Modernizรกcia trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ Poprad, tunel ล trba
Vย rรกmci nรกvrhu modernizรกcie trate traลฅovรฉho รบseku Liptovskรฝ Mikulรกลก โ Poprad Tatry (mimo) ako sรบฤasti eurรณpskeho koridoru ฤ.ย V sa na prekonanie pahorkovitej vyvรฝลกeniny Za hรกjom navrhol novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel ล trba ako dvojkoฤพajovรฝ jednorรบrovรฝ tunel na osobnรบ aj nรกkladnรบ ลพelezniฤnรบ dopravu. Najvyลกลกia traลฅovรก rรฝchlosลฅ vย prรญpade konvenฤnรฝch vlakovรฝch sรบprav bude 160ย km/h, vย prรญpade vlakovรฝch sรบprav sย vรฝkyvnรฝmi skriลami 200ย km/h.
Vย predchรกdzajรบcich stupลoch projektovej dokumentรกcie sa tunel ล trba sย ohฤพadom na jeho dฤบลพku navrhoval sย dvoma jednokoฤพajovรฝmi tunelovรฝmi rรบrami. Dฤบลพka tunela vย technickej ลกtรบdii bola 3ย 400ย m, vย dokumentรกcii na รบzemnรฉ rozhodnutie 2ย 800ย m. Aลพ vย zรกvere prรกc na dokumentรกcii na รบzemnรฉ rozhodnutie sa dorieลกila definitรญvna poloha ลพelezniฤnej stanice ล trba. Jej novรก poloha mala dosah na rieลกenie tunela vย oblasti vรฝchodnรฉho portรกlu. ล รญrkovรฉ usporiadanie koฤพajรญ vย stanici aย koฤพajovรก spojka zasiahli aลพ do tunela. Preto bolo nevyhnutnรฉ pouลพiลฅ od vรฝchodnรฉho portรกlu jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajovรฝ tunel vย dฤบลพke 411ย m, ktorรก bola potrebnรก na oddialenie koฤพajรญ za koฤพajovou spojkou do vzdialenosti umoลพลujรบcej razenie samostatnรฝch jednokoฤพajovรฝch tunelovรฝch rรบr podฤพa pรดvodne uvaลพovanej koncepcie.Pri zaฤatรญ prรกc na dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie sa prehodnotilo technickรฉ rieลกenie tunela. Brali sa do รบvahy technickรฉ problรฉmy pri razenรญ tunela sย vรฝrubovou plochou nad 260ย m2 na rozhranรญ jednorรบrovรฉho tunela sย dvoma jednokoฤพajovรฝmi tunelmi, problรฉmy pri betonรกลพi vnรบtornรฉho ostenia rรดznych profilov tunelovรฝch rรบr spojenรฉ sย vysokรฝmi objemami prรกc aย investiฤnรฝch nรกkladov aย dlhรฝm ฤasom vรฝstavby. Navrhli sa aย akceptovali รบpravy smerovรฉho, aย najmรค vรฝลกkovรฉho vedenia trasy vย tuneli aย na รบseku od zรกpadnรฉho portรกlu tunela po vรฝhybลu Biely Vรกh, ktorรฉ zohฤพadลovali biotop prรญtokov Bieleho Vรกhu aย nevhodnรฉ podloลพie pod telesom trate. Tieto รบpravy viedli ku skrรกteniu tunela oย 300ย m na zรกpadnom portรกli, ฤรญm sa opรคลฅ skrรกtila dฤบลพka jednokoฤพajovรฝch tunelov. Na zรกklade uvedenรฉho hodnotenia aย na uลกetrenie investiฤnรฝch nรกkladov pri dodrลพanรญ รบrovne bezpeฤnosti vyplรฝvajรบcej zย poลพiadaviek legislatรญvy (TSI-SRT) sa tunel zmenil na dvojkoฤพajovรฝ jednorรบrovรฝ tunel vย celej dฤบลพke, sย dvoma รบnikovรฝmi ลกtรดlลami.
Identifikaฤnรฉ รบdaje Investor: ลฝeleznice slovenskej republiky Hlavnรฝ projektant stavby: REMING CONSULT, a. s., Bratislava Projektant tunelov: Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o. Dฤบลพka tunela: 2497,733 m Dฤบลพka razenej ฤasti: 2467,733 m Dฤบลพka vรฝchodnej รบnikovej ลกtรดlne: 348,0 m Dฤบลพka razenej ฤasti vรฝchodnej รบnikovej ลกtรดlne: 320,0 m Dฤบลพka zรกpadnej รบnikovej ลกtรดlne: 555,0 m Dฤบลพka razenej ฤasti zรกpadnej รบnikovej ลกtรดlne: 510,0 m |
Opis tunela ล trba
Navrhovanรฝ tunel ล trba sa nachรกdza na รบseku trate medzi novou stanicou ล trba aย novou vรฝhybลou Biely Vรกh. Tunelom sa prekonรกva pahorkovitรก vyvรฝลกenina Za hรกjom (928ย mย n.ย m.). Celรฝ tunel vrรกtane portรกlovรฝch oblastรญ leลพรญ vย extravilรกne vย katastrรกlnom รบzemรญ ล trba. รzemie nad tunelovou rรบrou aย รบnikovรฝmi ลกtรดlลami mรก charakter rolรญ aย pasienkov. Na jednom mieste budรบca trasa tunela podchรกdza prevรกdzkovanรบ dvojkoฤพajovรบ traลฅ Koลกice โ ลฝilina, ktorรก sa po modernizรกcii vyuลพije na prepojenie ozubnicovej ลพeleznice Tatranskรก ล trba โ ล trbskรฉ pleso na novรบ ลพelezniฤnรบ stanicu ล trba. Povrchovรก zรกstavba sa nad tunelom nenachรกdza.
Geolรณgiu vย oblasti tunela tvorรญ komplex paleogรฉnnych vรกpnitรฝch, piesฤitรฝch รญlovcov sย preplรกstkami aย laminami pieskovca aย siltovca. รlovce sรบ vo vรฝraznej prevahe nad pieskovcami. Sรบvrstvie je relatรญvne monotรณnne. Vรฝลกka nadloลพia je 8 aลพ 70ย m.
Do tunela sa vchรกdza vย priamom smere vรฝchodnรฝm (vjazdovรฝm) portรกlom priamo zย navrhovanej ลพelezniฤnej stanice ล trba. Preto je na zaฤiatku tunela osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ 5,0 m. Nachรกdza sa tu aj koฤพajovรก spojka. ฤalej smerovรฉ vedenie prechรกdza cez prechodnicu do ฤพavotoฤivรฉho smerovรฉho oblรบka. Vย prechodnici sa osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ znรญลพi na 4,20โฏm. Polomer smerovรฉho oblรบka je 1โฏ560 m vย koฤพaji ฤ. 1 aย 1โฏ564,2 m vย koฤพaji ฤ.โฏ2. Prevรฝลกenie koฤพajรญ vย oblรบku je 95 mm. Nรกsledne oblรบk prechรกdza do prechodnice aย zย prechodnice do priameho smeru, vย ktorom opรบลกลฅa tunel zรกpadnรฝm (vรฝjazdovรฝm) portรกlom. Traลฅ ฤalej pokraฤuje do novej vรฝhybne Biely Vรกh. Celรฝ tunel je vย jednostrannom stรบpanรญ +4,985 โฐ vย smere staniฤenia.
Tunel tvoria zdruลพenรฝ tunelovรฝ priechodnรฝ prierez sย elektrifikaฤnรฝm nadstavcom aย kinematickรฝm obrysom vozidla UIC GC, obojstrannรฉ รบnikovรฉ cesty, poistnรฝ priestor, obojstrannรฝ bezpeฤnostnรฝ priestor ลกirokรฝ 0,5ย m aย poistnรฝ priestor so ลกรญrkou 0,3ย m. Vย miestach vzรกjomnej osovej vzdialenosti osรญ koฤพajรญ viac ako 4โฏ200 mm nemoลพno dodrลพaลฅ ลกรญrku bezpeฤnostnรฉho priestoru 500ย mm, preto sa vย tejto ฤasti tunela navrhli bezpeฤnostnรฉ vรฝklenky kaลพdรฝch 20ย m.
