Modernizรกcia UTO tunela Branisko
Tunel Branisko, ktorรฝ bol uvedenรฝ do prevรกdzky vย roku 2003, je sย celkovou dฤบลพkou 4 975 m najdlhลกรญm slovenskรฝm tunelom. Nachรกdza sa na diaฤพnici D1 vย รบseku medzi obcami Behรกrovce aย Friฤovce. Predstavuje jednorรบrovรฝ tunel sย obojsmernou prevรกdzkou sย priemernou dennou intenzitou pribliลพne 12 800 รกut. Zaradenรฝ je do kategรณrie E.
Veฤพkou rekonลกtrukciou preลกiel tunel na jar vย roku 2012, keฤ bol uzavretรฝ zย dรดvodu opravy ลกtrbinovej kanalizรกcie aย odsรกvacรญch ventilรกtorov aย prebehli vย ลom komplexnรฉ skรบลกky technolรณgiรญ aย vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia.
Vย roku 2020 sa po 18 rokoch nepretrลพitej prevรกdzky uskutoฤnila modernizรกcia UTO (uzatvorenรฝ televรญzny okruh), keฤลพe systรฉm ako celok uลพ niekoฤพkonรกsobne presahoval nielen svoju morรกlnu, ale aj fyzickรบ ลพivotnosลฅ.
Celรฉ dielo sa realizovalo od 1. 7. 2020 do 31. 10. 2021 rozdelenรญm na etapy vย rรกmci pravidelnรฝch odstรกvok tunela tak, aby nedochรกdzalo kย mimoriadnym odstรกvkam sย nรกslednรฝm dosahom na znรญลพenรบ kvalitu prepravy na ลกirokรบ verejnosลฅ.
Analรฝza stavu aย prรญprava projektu
Pred samotnou prรญpravou projektu sa vyhotovila analรฝza, zย ktorej vyplynuli dรดleลพitรฉ poznatky. Potvrdilo sa, ลพe technolรณgia vย tuneli bola zastaranรก aย umiestnenie kamier vย tunelovej rรบre bolo uลพ vzhฤพadom na sรบฤasnรฉ technickรฉ podmienky aย normy nevhodnรฉ.
Kamery boli len vo vรฝลกke 3,8 m aย na boฤnom ostenรญ tunela. Sรบฤasnรฉ normy pri tomto type tunelov odporรบฤajรบ inลกtalรกciu kamier sย AID (automatickรก detekcia incidentov) do stredu vozovky aย ฤo najvyลกลกie.
Na zabezpeฤenie ฤo najhladลกieho priebehu realizรกcie projektu bola potrebnรก dรดkladnรก prรญprava, vย rรกmci ktorej sa uskutoฤnilo niekoฤพko obhliadok aย dostatoฤne dlhรฉ testovanie technolรณgie. To vลกetko bolo nevyhnutnรฉ na analรฝzu moลพnรฝch rizรญk aย nepredvรญdateฤพnรฝch situรกciรญ.
Realizovanรฉ prรกce
Hlavnรฉ prรกce boli realizovanรฉ vย rรกmci troch etรกp tak, ลพe vลพdy poฤas pravidelnรฝch odstรกvok prebehla vรฝmena tretiny kamier, ฤo predstavovalo pribliลพne 40 novรฝch kamier sย AID vย tunelovej rรบre.
Prรญpravnรฉ prรกce prebiehali vลพdy dva mesiace pred kaลพdou odstรกvkou v รบnikovej ลกtรดlni a v rozvodniach, priฤom tieto prรกce nemali vplyv na dopravu. รnikovรก ลกtรดlลa aย ani rozvodne neboli pred modernizรกciou vybavenรฉ prehฤพadovรฝmi kamerami.
V rรกmci modernizรกcie sa v tรฝchto priestoroch inลกtalovalo spolu 100 ks prehฤพadovรฝch kamier na zvรฝลกenie bezpeฤnosti v prรญpade vzniku mimoriadnej udalosti. Najvรคฤลกou vรฝzvou pre technikov bolo umiestnenie kamier, keฤลพe vย tuneli nie je dosยญtatoฤnรฝ priestor.
ฤalลกou veฤพkou vรฝzvou bolo vyuลพitie starej kabelรกลพe, na ktorรบ sa pripรกjala novรก technolรณgia. Nebola ลพiadna ยญistota, ลพe novรก technolรณgia bude fungovaลฅ sprรกvne, no vyuลพitie novej kabelรกลพe nebolo moลพnรฉ ani z finanฤnรฉho, ani z technickรฉho hฤพadiska. Kvรดli lepลกej predstave rozsahu prรกc uvรกdzame prehฤพad pouลพitรฉho nosnรฉho materiรกlu.
Spolu sa pouลพilo 50 km kรกbla na 5-kilometrovรฝ tunel, 240 ks prevodnรญkov, ktorรฉ zabezpeฤili prenos signรกlu po starej kabelรกลพi, 220โฏnovรฝch kamier, 89 ks kamerovรฝch skriniek, 14 910 m nehorฤพavej ochrannej rรบry aย 5โฏ103 m ลพฤพabov zย nehrdzavejรบcej ocele.
Vย rรกmci modernizรกcie sa vybudovalo aj dohฤพadovรฉ pracovisko pre hasiฤov, vฤaka ฤomu sa zlepลกil ich prehฤพad pri mimoriadnych udalostiach na danom รบseku.
Poฤas druhej odstรกvky, keฤ bola naplรกnovanรก stavebnรก ฤasลฅ (vรฝmena ฤasti povrchu vozovky pred zรกpadnรฝm aย vรฝchodnรฝm portรกlom), boli umiestnenรฉ do vozovky indukยญฤnรฉ sluฤky napojenรฉ na kamerovรฝ systรฉm sย ADR na registrรกciu nรกkladnรฝch dopravnรฝch prostriedkov prevรกลพajรบcich nebezpeฤnรฝ tovar.
Samotnรฉ kamery so systรฉmom ADR sa umiestnili na nรกvestnรฉ rezy. Pri prejazde nรกkladnรฉho automobilu s oznaฤenรญm ADR systรฉm zosnรญma oznaฤenie a vyhฤพadรก tabuฤพku ADR s presnรฝm popisom prepravovanej lรกtky. Operรกtor vฤaka tomuto systรฉmu vie v prรญpade zastavenia takรฉhoto vozidla v tuneli identifikovaลฅ moลพnรฉ rizikรก a poskytnรบลฅ informรกciu zรกchrannรฝm zloลพkรกm. Takto zmodernizovanรฝ tunel dokรกลพe naฤalej spฤบลaลฅ eurรณpske ลกtandardy bezpeฤnosti aย znรญลพiลฅ riziko nehodovosti.
TEXT Aย FOTO: kolektรญv DELTECH, a. s.