Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad
Galรฉria(5)

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad

Partneri sekcie:

Poลพiadavka modernizรกcie vybranรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ ลฝeleznรญc Slovenskej republiky (ลฝSR) vychรกdza predovลกetkรฝm zย koncepcie eurรณpskych dopravnรฝch koridorov. Tie boli definovanรฉ na II. Paneurรณpskej konferencii ministrov dopravy, ktorรก sa konala vย roku 1994 na Krรฉte. Sรบฤasลฅou koridoru spรกjajรบceho mestรก Terst โ€“ ฤฝubฤพana โ€“ Budapeลกลฅ โ€“ Bratislava โ€“ Uลพhorod โ€“ ฤฝvov je aj slovenskรก vetva V/Aย Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou โ€“ ลกtรกtna hranica Ukrajina. Tento รบsek mรก dฤบลพku 545ย km, ฤo je 14,7โ€‰% celkovej dฤบลพky tratรญ ลฝSR.

Vย rรกmci modernizรกcie dopravnรฉho koridoru V/Aย je รบsek na rozhranรญ Nรญzkych aย Vysokรฝch Tatier veฤพmi nรกroฤnรฝ. ฤŒlenitรฝ terรฉn aย blรญzkosลฅ nรกrodnรฝch parkov TANAP, NAPANT aย รบzemรญ zaradenรฝch do sรบstavy chrรกnenรฝch รบzemรญ ฤlenskรฝch ลกtรกtov Eurรณpskej รบnie โ€“ NATURA 2000 si vyลพadujรบ pouลพitie zloลพitรฝch konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ ลพelezniฤnej trate vย doteraz najvรคฤลกej miere na รบzemรญ Slovenska.

Trasa ลพelezniฤnej trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad mรก dฤบลพku 58,179ย km aย vย rรกmci prรญpravy stavby bola rozdelenรก na tri etapy:
I. etapa โ€“ รบsek Poprad โ€“ Luฤivnรก (9,500ย km),
II. etapa โ€“ รบsek Luฤivnรก โ€“ Krรกฤพova Lehota (33,050ย km),
III. etapa โ€“ รบsek Krรกฤพova Lehota โ€“ Liptovskรฝ Mikulรกลก (15,629ย km).

Technickรฉ rieลกenia aย navrhovanรฉ varianty vedenia trasy boli prekonzultovanรฉ so sprรกvou dotknutรฝch nรกrodnรฝch parkov, pretoลพe existujรบca ลพelezniฤnรก traลฅ na niekoฤพkรฝch miestach kriลพuje ich ochrannรฉ pรกsma. Vย spoluprรกci sย nimi sa navrhli opatrenia na eliminรกciu negatรญvnych vplyvov spรดsobenรฝch vรฝstavbou aย prevรกdzkou modernizovanej ลพelezniฤnej trate. Najzloลพitejลกou ฤasลฅou modernizovanรฉho รบseku stavby je druhรก etapa, ktorรก sa rieลกila vย troch variantoch (modrรฝ vย procese posudzovania zย vรฝberu vypadol). Do rozhodujรบceho vรฝberu sa dostali dva โ€“ tzv. ฤervenรฝ aย zelenรฝ variant.

ฤŒervenรฝ variant

Projekt ฤervenรฉho variantu navrhoval ลพelezniฤnรบ traลฅ dlhรบ 30,021 km. Tรกto trasa je oproti pรดvodnej kratลกia oย 3,029ย km (19,3ย % vย pรดvodnom telese). Vย obci ล trba traลฅ vedie juลพne od pรดvodnej stanice aย prechรกdza cez tunel dlhรฝ 4,12 km. Blรญzko pรดvodnej zastรกvky sa preto navrhuje novรก stanica. ล trba je jednou zย dvoch brรกn do Vysokรฝch Tatier. Aby mesto nestratilo tรบto funkciu, ozubnicovรก drรกha vedรบca do rekreaฤnรฝch oblastรญ Vysokรฝch Tatier sa predฤบลพi do novej stanice po pรดvodnom telese ลพelezniฤnej trate. Vย ฤervenom variante sa navrhuje spolu ลกesลฅ novรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov vย celkovej dฤบลพke 12,50 km. Novรก traลฅ obchรกdza cez tunel aj obec Krรกฤพova Lehota aย za tunelom sa napรกja na existujรบcu traลฅ. Vย oblasti zloลพitรฝch stiesnenรฝch pomerov vย รบdolรญ Bieleho Vรกhu sa modernizovanรก traลฅ rieลกi vybudovanรญm mnoลพstva ลพelezniฤnรฝch estakรกd.

Zelenรฝ variant

Zelenรฝ variant mรก dฤบลพku 30,979ย km, ฤo predstavuje skrรกtenie trate oย 2,071ย km (30,7ย % vย pรดvodnom telese). Aj tento projekt obchรกdza pรดvodnรบ stanicu vย obci ล trba tunelom dlhรฝm 1,79 km. Sย napojenรญm stanice na traลฅ sa poฤรญta prostrednรญctvom odboฤiek pred aย za tunelom. Druhรฝm rieลกenรญm vย rรกmci tohto projektu je vybudovanie novej stanice vย priestore terajลกej zastรกvky aย predฤบลพenie ozubnicovej drรกhy rovnako ako vย ฤervenom variante. Vย rรกmci zelenรฉho variantu sa navrhuje celkom sedem novรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov vย celkovej dฤบลพke 6,27 km.

Zelenรฝ variant prechรกdza existujรบcou ลพelezniฤnou stanicou Krรกฤพova Lehota. To by vลกak vyvolalo rozsiahlejลกie stavebnรฉ prรกce vย รบdolรญ Bieleho Vรกhu, ktorรฉ je zaฤlenenรฉ medzi รบzemia eurรณpskeho vรฝznamu aย na jeho รบzemรญ platรญ 4. stupeลˆ ochrany. Ide najmรค oย ochranu vodnรฉho toku ako jednej zย poslednรฝch lokalรญt vรฝskytu vodnรฉho ลพivoฤรญcha โ€“ mihule ukrajinskej (Eudontomyzon mariae). Zรกroveลˆ je biotopom pre ลพivoฤรญลกne druhy eurรณpskeho vรฝznamu, miestom vรฝskytu kriticky ohrozenรฉho druhu rastliny vลกivec ลพezlovitรฝ (Pedicularis sceptrum-carolinum) aย zastรบpenรญm biotopov eurรณpskeho vรฝznamu โ€“ slatiny sย vysokรฝm obsahom bรกz aย vysokobylinnรฉ spoloฤenstvรก na vlhkรฝch lรบkach.

Modrรฝ variant, sย ktorรฝm sa poฤรญtalo vย prvej etape posudzovania (vย Zรกmere), vลกak prechรกdza รบzemรญm (vย dฤบลพke asi 250ย m), kde sa lรญniovรก ochrana Bieleho Vรกhu rozลกiruje na ลกirลกie alรบvium vodnรฉho toku sย vรฝskytom vzรกcneho biotopu slatรญn (Ra6 โ€“ kรณd NATURA 7230) aย vlhkรฝch lรบk (Lk5 โ€“ kรณd NATURA 6430).

Stavebnรฝmi prรกcami aj prevรกdzkou ลพelezniฤnej trate by boli predmetnรฉ biotopy do znaฤnej miery devastovanรฉ. Investor by podฤพa zรกkona musel uskutoฤniลฅ nรกhradnรฉ revitalizaฤnรฉ opatrenia alebo uhradiลฅ finanฤnรบ nรกhradu vo vรฝลกke spoloฤenskej hodnoty zasiahnutรฉho biotopu. Tieto skutoฤnosti prispeli kย vylรบฤeniu modrรฉho variantu zย ฤalลกieho procesu posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie, aย tรฝm aj kย vylรบฤeniu zย ฤalลกรญch projektovรฝch prรกc stavby.

