Mรก slovenskรฉ stavebnรญctvo potenciรกl vyhrabaลฅ sa z vlastnej jamy? (2. ฤasลฅ)
Je terajลกรญ neradostnรฝ stav, v akom sa stavebnรฉ firmy ocitli, vรฝsledkom zhorลกujรบcich sa podmienok na domรกcich i zahraniฤnรฝch trhoch (vรฝvoj situรกcie okolo eurรณpskej dlhovej krรญzy) alebo skรดr nedostatku proinvestiฤnej politiky ลกtรกtu v danom sektore? Do akej miery si zaล mรดลพu samy a koฤพko z toho ide na vrub slabรฉho odhodlania rozhodujรบcich hrรกฤov investiฤnรฉho developmentu akceptovaลฅ riziko? Ako lรญdri vlajkovรฝch lodรญ tohto ลฅaลพko skรบลกanรฉho rezortu prรญzvukujรบ, vรคฤลกina jeho problรฉmov sa odvรญja od platnej legislatรญvy, ktorรก ho brzdรญ oฤividne aj tam, kde by sa mohol rozvรญjaลฅ zdravลกie, voฤพnejลกie a bez umelo vytvรกranรฝch prekรกลพok.
Prostrednรญctvom svojej stavovskej organizรกcie โ Zdruลพenia stavebnรฝch podnikateฤพov Slovenska (ZSPS) โ poukazujรบ najmรค na pomalosลฅ a nekvalitu รบzemnรฉho rozhodovania, ako aj nรกslednรฉho povoฤพovania stavieb. Popri racionalizรกcii a sprehฤพadnenรญ procesu obstarรกvania รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie poลพadujรบ ustanoviลฅ v รบzemnom a stavebnom konanรญ optimรกlne krรกtke lehoty na vydรกvanie stanovรญsk prรญsluลกnรฝch orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy i samosprรกvy (stavebnรฝch รบradov), aby sa obmedzilo โsvojvoฤพnรฉ predlลพovanie rozhodnutรญ a ลกikanovanie stavebnรญkovโ.Zrรฝchleniu a zjednoduลกeniu administratรญvnej i ฤasovej nรกroฤnosti tรฝchto povoฤพovacรญch procesov by podฤพa ZSPS ฤalej pomohlo zavedenie kategorizรกcie stavieb a navrรกtenie ich realizรกcie do zoznamu viazanรฝch ลพivnostรญ, podmienenรฝch dosiahnutรญm prรญsluลกnรฉho vzdelania a praxe. โEkonomickรก vรฝhodnosลฅ a bezpeฤnosลฅ stavby poฤas celej ลพivotnosti sรบ vo verejnom zรกujme a mรดลพu ich spoฤพahlivo zabezpeฤiลฅ len oprรกvnenรฉ, prรญsluลกne vzdelanรฉ a skรบsenรฉ fyzickรฉ ฤi prรกvnickรฉ osoby,โ pripomรญna ZSPS dva kฤพรบฤovรฉ atribรบty stavebnรฉho diela z hฤพadiska naลกich i eurรณpskych noriem.
Mรก slovenskรฉ stavebnรญctvo potenciรกl vyhrabaลฅ sa z vlastnej jamy? (1. ฤasลฅ)
Bezprostrednรก sรบvislosลฅ tejto poลพiadavky s potrebou sprรกvneho nastavenia legislatรญvy na รบฤasลฅ vo verejnom obstarรกvanรญ je nepopierateฤพnรก. Ako vรกลพny problรฉm ลกรฉfovia stavebnรฝch firiem totiลพ vnรญmajรบ novelu zรกkona ฤ. 550/2011 Z. z. o verejnom obstarรกvanรญ, ktorou sa od 1. 2. 2012 prostrednรญctvom pรญsomnej zmluvy sformalizovala moลพnosลฅ vyuลพitia zdrojov inej โ tretej osoby na preukazovanie finanฤnรฉho a ekonomickรฉho postavenia, prรญpadne technickej ฤi odbornej spรดsobilosti.
ZSPS upozorลuje na rizikรก, ktorรฉ aplikรกcia tohto ustanovenia v praxi so sebou potenciรกlne prinรกลกa. A to najmรค pokiaฤพ ide o vรฝber uchรกdzaฤa, ktorรฝ โ odhliadnuc od jeho nejasnej kontroly v priebehu realizรกcie stavby โ nemusรญ preukazovaลฅ:
- pรดvod finanฤnรฝch zdrojov (100 % z nich mรดลพe pochรกdzaลฅ od inej osoby),
- schopnosลฅ zrealizovaลฅ z vlastnรฝch prostriedkov aspoล urฤitรบ ฤasลฅ (naprรญklad 40 %) z hodnoty zรกkazky,
- ฤพudskรฉ ani technickรฉ kapacity na vykonรกvanie prรกc, ktorรฉ mรดลพe zabezpeฤiลฅ aj subdodรกvateฤพsky, ฤiลพe bez pouลพitia vlastnรฝch kapacรญt.
Preto by sa podฤพa ZSPS malo verejnรฉ obstarรกvanie zaฤaลฅ aลพ vtedy, keฤ mรก verejnรฝ obstarรกvateฤพ potvrdenรฉ finanฤnรฉ krytie od vลกetkรฝch prihlรกsenรฝch uchรกdzaฤov.
O pomaly povestnom kritรฉriu najniลพลกej ceny, ktorรฉ sa pri vyhodnocovanรญ ponรบk do verejnรฝch sรบลฅaลพรญ na Slovensku takmer vรฝluฤne uplatลuje, sa zmienime v nasledujรบcom ฤlรกnku.
Juraj Pokornรฝ
Ilustraฤnรฉ foto: autor