image 99734 25 v1
Galรฉria(8)

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina

Partneri sekcie:

ลฝelezniฤnรก stanica (ลฝST) ลฝilina je sรบฤasลฅou dรดleลพitรฉho ลพelezniฤnรฉho dopravnรฉho uzla. Je koneฤnou stanicou trate ฤ. 120 z Bratislavy, trate ฤ. 180 z Koลกรญc, trate ฤ. 127 z ฤŒadce a trate ฤ. 126 z Rajca. V tomto uzle sa stretรกvajรบ koridory s eurรณpskym vรฝznamom, a to ฤ. V na รบseku vetvy A Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ ฤŒierna nad Tisou a ฤ. VI na รบseku ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ Skalitรฉ โ€“ hranica s Poฤพskou republikou.

รšฤel aย dรดvody modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina

Kย modernizรกcii ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina vedรบ dva hlavnรฉ dรดvody. Prvรฝm je potreba odstrรกniลฅ morรกlne zastaranรบ nevyuลพรญvanรบ ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru vย ลฝST ลฝilina, vย ลฝilina โ€“ zriaฤovacia stanica aย vย ลฝST Varรญn. Druhรฝm je fakt, ลพe trate ลฝilina โ€“ ฤŒadca aย Bratislava โ€“ ฤŒierna nad Tisou boli zaradenรฉ medzi tranzitnรฉ medzinรกrodnรฉ koridory na รบzemรญ SR ako sรบฤasลฅ paneurรณpskeho koridoru, predmetnรฉ รบseky vลกak nespฤบลˆajรบ kritรฉriรก modernizovanรฝch tratรญ.

Hlavnรฝm cieฤพom stavby je tak modernizรกcia technickej infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej trate sย cieฤพom dosiahnuลฅ parametre stanovenรฉ dohodami AGC aย AGTC.

Okrem dosiahnutia technickรฝch parametrov podฤพa menovanรฝch dohรดd aย zรกsad je samotnรก modernizรกcia uzla ลฝilina nevyhnutnรฝm medznรญkom pri prechode prevรกdzky na ekonomicky vรฝhodnejลกiu striedavรบ elektrickรบ trakciu sย jednofรกzovรฝm systรฉmom 25ย kV, 50ย Hz.

Vย zรกvรคznom pokyne pre investorskรบ prรญpravu stavby (ลฝSR, januรกr 2010) je tento krok druhรฝm cieฤพom modernizรกcie aย je definovanรฝ ako โ€žuzlovรฉโ€œ prepojenie stavieb ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160km/h, ลฝSR, ลฝilina-Tepliฤka zriaฤovacia stanica, 2. stavba, 2. etapa aย ลฝSR, Modernizรกcia trate ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou.

Obr07
UCS54
UCS55
Obr01
Obr05
Obr06
UCS53

Projektovรก prรญprava stavby

Myลกlienka modernizรกcie uzla ลฝilina dostala reรกlne kontรบry vydanรญm zรกvรคznรฉho pokynu pre investorskรบ prรญpravu stavby zย januรกra 2010. Samotnรก projektovรก prรญprava sa zaฤala vย roku 2012 vypracovanรญm zรกmeru vย zmysle zรกkona NR SR ฤ. 24/2006 Z. z. oย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie vย znenรญ neskorลกรญch predpisov.

Na zรกklade stanovรญsk bolo dลˆa 26. 2. 2013 vydanรฉ rozhodnutie Obvodnรฉho รบradu ลพivotnรฉho prostredia ลฝilina, odboru ลกtรกtnej sprรกvy starostlivosti oย ลพivotnรฉ prostredie, kde sa stanovila potreba posรบdiลฅ vplyvy predmetnej stavby na ลพivotnรฉ prostredie podฤพa uvedenรฉho zรกkona (tzv. Environmental Impact Assessment, proces EIA).

Na zรกklade doruฤenรฝch stanovรญsk jednotlivรฝch dotknutรฝch orgรกnov, verejnosti, ako aj mesta ลฝilina bol stanovenรฝ rozsah posudzovania aย tri varianty, ktorรฉ bolo treba vyhodnotiลฅ vย sprรกve oย hodnotenรญ. Nรกvrhy tรฝchto variantov boli podrobne opรญsanรฉ vย ฤasopise Inลพinierske stavby ฤ. 1/2014. Sprรกva oย hodnotenรญ bola spracovanรก vย zmysle prรญlohy ฤ. 11 zรกkona NR SR ฤ. 24/2006 Z. z. vย jรบli 2013 aย zaoberala sa posรบdenรญm troch variantov stavby.

Na zรกklade jej zรกverov bol odporuฤenรฝ povrchovรฝ variant na rรฝchlosลฅ 120 km/h. Dลˆa 4. 10. 2013 bol spracovanรฝ odbornรฝ posudok kย zรกmeru. Na zรกklade posudku, doruฤenรฝch stanovรญsk aย sprรกvy oย hodnotenรญ vydal Okresnรฝ รบrad ลฝilina, odbor starostlivosti oย ลพivotnรฉ prostredie, zรกvereฤnรฉ stanovisko, vย ktorom sa stotoลพnil sย odporรบฤanรฝm variantom. Vย zรกvereฤnom stanovisku zรกroveลˆ รบrad uloลพil podmienky, ktorรฉ sรบ zรกvรคznรฉ pri ฤalลกรญch stupลˆoch projektu aย treba ich zapracovaลฅ do projektovej dokumentรกcie.

Vย roku 2014 bola vypracovanรก dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie (DรšR), na zรกklade ktorej bolo vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie na predmetnรบ stavbu. To nadobudlo prรกvoplatnosลฅ 22. 6. 2015. Dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie (DSP) bola odovzdanรก objednรกvateฤพovi ลฝSR vย roku 2016.

Inลพinierska ฤinnosลฅ a majetkovรฉ vyrovnanie

Sรบฤasลฅou projektovej prรญpravy tejto stavby je aj inลพinierska ฤinnosลฅ (IฤŒ) aย majetkovoprรกvne vyrovnanie (MPV). To prebieha celรฝ ฤas โ€“ od DรšR aลพ po vydanie aย nadobudnutie prรกvoplatnosti vลกetkรฝch kolaudaฤnรฝch rozhodnutรญ. Pred samotnรฝm zaฤiatkom projektovรฝch prรกc na DSP boli uzavretรฉ zmluvy oย budรบcich zmluvรกch oย prevzatรญ vyvolanรฝch investรญcii sย budรบcimi sprรกvcami stavebnรฝch objektov (SO) aย prevรกdzkovรฝch sรบborov (PS).

Touto formou zmlรบv sa investor, t. j. ลฝSR, vyvaroval problรฉmov zย minulosti, pretoลพe vtedy narรกลพal prรกve na problรฉmy pri odovzdanรญ vybudovanรฝch SO aย PS budรบcim sprรกvcom aย vlastnรญkom. Vย rรกmci MPV sa oslovilo 1โ€ฏ352 vlastnรญkov vย katastrรกlnych รบzemiach ลฝilina, Strรกลพov, Budatรญn, Tepliฤka nad Vรกhom, Mojลก, Gbeฤพany aย Varรญn, ktorรญ boli vyzvanรญ na uzavretie dohody formou kรบpnopredajnรฝch zmlรบv, zmlรบv oย budรบcich zmluvรกch oย zriadenรญ vecnรฉho bremena, zmlรบv oย zriadenรญ vecnรฉho bremena aย nรกjomnรฝch zmlรบv vย prospech investora.

Vย MPV stavby sa vyuลพil ลกtatรบt verejnoprospeลกnej stavby, ktorรฝ umoลพลˆuje postupovaลฅ vย zmysle zรกkona ฤ. 282/2015 Z.ย z. (zรกkon oย vyvlastลˆovanรญ pozemkov aย stavieb aย oย nรบtenom obmedzenรญ vlastnรญckeho prรกva kย nim aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov).

Tento proces by veฤพmi urรฝchlilo, keby vlรกda SR vย ฤase prรญpravy zรกkona ฤ.ย 139/2017 Z. z., ktorรฝm sa menil aย dopฤบลˆal zรกkon ฤ. 669/2007 Z. z. oย jednorazovรฝch mimoriadnych opatreniach vย prรญprave niektorรฝch stavieb diaฤพnic aย ciest pre motorovรฉ vozidlรก aย oย doplnenรญ zรกkona ฤ. 162/1995 Z. z. oย katastri nehnuteฤพnostรญ (katastrรกlny zรกkon) vย znenรญ neskorลกรญch predpisov, myslela aj na stavby drรกhy.

Vย naลกom prรญpade (ako stavebnรญk) postupujeme uลพ pri podรกvanรญ ลพiadosti oย vydanie stavebnรฉho povolenia podฤพa zรกkona ฤ. 50/1976 Zb. vย znenรญ neskorลกรญch predpisov (stavebnรฝ zรกkon), ยง 58, ods. 2, kde musรญme preukรกzaลฅ, ลพe sme vlastnรญkom pozemkov alebo ลพe mรกme kย pozemkom inรฉ prรกvo podฤพa ยง 139 ods. 1 tohto zรกkona, ktorรฉ nรกs oprรกvลˆuje zriadiลฅ na nich poลพadovanรฉ stavby.

Hlavnรฉ prekรกลพky ukonฤenia

Vย sรบฤasnosti patrรญ medzi hlavnรฉ prekรกลพky ukonฤenia MPV prebiehajรบci ROEP (register obnovenej evidencie pozemkov) vย k. รบ. Tepliฤka nad Vรกhom aย zย ฤasovรฉho hฤพadiska najdlhลกรญ aย najkomplikovanejลกรญ proces รบpravy prรกv kย nehnuteฤพnostiam vย prospech investora pri spisovanรญ prรกvnych รบkonov vo forme zmluvy oย prevode sprรกvy majetku ลกtรกtu.

Momentรกlne sa vย rรกmci IฤŒ podรกvajรบ ลพiadosti oย vydanie stavenรฝch povolenรญ aย ohlรกsenia na prรญsluลกnรฝch ลกpecializovanรฝch stavebnรฝch รบradoch. Prรกve pri rieลกenรญ IฤŒ na vydanie stavebnรฉho povolenia mesto ลฝilina nesรบhlasilo sย vydanรญm stavebnรฉho povolenia na stavbu ako celok. Svoj nesรบhlas argumentovalo aktuรกlnym stavom dopravy aย enormnรฝm nรกrastom cestnej dopravy na komunikรกciรกch, ktorรฉ budรบ stavbou modernizรกcie priamo dotknutรฉ.

Zย tohto dรดvodu poลพiadalo vo svojom zรกvรคznom stanovisku zo dลˆa 12. 1. 2017 oย doplnenie funkฤnรฉho trvalรฉho mimoรบrovลˆovรฉho kriลพovania ลพelezniฤnej trate, ktorรฉ bude vย sรบlade sย generelom dopravy mesta ลฝilina aย aktuรกlne platnรฝm รšzemnรฝm plรกnom (รšPN) mesta ลฝilina vrรกtane jeho schvรกlenรฝch zmien aย doplnkov, kde sa uvaลพuje oย mimoรบrovลˆovom prepojenรญ ulรญc Mรกjovรก, Uhoฤพnรก aย ฤฝavobreลพnรก (cesta I/60).

