Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, I. etapa
Stavba โลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, I. etapaโ sa realizuje v rรกmci rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry ako sรบฤasลฅ prioritnรฉho koridoru Bratislava โ ลฝilina โ ฤadca โ Skalitรฉ โ ลกt. hranica s Poฤพskom. Sรบฤasลฅou modernizรกcie koridoru je aj jeho kvalitnรฉ technickรฉ vybavenie, ฤo zabezpeฤรญ skvalitnenie sluลพieb a zvรฝลกenie bezpeฤnosti ลพelezniฤnej prevรกdzky.
Stavbu realizuje Zdruลพenie Nimnica, ktorรฉho ฤlenovia sรบ Doprastav, a. s., TSS GRADE, a. s., Subterra a.s. a Elektrizace ลพeleznรญc Praha a.s. Vedรบcim ฤlenom zdruลพenie je spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s.
Projekt โลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h, I. etapaโ sa delรญ na ลกtyri ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤS):
โข UฤS 44 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica s dฤบลพkou 8,3 km,
โข UฤS 45 ลฝst. Povaลพskรก Bystrica s dฤบลพkou 2,8 km,
โข UฤS 46 Povaลพskรก Bystrica โ Povaลพskรก Teplรก s dฤบลพkou 1,88 km,
โข UฤS 47 ลฝst. Povaลพskรก Teplรก s dฤบลพkou 3 km.
Mostnรฉ objekty
Spolu sa na predmetnej stavbe nachรกdza 13 ลพelezniฤnรฝch a 8 cestnรฝch mostov.
Na UฤS 44 sa koncom roka 2016 vybudoval objekt SO 44.33.12.1 Mostnรฉ provizรณrium (obr. 1), ktorรฝ zabezpeฤรญ premostenie na ostrov v Nosiciach, kde sa bude realizovaลฅ novรก traลฅ.
Obr. 1 Mostnรฉ provizรณrium
Medzi ลกtyri najvรคฤลกie mostnรฉ objekty patria:
SO 44.33.21.1, Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickou priehradou
Tento most (obr. 2) prevรกdza dvojkoฤพajnรบ traลฅ cez Nosickรบ priehradu pomocou 12 mostnรฝch polรญ s dispozรญciou 39,0 + 10 ร 51,5 + 37,59 m s celkovou dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 593,6 m, vฤaka ฤomu sa tento most zaraฤuje medzi najdlhลกie.
Objekt je zaloลพenรฝ v dvojitรฝch ohrรกdzkach na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach, priฤom ลกirokรบ dvojkomorovรบ nosnรบ konลกtrukciu podopierajรบ kruhovรฉ piliere s rozลกรญrenรฝmi hlavicami a trojicou loลพรญsk.
Nosnรก konลกtrukcia hornej stavby mosta je navrhnutรก ako dvojkomorovรก z predpรคtรฉho betรณnu. Most mรก ลกรญrku 16,47 m a bol navrhnutรฝ ako dvojkoฤพajnรฝ s obojstrannรฝmi chodnรญkmi โ na pravej strane je chodnรญk pre chodcov a cyklistov a na ฤพavej je revรญzny chodnรญk (sluลพobnรฝ). Sรบฤasลฅou mosta sรบ pylรณny s vรฝลกkou 6,55 m, ktorรฉ dotvรกrajรบ zรกvesnรฝ EDS systรฉm mosta.
Most svojou technologickou zloลพitosลฅou (zakladanie takmer celรฉho objektu v koryte priehrady), ako aj komplikovanou polohou z hฤพadiska zรกsobovania poฤas realizรกcie (blรญzkosลฅ ลพel. trate, cesty II. triedy), patrรญ z hฤพadiska vรฝstavby medzi najnรกroฤnejลกie objekty v rรกmci celej stavby.
Obr. 2 Vizualizรกcia mosta cez Nosickรบ priehradu
SO 44.33.11, Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickรฝm kanรกlom
Novรฝ ลพelezniฤnรฝ most prevedie ลพelezniฤnรบ traลฅ ponad koryto Nosickรฉho kanรกla, v ktorom sa do budรบcnosti poฤรญta s plavebnou drรกhou ako sรบฤasลฅou Vรกลพskej vodnej cesty (VVC).
Objekt tvorรญ premostenie s dฤบลพkou 379,045 m, ide o 6-poฤพovรบ nosnรบ konลกtrukciu s rozpรคtiami polรญ 30,60 + 30,60 + 124,80 + 124,80 + 30,60 + 30,60 m. V kaลพdom poli tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu dvojkoฤพajnรก, jednoducho uloลพenรก konลกtrukcia. Pri krรกtkych rozpรคtiach tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu 6-trรกmovรก spriahnutรก oceฤพobetรณnovรก konลกtrukcia.
Strednรฉ dve tvorรญ nosnรก trรกmovรก oceฤพovรก konลกtrukcia vystuลพenรก oblรบkom. Hodnoty rozpรคtรญ strednรฝch dvoch polรญ tรฝchto dvojkoฤพajnรฝch ลพelezniฤnรฝch mostov radia tรบto stavbu medzi unikรกtne stavby nielen u nรกs, ale aj v blรญzkom zahraniฤรญ.
SO 44.33.17, Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ most nad Nosickรฝm kanรกlom pre cestujรบcich a verejnosลฅ
Most zabezpeฤuje prepojenie obce Nosice s ostrovnou ฤasลฅou. Bude slรบลพiลฅ na peลกiu a cyklistickรบ dopravu k zastรกvke Nosice, aj ako prรญstup verejnosti na ostrovnรบ ฤasลฅ.
Objekt s rozpรคtiami jednotlivรฝch polรญ 17,00 + 93,00 m tvorรญ nosnรก konลกtrukcia, ktorรก je navrhnutรก ako spojitรฝ oceฤพovรฝ komorovรฝ trรกm zavesenรฝ na jednom pylรณne. Pylรณn tvorรญ vรฝznamnรบ dominantu celej mostnej konลกtrukcie. Je situovanรฝ na ostrovnej ฤasti a jeho vรฝลกka je viac ako 44 m od รบrovne zรกkladovej dosky.
SO 44.33.18, Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Vรกhom
Novรฝ most prechรกdza ponad starรฉ koryto Vรกhu a cestu II. triedy a privรกdza traลฅ k vstupu do tunela Diel. Pozostรกva z 5-poฤพovรฝch spojitรฝch nosnรญkov. Budovanรฝ je metรณdou letmej betonรกลพe, vรฝnimkou sรบ ฤasti krajnรฝch polรญ, ktorรฉ sa budรบ budovaลฅ na podpernej skruลพi. Rozpรคtia polรญ mosta sรบ 47,5 + 3 ร 65,0 + 47,5 m, schรฉma mosta je na obr. 3.
Obr. 3 Schรฉma mosta SO 44.33.18
Tunely
Sรบฤasลฅou stavby sรบ aj dva tunely:
Tunel Diel
Tunel prechรกdza masรญvom vrchu Diel. Jeho dฤบลพka v osi je 1 081,70 m. Tunel sa bude realizovaลฅ ako jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajnรฝ s osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,2 m. Tunelovรก rรบra je rozdelenรก na รบseky budovanรฉ razenรญm a hฤบbenรญm. Dฤบลพka hฤบbenรฉho tunela pri zรกpadnom portรกli je 14,70 m a pri vรฝchodnom portรกli 17,00 m. Razenรฝ tunel mรก dฤบลพku v osi 1 050 m.
Pri vรฝchodnom portรกli vyรบsลฅuje รบnikovรก ลกtรดlลa, ktorej dฤบลพka je 304 m s prieฤnym prepojenรญm do tunelovej rรบry.
Tunel Milochov
Slรบลพi na preklenutie รบpรคtia vrchu Stavnรก, juลพne od miestnej ฤasti Hornรฝ Milochov. Jeho dฤบลพka v osi je 1 861 m. Tunel sa bude realizovaลฅ ako jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajnรฝ s osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,2 m.
Celkovรก dฤบลพka zรกpadnej hฤบbenej ฤasti je 20 m a vรฝchodnej hฤบbenej ฤasti 71 m. Dฤบลพka razenej ฤasti tunela mรก 1 770 m. Boฤnรก รบnikovรก ลกtรดlลa s celkovou dฤบลพkou 266,393 m bude slรบลพiลฅ ako รบnikovรก cesta z tunelovej rรบry, zรกroveล mรดลพe slรบลพiลฅ aj ako zรกsahovรก cesta. Plocha priechodnรฉho prierezu je 10,06 m2.
Razenรฉ ฤasti tunelov sa budรบ realizovaลฅ v zmysle zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) s pouลพitรญm mechanickรฉho rozpojovania pomocou tunelbagra. Trhavinovรฉ rozpojovanie sa bude pouลพรญvaลฅ pri zarazenรญ tunelovej rรบry do kompaktnejลกieho horninovรฉho masรญvu. Ostenie je navrhnutรฉ dvojplรกลกลฅovรฉ, bude ho tvoriลฅ primรกrne a sekundรกrne ostenie.
Na bezpeฤnรบ prevรกdzku v priestoroch tunelov sa vybuduje elektrickรก poลพiarna signalizรกcia, poplachovรฝ systรฉm naruลกenia, priemyselnรก televรญzia a systรฉm na prenos รบdajov o stave technologickรฝch prvkov. Vลกetky vรฝstupy z tรฝchto zariadenรญ budรบ vyvedenรฉ v riadiacom centre v Pรบchove.
Obr. 4 Vลtanie pilรณt na zรกpadnom portรกli tunela Diel
Riadenie ลพelezniฤnej premรกvky
Na riadenie ลพelezniฤnej premรกvky sa vybralo novรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie 3. kategรณrie na princรญpe elektronickรฉho stavadla s vรคzbou na vlakovรฝ zabezpeฤovaฤ (ETCS). Takisto je navrhnutรฉ aj novรฉ traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie, ktorรฉ sa vybuduje so systรฉmom automatickรฝch hradiel s nadstavbou na kontrolu rรฝchlostรญ.
Sรบฤasลฅou stavby je aj vybudovanie novej telekomunikaฤnej techniky a novรฝch systรฉmov prenosu dรกt mobilnej rรกdiovej siete, ฤo umoลพnรญ priame rรกdiovรฉ spojenie dispeฤera s pohybujรบcimi sa vlakmi. Celรฝ รบsek realizovanej stavby sa bude ovlรกdaลฅ z riadiaceho centra v Pรบchove.
Zรกver
Vzhฤพadom na to, ลพe prรกce na stavbe sa musia vykonรกvaลฅ poฤas riadnej ลพelezniฤnej prevรกdzky, je veฤพmi dรดleลพitรฉ kvalitne vypracovaลฅ etapizรกciu vรฝstavby, aby sa vyskytlo ฤo najmenej vรฝlukovรฝch ฤinnostรญ. Pred hlavnรฝmi prรกcami na trati bude treba preloลพiลฅ aj rรดzne inลพinierske siete, ako naprรญklad plynovรฉ rozvody, telekomunikaฤnรฉ vedenia ฤi silnoprรบdovรฉ vedenia.
Aj keฤ sa uลพ modernizรกcia ลพelezniฤnej trate realizovala na viacerรฝch รบsekoch od Bratislavy po Pรบchov (รบsek Zlatovce โ Trenฤianska Teplรก je eลกte v realizรกcii), s urฤitosลฅou mรดลพeme povedaลฅ, ลพe รบsek Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก bude investiฤne a technicky najnรกroฤnejลกรญm projektom v histรณrii ลฝSR. Dokonฤenรญm tohto รบseku sa zavลลกi modernizรกcia ลพelezniฤnej trate na ucelenom รบseku Bratislava โ ลฝilina, na ktorom budรบ mรดcลฅ vlaky premรกvaลฅ rรฝchlosลฅou do 160 km/h.
Modernization of railway track Pรบchov โ ลฝilina for speeds of up to 160 km/h, Phase I
Construction „ZSR, Modernisation of track Pรบchov โ ลฝilina for speeds of up to 160 km/h,
Phase I“ is being realized within the railยญway infrastructure development as part of the priority corridor Bratislava โ ลฝilina โ ฤadca โ Skalitรฉ โ state border with Poland. Part of the modernization of the corridor is its quality technical equipment, ensuring improvement of services and an increase of the railway operations safety.
Vladimรญr Samek je zรกstupca riaditeฤพa vรฝstavby v spoloฤnosti Doprastav, a. s., generรกlne riaditeฤพstvo.
TEXT: Ing. Vladimรญr Samek
FOTO A OBRรZKY: Doprastav, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.