mosty alavky na baze dreva
Galรฉria(26)

Mosty aย lรกvky na bรกze dreva

Partneri sekcie:

Na preklenutie vodnรฝch tokov, cestnรฝch komunikรกciรญ ฤi spojenie dvoch budov sa ฤasto vyuลพรญvajรบ konลกtrukcie na bรกze dreva. Ich vรฝhodou sรบ najmรค nรญzke vรฝrobnรฉ, montรกลพne aย prepravnรฉ nรกklady. Pouลพรญvajรบ sa aj zย estetickรฝch, ekologickรฝch aย ekonomickรฝch dรดvodov. Drevenรฉ konลกtrukcie sa najviac pouลพรญvajรบ na lรกvky pre peลกรญch aย cyklistov. Vย ostatnom obdobรญ sa postupne dostรกvajรบ do popredia aj cestnรฉ mosty na bรกze dreva.

02 elenka big image
25 elenka big image
24 elenka big image
23 elenka big image
22 elenka big image
21 elenka big image
20 elenka big image
19 elenka big image

Drevo โ€“ plnohodnotnรฝ stavebnรฝ materiรกl pre mosty aย lรกvky

Mostnรฉ objekty sa lรญลกia pouลพitรฝm materiรกlom, konลกtrukฤnรฝm aย statickรฝm systรฉmom, technolรณgiou vรฝstavby aย vekom. Mostnรฉ staviteฤพstvo zaznamenalo pouลพitie rozliฤnรฝch stavebnรฝch materiรกlov od kameลˆa, dreva, cez tehly, betรณn aลพ po ลพelezobetรณn aย oceฤพ. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe najstarลกรญm konลกtrukฤnรฝm materiรกlom okrem kameลˆa je drevo. Vyplรฝva to zย bohatรฉho vรฝskytu dreva na naลกom รบzemรญ vย minulosti. Drevenรฉ mosty sa nezachovali vย takom rozsahu ako kamennรฉ, najmรค preto, ลพe drevo mรก niลพลกiu ลพivotnosลฅ. Napriek tomu sa uย nรกs zachovali viacerรฉ mosty aย lรกvky pre peลกรญch, postavenรฉ za poslednรฝch 200 aลพ 300 rokov. Ako prรญklad moลพno uviesลฅ krytรฝ drevenรฝ most vย Koฤรญ (ฤŒR) zย prvej polovice 18. storoฤia alebo krytรฝ drevenรฝ most cez Hornรกd vย Kluknave (SR), pochรกdzajรบci zย prvej polovice 19. storoฤia. Kย charakteristickรฝm vlastnostiam drevenรฝch mostov patrรญ nรญzka hmotnosลฅ dreva, ฤพahkรก opracovateฤพnosลฅ aย spรกjanie prvkov. Negatรญvom sa mรดลพe zdaลฅ nรกroฤnejลกia ochrana aย รบdrลพba dreva. Rozvoj drevenรฝch mostov sรบvisรญ dnes aj so zavedenรญm lepenรฝch drevenรฝch konลกtrukciรญ (lepenรฉ lamelovรฉ drevo). Vย krajinรกch sย veฤพkรฝmi zรกsobami dreva (Kanada, Rakรบsko, Fรญnsko) je pouลพitie drevenรฝch mostov beลพnรฉ aj vย prรญpade komunikรกciรญ vyลกลกรญch tried (naprรญklad most Vihantasalmi, Mรคntyharju, Fรญnsko).

Pri stavbe mostov by stavitelia mali myslieลฅ aj na drevenรบ alternatรญvu. Mรดลพu sa rozhodnรบลฅ pre celodrevenรบ konลกtrukciu alebo konลกtrukciu kombinovanรบ zย viacerรฝch materiรกlov, vybraลฅ si variant so strechou alebo bez nej aย vย neposlednom rade urฤiลฅ jeho vyuลพitie, teda ฤi bude urฤenรฝ pre peลกรญch, cyklistov alebo aj pre motorovรฉ vozidlรก.

Tรฉma mesiaca februรกr: MOSTY

Celodrevenรก konลกtrukcia

Nosnรก konลกtrukcia mรดลพe byลฅ zhotovenรก zย masรญvneho dreva (obr. 1 aลพ 9, 21 aย 22) alebo zย lepenรฉho lamelovรฉho dreva. Lepenรฉ lamelovรฉ drevo je vhodnรฝm materiรกlom prรกve na stavbu mostov aย lรกvok. Vyrรกbajรบ sa zย neho konลกtrukฤnรฉ prvky veฤพkรฝch rozmerov. Okrem toho pri tรฝchto konลกtrukciรกch vznikรก menลกie zaลฅaลพenie podpier, ฤรญm sa zniลพujรบ nรกklady na zรกkladovรฉ konลกtrukcie. Ich ลพivotnosลฅ je porovnateฤพnรก sย betรณnovรฝmi alebo oceฤพovรฝmi konลกtrukciami. Aj montรกลพ konลกtrukciรญ zย lepenรฉho lamelovรฉho dreva je rรฝchla aย jednoduchรก. Konลกtruujรบ sa zย nich cestnรฉ mosty aย lรกvky aย prechody pre zver (na Slovensku naprรญklad lรกvky na Donovaloch, most cez rieku Orava vย Dolnom Kubรญne, prechod pre zver ponad diaฤพnicu pod Tatrami aย podobne, vย ฤŒeskej republike naprรญklad lรกvka cez Salaลกku โ€“ Starรฉ mesto, lรกvka vย ลฝeleลกiciach, mosty cez Baลฅov kanรกl (Huลกtฤ›novice, Babice), most vย ฤŒeladnej aย podobne).

Obr. 2 Masรญvne drevo je oลกetrenรฉ ochrannรฝm nรกterom. Obr. 3 Konลกtrukcia je od betรณnovรฝch zรกkladov oddelenรก hydroizolรกciou, ฤรญm sa zamedzilo prenikaniu vlhkosti do dreva.
Obr. 4 Masรญvne drevo mosta pre peลกรญch aย cyklistov vย Oฤovej je chemicky oลกetrenรฉ, ฤรญm chrรกni materiรกl vย lete proti pรดsobeniu zrรกลพkovej vody aย vย zime proti snehu. Obr. 5 Celodrevenรฝ most vย Oฤovej mรก veลกadlovรบ konลกtrukciu.
Obr. 6 Detail osadenia celodrevenรฉho mosta pre peลกรญch aย cyklistov vย Oฤovej na podkladovej konลกtrukcii Ob. 8
Obr. 7, 8 Konลกtrukcia masรญvneho drevenรฉho mosta vย Nรณrsku je kombinรกciou veลกadla aย vzperadla. Obr. 9 Masรญvny drevenรฝ most pre peลกรญch vย Nรณrsku je uloลพenรฝ na kamennom zรกklade.
Obr. 10 Nepravidelnรฝ tvar lรกvky pouลพitej na premostenie vysokohorskรฉho potoka vo Vysokรฝch Tatrรกch sa prispรดsobuje danรฝm prรญrodnรฝch podmienkam. Obr. 11 Premostenie vysokohorskรฉho potoka lรกvkou pre peลกรญch vo Vysokรฝch Tatrรกch je realizovanรฉ kombinรกciou kovu a dreva.
Obr. 12 Detail osadenia lรกvky do zรกkladovej konลกtrukcie Obr. 15 Ukotvenie krytรฉho mosta pre peลกรญch vo Zvolene do betรณnovรฝch zรกkladov
Obr. 13 Krytรฝ most pre peลกรญch vo Zvolene je skonลกtruovanรฝ z ocele a dreva. Obr. 14 Konลกtrukcia zastreลกenia je chrรกnenรก ลกindฤพom.

Kombinovanรก konลกtrukcia (ลพelezobetรณn, kov)
Nosnรก konลกtrukcia sa vย prรญpade kombinรกcie materiรกlov realizuje spravidla zo ลพelezobetรณnu alebo kovu aย nenosnรฉ prvky (zรกbradlie, nรกลกฤพapnรฉ plochy, streลกnรก konลกtrukcia) sรบ zhotovenรฉ zย materiรกlov na bรกze dreva (obr. 10 aลพ 20). Ani kombinรกcia viacerรฝch materiรกlov nie je vรฝnimkou.

ลฝivotnosลฅ drevenรฝch mostov aย lรกvok

Medzi hlavnรฉ faktory, ktorรฉ ovplyvลˆujรบ dฤบลพku ลพivotnosti drevenรฝch prvkov, patria druh, kvalita aย prirodzenรก trvanlivosลฅ dreva. Prvky mostnรฝch konลกtrukciรญ sa vรคฤลกinou nachรกdzajรบ vย triede ohrozenia dreva 3 aย 4, ฤo znamenรก, ลพe vlhkosลฅ je zvyฤajne nad 20ย %, aย drevo je tak ohrozenรฉ degradaฤnou aktivitou drevokaznรฝch ฤiniteฤพov (huby, hmyz aย podobne).

Treba braลฅ do รบvahy aj spรดsob konลกtrukฤnej aย chemickej ochrany dreva. Konลกtrukฤnรฉ rieลกenie (detaily, zastreลกenie) by malo zabezpeฤiลฅ najmรค odvod zrรกลพkovej vody. Pokiaฤพ sรบ konลกtrukฤnรฉ prvky dostatoฤne vetranรฉ bez dlhodobej zvรฝลกenej vlhkosti, nemajรบ drevoznehodnocujรบce ฤinitele optimรกlne podmienky na vรฝvin. Chemickรก ochrana biocรญdmi (fungicรญdy, insekticรญdy) sa vykonรกva natieranรญm, mรกฤanรญm alebo tlakovou impregnรกciou. Zabezpeฤรญ sa tak dostatoฤnรก ochrana proti degradรกcii dreva. Pravidelnou kontrolou aย รบdrลพbou (naprรญklad obnova ochrannรฝch nรกterov)ย  sa zvรฝลกi ลพivotnosลฅ drevenรฝch prvkov.

Obr. 16 Pรดvodnรฝ padacรญ most na hrade Streฤno nahradil most na bรกze ocele a dreva Obr. 17 Konลกtrukcia mosta je umiestnenรก na pรดvodnom kamennom podklade.
Obr. 19, 20 Betรณnovรฝ most doplnenรฝ o zรกbradlie a streลกnรบ konลกtrukciu na bรกze dreva (Nemecko)
Obr. 21, 22 Prepojenie kรบpeฤพnรฝch domov Detva a Bratislava v kรบpeฤพoch Sliaฤ je realizovanรฉ krytรฝm drevenรฝm premostenรญm. Dlhลกรญm nevyuลพรญvanรญm vลกak hrozรญ jeho degradรกcia drevokaznรฝmi ฤiniteฤพmi. Konลกtrukcia potrebuje pravidelnรบ kontrolu a รบdrลพbu (hlavne obnovu ochrannรฝch nรกterov).
Obr. 23, 24 Jednoduchรก masรญvna lรกvka pre peลกรญch premosลฅuje tatranskรบ bystrinu.

Zastreลกenรฉ konลกtrukcie
Zastreลกenรญm moลพno zabezpeฤiลฅ zvรฝลกenรบ ochranu konลกtrukcie aย predฤบลพiลฅ tak jej ลพivotnosลฅ (obr. 13 aลพ 15, 19 aลพ 22). Drevo je konลกtrukฤne chrรกnenรฉ proti negatรญvnemu vplyvu drevokaznรฝch ฤiniteฤพov (biotickรฉ aย abiotickรฉ ฤinitele), ktorรฉ sรบ aktรญvne najmรค pri zvรฝลกenej vlhkosti dreva. Vย prรญpade pouลพitia trvanlivรฉho dreva (naprรญklad dub, agรกt aย podobne) aย vhodnej chemickej ochrany mรดลพe ich ลพivotnosลฅ dosiahnuลฅ 100 aลพ 200ย rokov.

Nezastreลกenรฉ konลกtrukcie
Ak sa pouลพije vhodnรก konลกtrukฤnรก aย chemickรก ochrana nosnej konลกtrukcie (naprรญklad kreozotovรฉ oleje alebo anorganickรฉ biocรญdy), ลพivotnosลฅ takรฝchto mostov mรดลพe byลฅ 40 aลพ 50 rokov (obr. 1 aลพ 12).

Konลกtrukฤnรฉ rieลกenia
Drevenรฉ mostnรฉ konลกtrukcie vychรกdzajรบ zo zรกkladnรฝch konลกtrukฤnรฝch systรฉmov alebo ich kombinรกciรญ. Kย zรกkladnรฝm konลกtrukฤnรฝm systรฉmom patria:

  • jednoduchรฉ, spojitรฉ aย spojitรฉ klubovรฉ nosnรญky,
  • veลกadlรก, vzpรญnadlรก aย vzperadlรก,
  • rรกmy, oblรบky aย reลฅazovky,
  • zavesenรฉ aย visutรฉ konลกtrukcie.

Hlavnรฉ konลกtrukฤnรฉ prvky tรฝchto systรฉmov mรดลพu byลฅ plnostennรฉ alebo priehradovรฉ.

Jednoduchรฝ konลกtrukฤnรฝ systรฉm
Tento systรฉm tvorรญ prostรฝ drevenรฝ trรกm, zvyฤajne uloลพenรฝ na betรณnovรฉ alebo kamennรฉ zรกklady na oboch stranรกch. Drevenรฉ prvky je nutnรฉ chrรกniลฅ proti vlhkosti, ktorรก by mohla do konลกtrukcie vzlรญnaลฅ pri kontakte konลกtrukcie so zeminou. Priamemu kontaktu dreva so zemou moลพno zabrรกniลฅ uloลพenรญm konลกtrukcie na betรณn, prรญpadne na kameลˆ. Aby nevnikala do dreva vlhkosลฅ ani zย tรฝchto zรกkladovรฝch konลกtrukciรญ, je vhodnรฉ drevenรฉ prvky odizolovaลฅ pouลพitรญm vhodnej hydroizolรกcie (obr. 3 aย 6).

Vzperadlovรฉ mosty

Vzperadlรก sa vyuลพรญvajรบ na zhotovenie mosta, ak je konลกtrukฤnรก vรฝลกka medzi hlavnรฝmi trรกmami aย hladinou veฤพkej vody dostatoฤnรก.

Veลกadlovรฉ mosty

Ak je medzi hlavnรฝmi trรกmami aย hladinou veฤพkej vody malรก konลกtrukฤnรก vรฝลกka, odporรบฤa sa pouลพiลฅ veลกadlรก (obr. 4 aลพ 6). Vย pozemnom staviteฤพstve sa veลกadlรก pouลพรญvajรบ najmรค pri konลกtrukciรกch krovov, priฤom vรคznรฉ trรกmy sa veลกajรบ na veลกiaky, ktorรฉ sรบฤasne svojimi predฤบลพenรฝmi koncami podporujรบ vรคznice. Podฤพa toho, na koฤพkรฝch miestach je hlavnรฝ trรกm podopieranรฝ, sa rozoznรกvajรบ veลกadlรก jednoduchรฉ, dvojitรฉ aย veลกadlรก zloลพitรฉ sย viacerรฝmi veลกiakmi. Existuje aj kombinรกcia veลกadla aย vzperadla (obr. 7 aลพ 9).

Zรกver
Drevo predstavuje na ekologickรฝ, estetickรฝ aย ekonomickรฝ variant materiรกlu na stavbu mostov aย lรกvok (obr. 23 aลพ 25) pre peลกรญch, ale aj pre motorovรฉ vozidlรก. Napriek tomu sa moลพno na Slovensku stretnรบลฅ vรคฤลกinou len sย drevenรฝmi lรกvkami pre peลกรญch aย cyklistov. Investori by vลกak nemali zabรบdaลฅ, ลพe drevo je vhodnรฉ aj na stavbu cestnรฝch mostov.

TEXT: Ing. Elena Bobekovรก, PhD.
FOTO: autorka

Ing. Elena Bobekovรก, PhD., pรดsobรญ na Katedre mechanickej technolรณgie dreva Drevรกrskej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene.

Recenzoval Ing. Stanislav Jochim, PhD., ktorรฝ pรดsobรญ na Katedre dizajnu nรกbytku aย drevรกrskych vรฝrobkov โ€“ oddelenรญ drevenรฝch stavebnรฝch konลกtrukciรญ aย vรฝrobkov pre stavebnรญctvo Drevรกrskej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene.

Pouลพitรก literatรบra
1.ย ย ย  Kohout, J. โ€“ Tobek, A.: Tesaล™stvรญ (tradice zย pohledu dneลกka), Praha: Grada Publishing, 1996, s. 256.
2.ย ย ย  Tomica, V. โ€“ Sokolรญk, A. โ€“ Zemko, ล .: รšdrลพba aย rekonลกtrukcia mostov, Bratislava: vydavateฤพstvo Alfa, 1992, s. 232.
3.ย ย ย  Reinprecht, L.: Ochrana dreva, Technickรก univerzita vo Zvolene, 2008, s. 453.
4.ย ย ย  ล tefko, J. โ€“ Reinprecht, L. โ€“ Kuklรญk, P.: Dล™evฤ›nรฉ stavby โ€“ konstrukce, ochrana, รบdrลพba, druhรฉ vydanie, Bratislava: JAGA GROUP, 2009, s. 196.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.

–>–>

Najฤรญtanejลกie