Kladenie dvoch asfaltovรฝch vrstiev technolรณgiou Compactasphalt
Budรบce ekonomickรฉ moลพnosti spoloฤnosti zรกvisia od efektivity jej dopravnรฉho systรฉmu. Vย sรบฤasnosti sa problรฉmy cestnรฝch komunikรกciรญ prejavujรบ vo forme chรฝb rovinatosti povrchu, drsnosti vozovky, odolnosti proti deformรกcii aย priฤพnavosti vrstiev. Tenลกie vrchnรฉ vrstvy sรบ odolnejลกie proti deformรกcii, ale zรกroveล sa ลฅaลพลกie kladรบ aย zhutลujรบ. Pomocou technolรณgie Compactasphalt, pri ktorej sa sรบฤasne ukladรก spojovacia aย obrusnรก vrstva, moลพno zredukovaลฅ hrรบbku obrusnej vrstvy oย polovicu. Vฤaka vyuลพitiu tepelnรฉho potenciรกlu spojovacej vrstvy sa ฤas na proces zhutลovania niekoฤพkonรกsobne predlลพuje.
Klasickรบ konลกtrukciu mimoriadne namรกhanรฝch povrchov vozoviek vย Nemecku tvoria 4ย cm asfaltovรฝch vrchnรฝch vrstiev 0/11 mm aย 8ย cm asfaltovรฝch spojivovรฝch vrstiev 0/16 alebo 0/22ย mm. Zvlรกลกtnym problรฉmom pri vrchnรฝch vrstvรกch asfaltu je to, ลพe si vyลพadujรบ ลกpeciรกlne nรกroky, naprรญklad rovinatosลฅ, adhรฉziu, odolnosลฅ proti poveternostnรฝm vplyvom, pevnosลฅ pri ohybe, zรกลฅaลพovรบ pevnosลฅ, odolnosลฅ proti oteru. Prรกve zย dรดvodu tejto nรกroฤnosti si vyลพadujรบ zvlรกลกtne koncepฤnรฉ rieลกenia. Vย dรดsledku toho stoja รบlohy ako zhutลovanie aย zรกลฅaลพovรก pevnosลฅ proti sebe, to znamenรก, ลพe vย zรกvislosti od miery zhutnenia je vrchnรก vrstva vrstvou obsahujรบcou najviac spojรญv aย zรกroveล je vystavenรก najvyลกลกรญm teplotรกm aย tlakom. Vzhฤพadom na termoplastickรฉ vlastnosti spojรญv musรญ maลฅ asfalt vrchnej vrstvy ฤo najniลพลกiu medzu pevnosti vย ลกmyku poฤas leta. Zvรฝลกenรญm zhutnenia oย 1ย % narastรก odolnosลฅ proti deformรกciรกm oย pribliลพne 15 aลพ 20ย %, ฤo vย kombinรกcii so znรญลพenรญm hrรบbky vrstvy, ako aj stupลov zhutnenia โฅโฏ100ย % vedie kย eลกte vรฝraznejลกiemu zlepลกeniu. Na dosiahnutie poลพadovanรฉho stupลa zhutnenia aspoล 97ย % so zohฤพadnenรญm nepriaznivรฝch poveternostnรฝch podmienok je potrebnรก znaฤnรก tepelnรก kapacita. Na zรกklaยญde tejto รบvahy, aย najmรค preto, aby sa poฤas procesu zhutลovania nedrobilo kamenivo, moลพno vplyv teploty pokryลฅ ลกtandardnou hrรบbkou vrstvy 4ย cm.Vysokรฉ zhutnenie moลพno dosiahnuลฅ len zodpovedajรบcou hrรบbkou kladenia. Na garantovanie funkcie zhutnenia vrchnej vrstvy postaฤia aj tenลกie vrstvy. Keฤลพe vลกak povrch studenรฉho podkladu treba zhutniลฅ, je nevyhnutnรฉ hrรบbku vrchnej vrstvy obsahujรบcej veฤพkรฉ mnoลพstvo spojiva (aย teda mรก aj znรญลพenรบ medzu pevnosti vย ลกmyku) prispรดsobiลฅ poddajnosti zhutnenia, vย dรดsledku ฤoho je asfalt nรกchylnejลกรญ na deformรกcie pri dopravnom zaลฅaลพenรญ. Pouลพรญvanรญm ฤoraz tvrdลกรญch spojรญv rastie teplota zmieลกavania aย kladenia aย finรกlne zhutnenie vรฝraznejลกie ovplyvลujรบ nepriaznivรฉ poveternostnรฉ podmienky.
Marshallov test preukรกzal vzลฅah medzi zhutnenรญm (poฤet nรกrazov) aย teplotou asfaltu vย zmesi AC 0/11, B 65 (obr.ย 1). Zย ฤervenej krivky je zrejmรฉ, ลพe zmes sย teplotou 150ย ยฐC moลพno 100 รบdermi zhutniลฅ oย viac ako 100ย %. Znรญลพenรญm teploty na 120 ยฐC (modrรก krivka) sa pomocou rovnakej energie zhutnenia dosiahne stupeล zhutnenia pribliลพne 98ย % aย pรณrovitosลฅ 4ย % objemu, ฤo je celkom uspokojivรฝ vรฝsledok. Treba vลกak spomenรบลฅ, ลพe rovnakรก รบroveล zhutnenia sa dรก pri vyลกลกej teplote dosiahnuลฅ len 25 nรกrazmi, ฤo predstavuje ลกtvrtinu potrebnej energie. To je dรดvod, preฤo sa zhutลovanie pri zodpovedajรบcich teplotรกch zaฤรญna pomocou ฤพahลกรญch valcov aย riziko deformรกciรญ aย ลกmykovรฝch trhlรญn sa redukuje postupnรฝm prechodom na ลฅaลพลกie valce. Ak teplota klesne na 100ย ยฐC aย menej, poลพadovanรฝ stupeล zhutnenia 97ย % nemoลพno podฤพa Marshalla dosiahnuลฅ ani pomocou ลกtvornรกsobnej energie zhutnenia aย pรณrovitosลฅ sa blรญลพi kย 8 % objemu. Vย takomto vย podstate beลพnom prรญpade by za nepriaznivรฝch poveternostnรฝch podmienok mohla vzniknรบลฅ asfaltovรก vrchnรก vrstva nรญzkej kvality. Teplota zmesi sama osebe nemรดลพe problรฉm vyrieลกiลฅ. ฤalลกรญm rozhodujรบcim faktorom je ฤas, ktorรฝ je na finรกlne zhutnenie kย dispozรญcii. Podฤพa [1] hrรบbka vrstvy ovplyvลuje ฤas chladnutia sย exponentom 1,8. Ak by sa hrรบbka vrchnej vrstvy znรญลพila na polovicu, kย dispozรญcii by bolo menej ako tretina ฤasu vย porovnanรญ sย ฤasom na klasickรฉ finรกlne zhutnenie. Bolo teda potrebnรฉ nรกjsลฅ rieลกenie, ktorรฉ by nielenลพe umoลพnilo pouลพiลฅ zmes vrchnej vrstvy malej hrรบbky odolnej proti deformรกcii, ale natoฤพko by pozitรญvne ovplyvnilo mechanickรฉ vlastnosti kladenรฉho asfaltu, ลพe by sa dala oฤakรกvaลฅ jeho podstatne dlhลกia ลพivotnosลฅ. Takto sa zrodila myลกlienka technolรณgie Compactasphalt.
Obr. 1ย Vzลฅah medzi zhutnenรญm aย teplotou asfaltu vย zmesi AC 0/11, B 65
–>–>
Technolรณgia Compactasphalt
Compactasphalt je metรณda kladenia asfaltu vย zmysle podmienok ZTV Asphalt StB 2007, pri ktorej sa vrchnรก aย spodnรก vrstva asfaltu ukladajรบ bezprostredne za sebou โ bez prejazdu transportnรฉho vozidla (finiลกera) po spodnej vrstve aย sย vysokรฝm predhutnenรญm spodnej vrstvy. Tenลกia vrchnรก vrstva mรดลพe ลฅaลพiลฅ zย tepelnej kapacity sรบฤasne kladenej spodnej vrstvy, naprรญklad spojiva. Pri stavebnรฝch triedach SV aลพ II [2] sa materiรกl pomocou technolรณgie Compactasphalt kladie tak, ลพe spojivovรก vrstva mรก 10 cm aย vrchnรก vrstva 2ย cm. Na rozdiel od beลพnรฝch stavebnรฝch postupov (8 + 4 cm) to vedie kย strojnรกsobeniu vrchnej vrstvy, keฤลพe tu vznikรก monolitickรก vrstva hrubรก 12 cm. Vย dรดsledku toho viac neลพ sedemnรกsobne narastรก ฤas, ktorรฝ je kย dispozรญcii na finรกlne zhutnenie, ฤo umoลพลuje bezpeฤne dosiahnuลฅ poลพadovanรฝ stupeล zhutnenia. Na obr.ย 2 je znรกzornenรฝ vรฝลatok zo sรฉrie teplotnรฝch meranรญ poฤas rokov 2004 aลพ 2005 pri aplikรกcii technolรณgie Compactยญasphalt pomocou modulรกrnych finiลกerov. Moลพno rozpoznaลฅ postupnรฝ pokles vnรบtornej teploty aย na zรกklade podobnรฉho vรฝvoja teplรดt poฤas priaznivรฝch podmienok na kladenie odvodiลฅ, ลพe by sa dal dosiahnuลฅ pokles teploty zmesi naprรญklad oย 10 aลพ 15 ยฐC. Samozrejme, so zreteฤพom na podmienky ลกpecifickรฉ pre projekt aย bez pouลพitia prรญsad zniลพujรบcich viskozitu. Vฤaka tomuto inovatรญvnemu stavebnรฉmu postupu sa nielenลพe vรฝrazne predlลพuje ฤas na finรกlne zhutnenie, ale je prรญnosom aj pre vertikรกlnu homogenitu zhutnenia. Pri oboch vrstvรกch moลพno dosiahnuลฅ ฤo najniลพลกie hranice objemu pรณrov bez toho, aby hrozilo riziko tvorby drรกลพok pri objemovo konลกtantnej defomรกcii. Intenzรญvne previazanie oboch vrstiev garantuje bezpeฤnรฉ vychรฝlenie ลกmykovรฝch sรญl vย dรดsledku dopravnej zรกลฅaลพe vย oblasti spojivovej vrstvy. Vzhฤพadom na silnejลกie zhutnenie, intenzรญvnu adhรฉziu vrstiev aย oย nieฤo niลพลกรญ obsah minerรกlov spojiva sa zlepลกuje koeficient elasticity asfaltu.
Obr. 2ย ล pecifickรฉ rozdelenie vnรบtornรฝch teplรดt pri pouลพitรญ technolรณgie Compactasphalt
Obr. 3ย Finiลกer na kladenie dvoch asfaltovรฝch vrstiev kompaktnรฉho asfaltu pri malรฝch ลกรญrkach komunikรกciรญ je skonลกtruovanรฝ modulรกrne
Modulรกrny finiลกer
รspeลกnรก technickรก implementรกcia koncepcie bola spojenรก sย niekoฤพkofรกzovรฝm vรฝvojom ลกpeciรกlnych strojov aย procesov. Skรบลกobnรฉ kladenie sa uskutoฤnilo na diaฤพnici 156 vย blรญzkosti obce Weisswasser neฤaleko Cottbusu. Bolo potrebnรฉ uloลพiลฅ 35 000ย m2 kompaktnรฉho asfaltu. Diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ vย Bautzene zvolila tento materiรกl, aby ho otestovala ako prรญpadnรบ budรบcu moลพnosลฅ zรญskaลฅ vysokokvalitnรฝ cestnรฝ povrch. Aby bolo moลพnรฉ aplikovaลฅ kompaktnรฝ asfalt vย ลกรญrke 7,50ย m, musel sa vyvinรบลฅ aย zrealizovaลฅ novรฝ, no zรกroveล nรกkladovo efektรญvny cestnรฝ finiลกer. Spoloฤnosลฅ Dynapac vo Wardenburgu na tento รบฤel vyvinula variรกciu svojho ลกtandardnรฉho finiลกera Dynapac DF145CS. Je skonลกtruovanรฝ modulรกrne aย umoลพลuje zmeniลฅ konvenฤnรฝ cestnรฝ finiลกer na finiลกer typu Compactasphalt. Spรคtnรก prestavba na konvenฤnรฝ finiลกer nepredstavuje problรฉm aย moลพno ju vykonaลฅ vย priebehu piatich hodรญn. Celรก koncepcia bola uvedenรก do praxe spoloฤnosลฅou Eurovia VBU GmbH vย jej zรกvode vย Cottbuse.
Obr. 4ย Vnรบtornรฉ previazanie aย vรฝbornรฉ prepojenie vrstiev | Obr. 5ย Porovnanie konvenฤnรฉho kladenia aย kompaktnรฉho kladenia asfaltu |
Po prรญpravnรฝch prรกcach na stavenisku sa poloลพila zรกkladnรก, podkladovรก vrstva vย hrรบbke 10 cm. Nรกsledne sa vย rรกmci jednรฉho pojazdu aplikovala spojovacia aย obrusnรก vrstva pomocou novรฉho postupu kladenia kompaktnรฉho asfaltu. Spojovacia vrstva mala hrรบbku 10ย cm aย obrusnรก vrstva 2ย cm. Na uvedenรบ operรกciu bol dodanรฝ stroj Dynapac DF145CS sย dvoma pracovnรฝmi liลกtami. Pripojenรฉ boli dve nรกsypky na dva rรดzne asfaltovรฉ materiรกly. Sรบฤasลฅou stroja bol aj mobilnรฝ plniฤ Dynapac MF300C.
Preukรกzalo sa, ลพe koncepcia modernizรกcie konvenฤnรฉho finiลกera na finiลกer na kompaktnรฝ asfalt je sprรกvna aย ลพe vย budรบcnosti by to mohol byลฅ beลพnรฝ spรดsob kladenia asfaltu. Poฤas procesu bola kvalita kladenia asfaltu podrobenรก prรญsnej aย intenzรญvnej kontrole. Uลพ prvรก pracovnรก liลกta so zvรฝลกenou mierou zhutnenia, aplikujรบca spojovaciu vrstvu, pracovala sย pribliลพne 90-percentnรฝm zhutnenรญm. Za ลou nasledovala druhรก pracovnรก liลกta na kladenie obrusnej vrstvy.
Za finiลกerom najprv nasledoval menลกรญ tandemovรฝ valec sย hmotnosลฅou 4 tony so ลกirokรฝmi behรบลmi, ktorรฉho รบlohou bolo previazanie oboch poloลพenรฝch vrstiev. ฤalลกรญ proces hutnenia sa uskutoฤลoval ลกtandardnรฝm spรดsobom. Stupeล zhutnenia sa najskรดr odmeral Troxlerovรฝm prรญstrojom aย potom odobratรญm vzoriek profilov. Dosiahol sa stupeล zhutnenia pribliลพne 101ย %.
a) | c) |
b) Obr. 6ย Pouลพitie cestnรฉho asfaltovรฉho finiลกera a) cestnรฝ asfaltovรฝ finiลกer Svedala-DEMAG DF145 CS, predpripravenรฝ na metรณdu Compactasphalt (7.00 h), b) demontรกลพ ลกtandardnรฝch stien nรกsypky, vรฝfukovรฉho komรญna aย strieลกky (8.30 h); montรกลพ veฤพkej nรกsypky na spojovaciu vrstvu, ako aj modulu sย druhou pracovnou liลกtou na kladenie obrusnej vrstvy asfaltu (10.00 h), c) zostavenie stroja na poลพitie metรณdy Compactasphalt (12.00 h) |
Zรกver
ฤas kladenia sa pouลพitรญm technolรณgie Compactasphalt zniลพuje na polovicu aย nie sรบ potrebnรฉ nijakรฉ postrekovรฉ prรญpravky medzi spojovacou aย obrusnou vrstvou. Potrebnรฝ je iba jeden finiลกer. Skutoฤnosลฅ, ลพe mnoลพstvo materiรกlu potrebnรฉho na najdrahลกiu obrusnรบ vrstvu moลพno znรญลพiลฅ pribliลพne oย 50ย %, vedie kย รบspore nรกkladov. Vรฝsledkom intenzรญvneho previazania spojovacej aย obrusnej vrstvy je dlhรก ลพivotnosลฅ cestnรฉho povrchu. Na konci celรฉho procesu je asfaltovรก cesta sย omnoho vyลกลกou kvalitou.
Iba ฤas ukรกลพe, ฤi sa tรกto metรณda bude povaลพovaลฅ za efektรญvnu, aย na odpoveฤ si budeme musieลฅ poฤkaลฅ niekoฤพko rokov. Na zรกver moลพno povedaลฅ, ลพe efektรญvnosลฅ tohto postupu sa zdรก logickรก. Skutoฤnosลฅ, ลพe netreba vyvรญjaลฅ ลกpeciรกlny finiลกer, ktorรฝ moลพno pouลพiลฅ na kladenie kompaktnรฉho asfaltu, je urฤite zaujรญmavรก. Konvenฤnรฝ stroj Dynapac DF145CS, modulรกrne upravenรฝ na pouลพitie technolรณgie Compactasphalt vย priebehu relatรญvne krรกtkeho ฤasu, je dobrou voฤพbou, ktorรก spฤบลa poลพiadavky na prรกcu nielen konvenฤnรฝm spรดsobom, ale aj sย kompaktnรฝm asfaltom.
TEXT: Ing. Miroslav Majba
FOTO: DYNAPAC
Miroslav Majba je riaditeฤพ spoloฤnosti KOLEX, s. r. o., vรฝhradnรฉho zรกstupcu firmy DYNAPAC pre Slovenskรบ republiku.
Literatรบra
1.ย ย ย Dainess, M. E.: Cooling of Bituminous Layers and Time Available for Their Compaction. (Chladenie ลพiviฤnรฝch vrstiev aย ฤas, ktorรฝ je kย dispozรญcii na ich zhutnenie). Sprรกva 4 Laboratรณria pre dopravnรฝ aย cestnรฝ vรฝskum, 1985, Department of Transport, ISSN 0266-5247.
2.ย ย ย RStO 01 โ Richtlinien fรผr die Standardisierung des Oberbaus von Verkehrsflรคchen, Ausgabe 2001. FGSV Forschungsgesellschaft fรผr Straรen- und Verkehrswesen e.V., Kรถln, FGSV 499, s. 35.
3.ย ย ย Exzellent Bauen in Deutschland, 2009.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.