Konferencia Betรณnovรฉ vozovky 2009

Partneri sekcie:

Dลˆa 12. novembra 2009 sa konala v Bratislave medzinรกrodnรก konferencia Betรณnovรฉ vozovky 2009 za รบฤasti vyลกe 80 hostรญ โ€“ prednรกลกateฤพov, odbornรญkov z projekcie, realizรกcie cestnรฝch stavieb, vysokรฝch ลกkรดl, vรฝrobcov cementu a betรณnu a ฤalลกรญch oodbornรญkov z oblasti stavebnรญctva. Konferencia sa konala pod zรกลกtitou Ministerstva dopravy, pรดลกt a telekomunikรกciรญ SR a Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s.

Na Slovensku sa uลพ konali konferencie o betรณnovรฝch vozovkรกch v rokoch 2003, 2005 a 2007. Slovenskรฉ konferencie sa striedajรบ s konferenciami konanรฝmi v ฤŒeskej republike (doteraz 2002, 2004, 2006 a 2008). V roku 2008 sa konferencia v ฤŒR konala 30. 10. 2008 v Kromฤ›ล™รญลพi a odznelo na nej niekoฤพko zaujรญmavรฝch prรญspevkov odbornรญkov z Rakรบska a Nemecka. Informรกcie boli veฤพmi vhodnรฉ pre slovenskรบ odbornรบ verejnosลฅ. Na konferencii odzneli tieto prรญspevky:

Dr. Gรผnter Breyer, Spolkovรฉ ministerstvo dopravy Viedeลˆ
Novรฉ betรณnovรฉ vozovky โ€“ smernica RVS 08.17.02. Zรกsady zabezpeฤenia systรฉmu kvality pre povrchy vozoviek

Dipl. -Ing. Dr. Johannes Steigenberger, Forschungsinstitut der Vร–Z Rakรบsko
Betรณnovรฉ kruhovรฉ objazdy โ€“ skรบsenosti z Rakรบska

Dipl. -Ing. Martin Peyerl, Vereinigung der ร–sterreichischen Zementindustrie
Svetlรฉ betรณnovรฉ povrchy ako ochrana pre prehriatรญm v mestรกch

Dr. Stefan Krispel, Vereinigung der ร–sterreichischen Zementindustrie
Znรญลพenie ลกkodlivรฝch splodรญn dopravy pri betรณnovรฝch povrchoch โ€“ novรฉ vรฝsledky vรฝvoja

Dipl. -Ing. Tim Alte-Teigeler, OTTO ALTE-TEIGELER GMBH Nemecko
Vymรฝvanรฉ povrchy betรณnu betรณnovรฝch vozoviek v Nemecku

Pokrok v posudzovanรญ vรฝhodnosti cementobetรณnovรฝch vozoviek sa na Slovensku nepodarilo urobiลฅ. Z tohto dรดvodu bolo potrebnรฉ zรกkladnรบ myลกlienku konferencie smerovaลฅ k pochopeniu otรกzky preฤo budovaลฅ vozovky s betรณnovรฝm krytom. Spรดsob realizรกcie takรฝchto vozoviek je v sรบฤasnosti technicky a technologicky dobre zvlรกdnutรฝ, ฤo dokazuje aj stav a rozsah ich budovania v ฤŒeskej republike, Rakรบsku a Nemecku.

Betรณn, najsilnejลกรญ stavebnรฝ materiรกl, sa ako konลกtrukฤnรฝ materiรกl podฤพa historickรฝch zรกznamov uplatnil pri budovanรญ akvaduktov a ciest uลพ pred vyลกe 2000 rokmi v Rรญme. Je znรกme, ลพe s vyuลพitรญm tohto materiรกlu Rimania vybudovali pribliลพne 8 500 km ciest a starovekรญ Egypลฅania uลพ vtedy pouลพรญvali ako prรญsady vรกpno a sadru. Hovorรญ sa, ลพe Rimania na zoslabenie zmraลกลฅovania pridรกvali do zmesi zvieraciu krv alebo konskรฉ vlasy. Po pรกde Rรญmskej rรญลกe sa betรณn prestal pouลพรญvaลฅ na mnoho stรกroฤรญ.

Novodobรก histรณria vyuลพitia betรณnu ako konลกtrukฤnรฉho materiรกlu na budovanie ciest sa zaฤala pรญsaลฅ v USA v 90. rokoch 19. storoฤia, keฤ sa betรณnovรฝ povrch uplatnil na celej ulici v Ohiu. Neskรดr sa rozลกรญril do celรฉho sveta. Cementobetรณnovรฉ povrchy boli vo svojich zaฤiatkoch menej kvalitnรฉ a mali tendenciou drobiลฅ sa, preto sa mnohรฉ nahradili asfaltovรฝmi. Prรญvrลพenci cementobetรณnovรฝch (CB) vozoviek sa vลกak nevzdรกvali a postupne, vฤaka testom, zlepลกovali kvalitu ich povrchov aลพ na dneลกnรบ รบroveลˆ. Moลพno povedaลฅ, ลพe prevรกdzkovรก spรดsobilosลฅ CB vozoviek definovanรก rovnosลฅou a drsnosลฅou povrchu je v sรบฤasnosti rovnakรก ako pri asfaltovรฝch vozovkรกch.

V sรบฤasnosti sa cementobetรณnovรฉ kryty pouลพรญvajรบ pri rekonลกtrukciรกch a na novรฝch diaฤพniciach najmรค v รบsekoch s vysokou intenzitou dopravy, predovลกetkรฝm na diaฤพniciach, รบsekoch s nadmernรฝm namรกhanรญm vrstiev krytu vozovky (stรบpania a klesania, รบseky s nรญzkou rรฝchlosลฅou dopravnรฉho prรบdu, plochy na statickรบ dopravu a pod.) a tam, kde sa vyลพadujรบ lepลกie parametre svetelnosti a poลพiarnej bezpeฤnosti krytu (tunely). ฤŒo sa tรฝka diaฤพnic, cementobetรณnovรฉ vozovky sa uplatnili najmรค v Belgicku, Nemecku, Francรบzsku, ale predovลกetkรฝm v USA, kde ostali tomuto materiรกlu vernรญ.

Betรณn ako konลกtrukฤnรฝ materiรกl mรก mnohรฉ kladnรฉ vlastnosti, ako sรบ pevnosลฅ, stabilita, trvanlivosลฅ, nehorฤพavosลฅ, odolnosลฅ proti unikajรบcemu palivu a podobne. Vysokรก tuhosลฅ betรณnu zabezpeฤuje rovnomernรฉ rozdelenie zaลฅaลพenia zaprรญฤinenรฉho dopravou do podkladovรฝch vrstiev vozovky.

Investiฤnรฉ nรกklady na vyhotovenie CB vozoviek sรบ v porovnanรญ s nรกkladmi na realizรกciu asfaltovรฝch vozoviek vyลกลกie. Keฤ vลกak berieme do รบvahy sรบฤet investiฤnรฝch nรกkladov a nรกklady na opravy a รบdrลพbu, ceny za CB vozovky a asfaltovรฉ vozovky sรบ porovnateฤพnรฉ. Pri pouลพitรญ kvalitnรฝch materiรกlov, dodrลพanรญ technologickรฝch postupov vyhotovenia a ostatnรฝch nรกleลพitostรญ moลพno zรญskaลฅ vozovku s dlhou ลพivotnosลฅou, prijateฤพnejลกiu pre ลพivotnรฉ prostredie.

Sรบ to kritรฉriรก, ktorรฉ presvedฤili Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ, a. s. (NDS). Prvou lastoviฤkou v implementรกcii cementobetรณnovรฝch vozoviek je ich pouลพรญvanie v tuneloch, kde si to vyลพadujรบ bezpeฤnostnรฉ predpisy. V blรญzkej budรบcnosti sa plรกnuje vyuลพitie CB vozovky na diaฤพnici D1, konkrรฉtne na รบseku s najvรคฤลกou dopravnou zaลฅaลพenosลฅou (okrem Prรญstavnรฉho mosta), a to na รบseku Bratislava โ€“ Trnava, ktorรฝ sa v rรกmci plnej rekonลกtrukcie prebuduje na cementobetรณnovรบ vozovku. NDS mรก v plรกne prehodnotiลฅ vรฝhody pouลพitia CB vozovky z hฤพadiska dlhลกej ลพivotnosti na celom ลฅahu pripravovanรฉho obchvatu Bratislavy, na diaฤพnici D4 a poฤas rekonลกtrukcie D2 Bratislava โ€“ ลกtรกtna hranica SR/ฤŒR.

Dรบfame, ลพe konferencia Betรณnovรฉ vozovky 2009 rozลกรญri poznatky odbornej verejnosti na Slovensku a prispeje k skvalitneniu slovenskรฝch ciest a vyลกลกej spokojnosti motoristov.

Zdroj: BetรณnRacio

Najฤรญtanejลกie