Moลพnosti pouลพitia cementobetรณnovรฝch vozoviek
Vย ostatnom ฤase sa objavuje veฤพa polemรญk oย pouลพitรญ cementobetรณnovรฝch (ฤalej CB) vozoviek na diaฤพnice aย rรฝchlostnรฉ cesty. Na Slovensku sa okrem tunelovรฝch objektov tieto vozovky zatiaฤพ nepouลพรญvajรบ. Vychรกdza sa pritom zย poznatkov spred asi 20 aลพ 30 rokov, kedy pouลพรญvanie asfaltobetรณnovรฝch (ฤalej AB) vozoviek bolo jednoznaฤne vรฝhodnejลกie (lacnejลกie, beลพne pouลพรญvanรก technolรณgia, rรฝchlosลฅ vรฝstavby, pouลพitie pri nรญzkej aj vysokej intenzite dopravy aย pod.). CB vozovky boli sรญce zย hฤพadiska รบdrลพby jednoduchลกie, ale ich kvalita vย tom ฤase nedosahovala poลพadovanรฉ parametre (tvrdรก aย hluฤnรก jazda, vรฝtlky aย pod.). CB vozovky vลกak preลกli prudkรฝm vรฝvojom aย dnes sa pouลพรญvajรบ vย eurรณpskych ลกtรกtoch pri rekonลกtrukciรกch aย aj na novรฝch diaฤพniciach, najmรค na รบsekoch sย vysokou intenzitou dopravy.
Betรณn je konลกtrukฤnรฝ materiรกl, ktorรฝ mรก veฤพa kladnรฝch vlastnostรญ โ pevnosลฅ, stabilitu, trvanlivosลฅ, nehorฤพavosลฅ, odolnosลฅ proti ohลu, unikajรบcemu palivu aย pod. Vysokรก tuhosลฅ betรณnu zabezpeฤuje rovnomernรฉ rozdelenie zaลฅaลพenia dopravou do podkladovรฝch vrstiev vozovky. Na jeho vรฝrobu moลพno pouลพiลฅ recyklovanรฉ aย niektorรฉ odpadovรฉ materiรกly. Betรณn sa nepoลกkodรญ pri dopravnรฝch nehodรกch, pri ktorรฝch sa zapรกli vozidlo, nevyluฤuje nebezpeฤnรบ penu aย mรก vysokรฝ koeficient poลพiarnej bezpeฤnosti. Sprรกvne navrhnutรฉ aย zhotovenรฉ CB vozovky majรบ dlhรบ ลพivotnosลฅ aย vyลพadujรบ minimรกlne nรกklady na รบdrลพbu aย opravy. Nevรฝhodou betรณnu je jeho rozลฅaลพnosลฅ sรบvisiaca sย teplotnรฝmi zmenami okolitรฉho prostredia. Preto sa musia do betรณnovรฉho krytu rezaลฅ ลกkรกry, ktorรฉ umoลพnia jeho dilatรกciu aย zabraลujรบ vzniku trhlรญn (ak nejde oย spojito vystuลพenรบ CB vozovku). ล kรกry sa musia utesniลฅ proti vnikaniu vody aย inรฝch agresรญvnych lรกtok do podkladu aย podloลพia vozovky. Oddelenรฉ betรณnovรฉ dosky vลกak treba kotviลฅ, aby sa zabrรกnilo ich vertikรกlnemu pohybu aย tvorbe tzv. schodรญkov.
Nรกklady na zhotovenie CB vozoviek sรบ vย porovnanรญ sย nรกkladmi na zhotovenie asfaltovรฝch vozoviek vyลกลกie. Pokiaฤพ sa pouลพijรบ kvalitnรฉ materiรกly, dodrลพia sa technologickรฉ postupy zhotovenia aย ostatnรฉ nรกleลพitosti, mรดลพu sa zรญskaลฅ vozovky sย dlhou ลพivotnosลฅou, ktorรฉ dnes sprรกvcovia komunikรกciรญ ลพiadajรบ. CB vozovky sa uplatลujรบ najmรค na najviac dopravne zaลฅaลพenรฝch komunikรกciรกch, predovลกetkรฝm na diaฤพniciach. Tu sa kladie veฤพkรฝ dรดraz na minimรกlny poฤet uzรกvierok, ktorรฉ sรบ spojenรฉ sย รบdrลพbou aย opravami vozoviek. ฤalej sa vyuลพรญvajรบ na letiskovรฉ plochy, vozovky na hraniฤnรฝch priechodoch, parkoviskรก, autobusovรฉ zastรกvky, miesta pred kriลพovatkami, kruhovรฉ objazdy atฤ.
Oprava CB alebo tuhej vozovky sa vykonรกva zvyฤajne po skonฤenรญ jej nรกvrhovรฉho obdobia ลพivotnosti aย je technologicky aย ฤasovo nรกroฤnรก.
Nรกklady na vรฝstavbu aย รบdrลพbu cementobetรณnovรฝch vozoviek
Na porovnanie nรกkladov na zriadenie asfaltovej aย CB vozovky mรดลพe slรบลพiลฅ prรญklad zย ฤR: vย roku 2002 aลพ 2004 bola cena za 1 m2 asfaltovej vozovky 1ย 316โKฤ (vrรกtane DPH) aย cena CB vozovky 1ย 477โKฤ (sย DPH). Zo zahraniฤia (Belgicko, Anglicko, Francรบzsko, Holandsko) sรบ znรกme rozliฤnรฉ spรดsoby ekonomickรฉho hodnotenia vozoviek, ktorรฝch vรฝsledky moลพno zhrnรบลฅ: nรกklady sรบ pri zohฤพadnenรญ rรดznych faktorov porovnateฤพnรฉ. Kรฝm pri asfaltovรฝch povrchoch sรบ niลพลกie nรกklady na zhotovenie, pri CB vozovkรกch sรบ niลพลกie nรกklady na รบdrลพbu aย opravy.
Vplyv na ลพivotnรฉ prostredie
Pri cementobetรณnovรฝch vozovkรกch sa pri ich zriaฤovanรญ aย prevรกdzke aลพ dodnes nevyskytlo ลพiadne zvlรกลกtne riziko pre ลพivotnรฉ prostredie (ide vย podstate oย tepelne modifikovanรฉ anorganickรฉ lรกtky prรญrodnรฉho pรดvodu bez obsahu rizikovรฝch prvkov). Kontakt asfaltu sย vodnรฝm prostredรญm mรดลพe spรดsobiลฅ uvoฤพลovanie toxickรฝch lรกtok do krajiny. Technickรฝmi opatreniami poฤas vรฝstavby aย prevรกdzky diaฤพnice vลกak moลพno tieto vplyvy vhodne eliminovaลฅ.
Hluฤnosลฅ
Diskutovanou bรฝva hluฤnosลฅ vozoviek. Na rakรบskych diaฤพniciach sa uskutoฤnilo meranie hluฤnosti vozoviek pri rรฝchlosti 100โkm/h (projekt SILVIA) sย tรฝmito vรฝsledkami:
- vymรฝvanรฝ betรณn: 98,6 dB,
- hutnรฝ asfaltovรฝ koberec: 98,9 dB,
- mastixovรฝ asfaltovรฝ koberec: 97,0 dB,
- drenรกลพny asfaltovรฝ koberec: 94,8 dB.
Vรฝsledky meranรญ hluฤnosti na asfaltovรฝch aย betรณnovรฝch povrchoch vozoviek dokazujรบ, ลพe moลพno dosiahnuลฅ porovnateฤพnรฉ vรฝsledky. Za nรญzkohluฤnรฉ povrchy betรณnovรฝch vozoviek sa povaลพujรบ vymรฝvanรฝ betรณn aย รบprava vleฤenรญm jutovรฉho pรกsa, ktorรฉ sa vย sรบฤasnosti pouลพรญvajรบ najviac.
Vlastnosti CB vozoviek vย porovnanรญ sย AB vozovkami
Vรฝhody CB vozoviek:
- tuhosลฅ โ prenรกลกajรบ zaลฅaลพenie do podloลพia cez pomerne veฤพkรบ plochu, dokรกลพu preniesลฅ vysoko koncentrovanรฉ zaลฅaลพenie aย nevytvรกrajรบ sa vyjazdenรฉ koฤพaje ako pri asfaltovรฝch vozovkรกch;
- vyuลพรญvajรบ sa domรกce zdroje โ vo vรคฤลกine prรญpadov netreba dovรกลพaลฅ vo vรคฤลกom mnoลพstve ลพiadne komponenty zo zahraniฤia;
- niลพลกie nรกroky na รบdrลพbu โ obrusnรก vrstva asfaltovรฝch vozoviek sa po 12 rokoch vymieลa, zatiaฤพ ฤo betรณn vydrลพรญ aj 30 rokov bez vรคฤลกรญch zรกsahov;
- zย betรณnu sa nevylรบhujรบ lรกtky nebezpeฤnรฉ pre ลพivotnรฉ prostredie, kรฝm kontakt asfaltu sย vodnรฝm prostredรญm, prรญpadne pรดsobenรญm vysokรฝch teplรดt, mรดลพe viesลฅ kย uvoฤพลovaniu toxickรฝch lรกtok;
- รบspora energie โ CB vozovka mรก svetlรฝ povrch aย aby sa dosiahla rovnakรก viditeฤพnosลฅ (toto je dรดleลพitรฉ najmรค vย tuneloch aย na vลกetkรฝch osvetฤพovanรฝch plochรกch), vyลพaduje menej svetla ako asfalt;
- recyklovateฤพnosลฅ โ vย rรกmci rekonลกtrukciรญ sa kamenivo vyrobenรฉ zo starรฉho CB krytu pouลพรญva do spodnej vrstvy novo budovanรฉho CB krytu alebo do podkladovรฝch vrstiev;
- nehorฤพavosลฅ betรณnu โ dรดleลพitรก vlastnosลฅ vย uzavretรฝch priestoroch, najmรค vย tuneloch;
- znรญลพenรก spotreba paliva โ je spojenรก sย niลพลกรญmi nรกrokmi na รบdrลพbu, recyklรกciou na mieste, vyuลพitรญm vlastnรฝch zdrojov aย pod.;
- vyลกลกie pohodlie uลพรญvateฤพov ciest โ obmedzenie poฤtu uzรกvierok (รบspory zย predchรกdzania ฤasovรฝm stratรกm);
- variabilita โ betรณn moลพno podฤพa potreby spevniลฅ vรฝstuลพou, mรดลพu sa na ลom vykonaลฅ rozliฤnรฉ spรดsoby povrchovej รบpravy vrรกtane prefarbenia.
Nevรฝhody CB vozoviek:
- vyลกลกie nรกklady na zhotovenie (vรคฤลกinou) โ vyplรฝvajรบ zย hrรบbky krytu aย nevyhnutnosti rezaลฅ aย kotviลฅ ลกkรกry (vย prรญpade nevystuลพenรฉho CB krytu so ลกkรกrami) alebo vystuลพiลฅ CB kryt (vย prรญpade spojito vystuลพenรฉho CB krytu);
- zloลพitosลฅ oprรกv CB krytov โ pri vรคฤลกรญch poruchรกch nemoลพno opravy vykonaลฅ jednoduchรฝm spรดsobom, ako vย prรญpade asfaltovรฝch vozoviek;
- nevhodnosลฅ umiestnenia do miest, kde sa oฤakรกva vรฝraznรฉ sadanie ฤi zmeny podloลพia (napr. vysokรฉ nรกsypy alebo nepriaznivรฝ vodnรฝ reลพim);
- nevhodnosลฅ aplikรกcie na krรกtkych รบsekoch medzi mostami โ na mostoch sa zhotovuje spravidla asfaltovรก vozovka aย ฤastรฉ striedanie povrchov vozovky nie je vhodnรฉ.
Vytipovanie รบsekov na aplikรกciu cementobetรณnovรฝch vozoviek
Pri vรฝbere รบsekov vhodnรฝch na aplikรกciu cementobetรณnovรฝch vozoviek treba zohฤพadniลฅ ich vรฝhody aย nevรฝhody vย porovnanรญ sย asfaltovรฝmi vozovkami. Zย tohto aspektu moลพno uvaลพovaลฅ oย pouลพitรญ CB vozoviek najmรค na รบsekoch:
- sย vysokou intenzitou dopravy aย vรฝznamnรฝm podielom nรกkladnรฝch vozidiel vย dopravnom prรบde,
- sย nadmernรฝm namรกhanรญm vrstiev krytu vozovky (stรบpania aย klesania, รบseky sย nรญzkou rรฝchlosลฅou dopravnรฉho prรบdu, plochy pre statickรบ dopravu aย pod.),
- kde sa vyลพadujรบ lepลกie parametre svetelnosti aย poลพiarnej bezpeฤnosti krytu (tunely).
Nevhodnรฝmi miestami na aplikรกciu sรบ najmรค รบseky:
- sย vysokรฝmi nรกsypmi (sadanie nรกsypov),
- sย vysokou hladinou spodnej vody aย nepriaznivรฝm vodnรฝm reลพimom (zmena รบnosnosti podloลพia).
Pre rozhodnutie oย voฤพbe medzi asfaltovรฝm aย cementobetรณnovรฝm krytom vo vzลฅahu kย intenzite dopravy treba konkretizovaลฅ hranice medzi niลพลกou aย vysokou intenzitou dopravy aย niลพลกรญm aย vysokรฝm podielom nรกkladnรฝch vozidiel. Ich definovanie je zรกvaลพnรฝ problรฉm, priฤom treba prihliadaลฅ na veฤพkรฉ mnoลพstvo sรบvisiacich otรกzok ลกpecifickรฝch pre kaลพdรบ krajinu.
Najvรคฤลกรญ nรกrast dopravy na cestรกch I. triedy vย plรกnovanรฝch trasรกch diaฤพnic sa zaznamenal vย okolรญ ลฝiliny, kde sa na niektorรฝch รบsekoch zvรฝลกila intenzita dopravy oย viac ako 60โ%, priฤom extrรฉm je 78,2โ% na รบseku cesty I/11 Krรกsno nad Kysucou โ ฤadca. Pokiaฤพ ide oย intenzitu nรกkladnรฝch vozidiel, najvyลกลกia je opรคลฅ na รบseku Povaลพskรก Bystrica โ ลฝilina โ Martin, sย miernym poklesom vย pokraฤovanรญ na Ruลพomberok. Obdobnรก intenzita nรกkladnรฝch vozidiel je aj vย รบseku ลฝilina โ ฤadca. Ostatnรฉ รบseky majรบ vย tejto kategรณrii vozidiel vรฝrazne niลพลกiu intenzitu.
Pri cestรกch I. triedy na trasรกch plรกnovanรฝch rรฝchlostnรฝch ciest sa tieลพ vyskytujรบ รบseky nielen sย veฤพkou celkovou intenzitou dopravy, ale aj sย veฤพkรฝm podielom nรกkladnรฝch vozidiel aย intenzรญvnym nรกrastom dopravnรฉho zaลฅaลพenia za poslednรฝch pรคลฅ rokov. Ide najmรค oย รบsek na trase R1 medzi Sereฤou aย Nitrou sย nรกrastom intenzity dopravy nad 56โ%, ale aj pri inรฝch รบsekoch moลพno konลกtatovaลฅ rovnakรบ zmenu uvedenรฝch parametrov. ล pecifickรฝmi รบsekmi sรบ ลฝarnovica โ ลฝiar nad Hronom (sฤรญtacรญ รบsek 90380), kde je trvalo vysokรก intenzita celkovej dopravy sย veฤพkรฝm podielom nรกkladnรฝch vozidiel, no nรกrast intenzity dopravy za poslednรฝch pรคลฅ rokov je malรฝ, aย รบsek vย blรญzkosti Tornale (sฤรญtacรญ รบsek 90630), kde sa zaznamenal nรกrast celkovej intenzity dopravy takmer oย 77โ%, priฤom je vย tomto รบseku vysokรก intenzita nรกkladnรฝch vozidiel aย ich podiel vย dopravnom prรบde je vรคฤลกรญ, ako podiel osobnรฝch vozidiel.
ฤalลกรญm faktorom ovplyvลujรบcim rozhodnutie oย aplikรกcii cementobetรณnovรฝch vozoviek sรบ tunely. Vย tรฝchto prรญpadoch sa vyuลพรญvajรบ dobrรฉ svetelnรฉ vlastnosti povrchu krytu aย tento druh povrchu prispieva aj kย zvรฝลกeniu poลพiarnej bezpeฤnosti. Pri porovnanรญ sย รบdajmi oย intenzite dopravy je zrejmรฉ, ลพe sย vรฝnimkou tunela Dargov (prรญpadne aj tunela Poฤพana) sa vลกetky ostatnรฉ tunely nachรกdzajรบ vย najzaลฅaลพenejลกรญch รบsekoch aย cementobetรณnovรฉ konลกtrukcie vozoviek vย tuneloch by sa dali zosรบladiลฅ sย konลกtrukciami vozoviek vย nadvรคzujรบcich ฤastiach diaฤพniฤnej siete. Pribliลพne polovica zย nich mรก dฤบลพku vรคฤลกiu ako 1ย 000โm, ฤo je napr. vย Rakรบsku kritรฉriom na pouลพitie cementobetรณnovรฉho krytu vย tuneli, bez ohฤพadu na to, ลพe mรก vozovka pred tunelom aย za nรญm asfaltovรฝ kryt.
Nรกvrh vhodnรฝch รบsekov
Pri zohฤพadnenรญ vลกetkรฝch uvedenรฝch faktorov ovplyvลujรบcich rozhodnutie pri vรฝbere krytu vozovky NDS navrhuje vย budรบcnosti uvaลพovaลฅ oย aplikรกcii cementobetรณnovej vozovky na nasledujรบcich pripravovanรฝch รบsekoch diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest:
D1ย ย Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka
ย ย ย ย ย ย Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ
ย ย ย ย ย ย Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala
ย ย ย ย ย ย Dubnรก Skala โ Turany
ย ย ย ย ย ย Turany โ Hubovรก
ย ย ย ย ย ย Hubovรก โ Ivachnovรก
ย ย ย ย ย ย Preลกov-zรกpad โ Preลกov-juh
D3ย ย ลฝilina-Strรกลพov โ ลฝilina-Brodno
ย ย ย ย ย ย ลฝilina-Brodno โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
ย ย ย ย ย ย Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ ฤadca-juh
D4ย ย kriลพovatka Bratislava, Jarovce โ D1
ย ย ย ย ย ย kriลพovatka Ivanka pri Dunaji
R1ย ย Nitra โ Selenec
ย ย ย ย ย ย Selenec โ Beladice
ย ย ย ย ย ย Beladice โ Tekovskรฉ Nemce
ย ย ย ย ย ย ลฝarnovica โ ล รกลกovskรฉ Podhradie (I. etapa)
ย ย ย ย ย ย ลฝarnovica โ ล รกลกovskรฉ Podhradie (II. etapa)
R2ย ย Zvolen โ Pstruลกa
ย ย ย ย ย ย Pstruลกa โ Krivรกล
ย ย ย ย ย ย Oลพฤany โ Zacharovce
ย ย ย ย ย ย Figa โ obchvat โ Tornaฤพa
R7ย Bratislava โ Dunajskรก Streda
Zรกsadnรฉ odporรบฤania pri nรกvrhu CB vozoviek
Vลกeobecne
- Sย dostatoฤnรฝm predstihom informovaลฅ vรฝrobcov materiรกlovรฝch komponentov aj potenciรกlnych zhotoviteฤพov oย rozhodnutรญ pouลพiลฅ na ฤasti plรกnovanรฝch รบsekov diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest CB kryt;
- definovaลฅ (resp. potvrdiลฅ sรบฤasnรฉ) poลพiadavky na kvalitatรญvne parametre komponentov (cement, kamenivo) aย betรณnu, aby mali vรฝrobcovia ฤas zabezpeฤiลฅ laboratรณrne skรบลกky vย akreditovanรฝch laboratรณriรกch. Vรฝsledky sรบ potrebnรฉ kย dokladom oย preukรกzanรญ zhody sย poลพiadavkami, prรญpadne treba upraviลฅ technologickรฝ proces vรฝroby tak, aby sa zistili nezhody sย poลพiadavkami aย tie sa odstrรกnili;
- dopracovaลฅ detailnejลกie urฤenie konkrรฉtnych sekciรญ na รบsekoch navrhnutรฝch na aplikรกciu CB krytov na zรกklade pripravovanej projektovej dokumentรกcie, najmรค zย hฤพadiska rozmiestnenia aย dฤบลพky tunelov aย mostnรฝch objektov;
- pre definovanรฉ รบseky navrhnรบลฅ ลกรญrku aย hrรบbku krytu aย stanoviลฅ predpokladanรฉ objemy CB krytu potrebnรฉ zย hฤพadiska voฤพby technologickej zostavy, poลพadovanej vรฝkonnosti prvkov technologickรฉho reลฅazca (finiลกery, betonรกrne, vozidlรก na prepravu betรณnu aย pod.) aย logistiky.
Vozovky na mostoch
- Odporรบฤa sa pouลพรญvaลฅ cementobetรณnovรฉ kryty iba na presypanรฝch mostoch, krรกtkych mostoch sย prechodovou konลกtrukciou (do 20โm) aย krรกtkych mostoch bez prechodovej konลกtrukcie (asi do 40โm);
- je potrebnรฉ preruลกiลฅ spojenie medzi cementobetรณnovรฝm krytom aย mostovkou vloลพenรญm netkanej geotextรญlie;
- mostovka musรญ byลฅ dostatoฤne รบnosnรก aย ลกirokรก, aby bol moลพnรฝ prejazd finiลกera pri kladenรญ krytu;
- vzdialenosลฅ prieฤnych aย pozdฤบลพnych ลกkรกr mรก zodpovedaลฅ rovnakรฝm kritรฉriรกm ako pri vozovke mimo mosta;
- prieฤne aj pozdฤบลพne ลกkรกry vozovky na moste sa majรบ vystuลพiลฅ rovnako (vrรกtane hฤบbky osadenia tลลov aย kotiev), ako sรบ vystuลพenรฉ mimo mosta;
- na zaฤiatku aย na konci mosta treba vลพdy zhotoviลฅ prieฤnu ลกkรกru sย klznรฝmi tลลmi, zodpovedajรบcu smeru mostnรฝch opรดr alebo nosnej konลกtrukcie mosta;
- zรกlievkovรฉ hmoty pouลพitรฉ na utesnenie ลกkรกr musia maลฅ dlhรบ trvanlivosลฅ.
Vozovky vย tuneloch
- Vย tuneli treba navrhovaลฅ rovnakรบ hrรบbku cementobetรณnovรฉho krytu ako mimo tunela;
- vย presypanรฝch tuneloch treba navrhovaลฅ rovnakรบ vzdialenosลฅ prieฤnych ลกkรกr ako mimo tunela; vย bansky razenรฝch tuneloch voliลฅ vzdialenosลฅ prieฤnych ลกkรกr maximรกlne 4โm (dรดvodom je silnรฉ vysรบลกanie hornej vrstvy betรณnu prievanom vย tuneli);
- prieฤne ลกkรกry sa musia vystuลพiลฅ klznรฝmi tลลmi rovnako (vrรกtane hฤบbky osadenia), ako sรบ vystuลพenรฉ mimo tunela;
- pri bansky razenรฝch tuneloch posรบdiลฅ, ฤi moลพno (vzhฤพadom na rozmery tunela) pouลพiลฅ rovnakรฉ zariadenie na kladenie krytu ako mimo tunela;
- ak je cementobetรณnovรฝ kryt iba vย tuneli, musia sa pri portรกli tunela aplikovaลฅ potrebnรฉ opatrenia na zabezpeฤenie poslednej dosky cementobetรณnovรฉho krytu (koniec poslednej dosky podoprieลฅ kotevnรฝm rรกmom spojenรฝm sย konลกtrukciou dosky).
Zรกver
Cementobetรณnovรฉ vozovky majรบ svoje vรฝhody aย nevรฝhody, tak ako to vลกeobecne platรญ pre vลกetky technickรฉ rieลกenia. Pri cementobetรณnovรฝch vozovkรกch moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe vรฝhody prevlรกdajรบ, aย preto tejto metรณde stavania vozoviek treba venovaลฅ pozornosลฅ. Investor, projektant aย zhotoviteฤพ dostรกvajรบ kย dispozรญcii dobrรบ vec aย zรกleลพรญ na nich, ako ju vyuลพijรบ vย prospech rieลกenia problรฉmov cestnej dopravy.
Ing.ย Igor Choma
Foto: Eva Maฤugovรก, Daniel Veselskรฝ
Autor je generรกlny riaditeฤพ Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s.