Realizรกcia nosnej konลกtrukcie
Galรฉria(7)

Most nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad

Partneri sekcie:

Mostnรฝ objekt 201-00 Most vย km 98,0 D1 nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad je dominantou kriลพovatky, ktorรก je sรบฤasลฅou aktuรกlne realizovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh. Tento รบsek D1 doplnรญ hlavnรฝ diaฤพniฤnรฝ ลฅah D1 na รบzemรญ Slovenskej republiky aย spojรญ jestvujรบce รบseky diaฤพnice D1 Svinia โ€“ Preลกov, zรกpad aย Preลกov โ€“ Budimรญr.

Mostnรฝ objekt 201-00 Most vย km 98,0 D1 nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad je dominantou kriลพovatky, ktorรก je sรบฤasลฅou aktuรกlne realizovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh. Tento รบsek D1 doplnรญ hlavnรฝ diaฤพniฤnรฝ ลฅah D1 na รบzemรญ Slovenskej republiky aย spojรญ jestvujรบce รบseky diaฤพnice D1 Svinia โ€“ Preลกov, zรกpad aย Preลกov โ€“ Budimรญr.

 

Podpera ฤ. 8 stav z augusta tohto roka smer Poprad
Vizualizรกcia kriลพovatky Preลกov zรกpad
Realizรกcia nosnej konลกtrukcie
Podpera ฤ. 8 vizualizรกcia noฤnรฉho pohฤพadu smer Koลกice
Postup betonรกลพe podpery ฤ. 8
Pozdฤบลพny rez โ€“ postup vรฝstavby nosnej konลกtrukcie

Zรกkladnรฉ รบdaje

Ide oย most na diaฤพnici realizovanรฝ nad vetvami kriลพovatky. Objekt je jednopodlaลพnรฝ, sย dolnou mostovkou, vย poliach 7 aย 8 so zavesenou mostovkou, nepohyblivรฝ aย trvalรฝ. Vedie vย smerovom aย vo vรฝลกkovom oblรบku.

Navrhnutรฝ je ako kolmรฝ, sย normovanou zaลฅaลพiteฤพnosลฅou, masรญvny, zย predpรคtรฉho betรณnu, plnostennรฝ, trรกmovรฝ, vย poliach 7 aย 8 zavesenรฝ na nรญzkych pylรณnoch. Most je otvorene usporiadanรฝ, sย neobmedzenou voฤพnou vรฝลกkou.

Technickรฉ rieลกenie

Spodnรก stavba

Spodnรบ stavbu mostnรฉho objektu tvorรญ dvojica opรดr pre kaลพdรฝ most, desaลฅ medziฤพahlรฝch podpier takisto pre kaลพdรฝ most aย jedna spoloฤnรก podpera pre pravรฝ aย ฤพavรฝ most. Opory sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach ร˜ 1,20 m.

Medziฤพahlรฉ podpery, zaloลพenรฉ rovnako na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach ร˜ 1,20 m, sรบ navrhnutรฉ ako stฤบpovรฉ, rozvetvenรฉ vย hornej ฤasti do tvaru pรญsmena V, ย sย premennou vรฝลกkou od 7,0 do 16,5 m. Vรฝnimkou je spoloฤnรก podpera 8 sย vรฝลกkou takmer 30 m, ktorรก je vรฝraznรฝm masรญvnym prvkom mosta vย tvare pรญsmena W.

Nosnรก konลกtrukcia

Nosnรก konลกtrukcia mostnรฉho objektu mรก dvanรกsลฅ polรญ sย rozpรคtiami:

  • pravรฝ most: 27 + 39 ร— 4 + 49 + 74 + 74 + 49 + 45 + 45 + 30 m,
  • ฤพavรฝ most: 23,5 + 34,5 ร— 4 + 49 + 74 + 74 + 49 + 45 + 45 + 30 m.

Zo statickรฉho hฤพadiska pรดsobรญ nosnรก konลกtrukcia ako spojitรฝ, staticky neurฤitรฝ nosnรญk aย tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok. Vย prieฤnom smere tvoria nosnรบ konลกtrukciu dve samostatnรฉ dvojkomรดrkovรฉ konลกtrukcie so sklonenรฝmi vonkajลกรญmi stenami sย vรฝลกkou 2,3 m pri pravom aj ฤพavom moste.

Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako monolitickรก zย dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu, budovanรก technolรณgiou betonรกลพe na podpernej skruลพi.

Vย poliach 7 aย 8 je zavesenรก na nรญzkych pylรณnoch na predpรญnacรญch kรกbloch typu extradosed, ktorรฉ okrem svojej technickej funkcie prispejรบ aj kย zvรฝrazneniu dominantnosti mostnรฉho objektu vย kriลพovatke. Komory nosnej konลกtrukcie budรบ osvetlenรฉ aย napojenรฉ na trvalรฝ zdroj elektrickej energie.

Vizualizรกcia kriลพovatky Preลกov zรกpad
Vizualizรกcia kriลพovatky Preลกov zรกpad |

Vybavenie mosta

Rรญmsy

Na vonkajลกรญch okrajoch oboch mostov sรบ navrhnutรฉ rรญmsy so ลกรญrkou 1,60 m (so sluลพobnรฝm chodnรญkom so ลกรญrkou 0,75 m aย sย protihlukovou stenou), na vnรบtornรฝch okrajoch rรญmsy so ลกรญrkou 0,80 m. Rรญmsy sรบ navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ monolitickรฉ sย rozptรฝlenรฝmi polypropylรฉnovรฝmi vlรกknami.

Bezpeฤnostnรฉ zariadenia

Na mostnom objekte sรบ vย rรกmci bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ navrhnutรฉ mostnรฉ zvodidlo pre รบroveลˆ zachytenia H3, zรกbradฤพovรฉ zvodidlo sย oplotenรญm vย mieste strednรฉho deliaceho pรกsu aย protihlukovรก stena sย vรฝลกkou 3,0ย m. Vย miestach krรญลพenia sย premosลฅovanรฝmi komunikรกciami je navrhnutรก zรกbrana proti padaniu snehu.

Odvodnenie

Odvodnenie mosta je zabezpeฤenรฉ pozdฤบลพnym aย prieฤnym sklonom vozovky kย mostnรฝm odvodลˆovaฤom. Zbernรฉ potrubie DN 200 aลพ 350 mm, ktorรฉ kopรญruje pozdฤบลพny sklon mosta, bude viesลฅ vย komore nosnej konลกtrukcie aย vย najniลพลกom mieste pri podpere 7 bude zvedenรฉ prostrednรญctvom zvodu na terรฉn aย zaรบstenรฉ do โ€žukฤพudลˆovaฤaโ€œ cestnej kanalizรกcie.

Loลพiskรก

Na oporรกch aj podperรกch sรบ navrhnutรฉ hrncovรฉ loลพiskรก sย teflรณnovou klznou vloลพkou. Vลกetky loลพiskรก sa osadia na betรณnovรฉ bloky sย vodorovnรฝm povrchom.

Mostnรฉ zรกvery

Nad oporami sรบ na vozovkovej ฤasti aj na rรญmsach navrhnutรฉ povrchovรฉ mostnรฉ zรกvery sย kapacitou 480 mm pre celkovรฝ dilataฤnรฝ pohyb pri opore 1 aย 400 mm pri opore 13. Mostnรฝ zรกver je navrhnutรฝ na celรบ ลกรญrku nosnej konลกtrukcie.

Vozovka

Konลกtrukcia vozovky na moste je navrhnutรก pre triedu dopravnรฉho zaลฅaลพenia Iย (veฤพmi intenzรญvne zaลฅaลพenie).

Farebnรฉ vyhotovenie

Pohฤพadovรฉ plochy mosta sa natrรบ ochrannรฝm aย zjednocujรบcim nรกterom sย pouลพitรญm dvoch farebnรฝch odtieลˆov (sivรก aย hnedรก farba).

Priebeลพnรก sprรกva zย realizรกcie

Zhotoviteฤพom mostnรฉho objektu 201-00 Most vย km 98,0 D1 nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad je spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s. Sย realizรกciou prรญpravnรฝch prรกc zaฤal zhotoviteฤพ vย auguste 2017. Ich tempo ovplyvnil vย รบvodnรฝch mesiacoch postup prekladania inลพinierskych sietรญ aย cesty, dotknutรฝch projektovรฝm rieลกenรญm mostnรฉho objektu.

Stavebnรฉ prรกce sรบvisiace sย realizรกciou samotnรฉho mosta sa zaฤali po hrubรฝch รบpravรกch terรฉnu hฤบbkovรฝm zakladanรญm na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach ร˜ 1,20 m sย dฤบลพkami 11, 12 aย 14 m pod jednotlivรฝmi podperami mosta.

Kolรญzia stavebnej jamy podpery 8 sย uลพ zrealizovanou preloลพkou vodovodu aย nesรบlad vรฝลกok terรฉnu vย porovnanรญ sย projektovou dokumentรกciou si vyลพiadali doplnenie zabezpeฤenia jamy ลกtetovnicovou stenou sย rozopretรญm masรญvnym oceฤพovรฝm rรกmom. Tento spรดsob zabezpeฤenia nahradil tieลพ pรดvodne navrhnutรฉ zabezpeฤenie stavebnรฝch jรกm pre podpery 2L aย 2P klincovanรฝmi svahmi.

Na zaฤiatku roka 2018 sa uลพ prรกce sรบstredili na realizรกciu driekov aย hlavรญc jednotlivรฝch podpier, prioritne 7L, 8 aย 9L, sย ohฤพadom na zรกmer zhotoviteฤพa zrealizovaลฅ do konca roka okrem spodnej stavby celรฉho mosta aj I. etapu jeho nosnej konลกtrukcie (NK) na ฤพavom moste, t. j. mostovku medzi podperami 7L aลพ 9L.

Koncom aprรญla 2018 sa zaฤala prรญprava spevnenรฝch plรดch na predmontรกลพ podpernej skruลพe aย montรกลพ veลพovรฝch ลพeriavov. Po prรญprave potrebnรฝch ploลกnรฝch zรกkladov pre podpernรบ skruลพ sa vย jรบni zaฤala postupnรก montรกลพ podpernej konลกtrukcie (PK) pre I. etapu NK โ€“ ฤฝM.

Pri vรฝstavbe SO 201-00 sa ako podpernรฉ konลกtrukcie navrhli dva systรฉmy ลฅaลพkรฝch priehradovรฝch rozoberateฤพnรฝch konลกtrukciรญ, aย to Trecol vย smere od podpery 8 kย opore 1 aย Piลพmo vย smere od podpery 8 kย opore 13.

Podpera ฤ. 8 stav z augusta tohto roka smer Poprad
Podpera ฤ. 8 stav z augusta tohto roka smer Poprad |

รšฤelom nasadenia dvoch systรฉmov bolo vyuลพitie ich technickรฝch prednostรญ โ€“ vysokรก รบnosnosลฅ veลพรญ Piลพmo pri dlhลกรญch rozpรคtiach pri vyลกลกรญch veลพiach aย vysokรก dispoziฤnรก variabilita systรฉmu Trecol vย oblasti nรกroฤnejลกรญch prekรกลพok aย premennรฉho reliรฉfu terรฉnu.

Mnoลพstvo inลพinierskych sietรญ aย prevรกdzkovรฝch prekรกลพok vย ฤase realizรกcie PK medzi podperami 7, 8 aย 9 (predovลกetkรฝm mostnรก konลกtrukcia diaฤพniฤnรฉho privรกdzaฤa zย Popradu aย pod nรญm vย protismernej ลกikmosti umiestnenรก doฤasnรก preklรกdka cesty do obce Margecany) si vyลพiadali nรกvrh atypickรฝch konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ podpernej konลกtrukcie, naprรญklad vย podobe nรกvrhu rรกmovรฝch konลกtrukciรญ aย pomocnรฉho piliera, zaloลพenรฝch na mikropilรณtach.

Zloลพitรฉ geologickรฉ podmienky aย vysokรก intenzita zaลฅaลพenia zรกkladovรฝch ลกkรกr si vo vybranรฝch รบsekoch vyลพiadali realizรกciu zemnรฝch prรกc vo forme masรญvnych hutnenรฝch vrstiev drvenรฉho kameniva vย rozsahu, vo veฤพkej miere presahujรบcom โ€žbeลพnรฉโ€œ รบpravy podloลพia pod NK.

Sรบbeลพne sย realizรกciou podpernej konลกtrukcie prebiehali prรกce na predmontรกลพi aย neskรดr na kompletizรกcii debnenia NK sย pouลพitรญm nosnรญkovรฉho debnenia Doka Top 50 aย tieลพ na realizรกcii vรฝstuลพe NK sย pouลพitรญm betonรกrskej ocele B500B. Nosnรก konลกtrukcia je zย betรณnu C35/45-XC4, XF2, XD3. Sย vรฝnimkou I. etapy prebieha jej betonรกลพ vย troch fรกzach: spodnรก doska + ลกikmรฉ trรกmy, stredovรฝ trรกm, hornรก doska. Predopnutie

NK je rieลกenรฉ kombinรกciou internรฝch aย externรฝch predpรญnacรญch kรกblov, ktorรฉ vedรบ vย komรดrkach nosnej konลกtrukcie, aย predpรญnacรญch kรกblov typu โ€žextradosedโ€œ (ED), ktorรฝmi sรบ predopnutรฉ polia 7 aย 8. ED kรกble, umiestnenรฉ vย obalovej rรบre sย priemerom 160 mm, sรบ deviovanรฉ cez oceฤพovรฉ sedlo umiestnenรฉ vย pylรณnoch podpery 8 aย kotvenรฉ do ลกikmรฝch rebier na nosnej konลกtrukcii.

Prenos sily zย tรฝchto 27-lanovรฝch kรกblov do jadra nosnej konลกtrukcie je zabezpeฤenรฝ prieฤnym predpรคtรญm. Pri realizรกcii ostatnรฉho nesรบdrลพnรฉho aย sรบdrลพnรฉho predpรคtia mostnรฉho objektu sa pouลพรญva predpรญnacia vรฝstuลพ vytvorenรก zย 12, 15, 17, 19 aย 27-lanovรฝch kรกblov Ls 15,7/1860 MPa.

Po zabetรณnovanรญ, predopnutรญย aย oddebnenรญ najdlhลกej aย na realizรกciu najnรกroฤnejลกej I. etapy NK ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta, aย to zย ฤasovรฉho aj technickรฉho hฤพadiska, sa mohla demontovaลฅ podpernรก konลกtrukcia vrรกtane ฤasti nad jestvujรบcim mostom diaฤพniฤnรฉho privรกdzaฤa zย Popradu, ฤo umoลพnilo zruลกenie dopravnรฝch obmedzenรญ, vย rรกmci ktorรฝch bol uzavretรฝ jeden jazdnรฝ pruh privรกdzaฤa aย zย dรดvodu doฤasnรฉho znรญลพenia prejazdnej vรฝลกky bola vย dotknutom รบseku tieลพ รบplne vylรบฤenรก doprava vozidiel sย vรฝลกkou nad 4,3 m.

Realizรกcia pokraฤuje vย sรบlade sย postupom vรฝstavby navrhnutรฝm vย projektovej dokumentรกcii mosta. Vย tomto obdobรญ (oktรณber 2019), po zabetรณnovanรญ etรกp II aย IIA ฤพavรฉho mosta, sa prรกce sรบstredia na realizรกciuย rovnakรฝch etรกp NK na pravom moste. Sรบbeลพne prebieha montรกลพ podpernej konลกtrukcie, debnenia aย vรฝstuลพe NK na III. aย IIIA. etape ฤฝM.

Zhotoviteฤพ verรญ, ลพe po zvlรกdnutรญ technicky aย ฤasovo najnรกroฤnejลกรญch ฤinnostรญ ako realizรกcia podpery 8 aย realizรกcia I.ย etapy nosnej konลกtrukcie vrรกtane montรกลพe aย demontรกลพe podpernej konลกtrukcie, budรบ prรกce na mostnom objekte 201-00 Most vย km 98,0 D1 nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad plynule pokraฤovaลฅ sย cieฤพom splniลฅ dohody uvedenรฉ vย zmluve oย dielo medzi objednรกvateฤพom aย zhotoviteฤพom stavby Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh.

Charakteristika SO 201-00
Dฤบลพka premostenia: 546,40 m (PM), 524,9 m (ฤฝM)
Dฤบลพka mosta: 562,9 m (PM), 536,4 m (ฤฝM)
ล รญrka mosta: 14,15 m (PM), 14,45 m (ฤฝM)
Vรฝลกka mosta: 20 m (nad terรฉnom)
Plocha mosta: 7 103,2 m2 (PM), 6 981,2 m2 (ฤฝM)
Prieฤny sklon: jednostrannรฝ, premennรฝ od 0,75 do 3,5 %
Minimรกlna vรฝลกka priechodnรฉho prierezu nad vetvami kriลพovatky: 4,80 m
Text: Ing. Eva Gardoลกรญkovรก Matzovรก, Ing. Juraj Kopฤรกk, Ing. Pavol Kidala
Foto: Doprastav, a. s.
Eva Gardoลกรญkovรก Matzovรก aย Pavol Kidala pรดsobia vย spoloฤnosti Doprastav, a. s. Juraj Kopฤรกk pรดsobรญ vย spoloฤnosti Dopravoprojekt, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2019.

Najฤรญtanejลกie