kladenie dvoch asfaltovych vrstiev technologiou compactasphalt
Galรฉria(11)

Kladenie dvoch asfaltovรฝch vrstiev technolรณgiou Compactasphalt

Partneri sekcie:

Budรบce ekonomickรฉ moลพnosti spoloฤnosti zรกvisia od efektivity jej dopravnรฉho systรฉmu. Vย sรบฤasnosti sa problรฉmy cestnรฝch komunikรกciรญ prejavujรบ vo forme chรฝb rovinatosti povrchu, drsnosti vozovky, odolnosti proti deformรกcii aย priฤพnavosti vrstiev. Tenลกie vrchnรฉ vrstvy sรบ odolnejลกie proti deformรกcii, ale zรกroveลˆ sa ลฅaลพลกie kladรบ aย zhutลˆujรบ. Pomocou technolรณgie Compactasphalt, pri ktorej sa sรบฤasne ukladรก spojovacia aย obrusnรก vrstva, moลพno zredukovaลฅ hrรบbku obrusnej vrstvy oย polovicu. Vฤaka vyuลพitiu tepelnรฉho potenciรกlu spojovacej vrstvy sa ฤas na proces zhutลˆovania niekoฤพkonรกsobne predlลพuje.

03 kolex big image
08 kolex 2198 big image
07c kolex big image
07b kolex big image
07a kolex big image
obr1 big image
obr2 big image
obr5 big image
Klasickรบ konลกtrukciu mimoriadne namรกhanรฝch povrchov vozoviek vย Nemecku tvoria 4ย cm asfaltovรฝch vrchnรฝch vrstiev 0/11 mm aย 8ย cm asfaltovรฝch spojivovรฝch vrstiev 0/16 alebo 0/22ย mm. Zvlรกลกtnym problรฉmom pri vrchnรฝch vrstvรกch asfaltu je to, ลพe si vyลพadujรบ ลกpeciรกlne nรกroky, naprรญklad rovinatosลฅ, adhรฉziu, odolnosลฅ proti poveternostnรฝm vplyvom, pevnosลฅ pri ohybe, zรกลฅaลพovรบ pevnosลฅ, odolnosลฅ proti oteru. Prรกve zย dรดvodu tejto nรกroฤnosti si vyลพadujรบ zvlรกลกtne koncepฤnรฉ rieลกenia. Vย dรดsledku toho stoja รบlohy ako zhutลˆovanie aย zรกลฅaลพovรก pevnosลฅ proti sebe, to znamenรก, ลพe vย  zรกvislosti od miery zhutnenia je vrchnรก vrstva vrstvou obsahujรบcou najviac spojรญv aย zรกroveลˆ je vystavenรก najvyลกลกรญm teplotรกm aย tlakom. Vzhฤพadom na termoplastickรฉ vlastnosti spojรญv musรญ maลฅ asfalt vrchnej vrstvy ฤo najniลพลกiu medzu pevnosti vย ลกmyku poฤas leta. Zvรฝลกenรญm zhutnenia oย 1ย % narastรก odolnosลฅ proti deformรกciรกm oย pribliลพne 15 aลพ 20ย %, ฤo vย kombinรกcii so znรญลพenรญm hrรบbky vrstvy, ako aj stupลˆov zhutnenia โ‰ฅโ€ฏ100ย % vedie kย eลกte vรฝraznejลกiemu zlepลกeniu. Na dosiahnutie poลพadovanรฉho stupลˆa zhutnenia aspoลˆ 97ย % so zohฤพadnenรญm nepriaznivรฝch poveternostnรฝch podmienok je potrebnรก znaฤnรก tepelnรก kapacita. Na zรกklaยญde tejto รบvahy, aย najmรค preto, aby sa poฤas procesu zhutลˆovania nedrobilo kamenivo, moลพno vplyv teploty pokryลฅ ลกtandardnou hrรบbkou vrstvy 4ย cm.

