Modernizรกcia trate Pรบchov โ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, II. etapa, UฤS 48 a 50
Spoloฤnosลฅ Swietelsky โ Slovakia, divรญzia ลพelezniฤnรฝch stavieb, sa ako ฤlen zdruลพenia podieฤพala v rokoch 2014 a 2015 na realizรกcii ฤasti Baltickoโjadranskรฉho paneurรณpskeho koridoru ฤรญslo V a na stavbe โลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, II. etapa โ รบsek Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ ลฝilina (mimo)โ s celkovรฝm objemom prรกc 126 mil. โฌ (z toho podiel Swietelsky 11,5 mil. โฌ).
UฤS 48 Povaลพskรก Teplรก โ Bytฤa
V roku 2014 bola zahรกjenรก vรฝstavba รบseku UฤS 48 Povaลพskรก Teplรก โ Bytฤa, realizovanรก subdodรกvateฤพskรฝm systรฉmom aj s pouลพitรญm strojovรฉho parku koncernu Swietelsky. Trasa zmodernizovanej trate vyhovuje max. rรฝchlosti 160 km/h, priฤom UฤS 48 tvorรญ traลฅovรฝ รบsek od nลพkm 176,400 do nลพkm 184,001 na trati Bratislava โ ลฝilina.
Na tejto dvojkoฤพajnej trati s dฤบลพkou 7,6 km je minimรกlny polomer oblรบka 1 215 m a maximรกlny 2 754,1 m. Polomery oblรบkov sa blรญลพia minimรกlnym hodnotรกm pre rรฝchlosลฅ 160 km/h z dรดvodu ฤo najmenลกรญch smerovรฝch posunov ลพelezniฤnej trate. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ zmodernizovanej trate je 4,10 m. Vloลพenรญm ลกtรญhlych vรฝhybiek 1:18,5-1200-typ II sa tรกto vzdialenosลฅ menรญ v mieste vรฝhybne Plevnรญk โDrieลovรฉ (nลพkm 178,135 โ 178,441) na 4,75 m.
V oboch traลฅovรฝch koฤพajach je zabudovanรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok sรบstavy UIC 60 s pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm Skl 14 na ลพelezobetรณnovรฝch podvaloch BP3 a s rozdelenรญm UIC (600 mm). Koฤพaj je v celom รบseku zriadenรก ako bezstykovรก, zvarenรก z dlhรฝch vignolovรฝch koฤพajnรญc (tvaru 60E2 a akosti ocele R260) s dฤบลพkou 120 m, prednostne elektrickรฝmi zvarmi.
V oblรบkoch s nedostatkom prevรฝลกenia I > 100 mm sรบ pouลพitรฉ koฤพajnice z akosti ocele R350, s hlavami so zvรฝลกenou odolnosลฅou proti opotrebovaniu pri pomalej jazde drรกhovรฝch vozidiel. Koฤพajovรฉ lรดลพko frakcie 32 โ 63 mm s minimรกlnou hrรบbkou 0,35 m pod loลพnou plochou podvalu je v mieste vรฝhybne Plevnรญk zapustenรฉ.
Traลฅovรฝ รบsek รฤS 48 โ vรฝhybลa Plevnรญk
Vรฝstavba รบseku sa realizovala poฤas niekoฤพkรฝch etรกp navrhnutรฝch v koordinรกcii s vรฝstavbou objektov troch nadjazdov, nรกstupรญsk Plevnรญk a Predmier, konลกtrukciรญ ลพelezniฤnรฉho spodku a preloลพky ฤasti traลฅovรฉho รบseku. Poฤas vรฝstavby koฤพajovรฉho roลกtu sa pouลพila technolรณgia predmontรกลพe a kladenia koฤพajovรฝch polรญ pokladaฤom PKP s kombinovanรฝm dvojcestnรฝm podvozkom a vรฝmenou koฤพajnicovรฝch pรกsov pomocou sรบpravy SDK.
ฤalลกia pouลพitรก technolรณgia spoฤรญvala v montรกลพi koฤพajรญ v osi s pouลพitรญm dvoch typov zariadenรญ so samostatnou koฤพajovou drรกลพkou na kladenie jednotlivรฝch vystrojenรฝch podvalov โ portรกlovรฝ ลพeriav PK a Donelli.
Definitรญvna รบprava geometrickej polohy koฤพajรญ a profilu koฤพajovรฉho lรดลพka sa realizovala s pouลพitรญm automatickรฝch traลฅovรฝch podbรญjaฤiek koncernu Swietelsky, podbรญjaฤky 09-2X Dynamic s integrovanรฝm pluhom a stabilizรกtorom a v neposlednom rade s pouลพitรญm sรบpravy traลฅovรฝch strojov MDZ S3 (mechanizovanรฝ pracovnรฝ vlak Swietelsky 3).
Traลฅovรฝ รบsek รฤS 48 po realizรกcii
Zloลพenie vlaku pozostรกva z automatickej traลฅovej podbรญjaฤky 09-4X Dynamic, celosvetovo prvej kontinuรกlne pracujรบcej ลกtvorpodvalovej podbรญjaฤky s integrovanรฝm stabilizรกtorom a vรฝkonom 2,6 km/h, a z vรฝnimoฤnรฉho traลฅovรฉho systรฉmu ลกtrkovรฉho hospodรกrstva DBS 2000.
Pracovnรก zostava BDS 2000 na hospodรกrne nakladanie s materiรกlom koฤพajovรฉho lรดลพka v sebe zdruลพuje ฤinnosti koฤพajovรฉho pluhu, ฤistiฤky koฤพajovรฉho lรดลพka a odvoznรฉho prostriedku (zรกsobnรญkovรฝ vozeล MFS 100) s podobnรฝm vรฝkonom รบpravy lรดลพka do profilu โ 2,6 km/h.
Finรกlnymi รบpravami a pouลพitรญm ลกpiฤkovej mechanizรกcie sa v mรกji 2016 podarilo splniลฅ zรกkladnรฝ a hlavnรฝ ciel modernizรกcie, a to zvรฝลกiลฅ rรฝchlosลฅ na 160 km/h.
Traลฅovรฝ รบsek รฤS 50 โ sลฅahovanie dlhรฝch koฤพajnicovรฝch pรกsov pomocou EMD 80
UฤS 50 Bytฤa โ Dolnรฝ Hriฤov
Vรฝstavba druhรฉho traลฅovรฉho รบseku UฤS 50 Bytฤa โ Dolnรฝ Hriฤov, dvojkoฤพajnej trate s celkovou dฤบลพkou 3 532 m, bola zahรกjenรก v jรบli 2015 s pouลพitรญm vlastnรฝch kapacรญt spoloฤnosti. Traลฅovรฝ รบsek je ฤasลฅou trate Bratislava โ ลฝilina v staniฤenรญ od nลพkrn 186,80l do nลพkm 190,333.
Smerovanie ลพelezniฤnej trate kopรญruje existujรบce diaฤพnice D1 a D3 ลกtyrmi oblรบkmi, z ktorรฝch dva (s polomerom 3 500 m a 1 219 m) sรบ zhotovenรฉ ako protismernรฉ s inflexnรฝm bodom. Vzรกjomnรก osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ 4,1 m je konลกtantnรก v celom รบseku. Koฤพaje sรบ zhotovenรฉ zo ลพelezniฤnรฉho zvrลกku sรบstavy 60 E2 s bezpodkladnicovรฝm pruลพnรฝm upevnenรญm Skl14 na betรณnovรฝch podvaloch BP3 s rozdelenรญm โuโ.
Podbรญjacรญ agregรกt 09-4X Dynamic
V celom รบseku sรบ zriadenรฉ ako bezstykovรฉ koฤพaje z dlhรฝch koฤพajnicovรฝch pรกsov s dฤบลพkou 120 m. V oblรบkoch s polomermi 1 215 m a 1 219 m s parametrom โprebytok prevรฝลกeniaโ na jazdu najpomalลกieho drรกhovรฉho vozidla rรฝchlosลฅou 60 km/h sa pouลพili koฤพajnice akosti ocele R350 s hlavami so zvรฝลกenou odolnosลฅou proti opotrebovaniu. Koฤพajovรฉ lรดลพko frakcie 32/63 mm mรก konลกtantnรบ hrรบbku 0,35 m pod spodnou ฤasลฅou podvalov v celom รบseku. Koฤพaje a koฤพajnice sรบ vzรกjomne prepojenรฉ vodivรฝmi koฤพajnicovรฝmi prepojkami a spฤบลajรบ podmienky TNลฝ 34 1540 kap. 17.3.
Realizรกcia trate UฤS 50 bola rozdelenรก do ลกtyroch etรกp z dรดvodu jej presmerovania na novรฉ teleso ลพelezniฤnรฉho spodku na dฤบลพke 2,0 km. Vรดbec prvรฝkrรกt bol na vรฝstavbe trate na Slovensku nasadenรฝ obnovovacรญ stroj na kontinuรกlnu montรกลพ koฤพaje v osi SUZ 350.
Traลฅovรฝ รบsek รฤS 48 โ zastรกvka Predmier
Prvotnรฉ prรญpravy realizรกcie koฤพajovรฉho roลกtu obnovovacรญm vlakom spoฤรญvali v stiahnutรญ koฤพajnicovรฝch pรกsov zo sรบpravy vagรณnov pomocou zariadenia EMD 80 a v predinลกtalรกcii koฤพajnรญc na koฤพajovรฉ lรดลพko a ลฅahanรญ ลฅaลพnรฝm zariadenรญm na valฤekovรฝch loลพiskรกch na miesto presmerovania trate. Smerovรบ a vรฝลกkovรบ presnosลฅ kladenia koฤพajovรฉho roลกtu zabezpeฤuje zhotovenรก vodiaca lankovรก drรกha pozdฤบลพ trate a nivelaฤnรก reลฅaz pluhu umiestnenรฉho na zaฤiatku pokladaฤa.
Dodรกvky plne vystrojenรฝch podvalov zo ลกpeciรกlne upravenรฝch vagรณnov typu SGS k pokladaฤu zabezpeฤujรบ dva manipulaฤnรฉ portรกlovรฉ ลพeriavy, ktorรฉ sa pohybujรบ po zabudovanรฝch vodiacich koฤพajniciach po bokoch vagรณnov. Logistika prรญsunu a odsunu vagรณnov s podvalmi je nevyhnutnรก na dodrลพanie rรฝchlosti kladenia v osi na รบrovni 150 m/h.
Traลฅovรฝ รบsek รฤS 50 โ kontinuรกlna montรกลพ v osi pomocou stroja SUZ 350
Prvรฉ aลพ definitรญvne podbitie koฤพajรญ sa zabezpeฤilo automatickou traลฅovou podbรญjaฤkou 09-2X Dynamic s integrovanรฝm pluhom a stabilizรกtorom koฤพaje. Pri dodrลพanรญ poลพadovanรฉho doลกtrkovania na zdvihy koฤพaje nebolo nutnรฉ pouลพiลฅ ฤalลกie zariadenie na รบpravu koฤพajovรฉho lรดลพka.
Trasa modernizovanej trate je vyhotovenรก podฤพa zรกsad predpisu ลฝl1 ลฝSR a vyhovuje rรฝchlosti 160 km/h. Realizรกcia medzistaniฤnรฉho รบseku UฤS 50 bola ukonฤenรก v oktรณbri 2015.
Aj vฤaka nasadeniu obnovovacieho stroja SUZ 350 bolo moลพnรฉ krรกtke termรญny vรฝstavby jednotlivรฝch etรกp dodrลพaลฅ a spoloฤnosลฅ Swietelsky touto referenฤnou stavbou potvrdila pozรญciu spoฤพahlivรฉho partnera vo vรฝstavbe ลพeleznรญc aj na Slovensku.
รฤS 50 โ automatickรก strojnรก podbรญjaฤka 09-2X Dynamic
Modernization of track
Pรบchov โ ลฝilina for the speed up to 160 km/h., II. phase, UCS 48 and 50
Swietelsky Company โ Slovakia, division of railway constructions, participated in realisation of the part of Baltic-Adriatic pan-European corridor. no. Va as a member of group in 2014 and 2015 within the construction “ลฝSR, Modernisation of track Pรบchov โ ลฝilina for the speed up to 160 km/h., II. phase โ part Povaลพskรก Teplรก (beyond) โ ลฝilina (beyond)“ with the overall volume of work 126 mil. โฌ (the Swietelsky’s share of 11,5 mil. โฌ).
TEXT A FOTO: Jozef Kollรกrik
________________________________________
Jozef Kollรกrik je projektovรฝ manaลพรฉr spoloฤnosti Swietelsky โ Slovakia, divรญzia ลพelezniฤnรฝch stavieb.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.