Most 205 na diaฤพnici D1 v km 1,600 โ I. etapa
Trasa diaฤพnice D1 Jablonov โ Studenec je sรบฤasลฅou multimodรกlneho dopravnรฉho koridoru ฤ. V, vetvy A, modifikovanรฉho na รบzemรญ Slovenska trasou diaฤพnice D1 Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice โ ลกtรกtna hranica. Vedie รบzemรญm, ktorรฉ patrรญ kย dรดleลพitรฝm lokalitรกm zย hฤพadiska jeho histรณrie aย dejinnรฝch udalostรญ. Vรฝznamnรฝm obdobรญm regiรณnu Spiลกa bola gotika so svojรญm charakteristickรฝm stavebnรฝm tvaroslovรญm โ lomenรฝm oblรบkom. Nadviazanie na tieto stavebnรฉ sรบvislosti aย tradรญcie viedlo projektanta kย nรกvrhu dominantnรฉho mostnรฉho objektu ako konลกtrukcie pozostรกvajรบcej zย oceฤพovรฝch oblรบkov aย priamopรกsovรฝch betรณnovรฝch predpolรญ zย prefabrikovanรฝch prvkov.
Nรกvrh realizaฤnรฉho projektuMostnรฝ objekt rieลกi premostenie รบdolia, existujรบcej cesty do Jablonova aย miestnej slatiny aย je zasadenรฝ do รบdolia vย blรญzkosti vรฝznamnรฝch kultรบrnych pamiatok aย znรกmych minerรกlnych prameลov. Je navrhnutรฝ ako dva sรบbeลพnรฉ samostatnรฉ mosty diaฤพniฤnรฉho profilu. Premostenie je rieลกenรฉ 13-poฤพovou nosnou konลกtrukciou sย rozpรคtiami polรญ 60 + 70 + 3 ร 80 + 70 + 60 m, rozdelenou na devรคลฅ dilataฤnรฝch celkov.
Zรกkladnรฉ รบdaje Dฤบลพka premostenia v osi diaฤพnice: 667,50 m Rozpรคtie polรญ v osi diaฤพnice: 84,30 + 60 + 70 + 3 ร 80 + 70 + 60 + 84,30 m Dฤบลพka mosta: 679,80 m Voฤพnรก ลกรญrka mosta: 11,75 m ล รญrka nosnej konลกtrukcie: 13,50 m Plocha mosta: 9 041 m2 Krรญลพenie mosta: 88,20ยฐ Zaลฅaลพenie mosta: zaลฅaลพovacia trieda A vย zmysle STN 73 6203 |
Geologickรฉ pomery
Zรกkladovรฉ pomery mosta moลพno charakterizovaลฅ ako komplikovanรฉ aย nรกroฤnรฉ nielen zย hฤพadiska geologickรฉho, ale aj zย hฤพadiska zabezpeฤenia statickรฝch poลพiadaviek zย predpokladov sprรกvania mosta ako celku. Zย vรฝsledkov aย zรกverov inลพinierskogeologickรฉho prieskumu aย vรฝsledkov in situ vyplรฝva, ลพe podloลพie mostnรฉho objektu je veฤพmi zloลพitรฉ. Zistil sa tu vรฝskyt:
- zloลพitej tektonickej stavby aย tektonickรฝch porรบch,
- veฤพkej nehomogenity aย vrstevnatosti zemรญn sย veฤพmi rozdielnymi fyzikรกlno-mechanickรฝmi vlastnosลฅami (rajรณny kvartรฉrnych sedimentov aย flyลกoidnรฝch hornรญn rรดzneho stupลa zvetrania),
- vztlakovej aย mimoriadne agresรญvnej podzemnej vody โ sรญranovรก agresivita XA3 โ na betรณnovรฉ aย oceฤพovรฉ konลกtrukcie; zatriedenie agresivity je podฤพa EN STN 206-1; napรคtรก hladina podzemnej vody je ustรกlenรก vย intervale 8 m aลพ 0,3 m pod รบrovลou terรฉnu,
- sรบdrลพnรฝch zemรญn sย mรคkkou konzistenciou aย podobne.
Seizmicita รบzemia
Podฤพa mapy seizmickรฝch oblastรญ aย STN 73ย 0036 Seizmickรฉ zaลฅaลพenia stavebnรฝch konลกtrukciรญ patrรญ zรกujmovรฉ รบzemie do seizmickej oblasti sย vรฝskytom zemetrasenรญ sย maxiยญmรกlnou intenzitou 6. stupลa stupnice MSK-64.
Prvky zakladania
Prenos zaลฅaลพenia zย hornej stavby do podloลพia je zabezpeฤenรฝ systรฉmom vertikรกlnych aย ลกikmรฝch prvkov hฤบbkovรฉho zakladania, kde sa na prenos zvislรฝch รบฤinkov navrhol roลกtovรฝ systรฉm ลพelezobetรณnovรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณt (VP) sย priemerom 1,2 m aย dฤบลพkou do 15 m.
Zabezpeฤenie zachytenia aย prenosu horizontรกlnych sรญl do podloลพia vย ฤasti dilataฤnรฉho celku (DC) sย oceฤพovรฝmi oblรบkmi sa navrhlo pomocou roลกtovej sรบstavy ลกikmรฝch mikropilรณt (MP) sย dฤบลพkou 18 m aย vย sklone ฮฑย = 40ห, votknutรฝch do zรกkladovรฝch blokov. Vzhฤพadom na agresivitu prostredia vย podloลพรญ (sรญranovรก agresivita podฤพa ES STN 206-1 XA3) sรบ tieto konลกtrukฤnรฉ silovรฉ prvky navrhnutรฉ na triedu agresivity XA1 โ podpery ฤ. 4 aลพ 7, XA2 โ podpera ฤ. 8, XA3 โ podpery ฤ. 8 aลพ 11ย a sย ochranou prostrednรญctvom kryลกtalickej hydroizolรกcie proti รบฤinkom sรญranovej korรณzie betรณnu.
Cieฤพom kryลกtalickej hydroizolรกcie je utesnenie vลกetkรฝch kapilรกr aย pรณrov vย cementovom gรฉle tak, aby brรกnila agresรญvnym lรกtkam prenikaลฅ do betรณnu aย zaistila jeho trvalรบ odolnosลฅ proti ich penetrรกcii. Tento spรดsob ochrany prvkov zakladania โ VP aย MPย โ sa po dlhodobom sledovanรญ รบspeลกne laboratรณrne odskรบลกal aย expertne potvrdil.
Hornรก stavba
Nosnรก konลกtrukcia mosta je rozdelenรก na devรคลฅ dilataฤnรฝch celkov, kde DC1 aย DC9 predstavujรบ takzvanรฉ predpolia aย DC2 aลพ DC8 oceฤพovรบ oblรบkovรบ konลกtrukciu.
Predpolia sรบ navrhnutรฉ ako spojitรก konลกtrukcia sย rozpรคtiami polรญ 26 + 32 + 26 m zย atypickรฝch prefabrikovanรฝch predpรคtรฝch nosnรญkov DPS VP-04 sย vรฝลกkou 140 cm, dฤบลพkou 25,95 m, respektรญve 31,3 m zย betรณnu C 45/55 aย so ลพelezobetรณnovou doskou sย minimรกlnou vรฝลกkou 18 cm zย betรณnu C 30/37. Poฤet nosnรญkov vย prieฤnom reze je 9 ks/pole.
Oblรบky sรบ navrhnutรฉ ako uzatvorenรฝ zvรกranรฝ profil vonkajลกรญch rozmerov 1 000 ร 1ย 400 mm. Je vytvorenรฝ zย pรกsnic zย plechov P 25 ร 1 000 mm aย zo stien zย plechov P 16 ร 1 350 mm. Prieฤne diafragmy zย plechu P 12, umiestnenรฉ vnรบtri uzatvorenรฉho profilu, zabezpeฤujรบ tvar prierezov oblรบkov. Vย kaลพdom dilataฤnom รบseku sรบ navrhnutรฉ dva rovnobeลพnรฉ oblรบky, vย prieฤnom smere vย osovej vzdialenosti 7 000 mm. Polia tvorenรฉ dvojicou oceฤพovรฝch oblรบkov sรบ navrhnutรฉ zo spriahnutej oceฤพobetรณnovej mostovky aย ich geometrickรฝ tvar zodpovedรก tvaru terรฉnu aย usporiadaniu stavby.
Oceฤพovรฝ roลกt tvorรญ primรกrnu nosnรบ konลกtrukciu vytvorenรบ ako zvarenec zย valcovanรฝch pozdฤบลพnych nosnรญkov (4 ร HEA 600 + 2 ร IPE 600), pripojenรฝch kย zvรกranรฝm I-nosnรญkom situovanรฝm vย miestach kรฝvavรฝch stojok vย prieฤnom smere, prรญpadne kย zvarencu vย tvare I-profilu, ktorรฝ je navrhnutรฝ vย mieste styku oblรบka sย roลกtom (pribliลพne vย strede rozpรคtia dilataฤnรฉho celku). Hornรก hrana prieฤnikov sleduje prieฤny sklon komunikรกcie.
Pozdฤบลพne nosnรญky sรบ kย prieฤnikom pripojenรฉ tak, aby vytvรกrali vย pozdฤบลพnom smere spojitรฝ nosnรญk. Vย pozdฤบลพnom smere sรบ kฤบbovo, pomocou ฤapov pripojenรฉ kย oceฤพovรฉmu roลกยญtu, ktorรฝ nesie ลพelezobetรณnovรบ dosku mostovky.
Vย kaลพdom dilataฤnom รบseku (vลพdy sa rovnรก rozpรคtiu poฤพa) je oceฤพovรฝ roลกt nesรบci ลพelezobetรณnovรบ dosku mostovky uloลพenรฝ na betรณnovรฉ piliere aย lokรกlne podopieranรฝ oceฤพovรฝmi konลกtrukciami, t. j. dvojkฤบbovรฝm oblรบkom, kรฝvavรฝmi stojkami idรบcimi od oblรบka kย oceฤพovรฉmu roลกtu aย รบpravou na vrchole oblรบka.
Spriahajรบca ลพelezobetรณnovรก doska mostovky je navrhnutรก ako kompozitnรก doska hrubรก 250 mm, tvorenรก prefabrikovanรฝmi filigrรกnmi sย hrรบbkou 75 mm, zย betรณnu triedy Cย 35/45 โ XF3, XC4 (Sk) โ Cl 0,4 โ Dmax 16 โ S3 aย dobetonรกvkou sย hrรบbkou 175 mm. Filigrรกny sรบ nosnรฉ vย prieฤnom smere mosta aย ukladajรบ sa na pozdฤบลพniky, ลพelezobetรณnovรก doska je nosnรก vo dvoch smeroch. Je vystuลพenรก ลฅahovou vรฝstuลพou vย obidvoch smeroch mosta pri obidvoch povrchoch dobetonรกvky. ล mykovรก vรฝstuลพ dosky je umiestnenรก vo filigrรกnoch. Dobetonรกvka je spriahnutรก sย oceฤพovรฝm roลกtom pomocou spriahovacรญch tลลov, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ na vลกetkรฝch oceฤพovรฝch prieฤnikoch aย pozdฤบลพnikoch.
Na uloลพenie oceฤพovรฉho oblรบka na ลพelezobetรณnovรฉ bloky spodnej stavby sรบ navrhnutรฉ pevnรฉ hrncovรฉ loลพiskรก so zvรฝลกenou horizontรกlnou รบnosnosลฅou na prenesenie nepriaznivรฝch seizmickรฝch รบฤinkov. Aby sa loลพiskรก nezneฤistili alebo nepoลกkodili, sรบ vybavenรฉ kapotรกลพou zo sklolaminรกtovรฝch, prรญpadne plastovรฝch dielcov.
Vลกetky oceฤพovรฉ ฤasti mosta sรบ zabezpeฤenรฉ protikorรณznou ochranou. ฤasti oceฤพovej konลกtrukcie priamo vystavenรฉ poveternostnรฝm vplyvom (prostredie C4 โ vysokรฉ priemyselnรฉ zneฤistenie) sรบ vย sรบlade sย STN EN ISO 12 944-5 (Nรกterovรฉ lรกtky. Protikorรณzna ochrana oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ ochrannรฝmi nรกterovรฝmi systรฉmami. ฤasลฅ 5: Ochrannรฉ systรฉmy) oลกetrenรฉ epoxidovo-polyuretรกnovรฝm nรกterom sย celkovou hrรบbkou 260 ฮผm.
Kobercovรฉ mostnรฉ zรกvery sรบ navrhnutรฉ na pohyb ยฑ50 mm na krajnรฝch oporรกch ฤ.ย 1 aย 14. Na podporรกch ฤ. 4 aย 11 sรบ navrhnutรฉ kobercovรฉ mostnรฉ zรกvery na pohyb ยฑ130 aย na podporรกch ฤ. 5 aลพ 10 sรบ navrhnutรฉ kobercovรฉ mostnรฉ zรกvery umoลพลujรบce pohyb ยฑ180 mm.
Sรบstava odvodลovacieho ลพฤพabu na odvedenie zrรกลพkovej vody pozostรกva zย oceฤพovรฉho nosnรฉho rรกmu zย tvarovanรฉho prierezu IPE 80, oceฤพovรฉho profilu plechu sย hrรบbkou 4 mm aย kotvenia. Typickรฉ diely sรบ spรกjanรฉ skrutkovรฝm spojom pomocou prรญrub, medzi ktorรฝmi je gumovรก vloลพka. Vย mieste kontaktu dilataฤnรฝch celkov sรบ tri typy ลกpeciรกlne vytvorenรฝch dilataฤnรฝch dielov, umoลพลujรบcich nielen posuny ยฑ150 mm, ale aj pootoฤenie dilataฤnรฝch dielcov ลพฤพabu (ฮฑ = 3ยฐ).
Zvodidlo na moste je navrhnutรฉ vย zmysle technickรฝch predpisov na รบroveล zachytenia H2, typ Kremsbarrier 1 KB RH2-K, so vzdialenosลฅou stฤบpikov 1,90 m na vnรบtornej strane mosta sย rรญmsou aย na vonkajลกej strane mosta na bezrรญmsovom zvrลกku, typ Kremsbarrier KB 1 RH2-BZ, sย osovou vzdialenosลฅou stฤบpikov 1,267 m.
Realizรกcia objektu
Spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., zรกvod Zvolen, ako lรญder Zdruลพenia Jablonov โ Studenec (ฤlenmi sรบ Vรกhostav โ SK a Inลพinierske stavby Koลกice) zaฤal stavebnรฉ prรกce vย jรบli 2009 zriadenรญm prรญstupovรฝch ciest na stavenisko pre mostnรฝ objekt ฤ. 205-00. Stavenisko zaberalo pomerne veฤพkรบ plochu โ ฤasลฅ budรบceho diaฤพniฤnรฉho diela.Tento most je vรฝznamnรฝm nosnรฝm objektom predmetnej stavby I. etapy diaฤพnice D1 Jablonov โ Studenec, priฤom na jeho realizรกcii sa vย zmysle dohodnutรฉho rozsahu podieฤพala aj spoloฤnosลฅ Vรกhostav โ SK ako ฤlen zdruลพenia. Prรกce na vรฝstavbe mosta zaฤali hฤบbkovรฝm zakladanรญm objektu, aย to zrealizovanรญm skรบลกobnรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณt na zรกkladoch ฤ. 7, 8 aย 9, ktorรฉ sa nachรกdzali vย mieste mostnรฝch oblรบkov. Zaลฅaลพovacรญmi skรบลกkami sa preukรกzala nedostatoฤnรก รบnosnosลฅ podloลพia, teda odliลกnรฉ geologickรฉ pomery, ako sa predpokladalo vย realizaฤnej projektovej dokumentรกcii spracovanej vย zmysle zadรกvacรญch podkladov objednรกvateฤพa. Zย tohto dรดvodu bolo nevyhnutnรฉ vykonaลฅ doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum pri kaลพdom zรกklade oblรบkovej ฤasti mosta.
Vย auguste 2009 sa zaฤalo hฤบbkovรฉ zakladanie na predpolรญ mosta, priฤom zmenenรฉ geologickรฉ pomery vย podloลพรญ dovoฤพovali realizovaลฅ prรกce hฤบbkovรฉho zakladania len na tejto ฤasti mosta.
Vย sรบbehu sย prรกcami intenzรญvne prebiehalo hฤพadanie technickรฉho rieลกenia problรฉmu hฤบbkovรฉho zakladania vย miestach oceฤพovej konลกtrukcie objektu tak, aby nemalo veฤพkรฝ vplyv na zdrลพanie prรกc podฤพa ฤasovรฉho harmonogramu. Po vyhodnotenรญ zaลฅaลพovacรญch skรบลกok veฤพkopriemerovรฝch pilรณt aย doplnkovรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu sa zistilo, ลพe je nevyhnutnรฉ zachytiลฅ aj vodorovnรฉ sily prostrednรญctvom ลกikmรฝch mikropilรณt, vย dรดsledku ฤoho vznikli aj geometrickรฉ zmeny tvaru zรกยญkladu. Realizรกcia spomรญnanรฝch mikropilรณt bola veฤพmi komplikovanรก aย zdฤบhavรก.
Vย prvej fรกze bolo potrebnรฉ zrealizovaลฅ veฤพkopriemerovรฉ pilรณty aย nรกsledne spรคtne zasypaลฅ stavebnรบ jamu tak, aby sa vrtnej sรบprave na zriadenie mikropilรณt umoลพnil prรญstup do polohy stavebnej jamy. ฤalลกรญm problรฉmom, sย ktorรฝm sa bolo treba vyrovnaลฅ, bol vรฝskyt agresรญvnej vody vย podloลพรญ. Tรก mohla maลฅ vย budรบcnosti nepriaznivรฝ vplyv na betรณn pilรณt, injektรกลพnu maltu mikropilรณt aย ich vรฝstuลพ. Zย toho dรดvodu bolo potrebnรฉ rieลกiลฅ sekundรกrnu ochranu betรณnu, ako aj ochranu zรกlievky mikropilรณt, aย to prostrednรญctvom prรญsady do betรณnu, respektรญve prรญsady do injektรกลพnej malty. Po vyrieลกenรญ tรฝchto problรฉmov sa naplno pristรบpilo kย zakladaniu ฤasti mostnรฉho objektu vย mieste oblรบkovej konลกtrukcie mosta.
Vย zimnom obdobรญ (december 2009 โ januรกr 2010) sa zrealizovali predpolia zย tyฤovรฝch prefabrikรกtov, ktorรฉ sa nรกslednej zmonolitnili. Ukladanie prefabrikรกtov na oboch predpoliach realizoval Doprastav, a. s., zรกvod Prefa.
Po zrealizovanรญ betรณnovรฝch ฤastรญ spodnej stavby (zรกklady, piliere, รบloลพnรฉ prahy aย prieฤniky) bolo moลพnรฉ zaฤaลฅ montรกลพ oceฤพovej konลกtrukcie. Oceฤพovรก konลกtrukcia sa montovala od stredu mostnรฉho objektu smerom kย predpoliam na zaฤiatku aย na konci mosta. Montรกลพ jednรฉho dilataฤnรฉho celku oceฤพovej oblรบkovej ฤasti mostnej konลกtrukcie pozostรกvala zย montรกลพe ฤastรญ oblรบkov, dopravenรฝch na stavbu vย piatich ฤastiach. Pri montรกลพi dvojice oblรบkov spojenรฝch prieฤnikmi sย osovou vzdialenosลฅou 7 m vย jednom mostnom poli sa oblรบky stabilizovali podpornou skruลพou. Po kompletizรกcii oblรบkov sa namontovali stojky, ktorรฉ prenรกลกajรบ celkovรฉ zaลฅaลพenie od oceฤพovรฉho roลกtu. Zvarenรฉ ฤasti roลกtu sa na oblรบky aย stojky ukladali vย troch ฤastiach.
Vzhฤพadom na ฤasovรฝ harmonogram vรฝstavby sa takmer vลกetky oceฤพovรฉ ฤasti nosnej konลกtrukcie mosta zvรกrali poฤas nepriaznivรฝch klimatickรฝch podmienok, preto bolo nutnรฉ vybudovaลฅ vย miestach zvรกrania dovezenรฝch oceฤพovรฝch dielcov nosnej konลกtrukcie stany, vykurovanรฉ elektrickรฝmi agregรกtmi. Montรกลพne otvory vย oceฤพovej konลกtrukcii umoลพลovali vstup zvรกraฤom do jednotlivรฝch oblรบkov, ฤรญm sa zabezpeฤilo zvรกranie aj zvnรบtra. Veฤพkรฝ dรดraz sa klรกdol na bezpeฤnosลฅ, preto muselo byลฅ zaistenรฉ dรดkladnรฉ odsรกvanie. Po zvarenรญ konลกtrukcie jednotlivรฝch dilataฤnรฝch celkov aย odskรบลกanรญ jednotlivรฝch zvarov na oceฤพovรฝch ฤastiach mosta sa zaฤala demontovaลฅ podpornรก konลกtrukcia, ktorรก slรบลพila na montรกลพ jednotlivรฝch dilataฤnรฝch celkov.
Sรบbeลพne sย prรกcami na oceฤพovej ฤasti mosta na kompletnom dilataฤnom celku sa na roลกยญty oceฤพovej konลกtrukcie ukladali prefabrikovanรฉ filigrรกny, ktorรฉ sa stali sรบฤasลฅou zmonolitลujรบcej spriahajรบcej dosky. Po ich uloลพenรญ pokraฤovali armovacie prรกce na spriahajรบcej doske vytvรกranej zย monoblokov zvรกranรฝch sietรญ, ฤo znaฤne urรฝchlilo postup prรกc. Betonรกลพ spriahajรบcich dosiek sa ukonฤila vย aprรญli 2010, ฤo umoลพnilo rozvinรบลฅ realizรกciu mostnรฉho zvrลกku.
Vย mรกji 2010 sa skompletizovali vลกetky ฤasti mostnรฉho zvrลกku aย konลกtrukcia sa podrobila zaลฅaลพovacรญm skรบลกkam (statickรก aj dynamickรก). Po ich รบspeลกnom ukonฤenรญ sa pristรบpilo kย finalizรกcii zรกvereฤnรฝch รบprav aย vรฝraznou mierou sa posilnili kapacity na terรฉnne รบpravy vย oblasti mosta.
Zรกver
Na zรกver treba podotknรบลฅ, ลพe prรกce, ktorรฉ sรบviseli sย montรกลพou oceฤพovej konลกtrukcie, sa realizovali vย extrรฉmnych podmienkach aย znaฤnom ฤasovom vypรคtรญ. Napriek tomu Zdruลพenie D1 Jablonov โ Studenec spolu sย poddodรกvateฤพom oceฤพovej konลกtrukcie mosta dokรกzal postaviลฅ uvedenรบ konลกtrukciu za obdobie od januรกra 2010 do konca marca 2010, teda za tri mesiace poฤas zimnรฉho obdobia. Tieto prรกce si vyลพadovali enormnรฉ รบsilie, personรกlne nasadenie aj nรกroky na materiรกl aย mechanizรกciu.
TEXT: Ing. Ladislav Baฤa, Ing. Juraj Skaliฤan
FOTO: Doprastav
Ladislav Baฤa je vedรบci projektant vย spoloฤnosti Geoconsult, spol. sย r. o.
Juraj Skaliฤan je stavbyvedรบci vย spoloฤnosti Doprastav, a. s., zรกvod Zvolen.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.