image 99261 25 v1
Galรฉria(10)

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate na รบseku Pรบchov โ€“ ลฝilina

Partneri sekcie:

Hlavnรฝm รบฤelom stavby je modernizรกcia technickej infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej trate na dosiahnutie eurรณpskych parametrov podฤพa platnรฝch medzinรกrodnรฝch dohรดd. Dรดleลพitรฝm parametrom je zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160 km/h. Dฤบลพka รบseku v existujรบcom trasovanรญ je 18,742 km, v navrhovanom trasovanรญ (po modernizรกcii) 15,928 km. Stavba obsahuje 351 stavebnรฝch objektov a 154 prevรกdzkovรฝch sรบborov.

foto 1
foto 2
foto 3
foto 4
foto 5
foto 6
foto 7
TAB1

Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe

Stavba je lรญniovรก, rozdelenรก na pรคลฅ ucelenรฝch ฤastรญ stavby:
UฤŒS 00 ลฝST Pรบchov, ลฝST ลฝilina,
UฤŒS 44 Traลฅovรฝ รบsek Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica,
UฤŒS 45 ลฝST Povaลพskรก Bystrica,
UฤŒS 46 Traลฅovรฝ รบsek Povaลพskรก Bystrica โ€“ Povaลพskรก Teplรก,
UฤŒS 47 ลฝST Povaลพskรก Teplรก.

Z hฤพadiska ochrany ลพivotnรฉho prostredia patrรญ regiรณn okresov Pรบchov a Povaลพskรก Bystrica medzi najdรดleลพitejลกie na Povaลพรญ. Viac ako 70 % plรดch tรฝchto okresov patrรญ do chrรกnenej krajinnej oblasti Strรกลพovskรฉ vrchy a Javornรญky.

Rozpoฤtovรฉ nรกklady stavby sรบ vo vรฝลกke 364,938 mil. eur, financovanie prebieha z Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra 2014 โ€“ 2020, Prioritnรก os 1 ลฝelezniฤnรก infraลกtruktรบra (TEN-T CORE) a obnova mobilnรฝch prostriedkov a zรกroveลˆ zo ลกtรกtneho rozpoฤtu.

Hlavnรฝm รบฤelom stavby je modernizรกcia technickej infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej trate s cieฤพom dosiahnuลฅ eurรณpske parametre podฤพa medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (eurรณpska dohoda o medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) a AGTC (eurรณpska dohoda o najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy).

Zaฤlenenie tratรญ ลฝSR do vybranรฝch eurรณpskych koridorov prinรกลกa Slovenskej republike vรฝhฤพadovo aj podiel na diaฤพkovej medziลกtรกtnej tranzitnej doprave, tรฝm aj na danรฝch komerฤnรฝch prejavoch, priฤom vรฝhodou je prรกve nรญzka energetickรก nรกroฤnosลฅ ลพelezniฤnej dopravy a ekologickรฉ zaลฅaลพenie รบzemia v porovnanรญ s ostatnรฝmi druhmi doprรกv aplikovateฤพnรฝch cez รบzemie Slovenska. Prรญjem zo ลพelezniฤnej tranzitnej dopravy meranรฝ nรกkladmi na zรญskanรบ devรญzu je jednรฝm z najefektรญvnejลกรญch. Zaฤlenenie je vลกak podmienenรฉ splnenรญm technickรฝch podmienok a dosiahnutรญm parametrov tratรญ podฤพa spomรญnanรฝch dohรดd s prioritnรฝm dรดrazom na rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej prepravy.

Modernizรกcia uvedenej trate ลพelezniฤnej siete ลฝSR tak pozostรกva z prestavby jestvujรบcej ลพelezniฤnej dopravnej cesty na รบฤely zvรฝลกenia jej technickej vybavenosti a pouลพiteฤพnosti zabudovanรญm najmodernejลกรญch a najprogresรญvnejลกรญch prvkov, ฤรญm sa skvalitnia a zlepลกia jej technickรฉ parametre a ukazovatele ako celok.

Hlavnรฝmi charakteristikami/kritรฉriami modernizรกcie predmetnรฉho traลฅovรฉho รบseku s cieฤพom dosiahnuลฅ danรฝ รบฤel stavby sรบ:

  • Zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160 km/h (vrรกtane) v ฤo najdlhลกรญch รบsekoch bez nรกhlych rรฝchlostnรฝch skokov (do 20 km/h).
  • Priechodnosลฅ vozidiel pri kinematickom obryse vozidla UIC C a priechodnรฝ prierez UIC GC.
  • รšnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a zodpovedajรบca รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho podvalovรฉho podloลพia pre triedu zaลฅaลพiteฤพnosti D4 UIC (hmotnosลฅ na nรกpravu 22,5 t).
  • Priechodnosลฅ ลพelezniฤnรฝch mostnรฝch stavieb pre zaลฅaลพovacรญ vlak UIC-71 a priestorovรบ รบpravu podฤพa STN 73 6201. Novรฉ mosty sa budรบ navrhovaลฅ na zaลฅaลพovacรญ vlak triedy UIC 71.
  • Prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc tak, aby uลพitoฤnรฉ dฤบลพky hlavnรฝch koฤพajรญ a koฤพajรญ na obchรกdzanie boli minimรกlne 750 m, ostatnรฝch dopravnรฝch koฤพajรญ 700 m (vรฝnimoฤne 650 m). Nรกstupiลกtia s hranami 550 mm nad temenom koฤพajnice (TK) budรบ maลฅ vo vลกetkรฝch zastรกvkach a staniciach dฤบลพku 250 m, v staniciach s pravidelnรฝm zastavenรญm vlakov EC, IC, Ex alebo R dฤบลพku 400 m. Vznikne peronizรกcia s bezkolรญznym/mimoรบrovลˆovรฝm prรญstupom cestujรบcich a s รบpravou vลกetkรฝch komunikรกciรญ pre chodcov v priestoroch stanรญc a zastรกvok pre osoby s obmedzenou schopnosลฅou pohybu.
  • Vylรบฤenie vลกetkรฝch รบrovลˆovรฝch priecestรญ (krรญลพenรญ) s cestnรฝmi komunikรกciami , t. j. vybudovanie novรฝch konลกtrukciรญ nadjazdov, podjazdov a podchodov so sรบvisiacimi cestnรฝmi komunikรกciami.
  • Komplexnรก prestavba trakฤnรฝch vedenรญ. Trakฤnรฉ vedenie bude prieฤne aj pozdฤบลพne delenรฉ do samostatnรฝch celkov s moลพnosลฅou miestneho aj diaฤพkovรฉho ovlรกdania odpojovaฤov.
  • Rekonลกtrukcia dotknutรฝch silnoprรบdovรฝch rozvodov a elektrickรฉho osvetlenia a vybudovanie elektrickรฉho ohrevu, ak si to prestavba ลพelezniฤnรฝch zastรกvok a stanรญc vyลพaduje.
  • Riadenie technologickรฝch procesov napรกjania pevnรฝch trakฤnรฝch zariadenรญ a vybranรฝch elektrickรฝch odberov miestnymi riadiacimi systรฉmami, ako aj diaฤพkovo riadenรฝmi systรฉmami z dispeฤerskรฝch centier Bratislava a ลฝilina.
  • Novรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie 3. kategรณrie na princรญpe elektronickรฝch stavadiel s vรคzbami na vlakovรฝ zabezpeฤovaฤ, resp. systรฉmy automatickรฉho riadenia rรฝchlosti vlakov. Staniฤnรฉ elektronickรฉ stavadlรก sa vybudujรบ pred koฤพajovรฝmi รบpravami tak, aby sa SZZ prispรดsobovalo zmenou programu stavebnรฝm postupom prestavby stanice.
  • Novรฉ traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie. Vybuduje sa systรฉmom automatickรฝch hradiel s nadstavbou na kontrolu rรฝchlostรญ, priฤom elektronickรฉ stavadlo SZZ plnรญ funkciu traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia (TZZ) v priฤพahlรฝch รบsekoch trate. Sรบฤasลฅou TZZ je aj vlakovรฝ zabezpeฤovaฤ (VZ), umoลพลˆujรบci prenos vลกetkรฝch informรกciรญ potrebnรฝch na riadenie rรฝchlosti vlaku z trate na hnacie vozidlo. Predmetom stavby sรบ iba stacionรกrne zariadenia tohto systรฉmu. Zariadenia v mobilnรฝch prostriedkoch, zabezpeฤujรบce prรญjem informรกciรญ a vรฝpoฤet maximรกlnej rรฝchlosti z hฤพadiska parametrov trate a jazdnรฝch vlastnostรญ vlaku, ako aj kontrolu dodrลพiavania maximรกlnej rรฝchlosti, nie sรบ predmetom stavby a budรบ sรบฤasลฅou mobilnรฝch prostriedkov โ€“ ruลกลˆov.
  • Novรก telekomunikaฤnรก technika โ€“ novรฉ telekomunikaฤnรฉ vedenia na prenos dรกt a digitalizรกcia celej ลพelezniฤnej telekomunikaฤnej siete. S novรฝmi systรฉmami prenosu dรกt sa rรกta aj pri aplikรกcii kontroly a riadenia TP NET.
  • Vybudovanie lรญniovรฉho rรกdiovรฉho dispeฤerskรฉho dorozumievacieho zariadenia. Zabezpeฤรญ mobilnรบ telekomunikaฤnรบ a dรกtovรบ komunikรกciu pre potreby ลพelezniฤnej prevรกdzky. Mobilnรก rรกdiovรก sieลฅ zaistรญ okrem ลกtandardnej hlasovej komunikรกcie aj priame rรกdiovรฉ spojenie dispeฤera s pohybujรบcimi sa vlakmi a inรฝmi zloลพkami ลฝSR a dรกtovรฉ spojenie pre zabezpeฤovacie aplikรกcie na dispeฤersky riadenej ลพelezniฤnej trati.

Dฤบลพka รบseku v existujรบcom trasovanรญ je 18,742 km, v navrhovanom trasovanรญ (po modernizรกcii) 15,928 km. Skrรกtenie ลพelezniฤnej trate po modernizรกcii predstavuje 2,814 km. Stavba obsahuje 351 stavebnรฝch objektov a 154 prevรกdzkovรฝch sรบborov.

 

Objemy stavby

V rรกmci stavby sa realizujรบ prรกce v takรฝchto objemoch:

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok, novรฝ stav:
Sรบstava UIC 60, hlavnรฉ koฤพaje ฤ. 1 a 2: 31 842 m.
Novรฉ vรฝhybky, tvar UIC 60 (na betรณnovรฝch podvaloch): 30 ks.
Novรฉ koฤพaje: 36 431 m.
Koฤพajovรฉ lรดลพko: 103 466 m3.

Uloลพenie nesรบdrลพnรฝch a sรบdrลพnรฝch sypanรญn:
โ€ข na sklรกdky: 443 562 m3,
โ€ข nรกsypy: 1 052 267 m3,
โ€ข zรกsypy a obsypy: 105 621 m3.

Nรกstupiลกtia, novรฝ stav:
Vรฝลกka hrany nรกstupiลกลฅa nad TK: 550 mm.
Vzdialenosลฅ od osi koฤพaje: 1 725 mm.

Dฤบลพka nรกstupรญลกลฅ:
โ€ข zastรกvka Nosice: 2 ร— 250 m (dve krajnรฉ),
โ€ข zastรกvka Povaลพskรก Teplรก: 2 ร— 250 m (dve krajnรฉ),
โ€ข ลฝST Povaลพskรก Bystrica: 1 ร— 400 m (jedno krajnรฉ), 1 ร— 400 m (jedno ostrovnรฉ).

รšprava trakฤnรฉho vedenia:
Novรฉ trakฤnรฉ vedenie na celom รบseku Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Teplรก: 37,674 km.

Mostnรฉ a umelรฉ stavby:
Novรฉ tunely:
โ€ข Tunel Diel: 1 082 m,
โ€ข Tunel Milochov: 1 861 m.

Existujรบce ลพelezniฤnรฉ mosty (spolu): 17 ks.
Existujรบce ลพelezniฤnรฉ mosty, asanรกcia: 9 ks.
Existujรบce รบrovลˆovรฉ priecestia na hlavnej trati a ich odstrรกnenie: 4 ks.
Novรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty: 13 ks.
Novรฉ podchody pre cestujรบcich a verejnosลฅ: 4 ks.
Novรฉ mimoรบrovลˆovรฉ krรญลพenia (cestnรฉ nadjazdy): 4 ks.
Inรฉ novรฉ konลกtrukcie (opornรฉ mรบry, steny, vane, podchytรกvanie atฤ.): 12 ks.
Novรฉ priepusty: 11 ks.

Krรญลพenie s vodnรฝmi tokmi (stรกle): 10 ks.
Protihlukovรฉ steny: 17 636 m2.

Realizรกcia

S realizรกciou stavby sa zaฤalo 7. 9. 2016, a to odovzdanรญm staveniska na ฤas vรฝstavby 40 mesiacov. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou prรญpravy staveniska bol archeologickรฝ prieskum, pri ktorom sa na UฤŒS 44 v mieste budรบceho ลพelezniฤnรฉho nรกsypu na Nosickom ostrove naลกlo sรญdlisko pรบchovskej kultรบry z prvรฉho storoฤia pred naลกรญm letopoฤtom. Na zรกklade tohto nรกlezu sa uskutoฤnil v danej lokalite ploลกnรฝ archeologickรฝ prieskum.

Okamลพite sa rozbehli prรกce na preloลพkรกch inลพinierskych sietรญ (vodovody, kanalizรกcia, plyn, vysokรฉ a nรญzke napรคtie), rรบbanรญ stromov, demolรกciรกch objektov a na vlastnej prรญprave staveniska tak, aby sa mohli zaฤaลฅ prรกce na rozhodujรบcich a najnรกroฤnejลกรญch objektoch, ktorรฉ podmieลˆujรบ celkovรฉ dokonฤenie diela. Iลกlo predovลกetkรฝm o most cez Nosickรฝ kanรกl, most cez Vรกh, tunel Diel, estakรกdu cez Nosickรบ priehradu a tunel Milochov.

SO 44.33.11 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickรฝm kanรกlom

รšฤel mosta

Novรฉ smerovรฉ vedenie ลพelezniฤnej trate za ลฝST Pรบchov si vyลพiadalo vybudovaลฅ novรฝ ลพelezniฤnรฝ most, ktorรฝ prevedie ลพelezniฤnรบ traลฅ ponad koryto Nosickรฉho kanรกla, v ktorom sa do budรบcnosti poฤรญta s plavebnou drรกhou ako sรบฤasลฅou Vรกลพskej vodnej cesty (VVC). Z dรดvodu reลกpektovania plavebnej drรกhy, dodrลพania kolmรฉho uloลพenia konลกtrukcie a nepriaznivรฉho krรญลพenia trate s prekรกลพkou (19,50ยฐ) vรฝrazne narรกstla dฤบลพka premostenia โ€“ pribliลพne aลพ na 379 m. Vzhฤพadom na smerovรฉ pomery ลพelezniฤnej trate bolo treba sรบฤasne rieลกiลฅ premostenie dvojkoฤพajnรฝm mostom.

SO 44.33.11 Púchov – Povaลพská Bystrica, nový ลพelezniฤný most nad Nosickým kanálom

SO 44.33.11 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickรฝm kanรกlom

Konลกtrukcia mosta

Objekt tvorรญ premostenie s dฤบลพkou 379,045 m ako ลกesลฅpoฤพovรก nosnรก konลกtrukcia s rozpรคtiami polรญ 30,60 + 30,60 + 124,80 + 124,80 + 30,60 + 30,60 m. V kaลพdom poli tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu dvojkoฤพajnรก, jednoducho uloลพenรก konลกtrukcia. Pri krรกtkych rozpรคtiach tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu ลกesลฅtrรกmovรก spriahnutรก oceฤพobetรณnovรก konลกtrukcia. Strednรฉ dve tvorรญ nosnรก trรกmovรก oceฤพovรก konลกtrukcia vystuลพenรก oblรบkom, tzv. Langerovรฝm trรกmom, ktorรฝ mรก rozpรคtie 22,00 m.

Spodnรบ ลพelezobetรณnovรบ stavbu tvoria dve opory s prechodovรฝmi doskami, ฤalej ลกtyri krรญdla a tri piliere s kruhovรฝm tvarom s vonkajลกรญm priemerom 6,00 m. Opora a piliere sรบ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch vล•tanรฝch pilรณtach s priemerom 900 mm. Hodnoty rozpรคtรญ strednรฝch dvoch polรญ tรฝchto dvojkoฤพajnรฝch ลพelezniฤnรฝch mostov radia tรบto stavbu medzi unikรกtne stavby nielen na Slovensku, ale aj v blรญzkom zahraniฤรญ.

 

Postup prรกc

Prรกce na zakladanรญ sรบ v sรบฤasnosti dokonฤenรฉ. Veฤพkopriemerovรฉ pilรณty a mikropilรณty na O1, 2, P1 aลพ P5 sรบ kompletne zrealizovanรฉ. ฤŒo sa tรฝka spodnej stavby, zรกklady sรบ zrealizovanรฉ v mieste opory O1, 2 a pod piliermi ฤ. 1, 2, 5. Vybudovanรฉ sรบ piliere ฤ. 1, 2 a 5 a opory 1, 2.

ฤŒo sa tรฝka hornej stavby, vodorovnรก nosnรก oceฤพovรก konลกtrukcia (NOK) je zrealizovanรก, polia ฤ. 1 a 2 aj so zabetรณnovanรญm spriahnutej dosky, prebieha montรกลพ NOK NK2 v poliach 2 a 3, ktorรฉ sรบ podpretรฉ na doฤasnej podpernej konลกtrukcii.

SO 44.33.18 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Vรกhom

รšฤel mosta

Most prevรกdza ลพelezniฤnรบ traลฅ z priฤพahlรฉho inundaฤnรฉho รบzemia cez koryto Vรกhu k tunelu Diel. Je situovanรฝ pod rozdelenรญm pรดvodnรฉho koryta Vรกhu a umelรฉho kanรกla. Z dรดvodu umiestnenia v blรญzkosti obce je na ลˆom protihlukovรก stena.

Traลฅ vedie v mieste krรญลพenia v smerovom oblรบku s polomerom R = 1 404 m s vรฝลกkovรฝm sklonom k Pรบchovu +8,1 โ€ฐ. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ na moste je 4,2 m.

SO 44.33.18 Púchov – Povaลพská Bystrica, nový ลพelezniฤný most nad Váhom

SO 44.33.18 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Vรกhom

 

Konลกtrukcia mosta

Spodnรบ stavbu tvoria masรญvne ลพelezobetรณnovรฉ opory z betรณnu C 30/37, ฤalej ลกtyri vnรบtornรฉ medziฤพahlรฉ podpery s pรดdorysnรฝm kruhovรฝm tvarom z betรณnu C 35/45. Driek vลกetkรฝch pilierov mรก priemer 5,0 m. Zakladanie objektu je hฤบbkovรฉ na pilรณtach s priemerom 900 mm, piliere sรบ zaloลพenรฉ na 30 pilรณtach s dฤบลพkami 10 (P2, P3) a 9 m (P4 a P5). Opora ฤ. 1 je zaloลพenรก na 17 pilรณtach s priemerom 900 mm a dฤบลพkou 11,0 m. Pilรณty podopierajรบ zรกkladovรฉ dosky s hrรบbkou 2,5 m s pรดdorysnรฝmi rozmermi 6,25 ร— 12,7 m. Opora ฤ. 6 b je zaloลพenรก na 15 pilรณtach s priemerom 900 mm a s dฤบลพkou 9,0 m, s rovnakou zรกkladovou doskou ako opora ฤ. 1. Piliere majรบ rozmer zรกkladovej dosky 15,0 ร— 12,0 m.

Nosnรก konลกtrukcia hornej stavby mosta je navrhnutรก z predpรคtรฉho betรณnu pevnostnej triedy C 45/55. Pri oboch smeroch koฤพajรญ mรก navrhovanรฝ most ลกรญrku 11,82 m, a to s obojstrannรฝmi konzolovรฝmi doskami so ลกรญrkou 2,3 m na chodnรญky pre chodcov a cyklistov. Celkovรก ลกรญrka mosta je 16,42 m. Most predstavuje pรคลฅpoฤพovรฝ spojitรฝ nosnรญk budovanรฝ metรณdou letmej betonรกลพe s vรฝnimkou ฤasti krajnรฝch polรญ, ktorรฉ sa budรบ budovaลฅ na podpernej skruลพi. Rozpรคtia polรญ mosta sรบ 47,5 + 3 ร— 65,0 + 47,5 m a dฤบลพka mosta je 311,8 m.

Prieฤny rez je dvojkomorovรฝ so ลกรญrkou trรกmov 600 โ€“ 920 โ€“ 600 mm a s premennou vรฝลกkou od 3 000 mm v strede rozpรคtรญ jednotlivรฝch polรญ aลพ po 8 000 mm nad jednotlivรฝmi medziฤพahlรฝmi podperami. Minimรกlna hrรบbka mostovky (hornej dosky) je 300 mm. Mostovka spolu s nosnรฝmi trรกmami vytvรกra priestor na uloลพenie ลกtrkovรฉho koฤพajovรฉho lรดลพka a kรกblovej trasy po oboch stranรกch mosta. Spodnรก doska mรก premennรบ hrรบbku od 600 mm pri podpere po 400 mm v strede rozpรคtรญ polรญ. Svetlรก ลกรญrka komรดr mosta je 4 850 mm a svetla vรฝลกka medzi doskami sa menรญ od 7 020 mm pri podpere po 2 220 mm v poli.

 

Postup prรกc

Objekt je budovanรฝ metรณdou letmej betoยญnรกลพe, ฤasลฅ prvรฉho a piateho poฤพa sa realizuje na podpernej skruลพi. Pouลพรญva sa betรณnovacรญ vozรญk s hmotnosลฅou 100 ton a nosnosลฅou 200 ton. Dฤบลพka zรกrodku je 7 m, dฤบลพky lamiel sรบ 3,0 โ€“ 4,0 โ€“ 5,0 m. Celkovรก dฤบลพka vahadla je 61 m. Uzavierajรบca lamela mรก dฤบลพku 4 m. Vahadlรก sรบ stabilizovanรฉ provizรณrnymi podperami uloลพenรฝmi na hornej hrane piliera alebo podperami uloลพenรฝmi na zรกkladovej doske piliera.

V sรบฤasnosti sรบ dokonฤenรฉ prรกce na zakladanie veฤพkopriemerovรฝmi pilรณtami a mikropilรณtami P1 aลพ P6. Na รบrovni spodnej stavby sรบ realizovanรฉ zรกklady pod oporami O1, 6 a pod piliermi ฤ. 2, 3 ,4, 5. Sรบ vybudovanรฉ piliere P2 aลพ P5 a opory ฤ. 1 a 2. Na รบrovni hornej stavby โ€“ vodorovnej nosnej konลกtrukcie z predpรคtรฉho betรณnu โ€“ je takรฝto stav: vahadlo P2 โ€“ je zrealizovanรฝ zรกrodok a 5 lamiel L5p/l, vahadlo P3 โ€“ je zrealizovanรฝ zรกrodok a dve lamely L2-p/l, vahadlo P4 a P5 โ€“ je zrealizovanรฝ zรกrodok.

