konstrukcie vozoviek pouzivane na cestnej adialnicnej sieti vpolskej republike
Galรฉria(3)

Konลกtrukcie vozoviek pouลพรญvanรฉ na cestnej aย diaฤพniฤnej sieti vย Poฤพskej republike

Partneri sekcie:

Sรบฤasnรฝ รบtlm vรฝstavby infraลกtruktรบry na Slovensku nรบti stavebnรฉ spoloฤnosti zapojiลฅ sa do vรฝstavby infraลกtruktรบrnych projektov aj vย okolitรฝch ลกtรกtoch. Jednou zย krajรญn, ktorรก prezentuje ambiciรณzny program vรฝstavby diaฤพniฤnej aย cestnej siete, je Poฤพskรก republika. Spracovanรฝ prรญspevok si kladie za cieฤพ struฤne informovaลฅ odbornรบ verejnosลฅ oย tomto programe aย postavenรญ stmelenรฝch aย nestmelenรฝch vrstiev vozovky vย pouลพรญvanรฝch konลกtrukciรกch vozoviek.

obr2 5 big image
obr1 big image
Na zabezpeฤenie programu vรฝstavby prijala vlรกda Poฤพskej republiky viacerรฉ zรกvaลพnรฉ zรกkladnรฉ strategickรฉ dokumenty:

  • Program rozvoja Poฤพska do roku 2030,
  • Stratรฉgia rozvoja krajiny na roky 2007 โ€“ 2015,
  • Dopravnรก politika na roky 2006 โ€“ 2025, ktorรก je zameranรก na rozvoj hlavnej cestnej siete vย oblastiach, ako sรบ budovanie vybranรฝch รบsekov diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ, obchvaty miest, rekonลกtrukcie komunikรกciรญ so zรกmerom zvรฝลกenia bezpeฤnosti pri prechode cez mestรก aย ลพeleznice, program รบdrลพby aย rozvoja krajiny.

Hlavnรฝm dokumentom je vย sรบฤasnosti spracovanรฝ Program vรฝstavby nรกrodnรฝch ciest na roky 2011 โ€“ 2015. Tento ambiciรณzny dokument predstavuje na roky 2010 โ€“ 2016 vรฝstavbu 800 km diaฤพnic, 2 800 km rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ aย 800 km obchvatovรฝch komunikรกciรญ. Spolu ide oย 4ย 400 km cestnej infraลกtruktรบry.

Financovanie je zabezpeฤovanรฉ zย niekoฤพkรฝch zdrojov โ€“ zo ลกtรกtneho rozpoฤtu aย nรกrodnรฉho cestnรฉho fondu, fondov Eรš aย koncesnรฝm systรฉmom cez projekty PPP. Prioritami je vรฝstavba tรฝchto รบsekov diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ:

  • diaฤพnica A1 Gdansk โ€“ Lodลพ โ€“ Katovice โ€“ ลกt. hranica PL/CZ,
  • diaฤพnica A2 ลกt. hranica D/PL โ€“ Poznaลˆ โ€“ Lodลพ โ€“ Varลกava โ€“ ลกt. hranica PL/UA,
  • diaฤพnica A4/A18 ลกt. hranica D/PL โ€“ Vroclav โ€“ Katovice โ€“ Krakov โ€“ Rzeszรณw โ€“ ลกt. hranica PL/UA,
  • diaฤพnica A8 obchvat Vroclav,
  • rรฝchlostnรฉ komunikรกcie S1, S2, S3, S5, S7, S8, S17, S19, S69.

Spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., vย zdruลพenรญ sย poฤพskรฝmi spoloฤnosลฅami sa podieฤพa na vรฝstavbe tรฝchto รบsekov:

  • Sย 69 Mikuszowice โ€“ ลฝywiec (15,6 km),
  • Aย 4 Szarรณw โ€“ Brzesko (23,1 km),
  • Aย 4 Rzesรณw โ€“ Jaล›kรณw (41,2 km),
  • Aย 1 Strykรณw โ€“ Tuszyn (41,0 km).

ย 
Asfaltovรฉ vozovky naย vnรบtroลกtรกtnych cestรกch
Poฤพskรก republika ako jeden zo ลกtรกtov Eurรณpskej รบnie prevzala do svojej legislatรญvy sรบbor technickรฝch ลกpecifikรกciรญ zย oblasti navrhovania aย realizรกcie dopravnรฝch stavieb. Zย tohto pohฤพadu sรบbor poฤพskรฝch noriem PN, respektรญve PN EN aย technickรฝch podmienok WT zodpovedรก naลกej ลกtruktรบre STN aย TP.

Konลกtrukcie asfaltovรฝch vozoviek sรบ danรฉ technickรฝmi podmienkami (WT) vydanรฝmi GDDKiA, ฤo je obdoba naลกej Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, respektรญve Slovenskej sprรกvy ciest. Pre asfaltovรฉ vrstvy vozoviek platia TP Aslfaltovรฉ zmesi (WT-2 2010 Mieszanki mineralno-asfaltowe, Wymagania techniczne), ktorรฉ vychรกdzajรบ zo zรกkladnรฉho sรบboru PN EN 13108-1 aลพ 21. Vลกeobecnรก schรฉma konลกtrukcie netuhej aย tuhej vozovky, rozloลพenie jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch, stmelenรฝch aย nestmelenรฝch podkladanรฝch vrstiev vย konลกtrukciรญ vozovky sรบ uvedenรฉ vย tab. 1 aย 2.

Odporรบฤanรก zmes, spojivo aย kamenivo do jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev asfaltovรฝch vozoviek vย zรกvislosti od kategรณrie dopravnรฉho zaลฅaลพenia sรบ uvedenรฉ vย tab. 3.

Skladba tuhej vozovky diaฤพnice A1 Strykรณw โ€“ Tuszyn (na nรกsype vyลกลกom ako 1 m):

  • vrstva zย cementovรฉho betรณnuย ย ย  29 cm
  • geotextรญliaย ย ย  550 g/m2
  • podklad zย chudรฉho betรณnuย ย ย  20 cm
  • podkladovรก vrstva zย kameniva stabilizovanรฉho cementom 5,0 MPaย ย ย  15 cm
  • vrstva chrรกniaca pred mrazomย ย ย  20 cm
  • hornรก vrstva nรกsypu zย nenamล•zavej zeminyย ย ย  30 cm
Skladba tuhej vozovky diaฤพnice A1 Strykรณw โ€“ Tuszyn (na nรกsype niลพลกom ako 1 m):

  • vrstva zย cementovรฉho betรณnuย ย ย  29 cm
  • geotextรญliaย ย ย  550 g/m2
  • podklad zย betรณnu sย malรฝm mnoลพstvom cementuย ย ย  20 cm
  • podkladovรก vrstva zย kameniva stabilizovanรฉho cementom 5,0 MPa ย ย ย  15 cm
  • vrstva chrรกniaca pred mrazomย ย ย  20 cm
  • stabilizรกcia podloลพiaย ย ย  15 โ€“ 25 cm

Poลพiadavky na materiรกly doย asfaltovรฝch zmesรญ
Poลพiadavky na asfaltovรฉ spojivo sรบ podrobne stanovenรฉ vย TP Asfaltovรฉ zmesi ( WT-2 2010 Mieszanki mineralno-asfaltowe), podฤพa ktorรฝch moลพno pouลพiลฅ na vรฝrobu asfaltovรฝch zmesรญ tieto druhy asfaltu:

  • cestnรฉ asfalty podฤพa PN-EN 12591,
  • cestnรฉ asfalty tvrdรฉ podฤพa PN-EN 13924,
  • modifikovanรฉ asfalty podฤพa PN-EN 14023,
  • cestnรฉ asfalty viacdruhovรฉ podฤพa poลพiadaviek technickรฝch ลกpecifikรกciรญ,
  • prรญrodnรฉ asfalty aย asfaltovรฝ granulรกt do liatych asfaltov.

Poลพiadavky na kamenivo do asfaltovรฝch zmesรญ aย povrchovรฝch รบprav sรบ danรฉ technickรฝmi podmienkami WT-1 2010 Kruszywa do mieszaniek mineralno-asfaltowych iย powierzchniowych utrwalen na drogach krajowych, ktorรฉ vychรกdzajรบ zย PN-EN 13043 Kamenivo do bitรบmenovรฝch zmesรญ aย na nรกtery ciest, letรญsk aย inรฝch dopravnรฝch plรดch.
–>–>
Hydraulicky stmelenรฉ vrstvy vozoviek
Konลกtrukcie stmelenรฝch podkladovรฝch vrstiev sรบ danรฉ technickรฝmi podmienkami WT-5 2010 Mieszanki zwiazane spoiwem hydraulicznym do drรณg krajowych, ktorรฉ vychรกdzajรบ zย EN 14227 ฤasลฅ 1 โ€“ 5 Hydraulicky stmelenรฉ zmesi. ล pecifikรกcie aย EN 13286 ฤasลฅ 1 โ€“ 50.

Prรญsluลกnรฉ technickรฉ podmienky obsahujรบ tieto zmesi:

  • zmesi stmelenรฉ cementom,
  • zmesi stmelenรฉ troskou,
  • zmesi stmelenรฉ zmesnรฝm popolฤekom,
  • zmesi stmelenรฉ popolฤekom, respektรญve popolฤek,
  • zmesi spojenรฉ cestnรฝm spojivom.

Poลพiadavky na kamenivo sรบ vย sรบlade sย EN 13242: 2004 Kamenivo do nestmelenรฝch aย hydraulicky stmelenรฝch materiรกlov pouลพรญvanรฝch vย inลพinierskom staviteฤพstve aย pri vรฝstavbe ciest.

Nรกvrhovรฉ hodnoty pevnosti vย tlaku, cementom stmelenรฝch podkladovรฝch vrstiev sa stanovujรบ podฤพa PN-EN 14227-1 po 28 dลˆoch na troch valฤekoch. Triedy pevnosti vย tlaku sรบ C1, 5/2, C 3/4, C5/6, C8/10, C12/15, C16/20, C20/25.

Vย zรกvislosti od umiestnenia vย ลกtruktรบre vozovky aย od triedy zaลฅaลพenia sa stanovujรบ prรญsluลกnรฉ kritรฉriรก na jednotlivรฉ stavby. Ako spojivo sa pouลพรญva cement podฤพa poลพiadaviek PN-EN 197-1. Minimรกlny obsah cementu vย zรกvislosti od maximรกlneho zrna kameniva sa pohybuje od 3 do 5 %. Odolnosลฅ proti mrazu sa stanovuje na troch valฤekoch po 28 dลˆoch. Poฤet zmrazovacรญch cyklov je 14 pri zmrazovacej teplote โ€“23 ยฑ2 ยฐC vย trvanรญ 8ย hodรญn aย rozmrazovanรญ vo vode pri teplote 18 ยฑ2ย ยฐC vย trvanรญ 16 hodรญn. Vyhodnocuje sa index mrazu, priฤom pevnosti po zmrazovanรญ nesmรบ klesnรบลฅ oย viac ako 20 % oproti hodnote pevnosti vย tlaku Rc.

Pre zmesi stmelenรฉ troskou sa pouลพรญvajรบ tieto typy trosky:

  • troska vysokopecnรก, chladenรก vzduchom,
  • troska oceliarska, chladenรก vzduchom,
  • granulovanรก vysokopecnรก troska,
  • granulovanรก vysokopecnรก troska, ฤiastoฤnรฉ mletรก,
  • granulovanรก vysokopecnรก troska, mletรก.

Pouลพitie tejto zmesi je obmedzenรฉ triedou zaลฅaลพenia vozovky. Pouลพitรฉ trosky musia vyhovieลฅ sprรญsnenรฝm kritรฉriรกm na kamenivo. Mechanickรฉ vlastnosti sa stanovujรบ pomocou testu CBR. Je stanovenรฝch viac typov zmesรญ โ€“ typ Aย sย dlhรฝm procesom tuhnutia aย typ B so strednรฝm procesom tuhnutia.

Pevnosลฅ sa stanovuje po 90 dลˆoch aย mรก podstatne viac tried pevnosti โ€“ od C0,4/0,5 cez C12/16 aลพ po C27/36, priฤom sa pripรบลกลฅa aj vรคฤลกia deklarovanรก pevnosลฅ. Odolnosลฅ proti mrazu sa stanovuje na valฤekoch po 90 dลˆoch โ€“ tou istou metodikou ako cementom stmelenรฉ zmesi.

Zmesi stmelenรฉ popolฤekom, respektรญve zmesovรฝm popolฤekom majรบ stanovenรฉ ลกpecifickรฉ poลพiadavky na spojivo od minimรกlneho obsahu mikroฤastรญc cez obsah kysliฤnรญkov, pucolรกnovej aktivity aลพ po objemovรบ stรกlosลฅ. Ako prรญsady sa pouลพรญvajรบ vรกpennรฝ hydrรกt, pรกlenรฉ vรกpno, sadra, cement, vysokopecnรก granulovanรก troska, ale aj chlorid vรกpenatรฝ aย uhliฤitan sodnรฝ.

Celรฝ proces stanovenia zhutnenia, pevnosti vย tlaku, odolnosti proti mrazu aย klasifikaฤnej triedy je podobnรฝ ako pri pouลพitรญ trosky. Rozdiel je vย tom, ลพe parametre sa stanovujรบ na valฤekoch po 42 dลˆoch aย pri niektorรฝch zmesiach aลพ po 90 dลˆoch. Celkovo je vย TP opรญsanรฝch aย charakterizovanรฝch sedem typov zmesรญ.

Zmesi sรบ stmelenรฉ cestnรฝm spojivom, ฤo je vย naลกom chรกpanรญ pomaly tuhnรบce spojivo, ktorรฉ musรญ byลฅ vย sรบlade sย ENV 13282 alebo eurรณpskymi technickรฝmi podmienkami. Ako materiรกl moลพno pouลพiลฅ prรญrodnรฉ, umelรฉ alebo recyklovanรฉ kamenivo. Stanovenรฉ parametre ako zhutnitelnosลฅ, pevnosลฅ vย tlaku aย odolnosลฅ proti mrazu podliehajรบ rovnakรฉmu procesu, ktorรฝ uลพ bol opรญsanรฝ. Rozdiel je len vย tom, ลพe pre tieto zmesi platia skรบลกky po 42 dลˆoch. Predpis obsahuje opis aย charakteristiky ลกtyroch zรกkladnรฝch zmesรญ, ktorรฝch pouลพitie je vo vozovke danรฉ veฤพkosลฅou zaลฅaลพenia. Poลพiadavky na zrnitosลฅ niektorรฝch zmesรญ sรบ uvedenรฉ na obr. 2 aย 3.

Nestmelenรฉ podkladovรฉ vrstvy vozovky
Konลกtrukcie nestmelenรฝch podkladovรฝch vrstiev vozoviek sรบ danรฉ technickรฝmi podmienkami vydanรฝmi GDDKiA pod nรกzvom WT-4 2010 Mieszanki nezwiazane do drรณg krajowych, ktorรฉ vychรกdzajรบ zo zรกkladnej EN ako PN EN 13285: 2004. Nestmelenรก podkladovรก vrstva mรดลพe byลฅ zย materiรกlov prรญrodnรฝch, umelรฝch alebo vย obmedzenom mnoลพstve recyklovanรฝch materiรกlov. Poลพiadavky na kamenivo do nestmelenรฝch zmesรญ podkladovรฝch vrstiev aย na zlepลกenie podloลพia sรบ vย intenciรกch normy PN EN 13242: 2004 Kamenivo do nestmelenรฝch aย hydraulicky stmelenรฝch materiรกlov pouลพรญvanรฝch vย inลพinierskom staviteฤพstve aย pri vรฝstavbe ciest.

Hornรก obrusnรก konลกtrukฤnรก vrstva je charakterizovanรก ako povrch cesty, ktorej vrchnรก ฤasลฅ je podrobenรก bezprostrednรฉmu vplyvu dopravy aย atmosfรฉrickรฝm รบฤinkom aย je zrealizovanรก zo stmelenej alebo nestmelenej vrstvy danej zrnitosti.

Spodnรฉ konลกtrukฤnรฉ vrstvy โ€“ podkladovรก aย podpornรก โ€“ majรบ preniesลฅ zaลฅaลพenie dopravou na podloลพie, priฤom spodnรก podpornรก spevnenรก vrstva prenรกลกa zaลฅaลพenie zย vyลกลกej vrstvy do podloลพia. Podloลพie stavby je vrstva alebo sรบbor vrstiev, ktorรฉ leลพia pod konลกtrukฤnรฝmi vrstvami vozovky vย prรญpade, ak neupravenรฉ podloลพie nespฤบลˆa poลพiadavku nosnosti alebo mrazuvzdornosti. Poลพiadavky na zrnitosลฅ pre niektorรฉ konลกtrukฤnรฉ vrstvy sรบ uvedenรฉ na obr. 4 aย 5.

Zรกver
Cieฤพom tohto prรญspevku nie je porovnรกvaลฅ poลพiadavky na asfaltovรฉ zmesi, stmelenรฉ aย nestmelenรฉ podkladovรฉ vrstvy vozoviek pouลพรญvanรฉ vย Poฤพsku aย na Slovensku. Opรญsanรก ลกtruktรบra asfaltovรฝch vrstiev, stmelenรฝch aย nestmelenรฝch podkladovรฝch vrstiev vozoviek umoลพลˆuje realizovaลฅ ลกirokรบ paletu konลกtrukciรญ vย nadvรคznosti na geologickรบ stavbu รบzemia, ochranu ลพivotnรฉho prostredia, intenzitu dopravy aย strategickรฉ zรกmery rozvoja infraลกtruktรบry. Zaujรญmavosลฅou sรบ pri tรฝchto konลกtrukciรกch poลพiadavky na materiรกly, ktorรฉ mรดลพu byลฅ podnetom pre ลกirokรบ technickรบ verejnosลฅ na Slovensku vย oblasti rieลกenia technickรฝch ลกpecifikรกciรญ aย legislatรญvy.

TEXT: RNDr. Tibor Klaฤanskรฝ
OBRรZKY: archรญv autora

Tibor Klaฤanskรฝ je vedรบci odboru kontroly kvality vย spoloฤnosti Doprastav, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie