Kritรฉriรก pri rozhodovanรญ o vรฝstavbe vozoviek s betรณnovรฝm krytom v Rakรบsku
Rakรบsko mรก dlhรบ tradรญciu pri stavbe vozoviek s betรณnovรฝm krytom. Betonรกrska stavebnรก technolรณgia sa pouลพรญva pri vรฝstavbe diaฤพnic s veฤพkรฝm dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm a v mestskej doprave pri autobusovรฝch zรกstavkรกch, pri jazdnรฝch pruhoch pre autobusy a v oblasti kriลพovatiek s vysokรฝm podielom ลฅaลพkej dopravy. Tento prรญspevok ukazuje vรฝvoj kritรฉriรญ na rozhodovanie od 50. rokov. Dnes prebieha rozhodovanie podฤพa celohospodรกrskych kritรฉriรญ so zreteฤพom na dlhรบ ลพivotnosลฅ a minimรกlne poลพiadavky na รบdrลพbu. Poukazuje sa vลกak aj na to, ลพe vรฝhody betonรกrskej stavebnej technolรณgie sa pri nรกkladoch na ลพivotnosลฅ (Life Cycle Cost) prejavujรบ iba vtedy, keฤ je kryt vozovky sprรกvne dimenzovanรฝ a mรก vysokรบ a rovnomernรบ kvalitu. Preto je nevyhnutnรฉ, aby betonรกrsky priemysel, stavebnรญctvo a stavebnรญk/investor dobre spolupracovali a zabezpeฤili trvalรฝ ฤalลกรญ vรฝvoj a zlepลกovanie, ako aj vytvรกranie a udrลพovanie vysokej รบrovne kvality.
Vรฝvoj aย vรฝstavba betรณnovรฝch vozoviek vย Rakรบsku
Rakรบsko mรก dlhรบ tradรญciu vo vรฝstavbe betรณnovรฝch vozoviek. Prvรฉ doklady oย betรณnovรฝch vozovkรกch pri vรฝstavbe ciest na vidieku aย vย mestรกch, najmรค vo Viedni, pochรกdzajรบ zย roku 1925. Stavba diaฤพnic zaฤala bezprostredne po anexii Rakรบska Nemeckou rรญลกou vย roku 1939 aย prvรฝch 20 kilometrov vozovky sย betรณnovรฝm krytom sa postavilo pri Salzburgu pred rokom 1941. Po druhej svetovej vojne aย po skonฤenรญ obsadenia Rakรบska Nemeckou rรญลกou sa sย vรฝstavbou diaฤพnic znovu zaฤalo vย roku 1955. Vย rokoch 1958 aลพ 1961 sa do prevรกdzky uviedla Zรกpadnรก diaฤพnica medzi Viedลou aย Salzburgom, zย ktorej 200โkm (ฤo predstavuje 70โ%) malo betรณnovรฝ kryt.
Dnes mรก cestnรก sieลฅ najvyลกลกej รบrovne vย Rakรบsku 1ย 680 kilometrov diaฤพnic aย 400 kilometrov rรฝchlostnรฝch ciest sย parametrami podobnรฝmi diaฤพniciam. Betonรกrskou stavebnou technolรณgiou sa postavilo asi 800 kilometrov tejto cestnej siete.
Od roku 1990 sa zaฤalo aj so systematickou obnovou starรฝch diaฤพnic pomocou rakรบskej stavebnej technolรณgie recyklรกcie betรณnu. Tรกto technolรณgia predstavuje hospodรกrnu metรณdu ekologickej premeny starรฝch betรณnovรฝch krytov vozoviek za novรฉ.
Koncom 90. rokov vzniklo vย eurรณpskych cestnรฝch tuneloch niekoฤพko zรกvaลพnรฝch dopravnรฝch nehรดd sย tragickรฝmi nรกsledkami. Na zaistenie bezpeฤnosti vย tuneloch sa preto od roku 2001 zaviedol predpis, podฤพa ktorรฉho sa vย cestnรฝch tuneloch dlhลกรญch ako 1ย 000โm musia realizovaลฅ cementobetรณnovรฉ vozovky. Svoje miesto mรก vรฝstavba betรณnovรฝch vozoviek aj vo veฤพkomestรกch. Zastรกvky autobusov aย jazdnรฉ pruhy pre autobusy, รบseky sย dopravnรฝmi zรกpchami aย plochy kriลพovatiek, ale iย celรฉ cestnรฉ ลฅahy so zvรฝลกenรฝm dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm sa vย stรกle vรคฤลกej miere pokrรฝvajรบ betรณnovรฝmi krytmi vozoviek. Vo Viedni je asi 2 mil. m2 betรณnovรฝch krytov vozovky, t. j. 5โ% celej viedenskej cestnej siete.
Kritรฉriรก pri rozhodovanรญ oย vรฝstavbe vozoviek sย betรณnovรฝm krytom vย minulosti
Na sprรกvne pochopenie dneลกnรฝch kritรฉriรญ pri rozhodovanรญ je dรดleลพitรฉ spoznaลฅ ich postupnรฝ vรฝvin vo svetle celkovรฉho vรฝvoja rakรบskeho cestnรฉho staviteฤพstva.
Kritรฉriรก vย 50. aย 60. rokoch
Po 2. svetovej vojne sa vย Rakรบsku pri plรกnovanรญ aย realizรกcii prvรฝch stavebnรฝch รบsekov diaฤพnic do znaฤnej miery pouลพรญvali skรบsenosti Rรญลกskeho diaฤพniฤnรฉho staviteฤพstva (RAB). Vลกetky dรดleลพitรฉ diaฤพniฤnรฉ stavebnรฉ รบseky sa vย 50. aย 60. rokoch vyhotovovali sย betรณnovรฝm krytom vozovky. Asfaltovรฉ zmesi vย tomto ฤase eลกte pre silno zaลฅaลพenรฉ รบseky neboli dostatoฤne vyspelรฉ.
Kritรฉria vย 70. rokoch
Sย pokraฤujรบcim vรฝvojom asfaltovรฝch zmesรญ sa vytvorila konkurencia medzi โฤiernouโ aย โbielouโ stavebnou technolรณgiou. Zatiaฤพ ฤo asfaltovรฉ zmesi si naลกli svoje miesto na cestnรฝch komunikรกciรกch sย priemernรฝm dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm, cementobetรณnovรฉ vozovky sa uplatลovali na komunikรกciรกch sย veฤพkรฝm dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm. Pretoลพe asfaltovรฉ vozovky boli spravidla vลพdy lacnejลกie aย porovnania hospodรกrnosti vย dneลกnom zmysle sa nevykonรกvali, vypracovalo vtedajลกie Ministerstvo vรฝstavby โplรกn krytov vozoviekโ, ktorรฝ bol zverejnenรฝ vย roku 1972. Dokument stanovoval typ aย spรดsob stavby krytov vozoviek (asfalt alebo betรณn) pre vลกetky vtedy plรกnovanรฉ zรกmery vรฝstavby diaฤพnic. Najdรดleลพitejลกรญmi kritรฉriami pri rozhodovanรญ boli:
- dopravnรฉ zaลฅaลพenie (najmรค podiel nรกkladnej dopravy),
- geologickรฉ pomery,
- pomery konkrรฉtneho diela (podiel รบsekov vย stรบpanรญ),
- preferencie jednotlivรฝch sprรกv diaฤพnic vย jednotlivรฝch spolkovรฝch krajinรกch.
Vย poslednom bode, ktorรฝ nemoลพno podceลovaลฅ, sa zreteฤพne odrรกลพala vtedajลกia situรกcia vย miestnom stavebnรญctve aย dostupnosลฅ odbornรฝch pracovnรญkov sย potrebnou kvalifikรกciou pre plรกnovanie aย stavebnรฝ dozor pre รบseky sย betรณnovรฝm krytom vozovky vย jednotlivรฝch sprรกvach. Zรกkladnรฝm cieฤพom plรกnu krytu vozoviek bolo stanovenie jasnรฝch kritรฉriรญ rozhodovania pre miestne รบrady vypisujรบce vรฝberovรฉ konanie aย minimalizรกcia zรกsahov vย ลกtรกdiu zadรกvania projektu. Zรกroveล sa malo zabezpeฤiลฅ, aby sa jednou technolรณgiou budovali dlhลกie รบseky aย nevznikol efekt โfliaฤikovรฉho kobercaโ.
Kritรฉriรก vย 80. rokoch
Vย 80. rokoch zaznamenali stavby komunikรกciรญ sย asfaltovรฝm krytom technickรฝ rozvoj. Pokrok priniesol asfalt upravenรฝ polymรฉrmi aย trvanlivรฉ nosnรฉ asfaltovรฉ vrstvy vyvinutรฉ ลกpeciรกlnymi prรญsadami. Drenรกลพne asfaltovรฉ povrchy vรฝznamne prispeli kย bezpeฤnosti dopravy aย kย znรญลพeniu zaลฅaลพenia hlukom pozdฤบลพ ciest.
Vย roku 1986 sa vย smerniciach aย predpisoch pre cestnรฉ staviteฤพstvo (RVS 3.63) prvรฝkrรกt definovalo stavebno-technickรฉ porovnanie rozliฤnรฝch typov konลกtrukciรญ. Podstatnรก bola definรญcia tried zaลฅaลพenia na princรญpe normovรฉho striedavรฉho zaลฅaลพenia, ako aj dimenzovanie aย ลกtandardizรกcia vtedy beลพnรฝch variantov nosnรฝch ฤastรญ aย povrchu vozoviek. Je pozoruhodnรฉ, ลพe uลพ vtedy sa asfaltovรฉ vozovky dimenzovali na 20-roฤnรบ ลพivotnosลฅ, zatiaฤพ ฤo betรณnovรฉ konลกtrukcie sa dimenzovali na 30 rokov.
Zavedenรญm uvedenรฉho predpisu vลกak stratil svoju aktuรกlnosลฅ plรกn krytov vozoviek zย roku 1972. Nosnรฉ ฤasti aย povrch vozoviek sa stรกle vo vรคฤลกej miere zadรกvali priamo vo vรฝberovรฝch konaniach aย neexistovali jasnรฉ smernice, ako sa mรก hodnotiลฅ dlhลกia ลพivotnosลฅ vozoviek.
Vย 80. rokoch nastala situรกcia, keฤ potreba novรฝch diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest uลพ nemohla drลพaลฅ krok sย moลพnosลฅami ลกtรกtneho rozpoฤtu. Diaฤพnice aย rรฝchlostnรฉ cesty sa preto financovali zย รบverov aย odลกtartovalo sa zakladanie rozliฤnรฝch cestnรฝch spoloฤnostรญ. Jednรฝm zย vtedajลกรญch hesiel bolo: โMusรญme stavaลฅ do dฤบลพky aย nie do ลกรญrky aย hrรบbkyโ. Nosnรฉ ฤasti aย povrch vozovky sa spravidla zadรกvali vo vรฝberovom konanรญ podฤพa kritรฉriรญ nรกkladov na novostavbu. Betonรกrska stavebnรก technolรณgia sa dostala do nevรฝhodnej pozรญcie.
Vย polovici 80. rokov stagnoval aj ฤalลกรญ vรฝvoj betonรกrskej stavebnej technolรณgie aย vรฝznamnรฉ rozhodovacie subjekty vย priemysle aย vย sprรกve zaฤali pochybovaลฅ oย ลพivotaschopnosti tejto technolรณgie. Najvรฝznamnejลกie argumenty proti cementobetรณnovรฝm vozovkรกm boli: prรญliลก drahรฉ, prรญliลก hluฤnรฉ aย len ลฅaลพko aย zdฤบhavo opraviteฤพnรฉ.
Kritรฉriรก vย 90. rokoch
Nรกstupom 90. rokov vฤaka รบsiliu rakรบskeho Vรฝskumnรฉho รบstavu cementu nastal vย betonรกrskej stavebnej technolรณgii vรฝznamnรฝ inovaฤnรฝ posun. Vรฝskumnรฝ รบstav cementu vypracoval zรกklady Novej rakรบskej recyklaฤnej stavebnej technolรณgie. Tรกto technolรณgia umoลพnila opรคtovnรฉ pouลพitie celรฉho starรฉho betรณnovรฉho krytu vย novom kryte aย vย pod nรญm leลพiacej podkladovej vrstve stabilizovanej cementom. Strategickรฝ vรฝznam mal tieลพ vรฝvoj novรฉho betรณnovรฉho povrchu sย nรญzkou hluฤnosลฅou aย sย jemnou ลกtruktรบrou vymรฝvanรฉho betรณnu. Na rรฝchle opravy betรณnovรฝch polรญ sa vyvinul tzv. 12-hodinovรฝ betรณn, ktorรฝ moลพno spracovaลฅ beลพnรฝmi zariadeniami. Vฤaka tomu sa mohli vykonรกvaลฅ รบdrลพbรกrske prรกce poฤas 24-hodinovej uzรกvierky.
Renesanciu stavebnej technolรณgie betรณnovรฉho krytu na zaฤiatku 90. rokov sprevรกdzal aย podporoval silnรฝ nรกrast ลฅaลพkej dopravy aย skutoฤnosลฅ, ลพe sa vรฝrazne znรญลพil cenovรฝ rozdiel medzi asfaltovou stavebnou konลกtrukciou zodpovedajรบcej รบrovne aย betรณnovรฝm krytom vozovky. Betonรกrska stavebnรก technolรณgia sa stala opรคลฅ konkurenฤne zaujรญmavou. Prispelo kย tomu najmรค to, ลพe dlhลกia ลพivotnosลฅ aย niลพลกia potreba รบdrลพby sa zohฤพadลovali ako kritรฉriรก pre zadรกvanie vo vรฝberovรฝch konaniach. Prax ukazovala, ลพe betonรกrska stavebnรก technolรณgia mรก pri nรกkladoch vyลกลกรญch maximรกlne oย 10โ% uย investorov dobrรฉ vyhliadky.
Dรดsledkom tohto vรฝvoja bol na jednej strane pre investorov priaznivรฝ opรคtovnรฝ pokles cien asfaltu, na druhej strane sa ฤasto menil typ konลกtrukcie vozovky od รบseku kย รบseku. Technickรฉ problรฉmy vznikali pri projektovanรญ mostov, oย ktorรฝch sa prakticky vลพdy rozhodovalo dlho pred stanovenรญm typu nosnej ฤasti aย povrchu vozovky vย susediacich รบsekoch.
Vรฝznamnรฝm medznรญkom bol rok 1997, keฤ vลกetky diaฤพnice aย rรฝchlostnรฉ komunikรกcie preลกli pod sprรกvu ASFINAG. Akciovรก spoloฤnosลฅ ASFINAG preลกla transformรกciou, po ktorej sรญce zostala 100-percentne vo vlastnรญctve ลกtรกtu, pribudli jej vลกak rozsiahle prรกvomoci na samostatnรฉ hospodรกrenie, pretoลพe uลพ neฤerpala prostriedky zo ลกtรกtneho rozpoฤtu. Od tohto roku je spoloฤnosลฅ financovanรก zย kapitรกlovรฉho trhu aย zย vlastnรฝch รบฤelovo viazanรฝch prรญjmov (napr. zย vรฝnosu mรฝtneho).
Vย tomto obdobรญ sa vypracovali strednodobรฉ (5 aลพ 10 rokov) aย dlhodobรฉ (30 aลพ 50 rokov) finanฤnรฉ plรกny. Celkovรฉ nรกklady vynaloลพenรฉ poฤas ลพivotnosti vozovky (Life Cycle Costs) sa tak stali vรฝznamnejลกie aย vo vรคฤลกej miere sa zaฤalo pouลพรญvaลฅ ekonomickรฉ porovnanie zohฤพadลujรบce รบdrลพbu aย obnovu vozovky vย priebehu jej ลพivotnosti. Ako podklad slรบลพila smernica RVS 2.21 Rozbor hospodรกrnosti hornej stavby vozoviek vย cestnom staviteฤพstve, ktorรก sa koncom 90. rokov vย niektorรฝch spolkovรฝch krajinรกch prvรฝkrรกt pouลพila ako kritรฉrium pri rozhodovanรญ. Vย roku 2001 bola vyhlรกsenรก za zรกvรคznรบ smernicu pre vลกetky ลกtรกtne cesty.
Kritรฉriรก vย sรบฤasnosti
Voฤพba hornej ฤasti stavby vozovky pri diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch cestรกch dnes prebieha podฤพa kritรฉriรญ Pavement Managementu. Sรบฤasne sa zohฤพadลujรบ predpokladanรฉ nรกklady na ลพivotnรฝ cyklus vozovky. Vhodnรฝm nรกstrojom na plรกnovanie je aj vย sรบฤasnosti smernica RVS.
Pri cestnรฝch ลฅahoch so silnรฝm aย veฤพmi silnรฝm zaลฅaลพenรญm (od priemeru dennรฉho poฤtu nรกkladnรฝch automobilov asi 8ย 000 ลฅaลพkรฝch vozidiel) sa jednoznaฤne uprednostลuje cementobetรณnovรก vozovka. Svoje ekonomickรฉ opodstatnenie mรก cementobetรณnovรก vozovka aj tam, kde prevlรกda vysokรฝ podiel stรบpanรญ, jazdรญ sa pomaly alebo sa ฤasto tvoria dopravnรฉ zรกpchy aj pri niลพลกom dopravnom zaลฅaลพenรญ. Dรดkazom je stรกle rastรบci podiel betรณnovรฝch povrchov vย meste Viedeล.
Na obr. 1 sรบ schematicky znรกzornenรฉ hlavยญnรฉ oblasti vyuลพitia asfaltovรฝch aย betรณnovรฝch konลกtrukciรญ vย zรกvislosti od dopravnรฉho zaลฅaลพenia a podielu รบsekov sย pomalou ลฅaลพkou dopravou. Vย oblasti, kde sa obe hlavnรฉ oblasti pretรญnajรบ, musia sa zohฤพadniลฅ celkovรฉ ekonomickรฉ kritรฉriรก dรดleลพitรฉ pre prรญsluลกnรฝ stavebnรฝ zรกmer aย cena dosiahnutรก vย sรบลฅaลพi.
Zรกver
Pre cesty so silnรฝm aย veฤพmi silnรฝm zaลฅaลพenรญm sรบ betรณnovรฉ kryty vozoviek hospodรกrne aย konkurencieschopnรฉ, ak sรบ koncipovanรฉ na 40- aลพ 50-roฤnรบ ลพivotnosลฅ aย vย priebehu prvรฝch 15 aลพ 20 rokov nevyลพadujรบ ลพiadnu ฤi vyลพadujรบ iba minimรกlnu รบdrลพbu. Vย nasledujรบcom obdobรญ by sa podฤพa miery zaลฅaลพenia vozovky mali realizovaลฅ jedna alebo maximรกlne dve vรคฤลกie akcie รบdrลพby. Vย rรกmci nich by sa mala realizovaลฅ obnova zรกlievky ลกkรกr, sanรกcia jednotlivรฝch polรญ aย poลกkodenรฝch ลกkรกr. Ak si to poลกkodenie vozovky vyลพaduje, nanesie sa na jej povrch aj tenkovrstvovรฝ bitรบmenovรฝ nรกter.
Kaลพdรฝ spรดsob stavania krytu vozoviek je kompromisom medzi kladnรฝmi aย zรกpornรฝmi vlastnosลฅami prรญsluลกnej konลกtrukcie. Absolรบtne sprรกvna technolรณgia neexistuje. Pri vรฝstavbe vozoviek sย betรณnovรฝm krytom vลพdy treba pamรคtaลฅ na to, ลพe vรฝroba betรณnu aย jeho ukladanie je pomerne nรกroฤnรฉ aย ลฅaลพkรฉ. Tieto ฤinnosti by mali preto vykonรกvaลฅ dobre vyลกkolenรญ aย skรบsenรญ pracovnรญci. Betonรกrska stavebnรก technolรณgia veฤพkรฉ ani malรฉ chyby aย nedbalosลฅ vรคฤลกinou neodpรบลกลฅa. Dodatoฤnรฉ opravy, ako napr. rovnosti, drsnosti alebo systรฉmu tลลov vย ลกkรกrach sรบ vรคฤลกinou veฤพmi prรกcne aย sรบ sprevรกdzanรฉ veฤพkou ujmou na kvalite.
Aby sa plne prejavila vรฝhoda ลพivotnรฉho cyklu betรณnovej technolรณgie, musรญ byลฅ kryt vozovky sprรกvne dimenzovanรฝ (hrรบbka, vzdialenosลฅ ลกkรกr, tลne). Oproti teoretickรฉmu dimenzovaniu by mali byลฅ vytvorenรฉ rezervy (napr. hrรบbka zvรฝลกenรก oย 2โcm). Pri vรฝrobe betรณnu aย jeho ukladanรญ treba zabezpeฤiลฅ vysokรบ aย konลกtantnรบ kvalitu. Dobrรฝm predpokladom kvalitnej cementobetรณnovej vozovky je spoluprรกca priemyslu betรณnu, stavebnรฉho hospodรกrstva aย investora.
Priemysel vรฝroby cementu aย betรณnu musรญ byลฅ ochotnรฝ trvalo rozvรญjaลฅ aย zlepลกovaลฅ technolรณgiu aย staraลฅ sa oย kvalitu aย ลกkolenia. Stavebnรฝ priemysel aย zhotoviteฤพ musia maลฅ zas kย dispozรญcii dobrรฉ zariadenia aย skรบsenรฝch pracovnรญkov. Firmy musia vidieลฅ svoju konkurenฤnรบ vรฝhodu vo vysokej รบrovni kvality.
Investor aย zhotoviteฤพ musia disponovaลฅ vyลกkolenรฝmi pracovnรญkmi, ktorรญ rozoznajรบ vรฝhody alternatรญvnych stavebnรฝch technolรณgiรญ aย sรบ ochotnรญ poradiลฅ si sย novรฝm technickรฝm rieลกenรญm. Veฤพkรก zodpovednosลฅ investora aย zhotoviteฤพa spoฤรญva aj vย zabezpeฤovanรญ pravidelnej kontroly kvality svojimi technikmi, ktorรญ musia byลฅ skรบsenรญ aย kompetentnรญ technicky rozhodovaลฅ.
Text: Dipl.-Ing.ย Dr.ย Gรผnter Breyer
Obrรกzok: autor