Most nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad
Mostnรฝ objekt 201-00 Most vย km 98,0 D1 nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad je dominantou kriลพovatky, ktorรก je sรบฤasลฅou aktuรกlne realizovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh. Tento รบsek D1 doplnรญ hlavnรฝ diaฤพniฤnรฝ ลฅah D1 na รบzemรญ Slovenskej republiky aย spojรญ jestvujรบce รบseky diaฤพnice D1 Svinia โ Preลกov, zรกpad aย Preลกov โ Budimรญr.
Mostnรฝ objekt 201-00 Most vย km 98,0 D1 nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad je dominantou kriลพovatky, ktorรก je sรบฤasลฅou aktuรกlne realizovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh. Tento รบsek D1 doplnรญ hlavnรฝ diaฤพniฤnรฝ ลฅah D1 na รบzemรญ Slovenskej republiky aย spojรญ jestvujรบce รบseky diaฤพnice D1 Svinia โ Preลกov, zรกpad aย Preลกov โ Budimรญr.
Zรกkladnรฉ รบdaje
Ide oย most na diaฤพnici realizovanรฝ nad vetvami kriลพovatky. Objekt je jednopodlaลพnรฝ, sย dolnou mostovkou, vย poliach 7 aย 8 so zavesenou mostovkou, nepohyblivรฝ aย trvalรฝ. Vedie vย smerovom aย vo vรฝลกkovom oblรบku.
Navrhnutรฝ je ako kolmรฝ, sย normovanou zaลฅaลพiteฤพnosลฅou, masรญvny, zย predpรคtรฉho betรณnu, plnostennรฝ, trรกmovรฝ, vย poliach 7 aย 8 zavesenรฝ na nรญzkych pylรณnoch. Most je otvorene usporiadanรฝ, sย neobmedzenou voฤพnou vรฝลกkou.
Technickรฉ rieลกenie
Spodnรก stavba
Spodnรบ stavbu mostnรฉho objektu tvorรญ dvojica opรดr pre kaลพdรฝ most, desaลฅ medziฤพahlรฝch podpier takisto pre kaลพdรฝ most aย jedna spoloฤnรก podpera pre pravรฝ aย ฤพavรฝ most. Opory sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach ร 1,20 m.
Medziฤพahlรฉ podpery, zaloลพenรฉ rovnako na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach ร 1,20 m, sรบ navrhnutรฉ ako stฤบpovรฉ, rozvetvenรฉ vย hornej ฤasti do tvaru pรญsmena V, ย sย premennou vรฝลกkou od 7,0 do 16,5 m. Vรฝnimkou je spoloฤnรก podpera 8 sย vรฝลกkou takmer 30 m, ktorรก je vรฝraznรฝm masรญvnym prvkom mosta vย tvare pรญsmena W.
Nosnรก konลกtrukcia
Nosnรก konลกtrukcia mostnรฉho objektu mรก dvanรกsลฅ polรญ sย rozpรคtiami:
- pravรฝ most: 27 + 39 ร 4 + 49 + 74 + 74 + 49 + 45 + 45 + 30 m,
- ฤพavรฝ most: 23,5 + 34,5 ร 4 + 49 + 74 + 74 + 49 + 45 + 45 + 30 m.
Zo statickรฉho hฤพadiska pรดsobรญ nosnรก konลกtrukcia ako spojitรฝ, staticky neurฤitรฝ nosnรญk aย tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok. Vย prieฤnom smere tvoria nosnรบ konลกtrukciu dve samostatnรฉ dvojkomรดrkovรฉ konลกtrukcie so sklonenรฝmi vonkajลกรญmi stenami sย vรฝลกkou 2,3 m pri pravom aj ฤพavom moste.
Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako monolitickรก zย dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu, budovanรก technolรณgiou betonรกลพe na podpernej skruลพi.
Vย poliach 7 aย 8 je zavesenรก na nรญzkych pylรณnoch na predpรญnacรญch kรกbloch typu extradosed, ktorรฉ okrem svojej technickej funkcie prispejรบ aj kย zvรฝrazneniu dominantnosti mostnรฉho objektu vย kriลพovatke. Komory nosnej konลกtrukcie budรบ osvetlenรฉ aย napojenรฉ na trvalรฝ zdroj elektrickej energie.
Vybavenie mosta
Rรญmsy
Na vonkajลกรญch okrajoch oboch mostov sรบ navrhnutรฉ rรญmsy so ลกรญrkou 1,60 m (so sluลพobnรฝm chodnรญkom so ลกรญrkou 0,75 m aย sย protihlukovou stenou), na vnรบtornรฝch okrajoch rรญmsy so ลกรญrkou 0,80 m. Rรญmsy sรบ navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ monolitickรฉ sย rozptรฝlenรฝmi polypropylรฉnovรฝmi vlรกknami.
Bezpeฤnostnรฉ zariadenia
Na mostnom objekte sรบ vย rรกmci bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ navrhnutรฉ mostnรฉ zvodidlo pre รบroveล zachytenia H3, zรกbradฤพovรฉ zvodidlo sย oplotenรญm vย mieste strednรฉho deliaceho pรกsu aย protihlukovรก stena sย vรฝลกkou 3,0ย m. Vย miestach krรญลพenia sย premosลฅovanรฝmi komunikรกciami je navrhnutรก zรกbrana proti padaniu snehu.
Odvodnenie
Odvodnenie mosta je zabezpeฤenรฉ pozdฤบลพnym aย prieฤnym sklonom vozovky kย mostnรฝm odvodลovaฤom. Zbernรฉ potrubie DN 200 aลพ 350 mm, ktorรฉ kopรญruje pozdฤบลพny sklon mosta, bude viesลฅ vย komore nosnej konลกtrukcie aย vย najniลพลกom mieste pri podpere 7 bude zvedenรฉ prostrednรญctvom zvodu na terรฉn aย zaรบstenรฉ do โukฤพudลovaฤaโ cestnej kanalizรกcie.
Loลพiskรก
Na oporรกch aj podperรกch sรบ navrhnutรฉ hrncovรฉ loลพiskรก sย teflรณnovou klznou vloลพkou. Vลกetky loลพiskรก sa osadia na betรณnovรฉ bloky sย vodorovnรฝm povrchom.
Mostnรฉ zรกvery
Nad oporami sรบ na vozovkovej ฤasti aj na rรญmsach navrhnutรฉ povrchovรฉ mostnรฉ zรกvery sย kapacitou 480 mm pre celkovรฝ dilataฤnรฝ pohyb pri opore 1 aย 400 mm pri opore 13. Mostnรฝ zรกver je navrhnutรฝ na celรบ ลกรญrku nosnej konลกtrukcie.
Vozovka
Konลกtrukcia vozovky na moste je navrhnutรก pre triedu dopravnรฉho zaลฅaลพenia Iย (veฤพmi intenzรญvne zaลฅaลพenie).
Farebnรฉ vyhotovenie
Pohฤพadovรฉ plochy mosta sa natrรบ ochrannรฝm aย zjednocujรบcim nรกterom sย pouลพitรญm dvoch farebnรฝch odtieลov (sivรก aย hnedรก farba).
Priebeลพnรก sprรกva zย realizรกcie
Zhotoviteฤพom mostnรฉho objektu 201-00 Most vย km 98,0 D1 nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad je spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s. Sย realizรกciou prรญpravnรฝch prรกc zaฤal zhotoviteฤพ vย auguste 2017. Ich tempo ovplyvnil vย รบvodnรฝch mesiacoch postup prekladania inลพinierskych sietรญ aย cesty, dotknutรฝch projektovรฝm rieลกenรญm mostnรฉho objektu.
Stavebnรฉ prรกce sรบvisiace sย realizรกciou samotnรฉho mosta sa zaฤali po hrubรฝch รบpravรกch terรฉnu hฤบbkovรฝm zakladanรญm na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach ร 1,20 m sย dฤบลพkami 11, 12 aย 14 m pod jednotlivรฝmi podperami mosta.
Kolรญzia stavebnej jamy podpery 8 sย uลพ zrealizovanou preloลพkou vodovodu aย nesรบlad vรฝลกok terรฉnu vย porovnanรญ sย projektovou dokumentรกciou si vyลพiadali doplnenie zabezpeฤenia jamy ลกtetovnicovou stenou sย rozopretรญm masรญvnym oceฤพovรฝm rรกmom. Tento spรดsob zabezpeฤenia nahradil tieลพ pรดvodne navrhnutรฉ zabezpeฤenie stavebnรฝch jรกm pre podpery 2L aย 2P klincovanรฝmi svahmi.
Na zaฤiatku roka 2018 sa uลพ prรกce sรบstredili na realizรกciu driekov aย hlavรญc jednotlivรฝch podpier, prioritne 7L, 8 aย 9L, sย ohฤพadom na zรกmer zhotoviteฤพa zrealizovaลฅ do konca roka okrem spodnej stavby celรฉho mosta aj I. etapu jeho nosnej konลกtrukcie (NK) na ฤพavom moste, t. j. mostovku medzi podperami 7L aลพ 9L.
Koncom aprรญla 2018 sa zaฤala prรญprava spevnenรฝch plรดch na predmontรกลพ podpernej skruลพe aย montรกลพ veลพovรฝch ลพeriavov. Po prรญprave potrebnรฝch ploลกnรฝch zรกkladov pre podpernรบ skruลพ sa vย jรบni zaฤala postupnรก montรกลพ podpernej konลกtrukcie (PK) pre I. etapu NK โ ฤฝM.
Pri vรฝstavbe SO 201-00 sa ako podpernรฉ konลกtrukcie navrhli dva systรฉmy ลฅaลพkรฝch priehradovรฝch rozoberateฤพnรฝch konลกtrukciรญ, aย to Trecol vย smere od podpery 8 kย opore 1 aย Piลพmo vย smere od podpery 8 kย opore 13.
รฤelom nasadenia dvoch systรฉmov bolo vyuลพitie ich technickรฝch prednostรญ โ vysokรก รบnosnosลฅ veลพรญ Piลพmo pri dlhลกรญch rozpรคtiach pri vyลกลกรญch veลพiach aย vysokรก dispoziฤnรก variabilita systรฉmu Trecol vย oblasti nรกroฤnejลกรญch prekรกลพok aย premennรฉho reliรฉfu terรฉnu.
Mnoลพstvo inลพinierskych sietรญ aย prevรกdzkovรฝch prekรกลพok vย ฤase realizรกcie PK medzi podperami 7, 8 aย 9 (predovลกetkรฝm mostnรก konลกtrukcia diaฤพniฤnรฉho privรกdzaฤa zย Popradu aย pod nรญm vย protismernej ลกikmosti umiestnenรก doฤasnรก preklรกdka cesty do obce Margecany) si vyลพiadali nรกvrh atypickรฝch konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ podpernej konลกtrukcie, naprรญklad vย podobe nรกvrhu rรกmovรฝch konลกtrukciรญ aย pomocnรฉho piliera, zaloลพenรฝch na mikropilรณtach.
Zloลพitรฉ geologickรฉ podmienky aย vysokรก intenzita zaลฅaลพenia zรกkladovรฝch ลกkรกr si vo vybranรฝch รบsekoch vyลพiadali realizรกciu zemnรฝch prรกc vo forme masรญvnych hutnenรฝch vrstiev drvenรฉho kameniva vย rozsahu, vo veฤพkej miere presahujรบcom โbeลพnรฉโ รบpravy podloลพia pod NK.
Sรบbeลพne sย realizรกciou podpernej konลกtrukcie prebiehali prรกce na predmontรกลพi aย neskรดr na kompletizรกcii debnenia NK sย pouลพitรญm nosnรญkovรฉho debnenia Doka Top 50 aย tieลพ na realizรกcii vรฝstuลพe NK sย pouลพitรญm betonรกrskej ocele B500B. Nosnรก konลกtrukcia je zย betรณnu C35/45-XC4, XF2, XD3. Sย vรฝnimkou I. etapy prebieha jej betonรกลพ vย troch fรกzach: spodnรก doska + ลกikmรฉ trรกmy, stredovรฝ trรกm, hornรก doska. Predopnutie
NK je rieลกenรฉ kombinรกciou internรฝch aย externรฝch predpรญnacรญch kรกblov, ktorรฉ vedรบ vย komรดrkach nosnej konลกtrukcie, aย predpรญnacรญch kรกblov typu โextradosedโ (ED), ktorรฝmi sรบ predopnutรฉ polia 7 aย 8. ED kรกble, umiestnenรฉ vย obalovej rรบre sย priemerom 160 mm, sรบ deviovanรฉ cez oceฤพovรฉ sedlo umiestnenรฉ vย pylรณnoch podpery 8 aย kotvenรฉ do ลกikmรฝch rebier na nosnej konลกtrukcii.
Prenos sily zย tรฝchto 27-lanovรฝch kรกblov do jadra nosnej konลกtrukcie je zabezpeฤenรฝ prieฤnym predpรคtรญm. Pri realizรกcii ostatnรฉho nesรบdrลพnรฉho aย sรบdrลพnรฉho predpรคtia mostnรฉho objektu sa pouลพรญva predpรญnacia vรฝstuลพ vytvorenรก zย 12, 15, 17, 19 aย 27-lanovรฝch kรกblov Ls 15,7/1860 MPa.
Po zabetรณnovanรญ, predopnutรญย aย oddebnenรญ najdlhลกej aย na realizรกciu najnรกroฤnejลกej I. etapy NK ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta, aย to zย ฤasovรฉho aj technickรฉho hฤพadiska, sa mohla demontovaลฅ podpernรก konลกtrukcia vrรกtane ฤasti nad jestvujรบcim mostom diaฤพniฤnรฉho privรกdzaฤa zย Popradu, ฤo umoลพnilo zruลกenie dopravnรฝch obmedzenรญ, vย rรกmci ktorรฝch bol uzavretรฝ jeden jazdnรฝ pruh privรกdzaฤa aย zย dรดvodu doฤasnรฉho znรญลพenia prejazdnej vรฝลกky bola vย dotknutom รบseku tieลพ รบplne vylรบฤenรก doprava vozidiel sย vรฝลกkou nad 4,3 m.
Realizรกcia pokraฤuje vย sรบlade sย postupom vรฝstavby navrhnutรฝm vย projektovej dokumentรกcii mosta. Vย tomto obdobรญ (oktรณber 2019), po zabetรณnovanรญ etรกp II aย IIA ฤพavรฉho mosta, sa prรกce sรบstredia na realizรกciuย rovnakรฝch etรกp NK na pravom moste. Sรบbeลพne prebieha montรกลพ podpernej konลกtrukcie, debnenia aย vรฝstuลพe NK na III. aย IIIA. etape ฤฝM.
Zhotoviteฤพ verรญ, ลพe po zvlรกdnutรญ technicky aย ฤasovo najnรกroฤnejลกรญch ฤinnostรญ ako realizรกcia podpery 8 aย realizรกcia I.ย etapy nosnej konลกtrukcie vrรกtane montรกลพe aย demontรกลพe podpernej konลกtrukcie, budรบ prรกce na mostnom objekte 201-00 Most vย km 98,0 D1 nad vetvami kriลพovatky Preลกov, zรกpad plynule pokraฤovaลฅ sย cieฤพom splniลฅ dohody uvedenรฉ vย zmluve oย dielo medzi objednรกvateฤพom aย zhotoviteฤพom stavby Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh.
Dฤบลพka premostenia: 546,40 m (PM), 524,9 m (ฤฝM)
Dฤบลพka mosta: 562,9 m (PM), 536,4 m (ฤฝM)
ล รญrka mosta: 14,15 m (PM), 14,45 m (ฤฝM)
Vรฝลกka mosta: 20 m (nad terรฉnom)
Plocha mosta: 7 103,2 m2 (PM), 6 981,2 m2 (ฤฝM)
Prieฤny sklon: jednostrannรฝ, premennรฝ od 0,75 do 3,5 %
Minimรกlna vรฝลกka priechodnรฉho prierezu nad vetvami kriลพovatky: 4,80 m
Foto: Doprastav, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2019.