Moลพnosti รบspory nรกkladov pri ลกรญrkovom usporiadanรญ diaฤพniฤnรฝch tunelov
Galรฉria(4)

Moลพnosti รบspory nรกkladov pri ลกรญrkovom usporiadanรญ diaฤพniฤnรฝch tunelov

Partneri sekcie:

Vรฝstavba diaฤพnic vย ฤlenitom horskom terรฉne sa len ลฅaลพko zaobรญde bez nevyhnutnosti budovania tunelov. Oย platnosti tejto vety sa mรดลพeme presvedฤiลฅ nielen vย blรญzkych eurรณpskych krajinรกch (naprรญklad Rakรบsku, Taliansku, Slovinsku, Chorvรกtsku), ale od polovice 90. rokov 20. storoฤia uลพ aj na Slovensku. Vo vลกeobecnosti platรญ, ลพe nรกklady na vรฝstavbu tunelov prepoฤรญtanรฉ na jednotku dฤบลพky vรฝrazne presahujรบ nรกklady na vรฝstavbu diaฤพnice vo voฤพnej trase alebo na moste.

Snaha oย minimalizรกciu nรกkladov sa uลพ historicky prejavovala budovanรญm tunelov so ลกรญrkovรฝm usporiadanรญm redukovanรฝm vย porovnanรญ so sรบvisiacimi รบsekmi diaฤพnice. Prรญkladom sรบ mnohรฉ existujรบce eurรณpske aj svetovรฉ tunely, priฤom najฤastejลกou hodnotou ลกรญrky vozovky diaฤพniฤnej komunikรกcie vย tuneli je 7,5 m. Takouto ลกรญrkou disponujรบ aj tri modernรฉ slovenskรฉ diaฤพniฤnรฉ tunely Branisko, Sitina (obr. 1) aย Bรดrik. Vย sรบฤasnosti sa vลกak pre viacerรฉ diaฤพniฤnรฉ tunely navrhuje ลกรญrka vozovky vย tuneli 8,0ย m, priฤom sa argumentuje najmรค bezpeฤnostnรฝmi dรดvodmi. Zmena ลกรญrky vozovky vย tuneli zo 7,5ย m na 8,0ย m mรก kalkulovateฤพnรฉ nรกkladovรฉ dรดsledky. Keฤลพe ale nรกstroje na hodnotenie vplyvu tejto zmeny na bezpeฤnostnรฝ ลกtandard tunelov zatiaฤพ chรฝbajรบ, nรกkladovรบ efektรญvnosลฅ zvรคฤลกenia ลกรญrky vozovky ako bezpeฤnostnรฉho opatrenia nemoลพno exaktne stanoviลฅ.

ล รญrkovรฉ usporiadanie diaฤพniฤnรฝch tunelov vย minulosti
Zaฤiatok diaฤพniฤnรฉho programu na Slovensku vย prvej polovici devรคลฅdesiatych rokov priniesol otvorenie otรกzky ลกรญrkovรฉho usporiadania cestnรฝch aย diaฤพniฤnรฝch tunelov. Podฤพa vtedy platnej odborovej normy ON 73ย 7507 Projektovรกnรญ tunelลฏ na pozemnรญch komunikacรญch aย tieลพ STN 73ย 6101 Projektovanie ciest aย diaฤพnic bola minimรกlna ลกรญrka vozovky vย tuneli stanovenรก hodnotou 9,0 m. Medzi odbornou verejnosลฅou bolo znรกme, ลพe normami poลพadovanรก ลกรญrka vozovky 9,0ย m je odliลกnรก od praxe vย krajinรกch sย veฤพkรฝm poฤtom tunelov. Dรดsledkom dodrลพania tejto hodnoty by bolo neรบnosnรฉ zvรฝลกenie nรกkladov na vรฝstavbu pripravovanรฝch diaฤพniฤnรฝch tunelov vย dฤบลพke asi 30 km. Preto sa investor vรฝstavby diaฤพnic rozhodol poลพiadaลฅ oย vรฝnimku zย normy na zรกklade ลกtรบdie spracovanej vย roku 1995, hodnotiacej zahraniฤnรฉ predpisy aย tieลพ รบdaje oย viac ako 140 najdlhลกรญch cestnรฝch tunelov na svete. ล tรบdia voย svojich zรกveroch odporuฤila vรฝraznรบ redukciu ลกรญrky vozovky. ล tรบdia tieลพ zhrnula vย tom ฤase dostupnรฉ analรฝzy oย nehodovosti vย tuneloch aย takto citovala ich zรกvery:

  • ลกรญrka cestnej komunikรกcie vย tuneli nemรก rozhodujรบci vplyv na poฤet nehรดd vย tuneli,
  • poฤet nehรดd vย tuneli je vรฝrazne niลพลกรญ oproti poฤtu nehรดd vo voฤพnej trase pri smerovo nerozdelenej komunikรกcii,
  • poฤet nehรดd vย tuneli je pribliลพne rovnakรฝ ako poฤet nehรดd vo voฤพnej trase pri smerovo rozdelenej komunikรกcii.

Na zรกklade vรฝnimky zย normy STN 73ย 6101 sa napokon stanovil prejazdnรฝ prierez tunela Branisko sย rozmermi 7,5 ร— 4,5ย m, so ลกรญrkou jazdnรฉho pruhu 3,5 m. ล รญrka vozovky 7,5ย m bola pre strednรฉ aย dlhรฉ diaฤพniฤnรฉ tunely urฤenรก vย norme STN 73ย 7507 Projektovanie cestnรฝch tunelov, vydanej vย roku 2001.

ล รญrka vozovky vย existujรบcich aย pripravovanรฝch slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch tuneloch

Sรบฤasnรฝ stav ลกรญrkovรฉho usporiadania diaฤพniฤnรฝch tunelov
Vย roku 2006 bola nariadenรญm vlรกdy SR ฤ. 344/2006 Z. z. do slovenskej legislatรญvy implementovanรก eurรณpska direktรญva oย minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely vย transeurรณpskej cestnej sieti ฤ. 2004/54/EC. Zย tohto aktu vyplynula potreba revรญzie normy STN 73ย 7507 aย zladenia jej poลพiadaviek sย poลพiadavkami direktรญvy. Hoci boli ustanovenia STN 73ย 7507 vย otรกzke ลกรญrkovรฉho usporiadania vย plnom sรบlade sย textom direktรญvy, poฤas revรญzie normy bola opรคtovne otvorenรก diskusia oย ลกรญrkovom usporiadanรญ.

Diskusiu iniciovali zรกstupcovia Ministerstva dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR, ktorรญ ลพiadali zvรคฤลกenie minimรกlnej ลกรญrky vozovky na hodnotu minimรกlne 8,5 m. Argumentovali pritom najmรค vyลกลกou prevรกdzkovou bezpeฤnosลฅou tunelov sย vรคฤลกou ลกรญrkou vozovky. ฤŽalลกรญm argumentom bolo zjednotenie ลกรญrky jazdnรฉho pruhu na komunikรกcii diaฤพniฤnรฉho typu na hodnotu 3,75 m. Paradoxne bola neskรดr, vย roku 2008, prijatรก revรญzia normy STN 73ย 6101 Projektovanie ciest aย diaฤพnic, ktorรก umoลพnila ลกรญrku pruhu 3,5ย m aj pre diaฤพnice. Vฤaka stanoviskรกm projektovรฝch organizรกciรญ, ale aj Slovenskej tunelรกrskej asociรกยญcie STA ITA/AITES sa do koneฤnรฉho znenia normy napokon zapracovali hodnoty ลกรญrky vozovky 7,5ย m aย 8,0ย m pre jednosmernรฉ tunely aย 8,0ย m pre obojsmernรฉ tunely. Takรฉto kompromisnรฉ rieลกenie ale nevyrieลกilo vลกetky problรฉmy. Exaktnรฉ nรกstroje na vรฝber jednej zย dvoch alternatรญv vย norme chรฝbajรบ, takลพe projektant je pri vรฝbere spravidla viazanรฝ rozhodnutรญm investora.

Vย tabuฤพke sa uvรกdza prehฤพad existujรบcich aย pripravovanรฝch tunelov, vย ktorom sรบ hodnoty ลกรญrky vozovky uvedenรฉ vย sรบlade so stavebnรฝm povolenรญm alebo รบzemnรฝm rozhodnutรญm. Zย prehฤพadu moลพno vyฤรญsliลฅ, ลพe aลพ 59ย % zย celkovej dฤบลพky tunelov mรก alebo bude maลฅ ลกรญrku vozovky 7,5ย m, kรฝm len 37ย % ลกรญrku 8,0ย m. Kย tomu je potrebnรฉ dodaลฅ, ลพe pri tuneli vย rรกmci PPP projektov poลพaduje ministerstvo dopravy zjednotenie ลกรญrky vozovky na 8,0ย m sย vรฝnimkou tunela Viลกลˆovรฉ, pre ktorรฝ zostรกva vย platnosti ลกรญrka 7,5 m.

Porovnanie so zahraniฤรญm
Sรบฤasnรฉ znenie predpisov aย prax vย okolitรฝch eurรณpskych krajinรกch sa priklรกลˆa kย ลกรญrke vozovky 7,5ย m, ฤo predstavuje ลกรญrku jazdnรฉho pruhu 3,5. Odporรบฤania pri ลกรญrke pruhu 3,5ย m pri rรฝchlosti do 100ย km/hod sรบ formulovanรฉ vย sprรกve Svetovej cestnej asociรกcie PIARC pre jednosmernรฉ tunely zย roku 2001. Pri menลกรญch rรฝchlostiach (naprรญklad vย mestรกch) PIARC dokonca odporรบฤa redukciu ลกรญrky na 3,25ย m, ktorรก by mala psychologicky pรดsobiลฅ na vodiฤov. Komplexnรก sprรกva zย testovania bezpeฤnosti tunelov EuroTap zย roku 2007 porovnรกvala 152 tunelov testovanรฝch vย rokoch 2005 aลพ 2007 vย 18 eurรณpskych krajinรกch. Vย sprรกve sa konลกtatuje, ลพe vย modernรฝch eurรณpskych tuneloch sรบ najฤastejลกie (84ย %) ลกรญrky jazdnรฝch pruhov 3,5ย m aย viac, priฤom najลกirลกรญ pruh 4,0ย m bol zaznamenanรฝ len vย jednom zย tunelov.

Vย ฤŒeskej republike platnรก norma ฤŒSN 73ย 7507 zย roku 2005 predpisuje pre jednosmernรฉ, dlhรฉ aย strednรฉ tunely kategรณriu Tย 7,5, pokiaฤพ technicko-ekonomickรฉ porovnanie nรกkladov aย hodnotenie rizรญk nepreukรกลพu potrebu vyลกลกej kategรณrie. Diaฤพniฤnรฉ tunely vybudovanรฉ vย poslednej dekรกde majรบ ลกรญrku vozovky 7,5ย m (Panenskรก, Libouchec) ale aj 9,5ย m (Klimkovice) aย 11,5ย m (Valรญk).

Obr. 1ย  Diaฤพniฤnรฝ tunel Sitina uvedenรฝ do prevรกdzky vย roku 2007 so ลกรญrkou vozovky 7,5ย m Obr. 2ย  Rakรบsky tunel Strenger (5ย 851ย m) uvedenรฝ do prevรกdzky vย roku 2006 so ลกรญrkou vozovky 7,5ย m

Prieฤne usporiadanie rakรบskych tunelov naฤalej zachovรกva ลกรญrku vozovky 7,5ย m, ฤoho prรญkladom sรบ mnohรฉ dvojrรบrovรฉ tunely vybudovanรฉ vย poslednej dekรกde, naprรญklad Spering, Spital, Klaus, Steinhaus, Strenger (obr. 2), Semmering aย tieลพ druhรฉ rรบry tunelov Katschberg, Roppener aย Tauern. Rovnakรฉ poลพiadavky na ลกรญrku vozovky 7,5ย m sa dodrลพiavajรบ aj vย Nemecku (naprรญklad tunely Rennsteig aย Berg Block) aย vย Chorvรกtsku (tunely Mala Kapela aย Sveti Rok).

Vplyv zvรคฤลกenia ลกรญrky vozovky naย stavebnรฉ nรกklady
Vychรกdzajรบc zย rozdelenia nรกkladov na jednotlivรฉ ฤasti konลกtrukcie tunelov, moลพno kvantifikovaลฅ nรกkladovรฝ dopad zvรคฤลกenia ลกรญrky vozovky na stavebnรฉ nรกklady. Rozdiel medzi vozovkou ลกรญrky 7,5ย m aย 8,0ย m sa premietne do pribliลพne 5ย % zvรคฤลกenia ลกรญrky prieฤneho rezu tunela. Nรกkladovรฝ vplyv zvรคฤลกenia ลกรญrky prierezu oย 5ย % predstavuje podฤพa prepoฤtov zvรฝลกenie stavebnรฝch nรกkladov oย minimรกlne 6ย % pri stredne nรกroฤnรฝch geologickรฝch pomeroch. Vย prรญpade horลกรญch geologickรฝch pomerov bude nรกkladovรฝ vplyv sย vysokou pravdepodobnosลฅou vyลกลกรญ. Uvedenรฝ odhad predstavuje dopad na nรกklady stavebnej ฤasti, zvรฝลกenie nรกkladov na technologickรฉ vybavenie moลพno predpokladaลฅ tieลพ, keฤลพe sa zvรคฤลกenรฝ prierez nรกkladovo prejavรญ vo vetranรญ, ako aj v osvetlenรญ tunelovej rรบry.

Ako prรญklad mรดลพeme vypoฤรญtaลฅ nรกkladovรฝ vplyv na vรฝstavbu pripravovanรฉho tunela Karpaty na diaฤพnici D4, ktorรฝ by sa vย budรบcnosti mal staลฅ najdlhลกรญm slovenskรฝm tunelom sย dฤบลพkou 8 aลพ 10ย km (zatiaฤพ vย alternatรญvach). Ak budeme predpokladaลฅ vรฝลกku stavebnรฝch nรกkladov na 1ย km jednej tunelovej rรบry hodnotou 30 miliรณnov eur, tak pri vypoฤรญtanom 6ย % znรญลพenรญ nรกkladov pri redukciรญ ลกรญrky na 7,5ย m mรดลพeme pri alternatรญve sย dฤบลพkou tunela 10ย km odhadnรบลฅ potenciรกlnu รบsporu stavebnรฝch nรกkladov vo vรฝลกke 36 miliรณnov eur (pribliลพne 1,1 mld Sk).

Vplyv zvรคฤลกenia ลกรญrky vozovky naย bezpeฤnosลฅ premรกvky
Zo zรกverov viacerรฝch ลกtรบdiรญ je zrejmรฉ, ลพe negatรญvny vplyv ลกรญrky jazdnรฉho pruhu na bezpeฤnosลฅ moลพno doloลพiลฅ pri ลกรญrkach 3,0ย m aย menej. Zvรฝลกenie bezpeฤnosti ako dรดsledok zvรคฤลกenia ลกรญrky pruhu zย 3,5ย m na vyลกลกiu hodnotu sa zatiaฤพ nepreukรกzalo. Naopak, zรกvery PIARC hovoria oย pozitรญvnom vplyve redukcie ลกรญrky, ktorรก by sa mala prejaviลฅ znรญลพenรญm rรฝchlosti vodiฤov.