Vysokรฉ zhutnenie moลพno dosiahnuลฅ len zodpovedajรบcou hrรบbkou kladenia. Na garantovanie funkcie zhutnenia vrchnej vrstvy postaฤia aj tenลกie vrstvy. Keฤลพe vลกak povrch studenรฉho podkladu treba zhutniลฅ, je nevyhnutnรฉ hrรบbku vrchnej vrstvy obsahujรบcej veฤพkรฉ mnoลพstvo spojiva (aย teda mรก aj znรญลพenรบ medzu pevnosti vย ลกmyku) prispรดsobiลฅ poddajnosti zhutnenia, vย dรดsledku ฤoho je asfalt nรกchylnejลกรญ na deformรกcie pri dopravnom zaลฅaลพenรญ. Pouลพรญvanรญm ฤoraz tvrdลกรญch spojรญv rastie teplota zmieลกavania aย kladenia aย finรกlne zhutnenie vรฝraznejลกie ovplyvลˆujรบ nepriaznivรฉ poveternostnรฉ podmienky.

Marshallov test preukรกzal vzลฅah medzi zhutnenรญm (poฤet nรกrazov) aย teplotou asfaltu vย zmesi AC 0/11, B 65 (obr.ย 1). Zย ฤervenej krivky je zrejmรฉ, ลพe zmes sย teplotou 150ย ยฐC moลพno 100 รบdermi zhutniลฅ oย viac ako 100ย %. Znรญลพenรญm teploty na 120 ยฐC (modrรก krivka) sa pomocou rovnakej energie zhutnenia dosiahne stupeลˆ zhutnenia pribliลพne 98ย % aย pรณrovitosลฅ 4ย % objemu, ฤo je celkom uspokojivรฝ vรฝsledok. Treba vลกak spomenรบลฅ, ลพe rovnakรก รบroveลˆ zhutnenia sa dรก pri vyลกลกej teplote dosiahnuลฅ len 25 nรกrazmi, ฤo predstavuje ลกtvrtinu potrebnej energie. To je dรดvod, preฤo sa zhutลˆovanie pri zodpovedajรบcich teplotรกch zaฤรญna pomocou ฤพahลกรญch valcov aย riziko deformรกciรญ aย ลกmykovรฝch trhlรญn sa redukuje postupnรฝm prechodom na ลฅaลพลกie valce. Ak teplota klesne na 100ย ยฐC aย menej, poลพadovanรฝ stupeลˆ zhutnenia 97ย % nemoลพno podฤพa Marshalla dosiahnuลฅ ani pomocou ลกtvornรกsobnej energie zhutnenia aย pรณrovitosลฅ sa blรญลพi kย 8 % objemu. Vย takomto vย podstate beลพnom prรญpade by za nepriaznivรฝch poveternostnรฝch podmienok mohla vzniknรบลฅ asfaltovรก vrchnรก vrstva nรญzkej kvality. Teplota zmesi sama osebe nemรดลพe problรฉm vyrieลกiลฅ. ฤŽalลกรญm rozhodujรบcim faktorom je ฤas, ktorรฝ je na finรกlne zhutnenie kย dispozรญcii. Podฤพa [1] hrรบbka vrstvy ovplyvลˆuje ฤas chladnutia sย exponentom 1,8. Ak by sa hrรบbka vrchnej vrstvy znรญลพila na polovicu, kย dispozรญcii by bolo menej ako tretina ฤasu vย porovnanรญ sย ฤasom na klasickรฉ finรกlne zhutnenie. Bolo teda potrebnรฉ nรกjsลฅ rieลกenie, ktorรฉ by nielenลพe umoลพnilo pouลพiลฅ zmes vrchnej vrstvy malej hrรบbky odolnej proti deformรกcii, ale natoฤพko by pozitรญvne ovplyvnilo mechanickรฉ vlastnosti kladenรฉho asfaltu, ลพe by sa dala oฤakรกvaลฅ jeho podstatne dlhลกia ลพivotnosลฅ. Takto sa zrodila myลกlienka technolรณgie Compactasphalt.


Obr. 1ย  Vzลฅah medzi zhutnenรญm aย teplotou asfaltu vย zmesi AC 0/11, B 65
–>–>
Technolรณgia Compactasphalt
Compactasphalt je metรณda kladenia asfaltu vย zmysle podmienok ZTV Asphalt StB 2007, pri ktorej sa vrchnรก aย spodnรก vrstva asfaltu ukladajรบ bezprostredne za sebou โ€“ bez prejazdu transportnรฉho vozidla (finiลกera) po spodnej vrstve aย sย vysokรฝm predhutnenรญm spodnej vrstvy. Tenลกia vrchnรก vrstva mรดลพe ลฅaลพiลฅ zย tepelnej kapacity sรบฤasne kladenej spodnej vrstvy, naprรญklad spojiva. Pri stavebnรฝch triedach SV aลพ II [2] sa materiรกl pomocou technolรณgie Compactasphalt kladie tak, ลพe spojivovรก vrstva mรก 10 cm aย vrchnรก vrstva 2ย cm. Na rozdiel od beลพnรฝch stavebnรฝch postupov (8 + 4 cm) to vedie kย strojnรกsobeniu vrchnej vrstvy, keฤลพe tu vznikรก monolitickรก vrstva hrubรก 12 cm. Vย dรดsledku toho viac neลพ sedemnรกsobne narastรก ฤas, ktorรฝ je kย dispozรญcii na finรกlne zhutnenie, ฤo umoลพลˆuje bezpeฤne dosiahnuลฅ poลพadovanรฝ stupeลˆ zhutnenia. Na obr.ย 2 je znรกzornenรฝ vรฝลˆatok zo sรฉrie teplotnรฝch meranรญ poฤas rokov 2004 aลพ 2005 pri aplikรกcii technolรณgie Compactยญasphalt pomocou modulรกrnych finiลกerov. Moลพno rozpoznaลฅ postupnรฝ pokles vnรบtornej teploty aย na zรกklade podobnรฉho vรฝvoja teplรดt poฤas priaznivรฝch podmienok na kladenie odvodiลฅ, ลพe by sa dal dosiahnuลฅ pokles teploty zmesi naprรญklad oย 10 aลพ 15 ยฐC. Samozrejme, so zreteฤพom na podmienky ลกpecifickรฉ pre projekt aย bez pouลพitia prรญsad zniลพujรบcich viskozitu. Vฤaka tomuto inovatรญvnemu stavebnรฉmu postupu sa nielenลพe vรฝrazne predlลพuje ฤas na finรกlne zhutnenie, ale je prรญnosom aj pre vertikรกlnu homogenitu zhutnenia. Pri oboch vrstvรกch moลพno dosiahnuลฅ ฤo najniลพลกie hranice objemu pรณrov bez toho, aby hrozilo riziko tvorby drรกลพok pri objemovo konลกtantnej defomรกcii. Intenzรญvne previazanie oboch vrstiev garantuje bezpeฤnรฉ vychรฝlenie ลกmykovรฝch sรญl vย dรดsledku dopravnej zรกลฅaลพe vย oblasti spojivovej vrstvy. Vzhฤพadom na silnejลกie zhutnenie, intenzรญvnu adhรฉziu vrstiev aย oย nieฤo niลพลกรญ obsah minerรกlov spojiva sa zlepลกuje koeficient elasticity asfaltu.


Obr. 2ย  ล pecifickรฉ rozdelenie vnรบtornรฝch teplรดt pri pouลพitรญ technolรณgie Compactasphalt

asfalt,cesta,kladenie,vozovka
Obr. 3ย  Finiลกer na kladenie dvoch asfaltovรฝch vrstiev kompaktnรฉho asfaltu pri malรฝch ลกรญrkach komunikรกciรญ je skonลกtruovanรฝ modulรกrne

Modulรกrny finiลกer
รšspeลกnรก technickรก implementรกcia koncepcie bola spojenรก sย niekoฤพkofรกzovรฝm vรฝvojom ลกpeciรกlnych strojov aย procesov. Skรบลกobnรฉ kladenie sa uskutoฤnilo na diaฤพnici 156 vย blรญzkosti obce Weisswasser neฤaleko Cottbusu. Bolo potrebnรฉ uloลพiลฅ 35 000ย m2 kompaktnรฉho asfaltu. Diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ vย Bautzene zvolila tento materiรกl, aby ho otestovala ako prรญpadnรบ budรบcu moลพnosลฅ zรญskaลฅ vysokokvalitnรฝ cestnรฝ povrch. Aby bolo moลพnรฉ aplikovaลฅ kompaktnรฝ asfalt vย ลกรญrke 7,50ย m, musel sa vyvinรบลฅ aย zrealizovaลฅ novรฝ, no zรกroveลˆ nรกkladovo efektรญvny cestnรฝ finiลกer. Spoloฤnosลฅ Dynapac vo Wardenburgu na tento รบฤel vyvinula variรกciu svojho ลกtandardnรฉho finiลกera Dynapac DF145CS. Je skonลกtruovanรฝ modulรกrne aย umoลพลˆuje zmeniลฅ konvenฤnรฝ cestnรฝ finiลกer na finiลกer typu Compactasphalt. Spรคtnรก prestavba na konvenฤnรฝ finiลกer nepredstavuje problรฉm aย moลพno ju vykonaลฅ vย priebehu piatich hodรญn. Celรก koncepcia bola uvedenรก do praxe spoloฤnosลฅou Eurovia VBU GmbH vย jej zรกvode vย Cottbuse.

asfalt,cesta,kladenie,vrstva asfalt
Obr. 4ย  Vnรบtornรฉ previazanie aย vรฝbornรฉ prepojenie vrstiev Obr. 5ย  Porovnanie konvenฤnรฉho kladenia aย kompaktnรฉho kladenia asfaltu

Po prรญpravnรฝch prรกcach na stavenisku sa poloลพila zรกkladnรก, podkladovรก vrstva vย hrรบbke 10 cm. Nรกsledne sa vย rรกmci jednรฉho pojazdu aplikovala spojovacia aย obrusnรก vrstva pomocou novรฉho postupu kladenia kompaktnรฉho asfaltu. Spojovacia vrstva mala hrรบbku 10ย cm aย obrusnรก vrstva 2ย cm. Na uvedenรบ operรกciu bol dodanรฝ stroj Dynapac DF145CS sย dvoma pracovnรฝmi liลกtami. Pripojenรฉ boli dve nรกsypky na dva rรดzne asfaltovรฉ materiรกly. Sรบฤasลฅou stroja bol aj mobilnรฝ plniฤ Dynapac MF300C.

Preukรกzalo sa, ลพe koncepcia modernizรกcie konvenฤnรฉho finiลกera na finiลกer na kompaktnรฝ asfalt je sprรกvna aย ลพe vย budรบcnosti by to mohol byลฅ beลพnรฝ spรดsob kladenia asfaltu. Poฤas procesu bola kvalita kladenia asfaltu podrobenรก prรญsnej aย intenzรญvnej kontrole. Uลพ prvรก pracovnรก liลกta so zvรฝลกenou mierou zhutnenia, aplikujรบca spojovaciu vrstvu, pracovala sย pribliลพne 90-percentnรฝm zhutnenรญm. Za ลˆou nasledovala druhรก pracovnรก liลกta na kladenie obrusnej vrstvy.

Za finiลกerom najprv nasledoval menลกรญ tandemovรฝ valec sย hmotnosลฅou 4 tony so ลกirokรฝmi behรบลˆmi, ktorรฉho รบlohou bolo previazanie oboch poloลพenรฝch vrstiev. ฤŽalลกรญ proces hutnenia sa uskutoฤลˆoval ลกtandardnรฝm spรดsobom. Stupeลˆ zhutnenia sa najskรดr odmeral Troxlerovรฝm prรญstrojom aย potom odobratรญm vzoriek profilov. Dosiahol sa stupeลˆ zhutnenia pribliลพne 101ย %.

a) c)
b)
Obr. 6ย  Pouลพitie cestnรฉho asfaltovรฉho finiลกera
a) cestnรฝ asfaltovรฝ finiลกer Svedala-DEMAG DF145 CS, predpripravenรฝ na metรณdu Compactasphalt (7.00 h), b) demontรกลพ ลกtandardnรฝch stien nรกsypky, vรฝfukovรฉho komรญna aย strieลกky (8.30 h); montรกลพ veฤพkej nรกsypky na spojovaciu vrstvu, ako aj modulu sย druhou pracovnou liลกtou na kladenie obrusnej vrstvy asfaltu (10.00 h), c) zostavenie stroja na poลพitie metรณdy Compactasphalt (12.00 h)

asfalt,cesta,kladenie,vozovkaZรกver
ฤŒas kladenia sa pouลพitรญm technolรณgie Compactasphalt zniลพuje na polovicu aย nie sรบ potrebnรฉ nijakรฉ postrekovรฉ prรญpravky medzi spojovacou aย obrusnou vrstvou. Potrebnรฝ je iba jeden finiลกer. Skutoฤnosลฅ, ลพe mnoลพstvo materiรกlu potrebnรฉho na najdrahลกiu obrusnรบ vrstvu moลพno znรญลพiลฅ pribliลพne oย 50ย %, vedie kย รบspore nรกkladov. Vรฝsledkom intenzรญvneho previazania spojovacej aย obrusnej vrstvy je dlhรก ลพivotnosลฅ cestnรฉho povrchu. Na konci celรฉho procesu je asfaltovรก cesta sย omnoho vyลกลกou kvalitou.

Iba ฤas ukรกลพe, ฤi sa tรกto metรณda bude povaลพovaลฅ za efektรญvnu, aย na odpoveฤ si budeme musieลฅ poฤkaลฅ niekoฤพko rokov. Na zรกver moลพno povedaลฅ, ลพe efektรญvnosลฅ tohto postupu sa zdรก logickรก. Skutoฤnosลฅ, ลพe netreba vyvรญjaลฅ ลกpeciรกlny finiลกer, ktorรฝ moลพno pouลพiลฅ na kladenie kompaktnรฉho asfaltu, je urฤite zaujรญmavรก. Konvenฤnรฝ stroj Dynapac DF145CS, modulรกrne upravenรฝ na pouลพitie technolรณgie Compactasphalt vย priebehu relatรญvne krรกtkeho ฤasu, je dobrou voฤพbou, ktorรก spฤบลˆa poลพiadavky na prรกcu nielen konvenฤnรฝm spรดsobom, ale aj sย kompaktnรฝm asfaltom.

TEXT: Ing. Miroslav Majba
FOTO: DYNAPAC

Miroslav Majba je riaditeฤพ spoloฤnosti KOLEX, s. r. o., vรฝhradnรฉho zรกstupcu firmy DYNAPAC pre Slovenskรบ republiku.


Literatรบra
1.ย ย ย  Dainess, M. E.: Cooling of Bituminous Layers and Time Available for Their Compaction. (Chladenie ลพiviฤnรฝch vrstiev aย ฤas, ktorรฝ je kย dispozรญcii na ich zhutnenie). Sprรกva 4 Laboratรณria pre dopravnรฝ aย cestnรฝ vรฝskum, 1985, Department of Transport, ISSN 0266-5247.
2.ย ย ย  RStO 01 โ€“ Richtlinien fรผr die Standardisierung des Oberbaus von Verkehrsflรคchen, Ausgabe 2001. FGSV Forschungsgesellschaft fรผr StraรŸen- und Verkehrswesen e.V., Kรถln, FGSV 499, s. 35.
3.ย ย ย  Exzellent Bauen in Deutschland, 2009.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie