Most budovanรฝ technolรณgiou vysรบvania nosnej konลกtrukcie na stavbe D1
Diaฤพnica D1 v รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka je sรบฤasลฅou diaฤพnice D1 hranica ฤR/SR โ hranica SR/UR, ktorรก patrรญ do medzinรกrodnรฉho ลฅahu E-50 (Parรญลพ โ Norimberg โ Praha โ Brno โ Trenฤรญn โ ลฝilina โ Koลกice โ Uลพhorod. รฤelom stavby je dobudovaลฅ zรกkladnรฝ ลฅah D1, ktorรฝ je sรบฤasลฅou celoลกtรกtnej cestnej siete. Po dobudovanรญ รบsekov diaฤพnice Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ a Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala dรดjde k prepojeniu uลพ vybudovanej diaฤพnice D1 v smere sever โ juh s jej trasovanรญm v smere zรกpad โ vรฝchod.
Diaฤพnica D1 je v รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka navrhnutรก v celom รบseku ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก, kategรณrie D 26,5/100 vo voฤพnej trati a kategรณrie 2T 8/100 v tuneloch. Celkovรก dฤบลพka รบseku diaฤพnice je 11,317 km.
Zaฤiatok je v Dolnom Hriฤove v km 24,118, kde trasa nadvรคzuje na predchรกdzajรบci รบsek diaฤพnice D1 Sverepec โ Hriฤovskรฉ Podhradie, ktorรฝ je v sรบฤasnosti uลพ zrealizovanรฝ. V tomto priestore bude umiestnenรก diaฤพniฤnรก kriลพovatka diaฤพnice D1 s diaฤพnicou D3, ktorรก je v รบseku Dolnรฝ Hriฤov โ ลฝilina (Strรกลพov) uลพ takisto zrealizovanรก a je orientaฤne zakreslenรก v celkovej situรกcii stavby (obr. 1).
Obr. 1 Prehฤพadnรก situรกcia stavby
V priestore kriลพovatky D1 s D3 je diaฤพnica D1 navrhnutรก od km 24,118 na estakรกde, ktorรก kriลพuje existujรบcu diaฤพnicu, ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝSR Bratislava โ ลฝilina, areรกl PD Agrofin a cestu I/18. Pracovnรฝ nรกzov objektu je Estakรกda na D1 v Dolnom Hriฤove v km 24,740. Estakรกda pozostรกva z dvoch sรบbeลพnรฝch mostov, priฤom nosnรก konลกtrukcia kaลพdรฉho z nich je rozdelenรก na dva dilataฤnรฉ celky. Sรบฤasลฅou estakรกdy je aj napojenie na existujรบcu vetvu V3 mosta 202โ00 stavby D3. Dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 854 m a pravรฉho 838 m. Ide o 15-poฤพovรฝ most s maximรกlnym rozpรคtรญm poฤพa 68 m.
Z dรดvodu minimalizovania obmedzenia dopravy na existujรบcom premosลฅovanom รบseku diaฤพnice, ako aj na trati ลฝSR, sa uลพ pri vรฝstavbe รบseku diaฤพnice Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลฝilina (Strรกลพov) zrealizovali zรกrodky pilierov mostnรฉho objektu, ktorรฉ sรบ v tesnej blรญzkosti sprevรกdzkovanej diaฤพnice a trate ลฝSR.
Spodnรก stavba mosta
Spodnรบ stavbu mostnรฉho objektu tvoria krajnรฉ opory a medziฤพahlรฉ podpery ฤ. 2 aลพ 15. Opory ฤพavรฉho a pravรฉho mosta ฤ. 1 sรบ ฤlenenรฉ, zaloลพenรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Opory ฤ. 16 sรบ tvorenรฉ รบloลพnรฝm prahom na cestnom nรกsype zaloลพenom na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
ฤasti pilierov ฤ. 3, 4 a 5 ฤพavรฉho mosta a pilierov ฤ. 2, 3, 4 pravรฉho mosta objektu 201-10 sa realizovali ako sรบฤasลฅ vรฝstavby diaฤพnice D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลฝilina (Strรกลพov). V rรกmci vรฝstavby diaฤพnice D3 sa vybudovali zรกklady a ฤasti pilierov s vรฝลกkou drieku 3,5 m (plnรฝ prierez na vรฝลกku 2,5 m, ฤalลกรญ 1,0 m komorovรฝ) s ochranou vรฝstuลพe betรณnovรฝm blokom s vรฝลกkou 2,05 m s krycou ฤiapkou. ล รญrka ich driekov je 6,0, resp. 8,0 m. Na lรญcnych stranรกch pilierov je pohฤพadovรก plocha s vรฝraznรฝm rastrom. Piliere majรบ pri plnom priereze konลกtantnรบ hrรบbku 2,00 m, pri komorovom priereze majรบ v prieฤnom reze 2 komory so strednou deliacou stenou. Piliere majรบ osemuholnรญkovรฝ pรดdorys pretiahnutรฉho tvaru so skosenรญm 1000/250 mm.
V rรกmci stavby Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka sa tieto piliere nadbetรณnovali nad existujรบcu ฤasลฅ dvojicou ลกesลฅuholnรญkovรฝch pilierov so spodnou roznรกลกacou ลพelezobetรณnovou stenou. Pri pilieroch s driekom so ลกรญrkou 6,0 m sa v hornej ฤasti vybudovala architektonicky tvarovanรก hlavica s betรณnovรฝm tiahlom, ku ktorรฉmu sa osadรญ ochrannรฉ zรกbradlie pre moลพnosลฅ prรญstupu pri kontrole pilierovรฝch loลพรญsk. Pri pilieroch so ลกรญrkou 8,0 m sa v ich hornej ฤasti vybuduje len tiahlo navrhnutรฉ ako staveniskovรฝ prefabrikรกt, takisto vลกak bude maลฅ dobudovanรฉ zรกbradlie na kontrolu polohy loลพรญsk pri prehliadkach mosta.
K dobudovaniu tรฝchto pilierov doลกlo poฤas dopravnej vรฝluky na diaฤพnici D3 v mesiacoch september a oktรณber 2014. V prvej etape sa nadstavili piliere podpery 3L, 4L, 2P, 3P okolo zemnรฉho telesa D3 a 5L a 4P pri trati ลฝSR.
Novobudovanรฝ pilier 2L je tvarovo rovnakรฝ ako piliere 2P a 3L. Ostatnรฉ medziฤพahlรฉ piliere 5P, 6PโL aลพ 15PโL pozostรกvajรบ zo zรกkladovรฉho bloku s obdฤบลพnikovรฝm pรดdorysom 9,0 ร 12,0 m s vรฝลกkou 2,0 m a dvoch stฤบpov s osemuholnรญkovรฝm tvarom 2,6 ร 2,2 m s prieฤฤพou. Stykovรฉ piliere 10L,P budรบ maลฅ hlavicu, na ktorรบ sa uloลพรญ nosnรก konลกtrukcia DC1 a DC2.
Pilier 11L mรก spoloฤnรฝ zรกklad aj pre vetvu V3, zรกklad mรก obdฤบลพnikovรฝ pรดdorys 9,0 ร 20,0 m s vรฝลกkou 2,0 m.
Sรบฤasลฅou mostnรฉho objektu je aj opornรฝ mรบr pred oporou 16, ktorรฝ rieลกi vytvorenie nรกsypovรฉho cestnรฉho telesa a sรบฤasne mostnรฉho krรญdla. Mรบr je navrhnutรฝ z betรณnovรฝch pohฤพadovรฝch prefabrikรกtov s horizontรกlnou geosyntetickou vรฝstuลพou. Mรบr je jednostupลovรฝ so sklonom lรญca 90ยฐ.
Na spodnej stavbe sa pouลพili tieto materiรกly:
Zรกkladovรฉ bloky pilierov: C25/30 โ XA1, XC2, XF1 (SK) โ Cl 0,2 โ Dmax16
Stojky pilierov z betรณnu: C35/45 โ XC4, XD1, XF2 (SK) โ Cl 0,2 โ Dmax16
Podloลพiskovรฉ bloky z betรณnu: C35/45 โ XC4, XD1, XF2 (SK) โ Cl 0,2 โ Dmax16 (spresnรญ sa podฤพa veฤพkosti loลพiska)
Oceฤพ: B500B
Obr. 2 Prieฤny rez, dilataฤnรฝ celok 1 Obr. 3 Prieฤny rez, dilataฤnรฝ celok 2
Nosnรก konลกtrukcia mosta
Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 1 a 2 je navrhnutรก ako spojitรฝ predpรคtรฝ priamopรกsovรฝ nosnรญk s jednokomorovรฝm prieฤnym rezom.
ฤฝavรฝ most
- dilataฤnรฝ celok 1: 37,1 + 54,0 + 2 ร 68,0 + 60,0 + 3 ร 58,0 + 47,0 m
- dilataฤnรฝ celok 2: 46,0 + 3 ร 58,0 + 62,0 + 45,0 m.
ล รญrka nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je pre dilataฤnรฝ celok 1 konลกtantnรก 13,750 m. Pre dilataฤnรฝ celok 2 je premennรก v dรดsledku odboฤujรบcej vetvy V3 a menรญ sa aj tvar z jednokomorovรฉho prieฤneho rezu na dvojkomorovรฝ. Tรกto zmena prieฤneho rezu sa realizuje v prvom a druhom poli, v รบseku s odboฤovacรญm pruhom na vetvu V3 je ลกรญrka nosnej konลกtrukcie 15,100 m a v treลฅom aลพ ลกtvrtom poli sa ลกรญrka kontinuรกlne menรญ na 13,750 m.
Pravรฝ most
Pozostรกva z 2 dilataฤnรฝch celkov s rozpรคtiami polรญ:
- dilataฤnรฝ celok 1: 48,0 + 2 ร 68,0 + 60,0 + 4 ร 58,0 + 47,0 m
- dilataฤnรฝ celok 2: 37,0 + 51 + 2 ร 50,0 + 62,0 + 47,0 m.
ล รญrka nosnej konลกtrukcie pravรฉho mosta sa menรญ v druhom a treลฅom poli z 15,250 m na 13,750 m, pri dilataฤnom celku 2 je konลกtantnรก 13,750 m.
Prieฤny sklon nosnej konลกtrukcie je jednostrannรฝ 2,5 % na oboch mostoch.
Dilataฤnรฝ celok 2 ฤพavรฉho mosta plynulo nadvรคzuje na most tvoriaci vetvu V3. Prieฤny rez je komorovรฝ a napรกja sa na prieฤny rez mosta leลพiaceho na vetve V3. Vรฝลกka pripojovacej vetvy sa menรญ z 2,470 m aลพ na 3,100 m. Prieฤny sklon nosnej konลกtrukcie je jednostrannรฝ 2,5 %.
Obr. 4 Pozdฤบลพny rez, dilataฤnรฝ celok 1
Obr. 5 Pozdฤบลพny rez, dilataฤnรฝ celok 2
DC1
Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 1 je navrhnutรก ako spojitรฝ predpรคtรฝ priamopรกsovรฝ nosnรญk s jednokomorovรฝm prieฤnym rezom, so zvislรฝmi trรกmami a premennou vรฝลกkou v osi komory.
ล รญrka komory je 8,0 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie sa menรญ v pozdฤบลพnom smere mosta od 3,854 m aลพ po 4,507 m v osi komory. Spodnรก aj hornรก doska, ako aj trรกmy majรบ premennรบ hrรบbku, ktorรก sa rieลกi zmenou rezu skokom.
Na podperรกch je nosnรก konลกtrukcia uloลพenรก na dvojicu hrncovรฝch loลพรญsk. Pevnรฉ uloลพenie je navrhnutรฉ na podpere ฤ. 6. Nosnรก konลกtrukcia sa bude budovaลฅ jej postupnรฝm vysรบvanรญm.
Do ฤela krajnรฉho prieฤnika sa ukotvรญ oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos s dฤบลพkou 39,0 m s osovou vzdialenosลฅou nosnรญkov 6,90 m. Na ukotvenie nosa je navrhnutรฝ kotevnรฝ blok. Kotvenie nosa sa zabezpeฤรญ sรบstavou zvislรฝch a vodorovnรฝch predpรญnacรญch tyฤรญ ฮฆ36WR.
Materiรกly a povrchovรฉ รบpravy
Nosnรก konลกtrukcia: C45/55
Predpรญnacia vรฝstuลพ: kรกble z 19 lรกn VSL 15,7/1860/1640
Voฤพnรก predpรญnacia vรฝstuลพ: kรกble z 27 lรกn VSL 15,7/1860/1640 v HDPE rรบre so zainjektovanรญm
Predpรญnacie tyฤe: Y-1050-36
Oceฤพ: betonรกrska vรฝstuลพ B โ 500B
Obr. 6 Rez A-A, pilier 3L
DC2
Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je v pozdฤบลพnom smere mosta konลกtantnรก 3,1 m, spodnรก doska komรดrky mรก ลกรญrku 6,5 m. Spodnรก aj hornรก doska, ako aj trรกmy majรบ premennรบ hrรบbku, ktorรก sa rieลกi plynulou zmenou pomocou nรกbehov.
Na podperรกch je nosnรก konลกtrukcia uloลพenรก na dvojicu hrncovรฝch loลพรญsk. Pevnรฉ uloลพenie je navrhnutรฉ na podpere ฤ. 13. Nosnรก konลกtrukcia sa bude budovaลฅ na podpernej skruลพi systรฉmom pole โ konzola. Postup betonรกลพe nosnej konลกtrukcie je navrhnutรฝ v 6 etapรกch ako pole plus konzola.
Materiรกly a povrchovรฉ รบpravy
Nosnรก konลกtrukcia: C35/45
Predpรญnacia vรฝstuลพ: kรกble z 12 a 19 lรกn VSL 15,7/1860/1640
Oceฤพ: betonรกrska vรฝstuลพ B โ 500B
Vรฝstavba mostnรฉho objektu
Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie je kombinรกciou technolรณgie postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie (DC1) a technolรณgie budovania na podpornej skruลพi (DC2). Najskรดr sa vybuduje ฤพavรฝ most technolรณgiou postupnรฉho vysรบvania a nรกsledne sa vybuduje ฤพavรฝ most na podpernej skruลพi. Pravรฝ most sa bude budovaลฅ obdobnรฝm spรดsobom ako ฤพavรฝ most.
Pre potreby vรฝsuvu nosnej konลกtrukcie mosta DC1 treba pred oporou 1 zriadiลฅ vรฝrobลu. Bude slรบลพiลฅ na vรฝstavbu jednotlivรฝch taktov nosnej konลกtrukcie, ktorรฉ sa budรบ vysรบvaลฅ do definitรญvnej polohy. Ide o ลพelezobetรณnovรบ konลกtrukciu pozostรกvajรบcu z pรกsov v tvare obrรกtenรฉho T prieฤne spojenรฝch prieฤฤพami. Sรบฤasลฅou vรฝrobne budรบ aj doฤasnรฉ piliere, ktorรฉ budรบ s vรฝrobลou a oporou ฤ. 1 spojenรฉ ลพelezobetรณnovรฝmi pรกsmi. Doฤasnรฉ piliere a vรฝrobลa sa zaloลพia ploลกne na ลกtrkovom zhutnenom a konsolidovanom nรกsype.
S ohฤพadom na vรฝsledky geologickรฉho prieskumu a nรกroฤnosลฅ technolรณgie vysรบvania na presnosลฅ sa vykonal dodatoฤnรฝ geologickรฝ prieskum pomocou kopanรฝch sond, ktorรฝmi sa overila vรฝลกka vrstvy ลกtrkov, a teda รบroveล potrebnej vรฝmeny podloลพia aลพ na tรบto vrstvu. Z vรฝsledkov prieskumu vyplynula potreba vรฝmeny podloลพia v hrรบbkach do 4,0 m z dรดvodu minimalizovania sadania nรกsypu pod vรฝrobลou.
Vysรบvanie nosnej konลกtrukcie sa bude realizovaลฅ pomocou hydraulickรฉho vรฝsuvnรฉho systรฉmu. Konลกtrukcia sa bude budovaลฅ po jednotlivรฝch taktoch s rรดznymi dฤบลพkami vo vรฝrobni pred oporou ฤ. 1. Dฤบลพky taktov sรบ od 26 po 34 m, poฤet taktov je 17 pre pravรฝ aj ฤพavรฝ most. Po vysunutรญ celej ฤasti konลกtrukcie sa zrealizuje sekundรกrne predpรคtie voฤพnรฝmi kรกblami. Nosnรก konลกtrukcia DC2 sa bude budovaลฅ na podpernej skruลพi v piatich etapรกch.
Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava. Stavbu realizuje zdruลพenie Ovฤiarsko podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC. Zhotoviteฤพom objektu je ฤlen zdruลพenia Ovฤiarsko, stavebnรก spoloฤnosลฅ STRABAG s. r. o., Bratislava.
Spoloฤnosลฅ STRABAG s. r. o., zaฤala prรญpravu danรฉho objektu v spoluprรกci s projekฤnou spoloฤnosลฅou Dopravoprojekt, a. s., a s renomovanรฝmi spoloฤnosลฅami v oblasti predpรญnacรญch a debniacich systรฉmov, samotnรฝ koncern sa zรบฤastnil prรญpravy uลพ zaฤiatkom roka 2014. Na zรกklade tejto konลกtruktรญvnej spoluprรกce sa so zreteฤพom na finanฤnรฉ a technickรฉ rieลกenie dospelo k optimรกlnemu rieลกeniu budovania mostnรฉho objektu z pohฤพadu zhotoviteฤพa, a to kombinรกciou postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie, ktorรก minimalizuje vplyvy poฤas vรฝstavby na premรกvku premosลฅovanej diaฤพnice, ako i ลพelezniฤnej dopravy, a technolรณgiou budovania na podpornej skruลพi. ฤalลกรญm kritรฉriom vรฝberu tรฝchto technolรณgiรญ boli aj odbornรฉ skรบsenosti realizaฤnรฉho tรญmu.
Pri voฤพbe technolรณgie postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie bolo treba zohฤพadniลฅ vรฝลกkovรฉ vedenie diaฤพnice v mieste mosta, ktorรฉ mรก v stรบpanรญ a v dvoch oblรบkoch polomer 10 000 m, ฤo pri tejto technolรณgii budovania konลกtrukcie nie je prรกve ideรกlne. Z tohto dรดvodu bolo treba upraviลฅ krivosลฅ spodnej hrany konลกtrukcie do konลกtantnรฉho vรฝลกkovรฉho oblรบku s polomerom 17 493 m. Veฤพkosลฅ oblรบka a jeho smerovanie sa zvolili tak, aby najlepลกie vystihli potreby vรฝลกkovej premenlivosti konลกtrukcie vzhฤพadom na rรดzne rozpรคtia mosta, a to tak pre definitรญvny stav, ako aj pre montรกลพne stavy poฤas vysรบvania konลกtrukcie. Smerovo mรก trasa diaฤพnice v mieste mosta v oblรบku polomer 1 750 m. Pouลพitie technolรณgie vysรบvania monolitickej betรณnovej konลกtrukcie bez doฤasnรฝch podpรดr je pri maximรกlnej dฤบลพke poฤพa 68,0 m vรฝnimoฤnรฉ.
Mostnรฝ objekt je vo vรฝstavbe od zaฤiatku septembra 2014. V sรบฤasnosti sรบ prรกce na spodnej stavbe pred dokonฤenรญm. Na DC1 prebieha montรกลพ technolรณgie vรฝsuvu a na DC2 realizรกcia podpornej konลกtrukcie v mieste krรญลพenia objektu s cestou I/18.
Prรกce na spodnej stavbe DC1 sa uskutoฤnili za ฤiastoฤnรฉho obmedzenia premรกvky na premosลฅovanej diaฤพnici a bez obmedzenia na ลพelezniฤnej trati ลฝSR.
Predpokladanรฝ zaฤiatok vรฝsuvu konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je plรกnovanรฝ na mesiac jรบn 2015. Vรฝsuv poslednรฉho taktu pravรฉho mosta na september 2016.
Zรกver
Vybudovanรญm tohto รบseku, ako aj celรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 sa skvalitnia podmienky pre medzinรกrodnรบ a vnรบtroลกtรกtnu dopravu, zvรฝลกi sa plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky. Po ukonฤenรญ vรฝstavby รบseku diaฤพnice D1 sa vytvoria podmienky na podstatnรฉ odฤพahฤenie dopravy na cestรกch I/18 a I/64, ฤรญm sa prispeje k vytvoreniu lepลกรญch ลพivotnรฝch podmienok v Dolnom Hriฤove a predovลกetkรฝm v meste ลฝilina.
TEXT: Ing. Ladislav Chudรญk, Ing. Bystrรญk Iลพold, Ing. Jรกn Goliรกลก, Ing. Adriรกn Chalupec, Ing. Jรกn Kroฤka
FOTO: STRABAG s. r. o.
Ladislav Chudรญk je vedรบci prevรกdzkovej jednotky Mosty v spoloฤnosti STRABAG s. r. o., ktorรก je zhotoviteฤพom mostnej estakรกdy. Bystrรญk Iลพold je stavbyvedรบcim v spoloฤnosti STRABAG s. r. o. Jรกn Goliรกลก je stavbyvedรบcim v spoloฤnosti STRABAG s. r. o. na tomto mostnom objekte. Adriรกn Chalupec a Jรกn Kroฤka sรบ projektanti v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., ktorรก je lรญdrom projektovรฉho tรญmu stavby a realizuje projekt tohto mostnรฉho objektu.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby