06 Lavobrezny severozapadny pohlad 20200710 nif
Galรฉria(9)

Komรกrลˆanskรฝ most Monoลกtor patrรญ medzi svetovรฉ unikรกty

Partneri sekcie:

Most s unikรกtnym vzhฤพadom spojil dva brehy Dunaja, a to po 16-roฤnej prรกci projektantov, investorov aj zhotoviteฤพov. Cezhraniฤnรฝ projekt bol ลกpecifickรฝ v tom, ลพe musel vyhovovaลฅ zรกkonom a technickรฝm predpisom platnรฝm na Slovensku aj v Maฤarsku.

Unikรกtny cestnรฝ most, ktorรฝ je aktuรกlne najvyลกลกรญm na Dunaji, pozostรกva z piatich polรญ. Hlavnรฉ strednรฉ polia premosลฅuje zavesenรก nosnรก oceฤพovรก konลกtrukcia s jednรฝm pylรณnom vejรกrovej sรบstavy, na ktorรบ sรบ sa obidvoch koncov pripojili spojitรฉ nosnรญky pri obidvoch brehoch.

Usporiadanie oceฤพovรฉho pylรณnu je asymetrickรฉ โ€“ mรก tvar pรญsmena L a stojรญ na nรกvodnej strane s naklonenรญm nad most v prieฤnom smere. To z neho robรญ dominantu mosta. Jeho vรฝลกka nad niveletou cesty je 94,5 metra.

04 Pravobrezny vychodny pohlad 20200709 nif 5375
Most Monoลกtor | Zdroj: DOPRAVOPROJEKT

Svetovรฝ unikรกt

Pri nรกvrhu rieลกenia prieฤne ลกikmej jednopylรณnovej zavesenej nosnej konลกtrukcie mosta rozhodovali miestne geografickรฉ podmienky, najmรค o 15 metrov vyลกลกรญ breh na maฤarskej strane, ako aj terรฉn za pribliลพne 10 metrov vysokou povodลˆovou hrรกdzou na slovenskej strane.

Pylรณn ako zรกkladnรฝ prvok spฤบลˆa sรบฤasnรฉ statickรฉ a estetickรฉ poลพiadavky a je dominantou celej sรบstavy. Jeho tvarovanie zvyลกuje prestรญลพ celรฉho architektonickรฉho rieลกenia. Vรฝstavbou jednostranne zavesenรฉho mostnรฉho trรกmu v pozdฤบลพnom smere sa vo svete preslรกvilo len niekoฤพko mostov a tento ojedinelรฝ spรดsob jednostrannรฉho zavesenia radรญ most Monoลกtor medzi svetovรฉ unikรกty.

02 Juzny pohlad z vozovky 200728 DT 2437
Juลพnรฝ pohฤพad z vozovky, most Monoลกtor | Zdroj: DOPRAVOPROJEKT

Piliere na umelรฝch ostrovoch

Vลกetky tri podpery umiestnenรฉ v toku postavili pomocou umelรฝch ostrovov. Zakladanie mosta bolo vyrieลกili so ลพelezobetรณnovรฝmi pilรณtami s priemerom 1,5 metra a dฤบลพkou 12, 15 a 17,5 metra, ktorรฉ podopierajรบ zรกkladovรฉ dosky (okrem opory na slovenskej strane, ktorรก mรก ploลกnรฉ zakladanie). Piliere sรญce na prvรฝ pohฤพad vyzerajรบ podobne, sรบ vลกak vรฝrazne odliลกnรฉ nielen svojimi rozmermi, ale aj funkciou.

Pozostรกvajรบ z dolnej masรญvnej ลพelezobetรณnovej ฤasti, votknutej do zรกkladovej dosky, ktorรก je ukonฤenรก nad maximรกlnou povodลˆovou hladinou, a z hornej ลกtรญhlejลกej steny s odฤพahฤenรฝm polkruhovรฝm otvorom v strednej ฤasti. Obe ฤelรก dolnej ฤasti pilierov v koryte rieky svojรญm tvarom pripomรญnajรบ gotickรบ klenbu a sรบ obloลพenรฉ kamennรฝm obkladom.

Pylรณn a jeho vรฝstavba

Odliลกnosลฅ piliera ฤ. 3 spoฤรญva predovลกetkรฝm v tom, ลพe do spodnej stavby je zakotvenรก oceฤพovรก konลกtrukcia pylรณnu. Tento pilier prenรกลกa pomocou pevnรฉho loลพiska do zรกkladov okrem prieฤnych vodorovnรฝch sรญl aj nemalรฉ pozdฤบลพne sily, vznikajรบce najmรค od seizmickรฝch รบฤinkov. Konลกtrukcia pylรณnu je umiestnenรก excentricky k osi mosta na poprรบdnu stranu piliera v strede koryta rieky a naklรกลˆa sa nad vozovku.

05 Lavobrezny zapadny pohlad 20200710 nif 3
Most Monoลกtor | Zdroj: DOPRAVOPROJEKT

Vnรบtornรบ tlaฤenรบ ฤasลฅ spriahnutรฉho prierezu nosnej konลกtrukcie pylรณnu, ktorรก je z dรดvodu veฤพkej excentricity zaลฅaลพenรก veฤพkรฝm ohybovรฝm momentom, vyplnili ลพelezobetรณnom do vรฝลกky 90 metrov. ล รญrka prierezu v smere osi mosta je konลกtantnรก, presne 4 metre.

Zvรคzok 19 rovnobeลพnรฝch sedempramennรฝch lรกn zabudovanรฝ vo vnรบtri v oblรบkovej ลฅahanej strane prierezu umoลพลˆuje okrem nosnej funkcie kompenzovanie deformรกciรญ vznikajรบcich od zmraลกลฅovania a dotvarovania betรณnu poฤas vรฝstavby. Oceฤพovรก ฤasลฅ pylรณnu je v dolnej ฤasti votknutรก do betรณnovรฉho drieku, v ktorom je zabetรณnovanรก aj oceฤพovรก vzpera pylรณnu.

Najnรกroฤnejลกia ฤasลฅ realizรกcie

Most slรบลพi osobnej aj nรกkladnej doprave prostrednรญctvom hlavnej cesty s dvoma pruhmi. Okrem toho sa na ลˆom nachรกdza aj chodnรญk pre peลกรญch a cyklocesta. Najลฅaลพลกou a logisticky najnรกroฤnejลกou ฤasลฅou tejto stavby bola prรกve vรฝstavba pylรณnu, keฤลพe iลกlo o prรกcu vo vรฝลกke a v sลฅaลพenรฝch podmienkach, priฤom sa na nej podieฤพalo viacero profesiรญ.

Svojรญm tvarom a prierezom naลˆ nadvรคzuje aj verejnรฉ osvetlenie dotvรกrajรบce unikรกtny celok, ktorรฝ vynikรก svojou koncepciou, technickรฝmi parametrami aj spรดsobom realizรกcie.

Pozdฤบลพny rez pรดdorys
06 Lavobrezny severozapadny pohlad 20200710 nif
13 Nocny juzny pohlad Karkus DSC 0435
Most Monoลกtor
05 Lavobrezny zapadny pohlad 20200710 nif 3
02 Juzny pohlad z vozovky 200728 DT 2437
11 Zatazovacia skuska 20200516 nif 0931
09 Montaz posledneho dielca pylonu 191111 DT 0192

Most Monoลกtor

Vรฝลกka investรญcie: 95,7 mil. โ‚ฌ
Stavebnรญk: NIF Zrt.
Architekti: Ladislav Nagy (ideovรฝ nรกvrh), Ivan Marko (urbanistickรก kompozรญcia)
Projektanti architektonickej ฤasti: Lรกszlรณ Mรกtyรกssy (Maฤarsko), Ladislav Nagy (Slovensko)
Zhotoviteฤพ stavby: H-M DUNA-HรD Konzorcium
Realizรกcia: 8/2017 โ€“ 5/2020

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ASB ล peciรกli TOP 50 2022.