SO 44.33.31 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, tunel Diel 

รšฤel tunela

Tunel je navrhovanรฝ pre ลพelezniฤnรบ dopravu ako jednorรบrovรฝ, dvojkoฤพajnรฝ, s osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,200 m. Nรกvrhovรก traลฅovรก rรฝchlosลฅ je 160 km/h, vรฝhฤพadovo 200 km/h. Na zรกklade poลพiadavky predpisu TSI-INS, TSI-SRT (2008/163/ES) bude tunel Diel vybavenรฝ รบnikovou ลกtรดlลˆou s dฤบลพkou pribliลพne 304,150 m a prieฤnym prepojenรญm do tunelovej rรบry s dฤบลพkou asi 21 m. Profil prieฤneho prepojenia je totoลพnรฝ s profilom รบnikovej ลกtรดlne. Smerovรฉ vedenie ลกtรดlne je navrhnutรฉ ako polygรณn sรบbeลพne s osou tunelovej rรบry. ล tรดlลˆa je vyรบstenรก na vรฝchodnom portรกli tunela Diel.

Bliลพลกie charakteristiky tunela sรบ v tab. 1.

Tab. 1  Hlavnรฉ รบseky a objekty tunela Diel

Tab. 1  Hlavné úseky a objekty tunela Diel

Tunel sa delรญ na:
โ€ข kalotu: 73,9 m2,
โ€ข stupeลˆ: 48,4 m2,
โ€ข dno: 20,0 m2.
Spolu ide o plochu 142,3 m2.

 

Razenie a primรกrne ostenie

Geologickรก stavba รบzemia v trase tunela Diel a jeho prislรบchajรบcich objektov je komplikovanรก. Horninovรฉ prostredie je v dรดsledku zloลพitรฉho vรฝvoja bradlovรฉho pรกsma intenzรญvne tektonicky poruลกenรฉ, prevrรกsnenรฉ a prestรบpenรฉ zlomovรฝmi poruchami. Na geologickej stavbe oblasti sa podieฤพajรบ horniny bradlovรฉho pรกsma so zastรบpenรญm flyลกoidnรฝch sรบvrstvรญ รญlovcov, slieลˆovcov, pieskovcov a zlepencov a tieลพ karbonatickรฉ horniny bradiel a ich obalu.

Tunelovรก rรบra je rozdelenรก na รบseky budovanรฉ razenรญm a hฤบbenรญm. Hฤบbenรฉ รบseky sรบ budovanรฉ v otvorenej stavebnej jame na oboch portรกloch, ktorรฉ sa nรกsledne zasypรบ.
Razenรก ฤasลฅ tunela sa realizuje v zmysle zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) s pouลพitรญm mechanickรฉho rozpojovania pomocou tzv. tunelbagra v priportรกlovรฝch oblastiach. Trhavinovรฉ rozpรกjanie sa pouลพรญva po zarazenรญ tunelovej rรบry do kompaktnejลกieho horninovรฉho masรญvu.

NRTM predstavuje metรณdu, ktorรก cielene vyuลพรญva nosnรฉ vlastnosti horninovรฉho masรญvu s cieฤพom optimalizovaลฅ proces razenia a zabezpeฤovania vรฝrubu a minimalizovaลฅ s tรฝm spojenรฉ ekonomickรฉ nรกklady.

SO 44.33.31 Púchov – Povaลพská Bystrica, tunel Diel

SO 44.33.31 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, tunel Diel

Pri vรฝstavbe tunelov pomocou NRTM sa stabilita vรฝrubu zabezpeฤuje obvykle primรกrnym ostenรญm, definitรญvna konลกtrukcia tunelovej rรบry (sekundรกrne ostenie) sa buduje aลพ po ustรกlenรญ napรคลฅovo-deformaฤnรฉho stavu v okolรญ vรฝrubu.

Hlavnรฝmi konลกtrukฤnรฝmi prvkami primรกrneho ostenia sรบ striekanรฝ betรณn a kotevnรฝ systรฉm. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou NRTM je geotechnickรฝ monitoring, ktorรฝ sa opiera najmรค o meranie deformรกciรญ tunelovรฉho vรฝrubu. NRTM sa tak z geotechnickรฉho hฤพadiska radรญ do skupiny observaฤnรฝch metรณd, pri ktorรฝch sa priebeh vรฝstavby priebeลพne sleduje a spรดsob razenia a zabezpeฤenia vรฝrubu primรกrnym ostenรญm sa upravuje podฤพa skutoฤnรฉho sprรกvania vรฝrubu a horninovรฉho masรญvu.
Pri razenรญ sa pouลพรญvajรบ vystrojovacie triedy 2, 3, 4 a 5a.

Na trase sa vyrazรญ 2 ร— 11 zdruลพenรฝch vรฝklenkov (1,6 ร— 2,3 ร— 0,7/ลก. ร— v. ร— hl.) na รบฤely umiestnenia poลพiarneho vodovodu, ลกachty ฤi postrannej drenรกลพe. Mimoriadna pozornosลฅ sa venuje stavu podzemnรฝch vรดd v kรบpeฤพoch Nimnica, kde ลฝSR od roku 2009 neustรกle monitorujรบ stav a kvalitu minerรกlnych vรดd, resp. vรฝdatnosลฅ zdrojov. Tento proces neustรกle prebieha a bude prebiehaลฅ aj po ukonฤenรญ vรฝstavby.

SO 44.33.31 Púchov – Povaลพská Bystrica, tunel Diel – západný portál tunela

 SO 44.33.31 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, tunel Diel โ€“ zรกpadnรฝ portรกl tunela

 

Sekundรกrne ostenie โ€“ hornรก a spodnรก klenba

Sekundรกrne ostenie hornej klenby predstavuje konลกtrukcia z prostรฉho betรณnu triedy C30/37 โ€“ XC, XF3, XA1-C10,20 โ€“ Dmax 16-S4, resp. zo ลพelezobetรณnu v mieste napojenia รบnikovej cesty a vรฝklenkov. Ostenie tunela bude vystuลพenรฉ aj v รบsekoch s nรญzkym nadloลพรญm (v priportรกlovรฝch รบsekoch), prรญpadne aj v รบsekoch geologickรฝch porรบch a nadmernรฝch nameranรฝch, prรญp. neustรกlenรฝch deformรกciรญ vรฝrubu poฤas razenia. Vzhฤพadom na technolรณgiu vรฝstavby sekundรกrneho ostenia tunela sa zvolila ลกtandardnรก dฤบลพka bloku 10 m. Minimรกlna hrรบbka sekundรกrneho ostenia je 350 mm v ลกtandardnom priereze a 500 mm v priportรกlovรฝch รบsekoch s nรญzkym nadloลพรญm (vystrojovacia trieda 5a, 5b).

Spodnรฉ klenby sรบ zo ลพelezobetรณnu triedy C30/37 โ€“ XC, XF3, XA1-C10,20 โ€“ Dmax 16-S4 s konลกtantnou hrรบbkou 0,7 m a dฤบลพkou blokov 10 m. Ochrana tunela pred podzemnou vodou je zabezpeฤenรก systรฉmom tzv. dรกลพdnika, t. j. kombinรกciou ploลกnej hydroizolรกcie a pozdฤบลพnych drenรกลพรญ za rubom sekundรกrneho ostenia. Na odvodnenie tunela slรบลพia boฤnรฉ drenรกลพe z perforovanรฝch rรบr PP DN 250 mm, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ v pรคtรกch klenby medzi konลกtrukciou primรกrneho a sekundรกrneho ostenia.

 

Postup prรกc

V sรบฤasnosti prebieha razenie vo vystrojovacej triede ฤ. III. Dฤบลพka zรกberu je do 2,5 m. K 7. 2. 2018 je vyrazenรฝch 336,09 m v kalote, 177,22 m v stupni a 166,67 m v protiklenbe.

SO 44.33.21.1 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickou priehradou

รšฤel mosta

V rรกmci rieลกenia optimalizรกcie projektovej dokumentรกcie na realizรกciu stavby modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ ลฝilina, UฤŒS 44 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, bolo v sรบvislosti s upravenรฝm smerovรฝm aj vรฝลกkovรฝm vedenรญm trate nevyhnutnรฉ upraviลฅ ลพelezniฤnรฝ most, ktorรฝ prevedie modernizovanรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ ponad Nosickรบ priehradu.

Traลฅ vedie v mieste krรญลพenia smerovo v oblรบku s polomerom R1 = 2 000 m s vรฝลกkovรฝm oblรบkom v poliach 1 a 2, od staniฤenia 162,580 306 konลกtantne klesรก v sklone -5,156 โ€ฐ k Povaลพskej Bystrici. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ na moste bude 4,2 m.

SO 44.33.21.1 Púchov – Povaลพská Bystrica, nový ลพelezniฤný most nad Nosickou priehradou

SO 44.33.21.1 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickou priehradou

 

Konลกtrukcia mosta

Most prevรกdza dvojkoฤพajnรบ traลฅ cez Nosickรบ priehradu pomocou 12 mostnรฝch polรญ s dispozรญciou 39,0 + 10 ร— 51,5 + 37,59 m. S celkovou dฤบลพkou mosta 653,45 m sa zaraฤuje medzi najdlhลกie mosty.

Objekt je zaloลพenรฝ v dvojitรฝch ohrรกdzkach na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach, priฤom ลกirokรบ dvojkomorovรบ nosnรบ konลกtrukciu podopierajรบ kruhovรฉ piliere s rozลกรญrenรฝmi hlavicami a trojicou loลพรญsk.

Nosnรก konลกtrukcia hornej stavby mosta je navrhnutรก ako dvojkomorovรก z predpรคtรฉho betรณnu pevnostnej triedy C 45/55. Most mรก ลกรญrku 16,47 m a bol navrhnutรฝ ako dvojkoฤพajnรฝ s obojstrannรฝmi chodnรญkmi na pravej strane pre chodcov a cyklistov, resp. na ฤพavej strane mosta na revรญziu. Sรบฤasลฅou mosta sรบ pylรณny s vรฝลกkou 6,55 m, ktorรฉ dotvรกrajรบ zรกvesnรฝ EDS systรฉm mosta.

Most svojou technologickou zloลพitosลฅou (zakladanie takmer celรฉho objektu v koryte priehrady), ako aj komplikovanou polohou z hฤพadiska zรกsobovania poฤas realizรกcie (blรญzkosลฅ ลพelezniฤnej trate, cesty II. triedy) patrรญ z hฤพadiska vรฝstavby medzi najnรกroฤnejลกie objekty v rรกmci celej stavby.

Pred zaฤatรญm vรฝstavby sa spodnรก stavba posรบdila podrobnรฝm hydrotechnickรฝm vรฝpoฤtom. Na zรกklade jeho vรฝsledkov sa zvolila najvhodnejลกia etapizรกcia prehradzovania priehrady, a teda aj postup zakladania a realizรกcie spodnej stavby s nadvรคznosลฅou na postupy na hornej stavbe.
Zaujรญmavosลฅou je inลกtalรกcia systรฉmu dlhodobรฉho monitoringu mosta, ktorรฝ mรก zabezpeฤiลฅ trvale zabudovanรฉ monitorovacie prvky kontroly kvality a ลพivotnosti.

Na tento รบฤel sa majรบ realizovaลฅ:
โ€ข merania sily v predpรญnacich kรกbloch magnetoelastickรฝmi snรญmaฤmi PSS,
โ€ข merania napรคtosti v betรณne pomocou strunovรฝch tenzometrov,
โ€ข elastomagnetickรฉ snรญmaฤe sily PSS na predpรญnacej vรฝstuลพi,
โ€ข strunovรฉ tenzometre.

 

Postup prรกc

Zakladanie objektu sa realizovalo dvomi spรดsobmi. Podpery P4 aลพ P6 sa budovali z vody pomocou pontรณnov a ฤlna. Najprv sa z pontรณnov vyhotovili veฤพkopriemerovรฉ pilรณty, nรกsledne sa zrealizovali doฤasnรฉ vnรบtornรฉ a vonkajลกie ลกtetovnicovรฉ ohrรกdzky, potom sa vyhotovil zรกsyp medzi ohrรกdzkami. Z doฤasnรฝch nรกsypov sa zrealizovala tryskovรก injektรกลพ ako ochrana stavebnej jamy pred vtekanรญm vody.

Zvyลกnรก ฤasลฅ zakladania podpier P1 โ€“ 3 a P7 โ€“ P11 je realizovanรก z doฤasnรฉho nรกsypu. Zakladanie veฤพkopriemerovรฝmi pilรณtami je zrealizovanรฉ na podperรกch P2 a P4 aลพ P12.
ฤŒo sa tรฝka spodnej stavby, zรกklady sรบ zrealizovanรฉ pod oporami O1 a O13 a pod piliermi P2, P8 aลพ P12. Piliere sรบ vybudovanรฉ v miestach podpier P9 aลพ P12, zรกroveลˆ je zrealizovanรก opora ฤ. 13.

Na รบrovni hornej stavby โ€“ vodorovnej nosnej konลกtrukcie z predpรคtรฉho betรณnu โ€“ prebieha prรญprava technolรณgie na vรฝstavbu nosnej konลกtrukcie. Nosnรก konลกtrukcia sa bude realizovaลฅ kombinovane pomocou vozรญkov letmej betonรกลพe a pevnej skruลพe. Z dรดvodu veฤพkej tiaลพe nosnej konลกtrukcie mostovky bude jej vรฝstavba prebiehaลฅ v dvoch fรกzach. Najprv sa vyhotovรญ spodnรก doska trรกmu, po predopnutรญ sa zrealizuje hornรก doska a vozรญk LB sa vysunie do ฤalลกej betรณnovacej polohy nasledujรบcej lamely. Pri realizรกcii NK pomocou pevnej skruลพe sa poฤรญta takisto s dvojetapovou betonรกลพou.

Po vyhotovenรญ NK bude nasledovaลฅ postupnรก betonรกลพ pylรณnov v รบsekoch spojitej NK a predpรญnanie EDS kรกblov. Po zrealizovanรญ izolรกcie mostovky a prรญsluลกenstva mosta (rรญmsy, kรกbelovody, odvodnenie a pod.) sa vyhotovรญ ลกtrkovรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko (v zmysle predpisu STN 73 6201) z drvenรฉho kameniva s hrรบbkou 32 โ€“ 63 mm do takej vรฝลกky, aby sa zabezpeฤila potrebnรก vรฝลกka koฤพajovรฉho lรดลพka aj s rezervou.

SO 44.33.35 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, tunel Milochov

รšฤel tunela

Tunel je navrhovanรฝ pre ลพelezniฤnรบ dopravu ako jednorรบrovรฝ, dvojkoฤพajnรฝ, s osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,200 m. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ je160 km/h, vรฝhฤพadovo 200 km/h. Na zรกklade poลพiadavky predpisu TSI-INS, TSI-SRT (2008/163/ES) bude tunel Milochov vybavenรฝ boฤnou รบnikovou ลกtรดlลˆou s dฤบลพkou pribliลพne 263,00 m a rozmermi priechodnรฉho prierezu 2,25 ร— 2,25 m. Bliลพลกie charakteristiky tunela sรบ v tab. 2.

Tab. 2  Hlavnรฉ รบseky a objekty tunela Milochov 

Tab. 2  Hlavné úseky a objekty tunela Milochov

 

Konลกtrukcia tunela

Geologickรก stavba รบzemia v trase tunela a jeho prislรบchajรบcich objektov je komplikovanรก. Horninovรฉ prostredie je v dรดsledku zloลพitรฉho vรฝvoja bradlovรฉho pรกsma intenzรญvne tektonicky poruลกenรฉ, prevrรกsnenรฉ a prestรบpenรฉ zlomovรฝmi poruchami. Na geologickej stavbe oblasti sa podieฤพajรบ horniny bradlovรฉho pรกsma so zastรบpenรญm flyลกoidnรฝch sรบvrstvรญ รญlovcov, slieลˆovcov, pieskovcov a zlepencov a tieลพ karbonatickรฉ horniny bradiel a ich obalu.

 

Razenie a primรกrne ostenie

Tunelovรก rรบra je rozdelenรก na รบseky budovanรฉ razenรญm a hฤบbenรญm. Hฤบbenรฉ รบseky sรบ budovanรฉ v otvorenej stavebnej jame na oboch portรกloch, ktorรฉ sa nรกsledne zasypรบ.
Razenรก ฤasลฅ tunela sa realizuje v zmysle zรกsad NRTM s pouลพitรญm mechanickรฉho rozpรกjania pomocou tunelbagra v priportรกlovรฝch oblastiach. Trhavinovรฉ rozpรกjanie sa bude pouลพรญvaลฅ po zarazenรญ tunelovej rรบry do kompaktnejลกieho horninovรฉho masรญvu (ide o rovnakรบ technolรณgiu ako pri tuneli Diel). Pri razenรญ sa pouลพรญvajรบ vystrojovacie triedy 2, 3, 4, 5a a 5b. Na trase sa vyrazรญ 2 ร— 37 zdruลพenรฝch vรฝklenkov na รบฤely umiestnenia hydraulickรฉho poลพiarneho vodovodu, ลกachty ฤi postrannej drenรกลพe.

SO 44.33.35 Púchov – Povaลพská Bystrica, tunel Milochov, západný portál

SO 44.33.35 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, tunel Milochov, zรกpadnรฝ portรกl

 

Sekundรกrne ostenie โ€“ hornรก a spodnรก klenba, zรกkladovรฉ pรกsy

Sekundรกrne ostenie hornej klenby je konลกtrukcia z prostรฉho betรณnu triedy C30/37 โ€“ XC, XF3, XA1-C10,20 โ€“ Dmax 16-S4, resp. zo ลพelezobetรณnu v mieste napojenia รบnikovej cesty a vรฝklenkov. Ostenie tunela bude vystuลพenรฉ aj v รบsekoch s nรญzkym nadloลพรญm (v priportรกlovรฝch รบsekoch), prรญpadne v รบsekoch geologickรฝch porรบch a nadmernรฝch nameranรฝch, prรญp. neustรกlenรฝch deformรกciรญ vรฝrubu poฤas razenia.

Vzhฤพadom na technolรณgiu vรฝstavby sekundรกrneho ostenia tunela sa zvolila ลกtandardnรก dฤบลพka bloku 10 m. Minimรกlna hrรบbka sekundรกrneho ostenia je 350 mm v ลกtandardnom priereze a 500 mm v priportรกlovรฝch รบsekoch s nรญzkym nadloลพรญm (vystrojovacia trieda 5a, 5b). Spodnรฉ klenby sรบ zo ลพelezobetรณnu triedy C30/37 โ€“ XC, XF3, XA1-C10,20 โ€“ Dmax 16-S4 a majรบ konลกtantnรบ hrรบbku 0,7 m.

Zรกkladovรฉ pรกsy sรบ zo ลพelezobetรณnu triedy C30/37 โ€“ XC, XF3, XA1-C10,20 โ€“ Dmax 16-S4 a majรบ rozmery 1,44 ร— 0,55 ร— 10,0 m (ลก. ร— v. ร— d.). Ochrana pred podzemnou vodou je zabezpeฤenรก systรฉmom tzv. dรกลพdnika. Boฤnรฉ drenรกลพe sรบ z perforovanรฝch rรบr PP DN 250 mm. Odvodnenie tunela je umiestnenรฉ v pรคtรกch klenby medzi konลกtrukciou primรกrneho a sekundรกrneho ostenia.

 

Postup prรกc

V sรบฤasnosti prebieha razenie vo vystrojovacej triede ฤ. 5b. Dฤบลพka zรกberu je 0,8 m. K 7. 2. 2018 je vyrazenรฝch 22,50 m v kalote, 18,50 m v stupni a 9,60 m v protiklenbe.

ลฝST Povaลพskรก Bystrica

Bude sa realizovaลฅ kompletnรก prestavba ลพelezniฤnej stanice Povaลพskรก Bystrica. Zaฤala sa na jar 2017, jej ฤasลฅ bola ukonฤenรก v plรกnovanom termรญne 15. 12. 2017. Vลกetky prรกce prebiehali v nepretrลพitej vรฝluke pรกrnych a nรกsledne nepรกrnych skupรญn koฤพajรญ tak, aby sa zachovala bezpeฤnรก vlakovรก cesta a bezpeฤnosลฅ verejnosti. V tomto obdobรญ sa dobudoval zรกrubnรฝ mรบr, ktorรฝ bol nevyhnutnรฝ na rozลกรญrenie pรบchovskรฉho zhlavia. Kompletne sa obnovil aj ลพelezniฤnรฝ zvrลกok a spodok vrรกtane odvodnenia a trakฤnรฉho vedenia.

V rรกmci celej stanice sa vybudovala kanalizรกcia s napojenรญm na preฤerpรกvaciu stanicu a odluฤovaฤ ropnรฝch lรกtok. Zrealizoval sa novรฝ podchod pre cestujรบcich, takisto vznikli dve nรกstupiลกtia (ostrovnรฉ a รบrovลˆovรฉ) vrรกtane zastreลกenia. Vybudovali sa novรฉ rozvody NN a VN a prebehla kompletnรก rekonลกtrukcia osvetlenia ลพelezniฤnej stanice. Poslednรก etapa na dokonฤenie prรกc sa zaฤne 10. 3. 2018, zrealizuje sa ลพilinskรฉ zhlavie.

ลฝST Povaลพská Bystrica

ลฝST Povaลพskรก Bystrica

Zรกver

Aj keฤ ide o technicky a investiฤne najnรกroฤnejลกiu stavbu v novodobej histรณrii ลพeleznรญc SR, ktorรก prinรกลกa so sebou veฤพkรฉ mnoลพstvo zmien pre vลกetkรฝch a niekedy aj neprรญjemnรฉ situรกcie, je nevyhnutnรฉ tieto vplyvy poฤas realizรกcie rieลกiลฅ tak, aby sa danรฝ cieฤพ splnil. A to je moลพnรฉ len vฤaka ฤพuฤom ako zo strany objednรกvateฤพa, zhotoviteฤพa, projektanta, stavebnรฉho dozoru, sprรกvcov, tak aj zรกstupcov obcรญ a miest, ktorรฝch sa stavba dotรฝka. Stavby takรฉhoto rozsahu sรบ spoloฤnรฝm dielom vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch a len ich spoluprรกca je cestou k รบspechu. Vybudovanรญm modernej ลพelezniฤnej trate sa zvรฝลกi komfort, bezpeฤnosลฅ, plynulosลฅ jazdy, a tรฝm sa v koneฤnom dรดsledku znรญลพia negatรญvne รบฤinky dopravy na okolitรฉ prostredie a obyvateฤพov.

Nรกzov stavby: ลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ€“ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, I. etapa
Objednรกvateฤพ: ลฝeleznice Slovenskej republiky
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie Nimnica (vedรบci ฤlen: Doprastav, a. s., ฤalลกรญ ฤlenovia: TSS GRADE, a. s., Subterra, a. s., Elektrizace ลพeleznic Praha, a. s.)
Generรกlny projektant: REMING CONSULT a. s.

Modernization of railway track Pรบchov โ€“ ลฝilina

The main purpose of the construction is to modernize the technical infrastructure of the railway to achieve European parameters according to the valid international agreements. An important parameter is the increase in line speed to 160 km/h. The length of the stretch in the existing trace is 18 742 km, in the proposed tracing (after modernization) 15 928 km. The construction contains 351 building structures and 154 operating files.

 

TEXT: Zbynฤ›k Neฤas
FOTO: TSS GRADE, a. s., TUBAU, a. s.

Zbynฤ›k Neฤas je koordinรกtor vรฝstavby v zdruลพenรญ Nimnica.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2018.

Najฤรญtanejลกie