Modernizácia UTO tunela Branisko
Tunel Branisko, ktorý bol uvedený do prevádzky v roku 2003, je s celkovou dĺžkou 4 975 m najdlhším slovenským tunelom. Nachádza sa na diaľnici D1 v úseku medzi obcami Behárovce a Fričovce. Predstavuje jednorúrový tunel s obojsmernou prevádzkou s priemernou dennou intenzitou približne 12 800 áut. Zaradený je do kategórie E.
Veľkou rekonštrukciou prešiel tunel na jar v roku 2012, keď bol uzavretý z dôvodu opravy štrbinovej kanalizácie a odsávacích ventilátorov a prebehli v ňom komplexné skúšky technológií a vodorovného dopravného značenia.
V roku 2020 sa po 18 rokoch nepretržitej prevádzky uskutočnila modernizácia UTO (uzatvorený televízny okruh), keďže systém ako celok už niekoľkonásobne presahoval nielen svoju morálnu, ale aj fyzickú životnosť.
Celé dielo sa realizovalo od 1. 7. 2020 do 31. 10. 2021 rozdelením na etapy v rámci pravidelných odstávok tunela tak, aby nedochádzalo k mimoriadnym odstávkam s následným dosahom na zníženú kvalitu prepravy na širokú verejnosť.
Analýza stavu a príprava projektu
Pred samotnou prípravou projektu sa vyhotovila analýza, z ktorej vyplynuli dôležité poznatky. Potvrdilo sa, že technológia v tuneli bola zastaraná a umiestnenie kamier v tunelovej rúre bolo už vzhľadom na súčasné technické podmienky a normy nevhodné.
Kamery boli len vo výške 3,8 m a na bočnom ostení tunela. Súčasné normy pri tomto type tunelov odporúčajú inštaláciu kamier s AID (automatická detekcia incidentov) do stredu vozovky a čo najvyššie.
Na zabezpečenie čo najhladšieho priebehu realizácie projektu bola potrebná dôkladná príprava, v rámci ktorej sa uskutočnilo niekoľko obhliadok a dostatočne dlhé testovanie technológie. To všetko bolo nevyhnutné na analýzu možných rizík a nepredvídateľných situácií.
Realizované práce
Hlavné práce boli realizované v rámci troch etáp tak, že vždy počas pravidelných odstávok prebehla výmena tretiny kamier, čo predstavovalo približne 40 nových kamier s AID v tunelovej rúre.
Prípravné práce prebiehali vždy dva mesiace pred každou odstávkou v únikovej štôlni a v rozvodniach, pričom tieto práce nemali vplyv na dopravu. Úniková štôlňa a ani rozvodne neboli pred modernizáciou vybavené prehľadovými kamerami.
V rámci modernizácie sa v týchto priestoroch inštalovalo spolu 100 ks prehľadových kamier na zvýšenie bezpečnosti v prípade vzniku mimoriadnej udalosti. Najväčšou výzvou pre technikov bolo umiestnenie kamier, keďže v tuneli nie je dostatočný priestor.
Ďalšou veľkou výzvou bolo využitie starej kabeláže, na ktorú sa pripájala nová technológia. Nebola žiadna istota, že nová technológia bude fungovať správne, no využitie novej kabeláže nebolo možné ani z finančného, ani z technického hľadiska. Kvôli lepšej predstave rozsahu prác uvádzame prehľad použitého nosného materiálu.
Spolu sa použilo 50 km kábla na 5-kilometrový tunel, 240 ks prevodníkov, ktoré zabezpečili prenos signálu po starej kabeláži, 220 nových kamier, 89 ks kamerových skriniek, 14 910 m nehorľavej ochrannej rúry a 5 103 m žľabov z nehrdzavejúcej ocele.
V rámci modernizácie sa vybudovalo aj dohľadové pracovisko pre hasičov, vďaka čomu sa zlepšil ich prehľad pri mimoriadnych udalostiach na danom úseku.
Počas druhej odstávky, keď bola naplánovaná stavebná časť (výmena časti povrchu vozovky pred západným a východným portálom), boli umiestnené do vozovky indukčné slučky napojené na kamerový systém s ADR na registráciu nákladných dopravných prostriedkov prevážajúcich nebezpečný tovar.
Samotné kamery so systémom ADR sa umiestnili na návestné rezy. Pri prejazde nákladného automobilu s označením ADR systém zosníma označenie a vyhľadá tabuľku ADR s presným popisom prepravovanej látky. Operátor vďaka tomuto systému vie v prípade zastavenia takéhoto vozidla v tuneli identifikovať možné riziká a poskytnúť informáciu záchranným zložkám. Takto zmodernizovaný tunel dokáže naďalej spĺňať európske štandardy bezpečnosti a znížiť riziko nehodovosti.
TEXT A FOTO: kolektív DELTECH, a. s.