Ktorรฉ investรญcie schvรกlila vlรกda ako strategickรฉ? Prinรกลกame ich prehฤพad. Tรฝkajรบ na najmรค dopravy
Vlรกdny kabinet priebeลพne posudzuje investรญcie, ฤi spฤบลajรบ podmienky strategickosti. Na rokovanรญ vย stredu 10. jรบla odsรบhlasila vlรกda veฤพkรฝ balรญk takรฝchto investรญciรญ โ diaฤพniฤnรฝch aย ลพelezniฤnรฝch โ zย dielne rezortu dopravy a dve nemocnice (ministerstvo zdravotnรญctva). Pred ฤasom sa stal strategickรฝm projekt rozvoja aย modernizรกcie FNsP J. A. Reimana vย Preลกove (rezort obrany).
Stavebnรฝ sektor na Slovensku volรก po dlhodobom plรกne verejnรฝch investรญciรญ, aby si mohol pripraviลฅ stavebnรฝ materiรกl, technickรฉ a ฤพudskรฉ kapacity.
Projekty boli predloลพenรฉ vlรกde podฤพa zรกkona o mimoriadnych opatreniach pre strategickรฉ investรญcie a sรบ v rรดznom ลกtรกdiu prรญpravy.
Minister dopravy Jozef Rรกลพ po rokovanรญ povedal, ลพe to znamenรก ย benefity v piatich ย oblastiachย โย ย v procese posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie, v procese รบzemnรฉho rozhodnutia a stavebnรฉho povolenia, vo vyvlastnenรญ a verejnom obstarรกvanรญ. Ide o skrรกtenie lehรดt. Bude to pomoc najmรค pre projekty, ktorรฉ sรบ na zaฤiatku prรญpravy. Rezorty pracujรบ na ich finanฤnom zabezpeฤenรญ.
โVลกetky รบseky, ktorรฉ tam mรกme, sรบ sรบฤasลฅou eurรณpskych dopravnรฝch koridorov TEN-T. Smernica Eร priamo oznaฤila, ลพe majรบ byลฅ pripravenรฉ formou strategickej investรญcie, aby boli skrรกtenรฉ prรญpravnรฉ procesy,โ vysvetlil minister s ย tรฝm, ลพe v prรญpade D3 sa zaฤรญna verejnรฉ obstarรกvanie zhotoviteฤพov. Tunel Karpaty v Bratislave eลกte nebol predloลพenรฝ na rokovanie vlรกdy a minister ozrejmil, ลพe existuje k nemu hromadnรก pripomienka, ktorou sa zaoberajรบ.
STRATEGICKร INVESTรCIEย
ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Devรญnska Novรก Ves โ ลกtรกtna hranica SR/ฤR, รบsek Malacky (mimo) โ Kรบty
Nรกvrh modernizรกcie traลฅovรฉho รบseku sรบฤasne zohฤพadลuje zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na rรฝchlosลฅ do 200 km/h (s vรฝnimkou ลฝST Kรบty). Na รบseku budรบ odstrรกnenรฉ vลกetky รบrovลovรฉ kriลพovania. Plรกnovanรฝ termรญn zaฤiatku vรฝstavby je rok 2026 a plรกnovanรฝ termรญn ukonฤenia vรฝstavby je rok 2029.
Dฤบลพka modernizovanej ลพelezniฤnej trate je vyลกe 26 km. Na trati bude implementovanรฝ systรฉm ERTMS/ETCS L2 v spojitosti s novรฝmi zabezpeฤovacรญmi zariadeniami v sรบlade s platnรฝmi TSI TCC, ฤo zabezpeฤรญ vyลกลกiu bezpeฤnosลฅ a spoฤพahlivosลฅ prevรกdzky. Sรบฤasลฅou projektu bude aj vybudovanie sieลฅovรฉho systรฉmu na diagnostiku ลพelezniฤnรฝch koฤพajovรฝch vozidiel, ฤo umoลพnรญ efektรญvnejลกiu รบdrลพbu a prevรกdzku.
