Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Povaลพskรก Teplรก โ ลฝilina
Zaฤlenenรญm tratรญ ลฝSR do vybranรฝch eurรณpskych koridorov a ich modernizรกciou vznikรก sรบฤasne pre Slovenskรบ republiku รบloha meniลฅ podiel ลพelezniฤnej dopravy na diaฤพkovej a medziลกtรกtnej tranzitnej doprave, priฤom vรฝhodou je prรกve priaznivรก energetickรก nรกroฤnosลฅ ลพelezniฤnej dopravy a sรบvisiace ekologickรฉ zaลฅaลพenie รบzemia v porovnanรญ s ostatnรฝmi druhmi doprรกv na รบzemรญ Slovenska. Zaฤlenenie tratรญ je vลกak podmienenรฉ splnenรญm technickรฝch podmienok a dosiahnutรญm parametrov tratรญ s prioritnรฝm dรดrazom na rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ prepravy.
รฤelom modernizรกcie jestvujรบcej dvojkoฤพajnej ลพelezniฤnej trate na รบseku Povaลพskรก Teplรก โ ลฝilina je zmodernizovaลฅ technickรบ infraลกtruktรบru trate รบseku, ktorรฝ je sรบฤasลฅou siete TEN-T a eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. V. Cieฤพom je dosiahnuลฅ parametre v zmysle legislatรญvy Eurรณpskeho spoloฤenstva, eurรณpskych noriem, legislatรญvy a noriem Slovenskej republiky a dohรดd AGC a AGTC.
Modernizรกcia tratรญ pozostรกva z prestavby jestvujรบcej ลพelezniฤnej dopravnej cesty za รบฤelom zvรฝลกenia jej technickej vybavenosti a pouลพiteฤพnosti zabudovanรญm najmodernejลกรญch a najprogresรญvnejลกรญch prvkov, ฤรญm sa skvalitnia a zlepลกia jej technickรฉ parametre a ukazovatele ako celku.
Hlavnou รบlohou je umoลพniลฅ lepลกiu prรญstupnosลฅ k Transeurรณpskej dopravnej sieti a k dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov. Stavba musรญ po realizรกcii spฤบลaลฅ poลพiadavky na zaistenie interoperability Eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu v zmysle zรกkona ฤ. 513/ 2009 Z. z. o drรกhach a o zmene a doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov v znenรญ neskorลกรญch predpisov.
Hlavnรฉ kritรฉriรก modernizรกcie traลฅovรฉho รบseku
Hlavnรฝmi kritรฉriami na dosiahnutie danรฉho รบฤelu stavby sรบ:
โข zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160 km/h vrรกtane, a to v ฤo najdlhลกรญch รบsekoch bez nรกhlych rรฝchlostnรฝch skokov,
โข priechodnosลฅ vozidiel pre kinematickรฝ obrys vozidla UIC C a priechodnรฝ prierez UIC GC vrรกtane mostov a vylรบฤenie vลกetkรฝch mimoรบrovลovรฝch priecestรญ; vลกetky pรดvodnรฉ รบrovลovรฉ krรญลพenia ลพelezniฤnej trate sa zruลกili a nahradili mimoรบrovลovรฝmi krรญลพeniami โ nadjazdmi a podchodmi,
โข prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc na dosiahnutie uลพitoฤnรฝch dฤบลพok hlavnรฝch a prejazdnรฝch koฤพajรญ minimรกlne 750 m, ostatnรฝch koฤพajรญ 700 m,
โข nรกstupiลกtia s hranami 550 mm nad temenom koฤพajnice s dฤบลพkou 250 m v zastรกvkach a staniciach,
โข mimoรบrovลovรฝ prรญstup cestujรบcich s รบpravou vลกetkรฝch komunikรกciรญ pre chodcov v priestoroch stanรญc a zastรกvok pre osoby s obmedzenou schopnosลฅou pohybu,
โข splnenie poลพiadaviek smernice pre striedavรบ trakฤnรบ prรบdovรบ sรบstavu 25 kV, 50 Hz pri komplexnej prestavbe trakฤnรฝch vedenรญ; v sรบฤasnosti sรบ modernizovanรฉ รบseky prevรกdzkovanรฉ jednosmernรฝm prรบdovรฝm systรฉmom 3 kV s moลพnosลฅou prechodu na striedavรบ trakฤnรบ sรบstavu po dobudovanรญ uzla ลฝilina,
โข novรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie 3. kategรณrie na princรญpe elektronickรฝch stavadiel s vรคzbami na vlakovรฝ zabezpeฤovaฤ a systรฉmy automatickรฉho riadenia rรฝchlosti vlakov,
โข novรฉ traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie so systรฉmom automatickรฝch hradiel s nadstavbou na kontrolu rรฝchlosti, priฤom elektronickรฉ stavadlo SZZ plnรญ funkciu traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia TZZ v priฤพahlรฝch รบsekoch trate,
โข novรก telekomunikaฤnรก technika โ novรฉ telekomunikaฤnรฉ vedenia na prenos dรกt a digitalizรกcia celej ลพelezniฤnej telekomunikaฤnej siete.
Sรบbeh prรกc s diaฤพnicou D1 |
Ciele modernizรกcie
Vรฝstavbou a realizรกciou predmetnรฉho รบseku sa dosiahne okrem inรฉho:
โข skvalitnenie dopravnej infraลกtruktรบry SR homogenizรกciou ลฅahu Bratislava โ ลฝilina,
โข zapojenie sa SR do medzinรกrodnรฝch koridorov,
โข zrรฝchlenie a skvalitnenie kultรบry cestovania,
โข zvรฝลกenie bezpeฤnosti odstrรกnenรญm รบrovลovรฝch krรญลพenรญ,
โข zlepลกenie a skvalitnenie ลพivotnรฉho prostredia.
Vecnรฉ a ฤasovรฉ vรคzby na okolitรบ zรกstavbu, plรกnovanรบ zรกstavbu a sรบvisiace investรญcie
Predmetnรก stavba nadvรคzuje na predchรกdzajรบce รบseky modernizรกcie trate Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก a zohฤพadลuje realizovanรบ stavbu diaฤพnic D1 a D3 (diaฤพnica D1 na รบseku Vrtiลพer โ Hriฤovskรฉ Podhradie a diaฤพnica D3 na รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลฝilina/Strรกลพov).
V rรกmci tรฝchto vรคzieb ide najmรค o koordinรกciu stavieb a spoloฤnรฝch stavenรญsk, hlavne pri dotyku vรฝstavby ลพelezniฤnej trate a mostnรฝch estakรกd v mimoรบrovลovรฝch kriลพovaniach.
SO 48.33.01 zรกrubnรฝ mรบr โ realizรกcia prรกc |
Zรกkladnรฉ ฤlenenie stavby, etapizรกcia vรฝstavby
Samotnรก stavba ลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h je rozdelenรก do dvoch etรกp, ktorรฉ tvoria samostatnรฉ stavby:
I. etapa Pรบchov (mimo) โ Povaลพskรก Teplรก,
II. etapa Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ ลฝilina (mimo).
Stavba ลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, II. etapa Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ ลฝilina (mimo) prechรกdza okresmi Povaลพskรก Bystrica, Bytฤa a ลฝilina, ktorรฉ sรบ administratรญvne zaฤlenenรฉ do Trenฤianskeho a ลฝilinskรฉho kraja.
รzemie je sรบฤasลฅou hlavnej rozvojovej osi Slovenska, ktorou prebiehajรบ koridory dopravnej a technickej infraลกtruktรบry nadregionรกlneho vรฝznamu. V nรกvrhu regulatรญvov รบzemnรฉho rozvoja je stavba zaradenรก ako verejnoprospeลกnรก stavba nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry.
Stavba II. etapy Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ ลฝilina (mimo) predstavuje รบsek trate rozdelenรฝ na 6 ucelenรฝch ฤastรญ stavby (UฤS). Z praktickรฝch dรดvodov s ohฤพadom na poลพiadavku obstarรกvateฤพa realizovaลฅ modernizรกciu ลพelezniฤnej trate za sรบฤasnej prevรกdzky sa jednotlivรฉ UฤS realizovali ako samostatnรฉ stavby. Kaลพdรก z nich bola navrhnutรก tak, aby bola samostatne realizovateฤพnรก a bola schopnรก aj samostatnej prevรกdzky s urฤitรฝmi obmedzeniami a ลกpecifikรกciami.
Stavba sa delรญ na:
โข Medzistaniฤnรฉ traลฅovรฉ รบseky:
– UฤS 48 Povaลพskรก Teplรก โ Bytฤa so zastรกvkami Plevnรญk โ Drienovรฉ a Predmier,
– UฤS 50 Bytฤa โ Dolnรฝ Hriฤov,
– UฤS 52 Dolnรฝ Hriฤov โ ลฝilina so zastรกvkou Hornรฝ Hriฤov,
โข ลฝelezniฤnรฉ stanice:
– UฤS 49 ลฝST Bytฤa,
– UฤS 51 ลฝST Dolnรฝ Hriฤov,
– UฤS 00 ลฝST ลฝilina.
Nรกvrh modernizรกcie ลพelezniฤnej trate sa snaลพil v maximรกlnej moลพnej miere vyuลพรญvaลฅ existujรบce ลพelezniฤnรฉ teleso s prihliadnutรญm na dodrลพanie poลพadovanรฝch rรฝchlostnรฝch parametrov, zรกkladnรฝch podmienok pre priechodnosลฅ a priestorovรบ รบpravu podฤพa normy (hlavne vo vzลฅahu k nadjazdom) a dodrลพanie poลพadovanej รบnosnosti mostov a priepustnosti nad vodnรฝmi tokmi pri storoฤnรฝch vodรกch.
Nevyhnutnรฉ odchรฝlky si vyลพiadali technickรฉ podmienky pri realizovanรญ smerovรฝch รบprav oblรบkov trate na dosiahnutie jej poลพadovanรฝch rรฝchlostnรฝch parametrov.
Zmeny trasovania s ohฤพadom na existujรบcu ลพelezniฤnรบ traลฅ sa uskutoฤnili v:
โข traลฅovom รบseku Povaลพskรก Teplรก โ Bytฤa v sลพkm 176,7 โ 177,9 na dฤบลพke 1 200 m,
โข ลฝST Dolnรฝ Hriฤov v sลพkm 190,7 โ 191,7 na dฤบลพke 1000 m a v sลพkm 191,9 โ 192,8 na dฤบลพke 900 m,
โข traลฅovom รบseku Dolnรฝ Hriฤov โ ลฝilina v sลพkm 195,2 โ 196,5 na dฤบลพke 1 300 m,
โข traลฅovom รบseku Bytฤa โ Dolnรฝ Hriฤov v sลพkm 187,0 โ 189,7 na dฤบลพke 700 m.
Montรกลพ vรฝhybiek DESEC |
Hlavnรฉ zรกsady postupu vรฝstavby
Postup realizรกcie stavby vychรกdzal z tรฝchto podmienok:
โข medzistaniฤnรฉ รบseky sa realizovali pri zachovanรญ prevรกdzky na trati pri vรฝluke jednej z dvoch traลฅovรฝch koฤพajรญ,
โข poradie realizรกcie jednotlivรฝch UฤS sa zvolilo na zรกklade รบzkej spoluprรกce zhotoviteฤพa stavby (Zdruลพenie TEBS) s objednรกvateฤพom stavby (ลฝSR), sprรกvcom ลฝSR (OR ลฝilina), projektantom stavby (Reming Consult) a stavebnรฝm dozorom (DEC International) a na zรกklade schvรกlenรฝch pracovnรฝch postupov, plรกnu organizรกcie vรฝstavby (POV) a rozkazu o vรฝlukรกch (ROV),
โข postupy vรฝstavby a ฤasy trvania zohฤพadลovali ฤasovรฉ horizonty stanovenรฉ Ministerstvom dopravy, pรดลกt a telekomunikรกciรญ SR, ako aj poลพiadavky objednรกvateฤพa (ลฝSR),
โข na zรกklade pokynu riadiaceho orgรกnu (MDVRZ SR) sa z dรดvodu ฤo najefektรญvnejลกieho ฤerpania financiรญ z
Operaฤnรฉho programu Doprava 2007 โ2013 rozdelila realizรกcia prรกc na dve fรกzy:
I. fรกza: UฤS 48 realizรกcia รบseku Povaลพskรก Teplรก โ Bytฤa, UฤS 49 ลฝST Bytฤa, UฤS 50 รบsek Bytฤa โ Dolnรฝ Hriฤov,
II. fรกza: UฤS 51 ลฝST Dolnรฝ Hriฤov, UฤS 52 รบsek Dolnรฝ Hriฤov โ ลฝilina.
Realizรกcia I. fรกzy prรกc prebiehala od 6. 2. 2014 do 31. 12. 2015 a II. fรกzy od 1. 1. 2016 do roku 2017 tak, aby boli splnenรฉ poลพiadavky riadiaceho orgรกnu a obstarรกvateฤพa stavby. Prรกce boli sลฅaลพenรฉ nevyhnutnosลฅou zabezpeฤiลฅ prรญstup do dotknutรฝch obcรญ, keฤลพe prรกce pri realizรกcii mimoรบrovลovรฝch nadjazdov, ktorรฉ sa mali pรดvodne realizovaลฅ v predstihu, sa realizovali spoloฤne s prรกcami na ลพelezniฤnom telese vo vรฝlukรกch.
Tรฝmto by sme sa chceli poฤakovaลฅ obyvateฤพom dotknutรฝch obcรญ za trpezlivosลฅ a sรบฤinnosลฅ pri vรฝkone nutnรฝch ฤinnostรญ, keฤลพe prรกce prebiehali nepretrลพite v dennรฝch i noฤnรฝch hodinรกch.
Traลฅovรฝ รบsek Bytฤa โ Dolnรฝ Hriฤov s dฤบลพkou 3 532 m sa realizoval s pouลพitรญm obnovovacieho stroja SUZ 350. |
Stavebnรฉ objekty a technolรณgie pouลพitรฉ na stavbe
V rรกmci tohto ฤlรกnku predstavรญme niektorรฉ stavebnรฉ objekty a technolรณgie pouลพitรฉ na stavbe:
SO 48.33.01 Povaลพskรก Teplรก โ Bytฤa, zรกrubnรฝ mรบr v sลพkm 176,600 โ 176,905
Trasovanie ลพelezniฤnej trate sa v sลพkm 176,7 pribliลพuje k ceste I/61. Na dฤบลพke 271,6 m tak bolo nevyhnutnรฉ zrealizovaลฅ novรฝ zรกrubnรฝ mรบr SO 48.33.01, a to zรกsahom do svahu s pouลพitรญm systรฉmu klincovania a torkrรฉtovania svahu a kotvenia svahu lanovรฝmi predpรคtรฝmi kotvami.
Prรกce sa museli realizovaลฅ po jednotlivรฝch pracovnรฝch รบrovniach, priฤom realizรกcia kamennรฉho mรบra bola sลฅaลพenรก dopravou na cestnej komunikรกcii a na ลพelezniฤnej trati, ako aj veฤพkou prรกcnosลฅou a nรกroฤnou dopravou stavebnรฉho materiรกlu.
SO 48.32.02 Povaลพskรก teplรก โ ลฝilina, ลพelezniฤnรฝ spodok, novรก preloลพka trate
Novรก preloลพka trate sa vybudovala v mieste, kde sa stretรกva Hriฤovskรฝ kanรกl, rieka Vรกh, ลพeleznica a diaฤพnica. Preto bolo nevyhnutnรฉ posรบdiลฅ teleso na prietokovรบ hladinu rieky Vรกh pri Q100 a zrealizovaลฅ spevnenie svahov vzhฤพadom na moลพnรฉ zรกplavy.
Na zhutnenom podloลพรญ sa vybudovala konsolidaฤnรก vrstva zo ลกtrkodrviny frakcie 0 โ 63 mm. Nรกsledne sa vybudoval nรกsyp z materiรกlu frakcie 0 โ 63 mm. Po dosiahnutรญ รบrovne zemnej plรกne sa realizovala podkladovรก vrstva v hrรบbke 300 mm zo ลกtrkodrviny frakcie 0 โ 63 mm.
SO 50. 32.01 Bytฤa โ Dolnรฝ Hriฤov, ลพelezniฤnรฝ zvrลกok
Traลฅovรฝ รบsek Bytฤa โ Dolnรฝ Hriฤov s dฤบลพkou 3 532 m sa realizoval s pouลพitรญm obnovovacieho stroja SUZ 350 firmy Swietelsky, ktorรฝ bol na Slovensku nasadenรฝ prvรฝkrรกt. Realizรกcia รบseku bola rozdelenรก do ลกtyroch etรกp. Najkratลกia ฤasovรก etapa urฤenรก na realizรกciu novej koฤพaje s dฤบลพkou 1 078 m trvala od dopravy a zabudovania koฤพajovรฉho lรดลพka po poklรกdku koฤพajovรฉho roลกtu, zvรกranie a definitรญvne podbitie koฤพaje 13 dnรญ.
Traลฅovรฝ รบsek Bytฤa โ Dolnรฝ Hriฤov s dฤบลพkou 3 532 m sa realizoval s pouลพitรญm obnovovacieho stroja SUZ 350. |
Identifikaฤnรฉ รบdaje stavby
Nรกzov stavby: ลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, II. etapa Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ ลฝilina (mimo)
Objednรกvateฤพ stavby: ลฝeleznice Slovenskej republiky, Bratislava
Generรกlny projektant: Reming Consult a. s., Bratislava
Stavebnรฝ dozor: DEC International s. r. o., Bratislava
Zhotoviteฤพ stavby: Zdruลพenie TEBS, vedรบci ฤlen zdruลพenia โ TSS Grade, a.s., Bratislava, ฤlenovia โ zdruลพenia Bogl a Krysl k.s., Praha, Swietelsky Baugesellschaft m.b. H., Linz
Termรญn realizรกcie: 2014 โ 2017
Sรบhrnnรฝ prehฤพad rozhodujรบcich objemov a ukazovateฤพov stavby
Celkovรก dฤบลพka zmodernizovanรฉho รบseku: 22,702 km
Rozchod koฤพajรญ: 1 435 mm
Traลฅovรก rรฝchlosลฅ v traลฅovรฝch รบsekoch: 120 โ 160 km/h
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok: sรบstava UIC 60 โ hlavnรฉ koฤพaje a prejazdnรฉ koฤพaje, sรบstava S 49 โ ostatnรฉ staniฤnรฉ koฤพaje
Poฤet novรฝch vรฝhybiek: 35 ks โ tvar 60 E2 (na betรณnovรฝch podvaloch), 9 ks โ tvar S49 II (na betรณnovรฝch a drevenรฝch podvaloch)
Dฤบลพka novรฝch koฤพajรญ: 50 613 m
Koฤพajovรฉ lรดลพko: 137 700 m3
Podkladnรฉ vrstvy zo ลกtrkopiesku: 122 680 m3
Konsolidaฤnรก vrstva: 145 860 m3
Vรฝkop: 215 710 m3
Nรกsyp: 365 420 m3
Mosty: 5 ks โ novรฉ cestnรฉ nadjazdy
7 ks โ ลพelezniฤnรฉ mosty novรฉ
9 ks โ ลพelezniฤnรฉ mosty rekonลกtruovanรฉ
Novรฉ podchody pre cestujรบcich a verejnosลฅ: 5 ks
Protihlukovรฉ steny: 13 113 m
ลฝST Bytฤa po modernizรกcii |
Modernization of the track Povaลพskรก Teplรก โ ลฝilina
The inclusion of ลฝSR tracks in selected European corridors and their modernization is subject to the fulfillment of technical specifications and achievement of parameters with priority emphasis on speed and traffic safety with installation of the most modern and most progressive elements and thereby upgrading and improving the technical parameters of the modernized tracks as a whole. The main task of modernization is to enable the better accessibility to the trans-European traffic network and network of other neighboring states.
TEXT: Ing. Jaroslav Martiลก
FOTO: Zdruลพenie TEBS
Jaroslav Martiลก je koordinรกtorom vรฝstavby za Zdruลพenie TEBS.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.