Tunel Bรดrik
Galรฉria(7)

Kde sรบ hranice bezpeฤnosti v tuneloch?

Partneri sekcie:

Na Slovensku sรบ vย prevรกdzke ลกtyri jednorรบrovรฉ tunely sย obojsmernou prevรกdzkou (Branisko, Horelica, Svrฤinovec aย Poฤพana) aย ลกtyri dvojrรบrovรฉ tunely sย jednosmernou prevรกdzkou (Sitina, Bรดrik, ล ibenik aย Povaลพskรฝ Chlmec), ฤo spolu predstavuje pribliลพne 16,9 km. Aktuรกlne mรก Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ vo vรฝstavbe pรคลฅ dvojrรบrovรฝch tunelov (Ovฤiarsko, ลฝilina, Viลกลˆovรฉ, ฤŒebraลฅ aย Preลกov) sย celkovou dฤบลพkou cca 33 km.

Po mnohรฝch tragickรฝch nehodรกch v tuneloch pristรบpila Eurรณpska รบnia k prehodnoteniu legislatรญvy a vรฝsledkom jednotnรฝch bezpeฤnostnรฝch opatrenรญ bola smernica ฤ. 2004/54/EC Eurรณpskeho parlamentu a Rady z 29. aprรญla 2004 o minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely v transeurรณpskej cestnej sieti, ktorรบ SR implementovala do svojej legislatรญvy nariadenรญm vlรกdy SR ฤ. 344/2006 Z. z. s rovnakรฝm znenรญm.

Smernica presne zadefinovala poลพiadavky na technologickรบ aย bezpeฤnostnรบ infraลกtruktรบru tunela, aย to vย zรกvislosti od jeho dฤบลพky, intenzity dopravy, podฤพa toho, ฤi ide oย jedno-, dvoj- alebo viacrรบrovรฝ tunel aย pod. NDS, a. s., ako investor aย prevรกdzkovateฤพ cestnรฝch tunelov na รบzemรญ Slovenska, poลˆala tรบto problematiku veฤพmi zodpovedne aย poลพiadavky uvedenรฉ vย predmetnej smernici sa aplikovali aย naฤalej budรบ aplikovaลฅ na vลกetky tunely, nielen na tie, ktorรฉ leลพia na transeurรณpskej cestnej sieti.

Rieลกenia zย hฤพadiska automatizaฤnรฝch, riadiacich, meracรญch aย bezpeฤnostnรฝch systรฉmov

Vย stavebnom usporiadanรญ sรบ jasne definovanรฉ vzdialenosti nรบdzovรฝch zรกlivov, prieฤnych prepojenรญ, poลพiarnych aย SOS vรฝklenkov. Zloลพitosลฅ aย rozsah technologickรฝch celkov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou kaลพdรฉho cestnรฉho tunela, si vลกak vyลพadujรบ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ aย modernรฉ rieลกenia zย hฤพadiska automatizaฤnรฝch, riadiacich, meracรญch aย bezpeฤnostnรฝch systรฉmov.

Samotnรฉ systรฉmy inลกtalovanรฉ vย tuneli sรญce nepomรกhajรบ zabraลˆovaลฅ vzniku neลกtandardnรฝch stavov, ale umoลพลˆujรบ okamลพite reagovaลฅ aย eliminovaลฅ ฤalลกie moลพnรฉ ลกkody, dynamicky riadiลฅ dopravu aย meniลฅ dopravno-prevรกdzkovรฉ stavy vย tuneli iย na priฤพahlรฝch cestnรฝch komunikรกciรกch na zรกklade vzniknutรฝch situรกciรญ.

Preto inรฉ rieลกenie ako vylรบฤenie ฤพudskรฉho faktora zo sledovania aj veฤพkej ฤasti rozhodovania aย nasadenie priemyselnรฉho riadiaceho systรฉmu neprichรกdza do รบvahy. Do riadiacich systรฉmov, ktorรฉ sa na jednotlivรฝch tuneloch redundantne realizujรบ, sa musia stiahnuลฅ takรฉ prevรกdzkovo-technickรฉ informรกcie, aby dokรกzali pod dohฤพadom operรกtora rieลกiลฅ vzniknutรฉ situรกcie automaticky podฤพa schvรกlenรฝch algoritmov.

nikovรฝ vรฝchod
Unikovรฝ vรฝchod |

Vย rรกmci tunelov eurรณpskeho ลกtandardu moลพno identifikovaลฅ niekoฤพko na seba nadvรคzujรบcich systรฉmov:

  • osvetlenie tunela,
  • vetranie tunela aย รบnikovรฝch ciest,
  • komplexnรฉ riadenie technolรณgie tunela,
  • preddefinovanรฉ riadenie dopravy tunela,
  • videodohฤพad vrรกtane videodetekcie,
  • systรฉm nรบdzovรฉho volania (SOS systรฉm),
  • elektrickรก poลพiarna signalizรกcia (EPS),
  • systรฉm ลกรญrenia signรกlov vย tuneli (tunelovรฝ rozhlas, rozhlasovรฉ vysielanie FM, vysielaฤky IZS aย รบdrลพby tunela, GSM),
  • meranie fyzikรกlnych veliฤรญn (prรบdenie vzduยญchu โ€“ smer aย rรฝchlosลฅ, opacita, COx, NOx…),
  • premennรฉ dopravnรฉ znaฤenie,
  • systรฉm napรกjania (VN, NN, zรกlohovรฉ systรฉmy UPS, dieselovรฝ agregรกt).
LED blikaฤ
SOS vรฝklenok
Suchovod
Transportnรฝ vozรญk
Tunel Bรดrik
nikovรฝ vรฝchod

Cestnรฝ tunel je vย zรกvislosti od svojej dฤบลพky vybavenรฝ desiatkami kusov priemyselnรฝch kamier, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ na vjazdoch do tunela, vo vnรบtri tunela, ako aj vย รบnikovรฝch ฤi prepojovacรญch chodbรกch. Videodohฤพad predstavuje veฤพmi dรดleลพitรฝ systรฉm, zย ktorรฉho operรกtori zรญskavajรบ okamลพitรฉ informรกcie oย dianรญ vย tuneli aย vย jeho okolรญ.

Dopฤบลˆa ho systรฉm videodetekcie, vyuลพรญvajรบci na softvรฉrovej รบrovni pokroฤilรฉ systรฉmy spracovania obrazu (Automation Incident Detection System), ktorรฉ umoลพลˆujรบ detekciu rรดznych neลกtandardnรฝch situรกciรญ โ€“ naprรญklad zastavenie alebo nรกhle spomalenie vozidla, vรฝskyt kolรณny, chodca ฤi zvieraลฅa, vozidlo vย protismere, vypadnutรฝ nรกklad, znรญลพenie viditeฤพnosti (dym, hmla) ฤi vozidlo prepravujรบce nebezpeฤnรฉ veci (ADR).

Na zรกklade identifikovanej udalosti mรดลพe riadiaci systรฉm (buฤ sย potvrdenรญm operรกtora, alebo vย prรญpade poลพiaru aj bez neho) aktivovaลฅ prรญsluลกnรฉ naprogramovanรฉ akcie โ€“ odstavenie danรฉho jazdnรฉho pruhu, znรญลพenie rรฝchlosti, uzavretie tunela aย pod. Ako vidieลฅ, je to mnoลพstvo zariadenรญ, ktorรฉ si vyลพadujรบ vysokรบ energetickรบ aj dรกtovรบ nรกroฤnosลฅ, nespoฤetnรบ spleลฅ kรกblov (elektrickรฝch iย dรกtovรฝch) aย vย neposlednom rade aj precรญznu aย odbornรบ รบdrลพbu.

Zย toho, samozrejme, vyplรฝva aj vysokรก pravdepodobnosลฅ poruchy aย nรกslednรก potreba okamลพitรฉho rieลกenia. Keฤลพe systรฉmy sรบ previazanรฉ, ฤasto sa tunel musรญ uzavrieลฅ (do odstrรกnenia poruchy), aย to hlavne zย dรดvodu udrลพania bezpeฤnostnรฉho ลกtandardu aย prรญpustnej miery rizika. Na zรกklade uvedenรฉho si teda mรดลพeme poloลพiลฅ otรกzku, kde sรบ hranice bezpeฤnosti vย tuneloch.

Suchovod
Suchovod |

Hranice bezpeฤnosti vย tuneloch

Vezmime si extrรฉmny modelovรฝ prรญklad dopravnej nehody osobnรฉho automobilu sย nรกslednรฝm poลพiarom aย predpoklad, ลพe vลกetka technolรณgia je รบplne funkฤnรก. ฤŒo sa stane? Systรฉmy vyhodnotia situรกciu, operรกtori povolajรบ hasiฤov aย vลกetky relevantnรฉ zloลพky IZS. Zachrรกni to ฤพudรญ uviaznutรฝch vย tuneli? Asi nie. Zรกkladom celej filozofie preลพitia je okamลพitรฝ รบnik aย tzv. โ€žsamozรกchranaโ€œ ฤพudรญ.

Aย prรกve na tom musia stรกลฅ piliere bezpeฤnosti tunela. Moลพno si poviete, ลพe ide oย protireฤenie. Nechcem vลกak spochybลˆovaลฅ potrebu technolรณgie vย tuneloch, ale len poukรกzaลฅ na fakt, ลพe kรฝm sa pri mimoriadnej udalosti uzavrie tunel, โ€žvpรกliโ€œ doลˆ niekoฤพko รกut sย nespoฤetnรฝm mnoลพstvom ฤพudรญ. Aย prรกve tรฝmto ฤพuฤom je nevyhnutnรฉ zabezpeฤiลฅ moลพnosลฅ preลพitia. Jednoduchรฉ? Samozrejme, ลพe รกno! Aย vย ฤom?

Podฤพa mรดjho nรกzoru vย efektรญvnom systรฉme poลพiarneho vetrania aย vย relatรญvne blรญzkej dostupnosti bezpeฤnรฉho priestoru โ€“ รบnikovรฉho vรฝchodu (prieฤne prepojenie, รบnikovรก ลกtรดlลˆa). Preฤo bolo teda vย minulosti toฤพko obetรญ aย ฤo sa deje aj vย naลกich tuneloch? ฤฝudia sรบ dezorientovanรญ, volajรบ zย mobilov (niektorรญ si dokonca fotia situรกciu), podliehajรบ panike alebo ostรกvajรบ vย ลกoku bez pohybu.

Vyrieลกi to technolรณgia? Povedzme si otvorene, ลพe asi len ฤiastoฤne. Pri tejto polemike sa moลพno niekto zamyslรญ, ฤo sย tรฝm robรญme aย ako sa snaลพรญme danรฝ fakt rieลกiลฅ. No domnievam sa, ลพe uย nรกs sme beลพnรฝ ลกtandard povรฝลกili na vyลกลกiu รบroveลˆ.

Podarilo sa mi iniciovaลฅ โ€žunifikรกciuโ€œ tunelovรฉho priestoru tak, aby mal vodiฤ vย kaลพdom naลกom tuneli rovnakรฝ pocit orientรกcie vย rรกmci farebnรฉho vyhotovenia ostenia, oranลพovรฉho vyhotovenia dvier SOS vรฝklenkov, zelenรฝch dvier รบnikovรฝch vรฝchodov (รบplne presvetlenรฝch) aย jednotnรฝch informรกciรญ oย vzdialenostiach vย nรบdzovรฝch zรกlivoch. Zรกroveลˆ sme zjednoduลกili automatickรฉ hlรกsenia do tunelovรฉho rozhlasu aย FM rรกdia.

Transportnรฝ vozรญk
Transportnรฝ vozรญk |

Na uฤพahฤenie samoevakuรกcie aย zรกsahu hasiฤskรฝch jednotiek je pri kaลพdom รบnikovom vรฝchode transportnรฝ vozรญk, sรบฤasลฅou kaลพdรฉho prieฤneho prepojenia medzi dvomi rรบrami je nezavodnenรฝ poลพiarny vodovod (suchovod) aย vลพdy vย prvom SOS vรฝklenku sรบ farebnรฉ LED โ€žblikaฤeโ€œ (pre hasiฤa prieskumnรญka na oznaฤenie prekรกลพok, hydrantov, ranenรฝch…).

Mรดลพem skonลกtatovaลฅ, ลพe naลกe tunely sรบ modernรฉ, bezpeฤnรฉ aย vybavenรฉ spomรญnanรฝmi technolรณgiami iย opatreniami dokonca nadลกtandardne. Zostรกva uลพ len poslednรฝ pilier bezpeฤnosti aย sย vysokou pravdepodobnosลฅou asi najdรดleลพitejลกรญ. Aย to je informovanosลฅ aย โ€žvedomosลฅโ€œ ลกirokej verejnosti, ฤo vlastne robiลฅ aย ako sa sprรกvaลฅ pri mimoriadnej udalosti vย tuneli.

NDS vย tomto smere robรญ znaฤnรฉ pokroky. Okrem internetu (web, Facebook) sรบ kย dispozรญcii rรดzne printovรฉ materiรกly urฤenรฉ vลกetkรฝm vekovรฝm kategรณriรกm. Poฤas pravidelnรฝch odstรกvok (obmedzene aj poฤas prevรกdzky) organizujeme exkurzie.

Pred otvorenรญm novรฉho tunela sa organizuje tzv. Deลˆ otvorenรฝch dverรญ, kde dostรกva verejnosลฅ moลพnosลฅ priamo sa zoznรกmiลฅ sย tunelom aย jeho zรกkutiami aย popri tom dostรกva odbornรฝ vรฝklad kย stavebnej, technologickej, riadiacej aย bezpeฤnostnej ฤasti tunela sย dรดrazom na ลกpecifickosลฅ diela ako takรฉho.
Zย mรดjho pohฤพadu to vลกak nemรก poลพadovanรฝ efekt, keฤลพe takรฉto akcie nie sรบ na dennej alebo aspoลˆ tรฝลพdennej bรกze.

Tunely nรกm na Slovensku pribรบdajรบ aย my sme eลกte veฤพmi โ€žmladรก tunelovรก krajinaโ€œ. Je preto potrebnรฉ problematiku bezpeฤnosti aย sprรกvania sa vย tuneli poลˆaลฅ zodpovedne aย hlavne na ลกtรกtnej รบrovni. Je jasnรฉ, ลพe najvรคฤลกรญ โ€žvรฝtlakโ€œ majรบ televรญzie. Tie vลกak prejavia zรกujem len vtedy, keฤ sa vย tuneli nieฤo stane. Odvysielanรก bleskovรก sprรกva vย koneฤnom dรดsledku veฤพmi rรฝchlo zanikne aย nevpรญลกe sa do podvedomia.

LED blikaฤ
LED blikaฤ |

Zรกver

Na zรกver musรญm konลกtatovaลฅ, ลพe zย pohฤพadu NDS robรญme maximum aย โ€žtunelovรฉ vzdelรกvanieโ€œ ลกirokej motoristickej verejnosti musia prevziaลฅ autoลกkoly aย vลกetky mรฉdiรก (aj tie komerฤnรฉ). Oย problematike bezpeฤnosti zย globรกlneho pohฤพadu na tunel ako celok by sa dalo dlho diskutovaลฅ, no nie vลกetko sa dรก premietnuลฅ do ฤlรกnku. Ak som navodil aspoลˆ malรฉ zamyslenie nad tรฉmou alebo odmietavรฝ, kritickรฝ postoj, splnil som svoj cieฤพ.

Text: Ing. Peter Schmidt
Foto: NDS, a. s.

Peter Schmidt pรดsobรญ vย NDS, a. s., ako bezpeฤnostnรฝ technik pre tunely NDS.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.

Najฤรญtanejลกie