Komรกrลanskรฝ most Monoลกtor patrรญ medzi svetovรฉ unikรกty
Most s unikรกtnym vzhฤพadom spojil dva brehy Dunaja, a to po 16-roฤnej prรกci projektantov, investorov aj zhotoviteฤพov. Cezhraniฤnรฝ projekt bol ลกpecifickรฝ v tom, ลพe musel vyhovovaลฅ zรกkonom a technickรฝm predpisom platnรฝm na Slovensku aj v Maฤarsku.
Unikรกtny cestnรฝ most, ktorรฝ je aktuรกlne najvyลกลกรญm na Dunaji, pozostรกva z piatich polรญ. Hlavnรฉ strednรฉ polia premosลฅuje zavesenรก nosnรก oceฤพovรก konลกtrukcia s jednรฝm pylรณnom vejรกrovej sรบstavy, na ktorรบ sรบ sa obidvoch koncov pripojili spojitรฉ nosnรญky pri obidvoch brehoch.
Usporiadanie oceฤพovรฉho pylรณnu je asymetrickรฉ โ mรก tvar pรญsmena L a stojรญ na nรกvodnej strane s naklonenรญm nad most v prieฤnom smere. To z neho robรญ dominantu mosta. Jeho vรฝลกka nad niveletou cesty je 94,5 metra.
Svetovรฝ unikรกt
Pri nรกvrhu rieลกenia prieฤne ลกikmej jednopylรณnovej zavesenej nosnej konลกtrukcie mosta rozhodovali miestne geografickรฉ podmienky, najmรค o 15 metrov vyลกลกรญ breh na maฤarskej strane, ako aj terรฉn za pribliลพne 10 metrov vysokou povodลovou hrรกdzou na slovenskej strane.
Pylรณn ako zรกkladnรฝ prvok spฤบลa sรบฤasnรฉ statickรฉ a estetickรฉ poลพiadavky a je dominantou celej sรบstavy. Jeho tvarovanie zvyลกuje prestรญลพ celรฉho architektonickรฉho rieลกenia. Vรฝstavbou jednostranne zavesenรฉho mostnรฉho trรกmu v pozdฤบลพnom smere sa vo svete preslรกvilo len niekoฤพko mostov a tento ojedinelรฝ spรดsob jednostrannรฉho zavesenia radรญ most Monoลกtor medzi svetovรฉ unikรกty.
Piliere na umelรฝch ostrovoch
Vลกetky tri podpery umiestnenรฉ v toku postavili pomocou umelรฝch ostrovov. Zakladanie mosta bolo vyrieลกili so ลพelezobetรณnovรฝmi pilรณtami s priemerom 1,5 metra a dฤบลพkou 12, 15 a 17,5 metra, ktorรฉ podopierajรบ zรกkladovรฉ dosky (okrem opory na slovenskej strane, ktorรก mรก ploลกnรฉ zakladanie). Piliere sรญce na prvรฝ pohฤพad vyzerajรบ podobne, sรบ vลกak vรฝrazne odliลกnรฉ nielen svojimi rozmermi, ale aj funkciou.
Pozostรกvajรบ z dolnej masรญvnej ลพelezobetรณnovej ฤasti, votknutej do zรกkladovej dosky, ktorรก je ukonฤenรก nad maximรกlnou povodลovou hladinou, a z hornej ลกtรญhlejลกej steny s odฤพahฤenรฝm polkruhovรฝm otvorom v strednej ฤasti. Obe ฤelรก dolnej ฤasti pilierov v koryte rieky svojรญm tvarom pripomรญnajรบ gotickรบ klenbu a sรบ obloลพenรฉ kamennรฝm obkladom.
Pylรณn a jeho vรฝstavba
Odliลกnosลฅ piliera ฤ. 3 spoฤรญva predovลกetkรฝm v tom, ลพe do spodnej stavby je zakotvenรก oceฤพovรก konลกtrukcia pylรณnu. Tento pilier prenรกลกa pomocou pevnรฉho loลพiska do zรกkladov okrem prieฤnych vodorovnรฝch sรญl aj nemalรฉ pozdฤบลพne sily, vznikajรบce najmรค od seizmickรฝch รบฤinkov. Konลกtrukcia pylรณnu je umiestnenรก excentricky k osi mosta na poprรบdnu stranu piliera v strede koryta rieky a naklรกลa sa nad vozovku.
Vnรบtornรบ tlaฤenรบ ฤasลฅ spriahnutรฉho prierezu nosnej konลกtrukcie pylรณnu, ktorรก je z dรดvodu veฤพkej excentricity zaลฅaลพenรก veฤพkรฝm ohybovรฝm momentom, vyplnili ลพelezobetรณnom do vรฝลกky 90 metrov. ล รญrka prierezu v smere osi mosta je konลกtantnรก, presne 4 metre.
Zvรคzok 19 rovnobeลพnรฝch sedempramennรฝch lรกn zabudovanรฝ vo vnรบtri v oblรบkovej ลฅahanej strane prierezu umoลพลuje okrem nosnej funkcie kompenzovanie deformรกciรญ vznikajรบcich od zmraลกลฅovania a dotvarovania betรณnu poฤas vรฝstavby. Oceฤพovรก ฤasลฅ pylรณnu je v dolnej ฤasti votknutรก do betรณnovรฉho drieku, v ktorom je zabetรณnovanรก aj oceฤพovรก vzpera pylรณnu.
Najnรกroฤnejลกia ฤasลฅ realizรกcie
Most slรบลพi osobnej aj nรกkladnej doprave prostrednรญctvom hlavnej cesty s dvoma pruhmi. Okrem toho sa na ลom nachรกdza aj chodnรญk pre peลกรญch a cyklocesta. Najลฅaลพลกou a logisticky najnรกroฤnejลกou ฤasลฅou tejto stavby bola prรกve vรฝstavba pylรณnu, keฤลพe iลกlo o prรกcu vo vรฝลกke a v sลฅaลพenรฝch podmienkach, priฤom sa na nej podieฤพalo viacero profesiรญ.
Svojรญm tvarom a prierezom naล nadvรคzuje aj verejnรฉ osvetlenie dotvรกrajรบce unikรกtny celok, ktorรฝ vynikรก svojou koncepciou, technickรฝmi parametrami aj spรดsobom realizรกcie.
Most Monoลกtor
Vรฝลกka investรญcie: 95,7 mil. โฌ
Stavebnรญk: NIF Zrt.
Architekti: Ladislav Nagy (ideovรฝ nรกvrh), Ivan Marko (urbanistickรก kompozรญcia)
Projektanti architektonickej ฤasti: Lรกszlรณ Mรกtyรกssy (Maฤarsko), Ladislav Nagy (Slovensko)
Zhotoviteฤพ stavby: H-M DUNA-HรD Konzorcium
Realizรกcia: 8/2017 โ 5/2020