Lรกvka cez rieku Morav
Galรฉria(6)

Lรกvka cez rieku Moravu prepรกja pamiatky Veฤพkomoravskej rรญลกe a unikรกtnu prรญrodu

Partneri sekcie:

Cieฤพom projektu bola vรฝstavba lรกvky cez rieku Moravu vrรกtane prรญstupovรฝch komunikรกciรญ. Stavba je vรฝsledkom snahy Juhomoravskรฉho aย Trnavskรฉho samosprรกvneho kraja vytvoriลฅ cezhraniฤnรฝ Archeopark Mikulฤice โ€“ Kopฤany aย prepojiลฅ tak pamiatky Veฤพkomoravskej rรญลกe, unikรกtnu prรญrodu aย dve nรกrodnรฉ siete cyklociest.

Vย roku 2018, vย ฤase, keฤ sme oslavovali 100. vรฝroฤie vzniku ฤŒeskoslovenska, sa zahรกjili stavebnรฉ prรกce na lรกvke cez rieku Moravu. Mosty uลพ vย minulosti predstavovali vรฝznamnรฉ spojnice miest aย ich obyvateฤพov. Tento novรฝ most prispeje nielen kย rozvoju cestovnรฉho ruchu aย medziฤพudskรฝch vzลฅahov, ale aj kย poznaniu naลกej spoloฤnej histรณrie.

Vรฝznamnรก archeologickรก lokalita juลพnej Moravy sa nachรกdza neฤaleko mesta Hodonรญn, vย katastri obce Mikulฤice, vย luลพnรฝch lesoch pri hraniciach so Slovenskou republikou. Hranicu tvorรญ rieka Morava. Prรกve vย tejto oblasti, na ostrovoch medzi ramenami aย kanรกlmi rieky, sa nachรกdzala vย ranom stredoveku rozsiahla sรญdelnรก aglomerรกcia, ktorej centrum bolo na dvoch veฤพkรฝch, silne opevnenรฝch aย nad krajinou vyvรฝลกenรฝch piesoฤnรฝch ostrovoch.

Lรกvka cez rieku Moravu
Lรกvka cez rieku Moravu
Lรกvka cez rieku Moravu
Lรกvka cez rieku Moravu
Lรกvka cez rieku Moravu

Dodnes stojรญ vย poli na slovenskej strane, pri obci Kopฤany, kaplnka sv. Markรฉty Antiochijskej, ktorรก tvorรญ jadro cirkevnรฝch stavieb vย tejto oblasti. Dnes kย nej vedie po novรฝch cyklochodnรญkoch aย cez novรบ lรกvku 3,5-kilometrovรก cestiฤka.

Zatiaฤพ poslednou ฤasลฅou obnovy areรกlu bola prรกve vรฝstavba lรกvky cez rieku Moravu, ktorรก umoลพnila prepojenie oboch archeologickรฝch, rane stredovekรฝch pamiatok a vznik ฤesko-slovenskรฉho kultรบrneho statku Archeoparku Mikulฤice โ€“ Kopฤany. Z tohto dรดvodu mรก stavba vรฝraznรฝ celospoloฤenskรฝ vรฝznam a prispieva k rozvoju cezhraniฤnej spoluprรกce.

Lรกvka cez rieku Moravu
Lรกvka cez rieku Moravu |

Technickรฉ รบdaje stavby

Projekt spoฤรญval vย realizรกcii stavby mosta sย dฤบลพkou 143,4 m cez hraniฤnรฝ splavnรฝ vodnรฝ tok (rieku Moravu) aย vo vybudovanรญ nadvรคzujรบcich prรญstupovรฝch komunikรกciรญ sย celkovou dฤบลพkou 3,1 km sย vyznaฤenรญm 8,5 km novej cyklotrasy, ktorรก sa napojila na uลพ existujรบcu infraลกtruktรบru.

Stavba prebiehala vย II. ochrannom pรกsme vodnรฉho zdroja, stavenisko bolo umiestnenรฉ vย zรกplavovej oblasti rieky Moravy. Areรกly boli prepojenรฉ vย blรญzkosti prรญrodnej vtรกฤej rezervรกcie Skaล™iny. Vย rรกmci projektu sa vybudovala novรก prรญstupovรก komunikรกcia, prechรกdzajรบca รบzemรญm sย prebiehajรบcim interdisciplinรกrnym archeoยญlogickรฝm vรฝskumom Mikulฤรญc aย Veฤพkej Moravy.

Sรบฤasลฅou stavby boli tieลพ dodรกvka mobiliรกru aย stavebnรฉ รบpravy na pravej aย ฤพavej strane protipovodลˆovej hrรกdze splavnรฉho vodnรฉho toku vย mieste priliehajรบcom kย novรฉmu mostu.

Objektovรก skladba

Stavba bola rozฤlenenรก na tieto stavebnรฉ objekty:
โ€ข SO 000 Ostatnรฉ poloลพky
โ€ข SO 101 Prรญstupovรก komunikรกcia
โ€ข SO 102 รšprava pravostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220
โ€ข SO 103 รšprava ฤพavostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220
โ€ข SO 111 Mobiliรกr
โ€ข SO 201 Lรกvka cez Moravu

SO 201 Lรกvka cez Moravu

Hlavnรฝm objektom stavby bola lรกvka cez Moravu. Sย ohฤพadom na charakter terรฉnu, geoยญlรณgiu aย blรญzkosลฅ vtรกฤej rezervรกcie boli vylรบฤenรฉ trรกmovรฉ masรญvne konลกtrukcie, prรญpadne rรกmovรฉ konลกtrukcie aย vysokรฉ piliere. Na spracovanie koneฤnej ลกtรบdie boli navrhnutรฉ oblรบkovรฉ aย visutรฉ konลกtrukcie.

Mostnรก konลกtrukcia mosta je navrhnutรก ako subtรญlna oceฤพovรก konลกtrukcia s oceฤพovo-betรณnovou spriahnutou podlahou mostovky s dฤบลพkou premostenia 139 m, dฤบลพkou mosta 143,4โ€ฏm a s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 140,8 m (rozpรคtie polรญ: 24,35 + 91,3 + 24,35 m).

Dฤบลพka oblรบkovej ฤasti oceฤพovej konลกtrukcie je 91,3 m a mรก hmotnosลฅ 204 t. Ide o Langerov nosnรญk, ktorรฝ tvorรญ dvojica priehradovรฝch parapetnรฝch nosnรญkov vลพdy zosilnenรฝch oceฤพovรฝm oblรบkom a oceฤพovรฝmi zรกvesmi. Zaloลพenie mosta je hlbinnรฉ na ลพelezobetรณnovรฝh pilotรกch. Oceฤพovรก mostnรก konลกtrukcia sa skladรก z troch ฤastรญ โ€“ mostovky a dvoch predpolรญ. Most je uzavreto usporiadanรฝ sย dolnou mostovkou. Zรกbradlie sย vรฝลกkou 1 300 mm tvoria hlavnรฉ nosnรญky sย lankovou vรฝplลˆou.

Zรกkladnรก oceฤพovรก konลกtrukcia bola navrhnutรก vย jednej rovine ako jedenรกsลฅ montรกลพnych dielov. Tie boli vyrobenรฉ vo vรฝrobni oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ vย Trenฤรญne aย po ฤastiach prevezenรฉ na stavenisko vย Mikulฤiciach (ฤeskรก ฤasลฅ predpolรญ) aย vย Kopฤanoch (zostรกvajรบca ฤasลฅ oceฤพovej konลกtrukcie). Pomocou podpornej konลกtrukcie sa na slovenskej strane hrรกdze zvarila najprv konลกtrukcia strednรฉho oblรบka, ktorรก sa osadila na piliere ลพeriavom. Predpolia (nรกjazdy na most) sa kย osadenej ฤasti konลกtrukcie pripojili nรกsledne na oboch brehoch rieky Moravy.

Most mรก parametre:

โ€ข charakteristika mosta: novรก trvalรก kolmรก lรกvka โ€“ Langerov trรกm,
โ€ข dฤบลพka mosta: 143,40 m,
โ€ข ลกรญrka priechodnรฉho priestoru: 3,50 m,
โ€ข ลกรญrka mosta: 4,94 m,
โ€ข vรฝลกka mosta: 9,00 m,
โ€ข voฤพnรก vรฝลกka pojazdu: 7 m od najvรคฤลกej plavebnej hladiny.

Postup vรฝstavby

Sย vรฝstavbou sa zaฤalo odovzdanรญm staveniska 1. 8. 2018 aย poloลพenรญm zรกkladnรฉho kameลˆa dลˆa 18. 9. 2018. Nรกsledne sa zaฤal archeologickรฝ vรฝskum vย lokalite stavby, hlavne vย rรกmci stavebnรฉho objektu 101 Prรญstupovรก komunikรกcia.

Vย prvej fรกze sa vypracovala RDS po jednotlivรฝch objektoch โ€“ od SO 101 Prรญstupovรก komunikรกcia cez SO 102 รšprava pravostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220, SO 103 รšprava ฤพavostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220 (aย zakladanie so spodnou stavbou) aลพ po SO 201 Lรกvka cez Moravu.

Vย rรกmci stavebnรฝch objektov (SO 000 Ostatnรฉ poลพiadavky na objektoch, SO 102 รšprava pravostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220 aย SO 103 รšprava ฤพavostrannej hrรกdze vย hrรกdzovom km 94,681 aลพ 95,220) sa zriaฤovali prรญstupovรฉ cesty aย nรกsypy aลพ do รบrovne ploลกรญn na vล•tanie pilot opรดr 01 aย 04, sรบฤasne sa razili ลกtetovnice pre piliere P2 aย P3.

Po prรญprave ploลกรญn sa zaฤalo sย vล•tanรญm pilรณt sย DN 640 mm na ฤeskej aย nรกsledne aj na slovenskej strane. Po navล•tanรญ pilรณt aย odลกramovanรญ hlรกv sa zriadili podkladovรฉ betรณny aย zaฤali sa prรกce na zรกkladoch aย pilieroch P2, P3. Vย sรบbehu sa realizovali รบloลพnรฉ prahy, krรญdla, zรกvernรฉ mรบriky aย stienky opรดr 01 aย 04.

Zย dรดvodu environmentรกlneho obmedzenia sa prรกce na ฤeskej strane museli preruลกiลฅ od 1. 1. 2019 do 15. 8.โ€ฏ2019. Vย tomto ฤase sa po odsรบhlasenรญ RDS pre SO 201 (NK + prรญsluลกenstvo) zaฤalo sย vรฝrobou nosnej konลกtrukcie vย dielลˆach vย Trenฤรญne. Pridali sa aj mostnรฉ zรกvery aย loลพiskรก.

Nosnรก konลกtrukcia sa po dieloch dovรกลพala na stavbu aย pomocou podpornรฝch konลกtrukciรญ spรกjala do troch celkov โ€“ hlavnรฉho poฤพa aย dvoch predpolรญ. Na osadenie konลกtrukcie hlavnรฉho pola aย predmostรญ sa pouลพil ลพeriav sย nosnosลฅou 750 t, pre ktorรฝ sa musela zriadiลฅ ลกpeciรกlna spevnenรก plocha ohraniฤenรก larstenami aย zasahujรบca ฤiastoฤne aj do toku Moravy. Dลˆa 25. 7. 2019 najvรคฤลกรญ ลพeriav vย ฤŒeskej aย Slovenskej republike od dodรกvateฤพa Hanyลก โ€“ jeล™รกbnickรฉ prรกce, s. r. o., zdvihol oceฤพovรบ konลกtrukciu aย poloลพil ju na piliere. Oceฤพovรก konลกtrukcia hlavnรฉho poฤพa sย hmotnosลฅou 221 t sa klรกdla sย pojazdom na vzdialenosลฅ 37 m.

Lรกvka cez rieku Moravu
Lรกvka cez rieku Moravu | Zdroj: Doprastav

Symbolickรฉ otvorenie

Po osadenรญ celej oceฤพovej nosnej konลกtrukcie sa namontovali mostnรฉ zรกvery aย zaฤalo sa sย prรญpravou filigrรกnov aย sย armovanรญm aย betonรกลพou mostovky mosta. Po zabetรณnovanรญ sa namontovali klinovรฉ dosky aย osadili loลพiskรก. Sรบbeลพne sa pracovalo na dokonฤovanรญ SO 103 aย po 15. 8. 2019 aj na dokonฤovanรญ SO 102.
Po vyzretรญ betรณnu sa realizovala statickรก aย dynamickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka mosta aย izolaฤnรก pochรดdzna vrstva vozovky.

Po vydanรญ kolaudaฤnรฝch rozhodnutรญ a vyjadrenรญ nasledovalo odovzdanie a prevzatie stavby investormi a sprรกvcami. Na stavbe sa zabudovalo 85 t betonรกrskej vรฝstuลพe, 310 t nosnรญkov zย ocele aย 350 m3 betรณnu aย navล•talo sa 392 m pilรณt.

Slรกvnostnรฉ prestrihnutie pรกsky aย otvorenie lรกvky pre peลกรญch aย cyklistov sa uskutoฤnilo 29. 10. 2019, symbolicky vย ฤase pripomรญnania 30. vรฝroฤia udalostรญ Novembra ยด89. Otvorenie lรกvky cez rieku Moravu, ktorรก prepรกja dve krajiny aย dva regiรณny, dรกva spoloฤne novรฝ impulz cestovnรฉmu ruchu aย spolu sย novรฝmi cyklotrasami predstavuje atraktรญvnu ponuku na trรกvenie voฤพnรฉho ฤasu.

TEXT A FOTO: Doprastav, a. s.
Nรกzov stavby: Lรกvka cez rieku Moravu vrรกtane prรญstupovej komunikรกcie vย archeoยญlogickom parku, Mikulฤice โ€“ Kopฤany
Stavebnรญk: Lokalita stavby: ฤŒeskรก republika/Slovenskรก republika; Juhomoravskรฝ kraj (ฤŒR)/Trnavskรฝ samosprรกvny kraj (SR)
Katastrรกlne รบzemie: Mikulฤice, Kopฤany, Moravskรก Novรก Ves
Druh vรฝstavby: novostavba
Stavebnรญk โ€“ investor: Juhomoravskรฝ kraj (ฤŒR), Trnavskรฝ samosprรกvny kraj (SR)
Riadiaci orgรกn: Ministerstvo pรดdohospodรกrstva aย rozvoja vidieka Slovenskej republiky
Spracovateฤพ ลกtรบdie: Strรกskรฝ, Hustรฝ aย partneล™i, s. r. o.
Architektonickรฝ nรกvrh โ€“ projektant: ยญNOVรK & PARTNER, s. r. o.
Technickรฝ dozor investora: TDI: LรVKA Pล˜ES MORAVU (vedรบci ฤlen SHP TS, s.โ€ฏr.โ€ฏo., ฤalลกรญ ฤlenovia SHP SK, s. r. o., aย EXACTING, s. r. o.)
Hlavnรฝ zhotoviteฤพ: Spoleฤnost LรVKA Pล˜ES MORAVU โ€“ Doprastav STAVOKOV; zloลพenie aย objem prรกc: 51 % ยญDoprastav, a.โ€ฏs., (vedรบci ฤlen, Doprastav, a.โ€ฏs., ยญDoprastav CZ, s. r. o.), 49 % STAVOKOV, spol. sย r. o.
Celkovรฉ investiฤnรฉ nรกklady: 1 929 455,10 eur bez DPH
ฤŒas realizรกcie: 09/2018 โ€“ 10/2019
Financovanie: Operaฤnรฝ program Interreg V-A Slovenskรก republika โ€“ ฤŒeskรก republika: Eurรณpsky fond regionรกlneho rozvoja (ERDF) 85 %, zvyลกok rozpoฤet SR a ฤŒR (Juhomoravskรฝ kraj a Trnavskรฝ samosprรกvny kraj).
Najฤรญtanejลกie