Pohฤพad na most cez Dunaj.

Luลพnรฝ most: Cesta cez Dunaj a vรฝchodnรก prรญjazdnรก estakรกda

Partneri sekcie:

Luลพnรฝ most slรบลพi na prevedenie diaฤพnice D4 cez rieku Dunaj v rรกmci obchvatu Bratislavy. Premostenie je rozdelenรฉ na 4 rรดzne mosty. Prรญspevok opisuje dva z tรฝchto mostov, aย to most cez rieku Dunaj aย vรฝchodnรบ estakรกdu. Dunajskรฝ most predstavuje spojitรบ, dodatoฤne predpรคtรบ betรณnovรบ konลกtrukciu.

Most je dlhรฝ 430 m a ลกirokรฝ 35 m, vรฝลกka prierezu je premenlivรก โ€’ 10,0 m nad pilierom a 4,3 m vย strede polรญ aย pri oporรกch. Typickรก ฤasลฅ mostovky sa realizovala v dvoch rรดznych fรกzach. V prvej fรกze sa vybudovala komora mosta (KM) pomocou letmej betonรกลพe (LB).

Vรฝchodnรก estakรกda je spojitรก, dodatoฤne predpรคtรก betรณnovรก konลกtrukcia sย konลกtantnou vรฝลกkou prierezu. Estakรกda je dlhรก 1 252 m, ลกirokรก 35 m, sย vรฝลกkou prierezu 4,3 m. Typickรก ฤasลฅ mostovky bola takisto postavenรก v dvoch rรดznych fรกzach. V prvej fรกze bola zhotovenรก komora mosta pomocou vรฝsuvnej skruลพe. V druhej fรกze boli vybudovanรฉ konzoly vลกetkรฝch ลกtyroch mostov, aย to pomocou rovnakรฉho posuvnรฉho debnenia.

Zvlรกลกtnosลฅou Luลพnรฉho mosta sรบ konzoly prieฤneho rezu, ktorรฉ sรบ veฤพmi dlhรฉ v porovnanรญ sย komorou mosta navrhnutou sย minimalizovanรฝmi rozmermi s cieฤพom znรญลพiลฅ jej hmotnosลฅ a technicky a ekonomicky optimalizovaลฅ celรฝ proces vรฝstavby mosta.

Pohฤพad na vรฝchodnรบ prรญjazdnรบ estakรกdu.
Pohฤพad na vรฝchodnรบ prรญjazdnรบ estakรกdu. | Zdroj: Archรญv autorov.

Podrobnรก ลกtรบdia nelineรกrneho rozloลพenia pozdฤบลพneho napรคtia po ลกรญrke mostovky (efekt ลกmykovรฉho ochabnutia) umoลพnila optimalizovaลฅ poลพadovanรฉ mnoลพstvo pozdฤบลพneho predpรคtia (PT). Vรฝsledkom je, ลพe celรฉ PT bolo navrhnutรฉ ako vnรบtornรฉ sรบdrลพnรฉ dodatoฤnรฉ predpรคtie. Nebolo tak potrebnรฉ navrhnรบลฅ vonkajลกie PT vnรบtri komory, ako to bolo v inรฝch nedรกvno zhotovenรฝch porovnateฤพnรฝch konลกtrukciรกch.

Spoloฤnosลฅ D4R7 Construction (ako konzorcium medzinรกrodnรฝch spoloฤnostรญ Ferrovial Construction aย Porr Bau) vybudovala v Bratislave novรบ diaฤพnicu D4 ako sรบฤasลฅ juลพnej ฤasti obchvatu Bratislavy medzi Jarovcami (blรญzko rakรบskych hranรญc) a Ivankou pri Dunaji, ako aj novรบ rรฝchlostnรบ cestu R7 z Bratislavy do Dunajskej Stredy (pri hraniciach s Maฤarskom) pri ฤพavom brehu rieky Dunaj. Projekt realizovanรฝ ako PPP projekt zahล•ลˆa aj ฤalลกie stavby, naprรญklad rekonลกtrukciu a vylepลกenie kriลพovatky E58 Prievoz v meste Bratislava.

V rรกmci projektu vรฝstavby novej diaฤพnice D4 bolo navrhnutรฉ aย zrealizovanรฉ premostenie D4 cez rieku Dunaj. Toto premostenie dostalo oficiรกlny nรกzov Luลพnรฝ most a tvoria ho 4 po sebe idรบce viadukty s celkovou dฤบลพkou 2 932 m:

  • zรกpadnรก estakรกda (782 m),
  • most cez veslรกrsku drรกhu (470 m),
  • most cez rieku Dunaj (430 m),
  • vรฝchodnรก estakรกda na vรฝchodnom brehu rieky Dunaj.
Typickรฉ fรกzy vรฝstavby โ€“ hore: komora mosta, dole: konzoly.
Typickรฉ fรกzy vรฝstavby โ€“ hore: komora mosta, dole: konzoly. | Zdroj: Archรญv autorov.

Vรฝchodnรก estakรกda je dlhรก 1 252 m a je rozdelenรก na 18 polรญ s dฤบลพkami 67,5 + 16 ร— 70 + 62,5 m. Prechรกdza cez ฤพavรฉ inundaฤnรฉ รบzemie Dunaja a cez rรดzne rieฤne ramenรก, naprรญklad Biskupickรฉ. Mostovky estakรกd sรบ podobnรฉ, boli postavenรฉ pomocou vรฝsuvnej skruลพe (MSS) a na ne nadviazali mosty stavanรฉ letmou betonรกลพou.

Luลพnรฝ most je ลกirokรฝ 35 m, priฤom tรกto ลกรญrka obsahuje celรบ ลกรญrku diaฤพnice, cyklistickรฉho a peลกieho chodnรญka. ย Vozovka vypฤบลˆa centrรกlnych 25 m mostovky a obsahuje 4 pruhy so ลกรญrkou 3,75 m. Na kaลพdej strane mostovky bol definovanรฝ dodatoฤnรฝ pruh ลกirokรฝ 5 m, vย rรกmci ktorรฉho sรบ umiestnenรฉ boฤnรฉ dopravnรฉ zรกbrany a chodnรญky pre cyklistov a chodcov.

Mostovka dunajskรฉho mosta

Dunajskรฝ most je rozdelenรฝ na tri polia s dฤบลพkami 130 + 170 + 130 m. Most prechรกdza cez rieku Dunaj a dosahuje vรฝลกku 20 m nad hladinou rieky v strede rozpรคtia. Pre rieฤnu dopravu bol pod hlavnรฝm rozpรคtรญm vymedzenรฝ 150 m ลกirokรฝ a 10 m vysokรฝ gabarit.

Dunajskรฝ most je spojitรฝ betรณnovรฝ most s premenlivou vรฝลกkou prierezu, predpรญnanรฝ v pozdฤบลพnom aj prieฤnom smere. Typickรก ฤasลฅ mostovky pozostรกva z dvoch ฤastรญ: z centrรกlnej komory doplnenej na oboch stranรกch konzolami, ktorรฉ sรบ podopretรฉ prefabrikovanรฝmi ลพelezobetรณnovรฝmi vzperami. Materiรกly pouลพitรฉ na konลกtrukciu mostovky sรบ C50/40 (komora) a C45/50 (konzoly), betonรกrska oceฤพ B500S a oceฤพ PT Y1860 S7.

Komora mosta

Vรฝลกka prierezu je variabilnรก โ€’ 10 m nad piliermi a 4,3 m vย strede rozpรคtia a pri oporรกch. Zmena vรฝลกky prierezu je parabolickรก. Hornรก doska komory je ลกirokรก 11,3 m. ล ikmรฉ steny umoลพลˆujรบ variabilnรบ ลกรญrku spodnej dosky (8,8 โ€’ 10,4 m v strede rozpรคtia).

Hornรก doska medzi stenami mรก tri rรดzne zรณny, centrรกlnu s hrรบbkou 0,3 m a boฤnรฉ s lineรกrnym prechodom hrรบbky do 0,85 m. Spodnรก doska mรก premenlivรบ hrรบbku โ€’ 1,95 m nad pilierom a 0,29 m vย strede rozpรคtia a nad oporami. Steny majรบ variabilnรบ ลกรญrku 0,7 โ€’ 1,0 m. Komora so ลกรญrkou 16,3 m vybudovanรก v prvej fรกze pozostรกva zย komorovรฉho jadra aย z dvoch 2,5 m dlhรฝch boฤnรฝch konzol.

Detail kontaktu komory mosta a vzpery.
Detail kontaktu komory mosta a vzpery. | Zdroj: Archรญv autorov.

Konzoly

Okrem komory mosta boli navrhnutรฉ dve boฤnรฉ konzoly zhotovenรฉ v druhej fรกze, aby sa dokonฤila celkovรก ลกรญrka mostovky 35 m. Kaลพdรก konzola je definovanรก ako 9,1 m ลกirokรก a 0,3 m hrubรก betรณnovรก doska podopretรก vzperou kaลพdรฝch 5 m. Prefabrikovanรฉ ลพelezobetรณnovรฉ vzpery sรบ 8,5 m dlhรฉ s prierezom 0,5 ร— 0,4 m. Vzpery sรบ upevnenรฉ v hornej doske a pripevnenรฉ na stene komory.

Nebol navrhnutรฝ ลพiadny prechodovรฝ prvok zo vzpery do komory. Vลกetky vzpery majรบ rovnakรฝ sklon, pretoลพe vลกetky sรบ zarovnanรฉ pozdฤบลพ mostovky. Ako sa hrรบbka prierezu mosta zvรคฤลกuje, spodnรฉ loลพisko vzpery sa vzฤaฤพuje od spodnej dosky aย opiera sa priamo oย stenu komory, ktorรก je schopnรก odolรกvaลฅ samotnej reakcii od vzpery bez akรฉhokoฤพvek dodatoฤnรฉho vรฝstuลพnรฉho prvku.

Pozdฤบลพne predpรคtie v hornej doske (fรกza 1 a 3) a umiestnenie prieฤneho predpรคtia.
Pozdฤบลพne predpรคtie v hornej doske (fรกza 1 a 3) a umiestnenie prieฤneho predpรคtia. | Zdroj: Archรญv autorov.

Kontakt medzi komorou a vzperou je vytvorenรฝ kapsami na boฤnej strane paluby. Valcovรฝ povrch vzpery sa zhoduje s vonkajลกรญm povrchom kapsy. Poฤas vรฝstavby sa vzpera opiera o gumovรฉ loลพiskรก, ktorรฉ vytvรกrajรบ medzi betรณnovรฝmi povrchmi malรบ 20-milimetrovรบ medzeru.

Pred betonรกลพou hornej dosky sa strednรฝ priestor medzery medzi vzperou aย รบloลพnou kapsou vyplnรญ maltou. Kompletnรก injektรกลพ medzery sa vytvorรญ po dokonฤenรญ konzol. Tรฝmto spรดsobom je pod kontrolou รบฤinok malรฉho pootรกฤania vย mieste napojenia vzpier v dรดsledku deformรกciรญ betonรกลพneho vozรญka pri betonรกลพi.

Pozdฤบลพne predpรคtie

S ohฤพadom na pozdฤบลพne umiestnenie predpรญnacรญch jednotiek vย rรกmci prieฤneho rezu boli definovanรฉ tri druhy predpรคtia:

  • 1. fรกza: staticky urฤitรฉ kรกble v hornej doske inลกtalovanรฉ poฤas vรฝstavby letmou betonรกลพou; spolu iลกlo o 61 kรกblov vyrobenรฝch zย 31 รธ 0,6′ drรดtov.
  • 2. fรกza: staticky neurฤitรฉ kรกble v spodnej doske po zmonolitnenรญ; spolu iลกlo o 44 kรกblov (krajnรฉ polia) a 28 kรกblov (strednรฉ pole), priฤom vลกetky lanรก sรบ vyrobenรฉ zย 27 รธ 0,6′ drรดtov.
  • 3. fรกza: priame staticky neurฤitรฉ kรกble v hornej doske. Kรกble sรบ zavedenรฉ do celej dฤบลพky mosta po dokonฤenรญ konzol; ide o 20 kรกblov vyrobenรฝch zย 31 รธ 0,6′ drรดtov.

ฤŒasลฅ kรกblov sa teda napรญnala pri vรฝstavbe komory a ฤasลฅ po dokonฤenรญ celรฉho prieฤneho rezu. Skutoฤnosลฅ, ลพe sa prierez mosta staval v dvoch fรกzach, zvรฝลกila mnoลพstvo predpรญnacรญch kรกblov.

Pรดdorys hlavnรฉho piliera zaloลพenรฉho na hydrodynamickej ลกesลฅhrannej pilรณtovej hlavici podopretej pilรณtami 26 รธ 1,8 m.
Pรดdorys hlavnรฉho piliera zaloลพenรฉho na hydrodynamickej ลกesลฅhrannej pilรณtovej hlavici podopretej pilรณtami 26 รธ 1,8 m. | Zdroj: Archรญv autorov.

Uskutoฤnila sa podrobnรก FEM ลกtรบdia na analรฝzu nelineรกrneho rozloลพenia napรคtia po ลกรญrke dosky spรดsobenรฉho ลกmykovรฝm ochabnutรญm aย stanovila sa maximรกlna รบroveลˆ napรคtia dosiahnutรก v konzolรกch. Vรฝsledkom je, ลพe poลพadovanรฉ pozdฤบลพne predpรคtie bolo optimalizovanรฉ a definovanรฉ ako vnรบtornรฉ sรบdrลพnรฉ, ฤรญm sa vyhlo potrebe externรฉho predpรคtia vnรบtri komory, ako to bolo potrebnรฉ pri nedรกvno postavenรฝch mostoch s podobnou dฤบลพkou, ลกรญrkou a rozpรคtรญm.

Prieฤne predpรคtie

Vzhฤพadom na typolรณgiu a rozmery konzol bolo definovanรฉ prieฤne predpรคtie vnรบtri hornej dosky s kรกblami vyrobenรฝmi zo 4 รธ 0,6โ€™ drรดtov rozmiestnenรฝch po 0,8 m. Toto predpรคtie vedie vย rรกmci konzol pri hornom povrchu dosky aย pรดsobรญ ako ลฅahadlo vย rรกmci vzperadlo-ลฅahadlovรฉho modelu (strut & tie). Prieฤne predpรคtie vedie vnรบtri vodotesne spรกjanรฝch plastovรฝch kรกblovรฝch kanรกlikov, aby sa umoลพnil vznik trhlรญn pri kombinรกcii kvรกzi permanentnรฉho zaลฅaลพenia.

Spodnรก stavba

Vลกetky piliere mosta cez Dunaj a vรฝchodnej estakรกdy okrem hlavnรฝch pilierov v Dunaji majรบ tvar pรญsmena U. Tvoria ich dva nezรกvislรฉ stฤบpy, jeden pod kaลพdou stenou mostovky, a sรบ zaloลพenรฉ na hฤบbkovรฝch zรกkladoch tvorenรฝch 15 รธ 1,2 m pilรณtami.

Hlavnรฉ piliere dunajskรฉho mosta majรบ tvar obrรกtenรฉho U. Kaลพdรฝ pilier je zaloลพenรฝ na hydrodynamickej ลกesลฅhrannej pilรณtovej hlavici. Pilรณtovรก hlavica, ktorรก ฤnie nad vodnou hladinou, brรกni most pred zrรกลพkou s loฤou. Kaลพdรฝ pilier mรก hฤบbkovรฝ zรกklad tvorenรฝ 26 pilรณtami sย priemerom 1,8 m aย dฤบลพkou 35 โ€’ 40 m.

Kolektรญv autorov: Josรฉ Simรณn-Talero Muรฑoz, Ramรณn Merino Martรญnez, รngel Carriazo Lara,ย  Javier Domรญnguez Martรญnez, David Walias Sรกnchez, Wojciech Wล‚odzimirski, Luis Martรญn-Tereso Lรณpez
Najฤรญtanejลกie