Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ zostรกva pre ลฝSR jednou z priorรญt
Koniec minulรฉho roka bol cieฤพovou pรกskou pre Operaฤnรฝ program Doprava 2007 โ 2013, v sรบฤasnosti uลพ prebieha Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra, ฤasovo ohraniฤenรฝ rokmi 2014 aลพ 2020. ลฝeleznice Slovenskej republiky โ ako jeden z najvรคฤลกรญch investorov na Slovensku vรดbec โ boli v oblasti modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ, vyuลพitia a naplnenia Operaฤnรฉho programu Doprava (OPD) mimoriadne รบspeลกnรฉ a svoje ambรญcie naplnili na viac ako 100 %. Rovnako smelรฉ ambรญcie mรก manaลพรฉr infraลกtruktรบry aj v novom programovom obdobรญ.
Rozvoj ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry Slovenskej republiky vychรกdza zo zรกkladnรฝch medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC a AGTC (Eurรณpska dohoda o medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach a Eurรณpska dohoda o najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy a sรบvisiacich objektoch). So zaฤlenenรญm siete ลฝSR do eurรณpskych dopravnรฝch ciest prevzali ลฝSR zรกroveล aj povinnosลฅ reลกpektovaลฅ medzinรกrodnรฉ dohody a technickรฉ poลพiadavky, ktorรฉ zaruฤujรบ moลพnosลฅ ฤalลกieho rozvoja a kompatibilitu s okolitรฝmi ลพelezniฤnรฝmi sprรกvami. S modernizรกciou ลพelezniฤnรฝch tratรญ SR sa zaฤalo v roku 2000 a ลฝSR majรบ modernizรกciu tratรญ โ tak ako dosiaฤพ, aj do budรบcnosti โ stรกle ako jednu zo svojich priorรญt. Strategickรฉ ciele rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry sa zameriavajรบ na zvyลกovanie traลฅovej rรฝchlosti, รบpravu stanรญc a zastรกvok ฤi budovanie mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek. Najvyลกลกia rรฝchlosลฅ vlakovรฝch sรบprav dosahuje po รบpravรกch tratรญ 140 aลพ 160 km/h.
Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Pรบchov
Vรฝsledky v rรกmci OPD 2007 โ 2013
ลฝSR boli v ฤerpanรญ eurofondov mimoriadne รบspeลกnรฉ, do konca roka 2015 vyฤerpali za celรฉ ลกtvorroฤnรฉ obdobie 1,1 miliardy โฌ. Prioritou v rรกmci OPD bolo dokonฤiลฅ modernizovanรฉ รบseky na rรฝchlosลฅ vlakov do 160 km/h. Dnes uลพ I., II., IV., V. a VI. etapa vรฝstavby รบsekov na trati Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov slรบลพi svojmu รบฤelu a cestujรบcim. ,,Zriadili sme centrum riadenia dopravy v Pรบchove, z ktorรฉho sa diaฤพkovo ovlรกda traลฅovรฝ รบsek Trenฤianska Teplรก โ Pรบchov a po dokonฤenรญ modernizรกcie sa bude z tohto centra kompletne riadiลฅ vlakovรก doprava od Novรฉho Mesta nad Vรกhom aลพ po ลฝilinu,โ hodnotรญ stav generรกlny riaditeฤพ ลฝSR Ing. Duลกan ล efฤรญk. V septembri 2015 sa ukonฤila aj stavba ลฝSR Zavedenie ERTMS v รบseku Bratislava โ ลฝilina โ ฤadca โ ลกt. hr. SR/ฤR, ktorรก vรฝznamnรฝm spรดsobom prispeje k riadeniu a bezpeฤnรฉmu chodu vlakov v danรฝch รบsekoch.
Prebiehajรบce prรกce v ลฝST Pรบchov
Ukonฤili sa aj prรกce na 1. etape telematickรฝch systรฉmov, projektovรฉ prรกce v sรบvislosti s budovanรญm terminรกlov intermodรกlnej prepravy a zรกchytnรฝch parkovรญsk. Modernizaฤnรฉ prรกce vo vรฝznamnom rozsahu sa realizovali aj v ฤiernej nad Tisou, ktorรก je vstupnou brรกnou ลกirokรฉho rozchodu. Celkovo sa od roku 2012 stavebne ukonฤili modernizรกcie na รบseku Novรฉ Mesto โ Zlatovce s celkovou dฤบลพkou 17,457 km, na รบseku Trenฤianska Teplรก โ Ilava โ Beluลกa s dฤบลพkou 20,409 km a na รบseku Beluลกa โ Pรบchov s dฤบลพkou 8,856 km. Z aktuรกlne rozostavanรฝch stavieb sa zmodernizovalo na รบseku Zlatovce โ Trenฤianska Teplรก 18,710 km a na stavbe Povaลพskรก Teplรก โ ลฝilina sa ukonฤilo 13,933 km dvojkoฤพajnej trate, ฤo je spolu 79,365 km tratรญ.
Eurokoridory prechรกdzajรบce รบzemรญm SR Koridor ฤ. IV. (Berlรญn/Norimberg โ Praha โ Budapeลกลฅ /Konstanca/Thessaloniky/Istanbul)
Koridor ฤ. V. (Benรกtky โ Terst/Koper โ ฤฝubฤพana โ Budapeลกลฅ โ Uลพhorod โ ฤฝvov)
Koridor ฤ. VI. (Gdansk โ Varลกava โ Katovice โ ลฝilina)
|
Poลพiadavky na ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru
|
Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra
Vรฝznamnou oblasลฅou, ktorรก je pre ลฝSR prioritnou v ฤalลกom obdobรญ, je rozbeh novรฉho Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII). V rรกmci tohto programu pripravujรบ ลฝeleznice Slovenskej republiky zatiaฤพ modernizรกciu 2 veฤพkรฝch projektov v celkovej hodnote 650 miliรณnov โฌ. V prvom prรญpade ide o realizรกciu I. etapy modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ ลฝilina, a to รบseku Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก, kde aktuรกlne prebieha verejnรฉ obstarรกvanie na vรฝber zhotoviteฤพa. Druhรฝm veฤพkรฝm plรกnovanรฝm projektom je modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Liptovskรฝ Mikulรกลก na รบseku trate Paludza โ Liptovskรฝ Hrรกdok. V rรกmci ,,nรกrodnรฝch projektovโ โ zรกsobnรญka projektov OPII โ majรบ ลฝSR ambรญciu vyhlรกsiลฅ sรบลฅaลพe na projektovรบ dokumentรกciu na 10โฏprojektov v celkovej hodnote 114 miliรณnov โฌ. Z tรฝch najvรฝznamnejลกรญch moลพno spomenรบลฅ naprรญklad sรบลฅaลพ na modernizรกciu รบseku ลฝilina โ Kraฤพovany, Kraฤพovany โ Liptovskรฝ Mikulรกลก, Koลกice โ Michaฤพany ฤi Michaฤพany โ ฤierna nad Tisou.
Rekonลกtrukcia trate v Novom Meste nad Vรกhom
Celkovo sรบ v rรกmci Prioritnej osi ฤ. 1, 3 a 5โฏalokovanรฉ prostriedky na modernizรกciu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry a rozvoj osobnej dopravy vo vรฝลกke 1,5 miliardy โฌ, o ktorรฉ sa ลฝSR budรบ uchรกdzaลฅ so svojimi projektmi modernizรกcie tratรญ a rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. ,,Nepรดjde pritom vรดbec o ฤพahkรฉ odbornรฉ รบlohy โ ako v oblasti projektovej dokumentรกcie, tak ani v samotnej realizรกcii projektov โ a potrebujeme dosiahnuลฅ, aby ich Eurรณpska komisia vyhodnotila ako opodstatnenรฉ a aby sa na ich realizรกcii podstatnou ฤasลฅou aj podieฤพala,โ vysvetฤพuje generรกlny riaditeฤพ ลฝSR. Naprรญklad v rรกmci Prioritnej osi ฤ. 1 (ลฝelezniฤnรก infraลกtruktรบra ลฝSR) sa uลพ realizujรบ projekty modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, a to รบsek Povaลพskรก Teplรก (mimo) โ ลฝilina (mimo) a ฤierna nad Tisou prekladisko koฤพaje, rampy, II. etapa. Prioritnรก os ฤ. 3 (Verejnรก osobnรก doprava) sa zameriava na integrรกciu jednotlivรฝch mรณdov dopravy.
Priority modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
|
Obyvateฤพom zรกpadnรฉho Slovenska by mali perspektรญvne pomรดcลฅ rieลกiลฅ dopravnรบ situรกciu zรกchytnรฉ parkoviskรก pre integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm v Ivanke pri Dunaji, Novรฝch Koลกariskรกch, Pezinku a v Zohore. Vรฝznamnou je ambรญcia zrealizovaลฅ terminรกly integrovanej osobnej dopravy nielen v uzle Bratislava, ale aj v koลกickom regiรณne (Trebiลกov). Z Prioritnej osi ฤ.โฏ5 povaลพujรบ ลฝSR za najvรฝznamnejลกie plรกny na elektrifikรกciu trate Bรกnovce nad Ondavou โ Humennรฉ a Haniska pri Koลกiciach โ Moldava nad Bodvou.
Medzi strategickรฉ ciele rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry patrรญ aj zvyลกovanie traลฅovej rรฝchlosti.
CEF fondy
Okrem Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra sa budรบ ลฝSR uchรกdzaลฅ aj o vyuลพitie prostriedkov Eร z fondov CEF (Connecting Europe Facility). V rรกmci tรฝchto fondov pripravujeme realizรกciu 6 akciรญ v celkovej hodnote 1,2 miliardy โฌ. Medzi inรฝmi sรบ to dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka a nadvรคzujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v uzle ลฝilina, modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Liptovskรฝ Mikulรกลก, รบsek trate Poprad โ Luฤivnรก, Poprad โ Spiลกskรก Novรก Ves ฤi modernizรกcia a ETCS na รบseku ลกtรกtna hranica s ฤeskou republikou โ Devรญnska Novรก Ves. Vo vลกetkรฝch uvedenรฝch zรกmeroch, ak sa tรฝkajรบ akรฝmkoฤพvek spรดsobom aj cestujรบcej verejnosti, sรบ, samozrejme, zohฤพadnenรฉ smernice Eร, ako aj eurรณpska legislatรญva tรฝkajรบca sa pohybu imobilnรฝch a ลฅaลพko telesne postihnutรฝch.
TEXT: Martina Pavlikovรก
FOTO: ลฝSR
Martina Pavlikovรก je hovorkyลou ลฝSR.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby