letma betonaz so 206 na rychlostnej ceste r4 kosice milhost
Galรฉria(6)

Letmรก betonรกลพ SO 206 na rรฝchlostnej ceste R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ

Partneri sekcie:

Letmรก betonรกลพ predstavuje technolรณgiu zhotovovania mostnรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ, pri ktorรฝch je obmedzenรฉ, respektรญve รบplne vylรบฤenรฉ pouลพitie podpernรฝch systรฉmov. Tรฝm moลพno do znaฤnej miery minimalizovaลฅ obmedzenia priestoru aย prรญpadnรบ prevรกdzku pod realizovanou konลกtrukciou. Takรฝto spรดsob vรฝstavby sa pouลพil aj pri budovanรญ ฤasti mostnรฉho objektu vย rรกmci rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ.

02 betonracio obrazok2 big image
05 betonracio obrazok5 big image
04 betonracio obrazok4 big image
03 betonracio obrazok3 big image
letma betonaz so 206 na rychlostnej ceste r4 kosice milhost 7065 big image
Opis stavby aย konลกtrukciรญ
Rรฝchlostnรก cesta R4, รบsek Koลกice โ€“ Milhosลฅ bude po dokonฤenรญ tvoriลฅ vย oblasti vรฝchodnรฉho Slovenska sรบฤasลฅ medzinรกrodnรฉho cestnรฉho ลฅahu sever โ€“ juh. Celkovรก navrhovanรก dฤบลพka รบseku je 14 175 m. Na zaฤiatku รบpravy je trasa napojenรก mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou na cestu I/68, ฤalej prechรกdza vย koridore medzi ลกirokorozchodnou ลพeleznicou aย ลพelezniฤnou stanicou Haniska mierne zvlnenรฝm terรฉnom do priestoru priemyselnรฉho parku Kechnec aย konฤรญ sa asi 150 m od existujรบceho hraniฤnรฉho priechodu na ลกtรกtnej hranici sย Maฤarskou republikou [1]. Rรฝchlostnรก cesta R4 vย predmetnom รบseku kriลพuje ลพelezniฤnรฉ trate, vedenia veฤพmi vysokรฉho napรคtia aย vysokรฉho napรคtia, ลกtyri tranzitnรฉ plynovody, dva tranzitnรฉ ropovody, vodovody, rozvodnรฉ potrubia plynu, diaฤพkovรฉ aย miestne oznamovacie vedenia [2].

Objednรกvateฤพom stavby rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s. Stavbu realizuje spoloฤnosลฅ Skanska SK, a. s., na zรกklade projektovej dokumentรกcie od projektovej kancelรกrie ยญDOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.

Stavebnรฝ objekt SO 206 predstavuje jeden zo 14 mostnรฝch objektov na รบseku rรฝchlostnej cesty. Tento most preklenuje ลกirokorozchodnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ. Aby sa minimalizovalo obmedzenie prevรกdzky tejto trate, na vรฝstavbu ฤasti objektu SO 206 sa navrhla technolรณgia letmej betonรกลพe. Konลกtrukฤnรฝ systรฉm objektu dilataฤnรฉho celku 1 (DC 1) pozostรกva zย dvojtrรกmovej monolitickej nosnej konลกtrukcie zย predpรคtรฉho betรณnu sย konลกtantnou vรฝลกkou 2,3 m, budovanej na pevnej skruลพi betonรกลพou po poliach. Dilataฤnรฝ celokย 2 (DC 2) mรก nosnรบ konลกtrukciu sย komorovรฝm prieฤnym rezom sย premennou vรฝลกkou od 4,5 m nad podperami do 2,3 m [3], priฤom 80-metrovรฉ pole sa realizovalo technolรณgiou letmej betonรกลพe aย ostatnรฉ polia technolรณgiou na pevnej skruลพi [2].

Na obr. 1 je betรณnovacรญ vozรญk, ktorรฉho parametre umoลพลˆovali betรณnovanie lamiel sย dฤบลพkou 5 m. Na obrรกzku je zjavnรก klesajรบca vรฝลกka profilu lamely. Takisto moลพno vidieลฅ rozdiel medzi spรดsobom budovania nosnej konลกtrukcie technolรณgiou letmej betonรกลพe vฤพavo aย technolรณgiou na pevnej skruลพi vpravo. Rozmery jednotlivรฝch polรญ sรบ vย prรญpade ฤพavรฉho mosta pri DC 1: 28 + 6 ร— 36,5 + 28 m aย pri DCย 2: 55 + 80 + 45 + 38,5 m. Celkovรก dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 489 m. Vย prรญpade pravรฉho mosta sรบ rozmery pri DC 1: 28 + 7 ร— 36,5 + 28ย m aย pri DC 2: 31,5 + 45 + 80 + 48ย m. Celkovรก dฤบลพka pravรฉho mosta je 525,5 m aย ลกรญrka mosta je 27,5 m [2]. Na obr.ย 2 je znรกzornenรฝ ฤพavรฝ most SO 206, vย popredรญ ฤlenenรก koncovรก opora pod vedenรญm vysokรฉho napรคtia dilataฤnรฉho celku 2 realizovanรก letmou betonรกลพou nad ลกirokorozchodnou traลฅou aย vย pozadรญ dvojtrรกm DC 1 realizovanรฝ posuvnรฝm debnenรญm na pevnej skruลพi [2].


Obr. 2 Pohฤพad na ฤพavรฝ most SO 206

Realizรกcia nosnรฝch konลกtrukciรญ
DC 1 sa realizoval podฤพa alternatรญvy A, teda nosnรก konลกtrukcia dvojtrรกm pomocou posuvnรฉho debnenia na prvรฉ pole, na pevnej skruลพi na tri polia, sย ฤasom vรฝstavby nosnej konลกtrukcie 15 dnรญ/pole. Hornรก stavba je osadenรก na 38 kruhovรฝch pilieroch sย โˆ…ย 1,6ย m pri DC 1 aย na 12 kruhovรฝch pilieroch sย โˆ…ย 2,0ย m pri DC 2, ฤo umoลพnilo priemyselnรบ vรฝstavbu pomocou zostavenรฝch typovรฝch debnenรญ Ulma, vย jednom exemplรกri na kaลพdรฝ priemer, aย pouลพitie samonosnรฝch armokoลกov [2].

ฤŒasลฅ DC 2 sa realizovala vรฝstavbou na pevnej skruลพi, zatiaฤพ ฤo pole sย dฤบลพkou 80 m sa realizovalo technolรณgiou letmej betonรกลพe. Dฤบลพka betonรกลพnych zรกberov sa upravila zย pรดvodnรฝch 3 na 5 m, ฤรญm sa vรฝrazne skrรกtil ฤas vรฝstavby aย tรฝm aj nรกklady [2]. Letmรก betonรกลพ prebiehala zย dvoch strรกn oproti sebe sรบฤasne (obr. 3). Cyklus letmej betonรกลพe bol 7 dnรญ.


Obr. 3 Betรณnovanie letmou betonรกลพou oproti sebe


Obr. 4 Vystuลพenie hornej ฤasti nosnej konลกtrukcie mosta


Obr. 5 Uloลพenie predpรญnacรญch kรกblov

Nosnรก konลกtrukcia oboch dilataฤnรฝch celkov zย betรณnu C 35/45 bola predopnutรก predpรญnacou vรฝstuลพou zย 19-lanovรฝch sรบdrลพnรฝch kรกblov. Na betรณny na nosnรฉ konลกtrukcie SO 206 bola zadanรก poลพiadavka 36-hodinovej pevnosti vย tlaku aย statickรฉho modulu pruลพnosti. Potreba rรฝchleho nรกrastu pevnosti vย tlaku vychรกdza zย navrhovanรฉho cyklu letmej betonรกลพe, ktorรฝ zahล•ลˆa prรญpravu betรณnovacieho vozรญka, uloลพenie betonรกrskej vรฝstuลพe (obr. 4) aย predpรญnacรญch kรกblov (obr. 5), uloลพenie samotnรฉho betรณnu, dosiahnutie minimรกlnej pevnosti vย tlaku, predopnutie kรกblov aย posun betรณnovacieho vozรญka do ฤalลกej polohy. Na zรกklade zadanรฝch poลพiadaviek na realizรกciu objektu technolรณgiou letmej betonรกลพe sa na konลกtrukcie mostovรฝch lamiel navrhol betรณn (oznaฤenie 8.1) sย touto ลกpecifikรกciou: C 35/45 โ€“ XC4, XD1, XF2 (SK) โ€“ Cl 0,2 โ€“ Dmax 16 โ€“ S4 (S4 po 60 min 210 mm, S3ย po 90 min)
โ€“ย ย ย  max. priesak 50 mm podฤพa STN EN 12390-8,
โ€“ย ย ย  min. pevnosลฅ po 36 hodinรกch 36 MPa,
โ€“ย ย ย  statickรฝ modul pruลพnosti 34 GPa.

Zloลพenie betรณnu bolo optimalizovanรฉ na dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov. Vzhฤพadom na pomerne husto vystuลพenรบ konลกtrukciu nebolo moลพnรฉ pouลพiลฅ kamenivo hrubลกej frakcie, teda Dmax22, aby sa dosiahli ฤo najlepลกie pevnostnรฉ parametre betรณnu.

Prvรก betonรกลพ nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta sa uskutoฤnila 14. 6. 2011. Trvala takmer 9 hodรญn aย uloลพilo sa 350 m3 betรณnu sย pracovnรฝm oznaฤenรญm 8.1 [4]. Nosnรก konลกtrukcia ฤพavรฉho mosta sa zmonolitnila letmou betonรกลพou uzรกverovej lamely dลˆa 13.ย 3. 2012. Spotrebovalo sa pri tom 675 t betonรกrskej vรฝstuลพe, 194 t predpรญnacej vรฝstuลพe aย 4 798 m3 betรณnu [5]. Nosnรก konลกtrukcia pravรฉho mosta bola ukonฤenรก 15. 8. 2012, priฤom sa spotrebovalo 605 t betonรกrskej vรฝstuลพe, 236 t predpรญnacej vรฝstuลพe aย 4 915 m3 betรณnu.

Zรกver
Most SO 206 nad ลกirokorozchodnou ลพelezniฤnou traลฅou je najvรคฤลกรญm zย objektov na รบseku rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ. Nepochybne patrรญ medzi najzaujรญmavejลกie objekty vย rรกmci celej stavby, aย to aj zย dรดvodu vyuลพitia technolรณgie letmej betonรกลพe pri budovanรญ najdlhลกieho, 80-metrovรฉho poฤพa. Pri realizรกcii nosnej konลกtrukcie mosta prijala realizaฤnรก firma Skanska SK, a. s., viacero optimalizรกciรญ, vฤaka ktorรฝm doลกlo kย finanฤnรฝm รบsporรกm. Harmonogram realizรกcie mosta sa dodrลพal aย spolu sย ostatnรฝmi objektmi je plรกnovanรฉ spustenie prevรกdzky celรฉho รบseku koncom roka 2013 [6].

Literatรบra
1.ย ย ย  ล pak, M., Jaลกek, J., Lapฤรกk, J.: Rรฝchlostnรก cesta R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ. Zbornรญk, In: Celoลกtรกtna konferencia sย medzinรกrodnou รบฤasลฅou Betรณn 2011, ล trbskรฉ Pleso, 2011.
2.ย ย ย  Karaba, F., Novรกk, J.: Realizรกcia mostov na โ€žR4 Koลกice โ€“ Milhosลฅโ€œ. In: Sbornรญk, 17. mezinรกrodnรญ sympozium MOSTY 2012, Brno, 2012.
3.ย ย ย  Kopฤรกk, J., Semanฤรญk, M.: Mostnรฉ objekty na rรฝchlostnej ceste R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ. In: Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby, 2012, ฤ. 6.
4.ย ย ย  ล pak, M.: Betรณny na rรฝchlostnรบ cestu R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ. In: Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby, 2011, ฤ. 4.
5.ย ย ย  Karaba, F.: R4 Rรฝchlostnรก cesta Koลกice โ€“ Milhosลฅ, SO 206 Most nad ลกirokorozchodnou traลฅou. Skanska News.
6.ย ย ย  online: http://www.opd.sk/13246

TEXT: Ing. Matej ล pak, PhD., Ing. Radek Novosad, Ing. Frantiลกek Karaba
FOTO: BetรณnRacio

Matej ล pak je technolรณg vย spoloฤnosti BetรณnRacio, s.ย r. o.

Radek Novosad je stavbyvedรบci vย spoloฤnosti ยญSkanska, a. s.

Frantiลกek Karaba je senior projektovรฝ inลพinier vย spoloฤnosti Skanska, a. s., OZ Slovensko.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie