
Logistika na východe Slovenska rastie rýchlo. Pozemkov je dosť, problémom sú zdĺhavé povoľovacie procesy
Východné Slovensko zažíva boom v logistike a priemyselných parkoch. Príchod Volva a subdodávateľov, rastúci dopyt po skladových priestoroch a snaha firiem napojiť sa na ukrajinský trh menia dynamiku regiónu. Hoci oproti Bratislave je východ stále na začiatku – čakajú ho veľké investície.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Oblasť východného Slovenska patrí momentálne v krajine medzi najrýchlejšie rastúce. Najmä príchod Volva priniesol výraznejší rozvoj logistiky v tejto oblasti. Etablované industriálne a logistické firmy tu posilňujú svoje pôsobenie, pribúdajú noví subdodávatelia pre spoločnosť Volvo, ako aj iné výrobné spoločnosti, ktoré sem láka dostatok kvalifikovaných zamestnancov.
Nedostatok priestorov
Na východnom Slovensku bol v minulom roku výrazný nedostatok industriálnych a logistických priestorov. Situácia sa však v roku 2025 začína mierne zlepšovať, keďže v predchádzajúcich rokoch nebola ponuka dostupných projektov s právoplatným stavebným povolením.
Očakáva sa, že v roku 2026 pribudnú na trh státisíce nových štvorcových metrov priemyselných priestorov. Spoločnosť IAD kúpila pozemky pri budúcom závode Volvo, kde sa v najbližších rokoch očakáva vybudovanie dodávateľského parku. Aktívnymi hráčmi v tomto regióne sú aj CTP a Garbe.
V regióne je stále dostatok vhodných pozemkov, no veľkým problémom ostávajú (podobne ako v Bratislave) zdĺhavé povoľovacie procesy na výstavbu. Tie v minulosti bránili uspokojeniu rastúceho dopytu, v roku 2024 boli problémy najvýraznejšie, čo pocítilo aj samotné Volvo.
Vojna na Ukrajine ako spúšťač záujmu
Priemyselné parky v Prešove a Košiciach zaznamenali na začiatku vojenského konfliktu – vo februári 2022 – zvýšený záujem ukrajinských firiem. Mnohé z nich však nakoniec uprednostnili Poľsko. Dôvodom bolo menej byrokracie pri otváraní nových výrobných závodov. Tento trend podporili aj dlhodobé obchodné väzby medzi ukrajinskými a poľskými spoločnosťami.
Zároveň mali logistické firmy väčší záujem expandovať na východné Slovensko – predovšetkým vďaka možnosti efektívnejšej logistiky smerom na Ukrajinu. Tento trend sme zaznamenali najmä pri logistických službách tretích strán (3PL).
Porovnanie s Bratislavou
Logistika na západe Slovenska, najmä v Bratislave, je orientovaná na automobilový priemysel, internetový predaj, maloobchod a logistické služby tretích strán. V posledných rokoch sa tu prejavuje hlavne príchod „big boxov“, čo sú veľkometrážne priemyselné a logistické haly určené najmä pre distribučné centrá, internetový predaj či výrobných dodávateľov, ktorí potrebujú rozsiahle skladové a manipulačné priestory.
Bratislava má výraznú výhodu v rôznorodosti logistických aktivít, čo jej umožňuje efektívne zastrešiť región strednej a východnej Európy (cez diaľnicu D1) a časť západnej Európy (cez D2). Východné Slovensko však zaostáva, rozvoj logistiky je tam obmedzený horšou infraštruktúrou, a preto sa firmy v tejto oblasti skôr zameriavajú na výrobu.
Tomáš Kulacs
Director, Industrial Agency iO Partners
Má takmer 10 rokov skúseností v oblasti priemyselných nehnuteľností, špecializuje sa na ich prenájom a predaj. Zameriava sa najmä na výrobné spoločnosti, logistické reťazce a klientov v e-commerce.