Modernizรกcia trate Pรบchov โ€“ ลฝilina. Tunel Diel
Galรฉria(5)

Modernizรกcia trate Pรบchov โ€“ ลฝilina. Tunel Diel

Partneri sekcie:

Vย sรบฤasnosti prebieha na รบzemรญ Slovenskej republiky modernizรกcia aย vรฝstavba vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ. Sรบฤasลฅou pripravovanej trate Pรบchov โ€“ ลฝilina (I. etapa) je aj tunel Diel sย dฤบลพkou 1ย 081,7ย m aย tunel Milochov sย dฤบลพkou 1ย 861 m.

Dฤบลพka plรกnovanej trate je asi 8,302ย km so zaฤiatkom vย mieste napojenia na predchรกdzajรบcu stavbu Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov. Navrhovanรก traลฅ vedie vย I. etape aลพ po ลพelezniฤnรบ stanicu Povaลพskรก Teplรก aย nรกsledne vย II. etape sa konฤรญ vย ลพelezniฤnej stanici ลฝilina. Stavba sa nachรกdza vย Trenฤianskom aย ลฝilinskom kraji. รšzemie je sรบฤasลฅou hlavnej rozvojovej osi Slovenskej republiky, ktorou prebiehajรบ nadradenรฉ koridory dopravnej aย technickej infraลกtruktรบry nadregionรกlneho vรฝznamu. Predmetnรฝ รบsek je sรบฤasลฅou dopravnรฉho koridoru V (รบsek vetvy Aย Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ ฤŒierna nad Tisou). Generรกlnym projektantom plรกnovanej stavby je spoloฤnosลฅ REMING Consult, a. s., Bratislava, projektantom tunelov je spoloฤnosลฅ BASLER & HOFMANN Slovakia, s. r. o., Bratislava.

Traลฅovรฝ รบsek Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica
Vย sรบฤasnosti prevรกdzkovanรฝ traลฅovรฝ รบsek sa rieลกil ako dvojkoฤพajnรฝ, elektrifikovanรฝ jednosmernou trakฤnou sรบstavou. Prevรกdzka na trati je pravostrannรก sย moลพnosลฅou jazdy po oboch traลฅovรฝch koฤพajach obojsmerne, sย traลฅovou rรฝchlosลฅou do 100ย km/h, sย mnoลพstvom miestnych obmedzenรญ. Smerovรฉ vedenie trasy je typicky รบdolnรฉ. Trasa kopรญruje รบdolie, vodnรฝ tok rieky Vรกh aย brehy Nosickej priehrady. ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok mรก tvar R65 na betรณnovรฝch podvaloch, osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 4,1 aลพ 4,15ย m sย miestnymi vรฝnimkami. Charakter aย parametre jestvujรบcej trate nevyhovujรบ sรบฤasnรฝm eurรณpskym poลพiadavkรกm.

Hlavnรฝm cieฤพom novonavrhovanej stavby je modernizรกcia technickej infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej trate na dosiahnutie eurรณpskych parametrov podฤพa medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC, AGTC. Snahou Eurรณpskej รบnie je zjednotiลฅ celรฝ ลพelezniฤnรฝ systรฉm, harmonizovaลฅ kvalitatรญvne ukazovatele, zรกkonodarnรฉ opatrenia aย zvyลกovaลฅ vรฝkonnosลฅ ลพeleznรญc vo vลกetkรฝch eurรณpskych aย susediacich ลกtรกtoch.

Vรฝhฤพadovรฉ zaฤlenenie tratรญ ลฝSR do vybranรฝch eurรณpskych koridorov znamenรก pre Slovenskรบ republiku sรบฤasne podiel na diaฤพkovej medziลกtรกtnej tranzitnej doprave, aย tรฝm aj nรกslednรฉ pozitรญvne komerฤnรฉ vplyvy. Vรฝhodou je prijateฤพnรก energetickรก nรกroฤnosลฅ ลพelezniฤnej dopravy aย nรญzke ekologickรฉ zaลฅaลพenie รบzemia vย porovnanรญ sย ostatnรฝmi druhmi dopravy na รบzemรญ Slovenska.

Toto zaฤlenenie je vลกak podmienenรฉ splnenรญm technickรฝch podmienok aย dosiahnutรญm parametrov tratรญ podฤพa spomรญnanรฝch dohรดd sย prioritnรฝm dรดrazom na rรฝchlosลฅ, komfort aย bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej prepravy. Hlavnรฝmi kritรฉriami predmetnรฉho traลฅovรฉho รบseku sรบ predovลกetkรฝm zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160ย km/h, priechodnosลฅ vozidiel pre kinematickรฝ obrys UIC C aย UIC GC, รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, priechodnosลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch stavieb pre zaลฅaลพovacรญ vlak triedy T aย UIC-71, prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc podฤพa parametrov Eรš, vylรบฤenie รบrovลˆovรฝch krรญลพenรญ trate, komplexnรก prestavba technologickรฉho vybavenia.

Dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov modernizovanej trate si vyลพiadalo takmer รบplnรบ preloลพku jestvujรบcej trate. Navrhovanรฝ รบsek sa zaฤรญna za ลพst. Pรบchov aย vedie smerom kย Nosickรฉmu kanรกlu vย novej trase. Prekonรกva ho mostnรฝm objektom aย nรกsledne traลฅ vstupuje na ostrov medzi kanรกlom aย riekou Vรกh striedavo na ลพelezniฤnรฝch viaduktoch aย nรกsypoch. Jeho sรบฤasลฅou je aj ลพelezniฤnรก zรกstavka Nosice. Vย pokraฤovanรญ trasa prekonรกva rieku Vรกh aj ลกtรกtnu cestu II/507 mostnรฝm telesom aย vย krรกtkom zรกreze vstupuje do tunela Diel. Za tunelom trasa opรคtovne prekonรกva ลกtรกtnu cestu II/507 aย Nosickรบ priehradu ฤalลกรญm vรฝznamnรฝm mostnรฝm telesom aย vstupuje do pรดvodnej polohy trate, ktorej sรบฤasลฅou je aj novonavrhovanรก zastรกvka Milochov. Za zastรกvkou trasa vstupuje do tunela Milochov aย za nรญm sa opรคtovne vracia do polohy pรดvodnej trate aย smeruje na ลพst. Povaลพskรก Bystrica.

Parametre tunela

Charakteristika tunela Diel
Trasa ลพelezniฤnej trate je situovanรก do รบdolnej nivy rieky Vรกh, priฤom prekรกลพka รบboฤia vrchu Diel (asi 525 m. n. m.) sa prekonรกva tunelom Diel. Vรฝลกka nadloลพia dosahuje hodnoty od 4ย m aลพ do 161 m. Trasa tunela vedie vย smere staniฤenia od zรกpadnรฉho portรกlu (vjazdovรฝ) vย smerovom oblรบku r = 1ย 404,2ย m sย prevรฝลกenรญm koฤพaje p = 119 mm. Nรกsledne vedie prechodnicou, priฤom vรฝchodnรฝ portรกl (vรฝjazdovรฝ) je uลพ vย priamom smere. Vรฝลกkovรฉ vedenie tunela definuje jednosmernรฝ pozdฤบลพny sklon 0,82ย % od zรกpadnรฉho portรกlu (asi 285,3 m. n. m.) vย stรบpanรญ, smerom kย vรฝchodnรฉmu portรกlu (asi 294,3 m. n. m.). รšzemie nad tunelom aย vย jeho okolรญ je prevaลพne zalesnenรฉ. Trasa trate pred zรกpadnรฝm portรกlom tunela Diel mรญลˆa okraj zรกstavby obce Nimnica aย prรญstup kย portรกlu je zabezpeฤenรฝ prรญstupovou komunikรกciou zย hlavnej cesty II/507. Vย portรกlovej oblasti sa nachรกdza vyhradenรก plocha na zloลพky integrovanรฉho zรกchrannรฉho systรฉmu aย pre potreby budรบcej prevรกdzky tunela. Prรญstup kย vรฝchodnรฉmu portรกlu sa takisto zabezpeฤรญ prรญstupovou komunikรกciou zย hlavnej cesty II/507 aย portรกlovรก oblasลฅ je vybavenรก vyhradenou plochou. Vย blรญzkosti tunela sa nachรกdzajรบ existujรบce aย vyuลพรญvanรฉ prรญrodnรฉ lieฤivรฉ zdroje podzemnej vody pre kรบpele Nimnica. Samotnรฝ tunel Diel prechรกdza vnรบtornรฝm kรบpeฤพnรฝm รบzemรญm aย ochrannรฝm pรกsmom II. stupลˆa prรญrodnรฝch lieฤivรฝch zdrojov. Tunelovรก rรบra je rozdelenรก na รบseky budovanรฉ razenรญm aย hฤบbenรญm. Hฤบbenรฉ รบseky sa budujรบ vย otvorenej stavebnej jame na oboch portรกloch, ktorรฉ sa nรกsledne zasypรบ. Povrch zรกsypov sa bude rekultivovaลฅ zatrรกvnenรญm aย vhodnou vรฝsadbou krรญkov aย drevรญn tak, aby sa zachoval charakter prรญrodnรฉho prostredia.

Vzhฤพadom na dฤบลพku tunela aย podmienky horninovรฉho prostredia je vรฝstavba razenej ฤasti tunela navrhovanรก cyklickรฝm spรดsobom, sย pouลพitรญm Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) aย nedeลกtruktรญvneho mechanickรฉho rozpojovania. Dvojplรกลกลฅovรฉ tunelovรฉ ostenie tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie oblรบkovรฉho tvaru. Bezpeฤnosลฅ tunela sa dosiahla radom konลกtrukฤnรฝch aย technologickรฝch opatrenรญ. Na zรกklade poลพiadavky predpisu TSI-INS, TSI-SRT (2008/163/ES) bude tunel Diel vybavenรฝ รบnikovou ลกtรดlลˆou podkovovitรฉho tvaru sย dฤบลพkou asi 309ย m aย prieฤnym prepojenรญm do tunelovej rรบry sย dฤบลพkou pribliลพne 19 m. Smerovรฉ vedenie ลกtรดlne sa navrhlo sรบbeลพne sย tunelovou rรบrou aย vyรบsลฅuje na vรฝchodnom portรกli tunela Diel.

Geologickรฉ aย hydrogeologickรฉ pomery

Masรญv kรณty Diel (528,00ย m n. m.) sa buduje sedimentรกrnymi mezozoickรฝmi horninami dvoch sรบvrstvรญ bradlovรฉho pรกsma โ€“ uhrovskรฉho aย nimnickรฉho. Uhrovskรฉ sรบvrstvie tvoria pieskovce (vย minulosti tieลพ priraฤovanรฉ kย orlovskรฝm) aลพ mikrozlepence vo vรฝraznej prevahe nad jemnozrnnejลกรญmi horninami (slieลˆovcami, siltovcami aย รญlovcami). Naopak, nimnickรฉ sรบvrstvie tvoria najmรค รญlovce, siltovce aย sliene sย podradnejลกรญm zastรบpenรญm pieskovcov. Toto sรบvrstvie sa vย literatรบre spomรญna aj ako sfรฉrosideritovรฉ vrstvy. Obe sรบvrstvia sรบ oddelenรฉ tektonickรฝm kontaktom aย vย uvedenom priestore sa niekoฤพkokrรกt striedajรบ. Generรกlny sklon vrstiev na temer celom รบzemรญ medzi Nimnickรฝmi kรบpeฤพmi aย dedinou Udiฤa je asi 45 aลพ 70ยฐ kย zรกpadu aลพ severozรกpadu, menej kย severoseverovรฝchodu. Typickรฝm fenomรฉnom, ktorรฝ moลพno vย tejto oblasti sledovaลฅ, je tzv. medzivrstevnรก tektonika. Je to dรดsledok tektonickรฝch pohybov sรบvrstvรญ vย bradlovom pรกsme, kde sa pevnejลกie horniny (pieskovce) kฤบzali po vrstvรกch mรคkลกรญch hornรญn โ€“ รญlovcov aย siltovcov. Vrstevnรฉ plochy sรบ teda ฤasto dokonale vyhladenรฉ, lesklรฉ, miestami sย vรฝraznรฝm tektonickรฝm ryhovanรญm (tektonickรฉ zrkadlรก). Okrem spomenutรฝch plรดch vrstevnatosti sa dรก vysledovaลฅ aj niekoฤพko ฤalลกรญch zlomov aย kย nim viazanรฝch systรฉmov puklรญn. Ide predovลกetkรฝm oย systรฉm severovรฝchod โ€“ juhozรกpad aย systรฉm sever โ€“ juh. Spolu sย vrstevnatosลฅou budรบ tieto systรฉmy podmieลˆovaลฅ tvar aย veฤพkosลฅ blokov hornรญn poฤas raziacich prรกc.

Horniny vย trase tunela moลพno vย zmysle STN 73ย 1001 charakterizovaลฅ triedou pevnosti R3 (รญlovce aย siltovce) aลพ triedou R2 (pieskovce). Vย zรณnach tektonickรฉho poruลกenia aย vย zรณne zvetrania nadobรบdajรบ horniny charakter รบlomkovitej aลพ รญlovitej zeminy triedy G5 aลพ F2, extrรฉmne aลพ F6. Tieto zรณny sรบ zรกroveลˆ aj privilegovanรฝmi cestami prรบdenia podzemnej vody.

Povrch รบzemia je pokrytรฝ deluviรกlnymi sedimentmi rozliฤnรฉho zloลพenia โ€“ od รญlov sย รบlomkami, cez kamenito-รญlovitรฉ sutiny aลพ po sutiny kamenitรฉ aย balvanitรฉ. Zeminy moลพno vย priestore oboch portรกlov tunela charakterizovaลฅ ako zosuvnรฉ. Hrรบbka pokryvu dosahuje 3 aลพ 12 m. Do zosuvnรฉho delรบvia sรบ pravdepodobne zahrnutรฉ aj rozvoฤพnenรฉ bloky podloลพnรฝch hornรญn, takลพe bazรกlnu ลกmykovรบ zรณnu moลพno oฤakรกvaลฅ aลพ vย hฤบbke viac ako 15ย m pod terรฉnom. Na overenie tohto predpokladu sa vย oblasti zรกpadnรฉho portรกlu tunela vybudovali monitorovacie zariadenia na sledovanie svahovรฝch pohybov. Oblasลฅ vรฝchodnรฉho portรกlu je pre techniku vย sรบฤasnosti neprรญstupnรก, aย to vzhฤพadom na strmรฉ svahy aย moลพnosลฅ ohrozenia premรกvky na ceste II/507. Tรก vedie vย pรคte svahu pod รบrovลˆou plรกnovanรฉho portรกlu. Budovanie portรกlu si preto vyลพiada okrem stabilizรกcie samotnรฉho svahu aj zriadenie ลกpeciรกlnych ochrannรฝch zariadenรญ.

Zย hฤพadiska budovania portรกlov tunela aย samotnรฉho razenia je jednรฝm zย najvรฝznamnejลกรญch rizรญk vรฝskyt tzv. ลพriedelnej lรญnie prรญrodnรฝch lieฤivรฝch vรดd kรบpeฤพov Nimnica. Tรกto lรญnia nebude priamo zasiahnutรก trasou tunela, siaha od รบpรคtia vrchu Diel na okraji obce Nimnica aลพ do svahov na ฤพavom brehu Vรกhu, zรกpadne od priehradnรฉho mรบra VD Nosice. Vzhฤพadom na obavy zย moลพnรฉho ohrozenia zdrojov prรญrodnรฝch lieฤivรฝch vรดd sa realizoval podrobnรฝ hydrogeologickรฝ prieskum, ktorรฝ nepotvrdil vรฝznamnรฝ vplyv razenia tunela na uvedenรฉ zdroje. Zรกroveลˆ sa vybudoval komplexnรฝ monitorovacรญ systรฉm, ktorรฝ umoลพnรญ vฤas zistiลฅ prรญpadnรฝ negatรญvny dosah razenia tunela aย prijaลฅ tak potrebnรฉ opatrenia na ochranu podzemnรฝch vรดd. Vย trase samotnรฉho tunela sa vzhฤพadom na malรบ akumulaฤnรบ plochu masรญvu Diel neoฤakรกvajรบ vรฝraznejลกie prรญtoky podzemnej vody.


Vzorovรฝ prieฤny rez tunela Diel so spodnou klenbou
1 โ€“ teoretickรฝ vรฝrub, 2 โ€“ primรกrne ostenie (striekanรฝ betรณn), 3 โ€“ geotextรญlia, 4 โ€“ ploลกnรก izolรกcia, 5 โ€“ sekundรกrne ostenie, 6 โ€“ priechodnรฝ prierez , 7 โ€“ poistnรฝ priestor, 8 โ€“ oceฤพovรฉ drลพadlo, 9 โ€“ kรกblovรฝ kanรกl, 10 โ€“ poลพiarny vodovod, 11 โ€“ drenรกลพne potrubie, 12 โ€“ hlavnรฉ odvodnenie tunela, 13 โ€“ odvodnenie pevnej jazdnej drรกhy

Konลกtrukcia tunela Diel
Technickรฉ rieลกenie tunela je navrhovanรฉ tak, aby konลกtrukcia ostenia, izolรกcia, รบnikovรฉ cesty, technologickรฉ vybavenie zย hฤพadiska bezpeฤnosti aย riadenia prevรกdzky zodpovedali poลพiadavkรกm kladenรฝm na tunely vย Eรš aย zรกroveลˆ spฤบลˆali poลพiadavky platnej legislatรญvy SR. Svetlรฝ tunelovรฝ prierez je urฤenรฝ zdruลพenรฝm tunelovรฝm priechodnรฝm prierezom, obojstrannรฝmi รบnikovรฝmi cestami, poistnรฝm priestorom, obojstrannรฝm bezpeฤnostnรฝm priestorom so ลกรญrkou 0,5 m. Vย zmysle predpisu ลฝ11 sa pri nรกvrhu uvaลพoval priechodnรฝ prierez C aย obrys vozidla UIC GC.

Hฤบbenรฉ ฤasti tunela sa vybudujรบ vย otvorenej stavebnej jame. Zรกkladovรฉ ลพelezobetรณnovรฉ dosky hฤบbenรฝch tunelov majรบ navrhnutรบ hrรบbku 850ย mm aย klenba tunela hrรบbku 500 mm. ฤŒelnรก strana portรกlov je zrezanรก pri vรฝchodnom portรกle vย sklone 60ยฐ aย pri zรกpadnom portรกle vย sklone 45ยฐ. Stavebnรฉ jamy sa na oboch portรกloch budรบ hฤบbiลฅ postupne vย jednotlivรฝch stupลˆoch. Zaistenie stien vรฝkopu jรกm sa zabezpeฤรญ sรบstavou ลพelezobetรณnovรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณt DN 1ย 000ย mm vย kombinรกciรญ sย kotevnรฝmi prahmi aย lanovรฝmi kotvami. Odvedenie horninovej vody spoza stabilizรกcie je navrhnutรฉ prostrednรญctvom sรบstavy odvodลˆovacรญch vrtov sย DN 160ย mm aย dฤบลพkou 40 m. Vย mieste ฤelnej steny na razenie tunela je navrhnutรก stupลˆovitรก stabilizรกcia zo striekanรฉho betรณnu vย kombinรกcii sย oceฤพovou sieลฅou, doplnenรก oย kotviace prahy aย lanovรฉ kotvy. Doplnkovรฉ prvky tvoria horninovรฉ klince aย sklolaminรกtovรฉ kotvy vย mieste budรบcich tunelov. Definitรญvnu รบpravu portรกlov budรบ tvoriลฅ obkladovรฉ mรบry pilรณt aย ฤelnรบ stenu vystuลพenรฝ nรกsyp.

Razenie tunelovej rรบry sa uvaลพuje dovrchnรฝm spรดsobom. Konลกtrukcia aย parametre primรกrneho ostenia sa realizujรบ vย zรกvislosti od inลพinierskogeologickรฝch aย hydrogeologickรฝch podmienok. Primรกrne ostenie je na zรกklade statickรฉho vรฝpoฤtu dimenzovanรฉ tak, aby spoฤพahlivo zabezpeฤilo stabilitu vรฝrubu tunela vย ฤase prerozdelenia napรคtรญ vย horninovom masรญve do vybudovania sekundรกrneho โ€“ definitรญvneho ostenia. Zรกkladnรฝm prvkom primรกrneho ostenia je striekanรฝ betรณn vย kombinรกcii so zvรกranou sieลฅou, oceฤพovรฝmi priehradovรฝmi oblรบkmi aย doplnkovรฝmi prvkami vystrojenia. Razenie tunelovej rรบry bude po dฤบลพke rozdelenรฉ horizontรกlnym ฤlenenรญm na kalotu, stupeลˆ aย dno. Definitรญvne sekundรกrne ostenie tunela je navrhnutรฉ zo ลพelezobetรณnu sย hrรบbkou 350ย mm vย klenbe aย 500ย mm vย dne. Vย ostenรญ budรบ zabudovanรฉ chrรกniฤky aย priechodky, ktorรฉ slรบลพia na kรกblovรฉ vedenia napรกjanรฉ zย chodnรญka do stropnรฉho priestoru tunela.

Vย zmysle predpisu ลฝ11 sa vย tunelovej rรบre navrhli bezpeฤnostnรฉ vรฝklenky vo vzรกjomnej vzdialenosti 20 m. Ochranu pred podzemnou vodou zabezpeฤuje hydroizolaฤnรฉ sรบvrstvie osadenรฉ na rozhranรญ primรกrneho aย sekundรกrneho ostenia. Podzemnรฉ vody presakujรบce zย horninovรฉho prostredia vย okolรญ tunelovej rรบry sa budรบ zberaลฅ do perforovanรฉho drenรกลพneho potrubia rubovej drenรกลพe tunela DN 200 mm. Zย tohto potrubia budรบ cez ฤistiace ลกachty prieฤne zvedenรฉ do revรญznych ลกรกcht hlavnej stoky tunela DN 400ย mm, ktorรก je uloลพenรก pod konลกtrukciou pevnej jazdnej drรกhy. Samotnรฉ odvodnenie povrchu pevnej jazdnej drรกhy aย chodnรญkov rieลกi samostatnรก oddelenรก stoka DN 315 mm.

Obojstranne je pod chodnรญkmi umiestnenรฝ multikanรกl na elektrickรฉ rozvody aย nezavodnenรฝ poลพiarny vodovod. Nad nimi je na stenรกch tunela inลกtalovanรฉ vodiace drลพadlo. Konzoly trakฤnรฉho vedenia sรบ ukotvenรฉ vย stropnej ฤasti tunela. Na stenรกch sรบ umiestnenรฉ znaฤky dopravnรฉho, informaฤnรฉho aย รบnikovรฉho znaฤenia. Vetranie tunela je prirodzenรฉ aย podporovanรฉ pรดsobenรญm piestovรฉho efektu prechรกdzajรบcich vlakovรฝch sรบprav. Napรกjanie aย ovlรกdanie tunela zabezpeฤujรบ technologickรฉ centrรกly situovanรฉ vย portรกlovรฝch oblastiach. Zย technologickรฉho aย poลพiarneho hฤพadiska bude tunel vybavenรฝ potrebnรฝmi zariadeniami, ktorรฉ zabezpeฤia poลพadovanรบ รบroveลˆ bezpeฤnosti prevรกdzky ลพeleznice aย tieลพ bezpeฤnosลฅ vย prรญpade poลพiaru vย tuneli.

Zรกver
Vลกeobecne moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe vรฝstavba tunela Diel aย novรฉho รบseku trate prispeje kย skvalitneniu dopravnej infraลกtruktรบry SR, homogenizรกcii ลฅahu Bratislava โ€“ ลฝilina, ako aj kย zaฤleลˆovaniu ลพeleznice do medzinรกrodnรฝch koridorov. Zrรฝchli aย skvalitnรญ kultรบru cestovania aย zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ.

TEXT: Ing.ย Branislav Neuschl, RNDr.ย Mariรกn Kuvik
FOTO: Basler & Hofmann Slovakia

Branislav Neuschl je vedรบci projektu tunela aย pracuje vย spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.

Mariรกn Kuvik pracuje vย oblasti inลพinierskej geolรณgie, vย spoloฤnosti CAD-ECO, a. s.

Literatรบra
1.ย  Sรบhrnnรก technickรก sprรกva stavby. ลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ€“ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160ย km/h,
I. etapa, medzistaniฤnรฝ รบsek Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, Ing.ย Jรกn ล pรกnik.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพnierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie