Most 237-10 na diaฤพnici D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ
Mostnรฝ objekt 237-10 premosลฅuje ลกirokรฉ รบdolie ล lahorovho potoka zo zรกpadnej ฤasti obce Svrฤinovec vo vรฝลกke 40 m, ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝilina โ hranica SR/ฤR, cestu I/11 v smere ลฝilina โ hranica SR/ฤR a novobudovanรบ vetvu kriลพovatky A1. Premostenie je rieลกenรฉ dvomi monolitickรฝmi jednokomorovรฝmi predpรคtรฝmi mostmi.
Pravรฝ most mรก rozpรคtia polรญ 26 + 38 + 5 ร 52 + 48 + 32 m, ฤพavรฝ most mรก rozpรคtia 8 + 2 ร 52 + 2 ร 49 + 52 + 43 + 32,08 m. Sรบฤasลฅou ฤพavรฉho mosta je aj vetva B1 s rozpรคtรญm polรญ 20,47 + 20 +29 +17 m. Obidva mosty sรบ po celej dฤบลพke v pรดdorysnom oblรบku, prvรฉ pole pravรฉho mosta je v prechodnici. Nosnรก konลกtrukcia sa budovala metรณdou postupnรฉho vysรบvania z vรฝrobne, ktorรก bola umiestnenรก za krajnou oporou 10. Vetva B1 sa betรณnovala na pevnej skruลพi.
Zakladanie mosta
Opory a vลกetky piliere sรบ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach ร1,18 a 0,88 m v stavebnรฝch jamรกch. V oblasti od opory 1 aลพ po piliere 5L a 5P a pri vลกetkรฝch podperรกch vetvy B1 sa vyskytovalo zosuvnรฉ delรบvium v hrรบbkach pribliลพne aลพ 6,4 m pod terรฉnom. Takto zosuvom ohrozenรฉ piliere boli zaistenรฉ vลพdy samostatnou konลกtrukciou โ kotvenou pilรณtovou stenou, ktorรก mรก preniesลฅ sily od zosuvu a zabrรกniลฅ tak ich pรดsobeniu na vlastnรฝ zรกklad piliera. Krajnรฉ opory O1P, O2L, O4B sa zaistili pomocou kotevnรฝch ลฅahovรฝch mikropilรณt a zvรฝลกenรฝm poฤtom veฤพkopriemerovรฝch pilรณt.
Spodnรก stavba
Zรกkladovรฉ bloky pilierov majรบ ลกtvorcovรฝ tvar s rozmermi 8 ร 8 m, resp. obdฤบลพnikovรฝ tvar s rozmermi 8 ร 7 m, na vetve B1 majรบ bloky rozmery 4,8 ร 3,6 m. Hornรฝ povrch zรกkladu je pozdฤบลพne vyspรกdovanรฝ v sklone 4 %, pouลพil sa betรณn C30/37. Do zรกkladov sa uloลพila aj ลกtartovacia vรฝstuลพ nadvรคzujรบcich driekov pilierov.
Piliere sa navrhli a zrealizovali v troch typoch: s komorovรฝm prierezom 5,6 ร 3,5 m (piliere 5L, 5P, 6L, 6P, 7L, 7P, 8L, 8P), s plnรฝm prierezom 5,6 ร 2,5 m (piliere 2P, 3P, 3L, 4P, 4L, 9P, 9L) a s plnรฝm prierezom 3,45 ร 2,5 m na vetve B1. Prieฤny rez je v tvare pรญsmena I. Vลกetky piliere sa budovali v pracovnรฝch zรกberoch 5 m. Vรฝลกka hlavy pilierov je 4,615 m a rozลกiruje sa aลพ na ลกรญrku 7,5 m.
Vnรบtornรฝ priestor dutรฝch pilierov je prรญstupnรฝ cez revรญzny otvor v hornej doske zastropenia piliera v รบrovni blokov pre mostnรฉ loลพiskรก. Medzi jednotlivรฝmi zรกbermi betonรกลพรญ sa v รบrovni pracovnej ลกkรกry vkladala prefabrikovanรก betรณnovรก doska s hrรบbkou 230 mm s prieleznรฝm otvorom. Najvyลกลกรญ pilier mรก vรฝลกku 35,146 m.
Nosnรก konลกtrukcia
Nosnรก konลกtrukcia je spojitรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu, dvojtrรกmovรก, jednokomorovรก s obojstrannรฝmi konzolami. Samotnรฝ vรฝsuv prebiehal v smere proti staniฤeniu zo smeru Skalitรฉ smerom k ลฝiline, teda โz kopcaโ. ฤฝavรฝ most mal 14 vรฝsuvnรฝch taktov, pravรฝ 17 taktov.
Ako sme uลพ spomรญnali, vysรบvanie sa realizovalo z vรฝrobne umiestnenej tesne za oporou 10. Toto umiestnenie nebolo z hฤพadiska technolรณgie ideรกlne, ale vzhฤพadom na pomery na celom stavenisku bolo najvรฝhodnejลกie. Takรกto pozรญcia vรฝrobne si vyลพadovala zhotovenie provizรณrnych pilierov HSL a HSP medzi pilierom 9 a oporou 10.
Samotnรฝ postup vรฝstavby sa zaฤรญnal zriadenรญm vรฝrobne, ฤiลพe pracovnรฉho priestoru na vรฝrobu celรฉho mostu na jednom mieste. Do vรฝrobne sa presne namontoval oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos โ konลกtrukcia s dฤบลพkou 36 m a hmotnosลฅou 110 t, ktorรก slรบลพi na zredukovanie namรกhania betรณnovej konลกtrukcie pri samotnรฝch vรฝsunoch.
Potom uลพ prebiehalo samotnรฉ armovanie a betonรกลพ spodnej dosky, trรกmov a hornej dosky. Vรฝsuvnรฝ nos sa spojil s vyhotovenou ฤasลฅou predpรญnacรญmi tyฤami a po predopnutรญ kรกblov centrickรฉho predpรคtia sa zaฤal samotnรฝ vรฝsun hotovej ฤasti mosta. Na vรฝsuv tejto konลกtrukcie sa pouลพilo hydraulickรฉ krokovacie zariadenie osadenรฉ na hlave piliera 9. Celรก technolรณgia vรฝsuvu s potrebnรฝmi zariadeniami a oceฤพovรฝmi konลกtrukciami bola prenajatรก od ลกpecializovanรฉho poddodรกvateฤพa.
Vรฝrobลa bola postavenรก na maximรกlnu dฤบลพku taktu 26 m. Dฤบลพka taktov je zvyฤajne polovica rozpรคtia prรญsluลกnรฉho poฤพa. Po vysunutรญ celรฉho ฤพavรฉho mosta sa kompletne celรก vรฝrobลa prieฤne presunula do novej polohy na pravรฝ most, kde sa zaฤal ten istรฝ proces s nastavenรญm a montรกลพou vรฝsuvnรฉho nosa a nรกslednou betonรกลพou jednotlivรฝch taktov.
Vรฝhodou takejto metรณdy vรฝstavby je rรฝchlosลฅ. Pri ลกtandardnรฝch podmienkach je vรฝroba jednรฉho taktu s vรฝsunom zรกleลพitosลฅou siedmich dnรญ. Pri atypickรฝch ฤastiach konลกtrukcie โ ako naprรญklad na tomto moste, kde sa tri takty prispรดsobili napojeniu vetvy B1 โ sa ฤas vรฝstavby taktu adekvรกtne predlลพuje. Podstatnou podmienkou na dosiahnutie ฤo najkratลกieho ฤasu vรฝroby taktu je vyladenรก receptรบru betรณnovej zmesi, ktorรก musรญ po 36 hodinรกch od zabudovania dosiahnuลฅ 80 % 28-dลovej pevnosti, inak konลกtrukciu nemoลพno predopnรบลฅ.
Dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 370,9 m a pravรฉho 410,8 m. Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta trvala od 1. 3. 2015 s prvรฝm vรฝsunom 20. 3. 2015 a poslednรฝm vรฝsunom 13. 7. 2015, pravรฝ most sa zaฤal vysรบvaลฅ 3. 10. 2016 a jeho vรฝroba sa ukonฤila poslednรฝm vรฝsunom 8. 3. 2016.
Postupne sa zabetรณnovali zรกvernรฉ mรบriky na vลกetkรฝch oporรกch a realizovali sa nรกsypy za oporami s protimrazovรฝm klinom. Sรบฤasลฅou mosta je aj opornรฝ mรบr medzi krajnรฝmi oporami mostov 237-10 a 237-20 s dฤบลพkou 29,3 m, ktorรฝ sa vybudoval z lรญcovรฝch prefabrikรกtov MACRES s horizontรกlnou geosyntetickou vรฝstuลพou.
Prรญsluลกenstvo mosta
Vozovka mรก ลกtandardnรบ konลกtrukciu:
– obrusnรก vrstva SMA 11 PMB (STN 73 6242) 40 mm
– spojovacรญ postrek โ modifikovanรก asfaltovรก emulzia 0,3 kg/m2
– ochrannรก vrstva ACO 11 PMB (STN 73 6242) 45 mm
– spojovacรญ postrek โ modifikovanรก asfaltovรก emulzia 0,3 kg/m2
– izolaฤnรก vrstva AIP 5 mm
– ลกpeciรกlna รบprava povrchu NK โ zapeฤaลฅujรบca vrstva podฤพa STN 73 6242
– รบprava povrchu NK obrokovanรญm
Ako prvรฉ sa realizovali izolรกcie pod rรญmsami na ฤพavom moste, potom na pravom. Rรญmsy sรบ monolitickรฉ, ลพelezobetรณnovรฉ, z prevzduลกnenรฉho betรณnu C35/45 so ลกรญrkou 1 720 mm na vonkajลกรญch stranรกch mostov a 900 mm na vnรบtornรฝch stranรกch. Na realizรกciu sa pouลพili montรกลพne ploลกiny BETOMAX a prekladanรฉ zรกvesnรฉ debnenie s predmontรกลพou kotiev pri betonรกลพi mostovky.
Prรกce napredovali veฤพmi sluลกnรฝm tempom โ 30 m hotovej rรญmsy za dva dni โ a boli ukonฤenรฉ (aj spolu s rรญmsami na krรญdlach opรดr a rรญmsou na stene opornรฉho mรบra) koncom septembra tohto roku. Na moste sรบ zvodidlรก VOEST-ALPINE, โKB1 RH3 mostyโ s รบrovลou zachytenia H3. Celkovรก dฤบลพka zvodidla na obidvoch mostoch je 1 711 m. Zรกbradlie je zrealizovanรฉ na vonkajลกรญch rรญmsach v celkovej dฤบลพke 759 m.
Je navrhnutรฉ z plnostennรฝch valcovanรฝch otvorenรฝch profilov s vรฝลกkou 1 100 mm a pozostรกva zo samostatnรฝch polรญ, ktorรฉ nie sรบ navzรกjom spojenรฉ. Nad traลฅou ลฝSR a nad cestnรฝmi komunikรกciami sรบ osadenรฉ panely s vรฝplลou z ลฅahokovu, ktorรฉ slรบลพia ako zรกbrana proti pรกdu predmetov.
Na pravom moste sa zรกbradlie konฤรญ pri prvom stฤบpiku protihlukovej steny, pribliลพne 100 m od opory 10P. Na prekrytie zrkadla medzi pravรฝm a ฤพavรฝm mostom sa pouลพili roลกty z vlรกknobetรณnu, prekrรฝvala sa ลกรญrka zrkadla od 0,2 do 1,0 m na dฤบลพke 100 m.
Zรกver
Most je vo finรกlnej fรกze dokonฤovania, v 43. tรฝลพdni sa realizovali asfaltovรฉ zรกlievky, obrusnรก vrstva SMA a dokonฤovala sa montรกลพ zvodnรญc na zvodidlรกch. Zรกroveล prebiehajรบ prรกce na terรฉnnych รบpravรกch pod mostmi, ktorรฝch sรบฤasลฅou sรบ aj obsluลพnรฉ chodnรญky, schody, kamennรฉ dlaลพby a rovnaniny z lomovรฉho kameลa na ochranu strmรฝch svahov proti erรณzii.
Bridge structure 237-10 on the highway D3 Svrฤinovec – Skalitรฉ
Bridge structure 237-10 spans above a wide valley of stream ล ฤพahorov from the western part of the village Svrฤinovec at height of 40 m, railway ลฝilina – border Slovakia/Czech Republic, road I / 11 in the direction of ลฝilina – border Slovakia/Czech Republic and newly constructed branch junction A1. Bridge is designed with two monolithic, single, pre-tensioned bridges.
TEXT: Ing. Branislav Mรกlik
FOTO: Doprastav, a. s.
Branislav Mรกlik je stavbyvedรบci PT Svrฤinovec a obj. 237-10.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2016.