Mosty aย lรกvky na bรกze dreva
Na preklenutie vodnรฝch tokov, cestnรฝch komunikรกciรญ ฤi spojenie dvoch budov sa ฤasto vyuลพรญvajรบ konลกtrukcie na bรกze dreva. Ich vรฝhodou sรบ najmรค nรญzke vรฝrobnรฉ, montรกลพne aย prepravnรฉ nรกklady. Pouลพรญvajรบ sa aj zย estetickรฝch, ekologickรฝch aย ekonomickรฝch dรดvodov. Drevenรฉ konลกtrukcie sa najviac pouลพรญvajรบ na lรกvky pre peลกรญch aย cyklistov. Vย ostatnom obdobรญ sa postupne dostรกvajรบ do popredia aj cestnรฉ mosty na bรกze dreva.
Drevo โ plnohodnotnรฝ stavebnรฝ materiรกl pre mosty aย lรกvky
Mostnรฉ objekty sa lรญลกia pouลพitรฝm materiรกlom, konลกtrukฤnรฝm aย statickรฝm systรฉmom, technolรณgiou vรฝstavby aย vekom. Mostnรฉ staviteฤพstvo zaznamenalo pouลพitie rozliฤnรฝch stavebnรฝch materiรกlov od kameลa, dreva, cez tehly, betรณn aลพ po ลพelezobetรณn aย oceฤพ. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe najstarลกรญm konลกtrukฤnรฝm materiรกlom okrem kameลa je drevo. Vyplรฝva to zย bohatรฉho vรฝskytu dreva na naลกom รบzemรญ vย minulosti. Drevenรฉ mosty sa nezachovali vย takom rozsahu ako kamennรฉ, najmรค preto, ลพe drevo mรก niลพลกiu ลพivotnosลฅ. Napriek tomu sa uย nรกs zachovali viacerรฉ mosty aย lรกvky pre peลกรญch, postavenรฉ za poslednรฝch 200 aลพ 300 rokov. Ako prรญklad moลพno uviesลฅ krytรฝ drevenรฝ most vย Koฤรญ (ฤR) zย prvej polovice 18. storoฤia alebo krytรฝ drevenรฝ most cez Hornรกd vย Kluknave (SR), pochรกdzajรบci zย prvej polovice 19. storoฤia. Kย charakteristickรฝm vlastnostiam drevenรฝch mostov patrรญ nรญzka hmotnosลฅ dreva, ฤพahkรก opracovateฤพnosลฅ aย spรกjanie prvkov. Negatรญvom sa mรดลพe zdaลฅ nรกroฤnejลกia ochrana aย รบdrลพba dreva. Rozvoj drevenรฝch mostov sรบvisรญ dnes aj so zavedenรญm lepenรฝch drevenรฝch konลกtrukciรญ (lepenรฉ lamelovรฉ drevo). Vย krajinรกch sย veฤพkรฝmi zรกsobami dreva (Kanada, Rakรบsko, Fรญnsko) je pouลพitie drevenรฝch mostov beลพnรฉ aj vย prรญpade komunikรกciรญ vyลกลกรญch tried (naprรญklad most Vihantasalmi, Mรคntyharju, Fรญnsko).
Pri stavbe mostov by stavitelia mali myslieลฅ aj na drevenรบ alternatรญvu. Mรดลพu sa rozhodnรบลฅ pre celodrevenรบ konลกtrukciu alebo konลกtrukciu kombinovanรบ zย viacerรฝch materiรกlov, vybraลฅ si variant so strechou alebo bez nej aย vย neposlednom rade urฤiลฅ jeho vyuลพitie, teda ฤi bude urฤenรฝ pre peลกรญch, cyklistov alebo aj pre motorovรฉ vozidlรก.
Tรฉma mesiaca februรกr: MOSTY
Celodrevenรก konลกtrukcia
Nosnรก konลกtrukcia mรดลพe byลฅ zhotovenรก zย masรญvneho dreva (obr. 1 aลพ 9, 21 aย 22) alebo zย lepenรฉho lamelovรฉho dreva. Lepenรฉ lamelovรฉ drevo je vhodnรฝm materiรกlom prรกve na stavbu mostov aย lรกvok. Vyrรกbajรบ sa zย neho konลกtrukฤnรฉ prvky veฤพkรฝch rozmerov. Okrem toho pri tรฝchto konลกtrukciรกch vznikรก menลกie zaลฅaลพenie podpier, ฤรญm sa zniลพujรบ nรกklady na zรกkladovรฉ konลกtrukcie. Ich ลพivotnosลฅ je porovnateฤพnรก sย betรณnovรฝmi alebo oceฤพovรฝmi konลกtrukciami. Aj montรกลพ konลกtrukciรญ zย lepenรฉho lamelovรฉho dreva je rรฝchla aย jednoduchรก. Konลกtruujรบ sa zย nich cestnรฉ mosty aย lรกvky aย prechody pre zver (na Slovensku naprรญklad lรกvky na Donovaloch, most cez rieku Orava vย Dolnom Kubรญne, prechod pre zver ponad diaฤพnicu pod Tatrami aย podobne, vย ฤeskej republike naprรญklad lรกvka cez Salaลกku โ Starรฉ mesto, lรกvka vย ลฝeleลกiciach, mosty cez Baลฅov kanรกl (Huลกtฤnovice, Babice), most vย ฤeladnej aย podobne).
Obr. 2 Masรญvne drevo je oลกetrenรฉ ochrannรฝm nรกterom. | Obr. 3 Konลกtrukcia je od betรณnovรฝch zรกkladov oddelenรก hydroizolรกciou, ฤรญm sa zamedzilo prenikaniu vlhkosti do dreva. |
Obr. 4 Masรญvne drevo mosta pre peลกรญch aย cyklistov vย Oฤovej je chemicky oลกetrenรฉ, ฤรญm chrรกni materiรกl vย lete proti pรดsobeniu zrรกลพkovej vody aย vย zime proti snehu. | Obr. 5 Celodrevenรฝ most vย Oฤovej mรก veลกadlovรบ konลกtrukciu. |
Obr. 6 Detail osadenia celodrevenรฉho mosta pre peลกรญch aย cyklistov vย Oฤovej na podkladovej konลกtrukcii | Ob. 8 |
Obr. 7, 8 Konลกtrukcia masรญvneho drevenรฉho mosta vย Nรณrsku je kombinรกciou veลกadla aย vzperadla. | Obr. 9 Masรญvny drevenรฝ most pre peลกรญch vย Nรณrsku je uloลพenรฝ na kamennom zรกklade. |
Obr. 10 Nepravidelnรฝ tvar lรกvky pouลพitej na premostenie vysokohorskรฉho potoka vo Vysokรฝch Tatrรกch sa prispรดsobuje danรฝm prรญrodnรฝch podmienkam. | Obr. 11 Premostenie vysokohorskรฉho potoka lรกvkou pre peลกรญch vo Vysokรฝch Tatrรกch je realizovanรฉ kombinรกciou kovu a dreva. |
Obr. 12 Detail osadenia lรกvky do zรกkladovej konลกtrukcie | Obr. 15 Ukotvenie krytรฉho mosta pre peลกรญch vo Zvolene do betรณnovรฝch zรกkladov |
Obr. 13 Krytรฝ most pre peลกรญch vo Zvolene je skonลกtruovanรฝ z ocele a dreva. | Obr. 14 Konลกtrukcia zastreลกenia je chrรกnenรก ลกindฤพom. |
Kombinovanรก konลกtrukcia (ลพelezobetรณn, kov)
Nosnรก konลกtrukcia sa vย prรญpade kombinรกcie materiรกlov realizuje spravidla zo ลพelezobetรณnu alebo kovu aย nenosnรฉ prvky (zรกbradlie, nรกลกฤพapnรฉ plochy, streลกnรก konลกtrukcia) sรบ zhotovenรฉ zย materiรกlov na bรกze dreva (obr. 10 aลพ 20). Ani kombinรกcia viacerรฝch materiรกlov nie je vรฝnimkou.
ลฝivotnosลฅ drevenรฝch mostov aย lรกvok
Medzi hlavnรฉ faktory, ktorรฉ ovplyvลujรบ dฤบลพku ลพivotnosti drevenรฝch prvkov, patria druh, kvalita aย prirodzenรก trvanlivosลฅ dreva. Prvky mostnรฝch konลกtrukciรญ sa vรคฤลกinou nachรกdzajรบ vย triede ohrozenia dreva 3 aย 4, ฤo znamenรก, ลพe vlhkosลฅ je zvyฤajne nad 20ย %, aย drevo je tak ohrozenรฉ degradaฤnou aktivitou drevokaznรฝch ฤiniteฤพov (huby, hmyz aย podobne).
Treba braลฅ do รบvahy aj spรดsob konลกtrukฤnej aย chemickej ochrany dreva. Konลกtrukฤnรฉ rieลกenie (detaily, zastreลกenie) by malo zabezpeฤiลฅ najmรค odvod zrรกลพkovej vody. Pokiaฤพ sรบ konลกtrukฤnรฉ prvky dostatoฤne vetranรฉ bez dlhodobej zvรฝลกenej vlhkosti, nemajรบ drevoznehodnocujรบce ฤinitele optimรกlne podmienky na vรฝvin. Chemickรก ochrana biocรญdmi (fungicรญdy, insekticรญdy) sa vykonรกva natieranรญm, mรกฤanรญm alebo tlakovou impregnรกciou. Zabezpeฤรญ sa tak dostatoฤnรก ochrana proti degradรกcii dreva. Pravidelnou kontrolou aย รบdrลพbou (naprรญklad obnova ochrannรฝch nรกterov)ย sa zvรฝลกi ลพivotnosลฅ drevenรฝch prvkov.
Obr. 16 Pรดvodnรฝ padacรญ most na hrade Streฤno nahradil most na bรกze ocele a dreva | Obr. 17 Konลกtrukcia mosta je umiestnenรก na pรดvodnom kamennom podklade. |
Obr. 19, 20 Betรณnovรฝ most doplnenรฝ o zรกbradlie a streลกnรบ konลกtrukciu na bรกze dreva (Nemecko) | |
Obr. 21, 22 Prepojenie kรบpeฤพnรฝch domov Detva a Bratislava v kรบpeฤพoch Sliaฤ je realizovanรฉ krytรฝm drevenรฝm premostenรญm. Dlhลกรญm nevyuลพรญvanรญm vลกak hrozรญ jeho degradรกcia drevokaznรฝmi ฤiniteฤพmi. Konลกtrukcia potrebuje pravidelnรบ kontrolu a รบdrลพbu (hlavne obnovu ochrannรฝch nรกterov). | |
Obr. 23, 24 Jednoduchรก masรญvna lรกvka pre peลกรญch premosลฅuje tatranskรบ bystrinu. |
Zastreลกenรฉ konลกtrukcie
Zastreลกenรญm moลพno zabezpeฤiลฅ zvรฝลกenรบ ochranu konลกtrukcie aย predฤบลพiลฅ tak jej ลพivotnosลฅ (obr. 13 aลพ 15, 19 aลพ 22). Drevo je konลกtrukฤne chrรกnenรฉ proti negatรญvnemu vplyvu drevokaznรฝch ฤiniteฤพov (biotickรฉ aย abiotickรฉ ฤinitele), ktorรฉ sรบ aktรญvne najmรค pri zvรฝลกenej vlhkosti dreva. Vย prรญpade pouลพitia trvanlivรฉho dreva (naprรญklad dub, agรกt aย podobne) aย vhodnej chemickej ochrany mรดลพe ich ลพivotnosลฅ dosiahnuลฅ 100 aลพ 200ย rokov.
Nezastreลกenรฉ konลกtrukcie
Ak sa pouลพije vhodnรก konลกtrukฤnรก aย chemickรก ochrana nosnej konลกtrukcie (naprรญklad kreozotovรฉ oleje alebo anorganickรฉ biocรญdy), ลพivotnosลฅ takรฝchto mostov mรดลพe byลฅ 40 aลพ 50 rokov (obr. 1 aลพ 12).
Konลกtrukฤnรฉ rieลกenia
Drevenรฉ mostnรฉ konลกtrukcie vychรกdzajรบ zo zรกkladnรฝch konลกtrukฤnรฝch systรฉmov alebo ich kombinรกciรญ. Kย zรกkladnรฝm konลกtrukฤnรฝm systรฉmom patria:
- jednoduchรฉ, spojitรฉ aย spojitรฉ klubovรฉ nosnรญky,
- veลกadlรก, vzpรญnadlรก aย vzperadlรก,
- rรกmy, oblรบky aย reลฅazovky,
- zavesenรฉ aย visutรฉ konลกtrukcie.
Hlavnรฉ konลกtrukฤnรฉ prvky tรฝchto systรฉmov mรดลพu byลฅ plnostennรฉ alebo priehradovรฉ.
Jednoduchรฝ konลกtrukฤnรฝ systรฉm
Tento systรฉm tvorรญ prostรฝ drevenรฝ trรกm, zvyฤajne uloลพenรฝ na betรณnovรฉ alebo kamennรฉ zรกklady na oboch stranรกch. Drevenรฉ prvky je nutnรฉ chrรกniลฅ proti vlhkosti, ktorรก by mohla do konลกtrukcie vzlรญnaลฅ pri kontakte konลกtrukcie so zeminou. Priamemu kontaktu dreva so zemou moลพno zabrรกniลฅ uloลพenรญm konลกtrukcie na betรณn, prรญpadne na kameล. Aby nevnikala do dreva vlhkosลฅ ani zย tรฝchto zรกkladovรฝch konลกtrukciรญ, je vhodnรฉ drevenรฉ prvky odizolovaลฅ pouลพitรญm vhodnej hydroizolรกcie (obr. 3 aย 6).
Vzperadlovรฉ mosty
Vzperadlรก sa vyuลพรญvajรบ na zhotovenie mosta, ak je konลกtrukฤnรก vรฝลกka medzi hlavnรฝmi trรกmami aย hladinou veฤพkej vody dostatoฤnรก.
Veลกadlovรฉ mosty
Ak je medzi hlavnรฝmi trรกmami aย hladinou veฤพkej vody malรก konลกtrukฤnรก vรฝลกka, odporรบฤa sa pouลพiลฅ veลกadlรก (obr. 4 aลพ 6). Vย pozemnom staviteฤพstve sa veลกadlรก pouลพรญvajรบ najmรค pri konลกtrukciรกch krovov, priฤom vรคznรฉ trรกmy sa veลกajรบ na veลกiaky, ktorรฉ sรบฤasne svojimi predฤบลพenรฝmi koncami podporujรบ vรคznice. Podฤพa toho, na koฤพkรฝch miestach je hlavnรฝ trรกm podopieranรฝ, sa rozoznรกvajรบ veลกadlรก jednoduchรฉ, dvojitรฉ aย veลกadlรก zloลพitรฉ sย viacerรฝmi veลกiakmi. Existuje aj kombinรกcia veลกadla aย vzperadla (obr. 7 aลพ 9).
Zรกver
Drevo predstavuje na ekologickรฝ, estetickรฝ aย ekonomickรฝ variant materiรกlu na stavbu mostov aย lรกvok (obr. 23 aลพ 25) pre peลกรญch, ale aj pre motorovรฉ vozidlรก. Napriek tomu sa moลพno na Slovensku stretnรบลฅ vรคฤลกinou len sย drevenรฝmi lรกvkami pre peลกรญch aย cyklistov. Investori by vลกak nemali zabรบdaลฅ, ลพe drevo je vhodnรฉ aj na stavbu cestnรฝch mostov.
TEXT: Ing. Elena Bobekovรก, PhD.
FOTO: autorka
Ing. Elena Bobekovรก, PhD., pรดsobรญ na Katedre mechanickej technolรณgie dreva Drevรกrskej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene.
Recenzoval Ing. Stanislav Jochim, PhD., ktorรฝ pรดsobรญ na Katedre dizajnu nรกbytku aย drevรกrskych vรฝrobkov โ oddelenรญ drevenรฝch stavebnรฝch konลกtrukciรญ aย vรฝrobkov pre stavebnรญctvo Drevรกrskej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene.
Pouลพitรก literatรบra
1.ย ย ย Kohout, J. โ Tobek, A.: Tesaลstvรญ (tradice zย pohledu dneลกka), Praha: Grada Publishing, 1996, s. 256.
2.ย ย ย Tomica, V. โ Sokolรญk, A. โ Zemko, ล .: รdrลพba aย rekonลกtrukcia mostov, Bratislava: vydavateฤพstvo Alfa, 1992, s. 232.
3.ย ย ย Reinprecht, L.: Ochrana dreva, Technickรก univerzita vo Zvolene, 2008, s. 453.
4.ย ย ย ล tefko, J. โ Reinprecht, L. โ Kuklรญk, P.: Dลevฤnรฉ stavby โ konstrukce, ochrana, รบdrลพba, druhรฉ vydanie, Bratislava: JAGA GROUP, 2009, s. 196.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.
–>–>