image 81174 25 v1
Galรฉria(5)

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ zostรกva pre ลฝSR jednou z priorรญt

Partneri sekcie:

Koniec minulรฉho roka bol cieฤพovou pรกskou pre Operaฤnรฝ program Doprava 2007 โ€“ 2013, v sรบฤasnosti uลพ prebieha Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra, ฤasovo ohraniฤenรฝ rokmi 2014 aลพ 2020. ลฝeleznice Slovenskej republiky โ€“ ako jeden z najvรคฤลกรญch investorov na Slovensku vรดbec โ€“ boli v oblasti modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ, vyuลพitia a naplnenia Operaฤnรฉho programu Doprava (OPD) mimoriadne รบspeลกnรฉ a svoje ambรญcie naplnili na viac ako 100 %. Rovnako smelรฉ ambรญcie mรก manaลพรฉr infraลกtruktรบry aj v novom programovom obdobรญ.

01a NOVY
02 ZSR
03 ZSR
04 ZSR

Rozvoj ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry Slovenskej republiky vychรกdza zo zรกkladnรฝch medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC a AGTC (Eurรณpska dohoda o medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach a Eurรณpska dohoda o najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy a sรบvisiacich objektoch). So zaฤlenenรญm siete ลฝSR do eurรณpskych dopravnรฝch ciest prevzali ลฝSR zรกroveลˆ aj povinnosลฅ reลกpektovaลฅ medzinรกrodnรฉ dohody a technickรฉ poลพiadavky, ktorรฉ zaruฤujรบ moลพnosลฅ ฤalลกieho rozvoja a kompatibilitu s okolitรฝmi ลพelezniฤnรฝmi sprรกvami. S modernizรกciou ลพelezniฤnรฝch tratรญ SR sa zaฤalo v roku 2000 a ลฝSR majรบ modernizรกciu tratรญ โ€“ tak ako dosiaฤพ, aj do budรบcnosti โ€“ stรกle ako jednu zo svojich priorรญt. Strategickรฉ ciele rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry sa zameriavajรบ na zvyลกovanie traลฅovej rรฝchlosti, รบpravu stanรญc a zastรกvok ฤi budovanie mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek. Najvyลกลกia rรฝchlosลฅ vlakovรฝch sรบprav dosahuje po รบpravรกch tratรญ 140 aลพ 160 km/h.

Modernizácia ลพelezniฤnej stanice Púchov

Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Pรบchov

Vรฝsledky v rรกmci OPD 2007 โ€“ 2013

ลฝSR boli v ฤerpanรญ eurofondov mimoriadne รบspeลกnรฉ, do konca roka 2015 vyฤerpali za celรฉ ลกtvorroฤnรฉ obdobie 1,1 miliardy โ‚ฌ. Prioritou v rรกmci OPD bolo dokonฤiลฅ modernizovanรฉ รบseky na rรฝchlosลฅ vlakov do 160 km/h. Dnes uลพ I., II., IV., V. a VI. etapa vรฝstavby รบsekov na trati Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov slรบลพi svojmu รบฤelu a cestujรบcim. ,,Zriadili sme centrum riadenia dopravy v Pรบchove, z ktorรฉho sa diaฤพkovo ovlรกda traลฅovรฝ รบsek Trenฤianska Teplรก โ€“ Pรบchov a po dokonฤenรญ modernizรกcie sa bude z tohto centra kompletne riadiลฅ vlakovรก doprava od Novรฉho Mesta nad Vรกhom aลพ po ลฝilinu,โ€œ hodnotรญ stav generรกlny riaditeฤพ ลฝSR Ing. Duลกan ล efฤรญk. V septembri 2015 sa ukonฤila aj stavba ลฝSR Zavedenie ERTMS v รบseku Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ ลกt. hr. SR/ฤŒR, ktorรก vรฝznamnรฝm spรดsobom prispeje k riadeniu a bezpeฤnรฉmu chodu vlakov v danรฝch รบsekoch.

Prebiehajúce práce v ลฝST Púchov

Prebiehajรบce prรกce v ลฝST Pรบchov

Ukonฤili sa aj prรกce na 1. etape telematickรฝch systรฉmov, projektovรฉ prรกce v sรบvislosti s budovanรญm terminรกlov intermodรกlnej prepravy a zรกchytnรฝch parkovรญsk. Modernizaฤnรฉ prรกce vo vรฝznamnom rozsahu sa realizovali aj v ฤŒiernej nad Tisou, ktorรก je vstupnou brรกnou ลกirokรฉho rozchodu. Celkovo sa od roku 2012 stavebne ukonฤili modernizรกcie na รบseku Novรฉ Mesto โ€“ Zlatovce s celkovou dฤบลพkou 17,457 km, na รบseku Trenฤianska Teplรก โ€“ Ilava โ€“ Beluลกa s dฤบลพkou 20,409 km a na รบseku Beluลกa โ€“ Pรบchov s dฤบลพkou 8,856 km. Z aktuรกlne rozostavanรฝch stavieb sa zmodernizovalo na รบseku Zlatovce โ€“ Trenฤianska Teplรก 18,710 km a na stavbe Povaลพskรก Teplรก โ€“ ลฝilina sa ukonฤilo 13,933 km dvojkoฤพajnej trate, ฤo je spolu 79,365 km tratรญ.

Eurokoridory prechรกdzajรบce รบzemรญm SR

Koridor ฤ. IV. (Berlรญn/Norimberg โ€“ Praha โ€“ Budapeลกลฅ /Konstanca/Thessaloniky/Istanbul)

  • รบzemรญm Slovenska vedie trasa koridoru na รบseku ลกtรกtna hranica s ฤŒeskou republikou โ€“ Kรบty โ€“ Bratislava โ€“ ล tรบrovo โ€“ ลกtรกtna hranica s Maฤarskom

Koridor ฤ. V. (Benรกtky โ€“ Terst/Koper โ€“ ฤฝubฤพana โ€“ Budapeลกลฅ โ€“ Uลพhorod โ€“ ฤฝvov)

  • รบzemรญm Slovenska prechรกdza po trase Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou โ€“ ลกtรกtna hranica Ukrajiny; traลฅ je dฤบลพkou 545 km a dosahovanรฝmi prepravnรฝmi vรฝkonmi prioritnou hlavne vo vรคzbe รบsekov ฤŒierna nad Tisou โ€“ ลฝilina a Bratislava โ€“ ลฝilina na koridor ฤ.โ€ฏVI.

Koridor ฤ. VI. (Gdansk โ€“ Varลกava  โ€“ Katovice โ€“ ลฝilina)

  • รบzemรญm Slovenska vedie trasa koridoru na รบseku ลกtรกtna hranica s Poฤพskom โ€“ Skalitรฉ โ€“ ฤŒadca โ€“ ลฝilina s celkovou dฤบลพkou 51 km

Poลพiadavky na ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru

  • vybavenie ลพelezniฤnรฝch tratรญ ERTMS
  • dosiahnutie interoperability โ€“ ลพelezniฤnรก infraลกtruktรบra (ลฝI) musรญ byลฅ v sรบlade so smernicou Eurรณpskeho parlamentu a Rady 2008/57/ES zo 17. jรบna 2008 o interoperabilite systรฉmu ลพeleznรญc v Spoloฤenstve a jej vykonรกvacรญmi opatreniami
  • sรบlad ลฝI s TSI, resp. na zรกklade ฤl. 39 nariadenia EPaR 1315/2013 (publikovanรฉ v OJ 20. 12. 2013)
  • rozchod koฤพaje pre novรฉ ลพelezniฤnรฉ trate 1 435 mm
  • elektrifikรกcia 25 kV /50 Hz
  • zaลฅaลพenie na nรกpravy 22,5 t
  • dฤบลพka vlaku 740 m โ€“ trate โ€žcore networkโ€œ pre nรกkladnรบ dopravu
  • maximรกlne stรบpanie a klesanie novรฝch tratรญ pre vlaky konvenฤnej nรกkladnej dopravy = 12,5 mm/m
  • zmierลˆovanie vplyvu hluku spรดsobenรฉho ลพelezniฤnou dopravou

Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra

Vรฝznamnou oblasลฅou, ktorรก je pre ลฝSR prioritnou v ฤalลกom obdobรญ, je rozbeh novรฉho Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII). V rรกmci tohto programu pripravujรบ ลฝeleznice Slovenskej republiky zatiaฤพ modernizรกciu 2 veฤพkรฝch projektov v celkovej hodnote 650 miliรณnov โ‚ฌ. V prvom prรญpade ide o realizรกciu I. etapy modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ ลฝilina, a to รบseku Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Teplรก, kde aktuรกlne prebieha verejnรฉ obstarรกvanie na vรฝber zhotoviteฤพa. Druhรฝm veฤพkรฝm plรกnovanรฝm projektom je modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Liptovskรฝ Mikulรกลก na รบseku trate Paludza โ€“ Liptovskรฝ Hrรกdok. V rรกmci ,,nรกrodnรฝch projektovโ€œ โ€“ zรกsobnรญka projektov OPII โ€“ majรบ ลฝSR ambรญciu vyhlรกsiลฅ sรบลฅaลพe na projektovรบ dokumentรกciu na 10โ€ฏprojektov v celkovej hodnote 114 miliรณnov โ‚ฌ. Z tรฝch najvรฝznamnejลกรญch moลพno spomenรบลฅ naprรญklad sรบลฅaลพ na modernizรกciu รบseku ลฝilina โ€“ Kraฤพovany, Kraฤพovany โ€“ Liptovskรฝ Mikulรกลก, Koลกice โ€“ Michaฤพany ฤi Michaฤพany โ€“ ฤŒierna nad Tisou.

Rekonštrukcia trate v Novom Meste nad Váhom

Rekonลกtrukcia trate v Novom Meste nad Vรกhom

Celkovo sรบ v rรกmci Prioritnej osi ฤ. 1, 3 a 5โ€ฏalokovanรฉ prostriedky na modernizรกciu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry a rozvoj osobnej dopravy vo vรฝลกke 1,5 miliardy โ‚ฌ, o ktorรฉ sa ลฝSR budรบ uchรกdzaลฅ so svojimi projektmi modernizรกcie tratรญ a rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. ,,Nepรดjde pritom vรดbec o ฤพahkรฉ odbornรฉ รบlohy โ€“ ako v oblasti projektovej dokumentรกcie, tak ani v samotnej realizรกcii projektov โ€“ a potrebujeme dosiahnuลฅ, aby ich Eurรณpska komisia vyhodnotila ako opodstatnenรฉ a aby sa na ich realizรกcii podstatnou ฤasลฅou aj podieฤพala,โ€œ vysvetฤพuje generรกlny riaditeฤพ ลฝSR. Naprรญklad v rรกmci Prioritnej osi ฤ. 1 (ลฝelezniฤnรก infraลกtruktรบra ลฝSR) sa uลพ realizujรบ projekty modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, a to รบsek Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ€“ ลฝilina (mimo) a ฤŒierna nad Tisou prekladisko koฤพaje, rampy, II. etapa. Prioritnรก os ฤ. 3 (Verejnรก osobnรก doprava) sa zameriava na integrรกciu jednotlivรฝch mรณdov dopravy.

Priority modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry

  • pokraฤovaลฅ v modernizรกcii koridorovรฝch tratรญ
  • vytvoriลฅ konkurencieschopnรบ ลพelezniฤnรบ sieลฅ โ€“ napฤบลˆaลฅ ciele Bielej knihy 2011
  • modernizovaลฅ ลฝI vychรกdzajรบc z poลพiadaviek a potrieb dopravcov
  • realizovaลฅ ERTMS (ETCS + GSM-R)
  • elektrifikovaลฅ vybranรฉ trate
  • snaลพiลฅ sa o maximรกlne vyuลพitie prostriedkov z fondov Eรš
  • odstraลˆovaลฅ prekรกลพky a napฤบลˆaลฅ poลพiadavky interoperability

Obyvateฤพom zรกpadnรฉho Slovenska by mali perspektรญvne pomรดcลฅ rieลกiลฅ dopravnรบ situรกciu zรกchytnรฉ parkoviskรก pre integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm v Ivanke pri Dunaji, Novรฝch Koลกariskรกch, Pezinku a v Zohore. Vรฝznamnou je ambรญcia zrealizovaลฅ terminรกly integrovanej osobnej dopravy nielen v uzle Bratislava, ale aj v koลกickom regiรณne (Trebiลกov). Z Prioritnej osi ฤ.โ€ฏ5 povaลพujรบ ลฝSR za najvรฝznamnejลกie plรกny na elektrifikรกciu trate Bรกnovce nad Ondavou โ€“ Humennรฉ a Haniska pri Koลกiciach โ€“ Moldava nad Bodvou.

Medzi strategické ciele rozvoja ลพelezniฤnej infraštruktúry patrí aj zvyšovanie traลฅovej rýchlosti.

Medzi strategickรฉ ciele rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry patrรญ aj zvyลกovanie traลฅovej rรฝchlosti.

CEF fondy

Okrem Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra sa budรบ ลฝSR uchรกdzaลฅ aj o vyuลพitie prostriedkov Eรš z fondov CEF (Connecting Europe Facility). V rรกmci tรฝchto fondov pripravujeme realizรกciu 6 akciรญ v celkovej hodnote 1,2 miliardy โ‚ฌ. Medzi inรฝmi sรบ to dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka a nadvรคzujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v uzle ลฝilina, modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Liptovskรฝ Mikulรกลก, รบsek trate Poprad โ€“ Luฤivnรก, Poprad โ€“ Spiลกskรก Novรก Ves ฤi modernizรกcia a ETCS na รบseku ลกtรกtna hranica s ฤŒeskou republikou โ€“ Devรญnska Novรก Ves. Vo vลกetkรฝch uvedenรฝch zรกmeroch, ak sa tรฝkajรบ akรฝmkoฤพvek spรดsobom aj cestujรบcej verejnosti, sรบ, samozrejme, zohฤพadnenรฉ smernice Eรš, ako aj eurรณpska legislatรญva tรฝkajรบca sa pohybu imobilnรฝch a ลฅaลพko telesne postihnutรฝch.

TEXT: Martina Pavlikovรก
FOTO: ลฝSR

Martina Pavlikovรก je hovorkyลˆou ลฝSR.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie