Mechanickรฉ kotvy na stabilizรกciu svahov a zosuvov
Prรญspevok sa zaoberรก inovatรญvnym rieลกenรญm sanรกcie svahov a kotvenia, a to pouลพitรญm mechanickรฝch zemnรฝch kotiev a prefabrikovanรฝch odvodลovacรญch drรฉnov ZUBOR. Zรกroveล sa venuje princรญpu fungovania mechanickรฝch kotiev a moลพnostiam ich pouลพitia v stavebnom sektore.
Zemnรฉ kotvy predstavujรบ konลกtrukฤnรฉ prvky, ktorรฝch รบlohou je prenรกลกaลฅ ลฅahovรฉ sily od konลกtrukcie do รบnosnej vrstvy horninovรฉho prostredia. ล tandardne sa v stavebnej praxi pouลพรญvajรบ na tieto รบฤely tyฤovรฉ alebo lanovรฉ injektovanรฉ kotvy, ktorรฉ sa inลกtalujรบ do vyvลtanรฉho otvoru.
Mechanickรก zemnรก kotva a jej pouลพitie
Mechanickรก zemnรก kotva je v princรญpe veฤพmi podobnรฝ systรฉm, ale s tรฝm rozdielom, ลพe jej konลกtrukฤnรก skladba dovoฤพuje inลกtalรกciu bez vลtania a bez injektรกลพe. Tento typ kotiev sa zavรกdza do zeme mechanickรฝm alebo hydraulickรฝm zarรกลพanรญm.
Okrem toho, ลพe ide o veฤพmi ekologickรฝ spรดsob inลกtalรกcie, prinรกลกa aj ฤalลกie technickรฉ a ekonomickรฉ benefity. Konลกtrukฤne sa mechanickรก kotva skladรก z kotviacej tyฤe, kotviacej hlavy, roznรกลกacej platne a skrutky (obr. 1). Kotviaca tyฤ a kotviaca hlava sรบ vzรกjomne kฤบbovo spojenรฉ.
Sila z kotvy sa na povrch zabezpeฤovanej konลกtrukcie (svahu) prenรกลกa cez roznรกลกaciu platลu pomocou matice. Roznรกลกacia platลa pripevnenรก ku kotviacej tyฤi slรบลพi na prenรกลกanie zloลพiek zaลฅaลพenia z lรญca alebo priamo z povrchu zeminy do kotviacej hlavy. Dฤบลพka mechanickรฝch zemnรฝch kotiev mรดลพe byลฅ variabilnรก โ od 2,0 do 15,0 m. Vรคฤลกie dฤบลพky kotiev sa vytvรกrajรบ spojenรญm kotviacich tyฤรญ spojovnรญkom.
Potrebnรก รบnosnosลฅ kotvy zรกvisรญ od veฤพkosti kotviacej hlavy, typu a stavu zeminy, v ktorom je zakotvenรก kotviaca hlava. ล irokรก ลกkรกla รบnosnosti umoลพลuje ich pouลพitie od jednoduchรฝch aplikรกciรญ aลพ po nรกroฤnรฉ projekty. Kotvy mรดลพu byลฅ doฤasnรฉ alebo trvalรฉ. Jednoduchosลฅ systรฉmu a rรฝchlosลฅ inลกtalรกcie otvรกrajรบ moลพnosti vo vลกetkรฝch odvetviach stavebnรญctva.
Mechanickรฉ zemnรฉ kotvy ZUBOR sa pouลพรญvajรบ najmรค na zabezpeฤenie stability svahov, ลกtetovnicovรฝch stien, opornรฝch mรบrov, gabionovรฝch konลกtrukciรญ, prรญpadne inรฝch geoยญtechnickรฝch konลกtrukciรญ. Medzi ostatnรฉ oblasti pouลพitia patrรญ:
- ukotvenie stoลพiarov, stฤบpov, veลพรญ,
- ukotvenie nafukovacรญch stanovรฝch hรกl,
- ukotvenie protierรณznych matracov na svahoch,
- ukotvenie ako ochrana pred krรกdeลพou (napr. parkovรฉ laviฤky),
- ukotvenie potrubรญ,
- ukotvenie existujรบcich stromov,
- vyuลพitie pri koreลovรฝch blokoch novovysadenรฝch stromov.
Vhodnรฉ sรบ na pouลพitie v jemnozrnnรฝch a piesฤitรฝch triedach zemรญn.
Inลกtalรกcia
Ako sme uลพ spomenuli v รบvode, hlavnรฝm rozdielom oproti ลกtandardnรฝm zemnรฝm kotvรกm je inลกtalรกcia mechanickรฝch zemnรฝch kotiev priamym zabudovanรญm, t. j. zarรกลพanรญm, bez pouลพitia vลtania a injektรกลพe.
Mechanickรฉ kotvy, ลกpeciรกlne ich kotviaca hlava, sรบ technicky prispรดsobenรฉ tak, aby ich bolo moลพnรฉ zarรกลพaลฅ jednoduchรฝm spรดsobom.
Na zarรกลพanie a zavedenie do zeme sa pouลพรญvajรบ vodiace tyฤe, ktorรฉ sรบ zasunutรฉ do otvoru sklopenej hlavy (obr. 2). Na zarรกลพanie sa pouลพรญva prevaลพne hydraulickรฉ kladivo, pri mechanickรฝch kotvรกch s malรฝmi rozmermi moลพno pouลพiลฅ aj mechanickรฉ zarรกลพanie ลฅaลพkรฝm ruฤnรฝm kladivom. Na prepojenie vodiacej zarรกลพacej tyฤe a hrotu hydraulickรฉho kladiva sa pouลพรญva ลกpeciรกlny adaptรฉr.
Po inลกtalรกcii kotvy do poลพadovanej hฤบbky sa sรบprava vodiacich tyฤรญ vytiahne a opakovane sa pouลพije pri nรกslednej kotve. Po vytiahnutรญ vodiacej tyฤe je nevyhnutnรก aktivรกcia (otvorenie) kotviacej hlavy v horninovom prostredรญ. Na aktivรกciu slรบลพi hydraulickรฝ lis, ktorรฝm sa kotevnรก tyฤ vyลฅahuje stanovenou silou aลพ do toho momentu, keฤ sa dosiahne medzi kotevnou tyฤou a kotviacou hlavou uhol 90ยฐ, aby sa zabezpeฤila maximรกlna รบฤinnosลฅ.
Pri realizรกcii kotiev sa postupuje v tรฝchto krokoch:
- vytรฝฤenie bodov na inลกtalรกciu,
- spojenie kotviacej hlavy s tiahlom (kotevnou tyฤou),
- nรกrazovรฉ zarรกลพanie pod potrebnรฝm uhlom pomocou hnacej tyฤe,
- otvorenie kotviacej hlavy pomocou hydraulickรฉho zariadenia,
- inลกtalรกcia zabezpeฤovanej konลกtrukcie,
- utiahnutie roznรกลกacรญch platnรญ na poลพadovanรบ silu.
Prefabrikovanรฉ odvodลovacie drรฉny ZUBOR
Na zvรฝลกenie efektivity a รบฤinnosti mechanickรฝch kotiev sa pouลพรญvajรบ veฤพmi ฤasto prefabrikovanรฉ odvodลovacie geosyntetickรฉ drรฉny. Ide o prvky, ktorรฝch รบlohou je zhromaลพฤovaลฅ a odvรกdzaลฅ podzemnรบ vodu z horninovรฉho prostredia na povrch svahu alebo povrch zabezpeฤovanej konลกtrukcie a tรฝm zlepลกovaลฅ geotechnickรฉ parametre zeminy.
Aby sa podzemnรก voda mohla premiestniลฅ gravitรกciou na povrch, musia sa drรฉny inลกtalovaลฅ subhorizontรกlne. Prefabrikovanรฉ odvodลovacie drรฉny ZUBOR pozostรกvajรบ z kotviacej hlavy a geokompozitnรฉho drenรกลพneho pรกsu. Geoยญkompozitnรฝ pรกs s prรญsluลกnรฝmi hydraulickรฝmi vlastnosลฅami je vyrobenรฝ z obojstrannรฉho priestorovรฉho drenรกลพneho jadra obalenรฉho vo filtraฤnej geotextรญlii z oboch strรกn.
ล peciรกlne upravenรก kotviaca hlava umoลพลuje inลกtalรกciu bez pouลพitia paลพenia, v podstate tรฝm istรฝm spรดsobom aj zariadenรญm, ako je to pri mechanickรฝch zemnรฝch kotvรกch. Prefabrikovanรฝ odvodลovacรญ drรฉn ZUBOR mรดลพe maลฅ dฤบลพku od 2,0 do 20,0 m. Kotviaca hlava sa vtlรกฤa do horninovรฉho prostredia pomocou vodiacich tyฤรญ zarรกลพanรญm.
Nรกrazovรก sila sa prenรกลกa z hydraulickรฉho kladiva stavebnรฉho mechanizmu cez predlลพovanรฉ vodiace tyฤe na kotviacu hlavu, ฤo umoลพลuje jej zarazenie do potrebnej hฤบbky. Raster a umiestnenie drรฉnov zรกvisia od potrebnej prietokovej kapacity.
Odvodnenie horninovรฉho prostredia pomocou odvodลovacรญch drรฉnov zabezpeฤuje zlepลกenie jeho stability. Prefabrikovanรฉ odvodลovacie drรฉny ZUBOR moลพno pouลพiลฅ na svahoch, vo vรฝkopoch, v odrezoch a v zvlรกลกtnych prรญpadoch aj na svahoch nรกsypov ako nรกhradu za poลกkodenรบ odvodลovaciu drenรกลพ daลพฤovej vody.
Zรกver
Tak, ako pri kaลพdej technolรณgii, aj v tomto prรญpade platรญ, ลพe nejde o rieลกenie kaลพdรฉho geoยญtechnickรฉho problรฉmu. Mechanickรฉ zemnรฉ kotvy ponรบkajรบ alternatรญvne rieลกenie pri problรฉmoch, ktorรฉ sa nedajรบ rieลกiลฅ beลพne pouลพรญvanรฝmi technolรณgiami. Veฤพmi podstatnรฝ je ekologickรฝ aspekt, keฤลพe technolรณgiou inลกtalรกcie zarรกลพanรฝch zemnรฝch kotiev nedochรกdza k moลพnej kontaminรกcii prostredia.
Veฤพmi dรดleลพitou strรกnkou je aj ekonomika, lebo zarรกลพanรก technolรณgia bez injektovania ponรบka rรฝchlejลกie a menej nรกkladnรฉ rieลกenie. Aktuรกlne je v realizรกcii prvรก aplikรกcia kotiev ZUBOR na Slovensku na stavbe D1 Budimรญr โ Bidovce, kde sa tieto kotvy spolu so subhorizontรกlnymi odvodลovacรญmi drรฉnmi pouลพรญvajรบ ako stabilizaฤnรฝ prvok hornej ฤasti zรกrezov pri sanรกcii zosuvu.
Foto: GEOSOUL, s. r. o.
Jozef Sลahniฤan a Branislav Prelovskรฝ pรดsobia v spoloฤnosti GEOSOUL, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.