Podฤพa rakรบskej analรฝzy รบdajov zย viac ako 500 nehรดd so zraneniami osรดb vย tuneloch dochรกdza vย obojsmernรฝch tuneloch vย porovnanรญ sย jednosmernรฝmi kย menลกiemu poฤtu nehรดd so zraneniami, ale poฤet zranenรฝch je na 1 miliรณn vozokm vyลกลกรญ oย asi 20ย % aย poฤet obetรญ je viac ako dvojnรกsobne vyลกลกรญ. Preto je opodstatnenรฝ vรคฤลกรญ dรดraz na bezpeฤnosลฅ vย obojsmernรฝch tuneloch. Zvรคฤลกenie ลกรญrky vozovky na 8,0ย m pravdepodobne mรดลพe maลฅ vplyv na minimalizรกciu poฤtu ฤelnรฝch zrรกลพok, ktorรฝch dรดsledky sรบ spravidla najvรกลพnejลกie.

Pri pripravovanรฝch tuneloch na slovenskรฝch diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch komunikรกciรกch sa prakticky vย plnom rozsahu uvaลพujรบ dve tunelovรฉ rรบry aย dlhodobรก jednosmernรก premรกvka. Dรดvody nehรดd vย tuneloch sย jednosmernou premรกvkou pritom so ลกรญrkovรฝm usporiadanรญm pravdepodobne nesรบvisia. Rakรบska analรฝza nehรดd preukรกzala pri jednosmernรฝchย  tuneloch najmรค tieto dรดvody: nedodrลพanie bezpeฤnej vzdialenosti, nedostatok pozornosti aย tieลพ prekraฤovanie dovolenej rรฝchlosti.

Hypotรฉza oย vyลกลกej bezpeฤnosti prevรกdzky tunelov so zvรคฤลกenou ลกรญrkou vozovky sa mรดลพe potvrdiลฅ len na zรกklade porovnania ลกtatistickรฝch dรกt zรญskanรฝch zย prevรกdzky tunelov sย rรดznou ลกรญrkou vozovky sย podobnรฝmi parametrami. Na porovnanie mรดลพeme vย budรบcnosti vybraลฅ tunel Bรดrik so ลกรญrkou vozovky 7,5ย m aย niektorรฝ zย pripravovanรฝch tunelov ล ibenik, ลฝilina, prรญpadne Rojkov so ลกรญrkou 8,0ย m. Ak by boli tieto tunely uvedenรฉ do prevรกdzky do konca roku 2015, bude moลพnรฉ po piatich rokoch prevรกdzky, teda najskรดr po roku 2020 porovnaลฅ nehodovosลฅ aย prรญpadne vyhodnotiลฅ vplyv rozdielnej ลกรญrky vozovky.

Existuje eลกte jeden faktor, ktorรฝ by sa mal vziaลฅ do รบvahy. Ak raz bude vodiฤ na trase diaฤพnice Bratislava โ€“ Koลกice prechรกdzaลฅ cez desiatku tunelov, nebude kย bezpeฤnosti prispievaลฅ fakt, ลพe sa ลกรญrka komuยญnikรกcie bude meniลฅ podฤพa toho, ktorรฝm tunelom bude prechรกdzaลฅ. Naopak, ลพiaduce by vย tejto sรบvislosti bolo jednotnรฉ ลกรญrkovรฉ rieลกenie.

Zรกver

Nedรก sa nesรบhlasiลฅ sย kฤพรบฤovรฝm vรฝznamom prevรกdzkovej bezpeฤnosti tunelov. Na druhej strane platรญ aj tรฉza, ลพe diaฤพnica nerealizovanรก naprรญklad pre svoju extrรฉmnu nรกkladovรบ nรกroฤnosลฅ predstavuje vรคฤลกie bezpeฤnostnรฉ riziko prejavujรบce sa vyลกลกou nehodovosลฅou, resp. vyลกลกรญm poฤtom obetรญ na ostatnej cestnej sieti. Zvรฝลกenie bezpeฤnosti tunelov, inรฝmi slovami minimalizรกcia rizรญk, by pritom malo byลฅ cielenรฉ na zmysluplnรบ รบroveลˆ zย hฤพadiska ekonomickosti prijatรฝch opatrenรญ.

Ak by sa aj preukรกzal pozitรญvny vplyv zvรคฤลกovania ลกรญrky vozovky na bezpeฤnosลฅ, je vลพdy potrebnรฉ metรณdami analรฝzy rizรญk stanoviลฅ, ฤi aย vย akej miere je zvรฝลกenie bezpeฤnosti pre ลกpecifickรฝ tunel potrebnรฉ. Vย prรญpade, ลพe je zvรฝลกenie bezpeฤnosti nevyhnutnรฉ, musรญ nasledovaลฅ posรบdenie efektรญvnosti vynaloลพenรฝch prostriedkov na moลพnรฉ alternatรญvne opatrenia. Minimalizรกciu rizรญk pritom moลพno dosiahnuลฅ opatreniami vย stavebnej, ako aj technologickej ฤasti tunelov, prevรกdzkovรฝmi opatreniami, prรญpadne kombinรกciou viacerรฝch opatrenรญ.

Zย uvedenรฝch faktov moลพno odvodiลฅ zรกver, ลพe vzhฤพadom na dneลกnรฝ stupeลˆ poznania nie je zvรคฤลกenie ลกรญrky vozovky na 8,0ย m opatrenรญm odรดvodniteฤพnรฝm zย hฤพadiska bezpeฤnosti, keฤลพe nie je znรกme, akรฝ veฤพkรฝ bude maลฅ vplyv aย ฤi vรดbec bude tento vplyv pozitรญvny. Naopak, zvรฝลกenie stavebnรฝch nรกkladov je jednoznaฤne kvantifikovateฤพnรฉ. Ak by teda otรกzka znela, ako moลพno znรญลพiลฅ nรกklady na vรฝstavbu diaฤพniฤnรฝch tunelov, ako jedna zย prvรฝch odpovedรญ sa ponรบka zmenลกenie ลกรญrky vozovky na 7,5 m.

TEXT: Ing.ย Miloslav Frankovskรฝ
FOTO: Dopravoprojekt, Terraprojekt

Miloslav Frankovskรฝ pรดsobรญ vย projektovej aย inลพinierskej spoloฤnosti Terraprojekt, a. s., Bratislava ako ฤlen predยญstavenstva aย vedรบci oddelenia tunelov aย geotechniky. Ako hlavnรฝ projektant sa podieฤพal na prรญprave aย vรฝstavยญbe diaฤพniฤnรฝch tunelov Branisko aย Sitina, spolupracoval na projektovom rieลกenรญ pre viacerรฉ zย pripravovanรฝch diaฤพniฤnรฝch aย ลพelezniฤnรฝch tunelov. Je ฤlenom komitรฉtu Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie ITA/AITES.

Literatรบra
1.ย  Cross section geometry in unidirectional road tunnels. PIARC Committee on Road Tunnels. ref. 05.11.B. 2001.
2.ย  Cross section design for bidirectional road tunnels. PIARC Committee on Road Tunnels. ref. 05.12.B. 2004.
3.ย  Frankovskรฝ, M.: ล รญrkovรฉ usporiadanie diaฤพniฤnรฝch tunelov na Slovensku, plusy aย mรญnusy vรฝvoja vย predoลกlom obdobรญ. In: Zbornรญk zย konferencie Podzemnรฉ stavby 2010. Praha.
4.ย  Kusรฝ, P.ย et al.: Prieฤny profil diaฤพniฤnรฉho tunela, ลกtรบdia. Bratislava: 1995.
5.ย  Pล™ibyl, P.ย et al.: Analรฝza jรญzdy ล™idiฤe vย tunelu aย na volnรฉ komunikaci. In: Tunel, 2006, ฤ. 3.
6.ย  Robatsch, K., Nussbaumer, C.: Comparative Analysis of Safety in Tunnels. Wien: Bundesministerium fรผr Wissenschaft und Verkehr, 2005.
7.ย  Tetzner, D.: EuroTap. Tunnel Audit Final report. Munich.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie