Pohฤพad na most pred rekonลกtrukciou

Most na koลกickom KVP zatekal a hrdzavel. Doฤkal sa rekonลกtrukcie

Partneri sekcie:

Situovanie a priestorovรฉ usporiadanie mosta vyplynulo z celkovรฉho urbanistickรฉho rieลกenia sรญdliska Koลกickรฉho vlรกdneho programu (KVP).

Most sa vybudoval na prelome 80. a 90. rokov 20. storoฤia. Zhotovil sa z dodatoฤne predpรคtรฝch mostnรฝch nosnรญkov I-73, ktorรฉ sa v prieฤnom smere spรกjali dobetรณnovanรฝmi ลกkรกrami medzi prefabrikรกtmi, v pozdฤบลพnom smere sa realizovalo bezdilataฤnรฉ spojenie nosnรญkov oceฤพovรฝmi ลฅahadlami a ลพelezobetรณnovou krycou doskou.

Moลพno prรกvom predpokladaลฅ, ลพe iลกlo o jeden z poslednรฝch objektov postavenรฝch pomocou tejto technolรณgie. V uvedenom obdobรญ sa konฤil vรฝvoj nosnรญkov typu I-90 a zaฤรญnalo sa s ich postupnou aplikรกciou v dopravnom staviteฤพstve.

Mostnรฉ prefabrikรกty I-90 sa navrhovali ako spriahnutรฉ s doskou mostovky a neskรดr nosnรญky I-96 a ฤalลกie typy nosnรญkov aj ako spojitรฉ konลกtrukcie. Ambรญciou autorov tohto prรญspevku je podeliลฅ sa s odbornou verejnosลฅou so zรญskanรฝmi poznatkami, najmรค so zรกverom, ลพe รบnosnosลฅ starลกรญch typov nosnรญkov moลพno zvรฝลกiลฅ nรกvrhom spriahnutia.

Z hฤพadiska trvanlivosti konลกtrukcie sรบ nevรฝhodou malรฉ hodnoty krytia vรฝstuลพe starลกรญch typov nosnรญkov, ktorรฉ nevyhovujรบ sรบฤasnรฝm poลพiadavkรกm. Vรฝchodiskom a moลพnรฝm rieลกenรญm je aplikรกcia sekundรกrnej ochrany.

Navrhovanรฉ rieลกenie โ€“ prieฤny rez
Navrhovanรฉ rieลกenie โ€“ prieฤny rez | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia

Charakteristika a opis pรดvodnej konลกtrukcie mosta

Situovanie a priestorovรฉ usporiadanie mosta vyplynulo z celkovรฉho urbanistickรฉho rieลกenia sรญdliska Koลกickรฉho vlรกdneho programu (KVP). Sรญdlisko leลพรญ na zรกpadnom okraji mesta Koลกice. Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na radiรกlnej komunikรกcii funkฤnej triedy B1, ktorej sรบฤasลฅou je Moskovskรก trieda, spรกjajรบca mestskรบ ฤasลฅ Koลกice-Myslava s centrom mesta.

Most preklenuje Triedu KVP, ktorรก je zaradenรก medzi obvodovรฉ komunikรกcie, funkฤnej triedy B2. V oblasti kriลพovania s mostom vedie Trieda KVP pribliลพne severojuลพnรฝm smerom cez sรญdlisko. Komunikรกcia spรกja tรบto ฤasลฅ s ฤalลกรญmi mestskรฝmi ฤasลฅami a umoลพลˆuje napojenie na cestu I/16 v smere na Roลพลˆavu.

Radiรกlna komunikรกcia B1 na moste aj obvodovรก komunikรกcia B2 pod mostom sรบ ลกtvorpruhovรฉ, smerovo nerozdelenรฉ. Vรฝลกka podjazdu pod mostom je 4 200 mm, minimรกlna bezpeฤnostnรก rezerva je pribliลพne 800 mm. Voฤพnรก vรฝลกka na moste 4 000 mm je vymedzenรก trakฤnรฝm vedenรญm pre trolejbusovรบ dopravu.

Podฤพa [1] sa geologickรฝ prieskum pre most vykonal v roku 1980. V podloลพรญ sa prieskumom zistili najmรค sรบdrลพnรฉ zeminy v podobe รญlovitรฝch hlรญn, hlรญn aลพ piesฤitรฝch hlรญn, ktorรฉ prechรกdzajรบ vo vรคฤลกรญch hฤบbkach do prachovitรฝch aลพ ลกtrkovรฝch รญlov. V mieste mostnรฉho objektu sa podzemnรก voda narazila v hฤบbke 12,00 aลพ 14,00 m pod terรฉnom. Ustรกlenรฉ hladiny vystupovali na รบroveลˆ 0,50 aลพ 8,00 m pod terรฉn.

Vzhฤพadom na sรบdrลพnรฉ zeminy v podloลพรญ v podobe hlรญn aลพ รญlovitรฝch hlรญn sa navrhlo zaloลพenie mosta na vล•tanรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Pod oporami sa zhotovilo 7 ks pilรณt s priemerom 1 200 mm, pod medziฤพahlรฝmi podperami to bolo 6 ks pilรณt s priemerom 1 500 mm.

Prรญprava na zdvรญhanie nosnej konลกtrukcie, podpera ฤ. 3
Prรญprava na zdvรญhanie nosnej konลกtrukcie, podpera ฤ. 3 | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia

Opory ฤ. 1 a 4 sa realizovali ako รบloลพnรฉ prahy na pilรณtach. Do รบloลพnรฝch prahov a zรกvernรฝch mรบrikov sa votkli krรกtke rovnobeลพnรฉ krรญdla mosta. รšloลพnรฉ prahy sa zhotovili v dvoch etapรกch. V prvej etape sa vybetรณnovali รบloลพnรฉ prahy a krรญdla do รบrovne hornej hrany รบloลพnรฉho prahu. Zรกvernรฉ mรบriky a zostรกvajรบca ฤasลฅ mostnรฝch krรญdel sa dokonฤili po uloลพenรญ nosnej konลกtrukcie.

Nad prechodovรฝmi oblasลฅami sa zhotovili prechodovรฉ dosky s dฤบลพkou 6 000 mm a s hrรบbkou 270 mm. Prechodovรฉ dosky sa uloลพili na konzoly vyฤnievajรบce zo zรกvernรฝch mรบrikov. Medziฤพahlรฉ podpery ฤ. 2 a 3 sรบ tvorenรฉ rรกmami. Stฤบpy rรกmov majรบ priemer 1 200 mm, votknutรฉ sรบ priamo do veฤพkopriemerovรฝch pilรณt. V hornej ฤasti sรบ stฤบpy spojenรฉ rรกmovou prieฤฤพou.

Cestnรฝ nadjazd v km 0,787 15 nad Triedou KVP sa navrhol ako trojpoฤพovรฝ most (obr. 1). Nosnรก konลกtrukcia pozostรกva z atypickรฝch, dodatoฤne predpรคtรฝch prefabrikรกtov I-73. Skladobnรก dฤบลพka nosnรญkov je 27 000 mm. V prieฤnom reze je 16 prefabrikรกtov s vรฝลกkou 1 250 mm, uloลพenรฉ sรบ v osovej vzdialenosti 1 440 mm. Spolupรดsobenie nosnรญkov v prieฤnom smere sa zabezpeฤilo momentovรฝm spojom so ลกรญrkou 290 mm v sรบlade s vรฝrobnou dokumentรกciou platnou v ฤase realizรกcie objektu.

Konลกtrukcia pรดsobรญ staticky ako prostรฉ dosky s teoretickรฝmi rozpรคtiami polรญ 26 000 mm. Mostnรฉ polia sa spojili nad vnรบtornรฝmi podperami bezdilataฤnรฝm stykom. V รบrovni hornej prรญruby nosnรญkov sa bezdilataฤnรฉ spojenie vytvorilo ลฅahadlami a krycou doskou.

Na montรกลพ prefabrikรกtov sa pouลพili mobilnรฉ ลพeriavy. Kaลพdรฝ nosnรญk sa uloลพil na dve hrncovรฉ loลพiskรก. Pevnรฉ loลพiskรก sรบ nad vnรบtornou podperou ฤ. 3, nad ฤalลกรญmi podperami sรบ v lรญnii pevnรฝch loลพรญsk pozdฤบลพne osadenรฉ jednosmerne pohyblivรฉ loลพiskรก. Vzhฤพadom na veฤพkรบ ลกรญrku mosta sรบ nad podperou ฤ. 3 aj prieฤne jednosmerne pohyblivรฉ loลพiskรก a nad ostatnรฝmi podperami sรบ vลกesmernรฉ loลพiskรก.

Most na Moskovskej triede v Koลกiciach je smerovo situovanรฝ v priamej. Vรฝลกkovรฉ vedenie sa vyhotovilo so sklonmi nivelety +1,20 % a โ€“0,70 %, v zakruลพovacom oblรบku s polomerom 4 500 m. ล ikmosลฅ objektu je pravรก (83,3 g). Voฤพnรก ลกรญrka medzi zvodidlami na moste je 15 250 mm. Chodnรญkovรฉ dosky na obidvoch stranรกch mosta majรบ ลกรญrku 4 100 mm, ลกรญrka mosta je 23 450 mm. Strechovitรฝ 2-percentnรฝ prieฤny sklon asfaltovej vozovky na moste sa vytvoril vyrovnรกvajรบcim betรณnom.

V rรกmci stavebnรฝch a dokonฤovacรญch prรกc v roku 1992 sa pri oporรกch ฤ. 1 a 4 osadili mostnรฉ zรกvery, zabudovali sa odvodลˆovaฤe, bezpeฤnostnรฉ zariadenia a stoลพiare verejnรฉho osvetlenia.

Stav mostnรฉho objektu a dรดvody rekonลกtrukcie

Poฤas prehliadky mosta a diagnostiky vykonanej v roku 2018 [2] sa na jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch prvkoch zistili ฤalej uvedenรฉ poruchy a nedostatky a zaradili sa podฤพa [3]. Na spodnej stavbe sa zaznamenalo zatekanie, tvorba vรฝkvetov na povrchoch betรณnu a odlamovanie betรณnu รบloลพnรฝch prahov. Na nosnej konลกtrukcii sa objavilo zatekanie, inkrustรกcie a lokรกlna povrchovรก korรณzia betonรกrskej vรฝstuลพe.

Vplyvom zatekania na รบloลพnรฉ prahy sa rozvinula povrchovรก a hฤบbkovรก korรณzia hrncovรฝch loลพรญsk. V rรกmci diagnostiky sa identifikovali deformovanรฉ alebo vyosenรฉ loลพiskรก. Tieto nedostatky moลพno pripรญsaลฅ nerovnobeลพnosti รบloลพnรฝch plรดch a chybรกm pri osadenรญ loลพรญsk.

Vo vozovke v blรญzkosti mostnรฝch zรกverov sa zistili prieฤne trhliny, vyjazdenรฉ koฤพaje a prieฤne a pozdฤบลพne nerovnosti na povrchu komunikรกcie. Negatรญvny vplyv na bezpeฤnosลฅ a na kvalitu jazdy pred mostom a za nรญm mal pokles vozovky nad prechodovรฝmi oblasลฅami. Medzi najvรกลพnejลกie problรฉmy mosta sa zaradila poลกkodenรก hydroizolรกcia v blรญzkosti osรญ odvodnenia pri obrubnรญkoch a zatekanie vody na nosnรบ konลกtrukciu.

V dรดsledku toho sa na obidvoch stranรกch mosta v zmonolitลˆujรบcich ลกkรกrach pri nosnรญkoch ฤ. 3 od okraja nosnej konลกtrukcie tvorili inkrustรกcie, lokรกlne vo forme kvapฤพov. K zhorลกeniu stavebnotechnickรฉho stavu objektu prispeli nepochybne niektorรฉ nefunkฤnรฉ, pretekajรบce odvodลˆovaฤe a krรกtke odvodลˆovacie rรบrky.

Treba spomenรบลฅ, ลพe odvodnenie sa pรดvodne zhotovilo bez pozdฤบลพneho zbernรฉho potrubia a voda z odvodลˆovaฤov vytekala priamo pod most. Tu dochรกdzalo k uvoฤพลˆovaniu a poลกkodzovaniu betรณnovรฝch tvรกrnic, vytekajรบca voda spรดsobovala vymieฤพanie ฤasti svahov pod mostom pri oporรกch. Na chodnรญkovรฝch doskรกch sa zaznamenali inkrustรกcie na betรณnovรฝch povrchoch rรญms, rozpad betรณnu rรญms a poลกkodenie krytu. Na bezpeฤnostnรฝch zariadeniach, zvodidlรกch a na zรกbradlรญ sa napriek รบdrลพbe objavila zaฤรญnajรบca korรณzia.

ฤŒasti zvodidiel sa vplyvom nรกrazu vozidiel zdeformovali, ฤรญm vznikla poลพiadavka na ich opravu a vรฝmenu.
Poruchy zo skupiny Celkovรฉ pรดsobenie (trvalรฉ pretvorenie, trvalรฝ priehyb, trvalรฝ relatรญvny posun, nadmernรฉ chvenie, zablokovanie) sa poฤas prehliadky nezistili.

Po prehliadke mosta, vykonanรญ diagnostiky a po zhodnotenรญ stavebnotechnickรฉho stavu sa objekt v zmysle [4] zaradil do III. stupลˆa (dobrรฝ stav). Zistenรฉ vรคฤลกie poruchy neovplyvลˆujรบ zaลฅaลพiteฤพnosลฅ mosta.

Vรฝstuลพ spriahajรบcej dosky
Vรฝstuลพ spriahajรบcej dosky | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia

Navrhovanรฉ technickรฉ rieลกenie rekonลกtrukcie mosta

ลคaลพisko nรกvrhu rekonลกtrukcie objektu spoฤรญvalo v zvรฝลกenรญ statickรฝch a funkฤnรฝch parametrov mosta a v zlepลกenรญ jeho stavebnotechnickรฉho stavu. Zo statickรฉho hฤพadiska je najdรดleลพitejลกou zmenou zabezpeฤenie spriahnutia mostnรฝch prefabrikรกtov a dosky mostovky. Kompletnรก vรฝmena mostnรฉho zvrลกku a realizรกcia novรฝch prechodovรฝch oblastรญ predฤบลพia ลพivotnosลฅ objektu a zabezpeฤia vyลกลกรญ uลพรญvateฤพskรฝ komfort.
ฤŽalej uvรกdzame skrรกtenรฝ opis rieลกenia konลกtrukciรญ a vybavenia mostnรฉho objektu, na ktorรฉ sa zameral realizaฤnรฝ projekt rekonลกtrukcie.

Zakladanie a spodnรก stavba

Zaloลพenie a spodnรก stavba mosta sa ponechali v pรดvodnom stave, navrhovanรก rekonลกtrukcia nezasahovala do ich statickej funkcie. Ak sa po odkrytรญ prvkov zistil poลกkodenรฝ a znehodnotenรฝ betรณn a vรฝstuลพ spodnej stavby, nahradili sa novรฝmi materiรกlmi. Na vลกetkรฝch novozhotovenรฝch prvkoch spodnej stavby sa viditeฤพnรฉ ostrรฉ hrany skosili vloลพenรญm trojuholnรญkovej liลกty do debnenia. Odkrytรฉ a znovu zasypanรฉ ฤasti betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a novรฉ konลกtrukฤnรฉ prvky v trvalom styku so zeminou sa natreli do รบrovne terรฉnu izolaฤnรฝmi nรกtermi proti zemnej vlhkosti, a to v zloลพenรญ:

  • asfaltovรฝ lak penetraฤnรฝ โ€“ 1 ร— ALP,
  • nรกter asfaltovรฝ โ€“ 2 ร— NA.

Nosnรก konลกtrukcia

Rozmery prvkov nosnej konลกtrukcie sa rekonลกtrukciou objektu nemenia (obr. 2). Kvalitatรญvny posun nastal realizรกciou spriahnutia dodatoฤne predpรคtรฝch nosnรญkov I-73 s monolitickou ลพelezobetรณnovou doskou. Doska mรก v รบลพฤพabรญ minimรกlnu hrรบbku 150 mm a zhotovila sa z betรณnu triedy C35/45. Statickรฉ pรดsobenie mosta v prieฤnom smere sa zmenilo z doskovej konลกtrukcie na trรกmovรฝ most. V pozdฤบลพnom smere ide o jednopoฤพovรบ konลกtrukciu s opakovanรฝmi poฤพami s teoretickรฝmi rozpรคtiami 26 000 mm.

Vozovka na moste

Dvojvrstvovรก mostnรก vozovka v priestore jazdnรฝch pรกsov sa navrhla v sรบlade so Vzorovรฝmi listami stavieb pozemnรฝch komunikรกciรญ VL 4 โ€“ Mosty a vyhovuje poลพiadavkรกm normy STN 73 6242 Vozovky na mostoch pozemnรฝch komunikรกciรญ, Navrhovanie a poลพiadavky na materiรกly. Celkovรก hrรบbka vozovky je 90 mm. Vozovka na moste mรก prieฤny strechovitรฝ sklon 2,50 %. V prieฤnom smere mosta sa medzi zvรฝลกenรฝmi obrubami zachovala voฤพnรก ลกรญrka 15 250 mm.

Konลกtrukcia vozovky v priestore jazdnรฝch pรกsov mรก takรบto skladbu:
Asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ, modifikovanรฝ SMA 11 PMB 40 mm; STN EN 13108-5
Emulznรฝ spojovacรญ postrek PS; CBP, 0,3 kg/m2; STN 73 6129
Asfaltovรฝ betรณn, modifikovanรฝ AC 11 PMB 45 mm; STN EN 13108-1
Emulznรฝ spojovacรญ postrek PS; CBP, 0,3 kg/m2; STN 73 6129
Natavovanรฉ asfaltovรฉ izolaฤnรฉ pรกsy AIP 5 mm; STN 73 6242
Zapeฤaลฅujรบca vrstva STN 73 6242______________
Spolu 90 mm

Ochrana izolรกcie pod monolitickรฝmi ฤasลฅami chodnรญkovรฝch dosiek sa vyhotovila z rovnakรฝch asfaltovรฝch izolaฤnรฝch pรกsov ako izolรกcia mostnej vozovky v priestore jazdnรฝch pรกsov. Izolaฤnรก vrstva a ochrana izolรกcie sa ukonฤili na hrane nosnej konลกtrukcie a vodotesne sa upravili zahladenรญm okrajov izolรกcie za horรบca.

Vozovka na moste sa zhotovila v pozdฤบลพnom sklone dotyฤnรญc +0,70 % a โ€“0,35 %, medzi ktorรฉ sa vloลพil zakruลพovacรญ oblรบk s polomerom 2 000 m. Vzhฤพadom na poลพiadavku kontinuรกlneho prepojenia vozovky na moste a mimo mosta sa kryt vozovky na moste zrealizoval sรบฤasne s obrusnou vrstvou รบpravy cesty nad prechodovou oblasลฅou a v miestach vรฝmeny krytu vozovky na priฤพahlรฝch รบsekoch.

Chodnรญk a vozovka po rekonลกtrukcii mosta
Chodnรญk a vozovka po rekonลกtrukcii mosta | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia

Chodnรญkovรฉ dosky, rรญmsy, chodnรญky

Na moste sa navrhli novรฉ ลพelezobetรณnovรฉ chodnรญkovรฉ dosky z betรณnu triedy C35/45. Dosky sa na vonkajลกรญch stranรกch mosta ukonฤili prefabrikovanรฝmi betรณnovรฝmi rรญmsami s vรฝลกkou 600 mm. ล รญrka dosiek na ฤพavej a pravej strane mosta je 4 000 mm s vyloลพenรญm 250 mm od hrany nosnej konลกtrukcie. Kotvenie dosiek do nosnej konลกtrukcie sa zabezpeฤilo pomocou lepenรฝch kotiev v sรบlade s platnรฝmi technickรฝmi predpismi.

Prieฤny sklon chodnรญkovรฝch dosiek je 2,50 % smerom k vozovke. Voฤพnรก ลกรญrka chodnรญkov je 2 600 mm.
Monolitickรฉ chodnรญkovรฉ dosky s hrรบbkou 220 mm sa betรณnovali striedavo po รบsekoch s oddelenou pracovnou ลกkรกrou. Poloha ลกkรกr zohฤพadลˆovala modul kotvenia stฤบpikov zรกbradlia a zvodidiel, aby nevznikli kolรญzne miesta.

ฤŒasovรฝ posun betรณnovania susednรฝch pracovnรฝch celkov bol minimรกlne tri dni. Skosenie ostrรฝch hrรกn sa zabezpeฤilo trojuholnรญkovou liลกtou 20 ร— 20 mm vloลพenou do debnenia. Povrch betรณnu sa vyhladil. Chodnรญkovรฉ dosky sa v zmysle vzorovรฝch listov VL 4 โ€“ Mosty ochrรกnili nรกterom proti รบฤinkom rozmrazovacรญch solรญ a protiลกmykovรฝm nรกterom.

Pozdฤบลพ obrubnรญka sa vloลพenรญm laty pred uloลพenรญm vrstiev vozovky vytvorila ลกkรกra so ลกรญrkou 20 mm a s vรฝลกkou zodpovedajรบcou hrรบbke vozovky v danom mieste. Po vybratรญ laty sa ลกkรกra vyplnila trvalo pruลพnou zรกlievkou s predtesnenรญm. Betรณnovรฝ obrubnรญk sa do รบrovne hrรบbky vozovky natrel kotviacim impregnaฤnรฝm nรกterom. Na zlepลกenie priฤพnavosti zรกlievky sa nรกterom natreli aj vrstvy vozovky pozdฤบลพ obrubnรญka.

Do chodnรญkovรฝch dosiek sa zabudovali chrรกniฤky z HDPE rรบr, do ktorรฝch sa uloลพili inลพinierske siete.

Loลพiskรก

Spรดsob uloลพenia nosnej konลกtrukcie sa navrhovanou rekonลกtrukciou zรกsadnejลกie nezmenil. Z dรดvodu zlรฉho technickรฉho stavu 11 ks hrncovรฝch loลพรญsk na รบloลพnom prahu podpery ฤ. 2 a 3 sa tieto loลพiskรก nahradili novรฝmi elastomรฉrovรฝmi loลพiskami. Na zabezpeฤenie dostatoฤnรฉho pracovnรฉho priestoru potrebnรฉho na vรฝmenu loลพรญsk, รบpravu ฤalลกรญch hrncovรฝch loลพรญsk a na opravu รบloลพnรฝch prahov sa nosnรก konลกtrukcia nadvihla pomocou hydraulickรฝch valcov osadenรฝch na pomocnej podpernej konลกtrukcii.

Mostnรฉ zรกvery

Mostnรฉ zรกvery sa navrhli a vyrobili na zรกklade vypoฤรญtanรฝch dilataฤnรฝch pohybov. Pouลพili sa povrchovรฉ mostnรฉ zรกvery s protihlukovou รบpravou. V oblasti chodnรญkovรฝch dosiek sa dilataฤnรก ลกkรกra prekryla plechom s protiลกmykovou รบpravou. Zhotoviteฤพ dodal a zabudoval mostnรฉ zรกvery na zรกklade vรฝrobnotechnickej dokumentรกcie odsรบhlasenej technickรฝm dozorom investora.

Odvodnenie

Odvodnenie mosta sa zabezpeฤilo pozdฤบลพnym a prieฤnym sklonom vozovky. Odvedenie vody z povrchu vozovky sa rieลกi pomocou celoliatinovรฝch odvodลˆovaฤov s rozmermi 500 ร— 300 mm. Na odvodnenie povrchu izolรกcie mosta sa navrhli pozdฤบลพne drenรกลพne kanรกliky s napojenรญm na odvodลˆovacie rรบrky. Rรบrky ร˜ 50 mm sa vyrobili z nehrdzavejรบceho materiรกlu.

Odvodลˆovacie potrubie odvodลˆovaฤov a odvodลˆovacie rรบrky sa zaรบstili do pozdฤบลพneho zbernรฉho potrubia, z ktorรฉho vytekรก voda v priestore pod mostom do novoosadenรฝch betรณnovรฝch tvaroviek a do vsakovacรญch jรกm. Os odvodnenia sa navrhla vo vzdialenosti 250 mm od okraja betรณnovรฉho obrubnรญka chodnรญkovej dosky smerom do vozovky.

Drenรกลพne kanรกliky majรบ ลกรญrku 150 mm. Kanรกliky sa vyplnili polymรฉrnym drenรกลพnym plastbetรณnom s plnivom z kameniva frakcie 8 โ€“ 16 mm. Vลกetky pracovnรฉ ลกkรกry a spoje na stykoch rozdielnych materiรกlov sa utesnili modifikovanou zรกlievkou.

Zรกbradlovรฉ zvodidlo pri prechodovej oblasti mosta
Zรกbradlovรฉ zvodidlo pri prechodovej oblasti mosta | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia

Bezpeฤnostnรฉ zariadenia

Zรกchytnรฉ bezpeฤnostnรฉ zariadenia na moste tvoria zรกbradlovรฉ zvodidlรก a zรกbradlie. Zรกbradlovรฉ zvodidlรก bez vรฝplne s รบrovลˆou zachytenia H2 sa osadili na vnรบtornรฝch stranรกch chodnรญkovรฝch dosiek. Na vonkajลกรญch stranรกch chodnรญkovรฝch dosiek sa zabudovalo oceฤพovรฉ zรกbradlie s vรฝลกkou 1 100 mm. K zรกbradliu je prichytenรก konลกtrukcia, ktorรก plnรญ funkciu zรกbrany proti padaniu snehu.

Prechodovรฉ oblasti a prechodovรฉ dosky

Prechodovรบ oblasลฅ tvorรญ zhutnenรฝ zรกsyp za oporou. Prechodovรก oblasลฅ za mostom sa upravila podฤพa VL 4 โ€“ Mosty. Prechodovรฝ klin sa vybudoval zo zemรญn veฤพmi vhodnรฝch do nรกsypov (ลกtrkodrvina frakcie 16 โ€“ 32 mm), a to hutnenรญm po vrstvรกch s hrรบbkou maximรกlne 300 mm na mieru zhutnenia ID = 0,85. Na rube opรดr a krรญdel sa navrhla ploลกnรก izolรกcia, tvorenรก dvomi vrstvami drenรกลพnej geotextรญlie a jednou vrstvou nopovej fรณlie.

Odvodnenie rubu opรดr sa zabezpeฤilo drenรกลพnymi rรบrkami HDPE ร˜ 150 mm, uloลพenรฝmi v pozdฤบลพnom smere v sklone 3,00 % a obalenรฝmi v geotextรญlii. Rรบrky sa osadili do blokov vyhotovenรฝch z drenรกลพneho betรณnu, ฤalej sa vyviedli cez mostnรฉ krรญdla a vyรบstili na nรกsypovรฝ kuลพeฤพ.

Pri oporรกch ฤ. 1 a 4 sa zhotovili novรฉ prechodovรฉ dosky. ลฝelezobetรณnovรฉ dosky z betรณnu triedy C25/30 majรบ dฤบลพku 6 000 mm a premennรบ hrรบbku 230 aลพ 420 mm.

รšpravy pod mostom

Svahy pod mostom sa spevnili dlaลพbou z lomovรฉho kameลˆa s hrรบbkou 200 mm do betรณnovรฉho lรดลพka s hrรบbkou 100 mm. Pรคty svahov sa zabezpeฤili zaisลฅovacรญmi prahmi z betรณnu triedy C25/30. Sรบฤasลฅou รบprav pod mostom je aj realizรกcia rigolov z betรณnovรฝch tvรกrnic na odvedenie vody od miesta vyรบstenia mostnรฝch odvodลˆovaฤov do kanalizรกcie. Voฤพnรฝ priestor v pรดdorysnom priemete mosta mimo svahov, komunikรกcie a chodnรญkov sa vysypal ลกtrkodrvinou frakcie 0 โ€“ 63 mm. Posyp s hrรบbkou 200 mm plnรญ funkciu ochrany plรดch pred invazรญvnymi rastlinami.

Ostatnรฉ zariadenia na moste a sรบvisiace objekty

Na moste sa osadili zรกbrany proti padaniu snehu, ktorรฉ sa prichytili k oceฤพovรฉmu zรกbradliu. Zรกbrany majรบ vรฝลกku 1 100 mm a dฤบลพku 44 000 mm. Na moste sรบ zabudovanรฉ aj inลพinierske siete cudzรญch sprรกvcov.

Rozsah, postup a technolรณgia rekonลกtrukcie

Zemnรฉ prรกce a stavebnรฉ รบpravy sa navrhli s ohฤพadom na minimalizovanie zรกberov pรดdy a zabezpeฤenie prejazdu vozidiel a tieลพ s prihliadnutรญm na vรฝmenu prechodovej oblasti a prechodovรฝch dosiek. Pri rekonลกtrukcii objektu nedoลกlo k zรกsadnรฝm zรกsahom do vedenia nivelety cestnej komunikรกcie โ€“ navrhli sa len รบpravy nivelety, spoฤรญvajรบce v prispรดsobenรญ vozovky na moste a รบpravy priฤพahlej nivelety vozovky pred mostom a za mostom.

Stavebnรฉ prรกce sa realizovali s nevyhnutnรฝmi obmedzeniami dopravy na moste a pod mostom, po poloviciach ลกรญrky mosta, v koordinรกcii s รบpravou Moskovskej triedy na priฤพahlom รบseku. Na riadenie dopravy sa pouลพilo prenosnรฉ dopravnรฉ znaฤenie.

ฤŒiastkovรฝ pohฤพad na most, realizovanรฉ รบpravy pod mostom
ฤŒiastkovรฝ pohฤพad na most, realizovanรฉ รบpravy pod mostom | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia

Postup prรกc

Pred zaฤatรญm rekonลกtrukcie predloลพil zhotoviteฤพ harmonogram postupu prรกc, ktorรฝ sa aktualizoval v zรกvislosti od jeho skutoฤnรฉho plnenia v intervaloch poลพadovanรฝch investorom. Postup prรกc na moste a na sรบvisiacich objektoch moลพno zhrnรบลฅ do tรฝchto bodov:

  • vybudovanie zariadenia staveniska vrรกtane jeho oplotenia,
  • ย vytรฝฤenie a preloลพenie inลพinierskych sietรญ,
  • doฤasnรฉ dopravnรฉ znaฤenie, presmerovanie dopravy,
  • bรบracie prรกce na moste a v okolรญ v potrebnom rozsahu,
  • preฤistenie dilataฤnรฝch ลกkรกr a รบloลพnรฝch prahov,
  • osadenie doฤasnรฝch podpier na dvรญhanie mosta,
  • dvรญhanie nosnej konลกtrukcie (obr. 3),
  • รบprava loลพรญsk, vรฝmena loลพรญsk, oprava รบloลพnรฝch prahov,
  • vรฝmena prechodovรฝch oblastรญ, realizรกcia prechodovรฝch dosiek,
  • realizรกcia spriahajรบcej dosky (obr. 4),
  • hydroizolรกcia dosky,
  • zhotovenie mostnรฉho zvrลกku vrรกtane vozovky na moste (obr. 5 aลพ 7),
  • sanรกcia pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch betรณnovรฝch povrchov mosta,
  • preloลพky inลพinierskych sietรญ, dokonฤenie
  • terรฉnne รบpravy a รบpravy pod mostom, dokonฤovacie prรกce (obr. 8 a 9).

รšprava a vรฝmena mostnรฝch loลพรญsk

Zo zรกverov z diagnostiky mosta vyplynula poลพiadavka na opravu รบloลพnรฝch prahov a na รบpravu, prรญpadne vรฝmenu hrncovรฝch loลพรญsk. Tรกto ฤasลฅ rekonลกtrukcie predstavovala technicky a technologicky najnรกroฤnejลกiu pracovnรบ etapu.

Oprava รบloลพnรฝch prahov pri mostnรฝch loลพiskรกch pozostรกvala z oฤistenia betรณnu vysokotlakovรฝm vodnรฝm lรบฤom. Po aplikรกcii spojovacieho mostรญka sa betรณnovรฝ povrch vyrovnal sanaฤnou maltou. รšprava hrncovรฝch loลพรญsk spoฤรญvala v mechanickom oฤistenรญ povrchu loลพรญsk od korรณzie a neฤistรดt.

Nรกsledne sa na kovovรฉ ฤasti naniesla protikorรณzna ochrana. Na zรกver sa na loลพiskรก pripevnili ochrannรฉ gumovรฉ pรกsy. Deformovanรฉ a vyosenรฉ hrncovรฉ loลพiskรก sa nahradili elastomรฉrovรฝmi loลพiskami. Po odstrรกnenรญ hrncovรฝch loลพรญsk sa รบloลพnรฉ plochy oฤistili, vyrovnali a naniesla sa na ne vrstva plastmalty. Do nej sa uloลพili elastomรฉrovรฉ loลพiskรก, ktorรฉ sa pred zneฤistenรญm ochrรกnili nalepenรญm kobercovej pรกsky po obvode loลพiska. Vytlaฤenรก nadbytoฤnรก malta a ochrannรก pรกska sa po presnom osadenรญ loลพรญsk odstrรกnili. Po vytvrdnutรญ plastmalty sa loลพiskรก zaลฅaลพili.

Vzhฤพadom na malรบ รบloลพnรบ vรฝลกku nebolo moลพnรฉ realizovaลฅ opravu รบloลพnรฝch prahov, รบpravu a vรฝmenu loลพรญsk bez nadvihnutia nosnej konลกtrukcie. Pre zdvรญhanie sa pri podperรกch zhotovili pomocnรฉ doฤasnรฉ bรกrky. Tie sa uloลพili na panely, ktorรฉ sa podsypali ลกtrkodrvinou G3 s hrรบbkou minimรกlne 300 mm. Podsyp sa od podloลพia oddelil geotextรญliou s hustotou 300 g/m2.

Podloลพie sa upravilo na minimรกlnu hodnotu modulu deformรกcie Edef, 2 = 80 MPa, s ktorou sa poฤรญtalo v statickom vรฝpoฤte pomocnej podpernej konลกtrukcie. V hornej ฤasti bรกrok sa z oceฤพovรฝch nosnรญkov skruลพe vytvoril roลกt. Na ลˆom sa stabilizovali hydraulickรฉ valce s prieฤnymi nosnรญkmi, opierajรบcimi sa o spodnรฝ povrch nosnej konลกtrukcie poฤas jej zdvรญhania.

Na zdvรญhanie sa pouลพili valce s poลพadovanou nosnosลฅou a s vรฝลกkou zdvihu zabezpeฤujรบcou dostatoฤnรฝ pracovnรฝ priestor na รบpravu a vรฝmenu loลพรญsk a na opravu betรณnovรฝch povrchov รบloลพnรฝch prahov. Po dosiahnutรญ zdvihu 30 mm, potrebnรฉho na pracovnรฉ operรกcie, sa vรฝลกkovรก poloha valcov zabezpeฤila. Aretovala a uvoฤพnila sa po dokonฤenรญ prรกc alebo po vytvrdnutรญ sanaฤnej malty, pred spรบลกลฅanรญm valcov.

ฤŒinnosลฅ hydraulickรฝch valcov sa zosynchronizovala tak, aby sa zabezpeฤilo rovnomernรฉ a pravidelnรฉ zdvรญhanie prรญsluลกnej ฤasti mosta. Nezdvรญhala sa celรก nosnรก konลกtrukcia sรบฤasne, ale v ลกtรกdiรกch podฤพa statickรฉho vรฝpoฤtu.

Sanรกcia pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch betรณnovรฝch povrchov mosta

Pri sanรกcii poลกkodenรฝch pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch betรณnovรฝch povrchov mosta sa osvedฤil tento postup prรกc:

  • oฤistenie konลกtrukcie vysokotlakovรฝm vodnรฝm lรบฤom na zdravรฝ betรณn s odtrhovou pevnosลฅou 1,5 MPa,
  • odstrรกnenie skorodovanรฝch ฤastรญ vรฝstuลพe a oลกetrenie antikorรณznym nรกterom,
  • urฤenie rozsahu poลกkodenia vรฝstuลพe โ€“ v prรญpade vรคฤลกieho รบbytku รบฤinnej plochy vรฝstuลพe sa existujรบca vรฝstuลพ doplnila dodatoฤne lepenou vรฝstuลพou,
  • aplikรกcia kryลกtalickรฉho izolaฤnรฉho nรกteru/nรกstreku na realkalizรกciu karbonatizovanรฉho betรณnu a na ochranu proti pรดsobeniu chloridov na bรกze cementovej kryลกtalizรกcie,
  • nanesenie spojovacieho mostรญka na dรดkladnรฉ prepojenie novej krycej vrstvy s existujรบcou konลกtrukciou,
  • aplikรกcia sanaฤnรฉho systรฉmu (sanaฤnรก malta R4 podฤพa STN EN 1504-3 Vรฝrobky a systรฉmy na ochranu a opravu betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. Definรญcie, poลพiadavky, riadenie kvality a hodnotenie zhody. ฤŒasลฅ 3: Opravy s nosnou funkciou a bez nosnej funkcie) โ€“ iลกlo o jednovrstvovรฝ systรฉm pri poลกkodenรญ do 30 mm a dvojvrstvovรฝ systรฉm pri poลกkodenรญ do 50 mm,
  • nanesenie ochrannรฉho nรกteru na bรกze kryลกtaliky,
  • nanesenie zjednocujรบceho nรกteru.
  • pohฤพad na most pred ukonฤenรญm rekonลกtrukฤnรฝch prรกc
    pohฤพad na most pred ukonฤenรญm rekonลกtrukฤnรฝch prรกc | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia

Vรฝpoฤtovรฝ model mosta a statickรฝ vรฝpoฤet

Rieลกenie zosilnenia mosta pomocou spriahnutia pรดvodnรฝch nosnรญkov s novou ลพelezobetรณnovou doskou sa overilo statickรฝm vรฝpoฤtom. Na stanovenie nรกvrhovรฝch veliฤรญn sa v programe Midas Civil vyhotovil priestorovรฝ vรฝpoฤtovรฝ model mosta. Model nosnej konลกtrukcie pozostรกval z roลกtovรฉho modelu tvorenรฉho pozdฤบลพnymi nosnรญkmi, ktorรฉ sa spojili pomocou prieฤnych rebier.

Tuhosti nosnรญkov v modeli zodpovedali skutoฤnรฝm tuhostiam a rozmerom mostnรฝch prefabrikรกtov a charakteristikรกm pouลพitรฝch materiรกlov. Prieฤne rebrรก sa modelovali v roลกtovom modeli ako nosnรญky s prรญsluลกnรฝmi parametrami spolu so spriahajรบcou doskou. Vรฝpoฤtovรฝ model zohฤพadลˆoval postup vรฝstavby, statickรฉ pรดsobenie a reologickรฉ vlastnosti betรณnu v ฤase zhotovenia pรดvodnej nosnej konลกtrukcie a v ฤase realizรกcie dosky.

Sรบฤasลฅou vytvorenรฉho priestorovรฉho modelu bola okrem roลกtovej nosnej konลกtrukcie aj spodnรก stavba. Z tohto dรดvodu bolo moลพnรฉ analyzovaลฅ objekt ako celok v interakcii s podloลพรญm a zรญskaลฅ prehฤพad o namรกhanรญ jednotlivรฝch prvkov v prรญsluลกnรฝch ลกtรกdiรกch realizรกcie a prevรกdzky mosta. Nรกvrhovรฉ hodnoty sa nรกsledne pouลพili ako vstupy na posรบdenie rozhodujรบcich prierezov a na urฤenie zaลฅaลพiteฤพnosti mosta.

Zรกver

Cieฤพom nรกvrhu technickรฉho rieลกenia rekonลกtrukcie bolo odstrรกniลฅ poruchy a nedostatky zistenรฉ poฤas prehliadky a diagnostiky mostnรฉho objektu. Realizรกciou navrhnutรฝch prรกc, sanรกciou pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch plรดch a ochranou spodnej stavby sa zlepลกil stavebnotechnickรฝ stav mosta zo stupลˆa III. (dobrรฝ) na stupeลˆ I. (bezchybnรฝ).

Zรกroveลˆ sa zvรฝลกila spoฤพahlivosลฅ a predฤบลพila sa ลพivotnosลฅ objektu. Spriahnutรญm mostnรฝch nosnรญkov I-73 so ลพelezobetรณnovou doskou sa dosiahli hodnoty normรกlnej, vรฝhradnej a vรฝnimoฤnej zaลฅaลพiteฤพnosti poลพadovanรฉ normami a technickรฝmi predpismi.

Literatรบra

1. Sรญdlisko KVP Koลกice, Radiรกlna komunikรกcia B1 โ€“ II. stavba, Cestnรฝ nadjazd v km 0,787 15, Objekt C 202-00. Inลพinierske stavby, n. p., Projektovรก sprรกva Koลกice, Projektovรฉ stredisko Preลกov, Jednostupลˆovรฝ projekt, 1987 โ€“ 1990.
2. Sprรกva z diagnostiky mosta Moskovskรก trieda โ€“ Trieda KVP Koลกice. Technickรก univerzita v Koลกiciach, Stavebnรก fakulta, 2018.
3. TP 061 Katalรณg porรบch mostnรฝch objektov na diaฤพniciach, rรฝchlostnรฝch cestรกch a cestรกch I., II. a III. triedy, Technickรฉ podmienky. Ministerstvo dopravy a vรฝstavby Slovenskej republiky, Sekcia cestnej dopravy a pozemnรฝch komunikรกciรญ, 2019.
4. TP 077 Systรฉm hospodรกrenia s mostmi, Technickรฉ podmienky. Ministerstvo dopravy a vรฝstavby Slovenskej republiky, Sekcia cestnej dopravy a pozemnรฝch komunikรกciรญ, 2013.
5. Mostnรฝ objekt Trieda KVP โ€“ Moskovskรก trieda โ€“ rekonลกtrukcia. TUNROAD Engineering, s. r. o., Bratislava, Dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie v podrobnostiach dokumentรกcie na realizรกciu stavby, 2018.

TEXT: ฤฝubomรญr Chromรฝ, ฤฝubomรญr Koลพlej, Viktor Tรณth
FOTO: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Autori pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Najฤรญtanejลกie