most 205 na dialnici d1 v km 1600 i. etapa
Galรฉria(3)

Most 205 na diaฤพnici D1 v km 1,600 โ€“ I. etapa

Partneri sekcie:

Trasa diaฤพnice D1 Jablonov โ€“ Studenec je sรบฤasลฅou multimodรกlneho dopravnรฉho koridoru ฤ. V, vetvy A, modifikovanรฉho na รบzemรญ Slovenska trasou diaฤพnice D1 Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ลกtรกtna hranica. Vedie รบzemรญm, ktorรฉ patrรญ kย dรดleลพitรฝm lokalitรกm zย hฤพadiska jeho histรณrie aย dejinnรฝch udalostรญ. Vรฝznamnรฝm obdobรญm regiรณnu Spiลกa bola gotika so svojรญm charakteristickรฝm stavebnรฝm tvaroslovรญm โ€“ lomenรฝm oblรบkom. Nadviazanie na tieto stavebnรฉ sรบvislosti aย tradรญcie viedlo projektanta kย nรกvrhu dominantnรฉho mostnรฉho objektu ako konลกtrukcie pozostรกvajรบcej zย oceฤพovรฝch oblรบkov aย priamopรกsovรฝch betรณnovรฝch predpolรญ zย prefabrikovanรฝch prvkov.

02 doprastav big image
most 205 na dialnici d1 v km 1 600 i etapa 6080 big image
Nรกvrh realizaฤnรฉho projektu
Mostnรฝ objekt rieลกi premostenie รบdolia, existujรบcej cesty do Jablonova aย miestnej slatiny aย je zasadenรฝ do รบdolia vย blรญzkosti vรฝznamnรฝch kultรบrnych pamiatok aย znรกmych minerรกlnych prameลˆov. Je navrhnutรฝ ako dva sรบbeลพnรฉ samostatnรฉ mosty diaฤพniฤnรฉho profilu. Premostenie je rieลกenรฉ 13-poฤพovou nosnou konลกtrukciou sย rozpรคtiami polรญ 60 + 70 + 3 ร— 80 + 70 + 60 m, rozdelenou na devรคลฅ dilataฤnรฝch celkov.

Zรกkladnรฉ รบdaje
Dฤบลพka premostenia v osi diaฤพnice: 667,50 m
Rozpรคtie polรญ v osi diaฤพnice: 84,30 + 60 + 70 + 3 ร— 80 + 70 + 60 + 84,30 m
Dฤบลพka mosta: 679,80 m
Voฤพnรก ลกรญrka mosta: 11,75 m
ล รญrka nosnej konลกtrukcie: 13,50 m
Plocha mosta: 9 041 m2
Krรญลพenie mosta: 88,20ยฐ
Zaลฅaลพenie mosta: zaลฅaลพovacia trieda A vย zmysle STN 73 6203

Geologickรฉ pomery
Zรกkladovรฉ pomery mosta moลพno charakterizovaลฅ ako komplikovanรฉ aย nรกroฤnรฉ nielen zย hฤพadiska geologickรฉho, ale aj zย hฤพadiska zabezpeฤenia statickรฝch poลพiadaviek zย predpokladov sprรกvania mosta ako celku. Zย vรฝsledkov aย zรกverov inลพinierskogeologickรฉho prieskumu aย vรฝsledkov in situ vyplรฝva, ลพe podloลพie mostnรฉho objektu je veฤพmi zloลพitรฉ. Zistil sa tu vรฝskyt:

  • zloลพitej tektonickej stavby aย tektonickรฝch porรบch,
  • veฤพkej nehomogenity aย vrstevnatosti zemรญn sย veฤพmi rozdielnymi fyzikรกlno-mechanickรฝmi vlastnosลฅami (rajรณny kvartรฉrnych sedimentov aย flyลกoidnรฝch hornรญn rรดzneho stupลˆa zvetrania),
  • vztlakovej aย mimoriadne agresรญvnej podzemnej vody โ€“ sรญranovรก agresivita XA3 โ€“ na betรณnovรฉ aย oceฤพovรฉ konลกtrukcie; zatriedenie agresivity je podฤพa EN STN 206-1; napรคtรก hladina podzemnej vody je ustรกlenรก vย intervale 8 m aลพ 0,3 m pod รบrovลˆou terรฉnu,
  • sรบdrลพnรฝch zemรญn sย mรคkkou konzistenciou aย podobne.

Seizmicita รบzemia
Podฤพa mapy seizmickรฝch oblastรญ aย STN 73ย 0036 Seizmickรฉ zaลฅaลพenia stavebnรฝch konลกtrukciรญ patrรญ zรกujmovรฉ รบzemie do seizmickej oblasti sย vรฝskytom zemetrasenรญ sย maxiยญmรกlnou intenzitou 6. stupลˆa stupnice MSK-64.

Prvky zakladania
Prenos zaลฅaลพenia zย hornej stavby do podloลพia je zabezpeฤenรฝ systรฉmom vertikรกlnych aย ลกikmรฝch prvkov hฤบbkovรฉho zakladania, kde sa na prenos zvislรฝch รบฤinkov navrhol roลกtovรฝ systรฉm ลพelezobetรณnovรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณt (VP) sย priemerom 1,2 m aย dฤบลพkou do 15 m.

Zabezpeฤenie zachytenia aย prenosu horizontรกlnych sรญl do podloลพia vย ฤasti dilataฤnรฉho celku (DC) sย oceฤพovรฝmi oblรบkmi sa navrhlo pomocou roลกtovej sรบstavy ลกikmรฝch mikropilรณt (MP) sย dฤบลพkou 18 m aย vย sklone ฮฑย = 40หš, votknutรฝch do zรกkladovรฝch blokov. Vzhฤพadom na agresivitu prostredia vย podloลพรญ (sรญranovรก agresivita podฤพa ES STN 206-1 XA3) sรบ tieto konลกtrukฤnรฉ silovรฉ prvky navrhnutรฉ na triedu agresivity XA1 โ€“ podpery ฤ. 4 aลพ 7, XA2 โ€“ podpera ฤ. 8, XA3 โ€“ podpery ฤ. 8 aลพ 11ย a sย ochranou prostrednรญctvom kryลกtalickej hydroizolรกcie proti รบฤinkom sรญranovej korรณzie betรณnu.

Cieฤพom kryลกtalickej hydroizolรกcie je utesnenie vลกetkรฝch kapilรกr aย pรณrov vย cementovom gรฉle tak, aby brรกnila agresรญvnym lรกtkam prenikaลฅ do betรณnu aย zaistila jeho trvalรบ odolnosลฅ proti ich penetrรกcii. Tento spรดsob ochrany prvkov zakladania โ€“ VP aย MPย  โ€“ sa po dlhodobom sledovanรญ รบspeลกne laboratรณrne odskรบลกal aย expertne potvrdil.

Hornรก stavba
Nosnรก konลกtrukcia mosta je rozdelenรก na devรคลฅ dilataฤnรฝch celkov, kde DC1 aย DC9 predstavujรบ takzvanรฉ predpolia aย DC2 aลพ DC8 oceฤพovรบ oblรบkovรบ konลกtrukciu.

Predpolia sรบ navrhnutรฉ ako spojitรก konลกtrukcia sย rozpรคtiami polรญ 26 + 32 + 26 m zย atypickรฝch prefabrikovanรฝch predpรคtรฝch nosnรญkov DPS VP-04 sย vรฝลกkou 140 cm, dฤบลพkou 25,95 m, respektรญve 31,3 m zย betรณnu C 45/55 aย so ลพelezobetรณnovou doskou sย minimรกlnou vรฝลกkou 18 cm zย betรณnu C 30/37. Poฤet nosnรญkov vย prieฤnom reze je 9 ks/pole.

Oblรบky sรบ navrhnutรฉ ako uzatvorenรฝ zvรกranรฝ profil vonkajลกรญch rozmerov 1 000 ร— 1ย 400 mm. Je vytvorenรฝ zย pรกsnic zย plechov P 25 ร— 1 000 mm aย zo stien zย plechov P 16 ร— 1 350 mm. Prieฤne diafragmy zย plechu P 12, umiestnenรฉ vnรบtri uzatvorenรฉho profilu, zabezpeฤujรบ tvar prierezov oblรบkov. Vย kaลพdom dilataฤnom รบseku sรบ navrhnutรฉ dva rovnobeลพnรฉ oblรบky, vย prieฤnom smere vย osovej vzdialenosti 7 000 mm. Polia tvorenรฉ dvojicou oceฤพovรฝch oblรบkov sรบ navrhnutรฉ zo spriahnutej oceฤพobetรณnovej mostovky aย ich geometrickรฝ tvar zodpovedรก tvaru terรฉnu aย usporiadaniu stavby.

Oceฤพovรฝ roลกt tvorรญ primรกrnu nosnรบ konลกtrukciu vytvorenรบ ako zvarenec zย valcovanรฝch pozdฤบลพnych nosnรญkov (4 ร— HEA 600 + 2 ร— IPE 600), pripojenรฝch kย zvรกranรฝm I-nosnรญkom situovanรฝm vย miestach kรฝvavรฝch stojok vย prieฤnom smere, prรญpadne kย zvarencu vย tvare I-profilu, ktorรฝ je navrhnutรฝ vย mieste styku oblรบka sย roลกtom (pribliลพne vย strede rozpรคtia dilataฤnรฉho celku). Hornรก hrana prieฤnikov sleduje prieฤny sklon komunikรกcie.
Pozdฤบลพne nosnรญky sรบ kย prieฤnikom pripojenรฉ tak, aby vytvรกrali vย pozdฤบลพnom smere spojitรฝ nosnรญk. Vย pozdฤบลพnom smere sรบ kฤบbovo, pomocou ฤapov pripojenรฉ kย oceฤพovรฉmu roลกยญtu, ktorรฝ nesie ลพelezobetรณnovรบ dosku mostovky.

Vย kaลพdom dilataฤnom รบseku (vลพdy sa rovnรก rozpรคtiu poฤพa) je oceฤพovรฝ roลกt nesรบci ลพelezobetรณnovรบ dosku mostovky uloลพenรฝ na betรณnovรฉ piliere aย lokรกlne podopieranรฝ oceฤพovรฝmi konลกtrukciami, t. j. dvojkฤบbovรฝm oblรบkom, kรฝvavรฝmi stojkami idรบcimi od oblรบka kย oceฤพovรฉmu roลกtu aย รบpravou na vrchole oblรบka.

Spriahajรบca ลพelezobetรณnovรก doska mostovky je navrhnutรก ako kompozitnรก doska hrubรก 250 mm, tvorenรก prefabrikovanรฝmi filigrรกnmi sย hrรบbkou 75 mm, zย betรณnu triedy Cย 35/45 โ€“ XF3, XC4 (Sk) โ€“ Cl 0,4 โ€“ Dmax 16 โ€“ S3 aย dobetonรกvkou sย hrรบbkou 175 mm. Filigrรกny sรบ nosnรฉ vย prieฤnom smere mosta aย ukladajรบ sa na pozdฤบลพniky, ลพelezobetรณnovรก doska je nosnรก vo dvoch smeroch. Je vystuลพenรก ลฅahovou vรฝstuลพou vย obidvoch smeroch mosta pri obidvoch povrchoch dobetonรกvky. ล mykovรก vรฝstuลพ dosky je umiestnenรก vo filigrรกnoch. Dobetonรกvka je spriahnutรก sย oceฤพovรฝm roลกtom pomocou spriahovacรญch tล•ลˆov, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ na vลกetkรฝch oceฤพovรฝch prieฤnikoch aย pozdฤบลพnikoch.

Na uloลพenie oceฤพovรฉho oblรบka na ลพelezobetรณnovรฉ bloky spodnej stavby sรบ navrhnutรฉ pevnรฉ hrncovรฉ loลพiskรก so zvรฝลกenou horizontรกlnou รบnosnosลฅou na prenesenie nepriaznivรฝch seizmickรฝch รบฤinkov. Aby sa loลพiskรก nezneฤistili alebo nepoลกkodili, sรบ vybavenรฉ kapotรกลพou zo sklolaminรกtovรฝch, prรญpadne plastovรฝch dielcov.
Vลกetky oceฤพovรฉ ฤasti mosta sรบ zabezpeฤenรฉ protikorรณznou ochranou. ฤŒasti oceฤพovej konลกtrukcie priamo vystavenรฉ poveternostnรฝm vplyvom (prostredie C4 โ€“ vysokรฉ priemyselnรฉ zneฤistenie) sรบ vย sรบlade sย STN EN ISO 12 944-5 (Nรกterovรฉ lรกtky. Protikorรณzna ochrana oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ ochrannรฝmi nรกterovรฝmi systรฉmami. ฤŒasลฅ 5: Ochrannรฉ systรฉmy) oลกetrenรฉ epoxidovo-polyuretรกnovรฝm nรกterom sย celkovou hrรบbkou 260 ฮผm.

Kobercovรฉ mostnรฉ zรกvery sรบ navrhnutรฉ na pohyb ยฑ50 mm na krajnรฝch oporรกch ฤ.ย 1 aย 14. Na podporรกch ฤ. 4 aย 11 sรบ navrhnutรฉ kobercovรฉ mostnรฉ zรกvery na pohyb ยฑ130 aย na podporรกch ฤ. 5 aลพ 10 sรบ navrhnutรฉ kobercovรฉ mostnรฉ zรกvery umoลพลˆujรบce pohyb ยฑ180 mm.

Sรบstava odvodลˆovacieho ลพฤพabu na odvedenie zrรกลพkovej vody pozostรกva zย oceฤพovรฉho nosnรฉho rรกmu zย tvarovanรฉho prierezu IPE 80, oceฤพovรฉho profilu plechu sย hrรบbkou 4 mm aย kotvenia. Typickรฉ diely sรบ spรกjanรฉ skrutkovรฝm spojom pomocou prรญrub, medzi ktorรฝmi je gumovรก vloลพka. Vย mieste kontaktu dilataฤnรฝch celkov sรบ tri typy ลกpeciรกlne vytvorenรฝch dilataฤnรฝch dielov, umoลพลˆujรบcich nielen posuny ยฑ150 mm, ale aj pootoฤenie dilataฤnรฝch dielcov ลพฤพabu (ฮฑ = 3ยฐ).

Zvodidlo na moste je navrhnutรฉ vย zmysle technickรฝch predpisov na รบroveลˆ zachytenia H2, typ Kremsbarrier 1 KB RH2-K, so vzdialenosลฅou stฤบpikov 1,90 m na vnรบtornej strane mosta sย rรญmsou aย na vonkajลกej strane mosta na bezrรญmsovom zvrลกku, typ Kremsbarrier KB 1 RH2-BZ, sย osovou vzdialenosลฅou stฤบpikov 1,267 m.

Realizรกcia objektu
Spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., zรกvod Zvolen, ako lรญder Zdruลพenia Jablonov โ€“ Studenec (ฤlenmi sรบ Vรกhostav โ€“ SK a Inลพinierske stavby Koลกice) zaฤal stavebnรฉ prรกce vย jรบli 2009 zriadenรญm prรญstupovรฝch ciest na stavenisko pre mostnรฝ objekt ฤ. 205-00. Stavenisko zaberalo pomerne veฤพkรบ plochu โ€“ ฤasลฅ budรบceho diaฤพniฤnรฉho diela.Tento most je vรฝznamnรฝm nosnรฝm objektom predmetnej stavby I. etapy diaฤพnice D1 Jablonov โ€“ Studenec, priฤom na jeho realizรกcii sa vย zmysle dohodnutรฉho rozsahu podieฤพala aj spoloฤnosลฅ Vรกhostav โ€“ SK ako ฤlen zdruลพenia. Prรกce na vรฝstavbe mosta zaฤali hฤบbkovรฝm zakladanรญm objektu, aย to zrealizovanรญm skรบลกobnรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณt na zรกkladoch ฤ. 7, 8 aย 9, ktorรฉ sa nachรกdzali vย mieste mostnรฝch oblรบkov. Zaลฅaลพovacรญmi skรบลกkami sa preukรกzala nedostatoฤnรก รบnosnosลฅ podloลพia, teda odliลกnรฉ geologickรฉ pomery, ako sa predpokladalo vย realizaฤnej projektovej dokumentรกcii spracovanej vย zmysle zadรกvacรญch podkladov objednรกvateฤพa. Zย tohto dรดvodu bolo nevyhnutnรฉ vykonaลฅ doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum pri kaลพdom zรกklade oblรบkovej ฤasti mosta.

Vย auguste 2009 sa zaฤalo hฤบbkovรฉ zakladanie na predpolรญ mosta, priฤom zmenenรฉ geologickรฉ pomery vย podloลพรญ dovoฤพovali realizovaลฅ prรกce hฤบbkovรฉho zakladania len na tejto ฤasti mosta.

Vย sรบbehu sย prรกcami intenzรญvne prebiehalo hฤพadanie technickรฉho rieลกenia problรฉmu hฤบbkovรฉho zakladania vย miestach oceฤพovej konลกtrukcie objektu tak, aby nemalo veฤพkรฝ vplyv na zdrลพanie prรกc podฤพa ฤasovรฉho harmonogramu. Po vyhodnotenรญ zaลฅaลพovacรญch skรบลกok veฤพkopriemerovรฝch pilรณt aย doplnkovรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu sa zistilo, ลพe je nevyhnutnรฉ zachytiลฅ aj vodorovnรฉ sily prostrednรญctvom ลกikmรฝch mikropilรณt, vย dรดsledku ฤoho vznikli aj geometrickรฉ zmeny tvaru zรกยญkladu. Realizรกcia spomรญnanรฝch mikropilรณt bola veฤพmi komplikovanรก aย zdฤบhavรก.

Vย prvej fรกze bolo potrebnรฉ zrealizovaลฅ veฤพkopriemerovรฉ pilรณty aย nรกsledne spรคtne zasypaลฅ stavebnรบ jamu tak, aby sa vrtnej sรบprave na zriadenie mikropilรณt umoลพnil prรญstup do polohy stavebnej jamy. ฤŽalลกรญm problรฉmom, sย ktorรฝm sa bolo treba vyrovnaลฅ, bol vรฝskyt agresรญvnej vody vย podloลพรญ. Tรก mohla maลฅ vย budรบcnosti nepriaznivรฝ vplyv na betรณn pilรณt, injektรกลพnu maltu mikropilรณt aย ich vรฝstuลพ. Zย toho dรดvodu bolo potrebnรฉ rieลกiลฅ sekundรกrnu ochranu betรณnu, ako aj ochranu zรกlievky mikropilรณt, aย to prostrednรญctvom prรญsady do betรณnu, respektรญve prรญsady do injektรกลพnej malty. Po vyrieลกenรญ tรฝchto problรฉmov sa naplno pristรบpilo kย zakladaniu ฤasti mostnรฉho objektu vย mieste oblรบkovej konลกtrukcie mosta.

Vย zimnom obdobรญ (december 2009 โ€“ januรกr 2010) sa zrealizovali predpolia zย tyฤovรฝch prefabrikรกtov, ktorรฉ sa nรกslednej zmonolitnili. Ukladanie prefabrikรกtov na oboch predpoliach realizoval Doprastav, a. s., zรกvod Prefa.

Po zrealizovanรญ betรณnovรฝch ฤastรญ spodnej stavby (zรกklady, piliere, รบloลพnรฉ prahy aย prieฤniky) bolo moลพnรฉ zaฤaลฅ montรกลพ oceฤพovej konลกtrukcie. Oceฤพovรก konลกtrukcia sa montovala od stredu mostnรฉho objektu smerom kย predpoliam na zaฤiatku aย na konci mosta. Montรกลพ jednรฉho dilataฤnรฉho celku oceฤพovej oblรบkovej ฤasti mostnej konลกtrukcie pozostรกvala zย montรกลพe ฤastรญ oblรบkov, dopravenรฝch na stavbu vย piatich ฤastiach. Pri montรกลพi dvojice oblรบkov spojenรฝch prieฤnikmi sย osovou vzdialenosลฅou 7 m vย jednom mostnom poli sa oblรบky stabilizovali podpornou skruลพou. Po kompletizรกcii oblรบkov sa namontovali stojky, ktorรฉ prenรกลกajรบ celkovรฉ zaลฅaลพenie od oceฤพovรฉho roลกtu. Zvarenรฉ ฤasti roลกtu sa na oblรบky aย stojky ukladali vย troch ฤastiach.

Vzhฤพadom na ฤasovรฝ harmonogram vรฝstavby sa takmer vลกetky oceฤพovรฉ ฤasti nosnej konลกtrukcie mosta zvรกrali poฤas nepriaznivรฝch klimatickรฝch podmienok, preto bolo nutnรฉ vybudovaลฅ vย miestach zvรกrania dovezenรฝch oceฤพovรฝch dielcov nosnej konลกtrukcie stany, vykurovanรฉ elektrickรฝmi agregรกtmi. Montรกลพne otvory vย oceฤพovej konลกtrukcii umoลพลˆovali vstup zvรกraฤom do jednotlivรฝch oblรบkov, ฤรญm sa zabezpeฤilo zvรกranie aj zvnรบtra. Veฤพkรฝ dรดraz sa klรกdol na bezpeฤnosลฅ, preto muselo byลฅ zaistenรฉ dรดkladnรฉ odsรกvanie. Po zvarenรญ konลกtrukcie jednotlivรฝch dilataฤnรฝch celkov aย odskรบลกanรญ jednotlivรฝch zvarov na oceฤพovรฝch ฤastiach mosta sa zaฤala demontovaลฅ podpornรก konลกtrukcia, ktorรก slรบลพila na montรกลพ jednotlivรฝch dilataฤnรฝch celkov.

Sรบbeลพne sย prรกcami na oceฤพovej ฤasti mosta na kompletnom dilataฤnom celku sa na roลกยญty oceฤพovej konลกtrukcie ukladali prefabrikovanรฉ filigrรกny, ktorรฉ sa stali sรบฤasลฅou zmonolitลˆujรบcej spriahajรบcej dosky. Po ich uloลพenรญ pokraฤovali armovacie prรกce na spriahajรบcej doske vytvรกranej zย monoblokov zvรกranรฝch sietรญ, ฤo znaฤne urรฝchlilo postup prรกc. Betonรกลพ spriahajรบcich dosiek sa ukonฤila vย aprรญli 2010, ฤo umoลพnilo rozvinรบลฅ realizรกciu mostnรฉho zvrลกku.

Vย mรกji 2010 sa skompletizovali vลกetky ฤasti mostnรฉho zvrลกku aย konลกtrukcia sa podrobila zaลฅaลพovacรญm skรบลกkam (statickรก aj dynamickรก). Po ich รบspeลกnom ukonฤenรญ sa pristรบpilo kย finalizรกcii zรกvereฤnรฝch รบprav aย vรฝraznou mierou sa posilnili kapacity na terรฉnne รบpravy vย oblasti mosta.

Zรกver
Na zรกver treba podotknรบลฅ, ลพe prรกce, ktorรฉ sรบviseli sย montรกลพou oceฤพovej konลกtrukcie, sa realizovali vย extrรฉmnych podmienkach aย znaฤnom ฤasovom vypรคtรญ. Napriek tomu Zdruลพenie D1 Jablonov โ€“ Studenec spolu sย poddodรกvateฤพom oceฤพovej konลกtrukcie mosta dokรกzal postaviลฅ uvedenรบ konลกtrukciu za obdobie od januรกra 2010 do konca marca 2010, teda za tri mesiace poฤas zimnรฉho obdobia. Tieto prรกce si vyลพadovali enormnรฉ รบsilie, personรกlne nasadenie aj nรกroky na materiรกl aย mechanizรกciu.

TEXT: Ing. Ladislav Baฤa, Ing. Juraj Skaliฤan
FOTO: Doprastav

Ladislav Baฤa je vedรบci projektant vย spoloฤnosti Geoconsult, spol. sย r. o.

Juraj Skaliฤan je stavbyvedรบci vย spoloฤnosti Doprastav, a. s., zรกvod Zvolen.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie