Letmรก betonรกลพ SO 206 na rรฝchlostnej ceste R4 Koลกice โ Milhosลฅ
Letmรก betonรกลพ predstavuje technolรณgiu zhotovovania mostnรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ, pri ktorรฝch je obmedzenรฉ, respektรญve รบplne vylรบฤenรฉ pouลพitie podpernรฝch systรฉmov. Tรฝm moลพno do znaฤnej miery minimalizovaลฅ obmedzenia priestoru aย prรญpadnรบ prevรกdzku pod realizovanou konลกtrukciou. Takรฝto spรดsob vรฝstavby sa pouลพil aj pri budovanรญ ฤasti mostnรฉho objektu vย rรกmci rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ Milhosลฅ.
Opis stavby aย konลกtrukciรญRรฝchlostnรก cesta R4, รบsek Koลกice โ Milhosลฅ bude po dokonฤenรญ tvoriลฅ vย oblasti vรฝchodnรฉho Slovenska sรบฤasลฅ medzinรกrodnรฉho cestnรฉho ลฅahu sever โ juh. Celkovรก navrhovanรก dฤบลพka รบseku je 14 175 m. Na zaฤiatku รบpravy je trasa napojenรก mimoรบrovลovou kriลพovatkou na cestu I/68, ฤalej prechรกdza vย koridore medzi ลกirokorozchodnou ลพeleznicou aย ลพelezniฤnou stanicou Haniska mierne zvlnenรฝm terรฉnom do priestoru priemyselnรฉho parku Kechnec aย konฤรญ sa asi 150 m od existujรบceho hraniฤnรฉho priechodu na ลกtรกtnej hranici sย Maฤarskou republikou [1]. Rรฝchlostnรก cesta R4 vย predmetnom รบseku kriลพuje ลพelezniฤnรฉ trate, vedenia veฤพmi vysokรฉho napรคtia aย vysokรฉho napรคtia, ลกtyri tranzitnรฉ plynovody, dva tranzitnรฉ ropovody, vodovody, rozvodnรฉ potrubia plynu, diaฤพkovรฉ aย miestne oznamovacie vedenia [2].
Objednรกvateฤพom stavby rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ Milhosลฅ je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s. Stavbu realizuje spoloฤnosลฅ Skanska SK, a. s., na zรกklade projektovej dokumentรกcie od projektovej kancelรกrie ยญDOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.
Stavebnรฝ objekt SO 206 predstavuje jeden zo 14 mostnรฝch objektov na รบseku rรฝchlostnej cesty. Tento most preklenuje ลกirokorozchodnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ. Aby sa minimalizovalo obmedzenie prevรกdzky tejto trate, na vรฝstavbu ฤasti objektu SO 206 sa navrhla technolรณgia letmej betonรกลพe. Konลกtrukฤnรฝ systรฉm objektu dilataฤnรฉho celku 1 (DC 1) pozostรกva zย dvojtrรกmovej monolitickej nosnej konลกtrukcie zย predpรคtรฉho betรณnu sย konลกtantnou vรฝลกkou 2,3 m, budovanej na pevnej skruลพi betonรกลพou po poliach. Dilataฤnรฝ celokย 2 (DC 2) mรก nosnรบ konลกtrukciu sย komorovรฝm prieฤnym rezom sย premennou vรฝลกkou od 4,5 m nad podperami do 2,3 m [3], priฤom 80-metrovรฉ pole sa realizovalo technolรณgiou letmej betonรกลพe aย ostatnรฉ polia technolรณgiou na pevnej skruลพi [2].
Na obr. 1 je betรณnovacรญ vozรญk, ktorรฉho parametre umoลพลovali betรณnovanie lamiel sย dฤบลพkou 5 m. Na obrรกzku je zjavnรก klesajรบca vรฝลกka profilu lamely. Takisto moลพno vidieลฅ rozdiel medzi spรดsobom budovania nosnej konลกtrukcie technolรณgiou letmej betonรกลพe vฤพavo aย technolรณgiou na pevnej skruลพi vpravo. Rozmery jednotlivรฝch polรญ sรบ vย prรญpade ฤพavรฉho mosta pri DC 1: 28 + 6 ร 36,5 + 28 m aย pri DCย 2: 55 + 80 + 45 + 38,5 m. Celkovรก dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 489 m. Vย prรญpade pravรฉho mosta sรบ rozmery pri DC 1: 28 + 7 ร 36,5 + 28ย m aย pri DC 2: 31,5 + 45 + 80 + 48ย m. Celkovรก dฤบลพka pravรฉho mosta je 525,5 m aย ลกรญrka mosta je 27,5 m [2]. Na obr.ย 2 je znรกzornenรฝ ฤพavรฝ most SO 206, vย popredรญ ฤlenenรก koncovรก opora pod vedenรญm vysokรฉho napรคtia dilataฤnรฉho celku 2 realizovanรก letmou betonรกลพou nad ลกirokorozchodnou traลฅou aย vย pozadรญ dvojtrรกm DC 1 realizovanรฝ posuvnรฝm debnenรญm na pevnej skruลพi [2].
Obr. 2 Pohฤพad na ฤพavรฝ most SO 206
Realizรกcia nosnรฝch konลกtrukciรญ
DC 1 sa realizoval podฤพa alternatรญvy A, teda nosnรก konลกtrukcia dvojtrรกm pomocou posuvnรฉho debnenia na prvรฉ pole, na pevnej skruลพi na tri polia, sย ฤasom vรฝstavby nosnej konลกtrukcie 15 dnรญ/pole. Hornรก stavba je osadenรก na 38 kruhovรฝch pilieroch sย โ
ย 1,6ย m pri DC 1 aย na 12 kruhovรฝch pilieroch sย โ
ย 2,0ย m pri DC 2, ฤo umoลพnilo priemyselnรบ vรฝstavbu pomocou zostavenรฝch typovรฝch debnenรญ Ulma, vย jednom exemplรกri na kaลพdรฝ priemer, aย pouลพitie samonosnรฝch armokoลกov [2].
ฤasลฅ DC 2 sa realizovala vรฝstavbou na pevnej skruลพi, zatiaฤพ ฤo pole sย dฤบลพkou 80 m sa realizovalo technolรณgiou letmej betonรกลพe. Dฤบลพka betonรกลพnych zรกberov sa upravila zย pรดvodnรฝch 3 na 5 m, ฤรญm sa vรฝrazne skrรกtil ฤas vรฝstavby aย tรฝm aj nรกklady [2]. Letmรก betonรกลพ prebiehala zย dvoch strรกn oproti sebe sรบฤasne (obr. 3). Cyklus letmej betonรกลพe bol 7 dnรญ.
Obr. 3 Betรณnovanie letmou betonรกลพou oproti sebe
Obr. 4 Vystuลพenie hornej ฤasti nosnej konลกtrukcie mosta
Obr. 5 Uloลพenie predpรญnacรญch kรกblov
Nosnรก konลกtrukcia oboch dilataฤnรฝch celkov zย betรณnu C 35/45 bola predopnutรก predpรญnacou vรฝstuลพou zย 19-lanovรฝch sรบdrลพnรฝch kรกblov. Na betรณny na nosnรฉ konลกtrukcie SO 206 bola zadanรก poลพiadavka 36-hodinovej pevnosti vย tlaku aย statickรฉho modulu pruลพnosti. Potreba rรฝchleho nรกrastu pevnosti vย tlaku vychรกdza zย navrhovanรฉho cyklu letmej betonรกลพe, ktorรฝ zahลลa prรญpravu betรณnovacieho vozรญka, uloลพenie betonรกrskej vรฝstuลพe (obr. 4) aย predpรญnacรญch kรกblov (obr. 5), uloลพenie samotnรฉho betรณnu, dosiahnutie minimรกlnej pevnosti vย tlaku, predopnutie kรกblov aย posun betรณnovacieho vozรญka do ฤalลกej polohy. Na zรกklade zadanรฝch poลพiadaviek na realizรกciu objektu technolรณgiou letmej betonรกลพe sa na konลกtrukcie mostovรฝch lamiel navrhol betรณn (oznaฤenie 8.1) sย touto ลกpecifikรกciou: C 35/45 โ XC4, XD1, XF2 (SK) โ Cl 0,2 โ Dmax 16 โ S4 (S4 po 60 min 210 mm, S3ย po 90 min)
โย ย ย max. priesak 50 mm podฤพa STN EN 12390-8,
โย ย ย min. pevnosลฅ po 36 hodinรกch 36 MPa,
โย ย ย statickรฝ modul pruลพnosti 34 GPa.
Zloลพenie betรณnu bolo optimalizovanรฉ na dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov. Vzhฤพadom na pomerne husto vystuลพenรบ konลกtrukciu nebolo moลพnรฉ pouลพiลฅ kamenivo hrubลกej frakcie, teda Dmax22, aby sa dosiahli ฤo najlepลกie pevnostnรฉ parametre betรณnu.
Prvรก betonรกลพ nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta sa uskutoฤnila 14. 6. 2011. Trvala takmer 9 hodรญn aย uloลพilo sa 350 m3 betรณnu sย pracovnรฝm oznaฤenรญm 8.1 [4]. Nosnรก konลกtrukcia ฤพavรฉho mosta sa zmonolitnila letmou betonรกลพou uzรกverovej lamely dลa 13.ย 3. 2012. Spotrebovalo sa pri tom 675 t betonรกrskej vรฝstuลพe, 194 t predpรญnacej vรฝstuลพe aย 4 798 m3 betรณnu [5]. Nosnรก konลกtrukcia pravรฉho mosta bola ukonฤenรก 15. 8. 2012, priฤom sa spotrebovalo 605 t betonรกrskej vรฝstuลพe, 236 t predpรญnacej vรฝstuลพe aย 4 915 m3 betรณnu.
Zรกver
Most SO 206 nad ลกirokorozchodnou ลพelezniฤnou traลฅou je najvรคฤลกรญm zย objektov na รบseku rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ Milhosลฅ. Nepochybne patrรญ medzi najzaujรญmavejลกie objekty vย rรกmci celej stavby, aย to aj zย dรดvodu vyuลพitia technolรณgie letmej betonรกลพe pri budovanรญ najdlhลกieho, 80-metrovรฉho poฤพa. Pri realizรกcii nosnej konลกtrukcie mosta prijala realizaฤnรก firma Skanska SK, a. s., viacero optimalizรกciรญ, vฤaka ktorรฝm doลกlo kย finanฤnรฝm รบsporรกm. Harmonogram realizรกcie mosta sa dodrลพal aย spolu sย ostatnรฝmi objektmi je plรกnovanรฉ spustenie prevรกdzky celรฉho รบseku koncom roka 2013 [6].
Literatรบra
1.ย ย ย ล pak, M., Jaลกek, J., Lapฤรกk, J.: Rรฝchlostnรก cesta R4 Koลกice โ Milhosลฅ. Zbornรญk, In: Celoลกtรกtna konferencia sย medzinรกrodnou รบฤasลฅou Betรณn 2011, ล trbskรฉ Pleso, 2011.
2.ย ย ย Karaba, F., Novรกk, J.: Realizรกcia mostov na โR4 Koลกice โ Milhosลฅโ. In: Sbornรญk, 17. mezinรกrodnรญ sympozium MOSTY 2012, Brno, 2012.
3.ย ย ย Kopฤรกk, J., Semanฤรญk, M.: Mostnรฉ objekty na rรฝchlostnej ceste R4 Koลกice โ Milhosลฅ. In: Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby, 2012, ฤ. 6.
4.ย ย ย ล pak, M.: Betรณny na rรฝchlostnรบ cestu R4 Koลกice โ Milhosลฅ. In: Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby, 2011, ฤ. 4.
5.ย ย ย Karaba, F.: R4 Rรฝchlostnรก cesta Koลกice โ Milhosลฅ, SO 206 Most nad ลกirokorozchodnou traลฅou. Skanska News.
6.ย ย ย online: http://www.opd.sk/13246
TEXT: Ing. Matej ล pak, PhD., Ing. Radek Novosad, Ing. Frantiลกek Karaba
FOTO: BetรณnRacio
Matej ล pak je technolรณg vย spoloฤnosti BetรณnRacio, s.ย r. o.
Radek Novosad je stavbyvedรบci vย spoloฤnosti ยญSkanska, a. s.
Frantiลกek Karaba je senior projektovรฝ inลพinier vย spoloฤnosti Skanska, a. s., OZ Slovensko.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.