Vรฝber variantu

Vย procese posudzovania jednotlivรฝch variantov sa zohฤพadลˆovali vplyvy na chrรกnenรฉ ฤasti prรญrody, vplyvy na celkovรฉ ลพivotnรฉ prostredie dotknutรฝch obyvateฤพov, prevรกdzkovo-realizaฤnรฉ hฤพadisko, ekonomickรฉ aย sociรกlne vplyvy, celkovรฉ nรกklady jednotlivรฝch variantov aย stanoviskรก dotknutรฝch orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy, samosprรกvy, organizรกciรญ aย obฤanov. Po zohฤพadnenรญ vลกetkรฝch tรฝchto faktorov sa ako optimรกlne rieลกenie vybral ฤervenรฝ variant, ktorรฝ ponรบkal zabezpeฤenie traลฅovej rรฝchlosti 160ย km/h vย celom รบseku, niลพลกie prevรกdzkovรฉ nรกklady, zรกroveลˆ bol vย menลกej kolรญzii so zรกujmami ochrany prรญrody. Veฤพkou vรฝhodou tohto variantu je aj to, ลพe pรดvodnรก traลฅ mรดลพe byลฅ poฤas celej vรฝstavby tunelov aย novรฝch รบsekov trate vย prevรกdzke.

Miesta najฤastejลกรญch kolรญziรญ so zverou
Vรฝskumom vย ล kรณtsku sa zistilo, ลพe najฤastejลกie dochรกdza ku kolรญziรกm ลพivoฤรญchov sย vlakmi aย automobilmi vย miestach kriลพovania alebo priblรญลพenia sa kย migraฤnรฝm koridorom. Najvyลกลกia frekvencia nehรดd je vย รบsekoch ciest prechรกdzajรบcich lesnรฝmi komplexmi alebo pozdฤบลพ lesa โ€“ aลพ 90ย % nehรดd pri srnฤej zveri aย 75ย % pri jelenej zveri. ลฝelezniฤnรก traลฅ vedenรก vย รบseku kriลพovania migraฤnรฉho koridoru lesnรฝm komplexom, resp. jeho okrajom, vรฝrazne zvyลกuje riziko stretu so zverou.

Bariรฉrovรฝ efekt dopravnรฝch koridorov

ฤŽalลกรญm okruhom problรฉmov, ktorรฉ so sebou prinรกลกa modernizรกcia ลพelezniฤnej trate na rozhranรญ Nรญzkych aย Vysokรฝch Tatier, je bariรฉrovรฝ efekt. Stรกle hustnรบca sieลฅ diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ, doplnenรก oย ลพelezniฤnรฉ koridory, postupne vytvรกra zย pรดvodne sรบvislej prechodnej krajiny systรฉm vzรกjomne izolovanรฝch โ€žostrovovโ€œ, ktorรฝch populรกcie ohrozuje sรบbor vplyvov nรกsledkom fragmentรกcie proยญstredia, oznaฤovanej ako ostrovnรฝ efekt. Malรฉ izolovanรฉ populรกcie sa zloลพito vyrovnรกvajรบ sย prirodzenรฝmi vรฝkyvmi poฤetnosti (vyvolanรฝmi napr. oscilรกciou klรญmy, ลพivelnรฝmi pohromami, epidรฉmiami aย pod.).

