Modernizรกcia trate Pรบchov โ ลฝilina. Tunel Diel
Vย sรบฤasnosti prebieha na รบzemรญ Slovenskej republiky modernizรกcia aย vรฝstavba vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ. Sรบฤasลฅou pripravovanej trate Pรบchov โ ลฝilina (I. etapa) je aj tunel Diel sย dฤบลพkou 1ย 081,7ย m aย tunel Milochov sย dฤบลพkou 1ย 861 m.
Dฤบลพka plรกnovanej trate je asi 8,302ย km so zaฤiatkom vย mieste napojenia na predchรกdzajรบcu stavbu Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov. Navrhovanรก traลฅ vedie vย I. etape aลพ po ลพelezniฤnรบ stanicu Povaลพskรก Teplรก aย nรกsledne vย II. etape sa konฤรญ vย ลพelezniฤnej stanici ลฝilina. Stavba sa nachรกdza vย Trenฤianskom aย ลฝilinskom kraji. รzemie je sรบฤasลฅou hlavnej rozvojovej osi Slovenskej republiky, ktorou prebiehajรบ nadradenรฉ koridory dopravnej aย technickej infraลกtruktรบry nadregionรกlneho vรฝznamu. Predmetnรฝ รบsek je sรบฤasลฅou dopravnรฉho koridoru V (รบsek vetvy Aย Bratislava โ ลฝilina โ ฤierna nad Tisou). Generรกlnym projektantom plรกnovanej stavby je spoloฤnosลฅ REMING Consult, a. s., Bratislava, projektantom tunelov je spoloฤnosลฅ BASLER & HOFMANN Slovakia, s. r. o., Bratislava.Traลฅovรฝ รบsek Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica
Vย sรบฤasnosti prevรกdzkovanรฝ traลฅovรฝ รบsek sa rieลกil ako dvojkoฤพajnรฝ, elektrifikovanรฝ jednosmernou trakฤnou sรบstavou. Prevรกdzka na trati je pravostrannรก sย moลพnosลฅou jazdy po oboch traลฅovรฝch koฤพajach obojsmerne, sย traลฅovou rรฝchlosลฅou do 100ย km/h, sย mnoลพstvom miestnych obmedzenรญ. Smerovรฉ vedenie trasy je typicky รบdolnรฉ. Trasa kopรญruje รบdolie, vodnรฝ tok rieky Vรกh aย brehy Nosickej priehrady. ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok mรก tvar R65 na betรณnovรฝch podvaloch, osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 4,1 aลพ 4,15ย m sย miestnymi vรฝnimkami. Charakter aย parametre jestvujรบcej trate nevyhovujรบ sรบฤasnรฝm eurรณpskym poลพiadavkรกm.
Hlavnรฝm cieฤพom novonavrhovanej stavby je modernizรกcia technickej infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej trate na dosiahnutie eurรณpskych parametrov podฤพa medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC, AGTC. Snahou Eurรณpskej รบnie je zjednotiลฅ celรฝ ลพelezniฤnรฝ systรฉm, harmonizovaลฅ kvalitatรญvne ukazovatele, zรกkonodarnรฉ opatrenia aย zvyลกovaลฅ vรฝkonnosลฅ ลพeleznรญc vo vลกetkรฝch eurรณpskych aย susediacich ลกtรกtoch.
Vรฝhฤพadovรฉ zaฤlenenie tratรญ ลฝSR do vybranรฝch eurรณpskych koridorov znamenรก pre Slovenskรบ republiku sรบฤasne podiel na diaฤพkovej medziลกtรกtnej tranzitnej doprave, aย tรฝm aj nรกslednรฉ pozitรญvne komerฤnรฉ vplyvy. Vรฝhodou je prijateฤพnรก energetickรก nรกroฤnosลฅ ลพelezniฤnej dopravy aย nรญzke ekologickรฉ zaลฅaลพenie รบzemia vย porovnanรญ sย ostatnรฝmi druhmi dopravy na รบzemรญ Slovenska.
