Lรกvka cez rieku Moravu prepรกja pamiatky Veฤพkomoravskej rรญลกe a unikรกtnu prรญrodu
Cieฤพom projektu bola vรฝstavba lรกvky cez rieku Moravu vrรกtane prรญstupovรฝch komunikรกciรญ. Stavba je vรฝsledkom snahy Juhomoravskรฉho aย Trnavskรฉho samosprรกvneho kraja vytvoriลฅ cezhraniฤnรฝ Archeopark Mikulฤice โ Kopฤany aย prepojiลฅ tak pamiatky Veฤพkomoravskej rรญลกe, unikรกtnu prรญrodu aย dve nรกrodnรฉ siete cyklociest.
Vย roku 2018, vย ฤase, keฤ sme oslavovali 100. vรฝroฤie vzniku ฤeskoslovenska, sa zahรกjili stavebnรฉ prรกce na lรกvke cez rieku Moravu. Mosty uลพ vย minulosti predstavovali vรฝznamnรฉ spojnice miest aย ich obyvateฤพov. Tento novรฝ most prispeje nielen kย rozvoju cestovnรฉho ruchu aย medziฤพudskรฝch vzลฅahov, ale aj kย poznaniu naลกej spoloฤnej histรณrie.
Vรฝznamnรก archeologickรก lokalita juลพnej Moravy sa nachรกdza neฤaleko mesta Hodonรญn, vย katastri obce Mikulฤice, vย luลพnรฝch lesoch pri hraniciach so Slovenskou republikou. Hranicu tvorรญ rieka Morava. Prรกve vย tejto oblasti, na ostrovoch medzi ramenami aย kanรกlmi rieky, sa nachรกdzala vย ranom stredoveku rozsiahla sรญdelnรก aglomerรกcia, ktorej centrum bolo na dvoch veฤพkรฝch, silne opevnenรฝch aย nad krajinou vyvรฝลกenรฝch piesoฤnรฝch ostrovoch.
Dodnes stojรญ vย poli na slovenskej strane, pri obci Kopฤany, kaplnka sv. Markรฉty Antiochijskej, ktorรก tvorรญ jadro cirkevnรฝch stavieb vย tejto oblasti. Dnes kย nej vedie po novรฝch cyklochodnรญkoch aย cez novรบ lรกvku 3,5-kilometrovรก cestiฤka.
Zatiaฤพ poslednou ฤasลฅou obnovy areรกlu bola prรกve vรฝstavba lรกvky cez rieku Moravu, ktorรก umoลพnila prepojenie oboch archeologickรฝch, rane stredovekรฝch pamiatok a vznik ฤesko-slovenskรฉho kultรบrneho statku Archeoparku Mikulฤice โ Kopฤany. Z tohto dรดvodu mรก stavba vรฝraznรฝ celospoloฤenskรฝ vรฝznam a prispieva k rozvoju cezhraniฤnej spoluprรกce.
Technickรฉ รบdaje stavby
Projekt spoฤรญval vย realizรกcii stavby mosta sย dฤบลพkou 143,4 m cez hraniฤnรฝ splavnรฝ vodnรฝ tok (rieku Moravu) aย vo vybudovanรญ nadvรคzujรบcich prรญstupovรฝch komunikรกciรญ sย celkovou dฤบลพkou 3,1 km sย vyznaฤenรญm 8,5 km novej cyklotrasy, ktorรก sa napojila na uลพ existujรบcu infraลกtruktรบru.
Stavba prebiehala vย II. ochrannom pรกsme vodnรฉho zdroja, stavenisko bolo umiestnenรฉ vย zรกplavovej oblasti rieky Moravy. Areรกly boli prepojenรฉ vย blรญzkosti prรญrodnej vtรกฤej rezervรกcie Skaลiny. Vย rรกmci projektu sa vybudovala novรก prรญstupovรก komunikรกcia, prechรกdzajรบca รบzemรญm sย prebiehajรบcim interdisciplinรกrnym archeoยญlogickรฝm vรฝskumom Mikulฤรญc aย Veฤพkej Moravy.
Sรบฤasลฅou stavby boli tieลพ dodรกvka mobiliรกru aย stavebnรฉ รบpravy na pravej aย ฤพavej strane protipovodลovej hrรกdze splavnรฉho vodnรฉho toku vย mieste priliehajรบcom kย novรฉmu mostu.
Objektovรก skladba
Stavba bola rozฤlenenรก na tieto stavebnรฉ objekty:
โข SO 000 Ostatnรฉ poloลพky
โข SO 101 Prรญstupovรก komunikรกcia
โข SO 102 รprava pravostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220
โข SO 103 รprava ฤพavostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220
โข SO 111 Mobiliรกr
โข SO 201 Lรกvka cez Moravu
SO 201 Lรกvka cez Moravu
Hlavnรฝm objektom stavby bola lรกvka cez Moravu. Sย ohฤพadom na charakter terรฉnu, geoยญlรณgiu aย blรญzkosลฅ vtรกฤej rezervรกcie boli vylรบฤenรฉ trรกmovรฉ masรญvne konลกtrukcie, prรญpadne rรกmovรฉ konลกtrukcie aย vysokรฉ piliere. Na spracovanie koneฤnej ลกtรบdie boli navrhnutรฉ oblรบkovรฉ aย visutรฉ konลกtrukcie.
Mostnรก konลกtrukcia mosta je navrhnutรก ako subtรญlna oceฤพovรก konลกtrukcia s oceฤพovo-betรณnovou spriahnutou podlahou mostovky s dฤบลพkou premostenia 139 m, dฤบลพkou mosta 143,4โฏm a s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 140,8 m (rozpรคtie polรญ: 24,35 + 91,3 + 24,35 m).
Dฤบลพka oblรบkovej ฤasti oceฤพovej konลกtrukcie je 91,3 m a mรก hmotnosลฅ 204 t. Ide o Langerov nosnรญk, ktorรฝ tvorรญ dvojica priehradovรฝch parapetnรฝch nosnรญkov vลพdy zosilnenรฝch oceฤพovรฝm oblรบkom a oceฤพovรฝmi zรกvesmi. Zaloลพenie mosta je hlbinnรฉ na ลพelezobetรณnovรฝh pilotรกch. Oceฤพovรก mostnรก konลกtrukcia sa skladรก z troch ฤastรญ โ mostovky a dvoch predpolรญ. Most je uzavreto usporiadanรฝ sย dolnou mostovkou. Zรกbradlie sย vรฝลกkou 1 300 mm tvoria hlavnรฉ nosnรญky sย lankovou vรฝplลou.
Zรกkladnรก oceฤพovรก konลกtrukcia bola navrhnutรก vย jednej rovine ako jedenรกsลฅ montรกลพnych dielov. Tie boli vyrobenรฉ vo vรฝrobni oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ vย Trenฤรญne aย po ฤastiach prevezenรฉ na stavenisko vย Mikulฤiciach (ฤeskรก ฤasลฅ predpolรญ) aย vย Kopฤanoch (zostรกvajรบca ฤasลฅ oceฤพovej konลกtrukcie). Pomocou podpornej konลกtrukcie sa na slovenskej strane hrรกdze zvarila najprv konลกtrukcia strednรฉho oblรบka, ktorรก sa osadila na piliere ลพeriavom. Predpolia (nรกjazdy na most) sa kย osadenej ฤasti konลกtrukcie pripojili nรกsledne na oboch brehoch rieky Moravy.
Most mรก parametre:
โข charakteristika mosta: novรก trvalรก kolmรก lรกvka โ Langerov trรกm,
โข dฤบลพka mosta: 143,40 m,
โข ลกรญrka priechodnรฉho priestoru: 3,50 m,
โข ลกรญrka mosta: 4,94 m,
โข vรฝลกka mosta: 9,00 m,
โข voฤพnรก vรฝลกka pojazdu: 7 m od najvรคฤลกej plavebnej hladiny.
Postup vรฝstavby
Sย vรฝstavbou sa zaฤalo odovzdanรญm staveniska 1. 8. 2018 aย poloลพenรญm zรกkladnรฉho kameลa dลa 18. 9. 2018. Nรกsledne sa zaฤal archeologickรฝ vรฝskum vย lokalite stavby, hlavne vย rรกmci stavebnรฉho objektu 101 Prรญstupovรก komunikรกcia.
Vย prvej fรกze sa vypracovala RDS po jednotlivรฝch objektoch โ od SO 101 Prรญstupovรก komunikรกcia cez SO 102 รprava pravostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220, SO 103 รprava ฤพavostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220 (aย zakladanie so spodnou stavbou) aลพ po SO 201 Lรกvka cez Moravu.
Vย rรกmci stavebnรฝch objektov (SO 000 Ostatnรฉ poลพiadavky na objektoch, SO 102 รprava pravostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220 aย SO 103 รprava ฤพavostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220) sa zriaฤovali prรญstupovรฉ cesty aย nรกsypy aลพ do รบrovne ploลกรญn na vลtanie pilot opรดr 01 aย 04, sรบฤasne sa razili ลกtetovnice pre piliere P2 aย P3.
Po prรญprave ploลกรญn sa zaฤalo sย vลtanรญm pilรณt sย DN 640 mm na ฤeskej aย nรกsledne aj na slovenskej strane. Po navลtanรญ pilรณt aย odลกramovanรญ hlรกv sa zriadili podkladovรฉ betรณny aย zaฤali sa prรกce na zรกkladoch aย pilieroch P2, P3. Vย sรบbehu sa realizovali รบloลพnรฉ prahy, krรญdla, zรกvernรฉ mรบriky aย stienky opรดr 01 aย 04.
Zย dรดvodu environmentรกlneho obmedzenia sa prรกce na ฤeskej strane museli preruลกiลฅ od 1. 1. 2019 do 15. 8.โฏ2019. Vย tomto ฤase sa po odsรบhlasenรญ RDS pre SO 201 (NK + prรญsluลกenstvo) zaฤalo sย vรฝrobou nosnej konลกtrukcie vย dielลach vย Trenฤรญne. Pridali sa aj mostnรฉ zรกvery aย loลพiskรก.
Nosnรก konลกtrukcia sa po dieloch dovรกลพala na stavbu aย pomocou podpornรฝch konลกtrukciรญ spรกjala do troch celkov โ hlavnรฉho poฤพa aย dvoch predpolรญ. Na osadenie konลกtrukcie hlavnรฉho pola aย predmostรญ sa pouลพil ลพeriav sย nosnosลฅou 750 t, pre ktorรฝ sa musela zriadiลฅ ลกpeciรกlna spevnenรก plocha ohraniฤenรก larstenami aย zasahujรบca ฤiastoฤne aj do toku Moravy. Dลa 25. 7. 2019 najvรคฤลกรญ ลพeriav vย ฤeskej aย Slovenskej republike od dodรกvateฤพa Hanyลก โ jeลรกbnickรฉ prรกce, s. r. o., zdvihol oceฤพovรบ konลกtrukciu aย poloลพil ju na piliere. Oceฤพovรก konลกtrukcia hlavnรฉho poฤพa sย hmotnosลฅou 221 t sa klรกdla sย pojazdom na vzdialenosลฅ 37 m.
Symbolickรฉ otvorenie
Po osadenรญ celej oceฤพovej nosnej konลกtrukcie sa namontovali mostnรฉ zรกvery aย zaฤalo sa sย prรญpravou filigrรกnov aย sย armovanรญm aย betonรกลพou mostovky mosta. Po zabetรณnovanรญ sa namontovali klinovรฉ dosky aย osadili loลพiskรก. Sรบbeลพne sa pracovalo na dokonฤovanรญ SO 103 aย po 15. 8. 2019 aj na dokonฤovanรญ SO 102.
Po vyzretรญ betรณnu sa realizovala statickรก aย dynamickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka mosta aย izolaฤnรก pochรดdzna vrstva vozovky.
Po vydanรญ kolaudaฤnรฝch rozhodnutรญ a vyjadrenรญ nasledovalo odovzdanie a prevzatie stavby investormi a sprรกvcami. Na stavbe sa zabudovalo 85 t betonรกrskej vรฝstuลพe, 310 t nosnรญkov zย ocele aย 350 m3 betรณnu aย navลtalo sa 392 m pilรณt.
Slรกvnostnรฉ prestrihnutie pรกsky aย otvorenie lรกvky pre peลกรญch aย cyklistov sa uskutoฤnilo 29. 10. 2019, symbolicky vย ฤase pripomรญnania 30. vรฝroฤia udalostรญ Novembra ยด89. Otvorenie lรกvky cez rieku Moravu, ktorรก prepรกja dve krajiny aย dva regiรณny, dรกva spoloฤne novรฝ impulz cestovnรฉmu ruchu aย spolu sย novรฝmi cyklotrasami predstavuje atraktรญvnu ponuku na trรกvenie voฤพnรฉho ฤasu.
Stavebnรญk: Lokalita stavby: ฤeskรก republika/Slovenskรก republika; Juhomoravskรฝ kraj (ฤR)/Trnavskรฝ samosprรกvny kraj (SR)
Katastrรกlne รบzemie: Mikulฤice, Kopฤany, Moravskรก Novรก Ves
Druh vรฝstavby: novostavba
Stavebnรญk โ investor: Juhomoravskรฝ kraj (ฤR), Trnavskรฝ samosprรกvny kraj (SR)
Riadiaci orgรกn: Ministerstvo pรดdohospodรกrstva aย rozvoja vidieka Slovenskej republiky
Spracovateฤพ ลกtรบdie: Strรกskรฝ, Hustรฝ aย partneลi, s. r. o.
Architektonickรฝ nรกvrh โ projektant: ยญNOVรK & PARTNER, s. r. o.
Technickรฝ dozor investora: TDI: LรVKA PลES MORAVU (vedรบci ฤlen SHP TS, s.โฏr.โฏo., ฤalลกรญ ฤlenovia SHP SK, s. r. o., aย EXACTING, s. r. o.)
Hlavnรฝ zhotoviteฤพ: Spoleฤnost LรVKA PลES MORAVU โ Doprastav STAVOKOV; zloลพenie aย objem prรกc: 51 % ยญDoprastav, a.โฏs., (vedรบci ฤlen, Doprastav, a.โฏs., ยญDoprastav CZ, s. r. o.), 49 % STAVOKOV, spol. sย r. o.
Celkovรฉ investiฤnรฉ nรกklady: 1 929 455,10 eur bez DPH
ฤas realizรกcie: 09/2018 โ 10/2019
Financovanie: Operaฤnรฝ program Interreg V-A Slovenskรก republika โ ฤeskรก republika: Eurรณpsky fond regionรกlneho rozvoja (ERDF) 85 %, zvyลกok rozpoฤet SR a ฤR (Juhomoravskรฝ kraj a Trnavskรฝ samosprรกvny kraj).