image 89589 25 v1
Galรฉria(5)

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, I. etapa

Partneri sekcie:

Stavba โ€žลฝSR, Modernizรกcia trate Pรบchov โ€“ ลฝilina pre rรฝchlosลฅ do 160 km/h, I. etapaโ€œ sa realizuje v rรกmci rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry ako sรบฤasลฅ prioritnรฉho koridoru Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ Skalitรฉ โ€“ ลกt. hranica s Poฤพskom. Sรบฤasลฅou modernizรกcie koridoru je aj jeho kvalitnรฉ technickรฉ vybavenie, ฤo zabezpeฤรญ skvalitnenie sluลพieb a zvรฝลกenie bezpeฤnosti ลพelezniฤnej prevรกdzky.

01 56 IS117 14
Obr 1 Mostne provizorium
Obr 2 Vizualizacia mosta
Obr 4 Vrtanie pilot na zapadnom portali tunela Diel

Stavbu realizuje Zdruลพenie Nimnica, ktorรฉho ฤlenovia sรบ Doprastav, a. s., TSS GRADE, a. s., Subterra a.s. a Elektrizace ลพeleznรญc Praha a.s. Vedรบcim ฤlenom zdruลพenie je spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s.
Projekt โ€žลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h, I. etapaโ€œ sa delรญ na ลกtyri ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤŒS):

โ€ข    UฤŒS 44 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica s dฤบลพkou 8,3 km,
โ€ข    UฤŒS 45 ลฝst. Povaลพskรก Bystrica s dฤบลพkou 2,8 km,
โ€ข    UฤŒS 46 Povaลพskรก Bystrica โ€“ Povaลพskรก Teplรก s dฤบลพkou 1,88 km,
โ€ข    UฤŒS 47 ลฝst. Povaลพskรก Teplรก s dฤบลพkou 3 km.

Mostnรฉ objekty

Spolu sa na predmetnej stavbe nachรกdza 13 ลพelezniฤnรฝch a 8 cestnรฝch mostov.
Na UฤŒS 44 sa koncom roka 2016 vybudoval objekt SO 44.33.12.1 Mostnรฉ provizรณrium (obr. 1), ktorรฝ zabezpeฤรญ premostenie na ostrov v Nosiciach, kde sa bude realizovaลฅ novรก traลฅ.

Obr. 1  Mostné provizórium

Obr. 1  Mostnรฉ provizรณrium

Medzi ลกtyri najvรคฤลกie mostnรฉ objekty patria:

SO 44.33.21.1, Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickou priehradou
Tento most (obr. 2) prevรกdza dvojkoฤพajnรบ traลฅ cez Nosickรบ priehradu pomocou 12 mostnรฝch polรญ s dispozรญciou 39,0 + 10 ร— 51,5 + 37,59 m s celkovou dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 593,6 m, vฤaka ฤomu sa tento most zaraฤuje medzi najdlhลกie.
Objekt je zaloลพenรฝ v dvojitรฝch ohrรกdzkach na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach, priฤom ลกirokรบ dvojkomorovรบ nosnรบ konลกtrukciu podopierajรบ kruhovรฉ piliere s rozลกรญrenรฝmi hlavicami a trojicou loลพรญsk.

Nosnรก konลกtrukcia hornej stavby mosta je navrhnutรก ako dvojkomorovรก z predpรคtรฉho betรณnu. Most mรก ลกรญrku 16,47 m a bol navrhnutรฝ ako dvojkoฤพajnรฝ s obojstrannรฝmi chodnรญkmi โ€“ na pravej strane je chodnรญk pre chodcov a cyklistov a na ฤพavej je revรญzny chodnรญk (sluลพobnรฝ). Sรบฤasลฅou mosta sรบ pylรณny s vรฝลกkou 6,55 m, ktorรฉ dotvรกrajรบ zรกvesnรฝ EDS systรฉm mosta.

Most svojou technologickou zloลพitosลฅou (zakladanie takmer celรฉho objektu v koryte priehrady), ako aj komplikovanou polohou z hฤพadiska zรกsobovania poฤas realizรกcie (blรญzkosลฅ ลพel. trate, cesty II. triedy), patrรญ z hฤพadiska vรฝstavby medzi najnรกroฤnejลกie objekty v rรกmci celej stavby.

Obr. 2  Vizualizácia mosta cez Nosickú priehradu

  Obr. 2  Vizualizรกcia mosta cez Nosickรบ priehradu

SO 44.33.11, Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickรฝm kanรกlom    
Novรฝ ลพelezniฤnรฝ most prevedie ลพelezniฤnรบ traลฅ ponad koryto Nosickรฉho kanรกla, v ktorom sa do budรบcnosti poฤรญta s plavebnou drรกhou ako sรบฤasลฅou Vรกลพskej vodnej cesty (VVC).

Objekt tvorรญ premostenie s dฤบลพkou 379,045 m, ide o 6-poฤพovรบ nosnรบ konลกtrukciu s rozpรคtiami polรญ 30,60 + 30,60 + 124,80 + 124,80 + 30,60 + 30,60 m. V kaลพdom poli tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu dvojkoฤพajnรก, jednoducho uloลพenรก konลกtrukcia. Pri krรกtkych rozpรคtiach tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu 6-trรกmovรก spriahnutรก oceฤพobetรณnovรก konลกtrukcia.

Strednรฉ dve tvorรญ nosnรก trรกmovรก oceฤพovรก konลกtrukcia vystuลพenรก oblรบkom. Hodnoty rozpรคtรญ strednรฝch dvoch polรญ tรฝchto dvojkoฤพajnรฝch ลพelezniฤnรฝch mostov radia tรบto stavbu medzi unikรกtne stavby nielen u nรกs, ale aj v blรญzkom zahraniฤรญ.   

SO 44.33.17, Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ most nad Nosickรฝm kanรกlom pre cestujรบcich a verejnosลฅ
Most zabezpeฤuje prepojenie obce Nosice s ostrovnou ฤasลฅou. Bude slรบลพiลฅ na peลกiu a cyklistickรบ dopravu k zastรกvke Nosice, aj ako prรญstup verejnosti na ostrovnรบ ฤasลฅ.

Objekt s rozpรคtiami jednotlivรฝch polรญ 17,00 + 93,00 m tvorรญ nosnรก konลกtrukcia, ktorรก je navrhnutรก ako spojitรฝ oceฤพovรฝ komorovรฝ trรกm zavesenรฝ na jednom pylรณne. Pylรณn tvorรญ vรฝznamnรบ dominantu celej mostnej konลกtrukcie. Je situovanรฝ na ostrovnej ฤasti a jeho vรฝลกka je viac ako 44 m od รบrovne zรกkladovej dosky.

SO 44.33.18, Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Vรกhom
Novรฝ most prechรกdza ponad starรฉ koryto Vรกhu a cestu II. triedy a privรกdza traลฅ k vstupu do tunela Diel. Pozostรกva z 5-poฤพovรฝch spojitรฝch nosnรญkov. Budovanรฝ je metรณdou letmej betonรกลพe, vรฝnimkou sรบ ฤasti krajnรฝch polรญ, ktorรฉ sa budรบ budovaลฅ na podpernej skruลพi. Rozpรคtia polรญ mosta sรบ 47,5 + 3 ร— 65,0 + 47,5 m, schรฉma mosta je na obr. 3.

Obr. 3  Schéma mosta SO 44.33.18

Obr. 3  Schรฉma mosta SO 44.33.18

Tunely

Sรบฤasลฅou stavby sรบ aj dva tunely:

Tunel Diel
Tunel prechรกdza masรญvom vrchu Diel. Jeho dฤบลพka v osi je 1 081,70 m. Tunel sa bude realizovaลฅ ako jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajnรฝ s osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,2 m. Tunelovรก rรบra je rozdelenรก na รบseky budovanรฉ razenรญm a hฤบbenรญm. Dฤบลพka hฤบbenรฉho tunela pri zรกpadnom portรกli je 14,70 m a pri vรฝchodnom portรกli 17,00 m. Razenรฝ tunel mรก dฤบลพku v osi 1 050 m.
Pri vรฝchodnom portรกli vyรบsลฅuje รบnikovรก ลกtรดlลˆa, ktorej dฤบลพka je 304 m s prieฤnym prepojenรญm do tunelovej rรบry.

Tunel Milochov
Slรบลพi na preklenutie รบpรคtia vrchu Stavnรก, juลพne od miestnej ฤasti Hornรฝ Milochov. Jeho dฤบลพka v osi je 1 861 m. Tunel sa bude realizovaลฅ ako jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajnรฝ s osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,2 m.

Celkovรก dฤบลพka zรกpadnej hฤบbenej ฤasti je 20 m a vรฝchodnej hฤบbenej ฤasti 71 m. Dฤบลพka razenej ฤasti tunela mรก 1 770 m. Boฤnรก รบnikovรก ลกtรดlลˆa s celkovou dฤบลพkou 266,393 m bude slรบลพiลฅ ako รบnikovรก cesta z tunelovej rรบry, zรกroveลˆ mรดลพe slรบลพiลฅ aj ako zรกsahovรก cesta. Plocha priechodnรฉho prierezu je 10,06 m2.  

Razenรฉ ฤasti tunelov sa budรบ realizovaลฅ v zmysle zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) s pouลพitรญm mechanickรฉho rozpojovania pomocou tunelbagra. Trhavinovรฉ rozpojovanie sa bude pouลพรญvaลฅ pri zarazenรญ tunelovej rรบry do kompaktnejลกieho horninovรฉho masรญvu. Ostenie je navrhnutรฉ dvojplรกลกลฅovรฉ, bude ho tvoriลฅ primรกrne a sekundรกrne ostenie.

Na bezpeฤnรบ prevรกdzku v priestoroch tunelov sa vybuduje elektrickรก poลพiarna signalizรกcia, poplachovรฝ systรฉm naruลกenia, priemyselnรก televรญzia a systรฉm na prenos รบdajov o stave technologickรฝch prvkov. Vลกetky vรฝstupy z tรฝchto zariadenรญ budรบ vyvedenรฉ v riadiacom centre v Pรบchove.

Obr. 4  Vล•tanie pilót na západnom portáli tunela Diel

Obr. 4  Vล•tanie pilรณt na zรกpadnom portรกli tunela Diel

Riadenie ลพelezniฤnej premรกvky

Na riadenie ลพelezniฤnej premรกvky sa vybralo novรฉ staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie 3. kategรณrie na princรญpe elektronickรฉho stavadla s vรคzbou na vlakovรฝ zabezpeฤovaฤ (ETCS). Takisto je navrhnutรฉ aj novรฉ traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie, ktorรฉ sa vybuduje so systรฉmom automatickรฝch hradiel s nadstavbou na kontrolu rรฝchlostรญ.

Sรบฤasลฅou stavby je aj vybudovanie novej telekomunikaฤnej techniky a novรฝch systรฉmov prenosu dรกt mobilnej rรกdiovej siete, ฤo umoลพnรญ priame rรกdiovรฉ spojenie dispeฤera s pohybujรบcimi sa vlakmi. Celรฝ รบsek realizovanej stavby sa bude ovlรกdaลฅ z riadiaceho centra v Pรบchove.

Zรกver

Vzhฤพadom na to, ลพe prรกce na stavbe sa musia vykonรกvaลฅ poฤas riadnej ลพelezniฤnej prevรกdzky, je veฤพmi dรดleลพitรฉ kvalitne vypracovaลฅ etapizรกciu vรฝstavby, aby sa vyskytlo ฤo najmenej vรฝlukovรฝch ฤinnostรญ. Pred hlavnรฝmi prรกcami na trati bude treba preloลพiลฅ aj rรดzne inลพinierske siete, ako naprรญklad plynovรฉ rozvody, telekomunikaฤnรฉ vedenia ฤi silnoprรบdovรฉ vedenia.

Aj keฤ sa uลพ modernizรกcia ลพelezniฤnej trate realizovala na viacerรฝch รบsekoch od Bratislavy po Pรบchov (รบsek Zlatovce โ€“ Trenฤianska Teplรก je eลกte v realizรกcii), s urฤitosลฅou mรดลพeme povedaลฅ, ลพe รบsek Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Teplรก bude investiฤne a technicky najnรกroฤnejลกรญm projektom v histรณrii ลฝSR. Dokonฤenรญm tohto รบseku sa zavล•ลกi modernizรกcia ลพelezniฤnej trate na ucelenom รบseku Bratislava โ€“ ลฝilina, na ktorom budรบ mรดcลฅ vlaky premรกvaลฅ rรฝchlosลฅou do 160 km/h.

Modernization of railway track Pรบchov โ€“ ลฝilina for speeds of up to 160 km/h, Phase I
Construction „ZSR, Modernisation of track Pรบchov โ€“ ลฝilina for speeds of up to 160 km/h,
Phase I“ is being realized within the railยญway infrastructure development as part of the priority corridor Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ Skalitรฉ โ€“ state border with Poland. Part of the modernization of the corridor is its quality technical equipment, ensuring improvement of services and an increase of the railway operations safety.

Vladimรญr Samek je zรกstupca riaditeฤพa vรฝstavby v spoloฤnosti Doprastav, a. s., generรกlne riaditeฤพstvo.

TEXT: Ing. Vladimรญr Samek
FOTO A OBRรZKY: Doprastav, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.

Najฤรญtanejลกie