรฝ รบnik aย tzv. โsamozรกchranaโ ฤพudรญ.
Aย prรกve na tom musia stรกลฅ piliere bezpeฤnosti tunela. Moลพno si poviete, ลพe ide oย protireฤenie. Nechcem vลกak spochybลovaลฅ potrebu technolรณgie vย tuneloch, ale len poukรกzaลฅ na fakt, ลพe kรฝm sa pri mimoriadnej udalosti uzavrie tunel, โvpรกliโ doล niekoฤพko รกut sย nespoฤetnรฝm mnoลพstvom ฤพudรญ. Aย prรกve tรฝmto ฤพuฤom je nevyhnutnรฉ zabezpeฤiลฅ moลพnosลฅ preลพitia. Jednoduchรฉ? Samozrejme, ลพe รกno! Aย vย ฤom?
Podฤพa mรดjho nรกzoru vย efektรญvnom systรฉme poลพiarneho vetrania aย vย relatรญvne blรญzkej dostupnosti bezpeฤnรฉho priestoru โ รบnikovรฉho vรฝchodu (prieฤne prepojenie, รบnikovรก ลกtรดlลa). Preฤo bolo teda vย minulosti toฤพko obetรญ aย ฤo sa deje aj vย naลกich tuneloch? ฤฝudia sรบ dezorientovanรญ, volajรบ zย mobilov (niektorรญ si dokonca fotia situรกciu), podliehajรบ panike alebo ostรกvajรบ vย ลกoku bez pohybu.
Vyrieลกi to technolรณgia? Povedzme si otvorene, ลพe asi len ฤiastoฤne. Pri tejto polemike sa moลพno niekto zamyslรญ, ฤo sย tรฝm robรญme aย ako sa snaลพรญme danรฝ fakt rieลกiลฅ. No domnievam sa, ลพe uย nรกs sme beลพnรฝ ลกtandard povรฝลกili na vyลกลกiu รบroveล.
Podarilo sa mi iniciovaลฅ โunifikรกciuโ tunelovรฉho priestoru tak, aby mal vodiฤ vย kaลพdom naลกom tuneli rovnakรฝ pocit orientรกcie vย rรกmci farebnรฉho vyhotovenia ostenia, oranลพovรฉho vyhotovenia dvier SOS vรฝklenkov, zelenรฝch dvier รบnikovรฝch vรฝchodov (รบplne presvetlenรฝch) aย jednotnรฝch informรกciรญ oย vzdialenostiach vย nรบdzovรฝch zรกlivoch. Zรกroveล sme zjednoduลกili automatickรฉ hlรกsenia do tunelovรฉho rozhlasu aย FM rรกdia.
Na uฤพahฤenie samoevakuรกcie aย zรกsahu hasiฤskรฝch jednotiek je pri kaลพdom รบnikovom vรฝchode transportnรฝ vozรญk, sรบฤasลฅou kaลพdรฉho prieฤneho prepojenia medzi dvomi rรบrami je nezavodnenรฝ poลพiarny vodovod (suchovod) aย vลพdy vย prvom SOS vรฝklenku sรบ farebnรฉ LED โblikaฤeโ (pre hasiฤa prieskumnรญka na oznaฤenie prekรกลพok, hydrantov, ranenรฝch…).
Mรดลพem skonลกtatovaลฅ, ลพe naลกe tunely sรบ modernรฉ, bezpeฤnรฉ aย vybavenรฉ spomรญnanรฝmi technolรณgiami iย opatreniami dokonca nadลกtandardne. Zostรกva uลพ len poslednรฝ pilier bezpeฤnosti aย sย vysokou pravdepodobnosลฅou asi najdรดleลพitejลกรญ. Aย to je informovanosลฅ aย โvedomosลฅโ ลกirokej verejnosti, ฤo vlastne robiลฅ aย ako sa sprรกvaลฅ pri mimoriadnej udalosti vย tuneli.
NDS vย tomto smere robรญ znaฤnรฉ pokroky. Okrem internetu (web, Facebook) sรบ kย dispozรญcii rรดzne printovรฉ materiรกly urฤenรฉ vลกetkรฝm vekovรฝm kategรณriรกm. Poฤas pravidelnรฝch odstรกvok (obmedzene aj poฤas prevรกdzky) organizujeme exkurzie.
Pred otvorenรญm novรฉho tunela sa organizuje tzv. Deล otvorenรฝch dverรญ, kde dostรกva verejnosลฅ moลพnosลฅ priamo sa zoznรกmiลฅ sย tunelom aย jeho zรกkutiami aย popri tom dostรกva odbornรฝ vรฝklad kย stavebnej, technologickej, riadiacej aย bezpeฤnostnej ฤasti tunela sย dรดrazom na ลกpecifickosลฅ diela ako takรฉho.
Zย mรดjho pohฤพadu to vลกak nemรก poลพadovanรฝ efekt, keฤลพe takรฉto akcie nie sรบ na dennej alebo aspoล tรฝลพdennej bรกze.
Tunely nรกm na Slovensku pribรบdajรบ aย my sme eลกte veฤพmi โmladรก tunelovรก krajinaโ. Je preto potrebnรฉ problematiku bezpeฤnosti aย sprรกvania sa vย tuneli poลaลฅ zodpovedne aย hlavne na ลกtรกtnej รบrovni. Je jasnรฉ, ลพe najvรคฤลกรญ โvรฝtlakโ majรบ televรญzie. Tie vลกak prejavia zรกujem len vtedy, keฤ sa vย tuneli nieฤo stane. Odvysielanรก bleskovรก sprรกva vย koneฤnom dรดsledku veฤพmi rรฝchlo zanikne aย nevpรญลกe sa do podvedomia.
Zรกver
Na zรกver musรญm konลกtatovaลฅ, ลพe zย pohฤพadu NDS robรญme maximum aย โtunelovรฉ vzdelรกvanieโ ลกirokej motoristickej verejnosti musia prevziaลฅ autoลกkoly aย vลกetky mรฉdiรก (aj tie komerฤnรฉ). Oย problematike bezpeฤnosti zย globรกlneho pohฤพadu na tunel ako celok by sa dalo dlho diskutovaลฅ, no nie vลกetko sa dรก premietnuลฅ do ฤlรกnku. Ak som navodil aspoล malรฉ zamyslenie nad tรฉmou alebo odmietavรฝ, kritickรฝ postoj, splnil som svoj cieฤพ.
Foto: NDS, a. s.
Peter Schmidt pรดsobรญ vย NDS, a. s., ako bezpeฤnostnรฝ technik pre tunely NDS.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.