Vย dlhodobej perspektรญve sa mรดลพe prejaviลฅ iย nedostatoฤnรก genetickรก rozmanitosลฅ izolovanรฝch populรกciรญ (riziko prรญbuzenskรฉho krรญลพenia). Bariรฉrovรฝ efekt mรก teda vรกลพne ekologickรฉ dรดsledky, vyvolรกva zmenu ลพivoฤรญลกnych spoloฤenstiev, podieฤพa sa na vytvรกranรญ metapopulรกciรญ, zniลพuje biologickรบ diverzitu aย zvyลกuje riziko vymretia ohrozenรฝch druhov. Tieto negatรญvne vplyvy pรดsobia vo vรคฤลกej miere pri diaฤพniciach, ktorรฉ sรบ vรฝraznou aย ลฅaลพko prekonateฤพnou prekรกลพkou. Modernizovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ vลกak zvyลกovanรญm frekvencie prejazdov vlakov aย zvรฝลกenรญm prejazdovej rรฝchlosti zvyลกuje pรดsobenie bariรฉrovรฉho efektu aย sรบฤasnรฉ zniลพovanie hluฤnosti pri prejazdoch vlakov zรกroveลˆ spรดsobuje nebezpeฤnรฉ priame strety so zverou.

ลฝelezniฤnรก traลฅ je neraz miesto, kde uhynรบ aj chrรกnenรฉ druhy ลพivoฤรญchov. Vฤพavo zrazenรฝ medveฤ a vpravo pozostatky vlka v koฤพajisku nรกjdenรฉ pri obhliadke v lokalite Rรญgeฤพ

Navrhovanรฉ varianty modernizovanej ลพelezniฤnej trate prechรกdzajรบ vรฝznamnรฝm migraฤnรฝm koridorom spรกjajรบcim Vysokรฉ aย Nรญzke Tatry. Pri obhliadke trate, ktorรก sa vykonala vย zime, sa naลกlo veฤพa chodnรญฤkov vyลกฤพapanรฝch lesnou zverou. Tie dokazujรบ frekventovanรฉ vyuลพรญvanie migraฤnรฉho koridoru. Vย koฤพajisku bolo dokoca objavenรฉ mล•tve telo vlka vย pokroฤilom ลกtรกdiu rozkladu.

Na zรกklade tรฝchto skutoฤnostรญ aย poลพiadaviek ลกtรกtnej ochrany prรญrody sa vย dotknutom รบseku navrhli tri nadchody pre zver. Ich umiestnenie sa urฤilo terรฉnnym prieskumom, ktorรฉho sa zรบฤastnili aj zรกstupcovia Sprรกvy TANAP aย NAPANT.

Nรกvrh ekomostov

ล รญrka nadchodov (najmรค ekologickรฝch mostov) zรกvisรญ od cieฤพovรฝch druhov migrujรบcich ลพivoฤรญchov aย je kritickou hodnotou pre skutoฤnรฉ vyuลพรญvanie ลพivoฤรญchmi na migrรกciu. Cieฤพovรฉ druhy, pre ktorรฉ sa koridory vybudujรบ, sรบ: medveฤ hnedรฝ (Ursus arctos), jazvec lesnรฝ (Meles meles), vydra rieฤna (Lutra lutra), lรญลกka hrdzavรก (Vulpes vulpes), vlk dravรฝ (Canis lupus), rys ostrovid (Lynx lynx), maฤka divรก (Felis silvestris), diviak lesnรฝ (Sus scrofa), srnec hรดrny (Capreolus capreolus), jeleลˆ obyฤajnรฝ (Cervus elaphus) aย los mokraฤovรฝ (Alces alces), ktorรฝ sa na รบzemรญ vyskytuje veฤพmi vzรกcne.

Dobrรฉ vรฝsledky vybudovanรญm ekomostov sa dosiahli napr. vย Holandsku, Francรบzsku aย Nemecku uลพ pri ลกรญrke 50ย m na zaฤiatku aย na konci mostov aย so ลกรญrkou vย strede 8ย aลพ 35 m. รšฤinnejลกie sa vย Holandsku aย Nemecku ukรกzali objekty so ลกรญrkou 50 aลพ 80ย m, pretoลพe niektorรฉ druhy sa do uลพลกรญch priechodov neodvรกลพia vstรบpiลฅ. Minimรกlna ลกรญrka priechodu je 50ย m, optimรกlna ลกรญrka zย hฤพadiska pomerov nรกklady aย รบลพitok je 80 aลพ 120 m.

Medzi Vysokรฝmi aย Nรญzkymi Tatrami sa ako optimรกlna ลกรญrka nadchodu zvolila ลกรญrka 80ย m vย strede mosta. Plรกnovanรฉ ekologickรฉ mosty sรบ navrhnutรฉ ako klenutรฉ, sย montรกลพnou konลกtrukciou zo segmentov. Vย porovnanรญ sย konลกtrukciou klasickรฝch ลพelezobetรณnovรฝch nadchodov je ich realizรกcia finanฤne menej nรกroฤnรก, jednoduchรก aย rรฝchla, bez pouลพitia mokrรฝch procesov. Ich povrch sa zakryje zeminou hrubou 0,5 aลพ 2ย m, ฤo umoลพnรญ rast bylinnej aย krovitej vegetรกcie vrรกtane malรฝch stromov. Pouลพitรก zemina bude maลฅ tie istรฉ vlastnosti ako pรดdny typ vย najbliลพลกom okolรญ stavby. Vysadenรก vegetรกcia bude plynulo prechรกdzaลฅ zย telesa mosta do okolia aย zabezpeฤรญ kryciu ochranu prechรกdzajรบcich ลพivoฤรญchov. Konลกtrukcia aย vegetaฤnรฝ kryt budรบ chrรกniลฅ ลพivoฤรญchy od hluku aย svetiel prechรกdzajรบcich vlakov.

Technickรฉ rieลกenie mosta sย brehovรฝmi lavicami urฤenรฝmi na prechod ลพivoฤรญchov

Podฤพa ยง 6 zรกkona ฤ. 543/2002 Z. z. oย ochrane prรญrody aย krajiny je investor povinnรฝ uskutoฤniลฅ primeranรฉ nรกhradnรฉ revitalizaฤnรฉ opatrenia alebo uhradiลฅ finanฤnรบ nรกhradu do vรฝลกky spoloฤenskej hodnoty zasiahnutรฉho biotopu. Spoloฤenskรก hodnota biotopov sa urฤuje vykonรกvacou vyhlรกลกkou MลฝP SR ฤ. 24/2003 Z. z. Pre ilustrรกciu: hodnota biotopu vysokobylinnรฉho spoloฤenstva na vlhkรฝch lรบkach je ohodnotenรก na sumu 190ย Sk/m2, biotop slatiny sย vysokรฝm obsahom bรกz na 3ย 540ย Sk/m2. Vย lokalite Bieleho Vรกhu by sa pri predpokladanom zรกbere asi 4ย 500 m2 musela uhradiลฅ spoloฤenskรก hodnota degradovanรฝch biotopov vo vรฝลกke 16 mil. Sk.

Navรกdzanie zveri

Navรกdzacie oplotenie sa navrhlo po oboch stranรกch ลพelezniฤnej trate vย logickom spojenรญ sย inรฝmi zรกbranami โ€“ t. j. ak by sa vย mieste navrhovanรฉho navรกdzacieho oplotenia realizovali protihlukovรฉ clony, tie by zรกroveลˆ nahrรกdzali oplotenie. Oplotenie sa vybuduje ako pokraฤovanie protihlukovej steny bez preruลกenia aลพ po koniec navrhovanรฉho oplotenรฉho รบseku.

Jednou zย poลพiadaviek ลกtรกtnej ochrany prรญrody bol nรกvrh technickรฝch rieลกenรญ mostnรฝch objektov (novรฝch, resp. existujรบcich) tak, aby zabezpeฤovali ich priechodnosลฅ pre ลพivoฤรญchy migrujรบce pozdฤบลพ vodnรฝch tokov โ€“ najmรค vลกak pre vydru rieฤnu (Lutra lutra). Vydra migrujรบca popri vodnom toku pri prekonรกvanรญ prekรกลพky nepouลพije vodnรฝ tok, ale prekรกลพku prekonรก po sรบลกi โ€“ t. j. pri absencii brehovรฝch lavรญc prechรกdza cez cestu, resp. ลพelezniฤnรบ traลฅ. Mostnรฉ objekty sa budรบ rekonลกtruovaลฅ iba vย prรญpade ich nevyhovujรบceho prietokovรฉho profilu. Poลพadovanรก prietokovosลฅ kaลพdรฉho mosta je 0,5ย m nad voฤพnou hladinou storoฤnej vody. Vย zรกujme zabezpeฤenia priechodnosti pre ลพivoฤรญchy sa pod mostnรฝmi objektmi na kaลพdej strane zachovajรบ brehovรฉ lavice vย minimรกlnej ลกรญrke 60 cm. Vย prรญpade potreby sa kย tรฝmto podchodom vybudujรบ aj prislรบchajรบce nรกbehovรฉ krรญdla, ktorรฉ budรบ ลพivoฤรญchy kย podchodu usmerลˆovaลฅ. Zย pohฤพadu รบฤinnosti aย ลพivotnosti sa ako najlepลกรญ javรญ drรดtenรฝ plot sย rozmerom รดk maximรกlne 4 cm. Odporรบฤa sa, aby dฤบลพka krรญdel na obe strany mosta bola minimรกlne 15 aลพ 20 m.

Pri verejnom prerokovanรญ plรกnovanej stavby sย obฤanmi vย obci Luฤivnรก sa vyskytla zaujรญmavรก poลพiadavka na technickรฉ rieลกenie nadjazdu. ลฝelezniฤnรก traลฅ tu vedie cez poฤพnohospodรกrske pozemky aย pasienky. Keฤลพe nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ trate je 160ย km/h, nemoลพno zachovaลฅ รบrovลˆovรฉ priecestie, preto treba na poฤพnej ceste katastra obce Luฤivnรก vybudovaลฅ nadjazd. Modernizovanรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ bude vย tomto รบseku lemovaลฅ oplotenie, ktorรฉ zรกroveลˆ bude slรบลพiลฅ aj na navรกdzanie migrujรบcej divej zveri ponad tunel Kamenec. Spomรญnanรฝ nadjazd sa bude preto vyuลพรญvaลฅ aj na prevรกdzanie stรกda dobytka. Technickรฉ rieลกenie nadjazdu sa prispรดsobรญ tejto poลพiadavke aย vykonajรบ sa potrebnรฉ opatrenia (zvรฝลกenรฉ oplotenie zabraลˆujรบce pรกdu zvieraลฅa aย pod.).

Zรกver

Aplikรกcia nรกkladnรฝch opatrenรญ vย zรกujme ochrany prรญrody aย krajiny nie je medzi investormi veฤพmi obฤพรบbenรก. Prรญroda, ktorรก nรกs obklopuje, sa povaลพuje za samozrejmosลฅ, neoddeliteฤพnรบ aย dokonca nezniฤiteฤพnรบ sรบฤasลฅ nรกลกho prostredia. Treba si vลกak uvedomiลฅ vรฝnimoฤnosลฅ Slovenska, ktorรฉho karpatskรก fauna aย flรณra patria kย najzachovalejลกรญm oblastiam lesnรฝch komplexov sย pรดvodnรฝm druhovรฝm zloลพenรญm. Uลพ iba mรกlo ฤพudรญ vie, ลพe vlk bol pรดvodne rozลกรญrenรฝ po celej severnej pologuli, vย Anglicku bol vyhubenรฝ vย roku 1486, vย ล kรณtsku vย roku 1743 aย vย รrsku vย roku 1770. Vย zรกpadnej Eurรณpe prakticky neลพije (sย vรฝnimkou izolovanรฝch populรกciรญ vย Taliansku aย ล panielsku), vย ล kandinรกvii je veฤพmi vzรกcny. Vย ฤŒeskej republike sa zriedkavo vyskytujรบ zatรบlanรฉ jedince zo Slovenska. Podobnรฝ je aj vรฝskyt medveฤa, ktorรฝ uลพ vymizol napr. zย Maฤarska.

Jednou zย najvรกลพnejลกรญch chรฝb ochrany prรญrody vย ponรญmanรญ dopravnรฝch koridorov je absencia spoloฤnej koncepcie โ€“ diaฤพnice sa projektujรบ bez nadvรคznosti na ลพelezniฤnรฉ trate, neexistuje snaha zluฤovaลฅ koridory, aย tak dochรกdza kย dvojnรกsobnej fragmentรกcii krajiny, kย prehusลฅovaniu lรญniovรฝch bariรฉr vย migraฤnรฝch koridoroch zveri aย kย izolรกcii aย zmenลกovaniu vnรบtornรฝch plรดch biotopov. Kaลพdรฉ rieลกenie je kompromisom, realizรกciou spomรญnanรฝch opatrenรญ sa vลกak aspoลˆ zmierลˆuje konfliktnรฉ spoluลพitie ฤloveka sย prรญrodou.

Mgr.ย Michaela Seifertovรก,
Ing.ย Zuzana Vaลกkoviฤovรก
Foto a obrรกzky: REMING CONSULT, a. s., Sprรกva NAPANT

Michaela Seifertovรก vyลกtudovala Prรญrodovedeckรบ fakultu Univerzity Komenskรฉho vย Bratislave. Vย roku 2006 bola zapรญsanรก do zoznamu odborne spรดsobilรฝch osรดb podฤพa zรกkona NRSR ฤ. 24/2006 Z. z., vyhlรกลกky MลฝP SR ฤ. 113/2006 Z. z.; vย spoloฤnosti REMING Consult, a. s., pracuje od roku 2005 ako ลกpecialista naย environmentalistiku.

Zuzana Vaลกkoviฤovรก absolvovala Stavebnรบ fakultu SVล T vย Bratislave, odbor pozemnรฉ stavby. Od roku 2000 pรดsobรญ vย spoloฤnosti REMING Consult, a. s., vย Bratislave. Pracovala na stredisku inลพinierskych ฤinnostรญ, najmรค pri prรญprave stavieb modernizรกcie ลพelezniฤnej trate. Dnes sa venuje aj oblasti technickรฉho rozvoja aย kontroly. Zaujรญma sa oย environmentรกlne vplyvy modernizรกcie ลพeleznรญc aย problematiku lรญniovรฝch stavieb vย stavebnom prรกve.

Literatรบra
(1)ย ย  ย Stratรฉgia Slovenskej republiky pre kohรฉzny fond 2004 aลพ 2006, Doprava, Ministerstvo dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ Slovenskej republiky.
(2)ย ย  ย Ekodukt Zรกhorie, ล tรบdia uskutoฤniteฤพnosti, Bratislava, marec 2007.
(3)ย ย  ย Kleischt, V., Valachoviฤ, D.: Ochrana ลพivoฤรญchov na pozemnรฝch komunikรกciรกch, ล OP SR, Banskรก Bystrica, 2002.
(4)ย ย  ย Staines, B., Langbein, J., Putman, R.: Road traffic accidents and deer in Scotland, 2001.
(5)ย ย  ย Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Koลกice, รบsek trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad-Tatry (mimo), II. etapa sลพkm 209,800 โ€“ 242,850, Sprรกva oย hodnotenรญ, Reming Consult, a.ย s., aprรญl 2007.
(6)ย ย  ย Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Koลกice, รบsek trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad-Tatry (mimo), II. etapa sลพkm 209,800 โ€“ 242,850, Zรกmer, Reming Consult, a.ย s., oktรณber 2006.

Najฤรญtanejลกie