image 90352 25 v1
Galรฉria(7)

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Povaลพskรก Teplรก โ€“ ลฝilina

Partneri sekcie:

Zaฤlenenรญm tratรญ ลฝSR do vybranรฝch eurรณpskych koridorov a ich modernizรกciou vznikรก sรบฤasne pre Slovenskรบ republiku รบloha meniลฅ podiel ลพelezniฤnej dopravy na diaฤพkovej a medziลกtรกtnej tranzitnej doprave, priฤom vรฝhodou je prรกve priaznivรก energetickรก nรกroฤnosลฅ ลพelezniฤnej dopravy a sรบvisiace ekologickรฉ zaลฅaลพenie รบzemia v porovnanรญ s ostatnรฝmi druhmi doprรกv na รบzemรญ Slovenska. Zaฤlenenie tratรญ je vลกak podmienenรฉ splnenรญm technickรฝch podmienok a dosiahnutรญm parametrov tratรญ s prioritnรฝm dรดrazom na rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ prepravy.

01 Subeh prac s dialnicou D1
02 SO 48.33.01 zarubny mur   realizacia prac
03 SUZ 350 pri realizacii montaze kolajoveho zvrsku
04 Montaz vyhybiek DESEC
05 Zst Bytca podchod pre cestujucich a verejnost
06 Zst Bytca   zmodernizovana stanica

รšฤelom modernizรกcie jestvujรบcej dvojkoฤพajnej ลพelezniฤnej trate na รบseku Povaลพskรก Teplรก โ€“ ลฝilina je zmodernizovaลฅ technickรบ infraลกtruktรบru trate รบseku, ktorรฝ je sรบฤasลฅou siete TEN-T a eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. V. Cieฤพom je dosiahnuลฅ parametre v zmysle legislatรญvy Eurรณpskeho spoloฤenstva, eurรณpskych noriem, legislatรญvy a noriem Slovenskej republiky a dohรดd AGC a AGTC.

Modernizรกcia tratรญ pozostรกva z prestavby jestvujรบcej ลพelezniฤnej dopravnej cesty za รบฤelom zvรฝลกenia jej technickej vybavenosti a pouลพiteฤพnosti zabudovanรญm najmodernejลกรญch a najprogresรญvnejลกรญch prvkov, ฤรญm sa skvalitnia a zlepลกia jej technickรฉ parametre a ukazovatele ako celku.

Hlavnou รบlohou je umoลพniลฅ lepลกiu prรญstupnosลฅ k Transeurรณpskej dopravnej sieti a k dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov. Stavba musรญ po realizรกcii spฤบลˆaลฅ poลพiadavky na zaistenie interoperability Eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu v zmysle zรกkona ฤ. 513/ 2009 Z. z. o drรกhach a o zmene a doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov v znenรญ neskorลกรญch predpisov.

Hlavnรฉ kritรฉriรก modernizรกcie traลฅovรฉho รบseku

Hlavnรฝmi kritรฉriami na dosiahnutie danรฉho รบฤelu stavby sรบ:
โ€ข    zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160 km/h vrรกtane, a to v ฤo najdlhลกรญch รบsekoch bez nรกhlych rรฝchlostnรฝch skokov,
โ€ข    priechodnosลฅ vozidiel pre kinematickรฝ obrys vozidla UIC C a priechodnรฝ prierez UIC GC vrรกtane mostov a vylรบฤenie vลกetkรฝch mimoรบrovลˆovรฝch priecestรญ; vลกetky pรดvodnรฉ รบrovลˆovรฉ krรญลพenia ลพelezniฤnej trate sa zruลกili a nahradili mimoรบrovลˆovรฝmi krรญลพeniami โ€“ nadjazdmi a podchodmi,
โ€ข    prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc na dosiahnutie uลพitoฤnรฝch dฤบลพok hlavnรฝch a prejazdnรฝch koฤพajรญ minimรกlne 750 m, ostatnรฝch koฤพajรญ 700 m,
โ€ข    nรกstupiลกtia s hranami 550 mm nad temenom koฤพajnice s dฤบลพkou 250 m v zastรกvkach a staniciach,
โ€ข    mimoรบrovลˆovรฝ prรญstup cestujรบcich s รบpravou vลกetkรฝch komunikรกciรญ pre chodcov v priestoroch stanรญc a zastรกvok pre osoby s obmedzenou schopnosลฅou pohybu,
โ€ข    splnenie poลพiadaviek smernice pre striedavรบ trakฤnรบ prรบdovรบ sรบstavu 25 kV, 50 Hz pri komplexnej prestavbe trakฤnรฝch vedenรญ; v sรบฤasnosti sรบ modernizovanรฉ รบseky prevรกdzkovanรฉ jednosmernรฝm prรบdovรฝm systรฉmom 3 kV s moลพnosลฅou prechodu na striedavรบ trakฤnรบ sรบstavu po dobudovanรญ uzla ลฝilina,
โ€ข    novรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie 3. kategรณrie na princรญpe elektronickรฝch stavadiel s vรคzbami na vlakovรฝ zabezpeฤovaฤ a systรฉmy automatickรฉho riadenia rรฝchlosti vlakov,
โ€ข    novรฉ traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie so systรฉmom automatickรฝch hradiel s nadstavbou na kontrolu rรฝchlosti, priฤom elektronickรฉ stavadlo SZZ plnรญ funkciu traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia TZZ v priฤพahlรฝch รบsekoch trate,
โ€ข    novรก telekomunikaฤnรก technika โ€“ novรฉ telekomunikaฤnรฉ vedenia na prenos dรกt a digitalizรกcia celej ลพelezniฤnej telekomunikaฤnej siete.

Súbeh prác s diaฤพnicou D1
Sรบbeh prรกc s diaฤพnicou D1

Ciele modernizรกcie

Vรฝstavbou a realizรกciou predmetnรฉho รบseku sa dosiahne okrem inรฉho:
โ€ข    skvalitnenie dopravnej infraลกtruktรบry SR homogenizรกciou ลฅahu Bratislava โ€“ ลฝilina,
โ€ข    zapojenie sa SR do medzinรกrodnรฝch koridorov,
โ€ข    zrรฝchlenie a skvalitnenie kultรบry cestovania,
โ€ข    zvรฝลกenie bezpeฤnosti odstrรกnenรญm รบrovลˆovรฝch krรญลพenรญ,
โ€ข    zlepลกenie a skvalitnenie ลพivotnรฉho prostredia.

Vecnรฉ a ฤasovรฉ vรคzby na okolitรบ zรกstavbu, plรกnovanรบ zรกstavbu a sรบvisiace investรญcie

Predmetnรก stavba nadvรคzuje na predchรกdzajรบce รบseky modernizรกcie trate Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Teplรก a zohฤพadลˆuje realizovanรบ stavbu diaฤพnic D1 a D3 (diaฤพnica D1 na รบseku Vrtiลพer โ€“ Hriฤovskรฉ Podhradie a diaฤพnica D3 na รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ ลฝilina/Strรกลพov).

V rรกmci tรฝchto vรคzieb ide najmรค o koordinรกciu stavieb a spoloฤnรฝch stavenรญsk, hlavne pri dotyku vรฝstavby ลพelezniฤnej trate a mostnรฝch estakรกd v mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovaniach.

SO 48.33.01 zárubný múr – realizácia prác
SO 48.33.01 zรกrubnรฝ mรบr โ€“ realizรกcia prรกc

Zรกkladnรฉ ฤlenenie stavby, etapizรกcia vรฝstavby

Samotnรก stavba ลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ€“ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h je rozdelenรก do dvoch etรกp, ktorรฉ tvoria samostatnรฉ stavby:
I.    etapa Pรบchov (mimo) โ€“ Povaลพskรก Teplรก,
II.    etapa Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ€“ ลฝilina (mimo).

Stavba ลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ€“ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, II. etapa Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ€“ ลฝilina (mimo) prechรกdza okresmi Povaลพskรก Bystrica, Bytฤa a ลฝilina, ktorรฉ sรบ administratรญvne zaฤlenenรฉ do Trenฤianskeho a ลฝilinskรฉho kraja.

รšzemie je sรบฤasลฅou hlavnej rozvojovej osi Slovenska, ktorou prebiehajรบ koridory dopravnej a technickej infraลกtruktรบry nadregionรกlneho vรฝznamu. V nรกvrhu regulatรญvov รบzemnรฉho rozvoja je stavba zaradenรก ako verejnoprospeลกnรก stavba nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry.

Stavba II. etapy Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ€“ ลฝilina (mimo) predstavuje รบsek trate rozdelenรฝ na 6 ucelenรฝch ฤastรญ stavby (UฤŒS). Z praktickรฝch dรดvodov s ohฤพadom na poลพiadavku obstarรกvateฤพa realizovaลฅ modernizรกciu ลพelezniฤnej trate za sรบฤasnej prevรกdzky sa jednotlivรฉ UฤŒS realizovali ako samostatnรฉ stavby. Kaลพdรก z nich bola navrhnutรก tak, aby bola samostatne realizovateฤพnรก a bola schopnรก aj samostatnej prevรกdzky s urฤitรฝmi obmedzeniami a ลกpecifikรกciami.

Stavba sa delรญ na:
โ€ข    Medzistaniฤnรฉ traลฅovรฉ รบseky:
–    UฤŒS 48 Povaลพskรก Teplรก โ€“ Bytฤa so zastรกvkami Plevnรญk โ€“ Drienovรฉ a Predmier,
–    UฤŒS 50 Bytฤa โ€“ Dolnรฝ Hriฤov,
–    UฤŒS 52 Dolnรฝ Hriฤov โ€“ ลฝilina so zastรกvkou Hornรฝ Hriฤov,
โ€ข    ลฝelezniฤnรฉ stanice:
–    UฤŒS 49 ลฝST Bytฤa,
–    UฤŒS 51 ลฝST Dolnรฝ Hriฤov,
–    UฤŒS 00 ลฝST ลฝilina.
 
Nรกvrh modernizรกcie ลพelezniฤnej trate sa snaลพil v maximรกlnej moลพnej miere vyuลพรญvaลฅ existujรบce ลพelezniฤnรฉ teleso s prihliadnutรญm na dodrลพanie poลพadovanรฝch rรฝchlostnรฝch parametrov, zรกkladnรฝch podmienok pre priechodnosลฅ a priestorovรบ รบpravu podฤพa normy (hlavne vo vzลฅahu k nadjazdom) a dodrลพanie poลพadovanej รบnosnosti mostov a priepustnosti nad vodnรฝmi tokmi pri storoฤnรฝch vodรกch.

Nevyhnutnรฉ odchรฝlky si vyลพiadali technickรฉ podmienky pri realizovanรญ smerovรฝch รบprav oblรบkov trate na dosiahnutie jej poลพadovanรฝch rรฝchlostnรฝch parametrov.

Zmeny trasovania s ohฤพadom na existujรบcu ลพelezniฤnรบ traลฅ sa uskutoฤnili v:
โ€ข    traลฅovom รบseku Povaลพskรก Teplรก โ€“ Bytฤa v sลพkm 176,7 โ€“ 177,9 na dฤบลพke 1 200 m,
โ€ข    ลฝST Dolnรฝ Hriฤov v sลพkm 190,7 โ€“ 191,7 na dฤบลพke 1000 m a v sลพkm 191,9 โ€“ 192,8 na dฤบลพke 900 m,
โ€ข    traลฅovom รบseku Dolnรฝ Hriฤov โ€“ ลฝilina v sลพkm 195,2 โ€“ 196,5 na dฤบลพke 1 300 m,
โ€ข    traลฅovom รบseku Bytฤa โ€“ Dolnรฝ Hriฤov v sลพkm 187,0 โ€“ 189,7 na dฤบลพke 700 m.

Montáลพ výhybiek DESEC
Montรกลพ vรฝhybiek DESEC

Hlavnรฉ zรกsady postupu vรฝstavby

Postup realizรกcie stavby vychรกdzal z tรฝchto podmienok:
โ€ข    medzistaniฤnรฉ รบseky sa realizovali pri zachovanรญ prevรกdzky na trati pri vรฝluke jednej z dvoch traลฅovรฝch koฤพajรญ,
โ€ข    poradie realizรกcie jednotlivรฝch UฤŒS sa zvolilo na zรกklade รบzkej spoluprรกce zhotoviteฤพa stavby (Zdruลพenie TEBS) s objednรกvateฤพom stavby (ลฝSR), sprรกvcom ลฝSR (OR ลฝilina), projektantom stavby (Reming Consult) a stavebnรฝm dozorom (DEC International) a na zรกklade schvรกlenรฝch pracovnรฝch postupov, plรกnu organizรกcie vรฝstavby (POV) a rozkazu o vรฝlukรกch (ROV),
โ€ข    postupy vรฝstavby a ฤasy trvania zohฤพadลˆovali ฤasovรฉ horizonty stanovenรฉ Ministerstvom dopravy, pรดลกt a telekomunikรกciรญ SR, ako aj poลพiadavky objednรกvateฤพa (ลฝSR),
โ€ข    na zรกklade pokynu riadiaceho orgรกnu (MDVRZ SR) sa z dรดvodu ฤo najefektรญvnejลกieho ฤerpania financiรญ z

Operaฤnรฉho programu Doprava 2007 โ€“2013 rozdelila realizรกcia prรกc na dve fรกzy:
I.    fรกza: UฤŒS 48 realizรกcia รบseku Povaลพskรก Teplรก โ€“ Bytฤa, UฤŒS 49 ลฝST Bytฤa, UฤŒS 50 รบsek Bytฤa โ€“ Dolnรฝ Hriฤov,
II.    fรกza: UฤŒS 51 ลฝST Dolnรฝ Hriฤov, UฤŒS 52 รบsek Dolnรฝ Hriฤov โ€“ ลฝilina.

Realizรกcia I. fรกzy prรกc prebiehala od 6. 2. 2014 do 31. 12. 2015 a II. fรกzy od 1. 1. 2016 do roku 2017 tak, aby boli splnenรฉ poลพiadavky riadiaceho orgรกnu a obstarรกvateฤพa stavby. Prรกce boli sลฅaลพenรฉ nevyhnutnosลฅou zabezpeฤiลฅ prรญstup do dotknutรฝch obcรญ, keฤลพe prรกce pri realizรกcii mimoรบrovลˆovรฝch nadjazdov, ktorรฉ sa mali pรดvodne realizovaลฅ v predstihu, sa realizovali spoloฤne s prรกcami na ลพelezniฤnom telese vo vรฝlukรกch.

Tรฝmto by sme sa chceli poฤakovaลฅ obyvateฤพom dotknutรฝch obcรญ za trpezlivosลฅ a sรบฤinnosลฅ pri vรฝkone nutnรฝch ฤinnostรญ, keฤลพe prรกce prebiehali nepretrลพite v dennรฝch i noฤnรฝch hodinรกch.

Traลฅový úsek Bytฤa – Dolný Hriฤov s dฤบลพkou 3 532 m sa realizoval s pouลพitím obnovovacieho stroja SUZ 350.
Traลฅovรฝ รบsek Bytฤa โ€“ Dolnรฝ Hriฤov s dฤบลพkou 3 532 m sa realizoval s pouลพitรญm obnovovacieho stroja SUZ 350.

Stavebnรฉ objekty a technolรณgie pouลพitรฉ na stavbe

V rรกmci tohto ฤlรกnku predstavรญme niektorรฉ stavebnรฉ objekty a technolรณgie pouลพitรฉ na stavbe:

SO 48.33.01 Povaลพskรก Teplรก โ€“ Bytฤa, zรกrubnรฝ mรบr v sลพkm 176,600 โ€“ 176,905
Trasovanie ลพelezniฤnej trate sa v sลพkm 176,7 pribliลพuje k ceste I/61. Na dฤบลพke 271,6 m tak bolo nevyhnutnรฉ zrealizovaลฅ novรฝ zรกrubnรฝ mรบr SO 48.33.01, a to zรกsahom do svahu s pouลพitรญm systรฉmu klincovania a torkrรฉtovania svahu a kotvenia svahu lanovรฝmi predpรคtรฝmi kotvami.

Prรกce sa museli realizovaลฅ po jednotlivรฝch pracovnรฝch รบrovniach, priฤom realizรกcia kamennรฉho mรบra bola sลฅaลพenรก dopravou na cestnej komunikรกcii a na ลพelezniฤnej trati, ako aj veฤพkou prรกcnosลฅou a nรกroฤnou dopravou stavebnรฉho materiรกlu.

SO 48.32.02 Povaลพskรก teplรก โ€“ ลฝilina, ลพelezniฤnรฝ spodok, novรก preloลพka trate
Novรก preloลพka trate sa vybudovala v mieste, kde sa stretรกva Hriฤovskรฝ kanรกl, rieka Vรกh, ลพeleznica a diaฤพnica. Preto bolo nevyhnutnรฉ posรบdiลฅ teleso na prietokovรบ hladinu rieky Vรกh pri Q100 a zrealizovaลฅ spevnenie svahov vzhฤพadom na moลพnรฉ zรกplavy.

Na zhutnenom podloลพรญ sa vybudovala konsolidaฤnรก vrstva zo ลกtrkodrviny frakcie 0 โ€“ 63 mm. Nรกsledne sa vybudoval nรกsyp z materiรกlu frakcie 0 โ€“ 63 mm. Po dosiahnutรญ รบrovne zemnej plรกne sa realizovala podkladovรก vrstva v hrรบbke 300 mm zo ลกtrkodrviny frakcie 0 โ€“ 63 mm.

SO 50. 32.01 Bytฤa โ€“ Dolnรฝ Hriฤov, ลพelezniฤnรฝ zvrลกok
Traลฅovรฝ รบsek Bytฤa โ€“ Dolnรฝ Hriฤov s dฤบลพkou 3 532 m sa realizoval s pouลพitรญm obnovovacieho stroja SUZ 350 firmy Swietelsky, ktorรฝ bol na Slovensku nasadenรฝ prvรฝkrรกt. Realizรกcia รบseku bola rozdelenรก do ลกtyroch etรกp. Najkratลกia ฤasovรก etapa urฤenรก na realizรกciu novej koฤพaje s dฤบลพkou 1 078 m trvala od dopravy a zabudovania koฤพajovรฉho lรดลพka po poklรกdku koฤพajovรฉho roลกtu, zvรกranie a definitรญvne podbitie koฤพaje 13 dnรญ.

ลฝST Bytฤa – podchod pre cestujúcich a verejnosลฅ, realizácia v nepárnej skupine
Traลฅovรฝ รบsek Bytฤa โ€“ Dolnรฝ Hriฤov s dฤบลพkou 3 532 m sa realizoval s pouลพitรญm obnovovacieho stroja SUZ 350.

Identifikaฤnรฉ รบdaje stavby

Nรกzov stavby: ลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ€“ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, II. etapa Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ€“ ลฝilina (mimo)
Objednรกvateฤพ stavby: ลฝeleznice Slovenskej republiky, Bratislava
Generรกlny projektant: Reming Consult a. s., Bratislava
Stavebnรฝ dozor: DEC International s. r. o., Bratislava
Zhotoviteฤพ stavby: Zdruลพenie TEBS, vedรบci ฤlen zdruลพenia โ€“ TSS Grade, a.s., Bratislava, ฤlenovia โ€“ zdruลพenia Bogl a Krysl k.s., Praha, Swietelsky  Baugesellschaft m.b. H., Linz
Termรญn realizรกcie: 2014 โ€“ 2017

Sรบhrnnรฝ prehฤพad rozhodujรบcich objemov a ukazovateฤพov stavby

Celkovรก dฤบลพka zmodernizovanรฉho รบseku: 22,702 km
Rozchod koฤพajรญ: 1 435 mm
Traลฅovรก rรฝchlosลฅ v traลฅovรฝch รบsekoch: 120 โ€“ 160 km/h
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok: sรบstava UIC 60 โ€“ hlavnรฉ koฤพaje a prejazdnรฉ koฤพaje, sรบstava  S 49 โ€“ ostatnรฉ staniฤnรฉ koฤพaje
Poฤet novรฝch vรฝhybiek: 35 ks โ€“ tvar 60 E2 (na betรณnovรฝch podvaloch), 9 ks โ€“ tvar S49 II (na betรณnovรฝch a drevenรฝch podvaloch)
Dฤบลพka novรฝch koฤพajรญ: 50 613 m
Koฤพajovรฉ lรดลพko: 137 700 m3
Podkladnรฉ vrstvy zo ลกtrkopiesku: 122 680 m3    
Konsolidaฤnรก vrstva: 145 860 m3
Vรฝkop: 215 710 m3        
Nรกsyp: 365 420 m3
Mosty: 5 ks โ€“ novรฉ cestnรฉ nadjazdy
            7 ks โ€“ ลพelezniฤnรฉ mosty novรฉ
            9 ks โ€“ ลพelezniฤnรฉ mosty rekonลกtruovanรฉ
Novรฉ podchody pre cestujรบcich a verejnosลฅ: 5 ks                 
Protihlukovรฉ steny: 13 113 m

ลฝST Bytฤa po modernizácii
ลฝST Bytฤa po modernizรกcii

Modernization of the track Povaลพskรก Teplรก โ€“ ลฝilina

The inclusion of ลฝSR tracks in selected European corridors and their modernization is subject to the fulfillment of technical specifications and achievement of parameters with priority emphasis on speed and traffic safety with installation of the most modern and most progressive elements and thereby upgrading and improving the technical parameters of the modernized tracks as a whole. The main task of modernization is to enable the better accessibility to the trans-European traffic network and network of other neighboring states.

TEXT: Ing. Jaroslav Martiลก
FOTO: Zdruลพenie TEBS
Jaroslav Martiลก je koordinรกtorom vรฝstavby za Zdruลพenie TEBS.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.

Najฤรญtanejลกie