Vladimรญr Koฤvara: Novela EIA priลกla neskoro aj vzhฤพadom na dostupnosลฅ bรฝvania alebo investรญcie
Zรกkon oย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA) je dรดleลพitou รบvodnou ฤasลฅou povoฤพovania novej vรฝstavby. Parlament posรบdi novelu tohto zรกkona. Oย tejto novele, preฤo trvรก EIA tak dlho, ฤo je dรดleลพitรฉ pri posudzovanรญ bytovej vรฝstavby, sรบvislosลฅ so zรกkonom oย รบzemnom plรกnovanรญ aย oย ฤalลกรญch tรฉmach sme sย rozprรกvali sย odbornรญkom na EIA RNDr. Vladimรญrom Koฤvarom.
Akรฝ je vรกลก nรกzor na novelu zรกkona oย EIA, ktorรฝ prerokuje parlament? Poslali ste pripomienky?
Pripomienky sme neposielali. V niektorรฝch ustanoveniach je nรกvrh zรกkona vย rozpore sย predpismi oย zabezpeฤenรญ prรกv รบฤasti verejnosti vย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA).
Vย niektorรฝch veciach parlament urรฝchฤพuje konanie, ktorรฉ mรก nadvรคznosti na รบzemnรฉ aย stavebnรฉ konanie. Menรญ prahovรฉ hodnoty, vย niektorรฝch smeroch pozitรญvne voฤiย investorom, odstraลuje prรญliลก prรญsne nastavenรฉ hodnoty napr. pri veternรฝch parkoch. Ale pri istรฝch prahovรฝch hodnotรกch niektorรญ kolegovia zย brandลพe majรบ nรกzor, ลพe ich, naopak, prรญliลก uvoฤพลuje.
Cieฤพom novely je urรฝchliลฅ konanie aย obmedziลฅ prรกva verejnosti vย konanรญ. Ak to bude vย rozpore sย eurรณpskymi predpismi, tak SR hrozรญ infringement aย zosรบladenie novely sย tรฝmito predpismi.
Menia sa aj lehoty?
Myslรญm si, ลพe รกno. Pri veฤพkej EIA tzv. povinnom hodnotenรญ sa menรญ aj typ dokumentรกcie. Dnes mรกme zรกmer, ktorรฝ sa musรญ vypracovaลฅ, nasleduje sprรกva oย hodnotenรญ. Po novom je len informรกcia pre verejnosลฅ. Novela vracia spรคลฅ odbornรฝ posudok, nemenรญ zรกsadne lehoty. Celkovo je 90 % EIA vย zisลฅovacom konanรญ aย odvolanie bude mรดcลฅ podaลฅ len investor alebo obec, ย verejnosลฅ nastupuje aลพ vย neskorลกรญch fรกzach procesu.
Ako zรกmer vychรกdza vย รบstrety veฤพkรฝm investรญciรกm, povedzme pre automobilovรฝ priemysel?
Vย tomto prรญpade ide oย viac ฤinnostรญ, ktorรฉ je treba posรบdiลฅ. Zรกsadnรบ zmenu tam nevidรญm.
Priลกla novela zรกkona oย EIA vย pravรฝ ฤas? Potrebujeme ju?
Mรดj osobnรฝ nรกzor je, ลพe priลกla neskoro aj vzhฤพadom na dostupnosลฅ bรฝvania alebo investรญcie do priemyslu. Zรกkon oย EIA platรญ od roku 1994 aย predtรฝm malo rozhodnutie len odporรบฤacรญ charakter. Nรกsledne sa novelou zรกkona dostala pod sprรกvne konanie aย proces sa predฤบลพil. Mรกme EIA, รบzemnรฉ rozhodnutie aย stavebnรฉ povolenie.
Opakovane rieลกime tie istรฉ nรกmietky vย EIA, vย รบzemnom rozhodnutรญ aย stavebnom povolenรญ. Novela mala byลฅ skรดr. Je logickรฉ, ลพe by to malo รญsลฅ podฤพa sprรกvneho poriadku, tak by malo byลฅ jedno konanie. Nรกmietky nech sa rieลกia spolu, pretoลพe dochรกdza kย duplicite aย naลฅahovaniu ฤasu.
Ako to rieลกi novela?
Toto mรก rieลกiลฅ zรกkon oย vรฝstavbe. Medzitรฝm ako zaฤne platiลฅ zรกkon oย vรฝstavbe spojenรฝ sย EIA, tak aspoล sฤasti dovtedy urรฝchliลฅ proces. Keฤ preradรญte prahovรฉ hodnoty zย povinnรฉho do zisลฅovacieho konania, zย veฤพkej do malej EIA, tak uลกetrรญte ฤas. Ak na ministerstve trvรก veฤพkรก EIA dva roky aย malรก EIA na okresnom รบrade 8 aลพ 9 mesiacov, tak usporรญme ฤas.
Ako spolu sรบvisรญ zรกkon oย EIA aย zรกkon oย vรฝstavbe?
Sรบ priamo prepojenรฉ, preto pri vรคฤลกรญch investรญciรกch prahovรบ hodnotu musรญte spracovaลฅ EIA dokumentรกciou vย nejakej forme. Bez absolvovania procesu EIA nemรดลพete poลพiadaลฅ oย รบzemnรฉ rozhodnutie aย stavebnรฉ povolenie. Preto to treba rieลกiลฅ spolu aย je to komplexnรก tรฉma aย nabaฤพujรบ saย ฤalลกie problรฉmy zย praxe.
Tรกto vlรกda sa rozhodla, ลพe poฤme urobiลฅ nieฤo, aby to uลพ platilo aย potom dorieลกme ostatnรฉ. Zย toho, ฤo pripravovala bรฝvalรก vlรกda, vieme, ลพe EIA mala byลฅ sรบฤasลฅou stavebnรฉho projektu aย konania by mal rieลกiลฅ รrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavbu SR, plus veฤพkรฉ projekty mali zostaลฅ na ministerstve.
Kto sa mรดลพe staลฅ environmentรกlnym posudzovateฤพom? Akรฉ mรก maลฅ vzdelanie?
Podฤพa zรกkona prรญrodovednรฉ alebo technickรฉ vzdelanie, minimรกlne stredoลกkolskรฉ vzdelanie a 5 rokov praxe alebo vysokoลกkolskรฉ vzdelanie a 3 roky praxe. Musรญ poลพiadaลฅ o odbornรบ spรดsobilosลฅ na envirorezorte na nejakรฉ ฤinnosti. Problรฉmom je, ลพe dnes je na ministerstve mnoลพstvo nevybavenรฝch ลพiadostรญ uลพ asi 2 roky.
Preฤo?
Aj my sa pรฝtame. Novรญ posudzovatelia nepribรบdajรบ, na strane ministerstva je prekรกลพka. Zรกmer malej EIA si mรดลพe napรญsaลฅ a podaลฅ sรกm investor. Vรคฤลกina investorov a developerov to nerobรญ, spoliehajรบ sa na skรบsenรฝch posudzovateฤพov, pretoลพe do procesu vstupuje verejnosลฅ a oni potrebujรบ niekoho kto ich bude zastupovaลฅ. Ale na veฤพkรบ EIA treba odbornรบ spรดsobilosลฅ. Na 90 % ide spracovanie EIA bez odbornej spรดsobilosti aย potom na 10 % sรบ sprรกvy oย hodnotenรญ a odbornรฉ posudky.
Vย prรญpade projektu Novรฉ centrum Ruลพinova (MiddleCap) trvala EIA 2,5 roka. Poznรกte podobnรฉ prรญpady zย vlastnej praxe?
Stรกva sa to spravidla vtedy, keฤ je veฤพa alebo opakovanรฉ odvolania pri veฤพkej EIA. Kaลพdรก strana si brรกni svoje. Ministerstvo hovorรญ, ลพe nemรก kapacity, nemรก ฤพudรญ, je veฤพa pripomienok. Investor sa domรกha svojich prรกv, pretoลพe splnil podmienky, dodal ลกtรบdie a posudky. Je logickรฉ, ลพe je tam frustrรกcia, hnev na ลกtรกt.
Mali sme prรญpad sklรกdky vย Senci, iลกlo oย zvรฝลกenie kapacity oย 60-tisรญc m3, ktorรฉ sa rieลกilo 2,5 roka. Boli dve odvolacie konania, dvakrรกt zasadala rozkladovรก komisia na ministerstve ลพivotnรฉho prostredia. Boli procesnรฉ chyby, aj priamo od รบradnรญฤky. Jedna osoba sa prihlรกsila do konania aย dala pripomienky ako fyzickรก osoba a aj za obฤianske zdruลพenie (OZ). รradnรญฤka jej odpovedala len raz ako fyzickej osobe aย mala odpovedaลฅ tejto osobe aj ako zรกstupcovi OZ.
Ak je nejakรฝ citlivรฝ projekt, ako ลพeleznica, diaฤพnica, sklรกdka odpadu, tak ฤพudia vedia obลกtrukciami tento proces veฤพmi predฤบลพiลฅ. Podobnรฉ skรบsenosti ako my majรบ aj kolegovia vย ฤR.
Naprรญklad vybavujete 2,5 roka veฤพkรบ EIA pre veternรฝ park. Kรฝm to mรกte hotovรฉ, tak technolรณgie medziฤasom zastarali aย EIA je vรกm naniฤ, treba sย ลou zaฤaลฅ nanovo. Po porade sย ministerstvom vย tejto veci popรญลกeme technolรณgie len vลกeobecne aย potom prรญde pripomienka od verejnosti na spresnenie technolรณgie.. Aย takto sa toฤรญme dookola.
Preto dlho trvรก postaviลฅ diaฤพnice, lebo EIA je zdฤบhavรก, aย pritom priemyselnรฉ parky sรบ naviazanรฉ prรกve na diaฤพnice.
ฤo je to goldplanting?
Keฤ je naลกa legislatรญva prรญsnejลกia ako eurรณpska.
Deje sa to?
Do istej miery sa to deje. Pri EIA sรบ aj vย zahraniฤรญ tendencie konania zluฤovaลฅ, aย tak uลกetriลฅ ฤas. Mali by sme saย inลกpirovaลฅ zahraniฤรญm aย zjednoduลกiลฅ EIA, ale legรกlne. To je otรกzka, ฤi EIA musรญ รญsลฅ podฤพa sprรกvneho konania. Mohlo by to byลฅ otvorenรฉ.
ฤo je najลฅaลพลกie na EIA po odbornej strรกnke?
EIA je interdisciplinรกrna, sรบ vย nej veฤพmi rรดznorodรฉ ฤinnosti. Musรญte maลฅ odbornรญkov na danรบ lokalitu, na technolรณgie. Celรฝ tรญm musรญ byลฅ interdisciplinรกrny. Najลฅaลพลกie je vyvรกลพene poskladaลฅ tรญm, aby dokรกzal zvlรกdnuลฅ EIA aย na konci dลa bol investor spokojnรฝ aย mal kladnรฉ rozhodnutie. Prรญpadne poradiลฅ investorovi, akรฝmi opatreniami, zmenami projektu mรดลพe dosiahnuลฅ svoj cieฤพ. Vย prรญpade projektu Zeleneฤ sme navrhli zelenรฉ opatrenia, sย ktorรฝmi bola lokรกlna komunita spokojnรก aย voฤi projektu sa neodvolala.
ฤo je dรดleลพitรฉ pri posudzovanรญ bytovรฝch a rekreaฤnรฝch projektov?
Pri rekreaฤnรฝch projektoch treba maลฅ dรกta oย rastlinstve aย ลพivoฤรญลกstve. S tรฝm je problรฉm, pretoลพe sprรกvy chrรกnenรฝch รบzemรญ ฤasto dรกta nemajรบ a ลพiadajรบ od investora, aby ich doplnil. Vย niektorรฝch ลกpecifickรฝch lokalitรกch treba posรบdiลฅ kumulatรญvne vplyvy, ฤi tam uลพ nie je priveฤพa investรญciรญ a ฤo zostane z prรญrody zachovanรฉ, naprรญklad vย Nรญzkych Tatrรกch, pri budovanรญ x-tรฉho hotela aย lyลพiarskeho vleku. Musรญme sa oprieลฅ oย fakty aย dรกta. Dnes sa vkladรก do EIA primeranรฉ posรบdenie napr. na lokalitu Natura 2000, ฤo sรบ uย nรกs najmรค nรกrodnรฉ parky a CHKO. Na to sรบ urฤenรฉ autorizovanรฉ osoby aย platรญ to investor.
Pri bytovej vรฝstavbe v mestรกch je to najmรค o obyvateฤพstve, zeleni, zahusลฅovanรญ existujรบcej vรฝstavby alebo o vรฝstavbe na okraji mesta. Vtedy rieลกime vรฝrub stromov a nรกhradnรบ zeleล. Zelenรฉ opatrenia sรบ dรดleลพitรฉ kvรดli klimatickej zmene ย robiลฅ zelenรฉ strechy, vsakovanie daลพฤovรฝch vรดd. Potom je to doprava, hluฤnosลฅ a ฤistota ovzduลกia.
Mรกme veฤพa ekologickรฝch zรกลฅaลพรญ aย brownfieldov, ktorรฉ je treba zmeniลฅ. Ako postupujรบ vย tรฝchto prรญpadoch v zahraniฤรญ?
Podobne ako uย nรกs. Keฤ hovorรญme oย brownfieldoch, tak ide oย kontaminรกciu vย podzemรญ, vย pรดde a podzemnรฝch vodรกch. Mรกme zรกkon oย environmentรกlnych zรกลฅaลพiach aย geologickรฝ zรกkon. Je treba poznaลฅ lokalitu, urobiลฅ prieskum, zistiลฅ mieru kontaminรกcie.
Robili sme projekt v Zรกtiลกรญ vย Bratislave, za jazerom Kuchajda, aย naลกli sme zneฤistenie, ktorรฉ je moลพnรฉ odstrรกniลฅ poฤas vรฝstavby. Podฤพa mลa nebola รบplne ลกลฅastne vyrieลกenรก ekologickรก zรกลฅaลพ vย downtowne. Je ideรกlne vybraลฅ celรบ zรกลฅaลพ naraz, ale to by bolo veฤพmi drahรฉ. Vznikli postupne projekty per partes, niektorรฉ majรบ podzemnรฉ garรกลพe s 3 podlaลพiami aย niektorรฉ iba sย jednรฝm podlaลพรญm.
Robili sme tam jeden projekt a zistili sme, ลพe najvรคฤลกia zรกลฅaลพ je do hฤบbky 11 metrov pod zemou. Tam kde je 1-podlaลพnรก garรกลพ, nie je vybranรฉ celรฉ zneฤistenie. Keฤ do รบzemia โnatlakujemeโ rรดznu novรบ vรฝstavbu a potom nie je jasnรฉ potom, ฤo sa nรกsledne deje v prostredรญ. Ak zistรญte koncentrรกciu zneฤisลฅujรบcich lรกtok nad istรบ hodnotu, tak mรกte povinnosลฅ vypracovaลฅ projekt sanรกcie. Lokalitu treba vyฤistiลฅ na prahovรบ hodnotu, ktorรก nenaruลกรญ zdravie obyvateฤพstva.
RNDr. Vladimรญr Koฤvara je konateฤพom ADONIS CONSULT, s. r. o., ย ฤlenom sprรกvnej rady Asociรกcie pre zelenรฉ strechy a zelenรบ infraลกtruktรบru SR, podpredseda komisie vรฝstavby a ลพivotnรฉho prostredia v Bratislave-Devรญnskej Novej Vsi a ฤlenom svetovej asociรกcie environmentรกlnych posudzovateฤพov IAIA, prednรกลกa na Vล , publikuje v miestnych novinรกch
ฤlรกnok vznikol v spoluprรกci sย firmou ADONIS CONSULT, s. r. o.