image 99896 25 v1

Modernรก technolรณgia na Slovensku rovnรก sa koridor V

Partneri sekcie:

Na koridore V sรบ inลกtalovanรฉ najmodernejลกie technolรณgie z oblasti zabezpeฤovacej techniky, ktorรฉ spoloฤnosลฅ Siemens ponรบka. Aktuรกlne zabezpeฤujรบ viac ako 180 km trate โ€“ รบsek medzi stanicami Bratislava-Raฤa a Hornรฝ Hriฤov. Na celom รบseku je nasadenรฉ elektronickรฉ stavadlo SIMIS W v kombinรกcii s operaฤnรฝm a kontrolnรฝm systรฉmom ILTIS. Vฤaka nasadeniu ETCS si cestujรบci mรดลพu vychutnaลฅ pohodlnรบ jazdu rรฝchlosลฅou 160 km/h. 

Hlavnou funkciou elektronickรฝch stavadiel je zabezpeฤiลฅ jazdu vlaku tak, aby nedochรกdzalo ku kolรญziรกm. Stavadlรก vลกak sรบฤasne zvyลกujรบ aj plynulosลฅ vlakovej premรกvky a priepustnosลฅ ลพelezniฤnรฝch tratรญ pri zachovanรญ bezpeฤnosti. Nasadenie elektronickรฝch stavadiel spolu s operaฤnรฝm a kontrolnรฝm systรฉmom ILTIS umoลพลˆuje efektรญvne vyuลพรญvaลฅ vlakovรบ cestu a zjednoduลกiลฅ prรกcu vรฝpravcom. Po dobudovanรญ prvรฝch dvoch รบsekov moลพno v sรบฤasnosti uลพ pozorovaลฅ reรกlny vplyv modernej technolรณgie na jazdu vlakov.

Aktuรกlne sรบ v prevรกdzke dve centrรก riadenia dopravy โ€“ jedno sa nachรกdza v Trnave a riadi รบsek trate medzi stanicami Bratislava-Raฤa a Novรฉ Mesto nad Vรกhom, druhรฉ centrum riadenia dopravy je vybudovanรฉ v stanici Pรบchov. Z tejto centrรกly sa riadi รบsek trate medzi stanicami Trenฤianske Bohuslavice a Hornรฝ Hriฤov.

Vybudovanรญm centrรกl riadenia dopravy zรญskali ลฝeleznice SR moลพnosลฅ centralizovaลฅ svoje ฤพudskรฉ zdroje a tak zabezpeฤiลฅ ich efektรญvnejลกie vyuลพitie. Spoฤพahlivosลฅ systรฉmu a sofistikovanรฉ funkcie, ktorรฉ umoลพลˆujรบ automatizรกciu niektorรฝch รบkonov โ€“ naprรญklad automatickรฉ stavanie jazdnรฝch ciest podฤพa grafikonu ฤi prenos informรกcie o ฤรญsle vlaku โ€“, zjednoduลกujรบ prรกcu dispeฤerov a zniลพujรบ pravdepodobnosลฅ chyby spรดsobenej obsluhou, respektรญve ฤพudskรฝm faktorom. Prax potvrdzuje, ลพe vรฝber technolรณgiรญ pouลพitรฝch na slovenskom trhu bol zo strany spoloฤnosti Siemens vhodnรฝ a zohฤพadลˆoval nielen konkrรฉtne poลพiadavky a potreby zรกkaznรญka, ale aj poลพiadavky, ktorรฉ umoลพลˆujรบ rozลกirovaลฅ funkcionalitu existujรบcich zariadenรญ.

Modulรกrny systรฉm elektronickรฉho stavadla SIMIS W tvorรญ jadro zabezpeฤovacieho systรฉmu, ktorรฉ sa starรก o riadenie perifรฉriรญ, ako sรบ vรฝhybky, systรฉmy hlรกsenia voฤพnosti, priecestia, nรกvestidlรก atฤ., a sรบฤasne umoลพลˆuje komunikรกciu so systรฉmom ILTIS, ktorรฝ vytvรกra rozhranie medzi stavadlom a obsluhujรบcim personรกlom.

Medzi hlavnรฉ รบlohy systรฉmu ILITS patrรญ bezpeฤnรฉ zobrazenie aktuรกlnej dopravnej situรกcie (SIL2) โ€“ dรกva informรกcie udrลพujรบcemu personรกlu o stave systรฉmu a vonkajลกรญch prvkov โ€“ a umoลพnenie obsluhy stavadla obsluลพnรฉmu personรกlu stanice. Systรฉm zohฤพadลˆuje rรดzne prรญstupovรฉ oprรกvnenia podฤพa prihlasovacรญch รบdajov jednotlivรฝch zamestnancov.  Okrem nasadenia na tratiach koridoru naลกli technolรณgie spoloฤnosti Siemens svoje uplatnenie aj v staniciach Kysak a Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, kde sa naplno prejavila ich variabilita a prispรดsobivosลฅ.

V stanici Kysak sa realizovalo โ€žostrovnรฉโ€œ rieลกenie modernizรกcie staniฤnรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia, priฤom v traลฅovej ฤasti sa zachovalo pรดvodnรฉ traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie. Tu sa modernรก technika musela prispรดsobiลฅ uลพ existujรบcemu rieลกeniu automatickรฉho bloku AB3-74 zo 70. rokov minulรฉho storoฤia. Napriek nielen generaฤnรฝm, ale aj technologickรฝm rozdielom dnes tieto zariadenia navzรกjom spolupracujรบ.

Prispรดsobivosลฅ zariadenia SIMIS moลพno sledovaลฅ aj v stanici Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, kde bol tento systรฉm upravenรฝ na miestne pomery tak, aby bolo moลพnรฉ pouลพรญvaลฅ koฤพajovรฉ obvody a aby sa implementovala funkcionalita potrebnรก na pouลพรญvanie lรญniovรฉho vlakovรฉho zabezpeฤovaฤa. Ani jedna z tรฝchto funkcionalรญt sa na koridorovรฝch tratiach ลกtandardne nepouลพรญva, no napriek tomu sa implementรกcia uskutoฤnila vฤaka modulรกrnosti systรฉmu a moลพnosti jeho nasadenia aj mimo hlavnรฉho koridoru. Neskรดr, v priebehu nรกslednej modernizรกcie trate ลฝilina โ€“ ฤŒadca, vznikla v tej istej stanici potreba implementovaลฅ rozhranie k RBC (Radio Block Centre), ktorรฉ sa pri prvotnej implementรกcii stavadla nepoลพadovalo.

Operaฤnรฝ a kontrolnรฝ systรฉm

Spoloฤnosลฅ Siemens nasadzuje na Slovensku do prevรกdzky operaฤnรฝ a kontrolnรฝ systรฉm ILITS, ktorรฝ sa vyvรญja vo ล vajฤiarsku. Rovnakรฝ produktovรฝ rad sa vo veฤพkej miere pouลพรญva vo ล vajฤiarsku, v Slovinsku, Maฤarsku ฤi v Rakรบsku. Produkt je pre potreby ลฝSR adaptovanรฝ podฤพa poลพiadaviek a zodpovedรก potrebรกm svojho vyuลพitia na Slovensku. Jeho nasadenie umoลพลˆuje vo vลกeobecnosti vysokรบ variabilitu, flexibilnรฉ priradenie oblasti zodpovednosti vรฝpravcom podฤพa dopravnej situรกcie ฤi v neposlednom rade ลกirokรฝ rozsah funkciรญ a rozhranรญ.

Systรฉm podporuje riadenie jednotlivรฝch stanรญc samostatne prostrednรญctvom lokรกlneho pracoviska (tzv. ILOK), ako aj centralizovanรฉ riadenie vรคฤลกieho poฤtu stanรญc z centra riadenia dopravy. Poฤet stanรญc riadenรฝch z jednรฉho centra je obmedzenรฝ lokรกlnymi pomermi, ako aj poลพiadavkami zรกkaznรญka (naprรญklad vo Viedni sa mรก z jednej centrรกly riadiลฅ viac ako sto rรดzne veฤพkรฝch stanรญc, SBB vo ล vajฤiarsku mรก vybudovanรฉ ลกtyri centrรก riadenia obsluhujรบce viac ako pรคลฅsto stavadiel).

Keฤลพe v princรญpe ide o samostatnรฝ systรฉm, jeho funkcionalita nie je viazanรก na pouลพitie konkrรฉtneho typu stavadlovรฉho systรฉmu. V rรกmci nasadzovania systรฉmu ILTIS je pri niektorรฝch zรกkaznรญkoch beลพnรฉ, ลพe tento systรฉm riadi rรดzne typy stavadiel a v prรญpade centralizรกcie umoลพลˆuje ich riadenie z jednej centrรกly. V prรญpade implementรกcie spolu s relรฉovรฝmi stavadlami dokรกลพe nahradiลฅ niektorรฉ chรฝbajรบce funkcie stavadla tak, ลพe dispeฤer nespoznรก rozdiel v ovlรกdanรญ relรฉovรฉho a elektronickรฉho stavadla. Systรฉm ILTIS sa naฤalej vyvรญja, pracuje sa na novรฝch tรฉmach, napr. ILTIS ako sluลพba (cloudovรฉ rieลกenie), ILTIS Web-Servis (live and replay), virtualizรกcia a ฤalลกie.

Trojnรกsobnรฉ zabezpeฤenie

SIMIS W riadi elektronickรฉ zariadenia na trati, ako sรบ nรกvestidlรก, vรฝhybky, poฤรญtadlรก nรกprav, priecestia a ostatnรฉ prvky zabezpeฤovacej techniky. Na รบseku Bratislava-Raฤa โ€“ Hornรฝ Hriฤov osadil Siemens najmodernejลกiu technolรณgiu SIMIS W, ktorรก umoลพลˆuje diaฤพkovรฉ ovlรกdanie z centrรกl riadenia dopravy. Okrem vyลกลกej bezpeฤnosti a priepustnosti trate priniesli tieto technolรณgie aj znรญลพenie poฤtu obsluลพnรฉho personรกlu. To je moลพnรฉ len vฤaka vysokej stabilite a nรญzkej poruchovosti systรฉmu.

Vysokรก bezpeฤnosลฅ a disponibilita elektronickรฉho stavadla SIMIS W vyplรฝva z tzv. konfigurรกcie 2-z-3. Centrรกlnu jednotku tvoria tri nezรกvislรฉ priemyselnรฉ poฤรญtaฤe, ktorรฉ beลพia v rovnakom mรณde a navzรกjom sa kontrolujรบ. Kontrola sa uskutoฤลˆuje priebeลพne po kaลพdej operรกcii. Ak by sa zistila nezhoda vรฝsledkov medzi dvomi poฤรญtaฤmi, na pomoc prรญde tretรญ poฤรญtaฤ. Ten rozhodne, ktorรฝ z poฤรญtaฤov poskytol nesprรกvny vรฝsledok.

Takรฝto poฤรญtaฤ sa automaticky odpojรญ a systรฉm prechรกdza do konfigurรกcie 2-z-2. To, ลพe jeden z poฤรญtaฤov vypadol, sa hlรกsi obsluลพnรฉmu a servisnรฉmu personรกlu, nijako to vลกak neovplyvลˆuje samotnรบ funkฤnosลฅ ani bezpeฤnosลฅ zariadenia. Prechod do konfigurรกcie 2-z-2 zniลพuje disponibilitu systรฉmu, pretoลพe v prรญpade ฤalลกej nezhody medzi poฤรญtaฤmi by doลกlo k odpojeniu tejto ฤasti systรฉmu. V prรญpade vฤasnรฉho servisnรฉho zรกsahu a vรฝmeny nesprรกvne fungujรบceho poฤรญtaฤa nie je prevรกdzka na trati vรดbec ovplyvnenรก, keฤลพe samotnรก vรฝmena sa deje pri plnej prevรกdzke. Po pripojenรญ novรฉho poฤรญtaฤa do systรฉmu dรดjde k automatickej zmene konfigurรกcie systรฉmu na konfigurรกciu 2-z-3. Vลกetky tieto funkcie slรบลพia na zvรฝลกenie prevรกdzkyschopnosti zariadenia, a tรฝm pรกdom zvyลกujรบ bezpeฤnosลฅ prevรกdzky.

Kompetenฤnรฉ centrum

Zabezpeฤovacie zariadenie SIMIS W, ako aj operaฤnรฝ a kontrolnรฝ systรฉm ILTIS sรบ koncipovanรฉ na celosvetovรฉ pouลพitie. Ich nasadenie na Slovensku je aj dielom zamestnancov medzinรกrodnรฉho kompetenฤnรฉho centra spoloฤnosti Siemens v ลฝiline, ktorรฉ ho upravuje aj pre potreby inรฝch krajรญn. Rovnakรฝ typ stavadla je pouลพitรฝ v krajinรกch ako ล vajฤiarsko, Holandsko, Rumunsko, Slovinsko ฤi Chorvรกtsko. Kompetenฤnรฉ centrum aktuรกlne zamestnรกva viac ako 300 ลกpecialistov, ktorรญ sa zaoberajรบ konfigurรกciou, prispรดsobenรญm a implementรกciou zabezpeฤovacรญch zariadenรญ, oznamovacej techniky a elektrifikรกcie pre projekty realizovanรฉ po celom svete. Cieฤพom kompetenฤnรฉho centra je sรบstrediลฅ kompetencie potrebnรฉ na konfigurรกciu a implementรกciu zabezpeฤovacej a oznamovacej techniky a elektrifikรกcie v rรกmci koncernu Siemens.

Takto sa zamestnanci kompetenฤnรฉho centra dostรกvajรบ k zaujรญmavรฝm projektom z celรฉho sveta, realizovanรฝm prostrednรญctvom rรดznych technolรณgiรญ. Stretรกvajรบ sa tu pohฤพady na zabezpeฤovaciu techniku a jej funkcionalitu z rรดznych kรบtov sveta a rรดznych kultรบr, priฤom hlavnรฝm cieฤพom je realizovaลฅ projekty na zรกklade poลพiadaviek zรกkaznรญka. Keฤลพe automatizรกcia v oblasti ลพelezniฤnej zabezpeฤovacej techniky a elektrifikรกcie rezonuje celosvetovo, nie je nรบdza o zaujรญmavรฉ projekty, ktorรฉ sa vฤaka spoluprรกci v nadnรกrodnom koncerne Siemens mรดลพu realizovaลฅ aj zo ลฝiliny. Vplyvom veฤพkรฉho dopytu kompetenฤnรฉ centrum v ลฝiline rastie a ฤalลกรญ progres sa oฤakรกva aj v najbliลพลกรญch rokoch.

Siemens takto poskytuje na Slovensku zaujรญmavรบ prรกcu s vysokou pridanou hodnotou v oblasti automatizรกcie ลพelezniฤnej dopravy a elektrifikรกcie pre ลพeleznice. Nie je beลพnรฉ, aby zamestnanci na Slovensku pracovali s technolรณgiami zabezpeฤujรบcimi plnoautomatickรบ jazdu metra bez vodiฤov, riadenie jazdy rรฝchlovlakov ฤi prenos informรกciรญ z cloudu k cestujรบcim.

Advanced Interlocking technology in Slovakia, itยดs Corridor V

On the corridor V. are implemented the most modern technologies from Siemens portfolio in rail automation. With these technologies are actually equipped more than 180 km from the Slovak rail โ€“ the main corridor between the stations Bratislava-Raฤa and Hornรฝ Hriฤov. On this section is implemented the electronic interlocking system SIMIS W and the operation and traffic control center ILTIS. Thanks implementation from ETCS system the passengers can enjoy the comfortable and fast journey up to 160 km/h.

 

TEXT a FOTO: Siemens

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrske stavby 1/2018.

Najฤรญtanejลกie