image 89817 25 v1
Galรฉria(8)

Modernizรกcia trate Pรบchov โ€“ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, II. etapa, UฤŒS 48 a 50

Partneri sekcie:

Spoloฤnosลฅ Swietelsky โ€“ Slovakia, divรญzia ลพelezniฤnรฝch stavieb, sa ako ฤlen zdruลพenia podieฤพala v rokoch 2014 a 2015 na realizรกcii ฤasti Baltickoโ€“jadranskรฉho paneurรณpskeho koridoru ฤรญslo V a na stavbe โ€žลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ€“ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, II. etapa โ€“ รบsek Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ€“ ลฝilina (mimo)โ€œ s celkovรฝm objemom prรกc 126 mil. โ‚ฌ (z toho podiel Swietelsky 11,5 mil. โ‚ฌ).

01 UCS 48
03 UCS 48
04 UCS 48
05 UCS 50
06 UCS 50
07 UCS 50
02 UCS 48

UฤŒS 48 Povaลพskรก Teplรก โ€“ Bytฤa

V roku 2014 bola zahรกjenรก vรฝstavba รบseku UฤŒS 48 Povaลพskรก Teplรก โ€“ Bytฤa, realizovanรก subdodรกvateฤพskรฝm systรฉmom aj s pouลพitรญm strojovรฉho parku koncernu Swietelsky. Trasa zmodernizovanej trate vyhovuje max. rรฝchlosti 160 km/h, priฤom UฤŒS 48 tvorรญ traลฅovรฝ รบsek od nลพkm 176,400 do nลพkm 184,001 na trati Bratislava โ€“ ลฝilina.

Na tejto dvojkoฤพajnej trati s dฤบลพkou 7,6 km je minimรกlny polomer oblรบka 1 215 m a maximรกlny 2 754,1 m. Polomery oblรบkov sa blรญลพia minimรกlnym hodnotรกm pre rรฝchlosลฅ 160 km/h z dรดvodu ฤo najmenลกรญch smerovรฝch posunov ลพelezniฤnej trate. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ zmodernizovanej trate je 4,10 m. Vloลพenรญm ลกtรญhlych vรฝhybiek 1:18,5-1200-typ II sa tรกto vzdialenosลฅ menรญ v mieste vรฝhybne Plevnรญk โ€“Drieลˆovรฉ (nลพkm 178,135 โ€“ 178,441) na 4,75 m.

V oboch traลฅovรฝch koฤพajach je zabudovanรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok sรบstavy UIC 60 s pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm Skl 14 na ลพelezobetรณnovรฝch podvaloch BP3 a s rozdelenรญm UIC (600 mm). Koฤพaj je v celom รบseku zriadenรก ako bezstykovรก, zvarenรก z dlhรฝch vignolovรฝch koฤพajnรญc (tvaru 60E2 a akosti ocele R260) s dฤบลพkou 120 m, prednostne elektrickรฝmi zvarmi.

V oblรบkoch s nedostatkom prevรฝลกenia I > 100 mm sรบ pouลพitรฉ koฤพajnice z akosti ocele R350, s hlavami so zvรฝลกenou odolnosลฅou proti opotrebovaniu pri pomalej jazde drรกhovรฝch vozidiel. Koฤพajovรฉ lรดลพko frakcie 32 โ€“ 63 mm s minimรกlnou hrรบbkou 0,35 m pod loลพnou plochou podvalu je v mieste vรฝhybne Plevnรญk zapustenรฉ.

Traลฅový úsek ÚฤŒS 48 – výhybลˆa Plevník

Traลฅovรฝ รบsek รšฤŒS 48 โ€“ vรฝhybลˆa Plevnรญk

Vรฝstavba รบseku sa realizovala poฤas niekoฤพkรฝch etรกp navrhnutรฝch v koordinรกcii s vรฝstavbou objektov troch nadjazdov, nรกstupรญsk Plevnรญk a Predmier, konลกtrukciรญ ลพelezniฤnรฉho spodku a preloลพky ฤasti traลฅovรฉho รบseku. Poฤas vรฝstavby koฤพajovรฉho roลกtu sa pouลพila technolรณgia predmontรกลพe a kladenia koฤพajovรฝch polรญ pokladaฤom PKP s kombinovanรฝm dvojcestnรฝm podvozkom a vรฝmenou koฤพajnicovรฝch pรกsov pomocou sรบpravy SDK.

ฤŽalลกia pouลพitรก technolรณgia spoฤรญvala v montรกลพi koฤพajรญ v osi s pouลพitรญm dvoch typov zariadenรญ so samostatnou koฤพajovou drรกลพkou na kladenie jednotlivรฝch vystrojenรฝch podvalov โ€“ portรกlovรฝ ลพeriav PK a Donelli.

Definitรญvna รบprava geometrickej polohy koฤพajรญ a profilu koฤพajovรฉho lรดลพka sa realizovala s pouลพitรญm automatickรฝch traลฅovรฝch podbรญjaฤiek koncernu Swietelsky, podbรญjaฤky 09-2X Dynamic s integrovanรฝm pluhom a stabilizรกtorom a v neposlednom rade s pouลพitรญm sรบpravy traลฅovรฝch strojov MDZ S3 (mechanizovanรฝ pracovnรฝ vlak Swietelsky 3).

Traลฅový úsek ÚฤŒS 48 po realizácii

Traลฅovรฝ รบsek รšฤŒS 48 po realizรกcii

Zloลพenie vlaku pozostรกva z automatickej traลฅovej podbรญjaฤky 09-4X Dynamic, celosvetovo prvej kontinuรกlne pracujรบcej ลกtvorpodvalovej podbรญjaฤky s integrovanรฝm stabilizรกtorom a vรฝkonom 2,6 km/h, a z vรฝnimoฤnรฉho traลฅovรฉho systรฉmu ลกtrkovรฉho hospodรกrstva DBS 2000.

Pracovnรก zostava BDS 2000 na hospodรกrne nakladanie s materiรกlom koฤพajovรฉho lรดลพka v sebe zdruลพuje ฤinnosti koฤพajovรฉho pluhu, ฤistiฤky koฤพajovรฉho lรดลพka a odvoznรฉho prostriedku (zรกsobnรญkovรฝ vozeลˆ MFS 100) s podobnรฝm vรฝkonom รบpravy lรดลพka do profilu โ€“ 2,6 km/h.

Finรกlnymi รบpravami a pouลพitรญm ลกpiฤkovej mechanizรกcie sa v mรกji 2016 podarilo splniลฅ zรกkladnรฝ a hlavnรฝ ciel modernizรกcie, a to zvรฝลกiลฅ rรฝchlosลฅ na 160 km/h.

Traลฅový úsek ÚฤŒS 50 – sลฅahovanie dlhých koฤพajnicových pásov pomocou EMD 80

Traลฅovรฝ รบsek รšฤŒS 50 โ€“ sลฅahovanie dlhรฝch koฤพajnicovรฝch pรกsov pomocou EMD 80

UฤŒS 50 Bytฤa โ€“ Dolnรฝ Hriฤov

Vรฝstavba druhรฉho traลฅovรฉho รบseku UฤŒS 50 Bytฤa โ€“ Dolnรฝ Hriฤov, dvojkoฤพajnej trate s celkovou dฤบลพkou 3 532 m, bola zahรกjenรก v jรบli 2015 s pouลพitรญm vlastnรฝch kapacรญt spoloฤnosti. Traลฅovรฝ รบsek je ฤasลฅou trate Bratislava โ€“ ลฝilina v staniฤenรญ od nลพkrn 186,80l do nลพkm 190,333.

Smerovanie ลพelezniฤnej trate kopรญruje existujรบce diaฤพnice D1 a D3 ลกtyrmi oblรบkmi, z ktorรฝch dva (s polomerom 3 500 m a 1 219 m) sรบ zhotovenรฉ ako protismernรฉ s inflexnรฝm bodom. Vzรกjomnรก osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ 4,1 m je konลกtantnรก v celom รบseku. Koฤพaje sรบ zhotovenรฉ zo ลพelezniฤnรฉho zvrลกku sรบstavy 60 E2 s bezpodkladnicovรฝm pruลพnรฝm upevnenรญm Skl14 na betรณnovรฝch podvaloch BP3 s rozdelenรญm โ€žuโ€œ.

Podbíjací agregát 09-4X Dynamic

Podbรญjacรญ agregรกt 09-4X Dynamic

V celom รบseku sรบ zriadenรฉ ako bezstykovรฉ koฤพaje z dlhรฝch koฤพajnicovรฝch pรกsov s dฤบลพkou 120 m. V oblรบkoch s polomermi 1 215 m a 1 219 m s parametrom โ€žprebytok prevรฝลกeniaโ€œ na jazdu najpomalลกieho drรกhovรฉho vozidla rรฝchlosลฅou 60 km/h sa pouลพili koฤพajnice akosti ocele R350 s hlavami so zvรฝลกenou odolnosลฅou proti opotrebovaniu. Koฤพajovรฉ lรดลพko frakcie 32/63 mm mรก konลกtantnรบ hrรบbku 0,35 m pod spodnou ฤasลฅou podvalov v celom รบseku. Koฤพaje a koฤพajnice sรบ vzรกjomne prepojenรฉ vodivรฝmi koฤพajnicovรฝmi prepojkami a spฤบลˆajรบ podmienky TNลฝ 34 1540 kap. 17.3.  

Realizรกcia trate UฤŒS 50 bola rozdelenรก do ลกtyroch etรกp z dรดvodu jej presmerovania na novรฉ teleso ลพelezniฤnรฉho spodku na dฤบลพke 2,0 km. Vรดbec prvรฝkrรกt bol na vรฝstavbe trate na Slovensku nasadenรฝ obnovovacรญ stroj na kontinuรกlnu montรกลพ koฤพaje v osi SUZ 350.

Traลฅový úsek ÚฤŒS 48 – zastávka Predmier

Traลฅovรฝ รบsek รšฤŒS 48 โ€“ zastรกvka Predmier

Prvotnรฉ prรญpravy realizรกcie koฤพajovรฉho roลกtu obnovovacรญm vlakom spoฤรญvali v stiahnutรญ koฤพajnicovรฝch pรกsov zo sรบpravy vagรณnov pomocou zariadenia EMD 80 a v predinลกtalรกcii koฤพajnรญc na koฤพajovรฉ lรดลพko a ลฅahanรญ ลฅaลพnรฝm zariadenรญm na valฤekovรฝch loลพiskรกch na miesto presmerovania trate. Smerovรบ a vรฝลกkovรบ presnosลฅ kladenia koฤพajovรฉho roลกtu zabezpeฤuje zhotovenรก vodiaca lankovรก drรกha pozdฤบลพ trate a nivelaฤnรก reลฅaz pluhu umiestnenรฉho na zaฤiatku pokladaฤa.

Dodรกvky plne vystrojenรฝch podvalov zo ลกpeciรกlne upravenรฝch vagรณnov typu SGS k pokladaฤu zabezpeฤujรบ dva manipulaฤnรฉ portรกlovรฉ ลพeriavy, ktorรฉ sa pohybujรบ po zabudovanรฝch vodiacich koฤพajniciach po bokoch vagรณnov. Logistika prรญsunu a odsunu vagรณnov s podvalmi je nevyhnutnรก na dodrลพanie rรฝchlosti kladenia v osi na รบrovni 150 m/h.

Traลฅový úsek ÚฤŒS 50 – kontinuálna montáลพ v osi pomocou stroja SUZ 350

Traลฅovรฝ รบsek รšฤŒS 50 โ€“ kontinuรกlna montรกลพ v osi pomocou stroja SUZ 350

Prvรฉ aลพ definitรญvne podbitie koฤพajรญ sa zabezpeฤilo automatickou traลฅovou podbรญjaฤkou 09-2X Dynamic s integrovanรฝm pluhom a stabilizรกtorom koฤพaje. Pri dodrลพanรญ poลพadovanรฉho doลกtrkovania na zdvihy koฤพaje nebolo nutnรฉ pouลพiลฅ ฤalลกie zariadenie na รบpravu koฤพajovรฉho lรดลพka.

Trasa modernizovanej trate je vyhotovenรก podฤพa zรกsad predpisu ลฝl1 ลฝSR a vyhovuje rรฝchlosti 160 km/h. Realizรกcia medzistaniฤnรฉho รบseku UฤŒS 50 bola ukonฤenรก v oktรณbri 2015.
Aj vฤaka nasadeniu obnovovacieho stroja SUZ 350 bolo moลพnรฉ krรกtke termรญny vรฝstavby jednotlivรฝch etรกp dodrลพaลฅ a spoloฤnosลฅ Swietelsky touto referenฤnou stavbou potvrdila pozรญciu spoฤพahlivรฉho partnera vo vรฝstavbe ลพeleznรญc aj na Slovensku.

ÚฤŒS 50 – automatická strojná podbíjaฤka 09-2X Dynamic

รšฤŒS 50 โ€“ automatickรก strojnรก podbรญjaฤka 09-2X Dynamic

Modernization of track
Pรบchov โ€“ ลฝilina for the speed up to 160 km/h., II. phase, UCS 48 and 50
Swietelsky Company โ€“ Slovakia, division of railway constructions, participated in realisation of the part of Baltic-Adriatic pan-European corridor. no. Va as a member of group in 2014 and 2015 within the construction “ลฝSR, Modernisation of track Pรบchov โ€“ ลฝilina for the speed up to 160 km/h., II. phase โ€“ part Povaลพskรก Teplรก (beyond) โ€“ ลฝilina (beyond)“ with the overall volume of work 126 mil. โ‚ฌ (the Swietelsky’s share of 11,5 mil. โ‚ฌ).

TEXT A FOTO: Jozef Kollรกrik
________________________________________
Jozef Kollรกrik je projektovรฝ manaลพรฉr spoloฤnosti Swietelsky โ€“ Slovakia, divรญzia ลพelezniฤnรฝch stavieb.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.

Najฤรญtanejลกie