Dรดvodom je รบplnรฉ uzavretie Kysuckej ulice vย ฤasti podjazdu poฤas realizรกcie stavby. Na zรกklade oprรกvnenej poลพiadavky mesta ลฝilina sa dodatoฤne otvorila ฤasลฅ stavby modernizรกcie uzla ลฝilina dodatkom, ktorรฝ rieลกi vybudovanie novรฉho cestnรฉho mimoรบrovลˆovรฉho prepojenia Mรกjovej ulice sย Uhoฤพnou aย nรกsledne sย cestou I/60, ktorรฉ zabezpeฤรญ poฤas realizรกcie stavby modernizรกcie ลพelezniฤnej trate vย uzle ลฝilina mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovanie poฤas uzรกvierky podjazdu na Kysuckej ulici. Toto prepojenie je navrhnutรฉ vย sรบlade sย รšPN, zmenami aย doplnkami mesta ลฝilina. Na zรกklade toho je navrhnutรฉ ako trvalรฉ cestnรฉ prepojenie vrรกtane celej priฤพahlej cestnej infraลกtruktรบry.

Vย novembri 2017 vypracoval projektant oznรกmenie oย zmene navrhovanej ฤinnosti podฤพa prรญlohy 8a kย zรกkonu ฤ. 4/2006 Z. z., kde zapracoval aj zmeny vyvolanรฉ nรกvrhom novรฉho cestnรฉho nadjazdu aย priฤพahlej cestnej infraลกtruktรบry.

Dลˆa 22. 1. 2018 nadobudlo prรกvoplatnosลฅ rozhodnutie vydanรฉ vย zisลฅovacom konanรญ Okresnรฝm รบradom ลฝilina, odborom starostlivosti oย ลพivotnรฉ prostredie, podฤพa ktorรฉho sa objekty stavby modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina nebudรบ posudzovaลฅ podฤพa zรกkona ฤ. 24/2006 Z. z. Vย sรบฤasnosti je na uvedenรฉ zmeny vypracovanรก DรšR aย prebieha รบzemnรฉ konanie.

Projekt modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina

Umiestnenie stavby

Stavba rieลกi modernizรกciu ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina od sลพkm 199,2 trate Pรบchov โ€“ ลฝilina aย od sลพkm 251,1 trate ลฝilina โ€“ ฤŒadca po sลพkm 326,8 trate ลฝilina โ€“ Vrรบtky. Celรก stavba mรก dฤบลพku pribliลพne 14 km vย smere vรฝchod โ€“ zรกpad aย 2,3 km vย smere sever โ€“ juh. Obsahuje ลกtyri jestvujรบce ลพelezniฤnรฉ stanice ลฝilina-zriaฤovacia stanica, ลฝilina-osobnรก stanica, ลฝilina-Tepliฤka aย Varรญn, ktorรฉ sรบ zaฤlenenรฉ do jednรฉho ลพelezniฤnรฉho uzla.

Vย smere zรกpad โ€“ vรฝchod, medzi Strรกลพovom aย lokomotรญvnym depom, prechรกdza trasa cez uลพ nevyuลพรญvanรบ zriaฤovaciu stanicu ลฝilina-zriaฤovacia stanica. ฤŽalej vย smere na Koลกice prechรกdza cez รบzemie jestvujรบcej osobnej stanice, pokraฤuje vย pรดvodnej trase dvojkoฤพajnej trate cez ลฝST Varรญn aย konฤรญ sa pred zastรกvkou Streฤno.

Dotรฝka sa aย ฤiastoฤne zasahuje do koฤพajiska novej zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. Vย smere na sever od lokomotรญvneho depa prechรกdza traลฅ cez rieku Vรกh vย trase pรดvodnej ลพelezniฤnej trate okolo Budatรญnskeho hradu, kde sa konฤรญ aย napรกja sa na zmodernizovanรฝ รบsek trate ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou.

ฤŒlenenie stavby

Stavba je organizaฤne rozdelenรก na tzv. ucelenรฉ ฤasti (UฤŒS). Vย stavbe je zahrnutรฝch 180ย PS aย 504 SO, t. j. 684 zรกkladnรฝch prvkov.

UฤŒS 53 Traลฅovรฝ รบsek ลฝilina, Strรกลพov โ€“ Vรกh

UฤŒS 53 zahล•ลˆa celรบ pรดvodnรบ zriaฤovaciu stanicu ลฝilina, koฤพajovรฝ triangel pri lokomotรญvnom depe, รบsek trate na ฤŒadcu vย severnom smere aย celรบ osobnรบ stanicu sย nรกstupiลกลฅami aย podchodmi vo vรฝchodnom smere. Polohovo je vย podstate ohraniฤenรก riekami Vรกh aย Rajฤanka. Po odstrรกnenรญ uลพ nevyuลพรญvanรฉho koฤพajiska starej zriaฤovacej stanice sa vย tomto รบzemรญ vybuduje novรก zastรกvka ลฝilina-predmestie.

Zรกsadnรฝmi objektmi ลฝSR sรบ ลพelezniฤnรฉ mosty cez rieky Vรกh aย Rajฤanka aย ponad Kysuckรบ cestu. Menลกie mostnรฉ stavby predstavujรบ podchody pre cestujรบcich. Vย UฤŒS 53 je navrhnutรก aj rekonลกtrukcia ลฝST ลฝilina sย prestavbou nรกstupรญลกลฅ, vybudovanรญm novรฉho podchodu pre cestujรบcich aย budova pracoviska urฤenรฉho na riadenie dopravy.

Vย neposlednom rade sรบ to aj objekty ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย spodku, trakฤnรฉho vedenia, energetiky, zabezpeฤovacรญch aย oznamovacรญch zariadenรญ. Vย predmetnej UฤŒS sรบ navrhnutรฉ aj objekty, ktorรฉ nebudรบ po realizรกcii vย sprรกve ลฝSR. Ide hlavne oย podchody pre peลกรญch aย cyklistov, cestnรฉ nadjazdy aย cestnรฉ komunikรกcie.

Celkovรก situรกcia UฤŒS 53

Celkovรก situรกcia UฤŒS 53

UฤŒS 54 Traลฅovรฝ รบsek Vรกh โ€“ Odboฤka aย zastรกvka Varรญn

Ide oย dvojkoฤพajnรฝ priamy รบsek trate od rieky Vรกh po sรบฤasnรบ ลฝST Varรญn. Medzistaniฤnรฝ รบsek vedie na celej svojej dฤบลพke pozdฤบลพ novej zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. Vย medzistaniฤnom รบseku sa nachรกdza vรฝhybลˆa Vรกh (odboฤka), pomocou ktorej je do hlavnej trate zapojenรก vchodovรก, odchodovรก aย tranzitnรก skupina koฤพajรญ vrรกtane vleฤky KIA Motors Slovakia, s. r. o. Sรบฤasลฅou UฤŒS je aj vybudovanie novรฉho cestnรฉho nadjazdu, priฤพahlรฝch komunikรกciรญ aย podchodu pre verejnosลฅ.

Celkovรก situรกcia UฤŒS 54

Celkovรก situรกcia UฤŒS 54

UฤŒS 55 Traลฅovรฝ รบsek Odboฤka aย zastรกvka Varรญn โ€“ Streฤno

UฤŒS 55 zahล•ลˆa jestvujรบcu ลฝST Varรญn aย krรกtky priฤพahlรฝ รบsek trate vย smere do Vrรบtok. Vย rรกmci modernizรกcie dรดjde kย rekonลกtrukcii pรดvodnej stanice na zastรกvku aย odboฤku, kde sa zriadi odboฤka do vchodovej aย tranzitnej skupiny koฤพajรญ zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. UฤŒS zahล•ลˆa aj odboฤku Potok zย vรฝchodnej strany (od Vrรบtok) sรบฤasnej ลฝST Varรญn.

Celkovรก situรกcia UฤŒS 55

Celkovรก situรกcia UฤŒS 55

UฤŒS 56 Dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka

Tรกto UฤŒS obsahuje doplnenie prevรกdzok aย objektov sรบvisiacich sย prestavbou infraลกtruktรบry vย UฤŒS 53, aย to presunutie miesta verejnej vyklรกdky aย naklรกdky (VNVK) do zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka spoloฤne sย รบpravou aย vรฝstavbou vลกetkรฝch potrebnรฝch technolรณgiรญ aย รบprav existujรบcich zariadenรญ vย mieste budรบceho strediska VNVK pri tranzitnej skupine koฤพajรญ.

UฤŒS 93 aลพ UฤŒS 99

Ide o:
UฤŒS 96 รšpravy infraลกtruktรบry vย รบseku ลฝilina-Tepliฤka sรบvisiace sย vรฝstavbou TNS ลฝilina,
UฤŒS 97 Zmena trakcie na STTS 25 kV vย รบseku Pรบchov โ€“ ลฝilina,
UฤŒS 98 Zmena trakcie na STTS 25 kV vย รบseku ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou,
UฤŒS 99 Zmena trakcie na STTS 25 kV vย uzle ลฝilina.

Predmetnรฉ UฤŒS rieลกia zmenu trakฤnej sรบstavy. Vย zรกvรคznom pokyne pre investorskรบ prรญpravu stavby uzla ลฝilina mรก stavba dva ciele โ€“ prvรฝm je modernizรกcia aย vytvorenie podmienok na prevรกdzkovanie uzla systรฉmom 25 kV, druhรฝm cieฤพom je prevรกdzkovanie celรฉho zmodernizovanรฉho uzla systรฉmom 25 kV vย zmysle nariadenia GR ลฝSR zย roku 2005 oย zmene trakcie na V. koridore.

Nรกvrh postupnej zmeny vychรกdza zo ลฝST Pรบchov. รšsek trate Pรบchov โ€“ ลฝilina (mimo) bude po zmodernizovanรญ celรฉho รบseku trate, vรฝstavbe tunelov aย ฤalลกรญch potrebnรฝch objektov pripravenรฝ na prevรกdzkovanie striedavou trakciou. Styk jednosmernej aย striedavej trakฤnej sรบstavy je vย sรบฤasnosti na ลพilinskom zhlavรญ ลฝST Pรบchov.

Kย plnohodnotnรฉmu napรกjaniu trate od Pรบchova po ลฝilinu je nevyhnutรฉ vybudovaลฅ trakฤnรบ napรกjaciu stanicu (TNS) vย ลฝiline. Vรฝstavba objektu aย technolรณgia TNS je zahrnutรก vย UฤŒS 99, ktorรก rieลกi prechod na STTS vย uzle ลฝilina.

Pri tvorbe objektovej skladby stavby modernizรกcie trate Pรบchov โ€“ ลฝilina (mimo) sa vychรกdzalo zย predpokladu, ลพe vรฝstavba TNS ลฝilina bude neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou prechodu na STTS na koridore od Bratislavy po ลฝilinu. Vย rรกmci stavby รบseku Pรบchov โ€“ ลฝilina sa vybudovali objekty, ktorรฉ sรบ nevyhnutnรฉ na prevรกdzkovanie trate STTS. Ich pripojenie aย uvedenie do ฤinnosti rieลกi UฤŒS 97, avลกak aลพ po vybudovanรญ TNS vย ลฝiline.

Uvedenie do prevรกdzky je moลพnรฉ vย dvoch etapรกch. Prvรก etapa umoลพnรญ prevรกdzkovanie รบseku od Bratislavy po ลฝilinu (mimo). To bude stav, keฤ bude ลฝilina zmodernizovanรก, ale samotnรฝ uzol bude prevรกdzkovanรฝ JSTS. Tento stav sa vย rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina oznaฤuje ako doฤasnรฝ. Druhรก etapa predpokladรก, ลพe celรฝ uzol ลฝilina bude prevรกdzkovanรฝ STTS. Vย tomto prรญpade je potrebnรฉ realizovaลฅ aj UฤŒS 96, ktorรก rieลกi vplyv striedavej trakcie na netrakฤnรฉ zariadenia vย รบseku medzi Vรกhom aย Varรญnom.

Prechod na trvalรฝ stav je naprojektovanรฝ tak, aby sa zย uzla ลฝilina nevytvoril vรฝbeลพok so striedavou trakciou (vย zmysle cieฤพov nariadenia GR ลฝSR oย zmene trakcie na V. koridore), ale aby vznikol dopravne ucelenรฝ รบsek. Poฤรญta sa sย tรฝm, ลพe nadvรคzujรบci รบsek ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica SR/ฤŒR bude pripravenรฝ na prechod na striedavรบ trakciu.

To znamenรก, ลพe sa vybuduje TNS vย ฤŒadci aย celรฝ รบsek medzi Krรกsnom nad Kysucou aย ฤŒadcou bude pripravenรฝ (zmodernizovanรฝ) na prevรกdzku STTS. Keฤลพe uลพ zmodernizovanรฝ รบsek ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou nie je pripravenรฝ, aby vย jeho blรญzkosti bola prevรกdzkovanรก STTS, treba urobiลฅ รบpravy na zabezpeฤovacom aย oznamovacom zariadenรญ.

To rieลกia objekty UฤŒS 98. Rovnako sรบ vย tejto UฤŒS naprojektovanรฉ objekty, ktorรฉ sรบvisia sย รบpravou trakฤnรฉho vedenia na tomto รบseku pri prechode na STTS od ลฝiliny po ฤŒadcu aย ลกtรกtnu hranicu SR/ฤŒR. Ak nastane stav, ลพe uzol ลฝilina sa stane vรฝbeลพkom so striedavou trakciou aย smer na ฤŒadcu aย Kraฤพovany zostane prevรกdzkovanรฝ JSTS, bude treba vytvoriลฅ objekty na styk dvoch trakฤnรฝch sรบstav โ€“ neutrรกlne polia.

UฤŒS 00 Systรฉm ERTMS

Obsahom tejto UฤŒS je vybudovanie systรฉmu riadenia vlakov (ERTMS), ktorรฝ pozostรกva zo systรฉmu ETCS 2. รบrovne (ETCS L2) aย rรกdiovรฉho systรฉmu GSM-R.

Vรฝznamnรฉ objekty stavby

Zastรกvka ลฝilina-predmestie

Predmetom nรกvrhu bolo vybudovaลฅ novรบ zastรกvku ลฝilina-predmestie. Vย rรกmci modernizรกcie sa vybudujรบ novรฉ nรกstupiลกtia sย dฤบลพkou 180 m. Zastรกvka bude vybavenรก informaฤnรฝm aย rozhlasovรฝm zariadenรญm, sรบฤasลฅou nรกstupรญลกลฅ budรบ prรญstreลกky pre cestujรบcich.

Na prรญstup na nรกstupiลกtia sa vybuduje podchod pre cestujรบcich, ktorรฝ bude spฤบลˆaลฅ poลพiadavky na uลพรญvanie osobami sย obmedzenou schopnosลฅou pohybu aย orientรกcie. Pri zastรกvke je navrhnutรฉ parkovisko aย prรญstreลกok pre bicykle. Napojenie na cestnรบ infraลกtruktรบru bude novou komunikรกciou cestnรฉho nadjazdu zย Bratislavskej ulice.

Vizualizรกcia budovy riadenia dopravy

Vizualizรกcia budovy riadenia dopravy

Most cestnรฉho nadjazdu pri zastรกvke ลฝilina-predmestie

Premostenie je rieลกenรฉ monolitickรฝm predpรคtรฝm doskovรฝm mostom sย premennou vรฝลกkou prierezu od 1,5 m vย poli po 2,3 m nad podperami. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako spojitรฝ trojpoฤพovรฝ nosnรญk sย maximรกlnym rozpรคtรญm 39 m sย celkovou dฤบลพkou premostenia 100 m. Nosnรก konลกtrukcia bude vย prieฤnom smere doskovรก sย obojstrannรฝmi symetrickรฝmi konzolami.

Tvar nosnej konลกtrukcie reลกpektuje smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ vedenie prevรกdzanej komunikรกcie MO 8/40. Spodnรบ stavbu budรบ tvoriลฅ dve krajnรฉ ฤlenenรฉ opory prepojenรฉ sย opornรฝmi mรบrmi zย vystuลพenej zeminy aย dva medziฤพahlรฉ piliere. Drieky kruhovรฝch pilierov sย รบloลพnรฝmi hlavicami budรบ votknutรฉ do zรกkladovรฝch pรคtiek. Nosnรก konลกtrukcia sa uloลพรญ na spodnรบ stavbu pomocou hrncovรฝch loลพรญsk. Zaloลพenie spodnej stavby bude hlbinnรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.

Pohฤพad na pylรณn cestnรฉho nadjazdu ponad ลฝST ลฝilina

Pohฤพad na pylรณn cestnรฉho nadjazdu ponad ลฝST ลฝilina

Rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฝch mostov cez Vรกh pri Budatรญne

Nรกvrh rieลกi rekonลกtrukciu ลพelezniฤnรฝch mostov, ktorรฉ slรบลพia na premostenie ลพelezniฤnej trate ponad rieku Vรกh. Rekonลกtrukcia sa zrealizuje vรฝmenou existujรบcich mostov za รบplnรฉ novรฉ mostnรฉ konลกtrukcie osadenรฉ na novรบ spodnรบ stavbu. Novรฉ premostenie je navrhovanรฉ pomocou dvoch samostatnรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ pod kaลพdou koฤพajou.

Zo statickรฉho hฤพadiska je konลกtrukcia oboch mostnรฝch konลกtrukciรญ navrhnutรก ako spojitรฝ trojpoฤพovรฝ celozvรกranรฝ oceฤพovรฝ trรกmovรฝ most sย rozpรคtiami polรญ 31,5 + 46,2 + 31,5 m. Oceฤพovรก konลกtrukcia je uloลพenรก na hrncovรฝch loลพiskรกch, dฤบลพka konลกtrukcie oboch mostov je 110,8 m. Existujรบce mosty sa zdemontujรบ po ฤastiach vย rรกmci dvoch fรกz spolu sย vybรบranรญm existujรบcej spodnej stavby.

Spodnรบ stavbu budรบ tvoriลฅ dve novรฉ opory spojenรฉ krรญdlami, budovanรฉ vย dvoch fรกzach, aย dva medziฤพahlรฉ piliere vybudovanรฉ vย koryte Vรกhu. Nรกvrh predpokladรก vybudovanie mostov mimo projektovanej polohy na doฤasnรฝch montรกลพnych ploลกinรกch, na finรกlnu pozรญciu budรบ mosty premiestnenรฉ najskรดr prieฤnym aย potom pozdฤบลพnym zรกsunom vย dvoch fรกzach. Sย objektom sรบvisรญ aj nรกvrh lรกvky pre chodcov aย cyklistov.

Lรกvka bude maลฅ svetlรบ ลกรญrku medzi zรกbradlรญm 3,5 m aย bude uloลพenรก na spoloฤnej spodnej stavbe sย objektom mosta. Mรก slรบลพiลฅ verejnosti ako prepojenie cyklistickรฝch trรกs, ktorรฉ vedรบ popri rieke Vรกh. Nosnรบ konลกtrukciu budรบ tvoriลฅ oceฤพovรฉ plnostennรฉ nosnรญky sย hornou ortotropnou mostovkou vystuลพenou pozdฤบลพnymi vรฝstuhami zย plechu aย prieฤnymi vรฝstuhami tvaru obrรกtenรฉho T, cez ktorรฉ prechรกdzajรบ pozdฤบลพne vรฝstuhy. Hlavnรฉ nosnรญky budรบ prieฤne stuลพenรฉ prvkami zย valcovanรฝch oceฤพovรฝch profilov.

Rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho mosta ponad ulicu Kysuckรก

Zย dรดvodu novรฉho smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia ลพelezniฤnej trate bol navrhnutรฝ novรฝ ลพelezniฤnรฝ most sย priebeลพnรฝm koฤพajovรฝm lรดลพkom. Navrhnutรก je spojitรก ลกtvorpoฤพovรก ลพelezobetรณnovรก rรกmovรก konลกtrukcia sย rozpรคtรญm jednotlivรฝch polรญ 6,65 + 9,5 + 9,5 + 6,65 m. Nosnรก konลกtrukcia bude zaloลพenรก na mikropilรณtach.

Zย dรดvodu konลกtrukฤnej hrรบbky bolo nevyhnutnรฉ navrhnรบลฅ รบpravu nivelety cestnej komunikรกcie, preto sa bude rekonลกtruovaลฅ aj Kysuckรก ulica sย priฤพahlรฝmi kriลพovatkami. Sรบฤasne sa upravia jazdnรฉ pruhy tejto komunikรกcie.

ลฝST ลฝilina

Vย ลฝST ลฝilina je navrhnutรก komplexnรก rekonลกtrukcia koฤพajรญ sย nรกvrhom poลพadovanรฝch uลพitoฤnรฝch dฤบลพok aย poฤtom koฤพajรญ. Celkovo sa vย ลฝST vybuduje jedno krajnรฉ aย pรคลฅ obojstrannรฝch nรกstupรญลกลฅ, ku ktorรฝm bude zabezpeฤenรฝ aj prรญstup osรดb sย obmedzenou schopnosลฅou pohybu aย orientรกcie, aย to novรฝmi vรฝลฅahmi aย รบpravami prรญstupovรฝch komunikรกciรญ pre cestujรบcich.

Nรกstupiลกtia budรบ zastreลกenรฉ, vybavenรฉ informaฤnรฝm aย rozhlasovรฝm zariadenรญm aย kamerovรฝm systรฉmom. Prรญstup na nรกstupiลกtia zostane aj existujรบcim podchodom zย Nรกrodnej ulice, ktorรฝ sa predฤบลพi popod koฤพajisko aลพ za Uhoฤพnรบ ulicu aย bude slรบลพiลฅ aj verejnosti. Vย rรกmci ลฝST ลฝilina je navrhnutรก budova riadenia dopravy, ktorรก bude slรบลพiลฅ aj ako vstup pre cestujรบcich kย novรฉmu podchodu sย prรญstupom na nรกstupiลกtia vrรกtane vรฝลฅahov. Na danรฝ รบฤel sa pristavia aย ฤiastoฤne zrekonลกtruuje existujรบca staniฤnรก budova.

Existujรบca prรญstavba kย ลพelezniฤnej stanici sa asanuje aย na jej mieste sa vybuduje novรก modernรก trojpodlaลพnรก budova. Do objektu sa bude vchรกdzaลฅ cez novรฝ podchod, do ktorรฉho bude moลพnรฝ vstup zo vลกetkรฝch nรกstupรญลกลฅ. Existujรบci prechod cez objekt do hlavnej vstupnej haly ลฝST ลฝilina sa bude daลฅ vyuลพiลฅ aj zย 1. nรกstupiลกลฅa aย cez samotnรบ budovu.

Vย budรบcnosti sa poฤรญta sย revitalizรกciou samotnej budovy ลฝST ลฝilina, vย rรกmci ktorej sa budรบ rieลกiลฅ ostatnรฉ priestory aย prepojenia na podchod. Sluลพobnรฝ vstup do budovy riadenia dopravy na 2. aย 3. podlaลพรญ bude cez samostatnรฝ vstup zย exteriรฉru.

Vizualizรกcia nรกstupรญลกลฅ vย ลฝST ลฝilina

Vizualizรกcia nรกstupรญลกลฅ v ลฝST ลฝilina

Most cestnรฉho nadjazdu na Ulici 1. mรกja

Predmetom rieลกenia objektu bol nรกvrh novรฉho cestnรฉho nadjazdu, ktorรฝ zabezpeฤรญ premostenie koฤพajiska ลฝST ลฝilina aย ลกtyroch miestnych komunikรกciรญ. Mostnรฝ objekt sa vybuduje na predฤบลพenรญ Ulice 1. mรกja aย zabezpeฤรญ prepojenie รบzemia tejto ulice sย Uhoฤพnou ulicou, nรกsledne sย komunikรกciou I/60 (ฤฝavobreลพnรก ulica). Zakladanie mosta je sย vรฝnimkou pylรณnu navrhnutรฉ hlbinnรฉ, na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.

Pylรณn mosta je navrhnutรฝ na konci nรกstupiลกลฅa ฤ. 2. aย zย dรดvodu stiesnenรฝch zรกkladovรฝch pomerov bude zaloลพenรฝ na mikropilรณtach. Spodnรบ stavbu mosta budรบ tvoriลฅ dve krajnรฉ ลพelezobetรณnovรฉ opory aย medziฤพahlรฉ piliere sย obdฤบลพnikovรฝm prierezom, ktorรฉ sa vย svojej hornej ฤasti budรบ rozลกirovaลฅ na potrebnรบ ลกรญrku na uloลพenie nosnej konลกtrukcie pomocou hrncovรฝch loลพรญsk.

Nosnรบ konลกtrukciu mosta bude tvoriลฅ spojitรฝ dvojtrรกmovรฝ nosnรญk sย konลกtantnou vรฝลกkou 1,8 m zย dodatoฤne predpรคtรฉho monolitickรฉho betรณnu sย rozpรคtiami polรญ 36 + 40 + 75 + 75 +38 + 34 + 32 = 331,5 m. Nosnรก konลกtrukcia bude vย priestore obsluลพnรฝch chodnรญkov polรญ sย dฤบลพkou 75ย m obojstranne zavesenรก pomocou รดsmich pรกrov zรกvesov vย poloharfovom usporiadanรญ.

Nad pilierom P4 sa vybuduje pylรณn vย tvare Vย sย vรฝลกkou 18 m, do ktorรฉho budรบ kotvenรฉ zรกvesy. Drieky pylรณnu budรบ maลฅ obdฤบลพnikovรฝ prierez so zaoblenรฝmi hranami, vย prieฤnom smere mosta budรบ sklonenรฉ od zvislice vย uhle 20ยฐ.

Predฤบลพenie Ulice 1. mรกja novรฝm cestnรฝm nadjazdom (DรšR)

Predฤบลพenie Ulice 1. mรกja novรฝm cestnรฝm nadjazdom (DรšR)

รšprava budovy meniarne na TNS

Existujรบca budova meniarne sa vyuลพije na inลกtalovanie novej technolรณgie pre potreby trakฤnej napรกjacej stanice striedavej trakฤnej sรบstavy 25 kV. Rekonลกtrukcia objektu umoลพnรญ sรบฤasnรบ prevรกdzku jednosmernej aย striedavej napรกjacej sรบstavy na pokrytie potrieb uzla ลฝilina vย zmysle uvaลพovanej koncepcie prechodu na striedavรบ trakฤnรบ sรบstavu. Sรบvisiacou investรญciou je aj vรฝstavba rozvodne 110 kV aย stanoviลกลฅa transformรกtorov.

Most cestnรฉho nadjazdu kย TIP

Mostnรฝ objekt je navrhnutรฝ ako dvojpoฤพovรฝ sย rozpรคtiami polรญ 30 + 30ย m. Na moste je navrhnutรก cestnรก komunikรกcia kategรณrie C9,5/40 aย chodnรญk pre peลกรญch aย cyklistov so ลกรญrkou 2,5 m. Nosnรบ konลกtrukciu mosta budรบ tvoriลฅ predpรคtรฉ tyฤovรฉ prefabrikรกty aย spriahajรบca monolitickรก doska.

Zo statickรฉho hฤพadiska ide oย spojitรบ konลกtrukciu. Hornรก stavba mosta bude uloลพenรก na troch hrncovรฝch loลพiskรกch. Vย mieste piliera je nosnรก konลกtrukcia monoliticky spojenรก sย pilierom, ktorรฝ bude zaloลพenรฝ hฤบbkovo. Spodnรบ stavbu mosta tvoria dve krajnรฉ opory so zavesenรฝmi krรญdlami aย jeden medziฤพahlรฝ pilier.

Opory budรบ umiestnenรฉ na nรกsype vystuลพenom geopรกsmi sย pohฤพadovรฝmi prefabrikovanรฝmi panelmi. Skladajรบ sa zย รบloลพnรฉho prahu, stฤบpov opory, zavesenรฝch krรญdel, zรกkladovรฉho pรกsu aย hฤบbkovรฉho zakladania. Na uloลพenie loลพรญsk aย nosnej konลกtrukcie sa na povrchu รบloลพnรฉho prahu vybetรณnujรบ รบloลพne bloฤky.

Odboฤka aย Zastรกvka Varรญn

Existujรบca ลฝST Varรญn sa prebuduje na zastรกvku. Pri koฤพaji ฤ. 2 sa zriadia novรฉ krajnรฉ nรกstupiลกtia aย pri koฤพaji ฤ. 1 novรฉ ostrovnรฉ jednostrannรฉ nรกstupiลกte sย dฤบลพkou nรกstupiลกtnej hrany 180 m. Kaลพdรฉ nรกstupiลกte bude vybavenรฉ prรญstreลกkom pre cestujรบcich, ktorรฉho sรบฤasลฅou budรบ laviฤky. Zastรกvka bude vybavenรก informaฤnรฝm aย rozhlasovรฝm zariadenรญm.

Predpokladanรก realizรกcia stavby

Vย sรบฤasnosti je naprojektovanรก dokumentรกcia na realizรกciu stavby. Okrem spomenutej inลพinierskej ฤinnosti aย majetkovoprรกvneho vyrovnania prebiehajรบ projektovรฉ prรกce na dokumentรกcii pre vรฝber zhotoviteฤพa aย pripravujรบ sa sรบลฅaลพnรฉ podklady. ลฝSR plรกnujรบ vyhlรกsiลฅ verejnรบ sรบลฅaลพ na zhotoviteฤพa stavby vย druhej polovici roka 2018.

Rozhodujรบce ukazovatele stavby

Celkovรก dฤบลพka koฤพajรญ dotknutรฝch modernizรกciou: 50 144 m
Poฤet vรฝhybiek: 164 ks novรฝch aย 8 ks uลพitรฝch
Poฤet novรฝch nรกstupรญลกลฅ: 5 obojstrannรฝch aย 5 krajnรฝch
Dฤบลพka protihlukovรฝch stien: 11 348 m
Objekty vย rekonลกtrukcii/prestavbe: 8ย ลพelezniฤnรฝch mostov, 4 priepusty, 3ย novรฉ cestnรฉ nadjazdy, 9 podchodov pre cestujรบcich, resp. verejnosลฅ
Zemnรฉ prรกce: vรฝkopy 638 415 m3, nรกsypy 330 642 m3, podkladovรฉ vrstvy 151 590 m3, koฤพajovรฉ lรดลพko 149 325 m3

Harmonogram inลพinierskej ฤinnosti aย majetkovoprรกvneho vyrovnania

Zรกmer: 2012
Proces EIA: 2012 โ€“ 2013
Rozhodnutie EIA: 2013
IฤŒ na รบฤely vydania รšR: 2014 โ€“ 2015
Vydanรฉ prรกvoplatnรฉ รšR: 2015
IฤŒ na รบฤely vydania SP: 2016 โ€“ 2018
Zรกpornรฉ stanovisko mesta ลฝilina: 2016
Rozhodnutie zmeny EIA: 2018
IฤŒ na รบฤely vydania zmeny รšR (UฤŒS 53): 2017 โ€“ 2018
Vydanรฉ prรกvoplatnรฉ รšR (zmena, UฤŒS 53): 2018
IฤŒ na รบฤely vydania SP na zmenu UฤŒS 53: 2018
MPV: 2016 โ€“ 2018
Vydรกvanie prรกvoplatnรฝch SP: 2018
Porealizaฤnรฉ MPV: od 2019

Modernization of Railway Hub ลฝilina

The railway station ลฝilina is aย part of the important railway transport hub. It is the terminal station of electrified track no. 120 from Bratislava, electrified track no. 180 from Koลกice, electrified track no. 127 from ฤŒadca and non-electrified track no. 126 from Rajec.

From the ลฝSR railway network is directly concerns corridors of European importance no. Vย branch Aย in section of Bratislava โ€“ ลฝilina -ฤŒierna na Tisou and the no. VI in section ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ Skalica โ€“ border with Poland.

TEXT: Ing. Martin Vangel, Ing. Jozef Bobรกลˆ aย kolektรญv
FOTO: REMING CONSULT a. s.

Martin Vangel je projektovรฝ manaลพรฉr vย spoloฤnosti REMING CONSULT a. s.
Jozef Bobรกลˆ je zodpovednรฝ za IฤŒ aย MPV vย tejto spoloฤnosti.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrske stavby 1/2018.

Najฤรญtanejลกie