Kto riadi dopravu v Bratislave?
Bratislava je najvรคฤลกรญm slovenskรฝm mestom, ale nie voย svetovom meradle. Na zaฤiatku novรฉho milรฉnia zaลพila nebรฝvalรฝ rozvoj aย stavebnรฝ rozmach, ale dnes, keฤ krรญza utlmila budovateฤพskรฉ nadลกenie, zisลฅujeme, ลพe nรกลกmu hlavnรฉmu mestu chรฝba to najpodstatnejลกie. Zdravรก kostra, ktorรก drลพรญ centrum, ลกtvrte, sรญdliskรก, mestskรฉ ฤasti aย priฤพahlรฉ satelity pokope.
Ako je zรกkladom ลพivota pohyb, tak je zรกkladom fungovania mestskej metropoly doprava. Takto uviedol zaฤiatok svojho prรญspevku Ing.ย arch. Vladimรญr ล imko na konferencii ล piฤkovรก obฤianska vybavenosลฅ Bratislavy (ล OV BA), ktorรก sa konala 17. 10. 2012 na pรดde Fakulty architektรบry STU vย Bratislave.Spomeลme si na pondelkovรฉ rรกna, keฤ sa zaplnia vลกetky prรญjazdovรฉ cesty do metropoly, na piatkovรฝ ฤi sviatkovรฝ exodus na vรฝpadovkรกch, na preplnenรฉ stanice vย tรฝchto exponovanรฝch ฤasoch, na vynechanรฉ spoje mestskej hromadnej dopravy pre poruchy vozidiel, na zruลกenรฉ linky zย dรดvodu ลกetrenia aย na neuveriteฤพne prepchatรฉ ulice, kde kaลพdรฉ voฤพnรฉ miesto zaberajรบ zaparkovanรฉ autรก. ลฝiadny obyvateฤพ ฤi nรกvลกtevnรญk sa nevyhne podozreniu, ลพe kostra nรกลกho hlavnรฉho mesta mรก zopรกr povyskakovanรฝch platniฤiek, nejakรฉ vykฤบbenia aย vรฝrony aย niekedy to vyzerรก, ลพe azda aj zlomenรฉ vรคzy.
ฤo bolรญ najviac?
โฤo je najboฤพavejลกรญm miestom vย dopravnej situรกcii vย hlavnom meste?โ opรฝtali sme sa Tibora Schlossera, hlavnรฉho dopravnรฉho inลพiniera Bratislavy. โMyslenie ฤพudรญ. Aย neยญskutoฤne roztrieลกtenรฉ kompetencie medzi ลกtรกtom, krajom, mestom aย mestskรฝmi ฤasลฅami,โ odpovedรก aย dodรกva: โKedysi bolo menej รกut aย pomer prepravy medzi mestskou hromadnou dopravou (MHD) aย individuรกlnou automobilovou dopravou (IAD) bol 90 : 10. ฤฝudia si vลกak navykli pouลพรญvaลฅ osobnรฉ autรก. Boli vย podstate donรบtenรญ, pretoลพe nemali alternatรญvu, aย tak je dnes tento pomer 50 : 50. Naลกou รบlohou je poskytnรบลฅ beลพnรฉmu obyvateฤพovi mesta, ktorรฝ platรญ dane, aj nรกvลกtevnรญkovi, aj tรฝm, ktorรญ sem chodia pracovaลฅ, sluลพbu verejnej dopravy. Nezaujรญma ich komplikovanosลฅ, ktorรก je vย pozadรญ. Doprava ako sluลพba mรก tรบ smolu, ลพe okrem parkovania aย mรฝta je stratovรก. Nikde na svete nie je verejnรก hromadnรก doprava ziskovรก. Bratislava vลกak ลพije len zย danรญ fyzickรฝch osรดb. Rozpoฤet mesta je pribliลพne 240 miliรณnov eur aย zย toho ide 55 miliรณnov eur len na prevรกdzku mestskej hromadnej dopravy. Oย investรญciรกch aย รบdrลพbe nemoลพno hovoriลฅ.โ Generรกlny riaditeฤพ akciovej spoloฤnosti Dopravoprojekt Ing. arch. Gabriel Koczkรกลก dodรกva: โBratislava mรก dopravnรฉ problรฉmy koncepฤne vyrieลกenรฉ v รบzemnom plรกne, ktorรฝ urฤuje zรกsady jej urbanistickรฉho rozvoja. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou je aj dopravnรก ฤasลฅ รบzemnรฉho plรกnu, vย ktorej sa navrhuje spรดsob, akรฝm sa majรบ rieลกiลฅ dopravnรฉ vzลฅahy medzi jednotlivรฝmi urbanistickรฝmi okrskami, t. j. medzi zdrojmi aย cieฤพmi. Tรกto dopravnรก ฤasลฅ je premietnutรก do nรกvrhu stavieb zabezpeฤujรบcich rozvoj pozemnรฝch komunikรกciรญ, koฤพajovรฝch komunikรกciรญ, mestskej hromadnej dopravy, aย dokonca do definovania jej nosnรฉho systรฉmu. Niektorรฉ navrhovanรฉ rieลกenia (povrchovรก elektriฤka) si budรบ pravdepodobne vyลพadovaลฅ aj zmeny รบzemnรฉho plรกnu, ktorรฉ moลพno povaลพovaลฅ za cestu spรคลฅ.โ
Tibor Schlosser poznamenรกva: โรzemnรฝ plรกn je nรกstroj na regulรกciu rozvoja celรฉho รบzemia mesta. Mesto Bratislava vย rรกmci kontinuรกlnej ฤinnosti pristupuje kย strategickรฉmu rozhodnutiu, kde sa bude sย vysokou pravdepodobnosลฅou definovaลฅ ako nosnรฝ systรฉm MHD koฤพajovรก dopravy. Elektriฤka je sรบฤasลฅou takรฉhoto systรฉmu aย nemoลพno vลกeobecne deklarovaลฅ, ลพe povrchovรก elektriฤka je cestou spรคลฅ. Naprรญklad aj Parรญลพ sa rozhodol realizovaลฅ elektriฤkovรบ drรกhu ako pokraฤovanie metra aย nikto nemรดลพe tvrdiลฅ, ลพe je to cesta spรคลฅ.โ Pri rieลกenรญ dopravnรฝch problรฉmov sa mรดลพeme pozeraลฅ na porovnateฤพne veฤพkรฉ mestรก, ako sรบ Kodaล, Oslo ฤi Brรฉmy. Uฤiลฅ sa mรดลพeme aj od mnohonรกsobne vรคฤลกรญch miest. Netreba รญsลฅ ฤaleko. Susednรก Viedeล je podฤพa konzultaฤnej spoloฤnosti Mercer na prvom mieste pri posudzovanรญ kvality ลพivota vย meste. Medzi desiatimi kฤพรบฤovรฝmi kategรณriami sรบ aj verejnรฉ sluลพby aย doprava. Len na porovnanie โ Bratislava je na 99. mieste.ย
ฤo robรญ Viedeล lepลกie?
Architekt Vladimรญr ล imko, ktorรฝ vย rakรบskej metropole pรดsobรญ viac ako 20 rokov aย podieฤพa sa na projektovej prรญprave aย vรฝstavbe stanรญc Viedenskรฉho metra, na konferencii ล OV BA 2012 uviedol: โDopravnรก infraลกtruktรบra Viedne aย spokojnosลฅ cestujรบcich sย kvalitou hromadnej dopravy patrรญ kย najvyลกลกรญm aย blรญลพi sa k 85 percentรกm. Zรกroveล (a logicky) sa podiel prepravnรฝch vรฝkonov vย prospech hromadnej dopravy uลพ preklopil cez 50 percent. Preฤo? Urฤite obฤพuba hromadnej dopravy nie je dรดsledkom zavedenia represรญvnych opatrenรญ v parkovacej politike mesta Viedeล. Prรญฤiny hฤพadajme skรดr vย dlhodobom koncepฤnom rieลกenรญ hromadnej dopravy, akoย aj v รบcte kย dopravnรฝm koridorom, ktorรฉ sa naย รบzemรญ mesta prirodzene vytvรกrali jeho vรฝvojom aย rastom. Jednรฝm zย nรกzornรฝch a najlepลกie pochopiteฤพnรฝch prรญkladov sรบ trasy pรดvodnej historickej mestskej parnej ลพeleznice, ktorej mostovรฉ telesรก dnes vyuลพรญva naprรญklad linka metra U6.โ Ani hlavnรฝ dopravnรฝ inลพinier Bratislavy sa pri hฤพadanรญ rieลกenรญ nevyhol zahraniฤnรฝm inลกpirรกciรกm: โVo Viedni deklarujรบ 36-percentnรฝ podiel individuรกlnej automobilovej dopravy. Majรบ aj veฤพkรฝ podiel peลกej aย cyklistickej prepravy. Uย nรกs majรบ cyklisti aย peลกรญ len marginรกlny podiel na doprave, vย rozhodovacom procese nehrajรบ nijakรบ รบlohu. Vย zรกpadnรฝch krajinรกch uลพ รกno. Cyklistickรก doprava sa stala kategรณriou verejnej dopravy sama osebe. Parรญลพ mรก 2,8 miliรณna obyvateฤพov a rozlohu 100 km2. Na tejto ploche je 22-tisรญc spoloฤnรฝch bicyklov. Kaลพdรฝ bicykel mรก vย sebe ฤip s GPS, takลพe sa dรก presne zistiลฅ, kde sa prรกve nachรกdza. Za tri roky najazdili tieto bicykle 197 miliรณnov kilometrov. Vย Bratislave toฤพko nevyprodukuje ani mestskรก hromadnรก doprava.โ โKย tomu moลพno len podotknรบลฅ, ลพe podiel cyklistickej prepravy vo Viedni je generovanรฝ reรกlne vybudovanou komunikaฤnou ลกtruktรบrou, ktorรบ Bratislava vybudovanรบ nemรก. Jej rieลกenรญm nie je ani vyznaฤenie cyklistickรฝch pruhov na frekventovanรฝch dopravnรฝch automobilovรฝch pruhoch, ako sa naprรญklad uvaลพuje na ceste do Devรญna.โ reaguje generรกlny riaditeฤพ Dopravoprojektu aย pripomรญna: โVย zรกsade na realizรกciu rieลกenรญ, ktorรฉ mรก mesto pripravenรฉ, chรฝbajรบ peniaze. Pri porovnanรญ Bratislavy sย inรฝmi mestami by bolo zaujรญmavรฉ porovnaลฅ veฤพkosลฅ sumy na jednรฉho obyvateฤพa, ktorรบ investujรบ mestรก do fungovania hromadnej dopravy, aย to nielen zo svojho rozpoฤtu, ale zo vลกetkรฝch zdrojov.โ
Kde zaฤaลฅ?
Jednรฝm zย prvรฝch krokov je zavedenie rezidenฤnรฉho parkovania, ktorรฉho spustenie mesto plรกnuje od 1. 4. 2013. Novรบ parkovaciu politiku nepovaลพuje Tibor Schlosser za reลกtrikฤnรบ: โNemรกme niฤ proti ฤพuฤom, ktorรญ pracujรบ vย Bratislave, ale nech sa prihlรกsia na trvalรฝ alebo prechodnรฝ pobyt. Potom mesto dostane ich dane. Vyuลพรญvajรบ naลกu infraลกtruktรบru, ale neprispievajรบ na ลu. Inรฉ nรกstroje na vysvetlenie nemรกm.โ Verejnรฝ priestor je pre vลกetkรฝch, takลพe rezidenti nemรดลพu ฤakaลฅ, ลพe na verejnom priestranstve budรบ maลฅ prรกve pred svojou brรกnou miesto na parkovanie. Zรกsady parkovacej politiky definovalo mesto a vรคฤลกina mestskรฝch ฤastรญ ich prijala. Vychรกdza sa zย filozofie, ลพe na jeden byt pripadne jedno auto za zรกkladnรฝ poplatok, druhรฉ auto za nรกsobok zรกkladnรฉho poplatku a tretie auto bude mรดcลฅ parkovaลฅ za trhovรบ cenu. Obyvatelia Bratislavy si budรบ musieลฅ uvedomiลฅ, ลพe na beลพnรฉ dochรกdzanie majรบ kย dispozรญcii mestskรบ hromadnรบ dopravu. Tibor Schlosser pripomรญna: โBez obmedzenia parkovania ฤพudia nezaฤnรบ vyuลพรญvaลฅ hromadnรบ dopravu.โ
Moลพno naozaj nemรกme inรบ moลพnosลฅ, ako sa zbaviลฅ nรกลกho kaลพdodennรฉho zvyku sadnรบลฅ za volant. Aby nastali zmeny vย spรดsobe prepravy, musรญ sa primรกrne udiaลฅ zmena vย spรดsobe myslenia obyvateฤพov mesta. Otรกzkou je, kedy auto prestane byลฅ vyjadrenรญm spoloฤenskรฉho statusu. Mรกlokde sa v zรกpadnรฝch krajinรกch dรก nรกjsลฅ takรก bohatรก prehliadka SUV ako vย Bratislave. A za to, ลพe obyvatelia obetujรบ pohodlie svojho auta, pretoลพe parkovanie bude drahรฉ nielen vย centre, ale prakticky vลกade, budรบ oฤakรกvaลฅ od mesta adekvรกtnu alternatรญvu. Podฤพa Tibora Schlossera zรกkladnรฝ princรญp spoฤรญva vย tom, ลพe sa nesmie zvรฝhodลovaลฅ individuรกlna automobilovรก doprava. Tvrdรญ, ลพe ฤพudia automaticky neprejdรบ na hromadnรฉ vyuลพรญvanie bicyklov, ani keby ich vย naลกich uliciach bolo 22-tisรญc. Ani keby mesto kรบpilo sedemsto novรฝch vozidiel pre mestskรบ hromadnรบ dopravu aย dvojnรกsobne by sa zhustil interval, nebude nimi cestovaลฅ viac ฤพudรญ. Musรญ sa vytvoriลฅ klasickรฝ ekonomickรฝ projekt: dopyt aย ponuka. โRieลกenie moลพno nรกjsลฅ len vย koncepฤnej, kvalitnej aย spoฤพahlivej hromadnej doprave aย aลพ vย druhom slede aj vย spojenรญ sย nevyhnutnรฝmi reลกtrikฤnรฝmi opatreniami ako podpornรฝm prvkom,โ myslรญ si Gabriel Koczkรกลก aย poznamenรกva: โVย prรญpade argumentรกcie, ลพe takรฉto represie aย zรกkazy sรบ beลพnรฉ aj vย inรฝch mestรกch Eurรณpy, si treba uvedomiลฅ, ลพe vลกetky tieto mestรก uลพ majรบ vybudovanรฉ kvalitnรบ segregovanรบ hromadnรบ dopravu aย kย uvedenรฉmu kroku pristรบpili aลพ po vyฤerpanรญ inรฝch moลพnostรญ. Bratislava na to ide opaฤne.โ
Ako je mesto pripravenรฉ?
Dopravnรฝ podnik Bratislava, a. s., vย prvom novembrovom tรฝลพdni rozbehol tri verejnรฉ obstarรกvania na kรบpu spolu 80 trolejbusov vย hodnote 70,08 miliรณna eur, 15 novรฝch nรญzkopodlaลพnรฝch obojsmernรฝch veฤพkokapacitnรฝch elektriฤiek vย hodnote 108 miliรณnov eur aย 15ย novรฝch nรญzkopodlaลพnรฝch jednosmernรฝch veฤพkokapacitnรฝch elektriฤiek, takisto vย hodnote 108 miliรณnov eur. Tento nรกkup je naplรกnovanรฝ zย nepouลพitรฝch prostriedkov pรดvodne alokovanรฝch na vรฝstavbu podzemnรฉho ลพelezniฤnรฉho prepojeniaย stanรญc Bratislava-Predmestie aย Bratislava-Filiรกlka. Cestujรบci sa teda mรดลพu pomaly zaฤaลฅ teลกiลฅ na lepลกiu kultรบru cestovania. Nรกkup novรฝch vozidiel je len ฤiastkovรฝm rieลกenรญm. Otรกzkou je, ฤi netreba najprv zmeniลฅ systรฉm aย aลพ potom mรก vรฝznam nasadiลฅ naล vozidlรก, ktorรฉ zodpovedajรบ dobe. Novรฉ elektriฤky aย trolejbusy neodstrรกnia dopravnรฉ zรกpchy vย meste aย na vรฝpadovkรกch zย mesta uลพ vรดbec nie. Prostriedky zย Eร by sa tieลพ mohli vyuลพiลฅ na systรฉmovรฉ budovanie zรกchytnรฝch parkovรญsk pozdฤบลพ ลพelezniฤnรฝch tratรญ aย takto ponรบknuลฅ alternatรญvu cestujรบcej verejnosti eลกte pred alebo minimรกlne vย sรบbehu so zavedenรญm novej parkovacej politiky. Mesto mรก vytypovanรฉ dve lokality, kde vie vย budรบcom roku vyrieลกiลฅ zรกchytnรฉ parkoviskรก. Aby ich vลกak ฤพudia zaฤali vyuลพรญvaลฅ, musรญ sa tam doviesลฅ MHD v priajteฤพnej kvalite, keฤลพe chceme, aby ลกofรฉr opustil pohodlie svojho auta. Tรฝลพdeล mobility vย polovici tohtoroฤnรฉho septembra ukรกzal, ลพe niektorรฉ opatrenia je nevyhnutnรฉ empiricky vyskรบลกaลฅ vย praxi. Tibor Schlosser zdรดrazลuje: โPrekvapili ma nรกzory odbornรญkov, ลพe musรญme maลฅ najprv dva priebeลพnรฉ pruhy na individuรกlnu automobilovรบ dopravu aย aลพ tretรญ mรดลพeme daลฅ ako pruh pre autobusy. Nie je to pravda. Po uliciach sa presรบvajรบ ฤพudia a ajย dopravu riadime vย prospech ฤพudรญ, nie motorovรฝch vozidiel. Aj oย tomto je myslenie ฤพudรญ. Tรฝลพdeล mobility ukรกzal, ลพe MHD vย tom stave, vย akom je dnes, dokรกลพe prepraviลฅ vย tom istom ฤase 5- aลพ 8-nรกsobok ฤพudรญ ako individuรกlna automobilovรก doprava. Navyลกe, mรกme dobre nastavenรบ aย hustรบ sieลฅ zastรกvok. Sย minimรกlnou ฤasovou stratou sa dostanete vลกade.โ
Ing. arch. Gabriel Koczkรกลก generรกlny riaditeฤพ spoloฤnosti Dopravoprojekt, a. s. โKย otรกzke nรกkladov aย etapizรกcii realizรกcie budovania prepojenia projektu TEN-T ako sรบฤasti NS MHD by som chcel prezentovaลฅ moลพno nie celkom obvyklรฝ pohฤพad. Rรฝchle aย vysokokapacitnรฉ prepojenie MHD medzi bratislavskou aย petrลพalskou stranou mesta je zรกkladnou poลพiadavkou funkฤnosti NS MHD. Potrebaย rรฝchleho prepojenia vย smere sever โ juh je takisto dostatoฤne evidentnรก. Trasa naย รบseku zย Predmestia po Filiรกlku je vฤaka zachovanรฉmu pรดvodnรฉmu ลพelezniฤnรฉmu koridoru bezproblรฉmovรก aย pomerne jasnรก. Poลพiadavka priameho prepojenia MHD mesta na regiรณny predurฤuje pouลพitie koฤพajovej technolรณgie beลพnรฉho rozchodu. Aj keฤ nรกs dnes finanฤnรก situรกcia nรบti hฤพadaลฅ lacnejลกie rieลกenia aย deliลฅ realizรกciu na etapy, mala by prรญpadnรก prvรก etapa budovania NS MHD umoลพniลฅ jeho dobudovanie do koneฤnej, plne funkฤnej podoby, hoci aj vย neskorลกom ฤasovom horizonte. Som si vedomรฝ, ลพe รบฤastnรญci procesu prรญpravy budรบ musieลฅ prijaลฅ mnohรฉ kompromisy, ktorรฉ umoลพnia dostaลฅ sa kย cieฤพovรฉmu stavu. Doteraz sa stรกle hovorilo oย integrovanรญ NS MHD do projektu TEN-T. Tu by som chcel zauลพรญvanรฝ postoj kย projektu TEN-T vย Bratislave obrรกtiลฅ. Bez ohฤพadu na to, kto bude vย budรบcnosti NS MHD financovaลฅ, bolo by minimรกlne nerozumnรฉ nevyuลพiลฅ severojuลพnรบ trasuย B nosnรฉho systรฉmu MHD, zaloลพenรบ na koฤพajovej technolรณgii sย normรกlnym rozchodom, na zabezpeฤenie aj vlakovรฉho prepojenia stanice Predmestie so stanicou Petrลพalka. Aย pri tom nie je potrebnรฉ meniลฅ ani รบzemnรฝ plรกn, ฤo je zdฤบhavรฝ aย nรกroฤnรฝ proces.โ |
Filiรกlka: preฤo รกno aย preฤo nie
โDonedรกvna sa zdalo, ลพe hlavnรฉmu mestu sa koneฤne podarรญ zaฤaลฅ vรฝstavbu nosnรฉho systรฉmu MHD,โ nadvรคzuje Gabriel Koczkรกลก. โJedineฤnou ลกancou bol โ aย dรบfajme, ลพe stรกle je โ projekt TEN-T vย Bratislave. Integrรกciou jeho bratislavskej ฤasti do รPN sa schvรกlenรญm zmien aย doplnkov ฤ. 01 mohol nosnรฝ systรฉm MHD zaฤaลฅ budovaลฅ. Spoluprรกcou magistrรกtu aย ลฝSR sa projekt TEN-T nielenลพe stal sรบฤasลฅou รPN, ale zรญskal aj takรฉ parametre, ktorรฉ umoลพnili jeho dennodennรฉ vyuลพitie obyvateฤพmi aย nรกvลกtevnรญkmi Bratislavy. รsek od stanice Predmestie po rozplet na petrลพalskej strane Dunaja sa stal spoloฤnรฝm รบsekom sย trasou B nosnรฉho systรฉmu (NS) MHD. Stavba prepojenia TEN-T ideรกlne skฤบbila diaฤพkovรบ vlakovรบ dopravu sย regionรกlnou dopravou aย sย MHD. Vย rรกmci TEN-T sa pripravuje aj napojenie letiska na ลพelezniฤnรบ sieลฅ, aย teda nepriamo na NS MHD. Najvรฝznamnejลกรญm prestupnรฝm uzlom na trase MHD mรก byลฅ ลพelezniฤnรก stanica Filiรกlka. Bude prestupnรฝm bodom na ostatnรฉ systรฉmy MHD na Trnavskom mรฝte aย vย budรบcnosti aj na ฤalลกiu plรกnovanรบ trasu A NS MHD. A nemenej dรดleลพitรฉ majรบ byลฅ aj podzemnรฉ zastรกvky Nivy aย Centrum, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ vo veฤพmi dรดleลพitรฝch lokalitรกch zdrojov aย cieฤพov cestujรบcich. Na sprรกvnosti aย vรฝhodnosti takto navrhnutรฉho rieลกenia niฤ nemenรญ ani skutoฤnosลฅ, ลพe realizรกcia 1. etapy stavby ลฝSR Bratislava-Predmestie โ Bratislava-Filiรกlka โ Bratislava-Petrลพalka (prepojenie koridorov), predstavujรบcej zรกklad NS MHD vย Bratislave, bola odloลพenรก.โ Architekt ล imko, ktorรฝ sa 10 rokov podieฤพal na projektovej prรญprave bratislavskej rรฝchlodrรกhy aย spolupracoval sย Dopravoprojektom ajย na projekte TEN-T, uvรกdza, ลพe zรกkladnou myลกlienkou dopravnรฉho rieลกenia projektu TEN-T na รบzemรญ mesta bolo:
- vyuลพiลฅ jestvujรบcu ลพelezniฤnรบ sieลฅ na รบzemรญ mesta Bratislavy aย jej modernizรกcia,
- znovuoลพiviลฅ pรดvodnรฉ ลพelezniฤnรฉ severojuลพnรฉ prepojenia mesta zย opustenej ลพelezniฤnej stanice Filiรกlka pozdฤบลพ Karadลพiฤovej ulice do Petrลพalky, avลกak podzemnรฝm vedenรญm aย tunelom pod Dunajom,
- zapojenรญm letiska do ลพelezniฤnej siete vytvoriลฅ zรกkladnรฝ skelet NS MHD.
Vedฤพajลกรญm efektom nosnรฉho systรฉmu MHD na bรกze ลพeleznice aย jeho pridanou hodnotou pre obyvateฤพov a mesto Bratislavu by bolo:
- dobudovanie ลกtruktรบry aย dorieลกenie dostupnosti existujรบceho NS MHD, takลพe netreba budovaลฅ samostatnรฝ systรฉmy NS MHD โ naprรญklad na bรกze metra (rรฝchlodrรกhy),
- financovanie tohto NS MHD zo zdrojov Eurรณpskej รบnie,
- priame prepojenie tohto systรฉmu s jestvujรบcou ลพelezniฤnou sieลฅou spรกdovรฉho regiรณnu Bratislavy aย vytvorenie kvalitnej alternatรญvy dennรฉho dochรกdzania, ktorรฉ by eliminovalo dopravnรฉ preลฅaลพenieย cestnรฝch radiรกl mesta,
- na pleciach bratislavskรฉho magistrรกtu by zostala โlenโ rekonลกtrukcia jestvujรบcej elektriฤkovej siete aย jej dopravnej technolรณgie, bez nevyhnutnosti vybudovaลฅ โnovรฝโ NS MHD zย finanฤnรฝch zdrojov mesta.
Architekt ล imko dodรกva: โKฤพรบฤovรฝm momentom tohto rieลกenia NS MHD na bรกze podzemnej ลพeleznice bola hlavne zย finanฤnรฉho pohฤพadu skutoฤnosลฅ, ลพe podstatnรบ ฤasลฅ investiฤnรฝch prostriedkov na tรบto nepochybne technicky iย finanฤne veฤพmi nรกroฤnรบ ฤasลฅ tunelovรฉho priechodu popod Dunaj vย Bratislave mala spolufinancovaลฅ Eurรณpska komisia vย rรกmci financovania tohto dopravnรฉho koridoru.โ
Hlavnรฝ dopravnรฝ inลพinier Bratislavy kย tomu dopฤบลa: โProjekt celรฉho dopravnรฉho prepojenia Parรญลพa sย Bratislavou mal stรกลฅ 12,7 miliardy eur. Traลฅ prechรกdza cez bohatรฉ ลกtรกty, ktorรฉ vรฝznamne prispievajรบ do rozpoฤtu Eurรณpskej รบnie. Bolo tam priฤlenenรฉ aj Slovensko, za ฤo musรญme poฤakovaลฅ tรฝm, ktorรญ na zaฤiatku tohto storoฤia vylobovali tรบto polohu. Len zย nedostatku predstavy moลพnostรญ, akรฉ mรกme, sme si na naลกu ฤasลฅ vrรกtane spojenia sย letiskom vtedy vypรฝtali takmer 20 percent zย celkovej sumy na celรฝ projekt TEN-T, teda 2,4ย miliardy eur.โ Projekt, ktorรฝ pripravil Dopravoprojekt, a. s., poฤรญtal sย napojenรญm Bratislavy do Viedne juลพnรฝm smerom a projektanti vypracovali toto prepojenie tak, ako bolo zadanรฉ aย ako bolo vo vymedzenom รบzemรญ pri zachovanรญ segregรกcie systรฉmu aย reลกpektovanรญ obmedzujรบcich limitov vย รบzemรญ moลพnรฉ. Niekoฤพko vlakov TGV by bol veฤพmi drahรฝ ลกpรกs, ale ako upresลuje generรกlny riaditeฤพ Dopravoprojektu: โCieฤพom stavby nemala byลฅ len prevรกdzka vlakov TGV. Navrhovanรก ลพelezniฤnรก infraลกtruktรบra by umoลพnila vyuลพรญvaลฅ vybudovanรบ traลฅ aj na trase Koลกice โ ลฝilina โ Parรญลพ. Aย preฤo nie aj na trase Moskva โ Kyjev โ Bratislava โ Viedeล? Takรฉto trasy budรบ totiลพ vรฝsledkom dopytu cestujรบcich po rรฝchlej, komfortnej aย ekologickej doprave ako nรกhrada alebo protipรณl doprave leteckej na stredne dlhรฉ vzdialenosti.โ Spojenie projektu TEN-T sย mestskou hromadnou aย regionรกlnou doยญpravou vย jednom dopravnom tuneli bolo logickรฝm vyรบstenรญm snรกh oย integrรกciu jednotlivรฝch druhov dopravy oย to viac, ลพe optimalizovalo ekonomickรบ efektรญvnosลฅ projektu TEN-T aย sรบฤasne vytvorilo predpoklady na financovanie trate vย Petrลพalke zย eurรณpskych zdrojov. Ako na zaฤiatku oktรณbra oznรกmil minister dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja na tlaฤovej konferencii, prvรก fรกza tohto projektu, teda prepojenie stanรญc Bratislava-Predmestie aย Bratislava-Filiรกlka, sa zatiaฤพ realizovaลฅ nebude. Rozhodnutie padlo na zรกklade ลกtรบdie realizovateฤพnosti, ktorรบ spracovรกvala skupina konzultantov spoloฤnostรญ STAR EU, Eurovision aย ND-CON vย spoluprรกci sย viacerรฝmi miestnymi expertmi. Dopravoprojekt vลกak pripomรญna: โVย tรญme nebol nikto zย rieลกiteฤพov projektu TEN-T aย nikto zย tรญmu, ktorรฝ rieลกil ลกtรบdiu realizovateฤพnosti, ani nepoลพiadal projektanta TEN-T oย prรญpadnรฉ konzultรกcie. Plnรฉ znenie ลกtรบdie, ktorรฉ s najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou neodporuฤรญ realizรกciu tunelovรฉho rieลกenia ako sรบฤasti budovania integrovanรฉho systรฉmu ลฝSR aย NS MHD bude, predpokladรกm, dostupnรฉ v najbliลพลกom obdobรญ po jej finรกlnom schvรกlenรญ zo strany JASPERS (spoloฤnรก pomoc na podporu projektov vย eurรณpskych regiรณnoch) s pracoviskom vo Viedni.โ Zรกstupca Ministerstva dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR (MDVRR) uviedol: โStavebnรฉ rieลกenie ลพelezniฤnรฉho prepojeniaย Bratislava-Predmestie โ Bratislava-Filiรกlka (โ Bratislava-Petrลพalka) bolo pripravovanรฉ v zmysle pรดvodnej koncepcie rozvoja siete TEN-T ako medzinรกrodnรก koridorovรก traลฅ. Tomu boli prispรดsobenรฉ poลพadovanรฉ dฤบลพky nรกstupรญลกลฅ aย prevรกdzkovรก schรฉma stanice, zย ฤoho vyplynula na รบฤely prรญmestskej dopravy relatรญvne menej vhodnรก poloha stanice vzhฤพadom na prestupnรฝ uzol Trnavskรฉ mรฝto. Takรฉto technickรฉ rieลกenie stanice Filiรกlka je nevyhovujรบce, ak sa nemรก toto prepojenie vyuลพรญvaลฅ medzinรกrodnou aย diaฤพkovou ลพelezniฤnou dopravou vย rรกmci zรกkladnej siete TEN-T.โ
Dobrรฉ rรกno
Na takรบto vรกลพnu nรกmietku sa priลกlo aลพ teraz, keฤ bol rozbehnutรฝ tender na dodรกvateฤพa stavby? Keฤ sa ukรกzalo, ลพe plรกnovanรก suma 420 miliรณnov eur sa vย najlacnejลกej ponuke scvrkla na 270 miliรณnov eur? Preฤo sa ลกtรบdia realizovateฤพnosti neurobila eลกte pred rozpracovanรญm projektovej dokumentรกcie? Zย MDVRR sme dostali odpoveฤ: โProjektovรก dokumentรกcia bola pripravovanรก na zรกklade ลกtรบdie Integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm osobnej ลพelezniฤnej dopravy vย Bratislavskom regiรณne, spracovanej vย spoluprรกci sย talianskymi partnermi eลกte vย roku 2003. Tรก bola pouลพitรก ako ลกtรบdia realizovateฤพnosti pri podรกvanรญ ลพiadosti oย financovanie projektovej dokumentรกcie zย fondov TEN-T. Na schvรกlenie financovania vรฝstavby vย rรกmci Operaฤnรฉho programu Doprava poลพadovala Eurรณpska komisia vypracovanie novej ลกtรบdie uskutoฤniteฤพnosti, ktorรก sa zaฤala spracovรกvaลฅ eลกte vย roku 2008. Zย dรดvodu nedostatku aktuรกlnych dopravno-inลพinierskych podkladov na korektnรฉ spracovanie ลกtรบdie aย nรกkladovo-vรฝnosovej analรฝzy bola pรดvodnรก ลกtรบdia pre eurรณpsku komisiu neakceptovateฤพnรก. Pod vplyvom technickรฝch obmedzenรญ aย viacerรฝch zmien celkovej koncepcie na eurรณpskej aย nรกsledne aj nรกrodnej รบrovni doลกlo kย postupnej redukcii zรกberu ลกtรบdie do sรบฤasnej podoby, zameranej prakticky len na mestskรบ a regionรกlnu dopravu.โ
Niekoฤพko faktov
Vย rรกmci technickรฉho rieลกenia ลพelezniฤnรฉho prepojenia sa na trase bolo treba vyrovnaลฅ sย niekoฤพkรฝmi prekรกลพkami. Zapustenie do hฤบbky 16ย m pod terรฉn vย ฤasti medzi Predmestรญm aย Filiรกlkou si vyลพiadali podzemnรฝ kanalizaฤnรฝ zberaฤ aย pod nรญm naplรกnovanรก severnรก tangenta. Na novรบ ลพeleznicu sa teda naลกlo miesto aลพ poriadne hlboko. Aby toho nebolo mรกlo, pri vรฝstavbe komplexu Eurovea sa sรญce poฤรญtalo pri zรกkladoch sย moลพnosลฅou prechรกdzania rรฝchlodrรกhy, ale medzinรกrodnรฉ vlaky majรบ na prepravu inรฉ parametre, takลพe by museli prejsลฅ pod zรกkladmi polyfunkฤnรฉho centra aลพ vย hฤบbke 40 m pod povrchom. โTunelovรก rรบra mรก vonkajลกรญ priemer 8,50 m. Keฤลพe sa tรกto rรบra realizuje razenรญm pomocou mechanizovanรฉho ลกtรญtu, zย hฤพadiska celkovรฝch nรกkladov je รบplne jedno, ฤi je vย hฤบbke 20, alebo 40 m. Jedinรฝm negatรญvom takรฉhoto vedenia tunela je skutoฤnosลฅ, ลพe vzhฤพadom na umiestnenie zastรกvky Centrum blรญzko tohto miesta treba zabudovaลฅ dlhลกie, aย teda drahลกie eskalรกtory, vรฝลฅahy aย รบnikovรฉ schodiskรก,โ upozorลuje Gabriel Koczkรกลก.
Pri myลกlienke prejsลฅ popod Dunaj tunelom rozbolela hlava inลพinierov uลพ pri projektovanรญ drรกhy metra vย osemdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia. Oย ฤo horลกie sa cรญtia pri pohฤพade na dneลกnรฉ rieลกenie kompetentnรญ dnes, keฤ vieme, ลพe nรกslednรฉ prepojenie Filiรกlky sย Petrลพalkou by stรกlo 800 miliรณnov eur! Historickรฝ dopravnรฝ koridor na Karadลพiฤovej ulici mesto predalo do sรบkromnรฝch rรบk. Dnes je zastavanรฝ alebo sa na tejto trase plรกnujรบ ฤalลกie investรญcie, takลพe do รบvahy bude treba vziaลฅ aj eventuรกlne poลพiadavky sรบkromnรฝch investorov. Naลกรญm hlavnรฝm nepriateฤพom je premรกrnenรฝ ฤas. Aby malo Slovensko alokovanรฉ peniaze zย Eurรณpskej รบnie na prvรบ fรกzu, musรญ prepojenie medzi Predmestรญm aย Filiรกlkou stihnรบลฅ postaviลฅ do 30.ย 6. 2015, najneskรดr vลกak do 31.ย 12.ย 2015. Tibor Schlosser pripomรญna: โฤas vรฝstavby sa predpokladรก vย dฤบลพke 36 mesiacov. Ale aby sme oย peniaze zย รnie nepriลกli, musรญ byลฅ stavba nielen vybudovanรก, ale aj plne funkฤnรก aย vย prevรกdzke. Ak by sme to jednoducho nestihli,ย oย finanฤnรบ dotรกciu by sme priลกli.โ ฤalejย upozorลuje: โDve finanฤnรฉ obdobia Eurรณpska รบnia prispievala na extravilรกnovรฉ projekty. Ale keฤลพe 75 percent obyvateฤพov รnie ลพije vย mestรกch, vย ฤalลกom finanฤnom obdobรญ 2014 aลพ 2020 sa prioritou stanรบ projekty hromadnej dopravy v aglomerรกciรกch.โ โฤas vรฝstavby 36ย mesiacov bol projektom modelovanรฝ okrem inรฉho aj vzhฤพadom na predpokladanรฉ nรกklady 424 miliรณnov eur. Je veฤพmi pravdepodobnรฉ, ลพe po vyhodnotenรญ verejnej sรบลฅaลพe, vย ktorej bola predloลพenรก cena na รบrovni zhruba 270 miliรณnov eur, by ฤas vรฝstavby mohol byลฅ kratลกรญ โ 28ย aลพ 30 mesiacov,โ uvaลพuje Gabriel Koczkรกลก.
Kto to zaplatรญ?
Existuje obava, ลพe aj keฤ by sme รบspeลกne aย vย termรญne postavili prepojenie zย Predmestia po Filiรกlku, na ฤalลกiu fรกzu, napojenie sa na medzinรกrodnรบ dopravu, by sme dotรกciu nedostali. Zย toho vyplรฝvajรบ tri problรฉmy. Po prvรฉ, ak by Slovensko chcelo dostavaลฅ trasu popod Dunaj aลพ do Petrลพalky, bude to drahรฉ. Gabriel Koczkรกลก namieta: โOtรกzku, ฤo je drahรฉ, vo svetle vรฝsledkov vรฝberovรฉho konania na 1.ย ฤasovรบ etapu prepojenia koridorov, keฤ ponรบkanรก cena predstavovala 64 percent odhadovanรฝch nรกkladov, nie je celkom jednoznaฤnรก aย moลพno ju relativizovaลฅ.โ Vidina, ลพe existuje moลพnosลฅ vylobovaลฅ dotรกciu zย Bruselu, je hmlistรก aย nejasnรก ako jesennรฝ opar nad Bratislavou โ aย ktorรฝ politik si by vzal na plecia uลฅahovanie opaskov, aby sa dala stavba prefinancovaลฅ zย naลกich vlastnรฝch zdrojov? Keฤ si vลกak odmyslรญme politizovanie zรกsadnรฝch investรญciรญ dopravnej infraลกtruktรบry, bude prekonanie toku Dunaja ลกirokรฉho 300 m skutoฤne drahรฉ vย porovnanรญ sย inรฝmi projektmi, ako je naprรญklad nรกpad financovaลฅ cez PPP cestnรฝ tunel popod Malรฉ Karpaty? Ak by Slovensko nepremรกrnilo vzรกcne roky, dnes sme naozaj mohli maลฅ Filiรกlku postavenรบ aย slรกvnostne strihaลฅ pรกsku. Naลกa vyjednรกvacia pozรญcia vzhฤพadom na Brusel by bola diametrรกlne odliลกnรก. Po druhรฉ, Tibor Schlosser veฤพmi diplomaticky uvรกdza: โSlovenskรก republika bola zavedenรก do omylu. Pรดvodne sa Rakรบsko so Slovenskom dohodlo na juลพnom prepojenรญ TEN-T. Ale rozvoj Viedne ide severovรฝchodnรฝm smerom, aย tak si Viedeล vย Bruseli potichu presadila, ลพe TEN -T pรดjde na Slovensko severnou cestou cez Marchegg.โ Nรกลก vรกgny prรญstup kย ฤasovรฝm lehotรกm vyรบsti do projektov, ktorรฉ budรบ azda eลกte drahลกie. โNa prepojenie severnรฝm smerom budeme potrebovaลฅ ฤalลกiu vlakovรบ tunelovรบ rรบru vย Bratislave, tretiu koฤพaj do Devรญnskej Novej Vsi, tunel na nรกkladnรบ dopravu. Oย tom, ลพe naลกa hlavnรก stanica by potrebovala inรฉ parametre na modernรบ medzinรกrodnรบ prepravu, vieme uลพ dรกvno. Mรดลพeme tak oprรกลกiลฅ 40 rokov starรบ myลกlienku premiestnenia hlavnej stanice,โ vyratรบva Tibor Schlosser. Azda by stรกlo aspoล za uvรกลพenie, ฤi by nebolo vhodnรฉ vypracovaลฅ ลกtรบdiu rekonลกtrukcie hlavnej stanice na plnohodnotnรบ stanicu sย eurรณpskymi parametrami a sย primeranรฝmi investiฤnรฝmi nรกkladmi. Aย bude preloลพenie ฤi vรฝstavba novej hlavnej ลพelezniฤnej stanice pre ekonomiku Slovenska vย koneฤnom dรดsledku lacnejลกie neลพ projekt TEN-T odloลพenรฝ bokom na prehodnotenie? Informรกciu oย prepojenรญ medzi Viedลou aย Bratislavou dopฤบลa Gabriel Koczkรกลก: โPredsedovia a primรกtori regiรณnov a miestย Centrope aj za รบฤasti primรกtora Bratislavy prijali na summite vย Brne Strategickรฝ rรกmec pre rozvoj dopravy aย infraลกtruktรบry vย regiรณne Centrope ako zรกkladnรฝ aย kฤพรบฤovรฝ dokument budรบcej spoluprรกce vย oblasti dopravnej infraลกtruktรบry, priฤom slovenskรก strana upozornila, ลพe prepojenie Viedeล โ Bratislava cez Marchegg, tzv. severnรก trasa, mรก iba regionรกlny vรฝznam v zmysle spรกjania regiรณnov aย za hlavnรฝ smer prepojenia Viedne sย Bratislavou sa povaลพuje prepojenie cez Kittsee aย Petrลพalku. Predpokladรกme, ลพe oย prรญprave ลพelezniฤnรฉho prepojenia je podpรญsanรก dvojstrannรก dohoda sย Rakรบskom, sย ktorou je takto prezentovanรฝ zรกmer rakรบskej strany vย rozpore.โ Tretรญm problรฉmom je, ลพe aj keby sa spustila aย dokonฤila vรฝstavba ลพeleznice zย Predmestia na Filiรกlku, ak sa nebude pokraฤovaลฅ ฤalej, stane sa zย Filiรกlky hlavovรก stanica. Tibor Schlosser sa pรฝta: โฤo urobรญme sย 10-tisรญc cestujรบcimi, ktorรญ sa nรกm vย ลกpiฤke dostanรบ na Trnavskรฉ mรฝto? Mestskรก hromadnรก doprava aj pri najvรคฤลกom moลพnom zahustenรญ zvlรกdne 4,5-tisรญca cestujรบcich za hodinu. Teraz si predstavte, ลพe ฤพudia zaฤnรบ chodiลฅ vlakom aย po dvoch tรฝลพdลoch zistia, ลพe sa zย Trnavskรฉho mรฝta nemajรบ ako pohnรบลฅ ฤalej. Sadnรบ do auta, aย ak budรบ aktรญvni, uลพ ich nikdy viac nepresvedฤรญme, aby vyuลพรญvali verejnรบ dopravu. Mesto na svoj rozvoj severojuลพnรฉ prepojenie potrebuje.
Nevyhneme sa podpovrchovรฉmu rieลกeniu. รsek Predmestie โ Petrลพalka ako regionรกlna doprava prejde do mesta sย prestupom ฤi bez. Ideรกlne bezkolรญzne, z hrany na hranu zย jednรฉho nรกstupiลกลฅa. Bratislavskรฉ metro sa dlho stavaลฅ nebude, lebo nemรก potrebnรฝ objem na prepravu cestujรบcich. Aby bola linka funkฤnรก, musรญ maลฅ pribliลพne 10 km aย prepraviลฅ za ลกpiฤkovรบ hodinu 30-tisรญc cestujรบcich. Nie je moลพnรฉ, aby sa na vรคฤลกine trasy prepravovalo 2,5-tisรญca ฤพudรญ za hodinu aย vรคฤลกรญ objem bol len vย strede trasy medzi dvoma stanicami. ฤiลพe aj prepojenie Predmestia aย Petrลพalky ako regionรกlnej dopravy mรก zmysel sย nadvรคznosลฅou na MHD, keฤย by prepravilo 20- aลพ 25-tisรญc ฤพudรญ vย ลกpiฤkovej hodine.โ โDopravno-urbanistickรก ลกtรบdia, ktorรก bola podkladom na zmeny aย doplnky ฤ.1 รบzemnรฉho plรกnu mesta preukรกzala dopravnรฝm modelom schopnosลฅ trate TEN-T vrรกtane stanice Filiรกlka absorbovaลฅ predpokladanรฝ poฤet cestujรบcich,โ tvrdรญ Gabriel Koczkรกลก. โFiliรกlka je naย รบzemรญ, ktorรฉ je vรฝznamnรฝm dopravnรฝm uzlom doplnkovej dopravy (A,ย T,ย E) aย urฤite ju moลพno zย dopravnรฉho hฤพadiska obslรบลพiลฅ lepลกie ako โzรกtkuโ hlavnej stanice. Vย dopravnej ลกtรบdii spracovanej pre magistrรกtom pripravovanรบ elektriฤkovรบ traลฅ vย Petrลพalke sa uvรกdza kapacita elektriฤkovej trate 6 560 cestujรบcich vย ลกpiฤkovej hodine. Na Trnavskom mรฝte je prestupnรฝ uzol MHD, kde sa vetvia elektriฤkovรฉ linky vย smere do Vajnรดr aย Ruลพinova aย nachรกdzajรบ sa tam aj zastรกvky trolejbusovej aย autobusovej dopravy, takลพe kapacita celรฉho uzla MHD je prirodzene podstatne vyลกลกia. Vo vzdialenosti asi 350ย m od Filiรกlky je Raฤianske mรฝto so samostatnouย elektriฤkovou traลฅou na spojenรญ Centrum โ Raฤa. Pritom izochrรณny dostupnosti 350 m sรบ povaลพovanรฉ vย dopravnom inลพinierstve za komfortnรฉ,โ uvรกdza ฤalej. Tibor Schlosser pripomรญna: โRaฤianske aย Trnavskรฉ mรฝto vย kapacite sรบฤasnรฉho linkovania MHD je vย dopravnej ลกpiฤke na hranici moลพnostรญ.โ
ฤo teraz?
Prioritou je dnes, podฤพa hlavnรฉho dopravnรฉho inลพiniera, prepojenie elektriฤkovej aย vlakovej dopravy. Predpokladรก, ลพe sa vlรกde napokon podarรญ dohodnรบลฅ, aby sa prepojenie Predmestie โ Petrลพalka zaฤalo vย roku 2014 stavaลฅ. Vย ฤalลกom finanฤnom obdobรญ mรกme moลพnosลฅ nรกjsลฅ nielen technickรฉ rieลกenie, ale aj zdroje na to, aby sa zย Filiรกlky dalo pokraฤovaลฅ aลพ do Petrลพalky. Ministerstvo podporilo magistrรกt vย tom, ลพe pomรดลพe financovaลฅ prรญpravu generelu dopravy sย vรฝhฤพadom na ฤalลกรญch 20 aลพ 30ย rokov, ktorรฉho sรบฤasลฅou bude aj strategickรก ลกtรบdia nosnรฉho systรฉmu integrovanej hromadnej koฤพajovej dopravy na รบzemรญ hlavnรฉho mesta aย jeho regiรณnu. Stratรฉgia musรญ byลฅ dostatoฤne odborne aย argumentaฤne podloลพenรก, aby ustรกla aj politickรฉ zmeny spojenรฉ sย volebnรฝmi obdobiami. Vย rรกmci 4.ย prioritnej osi chce mesto postaviลฅ elektriฤku sย rozchodom 1ย 435/1 000 mm cez Starรฝ most do Petrลพalky na Bosรกkovu ulicu aย pripravuje dokumentรกciu na predฤบลพenie aลพ do Janรญkovho dvora. Trasa na Bosรกkovu ulicu musรญ byลฅ hotovรก najneskรดr do konca roku 2015, aby sa na vรฝstavbu mohli pouลพiลฅ financie nepouลพitรฉ na trase Predmestie โ Filiรกlka. Na ล afรกrikovom nรกmestรญ sa trasa napojรญ na radiรกlu do Dรบbravky, na hlavnรบ stanicu aย do Ruลพinova alebo Raฤe. Ako tvrdรญ Tibor Schlosser, 60 percent elektriฤkovรฝch tratรญ vย Bratislave je zrekonลกtruovanรฝch aย podloลพie je pripravenรฉ na uloลพenie koฤพajรญ na rozchod 1ย 435 mm. Uviedol tieลพ, ลพe dรบbravskรบ radiรกlu cez Karlovu Ves aลพ po most SNP je mesto schopnรฉ pripraviลฅ za 9 mesiacov. Mestu zatiaฤพ chรฝba vozidlovรฝ park aย depo, ktorรฉ by malo byลฅ prรกve vย Petrลพalke.
Kto za ฤo mรดลพe
Okresanie pรดvodnรฝch ambiciรณznych plรกnov, ich prispรดsobovanie, hฤพadanie menej bolestivรฝch rieลกenรญ je takรฉ slovensky svojskรฉ aย zรกroveล typickรฉ pre naลกu holubiฤiu povahu. Dopรกtraลฅ sa zodpovednรฝch za sรบฤasnรฝ stav dopravy vย hlavnom meste โ to presahuje naลกe moลพnosti, zasahuje do ฤalekej minulosti aย nie je ani naลกรญm cieฤพom. Dรบfame len, ลพe projekt stanice Filiรกlka so vลกetkรฝmi sรบvislosลฅami bude dostatoฤnรฝm ponauฤenรญm, ako si vย budรบcnosti nedaลฅ ujsลฅ reรกlnu ลกancu na rieลกenie systรฉmovรฉho kroku pomedzi prsty. ฤo sa tรฝka samotnej Filiรกlky, treba nรกjsลฅ lacnejลกie technickรฉ rieลกenie. Dopravoprojekt vraj uลพ svojmu objednรกvateฤพovi projektu TEN-T ลฝelezniciam SR takรฉto rieลกenie predloลพil aย je pripravenรฝ po zverejnenรญ zรกverov ลกtรบdie realizovateฤพnosti korigovaลฅ nรกvrhy vย prospech optimalizรกcie celรฉho zรกmeru.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.