ma slovenske stavebnictvo potencial vyhrabat sa z vlastnej jamy
Galรฉria(2)

Mรก slovenskรฉ stavebnรญctvo potenciรกl vyhrabaลฅ sa z vlastnej jamy? (2. ฤasลฅ)

Partneri sekcie:

Je terajลกรญ neradostnรฝ stav, v akom sa stavebnรฉ firmy ocitli, vรฝsledkom zhorลกujรบcich sa podmienok na domรกcich i zahraniฤnรฝch trhoch (vรฝvoj situรกcie okolo eurรณpskej dlhovej krรญzy) alebo skรดr nedostatku proinvestiฤnej politiky ลกtรกtu v danom sektore? Do akej miery si zaลˆ mรดลพu samy a koฤพko z toho ide na vrub slabรฉho odhodlania rozhodujรบcich hrรกฤov investiฤnรฉho developmentu akceptovaลฅ riziko? Ako lรญdri vlajkovรฝch lodรญ tohto ลฅaลพko skรบลกanรฉho rezortu prรญzvukujรบ, vรคฤลกina jeho problรฉmov sa odvรญja od platnej legislatรญvy, ktorรก ho brzdรญ oฤividne aj tam, kde by sa mohol rozvรญjaลฅ zdravลกie, voฤพnejลกie a bez umelo vytvรกranรฝch prekรกลพok.

ma slovenske stavebnictvo potencial vyhrabat sa z vlastnej jamy 2 cast 6255 big image
Prostrednรญctvom svojej stavovskej organizรกcie โ€“ Zdruลพenia stavebnรฝch podnikateฤพov Slovenska (ZSPS) โ€“ poukazujรบ najmรค na pomalosลฅ a nekvalitu รบzemnรฉho rozhodovania, ako aj nรกslednรฉho povoฤพovania stavieb. Popri racionalizรกcii a sprehฤพadnenรญ procesu obstarรกvania รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie poลพadujรบ ustanoviลฅ v รบzemnom a stavebnom konanรญ optimรกlne krรกtke lehoty na vydรกvanie stanovรญsk prรญsluลกnรฝch orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy i samosprรกvy (stavebnรฝch รบradov), aby sa obmedzilo โ€žsvojvoฤพnรฉ predlลพovanie rozhodnutรญ a ลกikanovanie stavebnรญkovโ€œ.

Zrรฝchleniu a zjednoduลกeniu administratรญvnej i ฤasovej nรกroฤnosti tรฝchto povoฤพovacรญch procesov by podฤพa ZSPS ฤalej pomohlo zavedenie kategorizรกcie stavieb a navrรกtenie ich realizรกcie do zoznamu viazanรฝch ลพivnostรญ, podmienenรฝch dosiahnutรญm prรญsluลกnรฉho vzdelania a praxe. โ€žEkonomickรก vรฝhodnosลฅ a bezpeฤnosลฅ stavby poฤas celej ลพivotnosti sรบ vo verejnom zรกujme a mรดลพu ich spoฤพahlivo zabezpeฤiลฅ len oprรกvnenรฉ, prรญsluลกne vzdelanรฉ a skรบsenรฉ fyzickรฉ ฤi prรกvnickรฉ osoby,โ€œ pripomรญna ZSPS dva kฤพรบฤovรฉ atribรบty stavebnรฉho diela z hฤพadiska naลกich i eurรณpskych noriem.

Mรก slovenskรฉ stavebnรญctvo potenciรกl vyhrabaลฅ sa z vlastnej jamy? (1. ฤasลฅ)

Bezprostrednรก sรบvislosลฅ tejto poลพiadavky s potrebou sprรกvneho nastavenia legislatรญvy na รบฤasลฅ vo verejnom obstarรกvanรญ je nepopierateฤพnรก. Ako vรกลพny problรฉm ลกรฉfovia stavebnรฝch firiem totiลพ vnรญmajรบ novelu zรกkona ฤ. 550/2011 Z. z. o verejnom obstarรกvanรญ, ktorou sa od 1. 2. 2012 prostrednรญctvom pรญsomnej zmluvy sformalizovala moลพnosลฅ vyuลพitia zdrojov inej โ€“ tretej osoby na preukazovanie finanฤnรฉho a ekonomickรฉho postavenia, prรญpadne technickej ฤi odbornej spรดsobilosti.

ZSPS upozorลˆuje na rizikรก, ktorรฉ aplikรกcia tohto ustanovenia v praxi so sebou potenciรกlne prinรกลกa. A to najmรค pokiaฤพ ide o vรฝber uchรกdzaฤa, ktorรฝ โ€“ odhliadnuc od jeho nejasnej kontroly v priebehu realizรกcie stavby โ€“ nemusรญ preukazovaลฅ:

  • pรดvod finanฤnรฝch zdrojov (100 % z nich mรดลพe pochรกdzaลฅ od inej osoby),
  • schopnosลฅ zrealizovaลฅ z vlastnรฝch prostriedkov aspoลˆ urฤitรบ ฤasลฅ (naprรญklad 40 %) z hodnoty zรกkazky,
  • ฤพudskรฉ ani technickรฉ kapacity na vykonรกvanie prรกc, ktorรฉ mรดลพe zabezpeฤiลฅ aj subdodรกvateฤพsky, ฤiลพe bez pouลพitia vlastnรฝch kapacรญt.

Preto by sa podฤพa ZSPS malo verejnรฉ obstarรกvanie zaฤaลฅ aลพ vtedy, keฤ mรก verejnรฝ obstarรกvateฤพ potvrdenรฉ finanฤnรฉ krytie od vลกetkรฝch prihlรกsenรฝch uchรกdzaฤov.

O pomaly povestnom kritรฉriu najniลพลกej ceny, ktorรฉ sa pri vyhodnocovanรญ ponรบk do verejnรฝch sรบลฅaลพรญ na Slovensku takmer vรฝluฤne uplatลˆuje, sa zmienime v nasledujรบcom ฤlรกnku.

Juraj Pokornรฝ
Ilustraฤnรฉ foto: autor

Najฤรญtanejลกie