Diaฤพnica D3 v รบseku ลฝilina-Brodno โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
Celkovรก dฤบลพka rieลกenรฉho รบseku je 11,20 km. Plรกnovanรฝ termรญn realizรกcie 3. kvartรกl 2025 โ 1. kvartรกl 2029.
Diaฤพnica D3 v รบseku Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ Oลกฤadnica
Tento รบsek diaฤพnice D3 prepojรญ predchรกdzajรบci pripravovanรฝ รบsek (รบsek diaฤพnice D3 ลฝilina Brodno โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto) s nadvรคzujรบcim pripravovanรฝm รบsekom diaฤพnice D3, a to: Oลกฤadnica โ ฤadca-Bukov (vรฝstavba 2. profilu). Tento รบsek prevezme vลกetku tranzitnรบ dopravu z existujรบcej cesty I/11, ฤรญm sa vรฝrazne znรญลพi zรกลฅaลพ tejto cesty I. triedy a zlepลกia sa podmienky pre obyvateฤพov priฤพahlรฝch obcรญ. Celkovรก dฤบลพka รบseku je 10,79 km.
ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ฤadca โ Krรกsno nad Kysucou
Plรกnovanรฝ termรญn: 3. kvartรกl 2025 โ 1. kvartรกl 2029.
Celkovรก dฤบลพka rieลกenรฉho รบseku je 11,7 km. Cieฤพom je skvalitniลฅ sรบฤasnรฉ technickรฉ parametre ลพelezniฤnej trate vrรกtane vลกetkรฝch zariadenรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Technickรฉ rieลกenie investรญcie vychรกdza zo spracovanej ลกtรบdie uskutoฤniteฤพnosti.
Zdvojkoฤพajnenie trate Devรญnska Novรก Ves โ ลกtรกtna hranica SR/Rakรบsko
รฤelom investรญcie je dostavba druhej traลฅovej koฤพaje od ลกtรกtnej hranice medzi Slovenskom a Rakรบskom po ลฝST Devรญnska Novรก Ves vrรกtane. Dฤบลพka stavby je 4,49 km. Stavba sa zaฤรญna na ลกtรกtnej hranici SR โ Rakรบsko a konฤรญ za ลฝST Devรญnska Novรก Ves. Z pohฤพadu celkovej koncepcie stavby sa k existujรบcej jednokoฤพajovej trati dobuduje druhรก traลฅovรก koฤพaj, ฤo zabezpeฤรญ zdvojkoฤพajnenie celej trate z Viedne aลพ po ลฝST Bratislava-hlavnรก stanica. Okrem toho sa prebuduje aj ลฝST Devรญnska Novรก Ves .
Diaฤพnica D3 v รบseku Oลกฤadnica โ ฤadca-Bukov, 2. profil
Plรกnovanรฝ termรญn: 1. kvartรกl 2025 โ 4. kvartรกl 2029.
Tento รบsek diaฤพnice D3 prepojรญ predchรกdzajรบci taktieลพ pripravovanรฝ รบsek (รบsek diaฤพnice D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ Oลกฤadnica) s existujรบcim รบsekom diaฤพnice D3 aลพ k hraniciam s Poฤพskou republikou. Tento รบsek dokonฤenรญm tohto diaฤพniฤnรฉho koridoru prevezme vรฝznamnรฝ podiel tranzitnej dopravy z existujรบcej cesty I/11, ฤรญm sa vรฝrazne znรญลพi zรกลฅaลพ tejto cesty I. triedy a zlepลกia sa podmienky pre obyvateฤพov priฤพahlรฝch obcรญ. Celkovรก dฤบลพka rieลกenรฉho รบseku je 4 km.
Diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Lietavskรก Lรบฤka โ ลฝilina, I. etapa
Investรญcia: viac ako 61,5 mil. โฌ
Plรกnovanรฝ termรญn : 2. ลกtvrลฅrok 2025 โ 4. ลกtvrลฅrok 2028
Vybudovanรญm diaฤพnice D1 z Hriฤovskรฉho Podhradia cez Lietavskรบ Lรบฤku v smere na Martin bude prรญjazd รกut od diaฤพnice D1 vedenรฝ cez Lietavskรบ Lรบฤku, resp. Porรบbku. Terajลกia cesta I/64 nie je schopnรก toto dopravnรฉ zaลฅaลพenie previesลฅ. Vybudovanรญm privรกdzaฤa sa zlepลกรญ prรญstup do ลฝiliny, ako aj do Rajeckej doliny aย odstrรกni sa tranzitnรก doprava z obce Lietavskรก Lรบฤka a Porรบbka.
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Koลกice v รบseku Liptovskรฝ Mikulรกลก โ Poprad – Tatry (mimo), 5. etapa, traลฅovรฝ รบsek Liptovskรฝ Hrรกdok โ Paludza (Liptovskรฝ Mikulรกลก)
Modernizรกcia zahลลa prestavbu existujรบcej ลพelezniฤnej trate vrรกtane preloลพiek trate, zruลกenie รบrovลovรฝch kriลพovanรญ a ich nรกhradu mimoรบrovลovรฝmi rieลกeniami (nadjazdy, podchody), vรฝstavbu ลพelezniฤnรฝch mostov, protihlukovรฝch stien a ฤalลกรญch stavebno-technickรฝch prvkov. Nรกvrh modernizรกcie traลฅovรฉho รบseku sรบฤasne zohฤพadลuje zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na rรฝchlosลฅ do 160 km/h s parametrami do 200 km/hod.
Diaฤพnica D1 Turany โ Hubovรก
Plรกnovanรฝ termรญn: 4. ลกtvrลฅrok 2026 โ 2. ลกtvrลฅrok 2032
Je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1, ktorรฝ tvorรญ hlavnรบ cestnรบ os Slovenska v smere zรกpad โ vรฝchod a prepรกja vรฝznamnรฉ regiรณny SR. Navrhovanรก investรญcia zahลลa รบsek s dฤบลพkou 13,53 km. Cesta zahลลa aj dva tunely.
ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Devรญnska Novรก Ves โ ลกtรกtna hranica SR/ฤR
Modernizรกcia sa pripravuje pre ลพelezniฤnรบ osobnรบ a nรกkladnรบ dopravu, sleduje zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na 200 km/h s vรฝnimkou รบsekov, kde je z pohฤพadu dynamiky jazdy vlakov osobnej a nรกkladnej dopravy preukรกzanรฉ nevyuลพitie tejto rรฝchlosti, resp. kde je zvรฝลกenie rรฝchlosti moลพnรฉ len za cenu vynaloลพenia vysokรฝch investiฤnรฝch nรกkladov.
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Koลกice, รบsek trate Poprad Tatry (mimo) โ Krompachy, ฤasลฅ: A2 Markuลกovce (mimo) โ Vydrnรญk (mimo)
รฤelom investรญcie je modernizรกcia ลพelezniฤnej trate s cieฤพom zlepลกiลฅ technickรบ vybavenosลฅ a pouลพiteฤพnosลฅ trate, zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ a efektรญvnosลฅ dopravy a dosiahnuลฅ medzinรกrodnรฉ ลกtandardy. Zahลลa modernizรกciu ลพelezniฤnej trate v dฤบลพke 18,816 km od ลฝST Markuลกovce (mimo) po ลฝST Vydrnรญk (mimo) vrรกtane novรฝch technologickรฝch rieลกenรญ a infraลกtruktรบry, ako je eurรณpsky vlakovรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm ETCS L2 a mobilnรก rรกdiovรก sieลฅ GSM-R.
Rรฝchlostnรก cesta R2 ล aca โ Koลกickรฉ Oฤพลกany, I. รบsek (strategickรก investรญcia)
Investรญcia: takmer 144 mil. โฌ
Rรฝchlostnรก cesta mรก zaฤiatok situovanรฝ v mimoรบrovลovej kriลพovatke ล aca s plynulรฝm priestorovรฝm vรฝhฤพadovรฝm napojenรญm na รบsek R2 Moldava nad Bodvou โ ล aca. R2 je v รบseku ล aca โ ฤฝudvรญkov Dvor situovanรก v trase jestvujรบcej cesty R2, priฤom je navrhovanรก jej rekonลกtrukcia so zvรคฤลกenรญm ลกรญrky z pรดvodnej 22,5 m komunikรกcie na R 24,5 m a รบprava smerovรฉho vedenia cesty.
Z kriลพovatky ฤฝudvรญkov Dvor smeruje rรฝchlostnรก cesta sรบbeลพne s cestou III/3401 aลพ do kriลพovatky Haniska, priฤom rรฝchlostnรก cesta nezasahuje do ochrannรฝch pรกsiem a prekรกลพkovรฝch rovรญn letiska Koลกice a je situovanรก vo vรคฤลกej vzdialenosti od Haniลกtianskeho lesa. Rรฝchlostnรก cesta mostnรฝm objektom 205-00 kriลพuje koridor ลพelezniฤnej trate ฤ. 160 Zvolen โ Koลกice, ลกirokorozchodnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ Haniska โ Maลฅovce a vleฤkovรฉ koฤพaje z areรกlu USSK. Celkovรก dฤบลพka รบseku je 6,825 km.
Rรฝchlostnรก cesta R2 Zvolen Zรกpad โ Zvolen Vรฝchod
Tento รบsek rรฝchlostnej cesty R2 prepojรญ rรฝchlostnรบ cestu R1 s existujรบcim รบsekom rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen Vรฝchod โ Pstruลกa, priฤom prevezme vรฝznamnรฝ podiel tranzitnej dopravy z existujรบcej cesty I/16, ฤรญm sa vรฝrazne znรญลพi zรกลฅaลพ tejto cesty I. triedy a zlepลกia sa podmienky pre obyvateฤพov mesta Zvolen a priฤพahlรฝch obcรญ. Celkovรก dฤบลพka je 10,73 km.
Rรฝchlostnรก cesta R2 Zacharovce โ Bรกtka
Plรกnovanรฝ termรญn: 2. kvartรกl 2026 โ 2. kvartรกl 2028
Pripravovanรก rรฝchlostnรก cesta prepojรญ predchรกdzajรบci รบsek Oลพฤany โ Zacharovce s nasledujรบcim รบsekom Bรกtka โ Figa. Tento รบsek prevezme tranzitnรบ dopravu z cesty I. triedy ฤ. I/16, ฤรญm sa vรฝrazne znรญลพi zรกลฅaลพ tejto komunikรกcie a zlepลกia sa podmienky pre obyvateฤพov priฤพahlรฝch obcรญ. Navrhovanรก investรญcia zahลลa รบsek s celkovou dฤบลพkou 8 304,7 m. Cesta zahลลa dve mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, 14 mostov, 2 174 m protihlukovรฝch stien.
Rรฝchlostnรก cesta R4 Lipnรญky – Kapuลกany
Plรกnovanรฝ termรญn: 2. ลกtvrลฅrok 2028 โ 2. ลกtvrลฅrok 2031
Rรฝchlostnรก cesta R4 je plรกnovanรก v trase doplnkovรฉho vรฝchodnรฉho koridoru Rzeszรณw โ Vyลกnรฝ Komรกrnik โ Preลกov โ Koลกice โ Milhosลฅ โ Miลกkovec siete eurรณpskych multimodรกlnych dopravnรฝch koridorov. Navrhovanรก investรญcia zahลลa รบsek s dฤบลพkou cesty 3 540 m a dฤบลพkou privรกdzaฤa 1 738 m. Cesta zahลลa jednu รบrovลovรบ kriลพovatku, dve mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, 10 mostov, 4 960 m protihlukovรฝch stien.
Rรฝchlostnรก cesta R2 Bรกtka โ Figa
Plรกnovanรฝ termรญn: 3. kvartรกl 2025 โ 2. kvartรกl 2028
Dรดvodom vรฝstavby je zvรฝลกenie plynulosti a bezpeฤnosti dopravy a zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia kvalitnรฝm a rรฝchlym prepojenรญm vรฝchod โ zรกpad tzv. juลพnรฝm ลฅahom Slovenska. Celkovรก dฤบลพka รบseku hlavnej trasy je cca 6,32 km.
ZDRAVOTNรCTVO
Vรฝstavba Fakultnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta Banskรก Bystrica
Vรฝstavba novej budovy infektologickรฝch disciplรญn a novej hlavnej budovy nemocnice zabezpeฤรญ medicรญnsky rozvoj nosnรฝch programov nemocnice. Investรญcia je vhodnou prรญleลพitosลฅou reorganizovaลฅ ย pracoviskรก ย z hฤพadiska efektรญvnosti, a to cestou zvรฝลกenia medicรญnsko-ekonomickej racionality, lepลกej logistiky pacientov, zamestnancov a podpornรฝch procesov. Kฤพรบฤovรฝm faktorom bude aj zvรฝลกenie sociรกlneho ลกtandardu, komfortu pre pacientov a personรกl. Vรฝsledkom projektu bude zvรฝลกenie prevรกdzkovej efektivity.
Rekonลกtrukcia a dostavba areรกlu FNsP F. D. Roosvelta: 30. 11. 2029
Zaฤiatok prรกce: 20. 5. 2024
Dostavba a rekonลกtrukcia (protokol Shell and Core): 30. 7. 2026
Dostavba a rekonลกtrukcia (protokol Full Fit Out): 31. 12. 2028
Investรญcia: ย 448 mil. โฌย bez DPH
Vรฝstavba Univerzitnej nemocnice sv. Martina
Novรก nemocnica bude maลฅ vlastnรบ ambulantnรบ, diagnostickรบ a terapeutickรบ ฤasลฅ, samostatnรฝ trakt na detskรบ medicรญnu a urgentnรฝ prรญjem s traumacentrom pre deti a dospelรฝch. Projekt novej Univerzitnej nemocnice sv. Martina je v sรบlade s optimalizรกciou siete nemocnรญc. Stavebnรฝ zรกmer projektu zhodnotilo Ministerstvo dopravyย SR prostrednรญctvom ลกtรกtnej expertรญzy.
Poฤet lรดลพok: 660
Poฤet operaฤnรฝch sรกl: 19
Realizรกcia: 06/2022 โ 12/2028
Realizรกcia na รบrovni protokol Shell and Core : 06/2022 โ 06/2026
Investรญcia: 554 mil. โฌ bez DPH
Rozvoj a modernizรกcia Fakultnej nemocnice s poliklinikou J. A. Reimana Preลกov
Stavba bude pozostรกvaลฅ z nemocnice s 8 nadzemnรฝmi podlaลพiami, s 942 lรดลพkami, s energeticko-zรกsobovacรญm centrom a parkovacรญm domom. Objekt nemocnice bude na energetickej รบrovni A0. Projekt ย uskutoฤnรญ rezort obrany, fakultnรบ nemocnicu ย zaradia do verejnej minimรกlnej zdravotnรญckej siete. Okrem toho ฤinnosลฅ nemocnice prinesie prospech obrane ลกtรกtu, zlepลกรญ podmienky na ochranu ลพivota a zdravia, podporรญ budovanie kapacรญt na podpornรฉ ฤinnosti a podobne.
Investรญcia:ย 550 miliรณnov โฌ (Full Fit Out)
Pracovnรฉ miesta: 2 800
Lรดลพka: 942
Parkovacie miesta:ย 1 120
ZDROJ: materiรกl na rokovanie vlรกdy