Konferencia Betรณnovรฉ vozovky 2009
Dลa 12. novembra 2009 sa konala v Bratislave medzinรกrodnรก konferencia Betรณnovรฉ vozovky 2009 za รบฤasti vyลกe 80 hostรญ โ prednรกลกateฤพov, odbornรญkov z projekcie, realizรกcie cestnรฝch stavieb, vysokรฝch ลกkรดl, vรฝrobcov cementu a betรณnu a ฤalลกรญch oodbornรญkov z oblasti stavebnรญctva. Konferencia sa konala pod zรกลกtitou Ministerstva dopravy, pรดลกt a telekomunikรกciรญ SR a Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s.
Dr. Gรผnter Breyer, Spolkovรฉ ministerstvo dopravy Viedeล
Novรฉ betรณnovรฉ vozovky โ smernica RVS 08.17.02. Zรกsady zabezpeฤenia systรฉmu kvality pre povrchy vozoviek
Dipl. -Ing. Dr. Johannes Steigenberger, Forschungsinstitut der VรZ Rakรบsko
Betรณnovรฉ kruhovรฉ objazdy โ skรบsenosti z Rakรบska
Dipl. -Ing. Martin Peyerl, Vereinigung der รsterreichischen Zementindustrie
Svetlรฉ betรณnovรฉ povrchy ako ochrana pre prehriatรญm v mestรกch
Dr. Stefan Krispel, Vereinigung der รsterreichischen Zementindustrie
Znรญลพenie ลกkodlivรฝch splodรญn dopravy pri betรณnovรฝch povrchoch โ novรฉ vรฝsledky vรฝvoja
Dipl. -Ing. Tim Alte-Teigeler, OTTO ALTE-TEIGELER GMBH Nemecko
Vymรฝvanรฉ povrchy betรณnu betรณnovรฝch vozoviek v Nemecku
Pokrok v posudzovanรญ vรฝhodnosti cementobetรณnovรฝch vozoviek sa na Slovensku nepodarilo urobiลฅ. Z tohto dรดvodu bolo potrebnรฉ zรกkladnรบ myลกlienku konferencie smerovaลฅ k pochopeniu otรกzky preฤo budovaลฅ vozovky s betรณnovรฝm krytom. Spรดsob realizรกcie takรฝchto vozoviek je v sรบฤasnosti technicky a technologicky dobre zvlรกdnutรฝ, ฤo dokazuje aj stav a rozsah ich budovania v ฤeskej republike, Rakรบsku a Nemecku.
Betรณn, najsilnejลกรญ stavebnรฝ materiรกl, sa ako konลกtrukฤnรฝ materiรกl podฤพa historickรฝch zรกznamov uplatnil pri budovanรญ akvaduktov a ciest uลพ pred vyลกe 2000 rokmi v Rรญme. Je znรกme, ลพe s vyuลพitรญm tohto materiรกlu Rimania vybudovali pribliลพne 8 500 km ciest a starovekรญ Egypลฅania uลพ vtedy pouลพรญvali ako prรญsady vรกpno a sadru. Hovorรญ sa, ลพe Rimania na zoslabenie zmraลกลฅovania pridรกvali do zmesi zvieraciu krv alebo konskรฉ vlasy. Po pรกde Rรญmskej rรญลกe sa betรณn prestal pouลพรญvaลฅ na mnoho stรกroฤรญ.
Novodobรก histรณria vyuลพitia betรณnu ako konลกtrukฤnรฉho materiรกlu na budovanie ciest sa zaฤala pรญsaลฅ v USA v 90. rokoch 19. storoฤia, keฤ sa betรณnovรฝ povrch uplatnil na celej ulici v Ohiu. Neskรดr sa rozลกรญril do celรฉho sveta. Cementobetรณnovรฉ povrchy boli vo svojich zaฤiatkoch menej kvalitnรฉ a mali tendenciou drobiลฅ sa, preto sa mnohรฉ nahradili asfaltovรฝmi. Prรญvrลพenci cementobetรณnovรฝch (CB) vozoviek sa vลกak nevzdรกvali a postupne, vฤaka testom, zlepลกovali kvalitu ich povrchov aลพ na dneลกnรบ รบroveล. Moลพno povedaลฅ, ลพe prevรกdzkovรก spรดsobilosลฅ CB vozoviek definovanรก rovnosลฅou a drsnosลฅou povrchu je v sรบฤasnosti rovnakรก ako pri asfaltovรฝch vozovkรกch.
V sรบฤasnosti sa cementobetรณnovรฉ kryty pouลพรญvajรบ pri rekonลกtrukciรกch a na novรฝch diaฤพniciach najmรค v รบsekoch s vysokou intenzitou dopravy, predovลกetkรฝm na diaฤพniciach, รบsekoch s nadmernรฝm namรกhanรญm vrstiev krytu vozovky (stรบpania a klesania, รบseky s nรญzkou rรฝchlosลฅou dopravnรฉho prรบdu, plochy na statickรบ dopravu a pod.) a tam, kde sa vyลพadujรบ lepลกie parametre svetelnosti a poลพiarnej bezpeฤnosti krytu (tunely). ฤo sa tรฝka diaฤพnic, cementobetรณnovรฉ vozovky sa uplatnili najmรค v Belgicku, Nemecku, Francรบzsku, ale predovลกetkรฝm v USA, kde ostali tomuto materiรกlu vernรญ.
Betรณn ako konลกtrukฤnรฝ materiรกl mรก mnohรฉ kladnรฉ vlastnosti, ako sรบ pevnosลฅ, stabilita, trvanlivosลฅ, nehorฤพavosลฅ, odolnosลฅ proti unikajรบcemu palivu a podobne. Vysokรก tuhosลฅ betรณnu zabezpeฤuje rovnomernรฉ rozdelenie zaลฅaลพenia zaprรญฤinenรฉho dopravou do podkladovรฝch vrstiev vozovky.
Investiฤnรฉ nรกklady na vyhotovenie CB vozoviek sรบ v porovnanรญ s nรกkladmi na realizรกciu asfaltovรฝch vozoviek vyลกลกie. Keฤ vลกak berieme do รบvahy sรบฤet investiฤnรฝch nรกkladov a nรกklady na opravy a รบdrลพbu, ceny za CB vozovky a asfaltovรฉ vozovky sรบ porovnateฤพnรฉ. Pri pouลพitรญ kvalitnรฝch materiรกlov, dodrลพanรญ technologickรฝch postupov vyhotovenia a ostatnรฝch nรกleลพitostรญ moลพno zรญskaลฅ vozovku s dlhou ลพivotnosลฅou, prijateฤพnejลกiu pre ลพivotnรฉ prostredie.
Sรบ to kritรฉriรก, ktorรฉ presvedฤili Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ, a. s. (NDS). Prvou lastoviฤkou v implementรกcii cementobetรณnovรฝch vozoviek je ich pouลพรญvanie v tuneloch, kde si to vyลพadujรบ bezpeฤnostnรฉ predpisy. V blรญzkej budรบcnosti sa plรกnuje vyuลพitie CB vozovky na diaฤพnici D1, konkrรฉtne na รบseku s najvรคฤลกou dopravnou zaลฅaลพenosลฅou (okrem Prรญstavnรฉho mosta), a to na รบseku Bratislava โ Trnava, ktorรฝ sa v rรกmci plnej rekonลกtrukcie prebuduje na cementobetรณnovรบ vozovku. NDS mรก v plรกne prehodnotiลฅ vรฝhody pouลพitia CB vozovky z hฤพadiska dlhลกej ลพivotnosti na celom ลฅahu pripravovanรฉho obchvatu Bratislavy, na diaฤพnici D4 a poฤas rekonลกtrukcie D2 Bratislava โ ลกtรกtna hranica SR/ฤR.
Dรบfame, ลพe konferencia Betรณnovรฉ vozovky 2009 rozลกรญri poznatky odbornej verejnosti na Slovensku a prispeje k skvalitneniu slovenskรฝch ciest a vyลกลกej spokojnosti motoristov.
Zdroj: BetรณnRacio