05
Galéria(8)

Most na D3 v km 10,800 nad preložkou cesty I/11 a nad Kysucou

Partneri sekcie:

Mostný objekt SO 224-00 Most na D3 v km 10,800 nad preložkou cesty I/11 a Kysucou je jedným z nosných stavebných objektov úseku D3 Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno). Hlavnou úlohou tohto mostného objektu je previesť dopravu na tomto úseku diaľnice ponad cestu na Vranie, rieku Kysucu a vetvu cesty I/11 budovanú v rámci tejto stavby.

01
02
03
04
05
PR   2tram
PR   komora

Opis mostného objektu

Predmetný mostný objekt sa nachádza v Žilinskom kraji, v okrese Žilina, v katastrálnom území obcí Považský Chlmec a Budatín. Mostný objekt 224-00 je rozdelený na dva mosty, pre každý dopravný smer je navrhnutá samostatná konštrukcia. Prevádzaná komunikácia na moste je kategórie D 24,5/80. Každý most tvorí jeden dilatačný celok. Dĺžka ľavého mosta je 425,137 m a pravého mosta 416,280 m. Zo statického hľadiska sú oba mosty identické. Nosná konštrukcia každého mosta je navrhnutá ako sedempoľový spojitý nosník z monolitického predpätého betónu. Priečny rez je navrhnutý ako dvojtrámový s konštantnou výškou a s prechodom na komoru s premenným prierezom. Voľná šírka vozovky je na obidvoch mostoch rovnaká (11,25 m), rovnako aj celková šírka nosnej konštrukcie (13,1 m). Diaľnica je na ľavom moste v smerovom ľavostrannom oblúku s polomerom R = 690,0 m a na pravom moste v oblúku s polomerom R = 765,75 m. Výškovo vedie v pozdĺžnom spáde 0,79 %, ktorý pokračuje vo vrcholovom oblúku s R = 22 000 m.

Oblasť medzi východným portálom, riekou Kysucou a cestou I/11

Oblasť medzi východným portálom, riekou Kysucou a cestou I/11

Priečny sklon na moste sa mení od 2,5 do 4,5 %. Spodnú stavbu mostov tvoria dve krajné opory a šesť medziľahlých podpier. Uloženie nosnej konštrukcie na spodnú stavbu je kolmé, prostredníctvom dvojice hrncových ložísk na každej podpere, resp. opore. Spodná stavba je masívna železobetónová, s výnimkou krídel a stredovej steny na opore O8, ktoré sa budú realizovať zo ŽB prefabrikátov kotvených geopásmi. Piliere tvoria pod dvojtrámom dve stojky s jedným základom, pod komorovým prierezom je jeden stenový pilier. Založenie všetkých pilierov a opory O8 oboch mostov je navrhnuté ako hĺbkové na veľkopriemerových vŕtaných pilótach. Výnimkou sú krídla a stredová stena na opore O8, ktoré budú založené plošne. Založenie opory O1 je plošné v kombinácii s mikropilótami. Na moste sú navrhnuté monolitické rímsy. Vonkajšie rímsy majú šírku 1,55 m a vnútorné rímsy 0,80 m. Služobný chodník je navrhnutý na oboch mostoch ako jednostranný – z vonkajšej strany – a vedie po celej dĺžke mosta na šírke 0,75 m. Na rímsach oboch mostov je navrhnuté oceľové jednostranné zábradľové zvodidlo s úrovňou zachytenia H2.

Diaľnica je na ľavom moste v smerovom ľavostrannom oblúku s polomerom R = 690,0 m.

Diaľnica je na ľavom moste v smerovom ľavostrannom oblúku s polomerom R = 690,0 m.

Mostný zvršok je navrhnutý v zmysle platnej STN 73 6243 a TP VL4 s celoplošnou izoláciou z asfaltových pásov a s konštrukciou vozovky v celkovej hrúbke 90 mm. Na moste budú oceľové mechanické mostné závery so zníženou hlučnosťou. Odvodnenie na mostoch zabezpečujú mostné odvodňovače so zaústením do zberného potrubia a s vyústením do šácht pri krajných oporách. Voľná výška na moste je obmedzená prejazdným profilom 7,0 m pod súvisiacimi objektmi SO N669, N670 a N704. Z dôvodu ochrany priľahlých oblastí pred nadmerným hlukom z premávky sa na mostnom objekte navrhuje v zmysle aktualizovanej hlukovej štúdie protihluková stena (ďalej len PHS) s minimálnou požiadavkou na parametre zvukovej pohltivosti A4 a vzduchovej nepriezvučnosti B3. PHS je umiestnená na vonkajších rímsach oboch mostov s konštantnou výškou 4,0 m (na oboch mostoch).

Podporná skruž (systém BREKA) pri pilieri P5 – ľavý most

Podporná skruž (systém BREKA) pri pilieri P5 – ľavý most

Realizácia

Realizovaný úsek D3 sa v zmysle zadávacích podkladov realizuje podľa Žltej knihy FIDIC. Z dôvodu okrajových podmienok mostného objektu stanovených v zadávacích podkladoch sa začala pred prvou fázou realizácie projekčná príprava a všetky potrebné súvisiace schvaľovacie procesy, zároveň súbežne so stavbou prebieha ďalej projektovanie mostného objektu. V prvej fáze výstavby mosta prebehlo zakladanie a realizácia základov pilierov P2 až P6. Následne sa začali práce na stavbe jednotlivých pilierov P2 až P5. Zakladanie a základy pilierov P7 nebolo možné realizovať, keďže bolo nevyhnutné zrealizovať najskôr preložky objektu VVN (SO N704) a objektov VN (SO N669 a N670) nachádzajúcich sa v ich tesnej blízkosti, pričom stavebné konanie na tieto objekty bolo ukončené právoplatným stavebným povolením až koncom septembra 2015.

Prvý betonážny diel na ľavom moste – debnenie

Prvý betonážny diel na ľavom moste – debnenie

Vzhľadom na náročnú koordináciu prác v oblasti východného portálu sa práce na zaistení svahu nad oporou O1 začali vo februári 2015 a keďže boli rozsiahle, ukončili sa koncom mája 2015. Následne sa v júni začalo s realizáciou opory O1. Práce na opore O8 sa dosiaľ nerealizovali vzhľadom na potrebu zrealizovania vetvy A preložky cesty I/11 (SO N112), keďže časť opory O8 a jej krídlo zasahujú do jestvujúcej komunikácie I/11. Nosná konštrukcia oboch mostov sa buduje po jednotlivých betonážnych dieloch formou pevnej podpornej skruže. Každý most má sedem betonážnych dielov, z toho štyri sú na dvojtrámovej časti a tri na komorovej časti nosnej konštrukcie. Vzhľadom na náročnú koordináciu prác v oblasti východného portálu vo vzťahu k realizácii opory O1 sa ich výstavba na ľavom a pravom moste odlišuje, a to z hľadiska stanoveného postupu betonáže. Prvý betonážny diel na ľavom moste sa zrealizoval v auguste 2015 na dvojtrámovej časti nosnej konštrukcie v stredovom poli v oblasti pilierov P4 a P5 s konzolovými presahmi do nadväzujúcich polí. Následne sa postupne zrealizoval druhý betonážny diel (v septembri 2015) a tretí betonážny diel (v októbri 2015). Nasleduje štvrtý betonážny diel smerom k opore O1 pri východnom portáli.

Dvojtrámový prierez s konštantnou výškou – ľavý most

Dvojtrámový prierez s konštantnou výškou – ľavý most

Pri pravom moste je stanovený prvý betonážny diel na prvom poli mosta medzi oporou O1 a pilierom P2 s konzolovým presahom do nadväzujúceho poľa. Ďalšie betonážne diely nasledujú v smere staničenia smerom od opory O1 k pilieru P5. Pri komorovej časti bude pri oboch mostoch postup betonážnych dielov rovnaký, a to s postupnou realizáciou krajných polí na oboch brehoch rieky Kysuca (betonážny diel 5 na pravom brehu a betonážny diel 6 na ľavom brehu v smere toku), ktoré zasahujú konzolami do najdlhšieho poľa nad riekou. Na záver sa zrealizuje posledný siedmy betonážny diel nad riekou Kysucou. Všetky práce prebiehajú v zmysle platných harmonogramov.

V tomto čase je na mostnom objekte už zrealizované:

  • zakladanie a základy: piliere P2 až P6 a opora O1,
  • spodná stavba: piliere P2 až P5 a opora O1,
  • nosná konštrukcia: betonážne diely BD1 až BD3 na ľavom moste.

Realizácia mostného objektu si vyžaduje len čiastočné obmedzenia dopravy na ceste do obce Vranie a na I/11 v smere od Kysuckého Nového Mesta do Žiliny, a to cez zrealizovanú vetvu A preložky cesty I/11 (SO N112).

Zjednodušený priečny rez – dvojtrám

Zjednodušený priečny rez – dvojtrám

Zjednodušený priečny rez – komora

Zjednodušený priečny rez – komora

Financovanie

Výstavba úseku D3 Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno), na ktorom sa nachádza aj SO 224-00 Most na D3 v km 10,800 nad preložkou cesty I/11 a Kysucou, je spolufinancovaná z Operačného programu Doprava a zo štátneho rozpočtu. Celková hodnota realizovaného diela D3 Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno) je 254,9 mil. eur bez DPH.

TEXT: Ing. Zoltán Zerola
FOTO a OBRÁZKY: STAVBY MOSTOV SLOVAKIA, a. s.

Zoltán Zerola je prípravárom výroby v spoločnosti STAVBY MOSTOV SLOVAKIA, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby