Luลพnรฝ most: Cesta cez Dunaj a vรฝchodnรก prรญjazdnรก estakรกda
Luลพnรฝ most slรบลพi na prevedenie diaฤพnice D4 cez rieku Dunaj v rรกmci obchvatu Bratislavy. Premostenie je rozdelenรฉ na 4 rรดzne mosty. Prรญspevok opisuje dva z tรฝchto mostov, aย to most cez rieku Dunaj aย vรฝchodnรบ estakรกdu. Dunajskรฝ most predstavuje spojitรบ, dodatoฤne predpรคtรบ betรณnovรบ konลกtrukciu.
Most je dlhรฝ 430 m a ลกirokรฝ 35 m, vรฝลกka prierezu je premenlivรก โ 10,0 m nad pilierom a 4,3 m vย strede polรญ aย pri oporรกch. Typickรก ฤasลฅ mostovky sa realizovala v dvoch rรดznych fรกzach. V prvej fรกze sa vybudovala komora mosta (KM) pomocou letmej betonรกลพe (LB).
Vรฝchodnรก estakรกda je spojitรก, dodatoฤne predpรคtรก betรณnovรก konลกtrukcia sย konลกtantnou vรฝลกkou prierezu. Estakรกda je dlhรก 1 252 m, ลกirokรก 35 m, sย vรฝลกkou prierezu 4,3 m. Typickรก ฤasลฅ mostovky bola takisto postavenรก v dvoch rรดznych fรกzach. V prvej fรกze bola zhotovenรก komora mosta pomocou vรฝsuvnej skruลพe. V druhej fรกze boli vybudovanรฉ konzoly vลกetkรฝch ลกtyroch mostov, aย to pomocou rovnakรฉho posuvnรฉho debnenia.
Zvlรกลกtnosลฅou Luลพnรฉho mosta sรบ konzoly prieฤneho rezu, ktorรฉ sรบ veฤพmi dlhรฉ v porovnanรญ sย komorou mosta navrhnutou sย minimalizovanรฝmi rozmermi s cieฤพom znรญลพiลฅ jej hmotnosลฅ a technicky a ekonomicky optimalizovaลฅ celรฝ proces vรฝstavby mosta.
Podrobnรก ลกtรบdia nelineรกrneho rozloลพenia pozdฤบลพneho napรคtia po ลกรญrke mostovky (efekt ลกmykovรฉho ochabnutia) umoลพnila optimalizovaลฅ poลพadovanรฉ mnoลพstvo pozdฤบลพneho predpรคtia (PT). Vรฝsledkom je, ลพe celรฉ PT bolo navrhnutรฉ ako vnรบtornรฉ sรบdrลพnรฉ dodatoฤnรฉ predpรคtie. Nebolo tak potrebnรฉ navrhnรบลฅ vonkajลกie PT vnรบtri komory, ako to bolo v inรฝch nedรกvno zhotovenรฝch porovnateฤพnรฝch konลกtrukciรกch.
Spoloฤnosลฅ D4R7 Construction (ako konzorcium medzinรกrodnรฝch spoloฤnostรญ Ferrovial Construction aย Porr Bau) vybudovala v Bratislave novรบ diaฤพnicu D4 ako sรบฤasลฅ juลพnej ฤasti obchvatu Bratislavy medzi Jarovcami (blรญzko rakรบskych hranรญc) a Ivankou pri Dunaji, ako aj novรบ rรฝchlostnรบ cestu R7 z Bratislavy do Dunajskej Stredy (pri hraniciach s Maฤarskom) pri ฤพavom brehu rieky Dunaj. Projekt realizovanรฝ ako PPP projekt zahลลa aj ฤalลกie stavby, naprรญklad rekonลกtrukciu a vylepลกenie kriลพovatky E58 Prievoz v meste Bratislava.
V rรกmci projektu vรฝstavby novej diaฤพnice D4 bolo navrhnutรฉ aย zrealizovanรฉ premostenie D4 cez rieku Dunaj. Toto premostenie dostalo oficiรกlny nรกzov Luลพnรฝ most a tvoria ho 4 po sebe idรบce viadukty s celkovou dฤบลพkou 2 932 m:
- zรกpadnรก estakรกda (782 m),
- most cez veslรกrsku drรกhu (470 m),
- most cez rieku Dunaj (430 m),
- vรฝchodnรก estakรกda na vรฝchodnom brehu rieky Dunaj.
Vรฝchodnรก estakรกda je dlhรก 1 252 m a je rozdelenรก na 18 polรญ s dฤบลพkami 67,5 + 16 ร 70 + 62,5 m. Prechรกdza cez ฤพavรฉ inundaฤnรฉ รบzemie Dunaja a cez rรดzne rieฤne ramenรก, naprรญklad Biskupickรฉ. Mostovky estakรกd sรบ podobnรฉ, boli postavenรฉ pomocou vรฝsuvnej skruลพe (MSS) a na ne nadviazali mosty stavanรฉ letmou betonรกลพou.
Luลพnรฝ most je ลกirokรฝ 35 m, priฤom tรกto ลกรญrka obsahuje celรบ ลกรญrku diaฤพnice, cyklistickรฉho a peลกieho chodnรญka. ย Vozovka vypฤบลa centrรกlnych 25 m mostovky a obsahuje 4 pruhy so ลกรญrkou 3,75 m. Na kaลพdej strane mostovky bol definovanรฝ dodatoฤnรฝ pruh ลกirokรฝ 5 m, vย rรกmci ktorรฉho sรบ umiestnenรฉ boฤnรฉ dopravnรฉ zรกbrany a chodnรญky pre cyklistov a chodcov.
Mostovka dunajskรฉho mosta
Dunajskรฝ most je rozdelenรฝ na tri polia s dฤบลพkami 130 + 170 + 130 m. Most prechรกdza cez rieku Dunaj a dosahuje vรฝลกku 20 m nad hladinou rieky v strede rozpรคtia. Pre rieฤnu dopravu bol pod hlavnรฝm rozpรคtรญm vymedzenรฝ 150 m ลกirokรฝ a 10 m vysokรฝ gabarit.
Dunajskรฝ most je spojitรฝ betรณnovรฝ most s premenlivou vรฝลกkou prierezu, predpรญnanรฝ v pozdฤบลพnom aj prieฤnom smere. Typickรก ฤasลฅ mostovky pozostรกva z dvoch ฤastรญ: z centrรกlnej komory doplnenej na oboch stranรกch konzolami, ktorรฉ sรบ podopretรฉ prefabrikovanรฝmi ลพelezobetรณnovรฝmi vzperami. Materiรกly pouลพitรฉ na konลกtrukciu mostovky sรบ C50/40 (komora) a C45/50 (konzoly), betonรกrska oceฤพ B500S a oceฤพ PT Y1860 S7.
Komora mosta
Vรฝลกka prierezu je variabilnรก โ 10 m nad piliermi a 4,3 m vย strede rozpรคtia a pri oporรกch. Zmena vรฝลกky prierezu je parabolickรก. Hornรก doska komory je ลกirokรก 11,3 m. ล ikmรฉ steny umoลพลujรบ variabilnรบ ลกรญrku spodnej dosky (8,8 โ 10,4 m v strede rozpรคtia).
Hornรก doska medzi stenami mรก tri rรดzne zรณny, centrรกlnu s hrรบbkou 0,3 m a boฤnรฉ s lineรกrnym prechodom hrรบbky do 0,85 m. Spodnรก doska mรก premenlivรบ hrรบbku โ 1,95 m nad pilierom a 0,29 m vย strede rozpรคtia a nad oporami. Steny majรบ variabilnรบ ลกรญrku 0,7 โ 1,0 m. Komora so ลกรญrkou 16,3 m vybudovanรก v prvej fรกze pozostรกva zย komorovรฉho jadra aย z dvoch 2,5 m dlhรฝch boฤnรฝch konzol.
Konzoly
Okrem komory mosta boli navrhnutรฉ dve boฤnรฉ konzoly zhotovenรฉ v druhej fรกze, aby sa dokonฤila celkovรก ลกรญrka mostovky 35 m. Kaลพdรก konzola je definovanรก ako 9,1 m ลกirokรก a 0,3 m hrubรก betรณnovรก doska podopretรก vzperou kaลพdรฝch 5 m. Prefabrikovanรฉ ลพelezobetรณnovรฉ vzpery sรบ 8,5 m dlhรฉ s prierezom 0,5 ร 0,4 m. Vzpery sรบ upevnenรฉ v hornej doske a pripevnenรฉ na stene komory.
Nebol navrhnutรฝ ลพiadny prechodovรฝ prvok zo vzpery do komory. Vลกetky vzpery majรบ rovnakรฝ sklon, pretoลพe vลกetky sรบ zarovnanรฉ pozdฤบลพ mostovky. Ako sa hrรบbka prierezu mosta zvรคฤลกuje, spodnรฉ loลพisko vzpery sa vzฤaฤพuje od spodnej dosky aย opiera sa priamo oย stenu komory, ktorรก je schopnรก odolรกvaลฅ samotnej reakcii od vzpery bez akรฉhokoฤพvek dodatoฤnรฉho vรฝstuลพnรฉho prvku.
Kontakt medzi komorou a vzperou je vytvorenรฝ kapsami na boฤnej strane paluby. Valcovรฝ povrch vzpery sa zhoduje s vonkajลกรญm povrchom kapsy. Poฤas vรฝstavby sa vzpera opiera o gumovรฉ loลพiskรก, ktorรฉ vytvรกrajรบ medzi betรณnovรฝmi povrchmi malรบ 20-milimetrovรบ medzeru.
Pred betonรกลพou hornej dosky sa strednรฝ priestor medzery medzi vzperou aย รบloลพnou kapsou vyplnรญ maltou. Kompletnรก injektรกลพ medzery sa vytvorรญ po dokonฤenรญ konzol. Tรฝmto spรดsobom je pod kontrolou รบฤinok malรฉho pootรกฤania vย mieste napojenia vzpier v dรดsledku deformรกciรญ betonรกลพneho vozรญka pri betonรกลพi.
Pozdฤบลพne predpรคtie
S ohฤพadom na pozdฤบลพne umiestnenie predpรญnacรญch jednotiek vย rรกmci prieฤneho rezu boli definovanรฉ tri druhy predpรคtia:
- 1. fรกza: staticky urฤitรฉ kรกble v hornej doske inลกtalovanรฉ poฤas vรฝstavby letmou betonรกลพou; spolu iลกlo o 61 kรกblov vyrobenรฝch zย 31 รธ 0,6′ drรดtov.
- 2. fรกza: staticky neurฤitรฉ kรกble v spodnej doske po zmonolitnenรญ; spolu iลกlo o 44 kรกblov (krajnรฉ polia) a 28 kรกblov (strednรฉ pole), priฤom vลกetky lanรก sรบ vyrobenรฉ zย 27 รธ 0,6′ drรดtov.
- 3. fรกza: priame staticky neurฤitรฉ kรกble v hornej doske. Kรกble sรบ zavedenรฉ do celej dฤบลพky mosta po dokonฤenรญ konzol; ide o 20 kรกblov vyrobenรฝch zย 31 รธ 0,6′ drรดtov.
ฤasลฅ kรกblov sa teda napรญnala pri vรฝstavbe komory a ฤasลฅ po dokonฤenรญ celรฉho prieฤneho rezu. Skutoฤnosลฅ, ลพe sa prierez mosta staval v dvoch fรกzach, zvรฝลกila mnoลพstvo predpรญnacรญch kรกblov.
Uskutoฤnila sa podrobnรก FEM ลกtรบdia na analรฝzu nelineรกrneho rozloลพenia napรคtia po ลกรญrke dosky spรดsobenรฉho ลกmykovรฝm ochabnutรญm aย stanovila sa maximรกlna รบroveล napรคtia dosiahnutรก v konzolรกch. Vรฝsledkom je, ลพe poลพadovanรฉ pozdฤบลพne predpรคtie bolo optimalizovanรฉ a definovanรฉ ako vnรบtornรฉ sรบdrลพnรฉ, ฤรญm sa vyhlo potrebe externรฉho predpรคtia vnรบtri komory, ako to bolo potrebnรฉ pri nedรกvno postavenรฝch mostoch s podobnou dฤบลพkou, ลกรญrkou a rozpรคtรญm.
Prieฤne predpรคtie
Vzhฤพadom na typolรณgiu a rozmery konzol bolo definovanรฉ prieฤne predpรคtie vnรบtri hornej dosky s kรกblami vyrobenรฝmi zo 4 รธ 0,6โ drรดtov rozmiestnenรฝch po 0,8 m. Toto predpรคtie vedie vย rรกmci konzol pri hornom povrchu dosky aย pรดsobรญ ako ลฅahadlo vย rรกmci vzperadlo-ลฅahadlovรฉho modelu (strut & tie). Prieฤne predpรคtie vedie vnรบtri vodotesne spรกjanรฝch plastovรฝch kรกblovรฝch kanรกlikov, aby sa umoลพnil vznik trhlรญn pri kombinรกcii kvรกzi permanentnรฉho zaลฅaลพenia.
Spodnรก stavba
Vลกetky piliere mosta cez Dunaj a vรฝchodnej estakรกdy okrem hlavnรฝch pilierov v Dunaji majรบ tvar pรญsmena U. Tvoria ich dva nezรกvislรฉ stฤบpy, jeden pod kaลพdou stenou mostovky, a sรบ zaloลพenรฉ na hฤบbkovรฝch zรกkladoch tvorenรฝch 15 รธ 1,2 m pilรณtami.
Hlavnรฉ piliere dunajskรฉho mosta majรบ tvar obrรกtenรฉho U. Kaลพdรฝ pilier je zaloลพenรฝ na hydrodynamickej ลกesลฅhrannej pilรณtovej hlavici. Pilรณtovรก hlavica, ktorรก ฤnie nad vodnou hladinou, brรกni most pred zrรกลพkou s loฤou. Kaลพdรฝ pilier mรก hฤบbkovรฝ zรกklad tvorenรฝ 26 pilรณtami sย priemerom 1,8 m aย dฤบลพkou 35 โ 40 m.