Toto zaฤlenenie je vลกak podmienenรฉ splnenรญm technickรฝch podmienok aย dosiahnutรญm parametrov tratรญ podฤพa spomรญnanรฝch dohรดd sย prioritnรฝm dรดrazom na rรฝchlosลฅ, komfort aย bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej prepravy. Hlavnรฝmi kritรฉriami predmetnรฉho traลฅovรฉho รบseku sรบ predovลกetkรฝm zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160ย km/h, priechodnosลฅ vozidiel pre kinematickรฝ obrys UIC C aย UIC GC, รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, priechodnosลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch stavieb pre zaลฅaลพovacรญ vlak triedy T aย UIC-71, prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc podฤพa parametrov Eร, vylรบฤenie รบrovลovรฝch krรญลพenรญ trate, komplexnรก prestavba technologickรฉho vybavenia.
Dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov modernizovanej trate si vyลพiadalo takmer รบplnรบ preloลพku jestvujรบcej trate. Navrhovanรฝ รบsek sa zaฤรญna za ลพst. Pรบchov aย vedie smerom kย Nosickรฉmu kanรกlu vย novej trase. Prekonรกva ho mostnรฝm objektom aย nรกsledne traลฅ vstupuje na ostrov medzi kanรกlom aย riekou Vรกh striedavo na ลพelezniฤnรฝch viaduktoch aย nรกsypoch. Jeho sรบฤasลฅou je aj ลพelezniฤnรก zรกstavka Nosice. Vย pokraฤovanรญ trasa prekonรกva rieku Vรกh aj ลกtรกtnu cestu II/507 mostnรฝm telesom aย vย krรกtkom zรกreze vstupuje do tunela Diel. Za tunelom trasa opรคtovne prekonรกva ลกtรกtnu cestu II/507 aย Nosickรบ priehradu ฤalลกรญm vรฝznamnรฝm mostnรฝm telesom aย vstupuje do pรดvodnej polohy trate, ktorej sรบฤasลฅou je aj novonavrhovanรก zastรกvka Milochov. Za zastรกvkou trasa vstupuje do tunela Milochov aย za nรญm sa opรคtovne vracia do polohy pรดvodnej trate aย smeruje na ลพst. Povaลพskรก Bystrica.
Parametre tunela
Charakteristika tunela Diel
Trasa ลพelezniฤnej trate je situovanรก do รบdolnej nivy rieky Vรกh, priฤom prekรกลพka รบboฤia vrchu Diel (asi 525 m. n. m.) sa prekonรกva tunelom Diel. Vรฝลกka nadloลพia dosahuje hodnoty od 4ย m aลพ do 161 m. Trasa tunela vedie vย smere staniฤenia od zรกpadnรฉho portรกlu (vjazdovรฝ) vย smerovom oblรบku r = 1ย 404,2ย m sย prevรฝลกenรญm koฤพaje p = 119 mm. Nรกsledne vedie prechodnicou, priฤom vรฝchodnรฝ portรกl (vรฝjazdovรฝ) je uลพ vย priamom smere. Vรฝลกkovรฉ vedenie tunela definuje jednosmernรฝ pozdฤบลพny sklon 0,82ย % od zรกpadnรฉho portรกlu (asi 285,3 m. n. m.) vย stรบpanรญ, smerom kย vรฝchodnรฉmu portรกlu (asi 294,3 m. n. m.). รzemie nad tunelom aย vย jeho okolรญ je prevaลพne zalesnenรฉ. Trasa trate pred zรกpadnรฝm portรกlom tunela Diel mรญลa okraj zรกstavby obce Nimnica aย prรญstup kย portรกlu je zabezpeฤenรฝ prรญstupovou komunikรกciou zย hlavnej cesty II/507. Vย portรกlovej oblasti sa nachรกdza vyhradenรก plocha na zloลพky integrovanรฉho zรกchrannรฉho systรฉmu aย pre potreby budรบcej prevรกdzky tunela. Prรญstup kย vรฝchodnรฉmu portรกlu sa takisto zabezpeฤรญ prรญstupovou komunikรกciou zย hlavnej cesty II/507 aย portรกlovรก oblasลฅ je vybavenรก vyhradenou plochou. Vย blรญzkosti tunela sa nachรกdzajรบ existujรบce aย vyuลพรญvanรฉ prรญrodnรฉ lieฤivรฉ zdroje podzemnej vody pre kรบpele Nimnica. Samotnรฝ tunel Diel prechรกdza vnรบtornรฝm kรบpeฤพnรฝm รบzemรญm aย ochrannรฝm pรกsmom II. stupลa prรญrodnรฝch lieฤivรฝch zdrojov. Tunelovรก rรบra je rozdelenรก na รบseky budovanรฉ razenรญm aย hฤบbenรญm. Hฤบbenรฉ รบseky sa budujรบ vย otvorenej stavebnej jame na oboch portรกloch, ktorรฉ sa nรกsledne zasypรบ. Povrch zรกsypov sa bude rekultivovaลฅ zatrรกvnenรญm aย vhodnou vรฝsadbou krรญkov aย drevรญn tak, aby sa zachoval charakter prรญrodnรฉho prostredia.
Vzhฤพadom na dฤบลพku tunela aย podmienky horninovรฉho prostredia je vรฝstavba razenej ฤasti tunela navrhovanรก cyklickรฝm spรดsobom, sย pouลพitรญm Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) aย nedeลกtruktรญvneho mechanickรฉho rozpojovania. Dvojplรกลกลฅovรฉ tunelovรฉ ostenie tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie oblรบkovรฉho tvaru. Bezpeฤnosลฅ tunela sa dosiahla radom konลกtrukฤnรฝch aย technologickรฝch opatrenรญ. Na zรกklade poลพiadavky predpisu TSI-INS, TSI-SRT (2008/163/ES) bude tunel Diel vybavenรฝ รบnikovou ลกtรดlลou podkovovitรฉho tvaru sย dฤบลพkou asi 309ย m aย prieฤnym prepojenรญm do tunelovej rรบry sย dฤบลพkou pribliลพne 19 m. Smerovรฉ vedenie ลกtรดlne sa navrhlo sรบbeลพne sย tunelovou rรบrou aย vyรบsลฅuje na vรฝchodnom portรกli tunela Diel.
Geologickรฉ aย hydrogeologickรฉ pomery
Masรญv kรณty Diel (528,00ย m n. m.) sa buduje sedimentรกrnymi mezozoickรฝmi horninami dvoch sรบvrstvรญ bradlovรฉho pรกsma โ uhrovskรฉho aย nimnickรฉho. Uhrovskรฉ sรบvrstvie tvoria pieskovce (vย minulosti tieลพ priraฤovanรฉ kย orlovskรฝm) aลพ mikrozlepence vo vรฝraznej prevahe nad jemnozrnnejลกรญmi horninami (slieลovcami, siltovcami aย รญlovcami). Naopak, nimnickรฉ sรบvrstvie tvoria najmรค รญlovce, siltovce aย sliene sย podradnejลกรญm zastรบpenรญm pieskovcov. Toto sรบvrstvie sa vย literatรบre spomรญna aj ako sfรฉrosideritovรฉ vrstvy. Obe sรบvrstvia sรบ oddelenรฉ tektonickรฝm kontaktom aย vย uvedenom priestore sa niekoฤพkokrรกt striedajรบ. Generรกlny sklon vrstiev na temer celom รบzemรญ medzi Nimnickรฝmi kรบpeฤพmi aย dedinou Udiฤa je asi 45 aลพ 70ยฐ kย zรกpadu aลพ severozรกpadu, menej kย severoseverovรฝchodu. Typickรฝm fenomรฉnom, ktorรฝ moลพno vย tejto oblasti sledovaลฅ, je tzv. medzivrstevnรก tektonika. Je to dรดsledok tektonickรฝch pohybov sรบvrstvรญ vย bradlovom pรกsme, kde sa pevnejลกie horniny (pieskovce) kฤบzali po vrstvรกch mรคkลกรญch hornรญn โ รญlovcov aย siltovcov. Vrstevnรฉ plochy sรบ teda ฤasto dokonale vyhladenรฉ, lesklรฉ, miestami sย vรฝraznรฝm tektonickรฝm ryhovanรญm (tektonickรฉ zrkadlรก). Okrem spomenutรฝch plรดch vrstevnatosti sa dรก vysledovaลฅ aj niekoฤพko ฤalลกรญch zlomov aย kย nim viazanรฝch systรฉmov puklรญn. Ide predovลกetkรฝm oย systรฉm severovรฝchod โ juhozรกpad aย systรฉm sever โ juh. Spolu sย vrstevnatosลฅou budรบ tieto systรฉmy podmieลovaลฅ tvar aย veฤพkosลฅ blokov hornรญn poฤas raziacich prรกc.
Horniny vย trase tunela moลพno vย zmysle STN 73ย 1001 charakterizovaลฅ triedou pevnosti R3 (รญlovce aย siltovce) aลพ triedou R2 (pieskovce). Vย zรณnach tektonickรฉho poruลกenia aย vย zรณne zvetrania nadobรบdajรบ horniny charakter รบlomkovitej aลพ รญlovitej zeminy triedy G5 aลพ F2, extrรฉmne aลพ F6. Tieto zรณny sรบ zรกroveล aj privilegovanรฝmi cestami prรบdenia podzemnej vody.
Povrch รบzemia je pokrytรฝ deluviรกlnymi sedimentmi rozliฤnรฉho zloลพenia โ od รญlov sย รบlomkami, cez kamenito-รญlovitรฉ sutiny aลพ po sutiny kamenitรฉ aย balvanitรฉ. Zeminy moลพno vย priestore oboch portรกlov tunela charakterizovaลฅ ako zosuvnรฉ. Hrรบbka pokryvu dosahuje 3 aลพ 12 m. Do zosuvnรฉho delรบvia sรบ pravdepodobne zahrnutรฉ aj rozvoฤพnenรฉ bloky podloลพnรฝch hornรญn, takลพe bazรกlnu ลกmykovรบ zรณnu moลพno oฤakรกvaลฅ aลพ vย hฤบbke viac ako 15ย m pod terรฉnom. Na overenie tohto predpokladu sa vย oblasti zรกpadnรฉho portรกlu tunela vybudovali monitorovacie zariadenia na sledovanie svahovรฝch pohybov. Oblasลฅ vรฝchodnรฉho portรกlu je pre techniku vย sรบฤasnosti neprรญstupnรก, aย to vzhฤพadom na strmรฉ svahy aย moลพnosลฅ ohrozenia premรกvky na ceste II/507. Tรก vedie vย pรคte svahu pod รบrovลou plรกnovanรฉho portรกlu. Budovanie portรกlu si preto vyลพiada okrem stabilizรกcie samotnรฉho svahu aj zriadenie ลกpeciรกlnych ochrannรฝch zariadenรญ.
Zย hฤพadiska budovania portรกlov tunela aย samotnรฉho razenia je jednรฝm zย najvรฝznamnejลกรญch rizรญk vรฝskyt tzv. ลพriedelnej lรญnie prรญrodnรฝch lieฤivรฝch vรดd kรบpeฤพov Nimnica. Tรกto lรญnia nebude priamo zasiahnutรก trasou tunela, siaha od รบpรคtia vrchu Diel na okraji obce Nimnica aลพ do svahov na ฤพavom brehu Vรกhu, zรกpadne od priehradnรฉho mรบra VD Nosice. Vzhฤพadom na obavy zย moลพnรฉho ohrozenia zdrojov prรญrodnรฝch lieฤivรฝch vรดd sa realizoval podrobnรฝ hydrogeologickรฝ prieskum, ktorรฝ nepotvrdil vรฝznamnรฝ vplyv razenia tunela na uvedenรฉ zdroje. Zรกroveล sa vybudoval komplexnรฝ monitorovacรญ systรฉm, ktorรฝ umoลพnรญ vฤas zistiลฅ prรญpadnรฝ negatรญvny dosah razenia tunela aย prijaลฅ tak potrebnรฉ opatrenia na ochranu podzemnรฝch vรดd. Vย trase samotnรฉho tunela sa vzhฤพadom na malรบ akumulaฤnรบ plochu masรญvu Diel neoฤakรกvajรบ vรฝraznejลกie prรญtoky podzemnej vody.
Vzorovรฝ prieฤny rez tunela Diel so spodnou klenbou
1 โ teoretickรฝ vรฝrub, 2 โ primรกrne ostenie (striekanรฝ betรณn), 3 โ geotextรญlia, 4 โ ploลกnรก izolรกcia, 5 โ sekundรกrne ostenie, 6 โ priechodnรฝ prierez , 7 โ poistnรฝ priestor, 8 โ oceฤพovรฉ drลพadlo, 9 โ kรกblovรฝ kanรกl, 10 โ poลพiarny vodovod, 11 โ drenรกลพne potrubie, 12 โ hlavnรฉ odvodnenie tunela, 13 โ odvodnenie pevnej jazdnej drรกhy
Konลกtrukcia tunela Diel
Technickรฉ rieลกenie tunela je navrhovanรฉ tak, aby konลกtrukcia ostenia, izolรกcia, รบnikovรฉ cesty, technologickรฉ vybavenie zย hฤพadiska bezpeฤnosti aย riadenia prevรกdzky zodpovedali poลพiadavkรกm kladenรฝm na tunely vย Eร aย zรกroveล spฤบลali poลพiadavky platnej legislatรญvy SR. Svetlรฝ tunelovรฝ prierez je urฤenรฝ zdruลพenรฝm tunelovรฝm priechodnรฝm prierezom, obojstrannรฝmi รบnikovรฝmi cestami, poistnรฝm priestorom, obojstrannรฝm bezpeฤnostnรฝm priestorom so ลกรญrkou 0,5 m. Vย zmysle predpisu ลฝ11 sa pri nรกvrhu uvaลพoval priechodnรฝ prierez C aย obrys vozidla UIC GC.
Hฤบbenรฉ ฤasti tunela sa vybudujรบ vย otvorenej stavebnej jame. Zรกkladovรฉ ลพelezobetรณnovรฉ dosky hฤบbenรฝch tunelov majรบ navrhnutรบ hrรบbku 850ย mm aย klenba tunela hrรบbku 500 mm. ฤelnรก strana portรกlov je zrezanรก pri vรฝchodnom portรกle vย sklone 60ยฐ aย pri zรกpadnom portรกle vย sklone 45ยฐ. Stavebnรฉ jamy sa na oboch portรกloch budรบ hฤบbiลฅ postupne vย jednotlivรฝch stupลoch. Zaistenie stien vรฝkopu jรกm sa zabezpeฤรญ sรบstavou ลพelezobetรณnovรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณt DN 1ย 000ย mm vย kombinรกciรญ sย kotevnรฝmi prahmi aย lanovรฝmi kotvami. Odvedenie horninovej vody spoza stabilizรกcie je navrhnutรฉ prostrednรญctvom sรบstavy odvodลovacรญch vrtov sย DN 160ย mm aย dฤบลพkou 40 m. Vย mieste ฤelnej steny na razenie tunela je navrhnutรก stupลovitรก stabilizรกcia zo striekanรฉho betรณnu vย kombinรกcii sย oceฤพovou sieลฅou, doplnenรก oย kotviace prahy aย lanovรฉ kotvy. Doplnkovรฉ prvky tvoria horninovรฉ klince aย sklolaminรกtovรฉ kotvy vย mieste budรบcich tunelov. Definitรญvnu รบpravu portรกlov budรบ tvoriลฅ obkladovรฉ mรบry pilรณt aย ฤelnรบ stenu vystuลพenรฝ nรกsyp.
Razenie tunelovej rรบry sa uvaลพuje dovrchnรฝm spรดsobom. Konลกtrukcia aย parametre primรกrneho ostenia sa realizujรบ vย zรกvislosti od inลพinierskogeologickรฝch aย hydrogeologickรฝch podmienok. Primรกrne ostenie je na zรกklade statickรฉho vรฝpoฤtu dimenzovanรฉ tak, aby spoฤพahlivo zabezpeฤilo stabilitu vรฝrubu tunela vย ฤase prerozdelenia napรคtรญ vย horninovom masรญve do vybudovania sekundรกrneho โ definitรญvneho ostenia. Zรกkladnรฝm prvkom primรกrneho ostenia je striekanรฝ betรณn vย kombinรกcii so zvรกranou sieลฅou, oceฤพovรฝmi priehradovรฝmi oblรบkmi aย doplnkovรฝmi prvkami vystrojenia. Razenie tunelovej rรบry bude po dฤบลพke rozdelenรฉ horizontรกlnym ฤlenenรญm na kalotu, stupeล aย dno. Definitรญvne sekundรกrne ostenie tunela je navrhnutรฉ zo ลพelezobetรณnu sย hrรบbkou 350ย mm vย klenbe aย 500ย mm vย dne. Vย ostenรญ budรบ zabudovanรฉ chrรกniฤky aย priechodky, ktorรฉ slรบลพia na kรกblovรฉ vedenia napรกjanรฉ zย chodnรญka do stropnรฉho priestoru tunela.
Vย zmysle predpisu ลฝ11 sa vย tunelovej rรบre navrhli bezpeฤnostnรฉ vรฝklenky vo vzรกjomnej vzdialenosti 20 m. Ochranu pred podzemnou vodou zabezpeฤuje hydroizolaฤnรฉ sรบvrstvie osadenรฉ na rozhranรญ primรกrneho aย sekundรกrneho ostenia. Podzemnรฉ vody presakujรบce zย horninovรฉho prostredia vย okolรญ tunelovej rรบry sa budรบ zberaลฅ do perforovanรฉho drenรกลพneho potrubia rubovej drenรกลพe tunela DN 200 mm. Zย tohto potrubia budรบ cez ฤistiace ลกachty prieฤne zvedenรฉ do revรญznych ลกรกcht hlavnej stoky tunela DN 400ย mm, ktorรก je uloลพenรก pod konลกtrukciou pevnej jazdnej drรกhy. Samotnรฉ odvodnenie povrchu pevnej jazdnej drรกhy aย chodnรญkov rieลกi samostatnรก oddelenรก stoka DN 315 mm.
Obojstranne je pod chodnรญkmi umiestnenรฝ multikanรกl na elektrickรฉ rozvody aย nezavodnenรฝ poลพiarny vodovod. Nad nimi je na stenรกch tunela inลกtalovanรฉ vodiace drลพadlo. Konzoly trakฤnรฉho vedenia sรบ ukotvenรฉ vย stropnej ฤasti tunela. Na stenรกch sรบ umiestnenรฉ znaฤky dopravnรฉho, informaฤnรฉho aย รบnikovรฉho znaฤenia. Vetranie tunela je prirodzenรฉ aย podporovanรฉ pรดsobenรญm piestovรฉho efektu prechรกdzajรบcich vlakovรฝch sรบprav. Napรกjanie aย ovlรกdanie tunela zabezpeฤujรบ technologickรฉ centrรกly situovanรฉ vย portรกlovรฝch oblastiach. Zย technologickรฉho aย poลพiarneho hฤพadiska bude tunel vybavenรฝ potrebnรฝmi zariadeniami, ktorรฉ zabezpeฤia poลพadovanรบ รบroveล bezpeฤnosti prevรกdzky ลพeleznice aย tieลพ bezpeฤnosลฅ vย prรญpade poลพiaru vย tuneli.
Zรกver
Vลกeobecne moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe vรฝstavba tunela Diel aย novรฉho รบseku trate prispeje kย skvalitneniu dopravnej infraลกtruktรบry SR, homogenizรกcii ลฅahu Bratislava โ ลฝilina, ako aj kย zaฤleลovaniu ลพeleznice do medzinรกrodnรฝch koridorov. Zrรฝchli aย skvalitnรญ kultรบru cestovania aย zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ.
TEXT: Ing.ย Branislav Neuschl, RNDr.ย Mariรกn Kuvik
FOTO: Basler & Hofmann Slovakia
Branislav Neuschl je vedรบci projektu tunela aย pracuje vย spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
Mariรกn Kuvik pracuje vย oblasti inลพinierskej geolรณgie, vย spoloฤnosti CAD-ECO, a. s.
Literatรบra
1.ย Sรบhrnnรก technickรก sprรกva stavby. ลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160ย km/h,
I. etapa, medzistaniฤnรฝ รบsek Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, Ing.ย Jรกn ล pรกnik.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพnierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.