Most na koลกickom KVP zatekal a hrdzavel. Doฤkal sa rekonลกtrukcie
Situovanie a priestorovรฉ usporiadanie mosta vyplynulo z celkovรฉho urbanistickรฉho rieลกenia sรญdliska Koลกickรฉho vlรกdneho programu (KVP).
Most sa vybudoval na prelome 80. a 90. rokov 20. storoฤia. Zhotovil sa z dodatoฤne predpรคtรฝch mostnรฝch nosnรญkov I-73, ktorรฉ sa v prieฤnom smere spรกjali dobetรณnovanรฝmi ลกkรกrami medzi prefabrikรกtmi, v pozdฤบลพnom smere sa realizovalo bezdilataฤnรฉ spojenie nosnรญkov oceฤพovรฝmi ลฅahadlami a ลพelezobetรณnovou krycou doskou.
Moลพno prรกvom predpokladaลฅ, ลพe iลกlo o jeden z poslednรฝch objektov postavenรฝch pomocou tejto technolรณgie. V uvedenom obdobรญ sa konฤil vรฝvoj nosnรญkov typu I-90 a zaฤรญnalo sa s ich postupnou aplikรกciou v dopravnom staviteฤพstve.
Mostnรฉ prefabrikรกty I-90 sa navrhovali ako spriahnutรฉ s doskou mostovky a neskรดr nosnรญky I-96 a ฤalลกie typy nosnรญkov aj ako spojitรฉ konลกtrukcie. Ambรญciou autorov tohto prรญspevku je podeliลฅ sa s odbornou verejnosลฅou so zรญskanรฝmi poznatkami, najmรค so zรกverom, ลพe รบnosnosลฅ starลกรญch typov nosnรญkov moลพno zvรฝลกiลฅ nรกvrhom spriahnutia.
Z hฤพadiska trvanlivosti konลกtrukcie sรบ nevรฝhodou malรฉ hodnoty krytia vรฝstuลพe starลกรญch typov nosnรญkov, ktorรฉ nevyhovujรบ sรบฤasnรฝm poลพiadavkรกm. Vรฝchodiskom a moลพnรฝm rieลกenรญm je aplikรกcia sekundรกrnej ochrany.
Charakteristika a opis pรดvodnej konลกtrukcie mosta
Situovanie a priestorovรฉ usporiadanie mosta vyplynulo z celkovรฉho urbanistickรฉho rieลกenia sรญdliska Koลกickรฉho vlรกdneho programu (KVP). Sรญdlisko leลพรญ na zรกpadnom okraji mesta Koลกice. Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na radiรกlnej komunikรกcii funkฤnej triedy B1, ktorej sรบฤasลฅou je Moskovskรก trieda, spรกjajรบca mestskรบ ฤasลฅ Koลกice-Myslava s centrom mesta.
Most preklenuje Triedu KVP, ktorรก je zaradenรก medzi obvodovรฉ komunikรกcie, funkฤnej triedy B2. V oblasti kriลพovania s mostom vedie Trieda KVP pribliลพne severojuลพnรฝm smerom cez sรญdlisko. Komunikรกcia spรกja tรบto ฤasลฅ s ฤalลกรญmi mestskรฝmi ฤasลฅami a umoลพลuje napojenie na cestu I/16 v smere na Roลพลavu.
Radiรกlna komunikรกcia B1 na moste aj obvodovรก komunikรกcia B2 pod mostom sรบ ลกtvorpruhovรฉ, smerovo nerozdelenรฉ. Vรฝลกka podjazdu pod mostom je 4 200 mm, minimรกlna bezpeฤnostnรก rezerva je pribliลพne 800 mm. Voฤพnรก vรฝลกka na moste 4 000 mm je vymedzenรก trakฤnรฝm vedenรญm pre trolejbusovรบ dopravu.
Podฤพa [1] sa geologickรฝ prieskum pre most vykonal v roku 1980. V podloลพรญ sa prieskumom zistili najmรค sรบdrลพnรฉ zeminy v podobe รญlovitรฝch hlรญn, hlรญn aลพ piesฤitรฝch hlรญn, ktorรฉ prechรกdzajรบ vo vรคฤลกรญch hฤบbkach do prachovitรฝch aลพ ลกtrkovรฝch รญlov. V mieste mostnรฉho objektu sa podzemnรก voda narazila v hฤบbke 12,00 aลพ 14,00 m pod terรฉnom. Ustรกlenรฉ hladiny vystupovali na รบroveล 0,50 aลพ 8,00 m pod terรฉn.
Vzhฤพadom na sรบdrลพnรฉ zeminy v podloลพรญ v podobe hlรญn aลพ รญlovitรฝch hlรญn sa navrhlo zaloลพenie mosta na vลtanรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Pod oporami sa zhotovilo 7 ks pilรณt s priemerom 1 200 mm, pod medziฤพahlรฝmi podperami to bolo 6 ks pilรณt s priemerom 1 500 mm.
Opory ฤ. 1 a 4 sa realizovali ako รบloลพnรฉ prahy na pilรณtach. Do รบloลพnรฝch prahov a zรกvernรฝch mรบrikov sa votkli krรกtke rovnobeลพnรฉ krรญdla mosta. รloลพnรฉ prahy sa zhotovili v dvoch etapรกch. V prvej etape sa vybetรณnovali รบloลพnรฉ prahy a krรญdla do รบrovne hornej hrany รบloลพnรฉho prahu. Zรกvernรฉ mรบriky a zostรกvajรบca ฤasลฅ mostnรฝch krรญdel sa dokonฤili po uloลพenรญ nosnej konลกtrukcie.
Nad prechodovรฝmi oblasลฅami sa zhotovili prechodovรฉ dosky s dฤบลพkou 6 000 mm a s hrรบbkou 270 mm. Prechodovรฉ dosky sa uloลพili na konzoly vyฤnievajรบce zo zรกvernรฝch mรบrikov. Medziฤพahlรฉ podpery ฤ. 2 a 3 sรบ tvorenรฉ rรกmami. Stฤบpy rรกmov majรบ priemer 1 200 mm, votknutรฉ sรบ priamo do veฤพkopriemerovรฝch pilรณt. V hornej ฤasti sรบ stฤบpy spojenรฉ rรกmovou prieฤฤพou.
Cestnรฝ nadjazd v km 0,787 15 nad Triedou KVP sa navrhol ako trojpoฤพovรฝ most (obr. 1). Nosnรก konลกtrukcia pozostรกva z atypickรฝch, dodatoฤne predpรคtรฝch prefabrikรกtov I-73. Skladobnรก dฤบลพka nosnรญkov je 27 000 mm. V prieฤnom reze je 16 prefabrikรกtov s vรฝลกkou 1 250 mm, uloลพenรฉ sรบ v osovej vzdialenosti 1 440 mm. Spolupรดsobenie nosnรญkov v prieฤnom smere sa zabezpeฤilo momentovรฝm spojom so ลกรญrkou 290 mm v sรบlade s vรฝrobnou dokumentรกciou platnou v ฤase realizรกcie objektu.
Konลกtrukcia pรดsobรญ staticky ako prostรฉ dosky s teoretickรฝmi rozpรคtiami polรญ 26 000 mm. Mostnรฉ polia sa spojili nad vnรบtornรฝmi podperami bezdilataฤnรฝm stykom. V รบrovni hornej prรญruby nosnรญkov sa bezdilataฤnรฉ spojenie vytvorilo ลฅahadlami a krycou doskou.
Na montรกลพ prefabrikรกtov sa pouลพili mobilnรฉ ลพeriavy. Kaลพdรฝ nosnรญk sa uloลพil na dve hrncovรฉ loลพiskรก. Pevnรฉ loลพiskรก sรบ nad vnรบtornou podperou ฤ. 3, nad ฤalลกรญmi podperami sรบ v lรญnii pevnรฝch loลพรญsk pozdฤบลพne osadenรฉ jednosmerne pohyblivรฉ loลพiskรก. Vzhฤพadom na veฤพkรบ ลกรญrku mosta sรบ nad podperou ฤ. 3 aj prieฤne jednosmerne pohyblivรฉ loลพiskรก a nad ostatnรฝmi podperami sรบ vลกesmernรฉ loลพiskรก.
Most na Moskovskej triede v Koลกiciach je smerovo situovanรฝ v priamej. Vรฝลกkovรฉ vedenie sa vyhotovilo so sklonmi nivelety +1,20 % a โ0,70 %, v zakruลพovacom oblรบku s polomerom 4 500 m. ล ikmosลฅ objektu je pravรก (83,3 g). Voฤพnรก ลกรญrka medzi zvodidlami na moste je 15 250 mm. Chodnรญkovรฉ dosky na obidvoch stranรกch mosta majรบ ลกรญrku 4 100 mm, ลกรญrka mosta je 23 450 mm. Strechovitรฝ 2-percentnรฝ prieฤny sklon asfaltovej vozovky na moste sa vytvoril vyrovnรกvajรบcim betรณnom.
V rรกmci stavebnรฝch a dokonฤovacรญch prรกc v roku 1992 sa pri oporรกch ฤ. 1 a 4 osadili mostnรฉ zรกvery, zabudovali sa odvodลovaฤe, bezpeฤnostnรฉ zariadenia a stoลพiare verejnรฉho osvetlenia.
Stav mostnรฉho objektu a dรดvody rekonลกtrukcie
Poฤas prehliadky mosta a diagnostiky vykonanej v roku 2018 [2] sa na jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch prvkoch zistili ฤalej uvedenรฉ poruchy a nedostatky a zaradili sa podฤพa [3]. Na spodnej stavbe sa zaznamenalo zatekanie, tvorba vรฝkvetov na povrchoch betรณnu a odlamovanie betรณnu รบloลพnรฝch prahov. Na nosnej konลกtrukcii sa objavilo zatekanie, inkrustรกcie a lokรกlna povrchovรก korรณzia betonรกrskej vรฝstuลพe.
Vplyvom zatekania na รบloลพnรฉ prahy sa rozvinula povrchovรก a hฤบbkovรก korรณzia hrncovรฝch loลพรญsk. V rรกmci diagnostiky sa identifikovali deformovanรฉ alebo vyosenรฉ loลพiskรก. Tieto nedostatky moลพno pripรญsaลฅ nerovnobeลพnosti รบloลพnรฝch plรดch a chybรกm pri osadenรญ loลพรญsk.
Vo vozovke v blรญzkosti mostnรฝch zรกverov sa zistili prieฤne trhliny, vyjazdenรฉ koฤพaje a prieฤne a pozdฤบลพne nerovnosti na povrchu komunikรกcie. Negatรญvny vplyv na bezpeฤnosลฅ a na kvalitu jazdy pred mostom a za nรญm mal pokles vozovky nad prechodovรฝmi oblasลฅami. Medzi najvรกลพnejลกie problรฉmy mosta sa zaradila poลกkodenรก hydroizolรกcia v blรญzkosti osรญ odvodnenia pri obrubnรญkoch a zatekanie vody na nosnรบ konลกtrukciu.
V dรดsledku toho sa na obidvoch stranรกch mosta v zmonolitลujรบcich ลกkรกrach pri nosnรญkoch ฤ. 3 od okraja nosnej konลกtrukcie tvorili inkrustรกcie, lokรกlne vo forme kvapฤพov. K zhorลกeniu stavebnotechnickรฉho stavu objektu prispeli nepochybne niektorรฉ nefunkฤnรฉ, pretekajรบce odvodลovaฤe a krรกtke odvodลovacie rรบrky.
Treba spomenรบลฅ, ลพe odvodnenie sa pรดvodne zhotovilo bez pozdฤบลพneho zbernรฉho potrubia a voda z odvodลovaฤov vytekala priamo pod most. Tu dochรกdzalo k uvoฤพลovaniu a poลกkodzovaniu betรณnovรฝch tvรกrnic, vytekajรบca voda spรดsobovala vymieฤพanie ฤasti svahov pod mostom pri oporรกch. Na chodnรญkovรฝch doskรกch sa zaznamenali inkrustรกcie na betรณnovรฝch povrchoch rรญms, rozpad betรณnu rรญms a poลกkodenie krytu. Na bezpeฤnostnรฝch zariadeniach, zvodidlรกch a na zรกbradlรญ sa napriek รบdrลพbe objavila zaฤรญnajรบca korรณzia.
ฤasti zvodidiel sa vplyvom nรกrazu vozidiel zdeformovali, ฤรญm vznikla poลพiadavka na ich opravu a vรฝmenu.
Poruchy zo skupiny Celkovรฉ pรดsobenie (trvalรฉ pretvorenie, trvalรฝ priehyb, trvalรฝ relatรญvny posun, nadmernรฉ chvenie, zablokovanie) sa poฤas prehliadky nezistili.
Po prehliadke mosta, vykonanรญ diagnostiky a po zhodnotenรญ stavebnotechnickรฉho stavu sa objekt v zmysle [4] zaradil do III. stupลa (dobrรฝ stav). Zistenรฉ vรคฤลกie poruchy neovplyvลujรบ zaลฅaลพiteฤพnosลฅ mosta.
Navrhovanรฉ technickรฉ rieลกenie rekonลกtrukcie mosta
ลคaลพisko nรกvrhu rekonลกtrukcie objektu spoฤรญvalo v zvรฝลกenรญ statickรฝch a funkฤnรฝch parametrov mosta a v zlepลกenรญ jeho stavebnotechnickรฉho stavu. Zo statickรฉho hฤพadiska je najdรดleลพitejลกou zmenou zabezpeฤenie spriahnutia mostnรฝch prefabrikรกtov a dosky mostovky. Kompletnรก vรฝmena mostnรฉho zvrลกku a realizรกcia novรฝch prechodovรฝch oblastรญ predฤบลพia ลพivotnosลฅ objektu a zabezpeฤia vyลกลกรญ uลพรญvateฤพskรฝ komfort.
ฤalej uvรกdzame skrรกtenรฝ opis rieลกenia konลกtrukciรญ a vybavenia mostnรฉho objektu, na ktorรฉ sa zameral realizaฤnรฝ projekt rekonลกtrukcie.
Zakladanie a spodnรก stavba
Zaloลพenie a spodnรก stavba mosta sa ponechali v pรดvodnom stave, navrhovanรก rekonลกtrukcia nezasahovala do ich statickej funkcie. Ak sa po odkrytรญ prvkov zistil poลกkodenรฝ a znehodnotenรฝ betรณn a vรฝstuลพ spodnej stavby, nahradili sa novรฝmi materiรกlmi. Na vลกetkรฝch novozhotovenรฝch prvkoch spodnej stavby sa viditeฤพnรฉ ostrรฉ hrany skosili vloลพenรญm trojuholnรญkovej liลกty do debnenia. Odkrytรฉ a znovu zasypanรฉ ฤasti betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a novรฉ konลกtrukฤnรฉ prvky v trvalom styku so zeminou sa natreli do รบrovne terรฉnu izolaฤnรฝmi nรกtermi proti zemnej vlhkosti, a to v zloลพenรญ:
- asfaltovรฝ lak penetraฤnรฝ โ 1 ร ALP,
- nรกter asfaltovรฝ โ 2 ร NA.
Nosnรก konลกtrukcia
Rozmery prvkov nosnej konลกtrukcie sa rekonลกtrukciou objektu nemenia (obr. 2). Kvalitatรญvny posun nastal realizรกciou spriahnutia dodatoฤne predpรคtรฝch nosnรญkov I-73 s monolitickou ลพelezobetรณnovou doskou. Doska mรก v รบลพฤพabรญ minimรกlnu hrรบbku 150 mm a zhotovila sa z betรณnu triedy C35/45. Statickรฉ pรดsobenie mosta v prieฤnom smere sa zmenilo z doskovej konลกtrukcie na trรกmovรฝ most. V pozdฤบลพnom smere ide o jednopoฤพovรบ konลกtrukciu s opakovanรฝmi poฤพami s teoretickรฝmi rozpรคtiami 26 000 mm.
Vozovka na moste
Dvojvrstvovรก mostnรก vozovka v priestore jazdnรฝch pรกsov sa navrhla v sรบlade so Vzorovรฝmi listami stavieb pozemnรฝch komunikรกciรญ VL 4 โ Mosty a vyhovuje poลพiadavkรกm normy STN 73 6242 Vozovky na mostoch pozemnรฝch komunikรกciรญ, Navrhovanie a poลพiadavky na materiรกly. Celkovรก hrรบbka vozovky je 90 mm. Vozovka na moste mรก prieฤny strechovitรฝ sklon 2,50 %. V prieฤnom smere mosta sa medzi zvรฝลกenรฝmi obrubami zachovala voฤพnรก ลกรญrka 15 250 mm.
Konลกtrukcia vozovky v priestore jazdnรฝch pรกsov mรก takรบto skladbu:
Asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ, modifikovanรฝ SMA 11 PMB 40 mm; STN EN 13108-5
Emulznรฝ spojovacรญ postrek PS; CBP, 0,3 kg/m2; STN 73 6129
Asfaltovรฝ betรณn, modifikovanรฝ AC 11 PMB 45 mm; STN EN 13108-1
Emulznรฝ spojovacรญ postrek PS; CBP, 0,3 kg/m2; STN 73 6129
Natavovanรฉ asfaltovรฉ izolaฤnรฉ pรกsy AIP 5 mm; STN 73 6242
Zapeฤaลฅujรบca vrstva STN 73 6242______________
Spolu 90 mm
Ochrana izolรกcie pod monolitickรฝmi ฤasลฅami chodnรญkovรฝch dosiek sa vyhotovila z rovnakรฝch asfaltovรฝch izolaฤnรฝch pรกsov ako izolรกcia mostnej vozovky v priestore jazdnรฝch pรกsov. Izolaฤnรก vrstva a ochrana izolรกcie sa ukonฤili na hrane nosnej konลกtrukcie a vodotesne sa upravili zahladenรญm okrajov izolรกcie za horรบca.
Vozovka na moste sa zhotovila v pozdฤบลพnom sklone dotyฤnรญc +0,70 % a โ0,35 %, medzi ktorรฉ sa vloลพil zakruลพovacรญ oblรบk s polomerom 2 000 m. Vzhฤพadom na poลพiadavku kontinuรกlneho prepojenia vozovky na moste a mimo mosta sa kryt vozovky na moste zrealizoval sรบฤasne s obrusnou vrstvou รบpravy cesty nad prechodovou oblasลฅou a v miestach vรฝmeny krytu vozovky na priฤพahlรฝch รบsekoch.
Chodnรญkovรฉ dosky, rรญmsy, chodnรญky
Na moste sa navrhli novรฉ ลพelezobetรณnovรฉ chodnรญkovรฉ dosky z betรณnu triedy C35/45. Dosky sa na vonkajลกรญch stranรกch mosta ukonฤili prefabrikovanรฝmi betรณnovรฝmi rรญmsami s vรฝลกkou 600 mm. ล รญrka dosiek na ฤพavej a pravej strane mosta je 4 000 mm s vyloลพenรญm 250 mm od hrany nosnej konลกtrukcie. Kotvenie dosiek do nosnej konลกtrukcie sa zabezpeฤilo pomocou lepenรฝch kotiev v sรบlade s platnรฝmi technickรฝmi predpismi.
Prieฤny sklon chodnรญkovรฝch dosiek je 2,50 % smerom k vozovke. Voฤพnรก ลกรญrka chodnรญkov je 2 600 mm.
Monolitickรฉ chodnรญkovรฉ dosky s hrรบbkou 220 mm sa betรณnovali striedavo po รบsekoch s oddelenou pracovnou ลกkรกrou. Poloha ลกkรกr zohฤพadลovala modul kotvenia stฤบpikov zรกbradlia a zvodidiel, aby nevznikli kolรญzne miesta.
ฤasovรฝ posun betรณnovania susednรฝch pracovnรฝch celkov bol minimรกlne tri dni. Skosenie ostrรฝch hrรกn sa zabezpeฤilo trojuholnรญkovou liลกtou 20 ร 20 mm vloลพenou do debnenia. Povrch betรณnu sa vyhladil. Chodnรญkovรฉ dosky sa v zmysle vzorovรฝch listov VL 4 โ Mosty ochrรกnili nรกterom proti รบฤinkom rozmrazovacรญch solรญ a protiลกmykovรฝm nรกterom.
Pozdฤบลพ obrubnรญka sa vloลพenรญm laty pred uloลพenรญm vrstiev vozovky vytvorila ลกkรกra so ลกรญrkou 20 mm a s vรฝลกkou zodpovedajรบcou hrรบbke vozovky v danom mieste. Po vybratรญ laty sa ลกkรกra vyplnila trvalo pruลพnou zรกlievkou s predtesnenรญm. Betรณnovรฝ obrubnรญk sa do รบrovne hrรบbky vozovky natrel kotviacim impregnaฤnรฝm nรกterom. Na zlepลกenie priฤพnavosti zรกlievky sa nรกterom natreli aj vrstvy vozovky pozdฤบลพ obrubnรญka.
Do chodnรญkovรฝch dosiek sa zabudovali chrรกniฤky z HDPE rรบr, do ktorรฝch sa uloลพili inลพinierske siete.
Loลพiskรก
Spรดsob uloลพenia nosnej konลกtrukcie sa navrhovanou rekonลกtrukciou zรกsadnejลกie nezmenil. Z dรดvodu zlรฉho technickรฉho stavu 11 ks hrncovรฝch loลพรญsk na รบloลพnom prahu podpery ฤ. 2 a 3 sa tieto loลพiskรก nahradili novรฝmi elastomรฉrovรฝmi loลพiskami. Na zabezpeฤenie dostatoฤnรฉho pracovnรฉho priestoru potrebnรฉho na vรฝmenu loลพรญsk, รบpravu ฤalลกรญch hrncovรฝch loลพรญsk a na opravu รบloลพnรฝch prahov sa nosnรก konลกtrukcia nadvihla pomocou hydraulickรฝch valcov osadenรฝch na pomocnej podpernej konลกtrukcii.
Mostnรฉ zรกvery
Mostnรฉ zรกvery sa navrhli a vyrobili na zรกklade vypoฤรญtanรฝch dilataฤnรฝch pohybov. Pouลพili sa povrchovรฉ mostnรฉ zรกvery s protihlukovou รบpravou. V oblasti chodnรญkovรฝch dosiek sa dilataฤnรก ลกkรกra prekryla plechom s protiลกmykovou รบpravou. Zhotoviteฤพ dodal a zabudoval mostnรฉ zรกvery na zรกklade vรฝrobnotechnickej dokumentรกcie odsรบhlasenej technickรฝm dozorom investora.
Odvodnenie
Odvodnenie mosta sa zabezpeฤilo pozdฤบลพnym a prieฤnym sklonom vozovky. Odvedenie vody z povrchu vozovky sa rieลกi pomocou celoliatinovรฝch odvodลovaฤov s rozmermi 500 ร 300 mm. Na odvodnenie povrchu izolรกcie mosta sa navrhli pozdฤบลพne drenรกลพne kanรกliky s napojenรญm na odvodลovacie rรบrky. Rรบrky ร 50 mm sa vyrobili z nehrdzavejรบceho materiรกlu.
Odvodลovacie potrubie odvodลovaฤov a odvodลovacie rรบrky sa zaรบstili do pozdฤบลพneho zbernรฉho potrubia, z ktorรฉho vytekรก voda v priestore pod mostom do novoosadenรฝch betรณnovรฝch tvaroviek a do vsakovacรญch jรกm. Os odvodnenia sa navrhla vo vzdialenosti 250 mm od okraja betรณnovรฉho obrubnรญka chodnรญkovej dosky smerom do vozovky.
Drenรกลพne kanรกliky majรบ ลกรญrku 150 mm. Kanรกliky sa vyplnili polymรฉrnym drenรกลพnym plastbetรณnom s plnivom z kameniva frakcie 8 โ 16 mm. Vลกetky pracovnรฉ ลกkรกry a spoje na stykoch rozdielnych materiรกlov sa utesnili modifikovanou zรกlievkou.
Bezpeฤnostnรฉ zariadenia
Zรกchytnรฉ bezpeฤnostnรฉ zariadenia na moste tvoria zรกbradlovรฉ zvodidlรก a zรกbradlie. Zรกbradlovรฉ zvodidlรก bez vรฝplne s รบrovลou zachytenia H2 sa osadili na vnรบtornรฝch stranรกch chodnรญkovรฝch dosiek. Na vonkajลกรญch stranรกch chodnรญkovรฝch dosiek sa zabudovalo oceฤพovรฉ zรกbradlie s vรฝลกkou 1 100 mm. K zรกbradliu je prichytenรก konลกtrukcia, ktorรก plnรญ funkciu zรกbrany proti padaniu snehu.
Prechodovรฉ oblasti a prechodovรฉ dosky
Prechodovรบ oblasลฅ tvorรญ zhutnenรฝ zรกsyp za oporou. Prechodovรก oblasลฅ za mostom sa upravila podฤพa VL 4 โ Mosty. Prechodovรฝ klin sa vybudoval zo zemรญn veฤพmi vhodnรฝch do nรกsypov (ลกtrkodrvina frakcie 16 โ 32 mm), a to hutnenรญm po vrstvรกch s hrรบbkou maximรกlne 300 mm na mieru zhutnenia ID = 0,85. Na rube opรดr a krรญdel sa navrhla ploลกnรก izolรกcia, tvorenรก dvomi vrstvami drenรกลพnej geotextรญlie a jednou vrstvou nopovej fรณlie.
Odvodnenie rubu opรดr sa zabezpeฤilo drenรกลพnymi rรบrkami HDPE ร 150 mm, uloลพenรฝmi v pozdฤบลพnom smere v sklone 3,00 % a obalenรฝmi v geotextรญlii. Rรบrky sa osadili do blokov vyhotovenรฝch z drenรกลพneho betรณnu, ฤalej sa vyviedli cez mostnรฉ krรญdla a vyรบstili na nรกsypovรฝ kuลพeฤพ.
Pri oporรกch ฤ. 1 a 4 sa zhotovili novรฉ prechodovรฉ dosky. ลฝelezobetรณnovรฉ dosky z betรณnu triedy C25/30 majรบ dฤบลพku 6 000 mm a premennรบ hrรบbku 230 aลพ 420 mm.
รpravy pod mostom
Svahy pod mostom sa spevnili dlaลพbou z lomovรฉho kameลa s hrรบbkou 200 mm do betรณnovรฉho lรดลพka s hrรบbkou 100 mm. Pรคty svahov sa zabezpeฤili zaisลฅovacรญmi prahmi z betรณnu triedy C25/30. Sรบฤasลฅou รบprav pod mostom je aj realizรกcia rigolov z betรณnovรฝch tvรกrnic na odvedenie vody od miesta vyรบstenia mostnรฝch odvodลovaฤov do kanalizรกcie. Voฤพnรฝ priestor v pรดdorysnom priemete mosta mimo svahov, komunikรกcie a chodnรญkov sa vysypal ลกtrkodrvinou frakcie 0 โ 63 mm. Posyp s hrรบbkou 200 mm plnรญ funkciu ochrany plรดch pred invazรญvnymi rastlinami.
Ostatnรฉ zariadenia na moste a sรบvisiace objekty
Na moste sa osadili zรกbrany proti padaniu snehu, ktorรฉ sa prichytili k oceฤพovรฉmu zรกbradliu. Zรกbrany majรบ vรฝลกku 1 100 mm a dฤบลพku 44 000 mm. Na moste sรบ zabudovanรฉ aj inลพinierske siete cudzรญch sprรกvcov.
Rozsah, postup a technolรณgia rekonลกtrukcie
Zemnรฉ prรกce a stavebnรฉ รบpravy sa navrhli s ohฤพadom na minimalizovanie zรกberov pรดdy a zabezpeฤenie prejazdu vozidiel a tieลพ s prihliadnutรญm na vรฝmenu prechodovej oblasti a prechodovรฝch dosiek. Pri rekonลกtrukcii objektu nedoลกlo k zรกsadnรฝm zรกsahom do vedenia nivelety cestnej komunikรกcie โ navrhli sa len รบpravy nivelety, spoฤรญvajรบce v prispรดsobenรญ vozovky na moste a รบpravy priฤพahlej nivelety vozovky pred mostom a za mostom.
Stavebnรฉ prรกce sa realizovali s nevyhnutnรฝmi obmedzeniami dopravy na moste a pod mostom, po poloviciach ลกรญrky mosta, v koordinรกcii s รบpravou Moskovskej triedy na priฤพahlom รบseku. Na riadenie dopravy sa pouลพilo prenosnรฉ dopravnรฉ znaฤenie.
Postup prรกc
Pred zaฤatรญm rekonลกtrukcie predloลพil zhotoviteฤพ harmonogram postupu prรกc, ktorรฝ sa aktualizoval v zรกvislosti od jeho skutoฤnรฉho plnenia v intervaloch poลพadovanรฝch investorom. Postup prรกc na moste a na sรบvisiacich objektoch moลพno zhrnรบลฅ do tรฝchto bodov:
- vybudovanie zariadenia staveniska vrรกtane jeho oplotenia,
- ย vytรฝฤenie a preloลพenie inลพinierskych sietรญ,
- doฤasnรฉ dopravnรฉ znaฤenie, presmerovanie dopravy,
- bรบracie prรกce na moste a v okolรญ v potrebnom rozsahu,
- preฤistenie dilataฤnรฝch ลกkรกr a รบloลพnรฝch prahov,
- osadenie doฤasnรฝch podpier na dvรญhanie mosta,
- dvรญhanie nosnej konลกtrukcie (obr. 3),
- รบprava loลพรญsk, vรฝmena loลพรญsk, oprava รบloลพnรฝch prahov,
- vรฝmena prechodovรฝch oblastรญ, realizรกcia prechodovรฝch dosiek,
- realizรกcia spriahajรบcej dosky (obr. 4),
- hydroizolรกcia dosky,
- zhotovenie mostnรฉho zvrลกku vrรกtane vozovky na moste (obr. 5 aลพ 7),
- sanรกcia pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch betรณnovรฝch povrchov mosta,
- preloลพky inลพinierskych sietรญ, dokonฤenie
- terรฉnne รบpravy a รบpravy pod mostom, dokonฤovacie prรกce (obr. 8 a 9).
รprava a vรฝmena mostnรฝch loลพรญsk
Zo zรกverov z diagnostiky mosta vyplynula poลพiadavka na opravu รบloลพnรฝch prahov a na รบpravu, prรญpadne vรฝmenu hrncovรฝch loลพรญsk. Tรกto ฤasลฅ rekonลกtrukcie predstavovala technicky a technologicky najnรกroฤnejลกiu pracovnรบ etapu.
Oprava รบloลพnรฝch prahov pri mostnรฝch loลพiskรกch pozostรกvala z oฤistenia betรณnu vysokotlakovรฝm vodnรฝm lรบฤom. Po aplikรกcii spojovacieho mostรญka sa betรณnovรฝ povrch vyrovnal sanaฤnou maltou. รprava hrncovรฝch loลพรญsk spoฤรญvala v mechanickom oฤistenรญ povrchu loลพรญsk od korรณzie a neฤistรดt.
Nรกsledne sa na kovovรฉ ฤasti naniesla protikorรณzna ochrana. Na zรกver sa na loลพiskรก pripevnili ochrannรฉ gumovรฉ pรกsy. Deformovanรฉ a vyosenรฉ hrncovรฉ loลพiskรก sa nahradili elastomรฉrovรฝmi loลพiskami. Po odstrรกnenรญ hrncovรฝch loลพรญsk sa รบloลพnรฉ plochy oฤistili, vyrovnali a naniesla sa na ne vrstva plastmalty. Do nej sa uloลพili elastomรฉrovรฉ loลพiskรก, ktorรฉ sa pred zneฤistenรญm ochrรกnili nalepenรญm kobercovej pรกsky po obvode loลพiska. Vytlaฤenรก nadbytoฤnรก malta a ochrannรก pรกska sa po presnom osadenรญ loลพรญsk odstrรกnili. Po vytvrdnutรญ plastmalty sa loลพiskรก zaลฅaลพili.
Vzhฤพadom na malรบ รบloลพnรบ vรฝลกku nebolo moลพnรฉ realizovaลฅ opravu รบloลพnรฝch prahov, รบpravu a vรฝmenu loลพรญsk bez nadvihnutia nosnej konลกtrukcie. Pre zdvรญhanie sa pri podperรกch zhotovili pomocnรฉ doฤasnรฉ bรกrky. Tie sa uloลพili na panely, ktorรฉ sa podsypali ลกtrkodrvinou G3 s hrรบbkou minimรกlne 300 mm. Podsyp sa od podloลพia oddelil geotextรญliou s hustotou 300 g/m2.
Podloลพie sa upravilo na minimรกlnu hodnotu modulu deformรกcie Edef, 2 = 80 MPa, s ktorou sa poฤรญtalo v statickom vรฝpoฤte pomocnej podpernej konลกtrukcie. V hornej ฤasti bรกrok sa z oceฤพovรฝch nosnรญkov skruลพe vytvoril roลกt. Na ลom sa stabilizovali hydraulickรฉ valce s prieฤnymi nosnรญkmi, opierajรบcimi sa o spodnรฝ povrch nosnej konลกtrukcie poฤas jej zdvรญhania.
Na zdvรญhanie sa pouลพili valce s poลพadovanou nosnosลฅou a s vรฝลกkou zdvihu zabezpeฤujรบcou dostatoฤnรฝ pracovnรฝ priestor na รบpravu a vรฝmenu loลพรญsk a na opravu betรณnovรฝch povrchov รบloลพnรฝch prahov. Po dosiahnutรญ zdvihu 30 mm, potrebnรฉho na pracovnรฉ operรกcie, sa vรฝลกkovรก poloha valcov zabezpeฤila. Aretovala a uvoฤพnila sa po dokonฤenรญ prรกc alebo po vytvrdnutรญ sanaฤnej malty, pred spรบลกลฅanรญm valcov.
ฤinnosลฅ hydraulickรฝch valcov sa zosynchronizovala tak, aby sa zabezpeฤilo rovnomernรฉ a pravidelnรฉ zdvรญhanie prรญsluลกnej ฤasti mosta. Nezdvรญhala sa celรก nosnรก konลกtrukcia sรบฤasne, ale v ลกtรกdiรกch podฤพa statickรฉho vรฝpoฤtu.
Sanรกcia pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch betรณnovรฝch povrchov mosta
Pri sanรกcii poลกkodenรฝch pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch betรณnovรฝch povrchov mosta sa osvedฤil tento postup prรกc:
- oฤistenie konลกtrukcie vysokotlakovรฝm vodnรฝm lรบฤom na zdravรฝ betรณn s odtrhovou pevnosลฅou 1,5 MPa,
- odstrรกnenie skorodovanรฝch ฤastรญ vรฝstuลพe a oลกetrenie antikorรณznym nรกterom,
- urฤenie rozsahu poลกkodenia vรฝstuลพe โ v prรญpade vรคฤลกieho รบbytku รบฤinnej plochy vรฝstuลพe sa existujรบca vรฝstuลพ doplnila dodatoฤne lepenou vรฝstuลพou,
- aplikรกcia kryลกtalickรฉho izolaฤnรฉho nรกteru/nรกstreku na realkalizรกciu karbonatizovanรฉho betรณnu a na ochranu proti pรดsobeniu chloridov na bรกze cementovej kryลกtalizรกcie,
- nanesenie spojovacieho mostรญka na dรดkladnรฉ prepojenie novej krycej vrstvy s existujรบcou konลกtrukciou,
- aplikรกcia sanaฤnรฉho systรฉmu (sanaฤnรก malta R4 podฤพa STN EN 1504-3 Vรฝrobky a systรฉmy na ochranu a opravu betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. Definรญcie, poลพiadavky, riadenie kvality a hodnotenie zhody. ฤasลฅ 3: Opravy s nosnou funkciou a bez nosnej funkcie) โ iลกlo o jednovrstvovรฝ systรฉm pri poลกkodenรญ do 30 mm a dvojvrstvovรฝ systรฉm pri poลกkodenรญ do 50 mm,
- nanesenie ochrannรฉho nรกteru na bรกze kryลกtaliky,
- nanesenie zjednocujรบceho nรกteru.
Vรฝpoฤtovรฝ model mosta a statickรฝ vรฝpoฤet
Rieลกenie zosilnenia mosta pomocou spriahnutia pรดvodnรฝch nosnรญkov s novou ลพelezobetรณnovou doskou sa overilo statickรฝm vรฝpoฤtom. Na stanovenie nรกvrhovรฝch veliฤรญn sa v programe Midas Civil vyhotovil priestorovรฝ vรฝpoฤtovรฝ model mosta. Model nosnej konลกtrukcie pozostรกval z roลกtovรฉho modelu tvorenรฉho pozdฤบลพnymi nosnรญkmi, ktorรฉ sa spojili pomocou prieฤnych rebier.
Tuhosti nosnรญkov v modeli zodpovedali skutoฤnรฝm tuhostiam a rozmerom mostnรฝch prefabrikรกtov a charakteristikรกm pouลพitรฝch materiรกlov. Prieฤne rebrรก sa modelovali v roลกtovom modeli ako nosnรญky s prรญsluลกnรฝmi parametrami spolu so spriahajรบcou doskou. Vรฝpoฤtovรฝ model zohฤพadลoval postup vรฝstavby, statickรฉ pรดsobenie a reologickรฉ vlastnosti betรณnu v ฤase zhotovenia pรดvodnej nosnej konลกtrukcie a v ฤase realizรกcie dosky.
Sรบฤasลฅou vytvorenรฉho priestorovรฉho modelu bola okrem roลกtovej nosnej konลกtrukcie aj spodnรก stavba. Z tohto dรดvodu bolo moลพnรฉ analyzovaลฅ objekt ako celok v interakcii s podloลพรญm a zรญskaลฅ prehฤพad o namรกhanรญ jednotlivรฝch prvkov v prรญsluลกnรฝch ลกtรกdiรกch realizรกcie a prevรกdzky mosta. Nรกvrhovรฉ hodnoty sa nรกsledne pouลพili ako vstupy na posรบdenie rozhodujรบcich prierezov a na urฤenie zaลฅaลพiteฤพnosti mosta.
Zรกver
Cieฤพom nรกvrhu technickรฉho rieลกenia rekonลกtrukcie bolo odstrรกniลฅ poruchy a nedostatky zistenรฉ poฤas prehliadky a diagnostiky mostnรฉho objektu. Realizรกciou navrhnutรฝch prรกc, sanรกciou pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch plรดch a ochranou spodnej stavby sa zlepลกil stavebnotechnickรฝ stav mosta zo stupลa III. (dobrรฝ) na stupeล I. (bezchybnรฝ).
Zรกroveล sa zvรฝลกila spoฤพahlivosลฅ a predฤบลพila sa ลพivotnosลฅ objektu. Spriahnutรญm mostnรฝch nosnรญkov I-73 so ลพelezobetรณnovou doskou sa dosiahli hodnoty normรกlnej, vรฝhradnej a vรฝnimoฤnej zaลฅaลพiteฤพnosti poลพadovanรฉ normami a technickรฝmi predpismi.
Literatรบra
1. Sรญdlisko KVP Koลกice, Radiรกlna komunikรกcia B1 โ II. stavba, Cestnรฝ nadjazd v km 0,787 15, Objekt C 202-00. Inลพinierske stavby, n. p., Projektovรก sprรกva Koลกice, Projektovรฉ stredisko Preลกov, Jednostupลovรฝ projekt, 1987 โ 1990.
2. Sprรกva z diagnostiky mosta Moskovskรก trieda โ Trieda KVP Koลกice. Technickรก univerzita v Koลกiciach, Stavebnรก fakulta, 2018.
3. TP 061 Katalรณg porรบch mostnรฝch objektov na diaฤพniciach, rรฝchlostnรฝch cestรกch a cestรกch I., II. a III. triedy, Technickรฉ podmienky. Ministerstvo dopravy a vรฝstavby Slovenskej republiky, Sekcia cestnej dopravy a pozemnรฝch komunikรกciรญ, 2019.
4. TP 077 Systรฉm hospodรกrenia s mostmi, Technickรฉ podmienky. Ministerstvo dopravy a vรฝstavby Slovenskej republiky, Sekcia cestnej dopravy a pozemnรฝch komunikรกciรญ, 2013.
5. Mostnรฝ objekt Trieda KVP โ Moskovskรก trieda โ rekonลกtrukcia. TUNROAD Engineering, s. r. o., Bratislava, Dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie v podrobnostiach dokumentรกcie na realizรกciu stavby, 2018.
FOTO: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Autori pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.