image 74456 25 v1
Galรฉria(8)

Most budovanรฝ technolรณgiou vysรบvania nosnej konลกtrukcie na stavbe D1

Partneri sekcie:

Diaฤพnica D1 v รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka je sรบฤasลฅou diaฤพnice D1 hranica ฤŒR/SR โ€“ hranica SR/UR, ktorรก patrรญ do medzinรกrodnรฉho ลฅahu E-50 (Parรญลพ โ€“ Norimberg โ€“ Praha โ€“ Brno โ€“ Trenฤรญn โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ Uลพhorod. รšฤelom stavby je dobudovaลฅ zรกkladnรฝ ลฅah D1, ktorรฝ je sรบฤasลฅou celoลกtรกtnej cestnej siete. Po dobudovanรญ รบsekov diaฤพnice Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ a Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala dรดjde k prepojeniu uลพ vybudovanej diaฤพnice D1 v smere sever โ€“ juh s jej trasovanรญm v smere zรกpad โ€“ vรฝchod.

02
03
04
05
06
07 ilustracka
01 Situacia 1

Diaฤพnica D1 je v รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka navrhnutรก v celom รบseku ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก, kategรณrie D 26,5/100 vo voฤพnej trati a kategรณrie 2T 8/100 v tuneloch. Celkovรก dฤบลพka รบseku diaฤพnice je 11,317 km.

Zaฤiatok je v Dolnom Hriฤove v km 24,118, kde trasa nadvรคzuje na predchรกdzajรบci รบsek diaฤพnice D1 Sverepec โ€“ Hriฤovskรฉ Podhradie, ktorรฝ je v sรบฤasnosti uลพ zrealizovanรฝ. V tomto priestore bude umiestnenรก diaฤพniฤnรก kriลพovatka diaฤพnice D1 s diaฤพnicou D3, ktorรก je v รบseku Dolnรฝ Hriฤov โ€“ ลฝilina (Strรกลพov) uลพ takisto zrealizovanรก a je orientaฤne zakreslenรก v celkovej situรกcii stavby (obr. 1).

Obr. 1  Prehฤพadná situácia stavby

Obr. 1  Prehฤพadnรก situรกcia stavby

V priestore kriลพovatky D1 s D3 je diaฤพnica D1 navrhnutรก od km 24,118 na estakรกde, ktorรก kriลพuje existujรบcu diaฤพnicu, ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝSR Bratislava โ€“ ลฝilina, areรกl PD Agrofin a cestu I/18. Pracovnรฝ nรกzov objektu je Estakรกda na D1 v Dolnom Hriฤove v km 24,740. Estakรกda pozostรกva z dvoch sรบbeลพnรฝch mostov, priฤom nosnรก konลกtrukcia kaลพdรฉho z nich je rozdelenรก na dva dilataฤnรฉ celky. Sรบฤasลฅou estakรกdy je aj napojenie na existujรบcu vetvu V3 mosta 202โ€“00 stavby D3. Dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 854 m a pravรฉho 838 m. Ide o 15-poฤพovรฝ most s maximรกlnym rozpรคtรญm poฤพa 68 m.

Z dรดvodu minimalizovania obmedzenia dopravy na existujรบcom premosลฅovanom รบseku diaฤพnice, ako aj na trati ลฝSR, sa uลพ pri vรฝstavbe รบseku diaฤพnice Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ ลฝilina (Strรกลพov) zrealizovali zรกrodky pilierov mostnรฉho objektu, ktorรฉ sรบ v tesnej blรญzkosti sprevรกdzkovanej diaฤพnice a trate ลฝSR.

Spodnรก stavba mosta

Spodnรบ stavbu mostnรฉho objektu tvoria krajnรฉ opory a medziฤพahlรฉ podpery ฤ. 2 aลพ 15. Opory ฤพavรฉho a pravรฉho mosta ฤ. 1 sรบ ฤlenenรฉ, zaloลพenรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Opory ฤ. 16 sรบ tvorenรฉ รบloลพnรฝm prahom na cestnom nรกsype zaloลพenom na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.

ฤŒasti pilierov ฤ. 3, 4 a 5 ฤพavรฉho mosta a pilierov ฤ. 2, 3, 4 pravรฉho mosta objektu 201-10 sa realizovali ako sรบฤasลฅ vรฝstavby diaฤพnice D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ ลฝilina (Strรกลพov). V rรกmci vรฝstavby diaฤพnice D3 sa vybudovali zรกklady a ฤasti pilierov s vรฝลกkou drieku 3,5 m (plnรฝ prierez na vรฝลกku 2,5 m, ฤalลกรญ 1,0 m komorovรฝ) s ochranou vรฝstuลพe betรณnovรฝm blokom s vรฝลกkou 2,05 m s krycou ฤiapkou. ล รญrka ich driekov je 6,0, resp. 8,0 m. Na lรญcnych stranรกch pilierov je pohฤพadovรก plocha s vรฝraznรฝm rastrom. Piliere majรบ pri plnom priereze konลกtantnรบ hrรบbku 2,00 m, pri komorovom priereze majรบ v prieฤnom reze 2 komory so strednou deliacou stenou. Piliere majรบ osemuholnรญkovรฝ pรดdorys pretiahnutรฉho tvaru so skosenรญm 1000/250 mm.

V rรกmci stavby Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka sa tieto piliere nadbetรณnovali nad existujรบcu ฤasลฅ dvojicou ลกesลฅuholnรญkovรฝch pilierov so spodnou roznรกลกacou ลพelezobetรณnovou stenou. Pri pilieroch s driekom so ลกรญrkou 6,0 m sa v hornej ฤasti vybudovala architektonicky tvarovanรก hlavica s betรณnovรฝm tiahlom, ku ktorรฉmu sa osadรญ ochrannรฉ zรกbradlie pre moลพnosลฅ prรญstupu pri kontrole pilierovรฝch loลพรญsk. Pri pilieroch so ลกรญrkou 8,0 m sa v ich hornej ฤasti vybuduje len tiahlo navrhnutรฉ ako staveniskovรฝ prefabrikรกt, takisto vลกak bude maลฅ dobudovanรฉ zรกbradlie na kontrolu polohy loลพรญsk pri prehliadkach mosta.

K dobudovaniu tรฝchto pilierov doลกlo poฤas dopravnej vรฝluky na diaฤพnici D3 v mesiacoch september a oktรณber 2014. V prvej etape sa nadstavili piliere podpery 3L, 4L, 2P, 3P okolo zemnรฉho telesa D3 a 5L a 4P pri trati ลฝSR.

Novobudovanรฝ pilier 2L je tvarovo rovnakรฝ ako piliere 2P a 3L. Ostatnรฉ medziฤพahlรฉ piliere 5P, 6Pโ€“L aลพ 15Pโ€“L pozostรกvajรบ zo zรกkladovรฉho bloku s obdฤบลพnikovรฝm pรดdorysom 9,0 ร— 12,0 m s vรฝลกkou 2,0 m a dvoch stฤบpov s osemuholnรญkovรฝm tvarom 2,6 ร— 2,2 m s prieฤฤพou. Stykovรฉ piliere 10L,P budรบ maลฅ hlavicu, na ktorรบ sa uloลพรญ nosnรก konลกtrukcia DC1 a DC2.

Pilier 11L mรก spoloฤnรฝ zรกklad aj pre vetvu V3, zรกklad mรก obdฤบลพnikovรฝ pรดdorys 9,0 ร— 20,0 m s vรฝลกkou 2,0 m.
Sรบฤasลฅou mostnรฉho objektu je aj opornรฝ mรบr pred oporou 16, ktorรฝ rieลกi vytvorenie nรกsypovรฉho cestnรฉho telesa a sรบฤasne mostnรฉho krรญdla. Mรบr je navrhnutรฝ z betรณnovรฝch pohฤพadovรฝch prefabrikรกtov s horizontรกlnou geosyntetickou vรฝstuลพou. Mรบr je jednostupลˆovรฝ so sklonom lรญca 90ยฐ.

Na spodnej stavbe sa pouลพili tieto materiรกly:
Zรกkladovรฉ bloky pilierov: C25/30 โ€“ XA1, XC2, XF1 (SK) โ€“ Cl 0,2 โ€“ Dmax16
Stojky pilierov z betรณnu: C35/45 โ€“ XC4, XD1, XF2 (SK) โ€“ Cl 0,2 โ€“ Dmax16
Podloลพiskovรฉ bloky z betรณnu: C35/45 โ€“ XC4, XD1, XF2 (SK) โ€“ Cl 0,2 โ€“ Dmax16 (spresnรญ sa podฤพa veฤพkosti loลพiska)
Oceฤพ: B500B

Obr. 2  Prieฤny rez, dilataฤný celok 1Obr. 3  Prieฤny rez, dilataฤný celok 2

Obr. 2  Prieฤny rez, dilataฤnรฝ celok 1    Obr. 3  Prieฤny rez, dilataฤnรฝ celok 2

Nosnรก konลกtrukcia mosta

Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 1 a 2 je navrhnutรก ako spojitรฝ predpรคtรฝ priamopรกsovรฝ nosnรญk s jednokomorovรฝm prieฤnym rezom.

ฤฝavรฝ most

  • dilataฤnรฝ celok 1: 37,1 + 54,0 + 2 ร— 68,0 + 60,0 + 3 ร— 58,0 + 47,0 m
  • dilataฤnรฝ celok 2: 46,0 + 3 ร— 58,0 + 62,0 + 45,0 m.

ล รญrka nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je pre dilataฤnรฝ celok 1 konลกtantnรก 13,750 m. Pre dilataฤnรฝ celok 2 je premennรก v dรดsledku odboฤujรบcej vetvy V3 a menรญ sa aj tvar z jednokomorovรฉho prieฤneho rezu na dvojkomorovรฝ. Tรกto zmena prieฤneho rezu sa realizuje v prvom a druhom poli, v รบseku s odboฤovacรญm pruhom na vetvu V3 je ลกรญrka nosnej konลกtrukcie 15,100 m a v treลฅom aลพ ลกtvrtom poli sa ลกรญrka kontinuรกlne menรญ na 13,750 m.

Pravรฝ most

Pozostรกva z 2 dilataฤnรฝch celkov s rozpรคtiami polรญ:

  • dilataฤnรฝ celok 1: 48,0 + 2 ร— 68,0 + 60,0 + 4 ร— 58,0 + 47,0 m
  • dilataฤnรฝ celok 2: 37,0 + 51 + 2 ร— 50,0 + 62,0 + 47,0 m.

ล รญrka nosnej konลกtrukcie pravรฉho mosta sa menรญ v druhom a treลฅom poli z 15,250 m na 13,750 m, pri dilataฤnom celku 2 je konลกtantnรก 13,750 m.

Prieฤny sklon nosnej konลกtrukcie je jednostrannรฝ 2,5 % na oboch mostoch.

Dilataฤnรฝ celok 2 ฤพavรฉho mosta plynulo nadvรคzuje na most tvoriaci vetvu V3. Prieฤny rez je komorovรฝ a napรกja sa na prieฤny rez mosta leลพiaceho na vetve V3. Vรฝลกka pripojovacej vetvy sa menรญ z 2,470 m aลพ na 3,100 m. Prieฤny sklon nosnej konลกtrukcie je jednostrannรฝ 2,5 %.

Obr. 4  Pozdฤบลพny rez, dilataฤný celok 1

Obr. 4  Pozdฤบลพny rez, dilataฤnรฝ celok 1

Obr. 5  Pozdฤบลพny rez, dilataฤný celok 2

Obr. 5  Pozdฤบลพny rez, dilataฤnรฝ celok 2

DC1

Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 1 je navrhnutรก ako spojitรฝ predpรคtรฝ priamopรกsovรฝ nosnรญk s jednokomorovรฝm prieฤnym rezom, so zvislรฝmi trรกmami a premennou vรฝลกkou v osi komory.

ล รญrka komory je 8,0 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie sa menรญ v pozdฤบลพnom smere mosta od 3,854 m aลพ po 4,507 m v osi komory. Spodnรก aj hornรก doska, ako aj trรกmy majรบ premennรบ hrรบbku, ktorรก sa rieลกi zmenou rezu skokom.

Na podperรกch je nosnรก konลกtrukcia uloลพenรก na dvojicu hrncovรฝch loลพรญsk. Pevnรฉ uloลพenie je navrhnutรฉ na podpere ฤ. 6. Nosnรก konลกtrukcia sa bude budovaลฅ jej postupnรฝm vysรบvanรญm.

Do ฤela krajnรฉho prieฤnika sa ukotvรญ oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos s dฤบลพkou 39,0 m s osovou vzdialenosลฅou nosnรญkov 6,90 m. Na ukotvenie nosa je navrhnutรฝ kotevnรฝ blok. Kotvenie nosa sa zabezpeฤรญ sรบstavou zvislรฝch a vodorovnรฝch predpรญnacรญch tyฤรญ ฮฆ36WR.

Materiรกly a povrchovรฉ รบpravy
Nosnรก konลกtrukcia: C45/55
Predpรญnacia vรฝstuลพ: kรกble z 19 lรกn VSL 15,7/1860/1640
Voฤพnรก predpรญnacia vรฝstuลพ: kรกble z 27 lรกn VSL 15,7/1860/1640 v HDPE rรบre so zainjektovanรญm
Predpรญnacie tyฤe: Y-1050-36
Oceฤพ: betonรกrska vรฝstuลพ B โ€“ 500B

Obr. 6  Rez A-A, pilier 3L

Obr. 6  Rez A-A, pilier 3L

DC2

Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je v pozdฤบลพnom smere mosta konลกtantnรก 3,1 m, spodnรก doska komรดrky mรก ลกรญrku 6,5 m. Spodnรก aj hornรก doska, ako aj trรกmy majรบ premennรบ hrรบbku, ktorรก sa rieลกi plynulou zmenou pomocou nรกbehov.
Na podperรกch je nosnรก konลกtrukcia uloลพenรก na dvojicu hrncovรฝch loลพรญsk. Pevnรฉ uloลพenie je navrhnutรฉ na podpere ฤ. 13. Nosnรก konลกtrukcia sa bude budovaลฅ na podpernej skruลพi systรฉmom pole โ€“ konzola. Postup betonรกลพe nosnej konลกtrukcie je navrhnutรฝ v 6 etapรกch ako pole plus konzola.

Materiรกly a povrchovรฉ รบpravy
Nosnรก konลกtrukcia: C35/45
Predpรญnacia vรฝstuลพ: kรกble z 12 a 19 lรกn VSL 15,7/1860/1640
Oceฤพ: betonรกrska vรฝstuลพ B โ€“ 500B

Vรฝstavba mostnรฉho objektu

Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie je kombinรกciou technolรณgie postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie (DC1) a technolรณgie budovania na podpornej skruลพi (DC2). Najskรดr sa vybuduje ฤพavรฝ most technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania a nรกsledne sa vybuduje ฤพavรฝ most na podpernej skruลพi. Pravรฝ most sa bude budovaลฅ obdobnรฝm spรดsobom ako ฤพavรฝ most.

Pre potreby vรฝsuvu nosnej konลกtrukcie mosta DC1 treba pred oporou 1 zriadiลฅ vรฝrobลˆu. Bude slรบลพiลฅ na vรฝstavbu jednotlivรฝch taktov nosnej konลกtrukcie, ktorรฉ sa budรบ vysรบvaลฅ do definitรญvnej polohy. Ide o ลพelezobetรณnovรบ konลกtrukciu pozostรกvajรบcu z pรกsov v tvare obrรกtenรฉho T prieฤne spojenรฝch prieฤฤพami. Sรบฤasลฅou vรฝrobne budรบ aj doฤasnรฉ piliere, ktorรฉ budรบ s vรฝrobลˆou a oporou ฤ. 1 spojenรฉ ลพelezobetรณnovรฝmi pรกsmi. Doฤasnรฉ piliere a vรฝrobลˆa sa zaloลพia ploลกne na ลกtrkovom zhutnenom a konsolidovanom nรกsype.

S ohฤพadom na vรฝsledky geologickรฉho prieskumu a nรกroฤnosลฅ technolรณgie vysรบvania na presnosลฅ sa vykonal dodatoฤnรฝ geologickรฝ prieskum pomocou kopanรฝch sond, ktorรฝmi sa overila vรฝลกka vrstvy ลกtrkov, a teda รบroveลˆ potrebnej vรฝmeny podloลพia aลพ na tรบto vrstvu. Z vรฝsledkov prieskumu vyplynula potreba vรฝmeny podloลพia v hrรบbkach do 4,0 m z dรดvodu minimalizovania sadania nรกsypu pod vรฝrobลˆou.

Vysรบvanie nosnej konลกtrukcie sa bude realizovaลฅ pomocou hydraulickรฉho vรฝsuvnรฉho systรฉmu. Konลกtrukcia sa bude budovaลฅ po jednotlivรฝch taktoch s rรดznymi dฤบลพkami vo vรฝrobni pred oporou ฤ. 1. Dฤบลพky taktov sรบ od 26 po 34 m, poฤet taktov je 17 pre pravรฝ aj ฤพavรฝ most. Po vysunutรญ celej ฤasti konลกtrukcie sa zrealizuje sekundรกrne predpรคtie voฤพnรฝmi kรกblami. Nosnรก konลกtrukcia DC2 sa bude budovaลฅ na podpernej skruลพi v piatich etapรกch.

Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava. Stavbu realizuje zdruลพenie Ovฤiarsko podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC. Zhotoviteฤพom objektu je ฤlen zdruลพenia Ovฤiarsko, stavebnรก spoloฤnosลฅ STRABAG s. r. o., Bratislava.

Spoloฤnosลฅ STRABAG s. r. o., zaฤala prรญpravu danรฉho objektu v spoluprรกci s projekฤnou spoloฤnosลฅou Dopravoprojekt, a. s., a s renomovanรฝmi spoloฤnosลฅami v oblasti predpรญnacรญch a debniacich systรฉmov, samotnรฝ koncern sa zรบฤastnil prรญpravy uลพ zaฤiatkom roka 2014. Na zรกklade tejto konลกtruktรญvnej spoluprรกce sa so zreteฤพom na finanฤnรฉ a technickรฉ rieลกenie dospelo k optimรกlnemu rieลกeniu budovania mostnรฉho objektu z pohฤพadu zhotoviteฤพa, a to kombinรกciou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie, ktorรก minimalizuje vplyvy poฤas vรฝstavby na premรกvku premosลฅovanej diaฤพnice, ako i ลพelezniฤnej dopravy, a technolรณgiou budovania na podpornej skruลพi. ฤŽalลกรญm kritรฉriom vรฝberu tรฝchto technolรณgiรญ boli aj odbornรฉ skรบsenosti realizaฤnรฉho tรญmu.

Pri voฤพbe technolรณgie postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie bolo treba zohฤพadniลฅ vรฝลกkovรฉ vedenie diaฤพnice v mieste mosta, ktorรฉ mรก v stรบpanรญ a v dvoch oblรบkoch polomer 10 000 m, ฤo pri tejto technolรณgii budovania konลกtrukcie nie je prรกve ideรกlne. Z tohto dรดvodu bolo treba upraviลฅ krivosลฅ spodnej hrany konลกtrukcie do konลกtantnรฉho vรฝลกkovรฉho oblรบku s polomerom 17 493 m. Veฤพkosลฅ oblรบka a jeho smerovanie sa zvolili tak, aby najlepลกie vystihli potreby vรฝลกkovej premenlivosti konลกtrukcie vzhฤพadom na rรดzne rozpรคtia mosta, a to tak pre definitรญvny stav, ako aj pre montรกลพne stavy poฤas vysรบvania konลกtrukcie. Smerovo mรก trasa diaฤพnice v mieste mosta v oblรบku polomer 1 750 m. Pouลพitie technolรณgie vysรบvania monolitickej betรณnovej konลกtrukcie bez doฤasnรฝch podpรดr je pri maximรกlnej dฤบลพke poฤพa 68,0 m vรฝnimoฤnรฉ.

Mostnรฝ objekt je vo vรฝstavbe od zaฤiatku septembra 2014. V sรบฤasnosti sรบ prรกce na spodnej stavbe pred dokonฤenรญm. Na DC1 prebieha montรกลพ technolรณgie vรฝsuvu a na DC2 realizรกcia podpornej konลกtrukcie v mieste krรญลพenia objektu s cestou I/18.

Prรกce na spodnej stavbe DC1 sa uskutoฤnili za ฤiastoฤnรฉho obmedzenia premรกvky na premosลฅovanej diaฤพnici a bez obmedzenia na ลพelezniฤnej trati ลฝSR.
Predpokladanรฝ zaฤiatok vรฝsuvu konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je plรกnovanรฝ na mesiac jรบn 2015. Vรฝsuv poslednรฉho taktu pravรฉho mosta na september 2016.

Zรกver

Vybudovanรญm tohto รบseku, ako aj celรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 sa skvalitnia podmienky pre medzinรกrodnรบ a vnรบtroลกtรกtnu dopravu, zvรฝลกi sa plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky. Po ukonฤenรญ vรฝstavby รบseku diaฤพnice D1 sa vytvoria podmienky na podstatnรฉ odฤพahฤenie dopravy na cestรกch I/18 a I/64, ฤรญm sa prispeje k vytvoreniu lepลกรญch ลพivotnรฝch podmienok v Dolnom Hriฤove a predovลกetkรฝm v meste ลฝilina.

TEXT: Ing. Ladislav Chudรญk, Ing. Bystrรญk Iลพold, Ing. Jรกn Goliรกลก, Ing. Adriรกn Chalupec, Ing. Jรกn Kroฤka
FOTO: STRABAG s. r. o.

Ladislav Chudรญk je vedรบci prevรกdzkovej jednotky Mosty v spoloฤnosti STRABAG s. r. o., ktorรก je zhotoviteฤพom mostnej estakรกdy. Bystrรญk Iลพold je stavbyvedรบcim v spoloฤnosti STRABAG s. r. o. Jรกn Goliรกลก je stavbyvedรบcim v spoloฤnosti STRABAG s. r. o. na tomto mostnom objekte. Adriรกn Chalupec a Jรกn Kroฤka sรบ projektanti v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., ktorรก je lรญdrom projektovรฉho tรญmu stavby a realizuje projekt tohto mostnรฉho objektu.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby