Modernรก vรฝstavba betรณnovรฝch vozoviek vย Nemecku
Stavebnรฝ materiรกl โ betรณn sa pouลพรญva na veฤพmi zaลฅaลพenรฉ dopravnรฉ plochy ako naprรญklad diaฤพnice, prevรกdzkovรฉ plochy letรญsk, pevnรฉ drรกhy ลพeleznรญc aย na veฤพmi zaลฅaลพenรฉ priemyselnรฉ plochy. Tieto plochy musia vyhovovaลฅ nรกroฤnรฝm poลพiadavkรกm na รบลพitkovรฉ vlastnosti aย na ลพivotnosลฅ aย majรบ sa daลฅ hospodรกrne zhotoviลฅ. Prรญsluลกnรฉ vysokรฉ poลพiadavky sa kladรบ na zรกkladnรฉ stavebnรฉ materiรกly aย na betรณn, ako aj na personรกlne aย technickรฉ zariadenie zhotoviteฤพa stavby.
Betรณn na dopravnรฉ plochy sa spravidla mieลกa na stavenisku. Ukladรก sa mechanizovane technikou systรฉmu posuvnรฉho debnenia (finiลกerom sย klznรฝmi boฤnicami). Prevรกdzkovรฉ plochy zย betรณnu sa na konci ich ลพivotnosti mรดลพu recyklovaลฅ na vysokohodnotnรฉ kamenivรก, ktorรฉ sa znovu pouลพijรบ vย novรฝch prevรกdzkovรฝch plochรกch ako ekologicky neลกkodnรก aย hospodรกrna ลกtrkovรก nosnรก vrstva pod betรณnovรฝ povrch alebo ako kamenivo nosnej vrstvy sย hydraulickรฝm spojivom [1].Intenzita cestnej premรกvky
Vย Nemecku sa za ostatnรฝch 30 rokov takmer zdvojnรกsobila intenzita prevรกdzky na spolkovรฝch diaฤพkovรฝch cestรกch โ diaฤพniciach.
Priemernรก dennรก intenzita prevรกdzky na diaฤพniciach predstavovala vย roku 2005 asi 48ย 300 motorovรฝch vozidiel za 24 hodรญn sย asi 14,5-percentnรฝm podielom premรกvky ลฅaลพkรฝch nรกkladnรฝch vozidiel nad 3,5โt aย autobusov. To zodpovedรก pribliลพne 7ย 000 nรกkladnรฝch รกut za deล. Na mnohรฝch รบsekoch je vลกak zaลฅaลพenie niekoฤพkonรกsobne vyลกลกie. Najviac zaลฅaลพenรก nemeckรก diaฤพnica je Aย 100 vย Berlรญne [2].
Vย rokoch 2004 aย 2005 stรบpla nรกkladnรก cestnรก doprava oย 3,2 %. Na rok 2006 bol na zรกklade pozitรญvneho hospodรกrskeho rozvoja aย silno rastรบceho zahraniฤnรฉho obchodu prognรณzovanรฝ prรญrastok 4,8โ% [3]. Taktieลพ rozลกรญrenie Eร, resp. narastajรบca doprava zย vรฝchodnej Eurรณpy aย do vรฝchodnej Eurรณpy, vedรบ kย stรกle vyลกลกiemu zaลฅaลพeniu nemeckรฝch ciest. Podiel zahraniฤnรฝch nรกkladnรฝch vozidiel predstavuje uลพ teraz viac ako 22 %. Rastรบcou nรกkladnou prepravou, ako aj pribรบdajรบcou premรกvkou osobnรฝch motorovรฝch vozidiel, sa dopravnรฉ komplikรกcie na sieti nemeckรฝch diaฤพnic vย ฤalลกรญch rokoch eลกte ฤalej vyostria. Dรดleลพitรฉ sรบ preto vรฝkonnรฉ cesty sย dlhou ลพivotnosลฅou aย nรญzkymi nรกkladmi na รบdrลพbu. Tejto poลพiadavke vyhovujรบ vo vysokej miere modernรฉ betรณnovรฉ cesty.
Pre nemeckรฉ nรกkladnรฉ automobily sรบ vย sรบฤasnosti dovolenรฉ nรกpravovรฉ tlaky okolo 11,5 t. Nรกkladnรฉ autรก zo susednรฝch ลกtรกtov, ktorรฉ taktieลพ pouลพรญvajรบ nemeckรฉ diaฤพnice, majรบ niekedy zaลฅaลพenie nรกprav aลพ 13 t. Jedna nรกprava nรกkladnรฉho vozidla pritom zaลฅaลพuje cestu pribliลพne ako 160ย 000 nรกprav osobnรฝch รกut. Preto sa vรคฤลกina veฤพmi zaลฅaลพenรฝch diaฤพnic zhotovuje zย betรณnu [1].
Tab. 1: Desaลฅ diaฤพnic sย najruลกnejลกou premรกvkou vย roku 2005 vย Nemecku [2]
Spรดsoby vรฝstavby aย konลกtrukcia
Vย Nemecku sa dimenzujรบ betรณnovรฉ vozovky podฤพa smernรญc pre ลกtandardizรกciu nosnej ฤasti aย povrchu prevรกdzkovรฝch plรดch vydanรฝch vย roku 2001 [4]. Pre zhotovenie betรณnovรฝch krytov vozoviek na diaฤพnicach majรบ praktickรฝ vรฝznam tri spรดsoby vรฝstavby โ betรณnovรฝ kryt sa navrstvรญ na nosnej vrstve sย hydraulickรฝm spojivom, na asfaltovej nosnej vrstve alebo na ลกtrkovej podkladovej vrstve.
Na ohraniฤenie napรคtรญ zย gradientov teploty aย vlhkosti na nekritickรบ mieru sa pri diaฤพniciach (kryt vozovky do 30โcm) osvedฤili rozstupy prieฤnych ลกkรกr 5 m. Rozstupy pozdฤบลพnych ลกkรกr โ prispรดsobenรฉ ลกรญrke vozovky โ sรบ vย tom istom rozmedzรญ, aby sa vytvorili pribliลพne ลกtvorcovรฉ dosky. Pri takรฝchto rozstupoch sa navyลกe prieฤne ลกkรกry otvรกrajรบ len nepatrne. To priaznivo ovplyvลuje prenos prieฤnych sรญl od kolies prechรกdzajรบcich zย jednej dosky na druhรบ vzรกjomnรฝm zakliesnenรญm zลn kameniva vย trhline (aggregate interlock, concrete joint). Malรฉ svetlรฉ ลกรญrky otvorov zvyลกujรบ tieลพ ลพivotnosลฅ tesnenia ลกkรกr. Rozmer dosky nesmie prekroฤiลฅ 25-nรกsobok (vย tuneli 20-nรกsobok) jej hrรบbky [5] aย dฤบลพka strany nesmie byลฅ vรคฤลกia ako 7,5โm, aby sa podruลพnรฉ (vynรบtenรฉ) pnutie prรญliลก nezvรฝลกilo.
Na zvรฝลกenie prenosu prieฤnej sily, ale aj na zabrรกnenie vzniku ลกkรดd od erรณzie vย oblasti ลกkรกr, sa pri nevystuลพenรฝch betรณnovรฝch plochรกch zabudujรบ vย strede hrรบbky dosky do prieฤnych ลกkรกr plastickou lรกtkou oplรกลกtenรฉ hladkรฉ oceฤพovรฉ klznรฉ tลne (d = 25โmm, lย = 50โcm) sย rozstupom 25โcm (alebo 50โcm pri รบspornom spojenรญ klznรฝmi tลลmi) (obr. 2). Oplรกลกtenie plastickou lรกtkou zabraลuje korรณzii aย zniลพuje sรบdrลพnosลฅ sย betรณnom, takลพe prieฤne ลกkรกry sa mรดลพu ฤพahko uvoฤพniลฅ (odblokovaลฅ) aย uzatvoriลฅ klznรฝmi tลลmi.
Aby sa pozdฤบลพne ลกkรกry pozvoฤพne neotvรกrali vzรกjomnรฝm oddeฤพovanรญm sa pรกsov dosรกk, zabudujรบ sa vย 5โm dlhej ลกkรกre vย dolnom tretinovom bode tri kotvy (pri pozdฤบลพnych tesnรฝch ลกkรกrach aย pri druhu konลกtrukcie โbetรณnovรก vozovka na ลกtrkovรฉ podloลพieโ pรคลฅ kotiev) zย rebrovanej stavebnej ocele (d = 20โmm, l = 80โcm) (obr. 1). Na ochranu pred korรณziou sรบ tieลพ vย strednej tretine (teda pod ลกkรกrou) oplรกลกtenรฉ plastickou hmotou [1].
Zhotovenie betรณnovej vozovky
Mieลกacie zariadenia
Vรฝstavba prevรกdzkovรฝch zariadenรญ sa musรญ uskutoฤniลฅ vย ฤo najkratลกom ฤase, aby sa prekรกลพky vย doprave obmedzili na minimum. Vรคฤลกina stavebnรฝch zรกkaziek je viazanรก na prรญsne termรญny aย pri ich prekroฤenรญ vznikajรบ vysokรฉ penalizaฤnรฉ postihy. Preto treba vyrobiลฅ aย uloลพiลฅ za jeden deล aลพ 3ย 000 m3 betรณnu. Tak sa dodrลพia dohodnutรฉ termรญny vรฝstavby aย drahรฉ ลกpeciรกlne zariadenia sa vyuลพijรบ hospodรกrne. Miestne vรฝrobne transportbetรณnu obyฤajne nemajรบ dostatoฤnรบ kapacitu na dodรกvku takรฉho veฤพkรฉho mnoลพstva betรณnu, najmรค poฤas dlhลกieho obdobia niekoฤพkรฝch tรฝลพdลov. Aby sa zabezpeฤilo zรกsobovanie stavby takรฝm veฤพkรฝm mnoลพstvom vysokokvalitnรฉho cestnรฉho betรณnu tuhej konzistencie, zriaฤujรบ sa ลกpeciรกlne mieลกacie stanice spravidla priamo na stavbe.
Pouลพรญvajรบ sa buฤ ลกarลพovรฉ mieลกaฤky sย kapacitou 100 m3/h aลพ 300 m3/h ฤerstvรฉho betรณnu alebo kontinuรกlne pracujรบce mieลกaฤky sย podobnรฝmi vรฝkonmi. Takรฉto mieลกacie zariadenia mรดลพu byลฅ rรฝchlo aย hospodรกrne postavenรฉ, demontovanรฉ aย transportovanรฉ [1]. Na obr. 2 je modernรฉ mieลกacie zariadenie vย normovanej veฤพkosti nรกmornรฉho kontajnera ISO.
Finiลกer sย klznรฝmi boฤnicami
Vย sรบฤasnosti je ekonomickรฉ zhotovenie plรดch zย betรณnu moลพnรฉ len mechanizovanou technikou posuvnรฉho systรฉmu debnenia. Rovnako ako mieลกacie zariadenia, modernรฉ finiลกery sย boฤnรฝmi klznรฝmi boฤnicami sa mรดลพu ฤพahko aย hospodรกrne inลกtalovaลฅ, demontovaลฅ aย prepraviลฅ trajlermi.
Pomocou modernรฝch finiลกerov moลพno dosiahnuลฅ vรฝkon ukladania ฤerstvรฉho betรณnu aลพ 800 beลพnรฝch metrov za deล. ล รญrka ukladania je do 16,75โm aย pre osobitnรฉ plochy do 18 m. Hrรบbky ukladania sรบ pre diaฤพnice aลพ do 30 cm. Zabudovanie nevystuลพenรฝch prevรกdzkovรฝch plรดch zย betรณnu sa vรคฤลกinou realizuje podฤพa ฤalej opรญsanรฉho postupu. Betรณn sa dopravuje obvyklรฝmi cestnรฝmi nรกkladnรฝmi vozidlami (vย sรบฤasnosti vรคฤลกinou ลกtvornรกpravovรฝmi vozidlami) alebo, keฤ sa nemusia pouลพiลฅ verejnรฉ cesty, dopravuje sa dumpermi (obr. 3) od mieลกaฤky na miesto ukladania aย pred finiลกerom sa ฤerstvรฝ betรณn vyklopรญ [1]. Transport ฤerstvรฉho betรณnu vย hlinรญkovรฝch korbรกch je neprรญpustnรฝ. Betรณnovรฝ povrch by sa mohol poลกkodiลฅ tvorbou vodรญka vย dรดsledku vyluฤovania hlinรญka [5].
Betรณnovรฝ kryt mรดลพe byลฅ po celej jeho hrรบbke vytvorenรฝ zย rovnakรฉho betรณnu (jednovrstvovรฝ spรดsob stavby). ฤalลกie dva druhy betรณnov dvojvrstvovรฉho spรดsobu vรฝstavby sa odliลกujรบ hlavne druhom kameniva. Keฤลพe poลพiadavky na kamenivo pre podkladovรฝ betรณn sรบ niลพลกie ako pre vrchnรฝ betรณn (naprรญklad ฤo sa tรฝka odolnosti proti mrazu aย obrusovaniu, tvaru zrna aย podobne), na vรฝrobu podkladovรฉho betรณnu sa mรดลพe pouลพiลฅ iba ลกtrk.
Vo februรกri 2006 sa vย Nemecku vo Vลกeobecnom obeลพnรญku Cestnรฉ staviteฤพstvo (ARS) ฤ. 5/2006 Spolkovรฉho ministerstva pre dopravu, vรฝstavbu aย rozvoja miest (BMVBS) [6] ako novรก norma pre betรณnovรฉ vozovky zniลพujรบce hluk zaviedla technolรณgia vรฝstavby betรณnovรฝch vozoviek vymรฝvanรฝm betรณnom. Od tohto dรกtumu sa pri novรฝch zmluvรกch na vรฝstavbu diaฤพnic stanovovala takmer vรฝluฤne stavebnรก technolรณgia vymรฝvanรฉho betรณnu. Vย sรบฤasnosti tรกto metรณda predstavuje aj vย Nemecku ลกtandardnรบ metรณdu realizรกcie betรณnovรฝch vozoviek. Preto sa aj vย ฤalลกom texte opisuje iba tento spรดsob vytvรกrania povrchu betรณnovej vozovky.
Keฤลพe pri pouลพitรญ metรณdy vymรฝvanรฉho betรณnu sรบ poลพiadavky na vรฝchodiskovรฉ materiรกยญly aย na betรณn vyลกลกie ako pri tradiฤnom vrchnom betรณne, vozovky zย vymรฝvanรฉho betรณnu sa zย ekonomickรฉho hฤพadiska zhotovujรบ vรฝluฤne ako dvojvrstvovรฉ. Vรฝnimkou sรบ malรฉ plochy, ktorรฉ sa takto nemรดลพu zhotovovaลฅ zย dรดvodov pouลพitia technickรฉho zariadenia. Na dvojvrstvovรฉ ukladanie sa pouลพรญvajรบ dva oddelenรฉ finiลกery sย klznรฝmi boฤnicami (obr. 3). Prvรฝ finiลกer ukladรก podkladovรฝ betรณn vย poลพadovanej hrรบbke aย vรฝลกkovej polohe. Betรณn je zhutลovanรฝ ponornรฝmi vibrรกtormi. Do zhutnenรฉho podkladovรฉho betรณnu sa potom automaticky zavibrujรบ klznรฉ tลne aย kotvy.
Vrchnรฝ betรณn sa ukladรก na zhutnenรฝ podkladovรฝ betรณn podฤพa pomerov na stavenisku ฤelnรฝm zavรกลพacรญm zariadenรญm ponad finiลกer pre podkladovรฝ betรณn a/alebo bagrom zย boku. Tento druhรฝ finiลกer sย klznรฝmi boฤnicami ukladรก vrchnรฝ betรณn vย plรกnovanej hrรบbke aย vรฝลกkovej polohe aย ฤerstvรฝ betรณnovรฝ povrch vย prieฤnom iย pozdฤบลพnom smere vyrovnรก. Ukladanie vrchnรฉho betรณnu sa musรญ uskutoฤniลฅ na zhutnenom podkladovom betรณne metรณdou โฤerstvรฝ do ฤerstvรฉhoโ. Iba tak sa dosiahne trvanlivรฉ spojenie medzi obidvoma betรณnmi [1].
Vรฝstavba aย betonรกrsko-technologickรฉ zloลพenie vozoviek sย povrchom zย vymรฝvanรฉho betรณnu
Hrรบbka vrchnรฉho betรณnu โ vย tomto prรญpade vymรฝvanรฉho betรณnu โ je 5 cm. Vรคฤลกia hrรบbka nie je technicky aย ekonomicky รบฤelnรก. Hrรบbka podkladovรฉho betรณnu zรกvisรญ od stavebnรฉho pรกsma podฤพa RStO 01 [4] aย mรก hodnotu od 17 do 25 cm.
Na zloลพenie vymรฝvanรฉho betรณnu, aย teda aj na kamenivo, sa kladรบ vyลกลกie poลพiadavky ako na zvyฤajnรฝ cestnรฝ betรณn. Definovanรฉ sรบ vย Technickรฝch dodacรญch podmienkach pre kamenivรก na cestnรฉ stavby vย prรญlohe G, stฤบpec โVrchnรฝ betรณnโ 0/8 [7]. Kamenivo so zrnom od 4โmm do 8โmm musรญ byลฅ drvenรฉ, kategรณrie C100/0 aย tvar zrna musรญ vyhovovaลฅ kategรณrii SI 15 (charakteristickรฉ ฤรญslo tvaru zลn) alebo FI 15 (charakteristickรฉ ฤรญslo plochosti zลn). Okrem toho musรญ kamenivo vykazovaลฅ vysokรบ odolnosลฅ proti obrusovaniu. Na rozdiel od doterajลกej ลกtandardnej stavebnej metรณdy sย vrchnรฝm betรณnom 0/22 alebo 0/32 sa pre povrchy zย vymรฝvanรฉho betรณnu vyลพadujรบ vyลกลกie hodnoty hladkosti kameลa (PSV), aย to najmenej PSV 53.
Stavebnรก technolรณgia vymรฝvanรฉho betรณnu, ale aj technolรณgia sย tenkรฝm vrchnรฝm betรณnom, vyลพaduje na zabezpeฤenie potrebnรฝch vlastnostรญ betรณnu pouลพitie vyลกลกieho obsahu cementu, asi 420 aลพ 430โkg/m3 (spravidla CEM Iย 32,5R alebo CEM Iย 42,5N). Na dosiahnutie konzistencie potrebnej na ukladanie treba vรคฤลกinou pouลพiลฅ superplastifikรกtor. Minimรกlny obsah vzduchu ฤerstvรฉho betรณnu sa nastavรญ podฤพa tabuฤพky 2 vย ZTV Beton-StE 01 [5]. Ak sa naprรญklad do betรณnu pouลพije kamenivo sย maximรกlnym dovolenรฝm zrnom 8โmm aย sรบฤasne sa pouลพije superplastifikรกtor, nastavรญ sa obsah vzduchu na 6,0 obj.ย % pre jednotlivรฉ hodnoty aย 6,5 obj.ย % vย dennom priemere. Vย protiklade kย tenkรฉmu vrchnรฉmu betรณnu 0/8โmm sa vo vymรฝvanom betรณne vรคฤลกinou nenachรกdza frakcia zrnitosti 2/5 (nespojitรก zrnitosลฅ) [8]. ฤiara zrnitosti vymรฝvanรฉho betรณnu prebieha preto pribliลพne pozdฤบลพ normรกlnej ฤiary zrnitosti U8 podฤพa DIN 1045-2 [9].
Ukladanie betรณnu, รบprava kefami aย oลกetrovanie povrchov vymรฝvanรฉho betรณnu
Podkladovรฝ aย vrchnรฝ betรณn sa pri stavebnej technolรณgii โexposed-concreteโ ukladรก, zhutลuje aย vyrovnรก ako zvyฤajne. Vibraฤnรฉ zariadenie na zhutลovanie vrchnรฉho betรณnu vลกak musรญ byลฅ prispรดsobenรฉ jeho malej hrรบbke (napr. malรก vibraฤnรก energia).
Na vyrovnanรฝ povrch sa potom zย pracovnej ploลกiny najฤastejลกie nastrieka kombinovanรฝ spomaฤพujรบci aย oลกetrovacรญ prostriedok (obr.ย 4), ktorรฝ ฤasovo predlลพuje hydratรกciu cementu vย najvyลกลกej vrstve (milimetrovรก oblasลฅ) aย sรบฤasne brรกni vysychaniu ฤerstvรฉho betรณnu. Odporรบฤanรฉ mnoลพstvo je podฤพa jednotlivรฝch vรฝrobcov asi 200 aลพ 250โg/m2. Keฤลพe hฤบbka upravovanรก kefami zรกvisรญ okrem inรฉho aj od zloลพenia betรณnu, musรญ sa pre kaลพdรฉ stavebnรฉ opatrenie skรบลกkami priamo na stavenisku urฤiลฅ ideรกlne mnoลพstvo nanรกลกanรฉho spomaฤพovacieho prostriedku. Ak je nanesenรฉ mnoลพstvo prรญliลก malรฉ alebo ak sa kombinovanรฝ spomaฤพujรบci aย oลกetrovacรญ prostriedok nenastrieka rovnomerne aย nepokrรฝva celรบ plochu, mรดลพu pri odstraลovanรญ kefami nastaลฅ problรฉmy, mรดลพu vznikaลฅ naprรญklad โhladkรฉ miestaโ.
Hneฤ potom, ako je betรณn dostatoฤne zatvrdnutรฝ aย zjazdnรฝ, sa nezatvrdnutรก povrchovรก malta odstrรกni kefou aย doฤistรญ motorom pohรกลanou oceฤพovou kefou, takลพe vznikne vyrovnanรก plocha zย vymรฝvanรฉho betรณnu, na ktorej je vidieลฅ hrubรฉ kamenivo, naprรญklad frakcie 5/8 (obr. 5) [10].
Pretoลพe ochrana proti odpareniu, nanesenรก vย kombinรกcii so spomaฤพovaฤom, sa sย povrchovou maltou odstrรกni kefami, je nutnรฉ ฤalลกie oลกetrenie povrchu betรณnu. Zย tohto dรดvodu sa hneฤ po odstrรกnenรญ nezatvrdnutej povrchovej malty nastrieka zย mobilnรฉho nosnรญkovรฉho zariadenia na betรณnovรฝ povrch oลกetrovacรญ prostriedok (obr. 6). Pri vysokรฝch teplotรกch a/alebo vysokรฝch rรฝchlostiach vetra sa musรญ vykonaลฅ aj oลกetrenie povrchu betรณnu.
ล kรกry
Bezprostredne po odstrรกnenรญ povrchovej malty kefami sa musia vyhotoviลฅ rezy na prieฤne ลกkรกry aย takmer sรบฤasne aj na pozdฤบลพne ลกkรกry. ล รญrka rezu je okolo 3 mm. Hฤบbka rezu na prieฤne ลกkรกry je 25 aลพ 30โ% aย na pozdฤบลพne ลกkรกry 40 aลพ 45โ% hrรบbky betรณnu [5]. ล kรกry sa vytvรกrajรบ pomocou diamantovรฝch pรญlovรฝch listov chladenรฝch vodou. Modernรฉ rezaฤky ลกkรกr odsรกvajรบ priamo pri reze vznikajรบci reznรฝ kal [1].
Pred zaplnenรญm ลกkรกr sa musรญ rez podฤพa druhu ลกkรกr aย plniva ลกkรกr rozลกรญriลฅ [11]. Ako plnivo sa vย sรบฤasnosti pouลพรญvajรบ horรบce aย studenรฉ zรกlievkovรฉ hmoty, ako aj elastickรฉ profily [1]. Vย prรญpade, ลพe sa prieฤne aย pozdฤบลพne ลกkรกry uzatvรกrajรบ profilmi, nachรกdza sa problรฉmovรก zรณna vย prieseฤnรญkoch. Napriek ochrane proti natiahnutiu (rozdutiu) ฤasto dochรกdza kย pretrhnutiu profilov aย nรกsledkom toho kย netesnostiam. Preto by sa mali prednostne poยญuลพรญvaลฅ na prieฤne ลกkรกry profily aย na pozdฤบลพne ลกkรกry zรกlievkovรฉ hmoty.
รลพitkovรฉ vlastnosti betรณnovรฝch krytov vozoviek
Drsnosลฅ povrchu aย hluk pneumatรญk aย vozovky
Vo viacerรฝch zahraniฤnรฝch vรฝskumoch sa pomocou metรณdy CPX preukรกzalo, ลพe vymรฝvanรฝ betรณn sย maximรกlnym zrnom 8โmm je zย hฤพadiska emisie hluku rovnako hodnotnรฝ ako drvovรฝ asfaltovรฝ mastix [8]. Nameranรฉ hodnoty zย diaฤพnice Inntal A93 pri Kiefersfelden vybudovanej vย roku 2004 potvrdili veฤพmi dobrรฉ hlukovรฉ aย nekฤบzavรฉ vlastnosti povrchov zย vymรฝvanรฉho betรณnu 0/8. Povrch sa skรบmal vย aprรญli 2005 takzvanou meracou metรณdou blรญzkeho poฤพa (meracรญ prรญves hluku) na ich รบฤinok zniลพujรบci hluk (obr. 7).
Bolo evidentnรฉ, ลพe frekvenฤnรฉ zloลพenie vymรฝvanรฉho betรณnu (WB) aย priฤพahlรฉho drvovรฉho asfaltovรฉho mastixu 0/8 S (SMA) sa len nepatrne odliลกujรบ. Zniลพovanie hluku vymรฝvanรฉho betรณnu sa tieลพ nachรกdza vย rozmedzรญ SMA [12]. Merania tieลพ preukรกzali, ลพe hluk zniลพujรบci รบฤinok povrchu vymรฝvanรฉho betรณnu je pre pneumatiky nรกkladnรฝch vozidiel vรฝraznejลกรญ ako pre pneumatiky osobnรฝch vozidiel.
Vรฝsledky nad รบrovลou poลพiadaviek dosiahla aj drsnosลฅ povrchu vozovky (modrรก ฤiara) (obr. 8). Povrch betรณnu nespฤบลal poลพiadavky len na รบseku dlhom sto metrov. Dรดvodom horลกej kvality povrchu boli problรฉmy sย prรญstrojom poฤas jeho realizรกcie.
Obr. 8: Nameranรฉ SCRIM-hodnoty
Pozdฤบลพna aย prieฤna rovnosลฅ, jasnosลฅ, reakcia pri poลพiari
Modernรฉ betรณnovรฉ vozovky vykazujรบ pri odbornom vyhotovenรญ dobrรบ rovnosลฅ vย pozdฤบลพnom aj prieฤnom smere. Tie zostรกvajรบ zachovanรฉ poฤas doby ลพivotnosti betรณnovรฉho povrchu vozovky pri kaลพdej teplote aย pri kaลพdom zaลฅaลพenรญ. Nevyskytujรบ sa vyjazdenรฉ koฤพaje, podmienenรฉ dopravou aย teplotou (akvaplaning), ktorรฝch sa vodiฤi motorovรฝch vozidiel tak obรกvajรบ.
Betรณnovรฉ vozovky sรบ svetlรฉ, ฤo mรก pozitรญvny vplyv na bezpeฤnosลฅ premรกvky najmรค pri daลพdi aย vย noci. Betรณnovรฉ kryty vozoviek sa odporรบฤa pouลพiลฅ vย tuneloch, pretoลพe majรบ dobrรฉ protipoลพiarne vlastnosti (betรณn je prakticky nehorฤพavรฝ) aย ich svetlosลฅ umoลพลuje uลกetriลฅ nรกklady na osvetlenie. Vย Rakรบsku sa povinne predpisujรบ pri cestnรฝch tuneloch sย dฤบลพkou vรคฤลกou ako 1โkm pri rizikovej triede III aย IV betรณnovรฉ kryty vozoviek.
Zรกver
Betรณn je vhodnรฝm rieลกenรญm pre veฤพmi zaลฅaลพenรฉ diaฤพnice, ale tieลพ pre prevรกdzkovรฉ plochy letรญsk, pre pevnรฉ drรกhy ลพeleznรญc alebo priemyselnรฉ plochy โ najmรค pre jeho รบลพitkovรฉ vlastnosti โ ลพivotnosลฅ, hospodรกrnosลฅ aย ochrana ลพivotnรฉho prostredia. Aktuรกlne smernice [4] predpokladajรบ pri betรณnovรฝch cestรกch 30-roฤnรบ ลพivotnosลฅ. Zo skรบsenosti zย praxe moลพno oฤakรกvaลฅ eลกte dlhลกiu ลพivotnosลฅ. Keฤลพe betรณnovรฉ cesty vย prvรฝch 15 aลพ 20 rokoch vyลพadujรบ len zriedka รบdrลพbu aย opravy, poskytujรบ vysokรบ mieru pouลพiteฤพnosti sย malรฝmi obmedzeniami dopravy รบdrลพbรกrskymi prรกcami.
Pri odbornom projektovanรญ aย primeranom vyhotovenรญ poskytuje prevรกdzkovรก plocha zย betรณnu trvalรฉ รบลพitkovรฉ vlastnosti. To znamenรก รบnosnosลฅ, odolnosลฅ proti deformรกcii, rovnosลฅ, svetlosลฅ, vysokรบ drsnosลฅ aย malรฝ hluk pneumatรญk aย vozovky. Kย tomu pristupuje recyklovateฤพnosลฅ starรฝch betรณnovรฝch plรดch, ktorรก chrรกni ลพivotnรฉ prostredie รบsporou nepouลพitรฝch stavebnรฝch lรกtok, skladovacรญch priestorov aย transportov. Na zรกklade tรฝchto vlastnostรญ sa tรกto technolรณgia pouลพรญva aj vย rรกmci PPP projektov (Public Private Partnership), pri ktorรฝch je podnikateฤพ 20 alebo 30 rokov zodpovednรฝ za udrลพiavanie aย zabezpeฤenie takzvanรฝch funkcionรกlnych poลพiadaviek [1].
Dipl.-Ing.ย Thomas Wolf aย Dr.-Ing.ย Walter Fleischer
Foto a obrรกzky: autori
Dr.-Ing.ย Walter Fleischer je konateฤพom spoloฤnosti HEILIT+WOERNER Bau GmbH.ย
Dipl.-Ing.ย Thomas Wolf pracuje vย uvedenej spoloฤnosti ako vrchnรฝ stavbyvedรบci.
Literatรบra
1. Fleischer, W., Wagner, R.: Beton fรผr hochbelastete moderne Verkehrsflรคchen (Teile 1 und 2). In: Beton 53 (2003) H. 11, S. 536 – 538, Heft 12, S. 592 โ 597.
2. Spitzenbelastungen auf Autobahnen. In: Asphalt 42 (2007) H. 4, S. 4.
3. Straรenbaubericht 2006. Bundesministerium fรผr Verkehr, Bau und Stadtentwicklung, Berlin, im Dezember 2006.
4. Richtlinien fรผr die Standardisierung des Oberbaus von Verkehrsflรคchen, Ausgabe 2001, RStO 2001. Forschungsgesellschaft fรผr Straรen- und Verkehrswesen e.V., Kรถln, FGSV Verlag, 2001.
5. Zusรคtzliche Technische Vertragsbedingungen und Richtlinien fรผr den Bau von Fahrbahndecken aus Beton, ZTV Beton-StB 2001, Ausgabe 2001. Forschungsgesellschaft fรผr Straรen- und Verkehrswesen, Arbeitsgruppe Betonstraรen. Kรถln 2001.
6. Allgemeines Rundschreiben Straรenbau Nr. 5/2006: Richtlinien fรผr den Lรคrmschutz an Straรen โ RLS 90. Bundesministerium fรผr Verkehr, Bau und Stadtentwicklung, Bonn, 17.02.2006.
7. Technische Lieferbedingungen fรผr Gesteinskรถrnungen im Straรenbau, TL Gestein-StB 04, Ausgabe 2004. Forschungsgesellschaft fรผr Straรen- und Verkehrswesen, Arbeitsgruppe Mineralstoffe im Straรenbau. Kรถln 2005.
8. Sulten, P., Wolf, T.: Waschbeton โ Eine alternative Betonoberflรคche. In: Straรe+Autobahn 57 (2006) H. 4, S. 210 โ 218.
9. Tragwerke aus Beton, Stahlbeton und Spannbeton, Teil 2: Beton โ Festlegung, Eigenschaften, Herstellung und Konformitรคt, Anwendungsregeln zu DIN EN 206-1. Normenausschuร Bauwesen (NABau) im DIN Deutsches Institut fรผr Normung e. V. Juli 2001.
10. Fleischer, W., Wolf, T.: Die Griffigkeit von Fahrbahndecken aus Beton (Teil 2). In: beton 54 (2004) H. 12, S. 610 – 614.
11. Zusรคtzliche Technische Vertragsbedingungen und Richtlinien fรผr Fugenfรผllungen in Verkehrsflรคchen, Ausgabe 2001, ZTV Fug-StB 2001. Bundesministerium fรผr Verkehr, Bau- und Wohnungswesen, Abteilung Straรenbau. Kรถln: FGSV Verlag, 2001.
12. Schmerbeck, R.: Anwendung von Funktionsbauvertrรคgen in Bayern. In: Tagungsband der FGSV-Betonstraรentagung 2005, Essen, S. 54-59. Forschungsgesellschaft fรผr Straรen- und Verkehrswesen, Schriftenreihe der Arbeitsgruppe โBetonstraรenโ, Heft 27, Kรถln 2006.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.