Konลกtrukcia razenej ฤasti tunelovej rรบry pozostรกva zย dvojvrstvovรฉho ostenia sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย ochrannou vrstvou aย sย ploลกnou hydroizolรกciou. Tvar konลกtrukcie je navrhnutรฝ sย ohฤพadom na pouลพitie cyklickรฉho razenia, priฤom sa uvaลพujรบ dva zรกkladnรฉ prierezy โ bez spodnej klenby aย so spodnou klenbou. Hrรบbka primรกrneho ostenia je navrhnutรก vย rozpรคtรญ od 150 do 300ย mm. Tvorรญ ho striekanรฝ betรณn pevnostnej triedy C 20/25 vย kombinรกcii sย vรฝstuลพnรฝmi sieลฅami aย priehradovรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi. Kotvenie horninovรฉho masรญvu je zabezpeฤenรฉ svornรญkmi, ihlami aย mikropilรณtami. Sekundรกrne ostenie tunelovej rรบry je navrhnutรฉ zo ลพelezobetรณnu pevnostnej triedy C 30/37. Minimรกlna hrรบbka je 350ย mm. Ostenie sa bude betรณnovaลฅ po blokoch vย dฤบลพke 10ย m.
Vย tuneli je navrhnutรฝch niekoฤพko typov vรฝklenkov: bezpeฤnostnรฉ, ฤistiace aย zdruลพenรฉ, ktorรฉ sรบ kombinรกciou predchรกdzajรบcich typov.
Tunel ล trba โ zรกkladnรฉ รบdaje Dvojkoฤพajovรฝ, kruhovรฝ, kategรณria STP4 (podฤพa pripravovanej STN 73 7508) Svetlรฝ prierez: rovnakรฝ po celej dฤบลพke tunelovej rรบry Najvyลกลกia traลฅovรก rรฝchlosลฅ: 160 km/h < Vย < 200 km/h Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ: d = 4ย 200 mm |
Konลกtrukciu hฤบbenej ฤasti tunelovej rรบry pri vรฝchodnom aย zรกpadnom portรกli tvorรญ nosnรก klenbovรก konลกtrukcia uloลพenรก na zรกkladovej doske, sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย ochrannou vrstvou, ploลกnou hydroizolรกciou aย ochrannou vrstvou. Vรฝchodnรก aj zรกpadnรก hฤบbenรก ฤasลฅ majรบ dฤบลพku 15ย m. Nosnรฉ konลกtrukcie hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela sรบ navrhnutรฉ zย monolitickรฉho ลพelezobetรณnu pevnostnej triedy Cย 30/37. ฤelรก portรกlovรฝch blokov sรบ zrezanรฉ vย sklone 1 : 1,5. Ochrannรฝ golier je vysokรฝ 1,1ย m aย plnรญ ochranno-bezpeฤnostnรบ funkciu.
Tunel je navrhnutรฝ so samostatnรฝm drenรกลพnym odvodnenรญm, kde je horninovรก voda zachytenรก medziฤพahlou izolรกciou aย zvรกdza sa do rubovej drenรกลพe sย priemerom DNย 200ย mm. ฤalej je zvedenรก do hlavnej stoky drenรกลพneho odvodnenia sย priemerom DNย 400ย mm. Samostatnรฉ odvodnenie pevnej jazdnej drรกhy je zabezpeฤenรฉ prieฤnym aย pozdฤบลพnym spรกdovanรญm trate do najniลพลกรญch miest. Voda je pohltenรก podlahovรฝmi vpustami aย nรกsledne vedie do zberaฤa odvodnenia pevnej jazdnej drรกhy (priemer DNย 315ย mm), uloลพenรฉho vย konลกtantnej polohe aย hฤบbke pod chodnรญkom na pravej strane tunela. Zberaฤ je na vรฝchodnom portรกli tunela zaรบstenรฝ do akumulaฤnej havarijnej nรกdrลพe.
Chodnรญky tunelovej rรบry obsahujรบ obojstranne umiestnenรฝ suchovod, kรกblovรฉ trasy aย vย chodnรญku pri koฤพaji ฤ.ย 2 je osadenรฉ potrubie na napรบลกลฅanie poลพiarnych nรกdrลพรญ.
ฤelรก stavebnรฝch jรกm na zaฤatie razenia na vรฝchodnom aj zรกpadnom portรกli tunela sรบ navrhnutรฉ vย sklone 4 : 1 aย zaistenรฉ striekanรฝm betรณnom, vรฝstuลพovรฝmi oceฤพovรฝmi sieลฅami aย tyฤovรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 8 aลพ 10ย m alebo zemnรฝmi klincami sย dฤบลพkou 5 m. Po vybudovanรญ hฤบbenรฝch tunelov budรบ svahy dosypanรฉ do sklonu 1 : 1,5. Boฤnรฉ svahy sรบ navrhnutรฉ vย sklone 1 : 1,75. Na svahoch sa zrealizujรบ odvodลovacie rebrรก. Nakoniec sa oba portรกly upravia zahumusovanรญm aย zatrรกvnenรญm.
Sรบฤasลฅou vรฝchodnรฉho portรกlu je technologickรฝ domฤek tunela, poลพiarna nรกdrลพ, nรกstupnรก plocha pre zloลพky zรกchrannรฉho
systรฉmu aย akumulaฤnรก havarijnรก nรกdrลพ umiestnenรก pod nรกstupnou plochou. Prรญstup na vรฝchodnรฝ portรกl bude zabezpeฤovaลฅ prรญstupovรก komunikรกcia zย novej stanice ล trba.
Na zรกpadnom portรกli tunela ล trba sa nachรกdzajรบ technologickรฝ domฤek, druhรก poลพiarna nรกdrลพ aย nรกstupnรก plocha. Takisto tu bude zaรบstenรก zรกpadnรก รบnikovรก ลกtรดlลa tunela. Prรญstup bude zabezpeฤovaลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, ktorรก sa sย vyuลพitรญm terajลกej poฤพnej cesty napojรญ na ลกtรกtnu cestu prvej triedy I/18.
รnikovรฉ ลกtรดlne
Sรบฤasลฅou tunela ล trba sรบ dve รบnikovรฉ ลกtรดlne, ktorรฉ plnia รบlohu nรบdzovรฝch vรฝchodov. Napojenie ลกtรดlnรญ na tunel je rieลกenรฉ tak, aby sa dodrลพala maximรกlna vzdialenosลฅ รบnikovรฝch vรฝchodov 1โฏ000ย m podฤพa TSI-SRT.
Vรฝchodnรก รบnikovรก ลกtรดlลa mรก dฤบลพku 348,0ย m aย nachรกdzajรบ sa vย nej tri zรกlivy sย dฤบลพkou 10ย m aย vzรกjomnou vzdialenosลฅou asi 120ย m na vyhรฝbanie zรกchranรกrskej technike. Smerovo ลกtรดlลa vedie kolmo na tunelovรบ rรบru zo severu na juh. Vรฝลกkovo klesรก od portรกlu smerom do tunela sklonom 7ย %. Priechodnรฝ prierez ลกtรดlne je navrhnutรฝ sย prejazdnรฝm profilom 2,25 ร 2,25ย m. Vyhรฝbacie zรกlivy majรบ prejazdnรฝ prierez 3,75ย รย 2,25ย m.
Vyรบstenie ลกtรดlne je rieลกenรฉ na samostatnรบ nรกstupnรบ plochu aย bude slรบลพiลฅ na zhromaลพฤovanie zloลพiek zรกchrannรฉho systรฉmu. Na plochu bude prรญstup zย novovybudovanej prรญstupovej komunikรกcie, ktorรก sa sย vyuลพitรญm terajลกej poฤพnej cesty napojรญ na cestu III/018 144.
Zรกpadnรก รบnikovรก ลกtรดlลa mรก dฤบลพku 555,0ย m aย nachรกdzajรบ sa vย nej ลกtyri zรกlivy na vyhรฝbanie zรกchranรกrskej technike. Zรกlivy dlhรฉ 10ย m sรบ vzรกjomne vzdialenรฉ asi 140ย m. Smerovo ลกtรดlลa vedie paralelne sย tunelovou rรบrou od zรกpadu na vรฝchod. Vรฝลกkovo klesรก od portรกlu smerom do tunela sklonom 0,53ย %. Zรกpadnรก รบnikovรก ลกtรดlลa vyรบsลฅuje na nรกstupnรบ plochu zรกpadnรฉho portรกlu tunela. Konลกtrukcia razenรฝch ฤastรญ oboch ลกtรดlnรญ pozostรกva zย dvojvrstvovรฉho ostenia sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย ochrannou vrstvou aย sย ploลกnou hydroizolรกciou. Tvar konลกtrukcie je navrhnutรฝ sย ohฤพadom na pouลพitie cyklickรฉho razenia, priฤom sa poฤรญta sย dvoma zรกkladnรฝmi prierezmi โ bez spodnej klenby aย so spodnou klenbou. Hrรบbka primรกrneho ostenia je navrhnutรก vย rozpรคtรญ od 150 do 200ย mm. Tvorรญ ho striekanรฝ betรณn pevnostnej triedy C 20/25 vย kombinรกcii sย vรฝstuลพnรฝmi sieลฅami aย priehradovรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi. Kotvenie horninovรฉho masรญvu je zabezpeฤenรฉ svornรญkmi, ihlami aย mikropilรณtami.
Sekundรกrne ostenie ลกtรดlnรญ je navrhnutรฉ zo ลพelezobetรณnu pevnostnej triedy Cย 30/37. Minimรกlna hrรบbka je 250ย mm. Bude sa betรณnovaลฅ po blokoch sย dฤบลพkou 10ย m. Horninovรก voda zachytenรก hydroizolรกciou sa bude zvรกdzaลฅ drenรกลพnou vrstvou do odvodลovacej rรบry aย odvรกdzaลฅ do hlavnej stoky tunela. Dฤบลพka hฤบbenej ฤasti zรกpadnej รบnikovej ลกtรดlne je 45ย m, jej konลกtrukcia mรก rรกmovรฝ tvar aย bude ฤiastoฤne presypanรก. Je vytiahnutรก pozdฤบลพ nรกstupnej plochy aย vyรบstenie je vzdialenรฉ od portรกlu tunela 35ย m. Dรดvodom na takรฉto technickรฉ rieลกenie je minimalizovanie moลพnosti, ลพe dym, ktorรฝ vznikรก pri nehodovej udalosti vย tuneli aย unikรก cez jeho portรกl do voฤพnรฉho priestoru, vnikne pri urฤitรฝch poveternostnรฝch podmienkach do รบnikovej ลกtรดlne aย ohrozรญ unikajรบcich ฤพudรญ.
Predpokladรกme, ลพe upravenรฉ technickรฉ rieลกenie tunela pri vypracovanรญ dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie prinesie nielen uvรกdzanรฉ vรฝhody poฤas vรฝstavby aย znรญลพenie investiฤnรฝch nรกkladov, ale bude vรฝhodnรฉ aj na prevรกdzku ลพelezniฤnej trate, รบdrลพbu tunela aย zvรฝลกenie bezpeฤnosti tunela vย prรญpade mimoriadnej udalosti.
TEXT: Ing. Martin Tomeฤek
OBRรZKY: Basler & Hofmann Slovakia
Martin Tomeฤek je vedรบci projektu tunela aย pracuje vย spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.