Mesto Prešov pripravilo diskusiu o budovaní cestnej infraštruktúry
Analýzou stavu dopravnej infraštruktúry mesta Prešov a plánovanými zámermi, ktoré majú v najbližších rokoch pomôcť riešiť súčasnú nepriaznivú situáciu v tejto oblasti, sa včera zaoberali účastníci podujatia Fórum o doprave. Stretnutie pripravila prešovská radnica v spolupráci s viacerými organizáciami a zišlo sa na ňom približne 200 ľudí.
„Chceli sme otvoriť čo najširšiu diskusiu odborníkov o problémoch, ktoré v súvislosti s dopravou trápia mesto Prešov, a zároveň prezentovať pred občanmi, aké projekty budeme realizovať,“ povedal primátor Prešova Pavel Hagyari. Dodal, že tieto problémy mesto nemôže vyriešiť bez spolupráce s príslušnými ministerstvami, Slovenskou správou ciest, Národnou diaľničnou spoločnosťou, Prešovským samosprávnym krajom a ďalšími organizáciami, ktoré sa na Slovensku zaoberajú dopravnou infraštruktúrou.
Podľa hlavného architekta mesta Vladimíra Ligusa Prešov najviac trápi niekoľkoročné meškanie prípravy a realizácie investičných akcií, ktorými by sa zvýšila priepustnosť ciest a križovatiek. „V rámci rozvoja komunikačnej cestnej siete sa teraz sústreďujeme hlavne na vybudovanie I. mestského okruhu na Okružnej ulici. Práce už prebiehajú a náklady na prvú etapu by sa mali vyšplhať na viac ako 5,64 milióna eur (170 miliónov Sk),“ konštatoval Ligus. Ukončenie je naplánované do konca tohto roka.
Na túto stavbu však musí nadväzovať aj rekonštrukcia križovatiek Hviezdoslavova – Štefánikova a Námestie legionárov, čo si vyžiada ďalšie nemalé prostriedky z rozpočtu mestskej samosprávy. Ligus pre TASR uviedol, že financovaniu takýchto zámerov by pomohlo vytvorenie operačného programu, prostredníctvom ktorého by sa krajské a okresné mestá mohli uchádzať o nenávratné zdroje eurofondov.
Pozvanie na diskusné fórum prijal aj štátny tajomník Ministerstva životného prostredia Jaroslav Jaduš. Vo svojom príspevku upozornil predovšetkým na spoluprácu pri hľadaní takých riešení v systéme budovania dopravných sietí, ktoré by mali čo najmenší dopad na okolie, ale zároveň môžu znížiť aj zaťaženie komunikácií v mestských zónach.
„Treba zmeniť aj návyky obyvateľov, vplývať na to, aby využívali verejnú hromadnú dopravu alebo iné alternatívne formy, aké sú známe z iných veľkých európskych centier,“ uviedol štátny tajomník.
Práve na financovanie takýchto projektov súvisiacich s ekologizáciou by podľa neho mestá mohli využiť peniaze z pripravovaných operačných programov. Ide o výzvy na podávanie projektov, ktoré by mali viesť k zmene palivovej základne vozidiel používaných vo verejnej doprave osôb, ale i budovanie parkov a zelených pásov oddeľujúcich obytné zóny od rušných dopravných koridorov. V neposlednom rade môžu podporiť aj budovanie záchytných parkovísk pred zónami, kde má byť vylúčená doprava.
Účastníci diskusného fóra sa mohli v rámci prezentácií oboznámiť aj z realizovanými a pripravovanými stavbami SSC na území Prešovského kraja, ale aj zámermi Dopravného podniku mesta Prešov, ktoré sa týkajú obnovy vozového parku, rekonštrukcií trolejového vedenia, prípadne možnosťami budovania integrovaného systému verejnej dopravy.
Zdroj: TASR