Koneฤne lepลกie cyklotrasy? Novรฝ manuรกl predpovedรก Bratislave lepลกiu cyklistickรบ infraลกtruktรบru
Hlavnรฉ mesto zรญskava poslednรฉ roky ucelenejลกรญ vzhฤพad vฤaka princรญpom a ลกtandardom od Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislavy (MIB).
Ten pripravil od svojho vzniku uลพ 20 koncepฤnรฝch dokumentov, ktorรฉ urฤujรบ jasnรฉ pravidlรก pre kompaktnรฝ vizuรกl verejnรฝch priestorov. Ide naprรญklad o osรกdzanie prรญstreลกkov mestskej hromadnej dopravy, pitnรฝch fontรกn, dlรกลพdenia chodnรญkov, umiestลovania zรกbradlรญ a najnovลกie aj navrhovania priestorov cyklotrรกs.
Bratislava urobila za poslednรฉ obdobieย pokrok k modernizรกcii ulรญc a verejnรฝch priestorov. Dopomohli k tomu aktuรกlne uลพ dve desiatky koncepฤnรฝch dokumentov z dielne MIB-u, ktorรฉ sa systematicky venujรบ dizajnu ฤi umiestneniu prvkov vo verejnom priestore. Navrhnutรฝmi pravidlami sa riadia prรญsluลกnรฉ mestskรฉ organizรกcie, ktorรฉ zastreลกujรบ naprรญklad vรฝmenu zastรกvok mestskej hromadnej dopravy, lรกmp pouliฤnรฉho osvetlenia, mobiliรกru, modernizรกciu chodnรญkov ฤi vysรกdzanie novรฝch stromov.ย
Tieto pravidlรก sa tak v poslednom obdobรญ hojne pouลพรญvajรบ pri rekonลกtrukciรกch, ktorรฉ iniciuje Hlavnรฉ mesto spoloฤne s Metropolitnรฝm inลกtitรบtom Bratislavy. Komplexnรฝ prรญstup k obnove ulรญc vidno na nedรกvno zmodernizovanej Krรญลพnej, Dunajskej ฤi Mรฝtnej, kde sa uplatnili viacerรฉ princรญpy a ลกtandardy. Pravidlami sa vลกak nemusรญ riadiลฅ len Magistrรกt, mรดลพu ich na dobrovoฤพnej bรกze vyuลพรญvaลฅ aj mestskรฉ ฤasti alebo sรบkromnรญ investori.
Aktuรกlne sa v Bratislave menรญ ฤoraz viac dopravnรฝch ostrovฤekov z betรณnovรฝch plรดch na rozkvitnutรฉ miesta, ktorรฉ zlepลกujรบ mikroklรญmu aj atmosfรฉru ulice. Novinkou je aj novรฝ dizajn pitnรฝch fontรกn, ktorรฝ neumocลuje vizuรกlny smog. ฤalลกรญm benefitom je, ลพe fontรกny sรบ bezbariรฉrovรฉ a lepลกie sa k nim dostanรบ aj ฤพudia so zdravotnรฝm znevรฝhodnenรญm. Po novom sa smetnรฉ koลกe neosรกdzajรบ v bezprostrednej blรญzkosti laviฤiek, ale minimรกlne 1,5 metra od nich. ฤฝudรญ tak neruลกรญ hmyz alebo neprรญjemnรฝ zรกpach.
Manuรกly naลกli svoje uplatnenie aj pri celomestskej vรฝmene prรญstreลกkov na zastรกvkach ฤi verejnรฉho osvetlenia. Vฤaka tomu sa tieto pomerne husto zastรบpenรฉ prvky vo verejnom priestore vymieลajรบ jednotne, aby sa predchรกdzalo vizuรกlnemu smogu. Podฤพa jednotnรฉho nรกvodu sa riadia aj modernizรกcie chodnรญkov. Tento nรกvod naviac dopฤบลa zonรกcia, ktorรก systematicky upravuje druh povrchu na zรกklade toho, kde sa chodnรญk vย rรกmci Bratislavy nachรกdza. Vรฝznamnรฉ ulice majรบ byลฅ naprรญklad z betรณnovej dlaลพby, tak ako nedรกvno zmodernizovanรก Mรฝtna.
Novรฉ pravidlรก vลกak neovplyvลujรบ len vzhฤพad ulice. Vฤaka premyslenejลกej vรฝsadbe sa mรดลพe predฤบลพiลฅ ลพivotnosลฅ zelene aj o desiatky rokov. V sรบฤasnosti mesto postupuje pri vysรกdzanรญ aj starostlivosti o stromy podฤพa prรญsluลกnรฝch manuรกlov, ktorรฉ detailne popisujรบ, ako sa sprรกvne staraลฅ o zeleล v meste, ale aj ฤo treba dodrลพaลฅ pri vysรกdzanรญ novej.ย
โSom rรกd, ลพe postupnรฝm uplatลovanรญm pravidiel zย naลกich manuรกlov dostรกva mesto a jeho verejnรฉ priestory jednotnรฝ vzhฤพad bez vizuรกlneho smogu aย bariรฉr. Ide oย dรดleลพitรบ tรญmovรบ prรกcu rรดznych mestskรฝch inลกtitรบciรญ, ktorรฉ sa podieฤพajรบ na tom, aby naลกe nรกvrhy neostali len na papieri,โ povedal Roman ลฝitลanskรฝ, riaditeฤพ Sekcie verejnรฝch priestorov z MIB.
Koncepฤnรฝ inลกtitรบt dnes rozลกรญril princรญpy a ลกtandardy o dvadsiatu dokumentรกciu, zameriavajรบcu sa na navrhovanie priestorov cyklotrรกs. Dopyt po bezpeฤnej aย pohodlnej sieti cyklotrรกs rezonuje vย mnohรฝch eurรณpskych metropolรกch. โAj Bratislava si uvedomuje dรดleลพitosลฅ rozvoja tejto formy dopravy, aย preto sa vย rรกmci strategickรฉho dokumentu Bratislava 2030 zaviazala, ลพe do roku 2030 bude vย hlavnom meste 180 km segregovanรฝch cyklistickรฝch komunikรกciรญ, priฤom aktuรกlny stav je 118 km,โ informuje Metropolitnรฝ inลกtitรบt Bratislavy.ย
Aktuรกlna dokumentรกcia obsahovo nahrรกdza a dopฤบลa niekoฤพko rokov starรบ metodiku navrhovania cyklistickรฝch komunikรกciรญ na รบzemรญ Bratislavy, ktorรก uลพ nespฤบลala aktuรกlne potreby cyklistov. Novรฝ manuรกl tak prinรกลกa pravidlรก, ktorรฉ sa tรฝkajรบ najmรค rozmerov cyklistickรฝch komunikรกcii, a tieลพ bezpeฤnostnรฝch odstupov od chodnรญkov, pรกsu mobiliรกru ฤi zelene. Oproti predoลกlรฝm dokumentom taktiteลพ navrhuje, aby boli cyklotrasy ลกirลกie, ฤo zabezpeฤรญ cyklistom nielen bezpeฤnejลกiu, ale aj komfortnejลกiu jazdu.
Dokument sa tieลพ venuje modelovรฝm situรกciรกm, ktorรฉ prehฤพadnejลกie ilustrujรบ moลพnรฉ rieลกenia aลพ na รบrovni potenciรกlnych situรกciรญ, ktorรฉ sa mรดลพu udiaลฅ v rรดznych uliฤnรฝch profiloch. Takรกto miera detailu prinรกลกa lepลกie podchytenie finรกlnej realizรกcie cyklotrรกs tak, aby boli skutoฤne pohodlnรฉ pre cyklistov.
V niektorรฝch prรญpadoch (napr. segregovanรก cyklistickรก komunikรกcia) idรบ tieto Princรญpy a ลกtandardy nad rรกmec poลพiadaviek jednotlivรฝch dokumentov za รบcฬelom vytvรกrania komfortnejลกรญch cyklistickรฝch komunikรกciรญ. Na druhรบ stranu, nepoฤรญtajรบ s pouลพรญvanรญm niektorรฝch typologickรฝch prvkov โ naprรญklad cyklistickรฝch piktogramov โ v rรกmci tvorby kvalitnej, bezpeฤnej a komfortnej cyklistickej infraลกtruktรบry.ย
Do procesu tvorby a pripomienkovania dokumentu prizval MIB aj odbornรญkov na cyklodopravu z mesta, a tieลพ ฤlenov obฤianskeho zdruลพenia Cyklokoalรญcia. โMIB mรก do budรบcna v plรกne vypracovaลฅ aj ฤalลกie dokumenty, ktorรฉ sa budรบ detailne venovaลฅ dizajnu cyklotrรกs a ich krรญลพeniu v priestore,โ objasลuje svoje zรกmery inลกtitรบt.ย
Nedostatoฤnรก cyklistickรก infraลกtruktรบra je v Bratislave, ลพiaฤพ, neลพelanรฝm faktom. Nesรบvislรก sieลฅ cyklistickรฝch komunikรกciรญ vyplรฝva aj z dlhodobej absencie strategickรฉho dokumentu rozvoja cyklistickej dopravy, nรกsledkom ฤoho jeย nejasnostฬ prioritizรกcie รบcฬastnรญkov dopravy a nรกslednรฝ konflikt medzi cyklistami a vodiฤmi, ako i poruลกovanie pravidiel.
Najnovลกรญ manuรกl mรก veฤพkรฝ potenciรกl tento, ale i viacerรฉ problรฉmy zmeniลฅ k lepลกiemu. Je detailnรฝ, zobrazuje konkrรฉtne situรกcie a udรกva vhodnรฉ prรญklady cyklotrรกs zo zahraniฤia ako Holandsko, ฤo je cyklistickรก veฤพmoc. Bratislava tak momentรกlne zรญskala dรดleลพitรฝ dokument, ktorรฝ bude maลฅ vรฝraznรฝ vplyv na budรบce cyklotrasy v hlavnom meste.ย
V sรบฤasnosti je to totiลพ neรบspech. Naplรกnovanรฝ poฤet kilometrov segregovanรฝch cyklotrรกs sa nepodarilo naplniลฅ, ฤo v minulosti viackrรกt potvrdil aj primรกtor Matรบลก Vallo. Podฤพa sprรกvy Magistrรกtu z marca tohto roku je zrejmรฉ, ลพe mesto sa chce opรคลฅ pokรบsiลฅ o rozvoj cyklistickej dopravy aj dnes.ย
V roku 2023 sรบ tak pripravenรฉ na spracovanie tri technickรฉ ลกtรบdie vedenia cyklistickej dopravy na hlavnรฝch mestskรฝch cyklotrasรกch v celkovej dlฬลพke 7,1 kilometra. Plรกnovanรฉ je tieลพ preklopenie pripravenรฝch osemnรกstich technickรฝch ลกtรบdiรญ do projektovej dokumentรกcie pre zรญskanie รบzemnรฉho rozhodnutia spolu so zรญskanรญm รบzemnรฉho rozhodnutia v celkovej dlฬลพke 36,4 kilometra.
O zรญskanie stavebnรฉho povolenia sa Hlavnรฉ mesto pokรบsi na ลกiestich รบsekoch v celkovej dlฬลพke 6,2 kilometra. Realizรกcia novej cyklistickej infraลกtruktรบry, pozostรกvajรบcej z rekonลกtrukcie chodnรญkov, vytvorenie novรฝch chodnรญkov a osadenie novรฉho dopravnรฉho znacฬenia, je plรกnovanรก na piatich รบsekoch v dlฬลพke 6,27 kilometra.
Kvalitnรฝ verejnรฝ priestor je jednรฝm zo zรกkladnรฝch predpokladov dobrej kvality ลพivota v meste a vplรฝva na pocit bezpeฤnosti ฤi zdravie ฤพudรญ, ktorรญ v ลom ลพijรบ. Sรบฤasลฅou tohto verejnรฉho priestoru vลกak musia byลฅ aj kvalitnรฉ cyklotrasy, vo vรฝstavbe ktorรฝch momentรกlne Bratislava zaostรกva.
Novรฝ manuรกl z dielne MIB-u je tak nanajvรฝลก vรญtanou novinkou, ktorรก mรก veฤพkรฝ potenciรกl zmeniลฅ zauลพรญvanรฉ a premeniลฅ bratislavskรฉ cyklotrasy na kvalitnejลกie รบseky, kde cyklisti nebudรบ v nebezpeฤenstve a v kolรญznych situรกciach. Ale prรกve naopak, cyklotrasy budรบ bezpeฤnรฉ, obyvateฤพmi vyhฤพadรกvanรฉ a vo veฤพkom vyuลพรญvanรฉ โ to je cieฤพ, ku ktorรฉmu sa musรญ Bratislava dostaลฅ.