Moลพnosti pouลพitia cementobetรณnovรฝch vozoviek
Galรฉria(3)

Moลพnosti pouลพitia cementobetรณnovรฝch vozoviek

Partneri sekcie:

Vย ostatnom ฤase sa objavuje veฤพa polemรญk oย pouลพitรญ cementobetรณnovรฝch (ฤalej CB) vozoviek na diaฤพnice aย rรฝchlostnรฉ cesty. Na Slovensku sa okrem tunelovรฝch objektov tieto vozovky zatiaฤพ nepouลพรญvajรบ. Vychรกdza sa pritom zย poznatkov spred asi 20 aลพ 30 rokov, kedy pouลพรญvanie asfaltobetรณnovรฝch (ฤalej AB) vozoviek bolo jednoznaฤne vรฝhodnejลกie (lacnejลกie, beลพne pouลพรญvanรก technolรณgia, rรฝchlosลฅ vรฝstavby, pouลพitie pri nรญzkej aj vysokej intenzite dopravy aย pod.). CB vozovky boli sรญce zย hฤพadiska รบdrลพby jednoduchลกie, ale ich kvalita vย tom ฤase nedosahovala poลพadovanรฉ parametre (tvrdรก aย hluฤnรก jazda, vรฝtlky aย pod.). CB vozovky vลกak preลกli prudkรฝm vรฝvojom aย dnes sa pouลพรญvajรบ vย eurรณpskych ลกtรกtoch pri rekonลกtrukciรกch aย aj na novรฝch diaฤพniciach, najmรค na รบsekoch sย vysokou intenzitou dopravy.

Kvalita aย ลพivotnosลฅ CB vozovky zรกvisรญ od viacerรฝch faktorov, najmรค od prรญsneho dodrลพiavania pomerne nรกroฤnej technolรณgie vรฝstavby. Aj uย nรกs, tak ako napr. vย Rakรบsku alebo vo ล vรฉdsku, mali by sa stanoviลฅ podmienky na ich pouลพรญvanie. NDS dala preto vypracovaลฅ projekt Moลพnosti pouลพitia CB vozoviek vย podmienkach SR (zhotoviteฤพ Centrum dopravnรญho vรฝzkumu Brno). Tento projekt by sa mal vย blรญzkej budรบcnosti predloลพiลฅ na diskusiu na ลกirลกej odbornej bรกze, sย cieฤพom prijaลฅ zรกsady na pouลพรญvanie CB vozoviek na diaฤพnice aย rรฝchlostnรฉ cesty na Slovensku, aย konkretizovaลฅ รบseky ich vรฝstavby. Spomรญnanรฝ mateยญriรกl je podkladom pre tento ฤlรกnok.

Betรณn je konลกtrukฤnรฝ materiรกl, ktorรฝ mรก veฤพa kladnรฝch vlastnostรญ โ€“ pevnosลฅ, stabilitu, trvanlivosลฅ, nehorฤพavosลฅ, odolnosลฅ proti ohลˆu, unikajรบcemu palivu aย pod. Vysokรก tuhosลฅ betรณnu zabezpeฤuje rovnomernรฉ rozdelenie zaลฅaลพenia dopravou do podkladovรฝch vrstiev vozovky. Na jeho vรฝrobu moลพno pouลพiลฅ recyklovanรฉ aย niektorรฉ odpadovรฉ materiรกly. Betรณn sa nepoลกkodรญ pri dopravnรฝch nehodรกch, pri ktorรฝch sa zapรกli vozidlo, nevyluฤuje nebezpeฤnรบ penu aย mรก vysokรฝ koeficient poลพiarnej bezpeฤnosti. Sprรกvne navrhnutรฉ aย zhotovenรฉ CB vozovky majรบ dlhรบ ลพivotnosลฅ aย vyลพadujรบ minimรกlne nรกklady na รบdrลพbu aย opravy. Nevรฝhodou betรณnu je jeho rozลฅaลพnosลฅ sรบvisiaca sย teplotnรฝmi zmenami okolitรฉho prostredia. Preto sa musia do betรณnovรฉho krytu rezaลฅ ลกkรกry, ktorรฉ umoลพnia jeho dilatรกciu aย zabraลˆujรบ vzniku trhlรญn (ak nejde oย spojito vystuลพenรบ CB vozovku). ล kรกry sa musia utesniลฅ proti vnikaniu vody aย inรฝch agresรญvnych lรกtok do podkladu aย podloลพia vozovky. Oddelenรฉ betรณnovรฉ dosky vลกak treba kotviลฅ, aby sa zabrรกnilo ich vertikรกlnemu pohybu aย tvorbe tzv. schodรญkov.

Nรกklady na zhotovenie CB vozoviek sรบ vย porovnanรญ sย nรกkladmi na zhotovenie asfaltovรฝch vozoviek vyลกลกie. Pokiaฤพ sa pouลพijรบ kvalitnรฉ materiรกly, dodrลพia sa technologickรฉ postupy zhotovenia aย ostatnรฉ nรกleลพitosti, mรดลพu sa zรญskaลฅ vozovky sย dlhou ลพivotnosลฅou, ktorรฉ dnes sprรกvcovia komunikรกciรญ ลพiadajรบ. CB vozovky sa uplatลˆujรบ najmรค na najviac dopravne zaลฅaลพenรฝch komunikรกciรกch, predovลกetkรฝm na diaฤพniciach. Tu sa kladie veฤพkรฝ dรดraz na minimรกlny poฤet uzรกvierok, ktorรฉ sรบ spojenรฉ sย รบdrลพbou aย opravami vozoviek. ฤŽalej sa vyuลพรญvajรบ na letiskovรฉ plochy, vozovky na hraniฤnรฝch priechodoch, parkoviskรก, autobusovรฉ zastรกvky, miesta pred kriลพovatkami, kruhovรฉ objazdy atฤ.

Oprava CB alebo tuhej vozovky sa vykonรกva zvyฤajne po skonฤenรญ jej nรกvrhovรฉho obdobia ลพivotnosti aย je technologicky aย ฤasovo nรกroฤnรก.

Nรกklady na vรฝstavbu aย รบdrลพbu cementobetรณnovรฝch vozoviek

Na porovnanie nรกkladov na zriadenie asfaltovej aย CB vozovky mรดลพe slรบลพiลฅ prรญklad zย ฤŒR: vย roku 2002 aลพ 2004 bola cena za 1 m2 asfaltovej vozovky 1ย 316โ€‰Kฤ (vrรกtane DPH) aย cena CB vozovky 1ย 477โ€‰Kฤ (sย DPH). Zo zahraniฤia (Belgicko, Anglicko, Francรบzsko, Holandsko) sรบ znรกme rozliฤnรฉ spรดsoby ekonomickรฉho hodnotenia vozoviek, ktorรฝch vรฝsledky moลพno zhrnรบลฅ: nรกklady sรบ pri zohฤพadnenรญ rรดznych faktorov porovnateฤพnรฉ. Kรฝm pri asfaltovรฝch povrchoch sรบ niลพลกie nรกklady na zhotovenie, pri CB vozovkรกch sรบ niลพลกie nรกklady na รบdrลพbu aย opravy.

Vplyv na ลพivotnรฉ prostredie

Pri cementobetรณnovรฝch vozovkรกch sa pri ich zriaฤovanรญ aย prevรกdzke aลพ dodnes nevyskytlo ลพiadne zvlรกลกtne riziko pre ลพivotnรฉ prostredie (ide vย podstate oย tepelne modifikovanรฉ anorganickรฉ lรกtky prรญrodnรฉho pรดvodu bez obsahu rizikovรฝch prvkov). Kontakt asfaltu sย vodnรฝm prostredรญm mรดลพe spรดsobiลฅ uvoฤพลˆovanie toxickรฝch lรกtok do krajiny. Technickรฝmi opatreniami poฤas vรฝstavby aย prevรกdzky diaฤพnice vลกak moลพno tieto vplyvy vhodne eliminovaลฅ.

Hluฤnosลฅ

Diskutovanou bรฝva hluฤnosลฅ vozoviek. Na rakรบskych diaฤพniciach sa uskutoฤnilo meranie hluฤnosti vozoviek pri rรฝchlosti 100โ€‰km/h (projekt SILVIA) sย tรฝmito vรฝsledkami:

  • vymรฝvanรฝ betรณn: 98,6 dB,
  • hutnรฝ asfaltovรฝ koberec: 98,9 dB,
  • mastixovรฝ asfaltovรฝ koberec: 97,0 dB,
  • drenรกลพny asfaltovรฝ koberec: 94,8 dB.

Vรฝsledky meranรญ hluฤnosti na asfaltovรฝch aย betรณnovรฝch povrchoch vozoviek dokazujรบ, ลพe moลพno dosiahnuลฅ porovnateฤพnรฉ vรฝsledky. Za nรญzkohluฤnรฉ povrchy betรณnovรฝch vozoviek sa povaลพujรบ vymรฝvanรฝ betรณn aย รบprava vleฤenรญm jutovรฉho pรกsa, ktorรฉ sa vย sรบฤasnosti pouลพรญvajรบ najviac.

Vlastnosti CB vozoviek vย porovnanรญ sย AB vozovkami

Vรฝhody CB vozoviek:

  • tuhosลฅ โ€“ prenรกลกajรบ zaลฅaลพenie do podloลพia cez pomerne veฤพkรบ plochu, dokรกลพu preniesลฅ vysoko koncentrovanรฉ zaลฅaลพenie aย nevytvรกrajรบ sa vyjazdenรฉ koฤพaje ako pri asfaltovรฝch vozovkรกch;
  • vyuลพรญvajรบ sa domรกce zdroje โ€“ vo vรคฤลกine prรญpadov netreba dovรกลพaลฅ vo vรคฤลกom mnoลพstve ลพiadne komponenty zo zahraniฤia;
  • niลพลกie nรกroky na รบdrลพbu โ€“ obrusnรก vrstva asfaltovรฝch vozoviek sa po 12 rokoch vymieลˆa, zatiaฤพ ฤo betรณn vydrลพรญ aj 30 rokov bez vรคฤลกรญch zรกsahov;
  • zย betรณnu sa nevylรบhujรบ lรกtky nebezpeฤnรฉ pre ลพivotnรฉ prostredie, kรฝm kontakt asfaltu sย vodnรฝm prostredรญm, prรญpadne pรดsobenรญm vysokรฝch teplรดt, mรดลพe viesลฅ kย uvoฤพลˆovaniu toxickรฝch lรกtok;
  • รบspora energie โ€“ CB vozovka mรก svetlรฝ povrch aย  aby sa dosiahla rovnakรก viditeฤพnosลฅ (toto je dรดleลพitรฉ najmรค vย tuneloch aย na vลกetkรฝch osvetฤพovanรฝch plochรกch), vyลพaduje menej svetla ako asfalt;
  • recyklovateฤพnosลฅ โ€“ vย rรกmci rekonลกtrukciรญ sa kamenivo vyrobenรฉ zo starรฉho CB krytu pouลพรญva do spodnej vrstvy novo budovanรฉho CB krytu alebo do podkladovรฝch vrstiev;
  • nehorฤพavosลฅ betรณnu โ€“ dรดleลพitรก vlastnosลฅ vย uzavretรฝch priestoroch, najmรค vย tuneloch;
  • znรญลพenรก spotreba paliva โ€“ je spojenรก sย niลพลกรญmi nรกrokmi na รบdrลพbu, recyklรกciou na mieste, vyuลพitรญm vlastnรฝch zdrojov aย pod.;
  • vyลกลกie pohodlie uลพรญvateฤพov ciest โ€“ obmedzenie poฤtu uzรกvierok (รบspory zย predchรกdzania ฤasovรฝm stratรกm);
  • variabilita โ€“ betรณn moลพno podฤพa potreby spevniลฅ vรฝstuลพou, mรดลพu sa na ลˆom vykonaลฅ rozliฤnรฉ spรดsoby povrchovej รบpravy vrรกtane prefarbenia.

Nevรฝhody CB vozoviek:

  • vyลกลกie nรกklady na zhotovenie (vรคฤลกinou) โ€“ vyplรฝvajรบ zย hrรบbky krytu aย nevyhnutnosti rezaลฅ aย kotviลฅ ลกkรกry (vย prรญpade nevystuลพenรฉho CB krytu so ลกkรกrami) alebo vystuลพiลฅ CB kryt (vย prรญpade spojito vystuลพenรฉho CB krytu);
  • zloลพitosลฅ oprรกv CB krytov โ€“ pri vรคฤลกรญch poruchรกch nemoลพno opravy vykonaลฅ jednoduchรฝm spรดsobom, ako vย prรญpade asfaltovรฝch vozoviek;
  • nevhodnosลฅ umiestnenia do miest, kde sa oฤakรกva vรฝraznรฉ sadanie ฤi zmeny podloลพia (napr. vysokรฉ nรกsypy alebo nepriaznivรฝ vodnรฝ reลพim);
  • nevhodnosลฅ aplikรกcie na krรกtkych รบsekoch medzi mostami โ€“ na mostoch sa zhotovuje spravidla asfaltovรก vozovka aย ฤastรฉ striedanie povrchov vozovky nie je vhodnรฉ.

Vytipovanie รบsekov na aplikรกciu cementobetรณnovรฝch vozoviek

Pri vรฝbere รบsekov vhodnรฝch na aplikรกciu cementobetรณnovรฝch vozoviek treba zohฤพadniลฅ ich vรฝhody aย nevรฝhody vย porovnanรญ sย asfaltovรฝmi vozovkami. Zย tohto aspektu moลพno uvaลพovaลฅ oย pouลพitรญ CB vozoviek najmรค na รบsekoch:

  • sย vysokou intenzitou dopravy aย vรฝznamnรฝm podielom nรกkladnรฝch vozidiel vย dopravnom prรบde,
  • sย nadmernรฝm namรกhanรญm vrstiev krytu vozovky (stรบpania aย klesania, รบseky sย nรญzkou rรฝchlosลฅou dopravnรฉho prรบdu, plochy pre statickรบ dopravu aย pod.),
  • kde sa vyลพadujรบ lepลกie parametre svetelnosti aย poลพiarnej bezpeฤnosti krytu (tunely).

Nevhodnรฝmi miestami na aplikรกciu sรบ najmรค รบseky:

  • sย vysokรฝmi nรกsypmi (sadanie nรกsypov),
  • sย vysokou hladinou spodnej vody aย nepriaznivรฝm vodnรฝm reลพimom (zmena รบnosnosti podloลพia).

Pre rozhodnutie oย voฤพbe medzi asfaltovรฝm aย cementobetรณnovรฝm krytom vo vzลฅahu kย intenzite dopravy treba konkretizovaลฅ hranice medzi niลพลกou aย vysokou intenzitou dopravy aย niลพลกรญm aย vysokรฝm podielom nรกkladnรฝch vozidiel. Ich definovanie je zรกvaลพnรฝ problรฉm, priฤom treba prihliadaลฅ na veฤพkรฉ mnoลพstvo sรบvisiacich otรกzok ลกpecifickรฝch pre kaลพdรบ krajinu.

Najvรคฤลกรญ nรกrast dopravy na cestรกch I. triedy vย plรกnovanรฝch trasรกch diaฤพnic sa zaznamenal vย okolรญ ลฝiliny, kde sa na niektorรฝch รบsekoch zvรฝลกila intenzita dopravy oย viac ako 60โ€‰%, priฤom extrรฉm je 78,2โ€‰% na รบseku cesty I/11 Krรกsno nad Kysucou โ€“ ฤŒadca. Pokiaฤพ ide oย intenzitu nรกkladnรฝch vozidiel, najvyลกลกia je opรคลฅ na รบseku Povaลพskรก Bystrica โ€“ ลฝilina โ€“ Martin, sย miernym poklesom vย pokraฤovanรญ na Ruลพomberok. Obdobnรก intenzita nรกkladnรฝch vozidiel je aj vย รบseku ลฝilina โ€“ ฤŒadca. Ostatnรฉ รบseky majรบ vย tejto kategรณrii vozidiel vรฝrazne niลพลกiu intenzitu.

Pri cestรกch I. triedy na trasรกch plรกnovanรฝch rรฝchlostnรฝch ciest sa tieลพ vyskytujรบ รบseky nielen sย veฤพkou celkovou intenzitou dopravy, ale aj sย veฤพkรฝm podielom nรกkladnรฝch vozidiel aย intenzรญvnym nรกrastom dopravnรฉho zaลฅaลพenia za poslednรฝch pรคลฅ rokov. Ide najmรค oย รบsek na trase R1 medzi Sereฤou aย Nitrou sย nรกrastom intenzity dopravy nad 56โ€‰%, ale aj pri inรฝch รบsekoch moลพno konลกtatovaลฅ rovnakรบ zmenu uvedenรฝch parametrov. ล pecifickรฝmi รบsekmi sรบ ลฝarnovica โ€“ ลฝiar nad Hronom (sฤรญtacรญ รบsek 90380), kde je trvalo vysokรก intenzita celkovej dopravy sย veฤพkรฝm podielom nรกkladnรฝch vozidiel, no nรกrast intenzity dopravy za poslednรฝch pรคลฅ rokov je malรฝ, aย รบsek vย blรญzkosti Tornale (sฤรญtacรญ รบsek 90630), kde sa zaznamenal nรกrast celkovej intenzity dopravy takmer oย 77โ€‰%, priฤom je vย tomto รบseku vysokรก intenzita nรกkladnรฝch vozidiel aย ich podiel vย dopravnom prรบde je vรคฤลกรญ, ako podiel osobnรฝch vozidiel.

ฤŽalลกรญm faktorom ovplyvลˆujรบcim rozhodnutie oย aplikรกcii cementobetรณnovรฝch vozoviek sรบ tunely. Vย tรฝchto prรญpadoch sa vyuลพรญvajรบ dobrรฉ svetelnรฉ vlastnosti povrchu krytu aย tento druh povrchu prispieva aj kย zvรฝลกeniu poลพiarnej bezpeฤnosti. Pri porovnanรญ sย รบdajmi oย intenzite dopravy je zrejmรฉ, ลพe sย vรฝnimkou tunela Dargov (prรญpadne aj tunela Poฤพana) sa vลกetky ostatnรฉ tunely nachรกdzajรบ vย najzaลฅaลพenejลกรญch รบsekoch aย cementobetรณnovรฉ konลกtrukcie vozoviek vย tuneloch by sa dali zosรบladiลฅ sย konลกtrukciami vozoviek vย nadvรคzujรบcich ฤastiach diaฤพniฤnej siete. Pribliลพne polovica zย nich mรก dฤบลพku vรคฤลกiu ako 1ย 000โ€‰m, ฤo je napr. vย Rakรบsku kritรฉriom na pouลพitie cementobetรณnovรฉho krytu vย tuneli, bez ohฤพadu na to, ลพe mรก vozovka pred tunelom aย za nรญm asfaltovรฝ kryt.

Nรกvrh vhodnรฝch รบsekov

Pri zohฤพadnenรญ vลกetkรฝch uvedenรฝch faktorov ovplyvลˆujรบcich rozhodnutie pri vรฝbere krytu vozovky NDS navrhuje vย budรบcnosti uvaลพovaลฅ oย aplikรกcii cementobetรณnovej vozovky na nasledujรบcich pripravovanรฝch รบsekoch diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest:
D1ย ย  Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka
ย ย ย  ย ย ย  Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ
ย ย ย  ย ย ย  Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala
ย ย ย  ย ย ย  Dubnรก Skala โ€“ Turany
ย ย ย  ย ย ย  Turany โ€“ Hubovรก
ย ย ย  ย ย ย  Hubovรก โ€“ Ivachnovรก
ย ย ย  ย ย ย  Preลกov-zรกpad โ€“ Preลกov-juh
D3ย ย  ลฝilina-Strรกลพov โ€“ ลฝilina-Brodno
ย ย ย  ย ย ย  ลฝilina-Brodno โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
ย ย ย  ย ย ย  Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ ฤŒadca-juh
D4ย ย  kriลพovatka Bratislava, Jarovce โ€“ D1
ย ย ย  ย ย ย  kriลพovatka Ivanka pri Dunaji
R1ย ย  Nitra โ€“ Selenec
ย ย ย  ย ย ย  Selenec โ€“ Beladice
ย ย ย  ย ย ย  Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce
ย ย ย  ย ย ย  ลฝarnovica โ€“ ล รกลกovskรฉ Podhradie (I. etapa)
ย ย ย  ย ย ย  ลฝarnovica โ€“ ล รกลกovskรฉ Podhradie (II. etapa)
R2ย ย  Zvolen โ€“ Pstruลกa
ย ย ย  ย ย ย  Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ
ย ย ย  ย ย ย  Oลพฤany โ€“ Zacharovce
ย ย  ย ย ย ย  Figa โ€“ obchvat โ€“ Tornaฤพa
R7ย  Bratislava โ€“ Dunajskรก Streda

Zรกsadnรฉ odporรบฤania pri nรกvrhu CB vozoviek

Vลกeobecne

  • Sย dostatoฤnรฝm predstihom informovaลฅ vรฝrobcov materiรกlovรฝch komponentov aj potenciรกlnych zhotoviteฤพov oย rozhodnutรญ pouลพiลฅ na ฤasti plรกnovanรฝch รบsekov diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest CB kryt;
  • definovaลฅ (resp. potvrdiลฅ sรบฤasnรฉ) poลพiadavky na kvalitatรญvne parametre komponentov (cement, kamenivo) aย betรณnu, aby mali vรฝrobcovia ฤas zabezpeฤiลฅ laboratรณrne skรบลกky vย akreditovanรฝch laboratรณriรกch. Vรฝsledky sรบ potrebnรฉ kย dokladom oย preukรกzanรญ zhody sย poลพiadavkami, prรญpadne treba upraviลฅ technologickรฝ proces vรฝroby tak, aby sa zistili nezhody sย poลพiadavkami aย tie sa odstrรกnili;
  • dopracovaลฅ detailnejลกie urฤenie konkrรฉtnych sekciรญ na รบsekoch navrhnutรฝch na aplikรกciu CB krytov na zรกklade pripravovanej projektovej dokumentรกcie, najmรค zย hฤพadiska rozmiestnenia aย dฤบลพky tunelov aย mostnรฝch objektov;
  • pre definovanรฉ รบseky navrhnรบลฅ ลกรญrku aย hrรบbku krytu aย stanoviลฅ predpokladanรฉ objemy CB krytu potrebnรฉ zย hฤพadiska voฤพby technologickej zostavy, poลพadovanej vรฝkonnosti prvkov technologickรฉho reลฅazca (finiลกery, betonรกrne, vozidlรก na prepravu betรณnu aย pod.) aย logistiky.

Vozovky na mostoch

  • Odporรบฤa sa pouลพรญvaลฅ cementobetรณnovรฉ kryty iba na presypanรฝch mostoch, krรกtkych mostoch sย prechodovou konลกtrukciou (do 20โ€‰m) aย krรกtkych mostoch bez prechodovej konลกtrukcie (asi do 40โ€‰m);
  • je potrebnรฉ preruลกiลฅ spojenie medzi cementobetรณnovรฝm krytom aย mostovkou vloลพenรญm netkanej geotextรญlie;
  • mostovka musรญ byลฅ dostatoฤne รบnosnรก aย ลกirokรก, aby bol moลพnรฝ prejazd finiลกera pri kladenรญ krytu;
  • vzdialenosลฅ prieฤnych aย pozdฤบลพnych ลกkรกr mรก zodpovedaลฅ rovnakรฝm kritรฉriรกm ako pri vozovke mimo mosta;
  • prieฤne aj pozdฤบลพne ลกkรกry vozovky na moste sa majรบ vystuลพiลฅ rovnako (vrรกtane hฤบbky osadenia tล•ลˆov aย kotiev), ako sรบ vystuลพenรฉ mimo mosta;
  • na zaฤiatku aย na konci mosta treba vลพdy zhotoviลฅ prieฤnu ลกkรกru sย klznรฝmi tล•ลˆmi, zodpovedajรบcu smeru mostnรฝch opรดr alebo nosnej konลกtrukcie mosta;
  • zรกlievkovรฉ hmoty pouลพitรฉ na utesnenie ลกkรกr musia maลฅ dlhรบ trvanlivosลฅ.

Vozovky vย tuneloch

  • Vย tuneli treba navrhovaลฅ rovnakรบ hrรบbku cementobetรณnovรฉho krytu ako mimo tunela;
  • vย presypanรฝch tuneloch treba navrhovaลฅ rovnakรบ vzdialenosลฅ prieฤnych ลกkรกr ako mimo tunela; vย bansky razenรฝch tuneloch voliลฅ vzdialenosลฅ prieฤnych ลกkรกr maximรกlne 4โ€‰m (dรดvodom je silnรฉ vysรบลกanie hornej vrstvy betรณnu prievanom vย tuneli);
  • prieฤne ลกkรกry sa musia vystuลพiลฅ klznรฝmi tล•ลˆmi rovnako (vrรกtane hฤบbky osadenia), ako sรบ vystuลพenรฉ mimo tunela;
  • pri bansky razenรฝch tuneloch posรบdiลฅ, ฤi moลพno (vzhฤพadom na rozmery tunela) pouลพiลฅ rovnakรฉ zariadenie na kladenie krytu ako mimo tunela;
  • ak je cementobetรณnovรฝ kryt iba vย tuneli, musia sa pri portรกli tunela aplikovaลฅ potrebnรฉ opatrenia na zabezpeฤenie poslednej dosky cementobetรณnovรฉho krytu (koniec poslednej dosky podoprieลฅ kotevnรฝm rรกmom spojenรฝm sย konลกtrukciou dosky).

Zรกver

Cementobetรณnovรฉ vozovky majรบ svoje vรฝhody aย nevรฝhody, tak ako to vลกeobecne platรญ pre vลกetky technickรฉ rieลกenia. Pri cementobetรณnovรฝch vozovkรกch moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe vรฝhody prevlรกdajรบ, aย preto tejto metรณde stavania vozoviek treba venovaลฅ pozornosลฅ. Investor, projektant aย zhotoviteฤพ dostรกvajรบ kย dispozรญcii dobrรบ vec aย zรกleลพรญ na nich, ako ju vyuลพijรบ vย prospech rieลกenia problรฉmov cestnej dopravy.

Ing.ย Igor Choma
Foto: Eva Maฤugovรก, Daniel Veselskรฝ

Autor je generรกlny riaditeฤพ Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s.

Najฤรญtanejลกie