Moลพnosti รบspory nรกkladov pri ลกรญrkovom usporiadanรญ diaฤพniฤnรฝch tunelov
Vรฝstavba diaฤพnic vย ฤlenitom horskom terรฉne sa len ลฅaลพko zaobรญde bez nevyhnutnosti budovania tunelov. Oย platnosti tejto vety sa mรดลพeme presvedฤiลฅ nielen vย blรญzkych eurรณpskych krajinรกch (naprรญklad Rakรบsku, Taliansku, Slovinsku, Chorvรกtsku), ale od polovice 90. rokov 20. storoฤia uลพ aj na Slovensku. Vo vลกeobecnosti platรญ, ลพe nรกklady na vรฝstavbu tunelov prepoฤรญtanรฉ na jednotku dฤบลพky vรฝrazne presahujรบ nรกklady na vรฝstavbu diaฤพnice vo voฤพnej trase alebo na moste.
Snaha oย minimalizรกciu nรกkladov sa uลพ historicky prejavovala budovanรญm tunelov so ลกรญrkovรฝm usporiadanรญm redukovanรฝm vย porovnanรญ so sรบvisiacimi รบsekmi diaฤพnice. Prรญkladom sรบ mnohรฉ existujรบce eurรณpske aj svetovรฉ tunely, priฤom najฤastejลกou hodnotou ลกรญrky vozovky diaฤพniฤnej komunikรกcie vย tuneli je 7,5 m. Takouto ลกรญrkou disponujรบ aj tri modernรฉ slovenskรฉ diaฤพniฤnรฉ tunely Branisko, Sitina (obr. 1) aย Bรดrik. Vย sรบฤasnosti sa vลกak pre viacerรฉ diaฤพniฤnรฉ tunely navrhuje ลกรญrka vozovky vย tuneli 8,0ย m, priฤom sa argumentuje najmรค bezpeฤnostnรฝmi dรดvodmi. Zmena ลกรญrky vozovky vย tuneli zo 7,5ย m na 8,0ย m mรก kalkulovateฤพnรฉ nรกkladovรฉ dรดsledky. Keฤลพe ale nรกstroje na hodnotenie vplyvu tejto zmeny na bezpeฤnostnรฝ ลกtandard tunelov zatiaฤพ chรฝbajรบ, nรกkladovรบ efektรญvnosลฅ zvรคฤลกenia ลกรญrky vozovky ako bezpeฤnostnรฉho opatrenia nemoลพno exaktne stanoviลฅ.ล รญrkovรฉ usporiadanie diaฤพniฤnรฝch tunelov vย minulosti
Zaฤiatok diaฤพniฤnรฉho programu na Slovensku vย prvej polovici devรคลฅdesiatych rokov priniesol otvorenie otรกzky ลกรญrkovรฉho usporiadania cestnรฝch aย diaฤพniฤnรฝch tunelov. Podฤพa vtedy platnej odborovej normy ON 73ย 7507 Projektovรกnรญ tunelลฏ na pozemnรญch komunikacรญch aย tieลพ STN 73ย 6101 Projektovanie ciest aย diaฤพnic bola minimรกlna ลกรญrka vozovky vย tuneli stanovenรก hodnotou 9,0 m. Medzi odbornou verejnosลฅou bolo znรกme, ลพe normami poลพadovanรก ลกรญrka vozovky 9,0ย m je odliลกnรก od praxe vย krajinรกch sย veฤพkรฝm poฤtom tunelov. Dรดsledkom dodrลพania tejto hodnoty by bolo neรบnosnรฉ zvรฝลกenie nรกkladov na vรฝstavbu pripravovanรฝch diaฤพniฤnรฝch tunelov vย dฤบลพke asi 30 km. Preto sa investor vรฝstavby diaฤพnic rozhodol poลพiadaลฅ oย vรฝnimku zย normy na zรกklade ลกtรบdie spracovanej vย roku 1995, hodnotiacej zahraniฤnรฉ predpisy aย tieลพ รบdaje oย viac ako 140 najdlhลกรญch cestnรฝch tunelov na svete. ล tรบdia voย svojich zรกveroch odporuฤila vรฝraznรบ redukciu ลกรญrky vozovky. ล tรบdia tieลพ zhrnula vย tom ฤase dostupnรฉ analรฝzy oย nehodovosti vย tuneloch aย takto citovala ich zรกvery:
- ลกรญrka cestnej komunikรกcie vย tuneli nemรก rozhodujรบci vplyv na poฤet nehรดd vย tuneli,
- poฤet nehรดd vย tuneli je vรฝrazne niลพลกรญ oproti poฤtu nehรดd vo voฤพnej trase pri smerovo nerozdelenej komunikรกcii,
- poฤet nehรดd vย tuneli je pribliลพne rovnakรฝ ako poฤet nehรดd vo voฤพnej trase pri smerovo rozdelenej komunikรกcii.
Na zรกklade vรฝnimky zย normy STN 73ย 6101 sa napokon stanovil prejazdnรฝ prierez tunela Branisko sย rozmermi 7,5 ร 4,5ย m, so ลกรญrkou jazdnรฉho pruhu 3,5 m. ล รญrka vozovky 7,5ย m bola pre strednรฉ aย dlhรฉ diaฤพniฤnรฉ tunely urฤenรก vย norme STN 73ย 7507 Projektovanie cestnรฝch tunelov, vydanej vย roku 2001.
ล รญrka vozovky vย existujรบcich aย pripravovanรฝch slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch tuneloch
Sรบฤasnรฝ stav ลกรญrkovรฉho usporiadania diaฤพniฤnรฝch tunelov
Vย roku 2006 bola nariadenรญm vlรกdy SR ฤ. 344/2006 Z. z. do slovenskej legislatรญvy implementovanรก eurรณpska direktรญva oย minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely vย transeurรณpskej cestnej sieti ฤ. 2004/54/EC. Zย tohto aktu vyplynula potreba revรญzie normy STN 73ย 7507 aย zladenia jej poลพiadaviek sย poลพiadavkami direktรญvy. Hoci boli ustanovenia STN 73ย 7507 vย otรกzke ลกรญrkovรฉho usporiadania vย plnom sรบlade sย textom direktรญvy, poฤas revรญzie normy bola opรคtovne otvorenรก diskusia oย ลกรญrkovom usporiadanรญ.
Diskusiu iniciovali zรกstupcovia Ministerstva dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR, ktorรญ ลพiadali zvรคฤลกenie minimรกlnej ลกรญrky vozovky na hodnotu minimรกlne 8,5 m. Argumentovali pritom najmรค vyลกลกou prevรกdzkovou bezpeฤnosลฅou tunelov sย vรคฤลกou ลกรญrkou vozovky. ฤalลกรญm argumentom bolo zjednotenie ลกรญrky jazdnรฉho pruhu na komunikรกcii diaฤพniฤnรฉho typu na hodnotu 3,75 m. Paradoxne bola neskรดr, vย roku 2008, prijatรก revรญzia normy STN 73ย 6101 Projektovanie ciest aย diaฤพnic, ktorรก umoลพnila ลกรญrku pruhu 3,5ย m aj pre diaฤพnice. Vฤaka stanoviskรกm projektovรฝch organizรกciรญ, ale aj Slovenskej tunelรกrskej asociรกยญcie STA ITA/AITES sa do koneฤnรฉho znenia normy napokon zapracovali hodnoty ลกรญrky vozovky 7,5ย m aย 8,0ย m pre jednosmernรฉ tunely aย 8,0ย m pre obojsmernรฉ tunely. Takรฉto kompromisnรฉ rieลกenie ale nevyrieลกilo vลกetky problรฉmy. Exaktnรฉ nรกstroje na vรฝber jednej zย dvoch alternatรญv vย norme chรฝbajรบ, takลพe projektant je pri vรฝbere spravidla viazanรฝ rozhodnutรญm investora.
Vย tabuฤพke sa uvรกdza prehฤพad existujรบcich aย pripravovanรฝch tunelov, vย ktorom sรบ hodnoty ลกรญrky vozovky uvedenรฉ vย sรบlade so stavebnรฝm povolenรญm alebo รบzemnรฝm rozhodnutรญm. Zย prehฤพadu moลพno vyฤรญsliลฅ, ลพe aลพ 59ย % zย celkovej dฤบลพky tunelov mรก alebo bude maลฅ ลกรญrku vozovky 7,5ย m, kรฝm len 37ย % ลกรญrku 8,0ย m. Kย tomu je potrebnรฉ dodaลฅ, ลพe pri tuneli vย rรกmci PPP projektov poลพaduje ministerstvo dopravy zjednotenie ลกรญrky vozovky na 8,0ย m sย vรฝnimkou tunela Viลกลovรฉ, pre ktorรฝ zostรกva vย platnosti ลกรญrka 7,5 m.
Porovnanie so zahraniฤรญm
Sรบฤasnรฉ znenie predpisov aย prax vย okolitรฝch eurรณpskych krajinรกch sa priklรกลa kย ลกรญrke vozovky 7,5ย m, ฤo predstavuje ลกรญrku jazdnรฉho pruhu 3,5. Odporรบฤania pri ลกรญrke pruhu 3,5ย m pri rรฝchlosti do 100ย km/hod sรบ formulovanรฉ vย sprรกve Svetovej cestnej asociรกcie PIARC pre jednosmernรฉ tunely zย roku 2001. Pri menลกรญch rรฝchlostiach (naprรญklad vย mestรกch) PIARC dokonca odporรบฤa redukciu ลกรญrky na 3,25ย m, ktorรก by mala psychologicky pรดsobiลฅ na vodiฤov. Komplexnรก sprรกva zย testovania bezpeฤnosti tunelov EuroTap zย roku 2007 porovnรกvala 152 tunelov testovanรฝch vย rokoch 2005 aลพ 2007 vย 18 eurรณpskych krajinรกch. Vย sprรกve sa konลกtatuje, ลพe vย modernรฝch eurรณpskych tuneloch sรบ najฤastejลกie (84ย %) ลกรญrky jazdnรฝch pruhov 3,5ย m aย viac, priฤom najลกirลกรญ pruh 4,0ย m bol zaznamenanรฝ len vย jednom zย tunelov.
Vย ฤeskej republike platnรก norma ฤSN 73ย 7507 zย roku 2005 predpisuje pre jednosmernรฉ, dlhรฉ aย strednรฉ tunely kategรณriu Tย 7,5, pokiaฤพ technicko-ekonomickรฉ porovnanie nรกkladov aย hodnotenie rizรญk nepreukรกลพu potrebu vyลกลกej kategรณrie. Diaฤพniฤnรฉ tunely vybudovanรฉ vย poslednej dekรกde majรบ ลกรญrku vozovky 7,5ย m (Panenskรก, Libouchec) ale aj 9,5ย m (Klimkovice) aย 11,5ย m (Valรญk).
Obr. 1ย Diaฤพniฤnรฝ tunel Sitina uvedenรฝ do prevรกdzky vย roku 2007 so ลกรญrkou vozovky 7,5ย m | Obr. 2ย Rakรบsky tunel Strenger (5ย 851ย m) uvedenรฝ do prevรกdzky vย roku 2006 so ลกรญrkou vozovky 7,5ย m |
Prieฤne usporiadanie rakรบskych tunelov naฤalej zachovรกva ลกรญrku vozovky 7,5ย m, ฤoho prรญkladom sรบ mnohรฉ dvojrรบrovรฉ tunely vybudovanรฉ vย poslednej dekรกde, naprรญklad Spering, Spital, Klaus, Steinhaus, Strenger (obr. 2), Semmering aย tieลพ druhรฉ rรบry tunelov Katschberg, Roppener aย Tauern. Rovnakรฉ poลพiadavky na ลกรญrku vozovky 7,5ย m sa dodrลพiavajรบ aj vย Nemecku (naprรญklad tunely Rennsteig aย Berg Block) aย vย Chorvรกtsku (tunely Mala Kapela aย Sveti Rok).
Vplyv zvรคฤลกenia ลกรญrky vozovky naย stavebnรฉ nรกklady
Vychรกdzajรบc zย rozdelenia nรกkladov na jednotlivรฉ ฤasti konลกtrukcie tunelov, moลพno kvantifikovaลฅ nรกkladovรฝ dopad zvรคฤลกenia ลกรญrky vozovky na stavebnรฉ nรกklady. Rozdiel medzi vozovkou ลกรญrky 7,5ย m aย 8,0ย m sa premietne do pribliลพne 5ย % zvรคฤลกenia ลกรญrky prieฤneho rezu tunela. Nรกkladovรฝ vplyv zvรคฤลกenia ลกรญrky prierezu oย 5ย % predstavuje podฤพa prepoฤtov zvรฝลกenie stavebnรฝch nรกkladov oย minimรกlne 6ย % pri stredne nรกroฤnรฝch geologickรฝch pomeroch. Vย prรญpade horลกรญch geologickรฝch pomerov bude nรกkladovรฝ vplyv sย vysokou pravdepodobnosลฅou vyลกลกรญ. Uvedenรฝ odhad predstavuje dopad na nรกklady stavebnej ฤasti, zvรฝลกenie nรกkladov na technologickรฉ vybavenie moลพno predpokladaลฅ tieลพ, keฤลพe sa zvรคฤลกenรฝ prierez nรกkladovo prejavรญ vo vetranรญ, ako aj v osvetlenรญ tunelovej rรบry.
Ako prรญklad mรดลพeme vypoฤรญtaลฅ nรกkladovรฝ vplyv na vรฝstavbu pripravovanรฉho tunela Karpaty na diaฤพnici D4, ktorรฝ by sa vย budรบcnosti mal staลฅ najdlhลกรญm slovenskรฝm tunelom sย dฤบลพkou 8 aลพ 10ย km (zatiaฤพ vย alternatรญvach). Ak budeme predpokladaลฅ vรฝลกku stavebnรฝch nรกkladov na 1ย km jednej tunelovej rรบry hodnotou 30 miliรณnov eur, tak pri vypoฤรญtanom 6ย % znรญลพenรญ nรกkladov pri redukciรญ ลกรญrky na 7,5ย m mรดลพeme pri alternatรญve sย dฤบลพkou tunela 10ย km odhadnรบลฅ potenciรกlnu รบsporu stavebnรฝch nรกkladov vo vรฝลกke 36 miliรณnov eur (pribliลพne 1,1 mld Sk).
Vplyv zvรคฤลกenia ลกรญrky vozovky naย bezpeฤnosลฅ premรกvky
Zo zรกverov viacerรฝch ลกtรบdiรญ je zrejmรฉ, ลพe negatรญvny vplyv ลกรญrky jazdnรฉho pruhu na bezpeฤnosลฅ moลพno doloลพiลฅ pri ลกรญrkach 3,0ย m aย menej. Zvรฝลกenie bezpeฤnosti ako dรดsledok zvรคฤลกenia ลกรญrky pruhu zย 3,5ย m na vyลกลกiu hodnotu sa zatiaฤพ nepreukรกzalo. Naopak, zรกvery PIARC hovoria oย pozitรญvnom vplyve redukcie ลกรญrky, ktorรก by sa mala prejaviลฅ znรญลพenรญm rรฝchlosti vodiฤov.
Podฤพa rakรบskej analรฝzy รบdajov zย viac ako 500 nehรดd so zraneniami osรดb vย tuneloch dochรกdza vย obojsmernรฝch tuneloch vย porovnanรญ sย jednosmernรฝmi kย menลกiemu poฤtu nehรดd so zraneniami, ale poฤet zranenรฝch je na 1 miliรณn vozokm vyลกลกรญ oย asi 20ย % aย poฤet obetรญ je viac ako dvojnรกsobne vyลกลกรญ. Preto je opodstatnenรฝ vรคฤลกรญ dรดraz na bezpeฤnosลฅ vย obojsmernรฝch tuneloch. Zvรคฤลกenie ลกรญrky vozovky na 8,0ย m pravdepodobne mรดลพe maลฅ vplyv na minimalizรกciu poฤtu ฤelnรฝch zrรกลพok, ktorรฝch dรดsledky sรบ spravidla najvรกลพnejลกie.
Pri pripravovanรฝch tuneloch na slovenskรฝch diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch komunikรกciรกch sa prakticky vย plnom rozsahu uvaลพujรบ dve tunelovรฉ rรบry aย dlhodobรก jednosmernรก premรกvka. Dรดvody nehรดd vย tuneloch sย jednosmernou premรกvkou pritom so ลกรญrkovรฝm usporiadanรญm pravdepodobne nesรบvisia. Rakรบska analรฝza nehรดd preukรกzala pri jednosmernรฝchย tuneloch najmรค tieto dรดvody: nedodrลพanie bezpeฤnej vzdialenosti, nedostatok pozornosti aย tieลพ prekraฤovanie dovolenej rรฝchlosti.
Hypotรฉza oย vyลกลกej bezpeฤnosti prevรกdzky tunelov so zvรคฤลกenou ลกรญrkou vozovky sa mรดลพe potvrdiลฅ len na zรกklade porovnania ลกtatistickรฝch dรกt zรญskanรฝch zย prevรกdzky tunelov sย rรดznou ลกรญrkou vozovky sย podobnรฝmi parametrami. Na porovnanie mรดลพeme vย budรบcnosti vybraลฅ tunel Bรดrik so ลกรญrkou vozovky 7,5ย m aย niektorรฝ zย pripravovanรฝch tunelov ล ibenik, ลฝilina, prรญpadne Rojkov so ลกรญrkou 8,0ย m. Ak by boli tieto tunely uvedenรฉ do prevรกdzky do konca roku 2015, bude moลพnรฉ po piatich rokoch prevรกdzky, teda najskรดr po roku 2020 porovnaลฅ nehodovosลฅ aย prรญpadne vyhodnotiลฅ vplyv rozdielnej ลกรญrky vozovky.
Existuje eลกte jeden faktor, ktorรฝ by sa mal vziaลฅ do รบvahy. Ak raz bude vodiฤ na trase diaฤพnice Bratislava โ Koลกice prechรกdzaลฅ cez desiatku tunelov, nebude kย bezpeฤnosti prispievaลฅ fakt, ลพe sa ลกรญrka komuยญnikรกcie bude meniลฅ podฤพa toho, ktorรฝm tunelom bude prechรกdzaลฅ. Naopak, ลพiaduce by vย tejto sรบvislosti bolo jednotnรฉ ลกรญrkovรฉ rieลกenie.
Zรกver
Nedรก sa nesรบhlasiลฅ sย kฤพรบฤovรฝm vรฝznamom prevรกdzkovej bezpeฤnosti tunelov. Na druhej strane platรญ aj tรฉza, ลพe diaฤพnica nerealizovanรก naprรญklad pre svoju extrรฉmnu nรกkladovรบ nรกroฤnosลฅ predstavuje vรคฤลกie bezpeฤnostnรฉ riziko prejavujรบce sa vyลกลกou nehodovosลฅou, resp. vyลกลกรญm poฤtom obetรญ na ostatnej cestnej sieti. Zvรฝลกenie bezpeฤnosti tunelov, inรฝmi slovami minimalizรกcia rizรญk, by pritom malo byลฅ cielenรฉ na zmysluplnรบ รบroveล zย hฤพadiska ekonomickosti prijatรฝch opatrenรญ.
Ak by sa aj preukรกzal pozitรญvny vplyv zvรคฤลกovania ลกรญrky vozovky na bezpeฤnosลฅ, je vลพdy potrebnรฉ metรณdami analรฝzy rizรญk stanoviลฅ, ฤi aย vย akej miere je zvรฝลกenie bezpeฤnosti pre ลกpecifickรฝ tunel potrebnรฉ. Vย prรญpade, ลพe je zvรฝลกenie bezpeฤnosti nevyhnutnรฉ, musรญ nasledovaลฅ posรบdenie efektรญvnosti vynaloลพenรฝch prostriedkov na moลพnรฉ alternatรญvne opatrenia. Minimalizรกciu rizรญk pritom moลพno dosiahnuลฅ opatreniami vย stavebnej, ako aj technologickej ฤasti tunelov, prevรกdzkovรฝmi opatreniami, prรญpadne kombinรกciou viacerรฝch opatrenรญ.
Zย uvedenรฝch faktov moลพno odvodiลฅ zรกver, ลพe vzhฤพadom na dneลกnรฝ stupeล poznania nie je zvรคฤลกenie ลกรญrky vozovky na 8,0ย m opatrenรญm odรดvodniteฤพnรฝm zย hฤพadiska bezpeฤnosti, keฤลพe nie je znรกme, akรฝ veฤพkรฝ bude maลฅ vplyv aย ฤi vรดbec bude tento vplyv pozitรญvny. Naopak, zvรฝลกenie stavebnรฝch nรกkladov je jednoznaฤne kvantifikovateฤพnรฉ. Ak by teda otรกzka znela, ako moลพno znรญลพiลฅ nรกklady na vรฝstavbu diaฤพniฤnรฝch tunelov, ako jedna zย prvรฝch odpovedรญ sa ponรบka zmenลกenie ลกรญrky vozovky na 7,5 m.
TEXT: Ing.ย Miloslav Frankovskรฝ
FOTO: Dopravoprojekt, Terraprojekt
Miloslav Frankovskรฝ pรดsobรญ vย projektovej aย inลพinierskej spoloฤnosti Terraprojekt, a. s., Bratislava ako ฤlen predยญstavenstva aย vedรบci oddelenia tunelov aย geotechniky. Ako hlavnรฝ projektant sa podieฤพal na prรญprave aย vรฝstavยญbe diaฤพniฤnรฝch tunelov Branisko aย Sitina, spolupracoval na projektovom rieลกenรญ pre viacerรฉ zย pripravovanรฝch diaฤพniฤnรฝch aย ลพelezniฤnรฝch tunelov. Je ฤlenom komitรฉtu Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie ITA/AITES.
Literatรบra
1.ย Cross section geometry in unidirectional road tunnels. PIARC Committee on Road Tunnels. ref. 05.11.B. 2001.
2.ย Cross section design for bidirectional road tunnels. PIARC Committee on Road Tunnels. ref. 05.12.B. 2004.
3.ย Frankovskรฝ, M.: ล รญrkovรฉ usporiadanie diaฤพniฤnรฝch tunelov na Slovensku, plusy aย mรญnusy vรฝvoja vย predoลกlom obdobรญ. In: Zbornรญk zย konferencie Podzemnรฉ stavby 2010. Praha.
4.ย Kusรฝ, P.ย et al.: Prieฤny profil diaฤพniฤnรฉho tunela, ลกtรบdia. Bratislava: 1995.
5.ย Pลibyl, P.ย et al.: Analรฝza jรญzdy ลidiฤe vย tunelu aย na volnรฉ komunikaci. In: Tunel, 2006, ฤ. 3.
6.ย Robatsch, K., Nussbaumer, C.: Comparative Analysis of Safety in Tunnels. Wien: Bundesministerium fรผr Wissenschaft und Verkehr, 2005.
7.ย Tetzner, D.: EuroTap. Tunnel Audit Final report. Munich.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.