Na Letisku M. R. ล tefรกnika v Bratislave rekonลกtruovali ฤasลฅ vozovky. Akรฝ bol postup?
Odbavovacia plocha ako integrรกlna sรบฤasลฅ kaลพdรฉho letiska musรญ spฤบลaลฅ poลพadovanรฉ funkcie, aby bola dosiahnutรก bezpeฤnosลฅ, plynulosลฅ a efektรญvnosลฅ letiskovej prevรกdzky. Tieto poลพiadavky sรบ zabezpeฤenรฉ, ak sรบ splnenรฉ vลกetky predpisy a zรกsady pre prรญsluลกnรฝ typ letiska a kritickรฉ lietadlo.
Udrลพanie optimรกlnej a efektรญvnej prevรกdzky letiska sa dosahuje predovลกetkรฝm vhodnรฝmi rekonลกtrukciami a potrebnรฝmi inovรกciami ฤastรญ letiska. To sa tรฝka aj ฤasti odbavovacej plochy na Letisku M. R. ล tefรกnika v Bratislave, kde bola navrhnutรก rekonลกtrukcia vozovky vzhฤพadom na zmenu kritickรฉho lietadla (B 747-400).
ฤlรกnok opisuje prรญpravu, technickรฉ rieลกenia a realizรกciu rekonลกtrukcie vozovky na vybranej ฤasti letiska a jej jednotlivรฉ technickรฉ parametre.
Odbavovacia plocha na Letisku M. R. ล tefรกnika
Vybavovacie plochy na aprone sa budovali a rozลกirovali postupne podฤพa nรกrokov leteckej prevรกdzky, v ฤoho dรดsledku vznikli rozdielne typy konลกtrukcie cementobetรณnovรฝch (CB) dosiek s premenlivou hrรบbkou jednotlivรฝch vrstiev vozovky. Vรฝznamnรฝm rozลกรญrenรญm preลกli vybavovacie plochy v 80. rokoch 20. storoฤia a neskรดr, v menลกom rozsahu, aj po roku 2000. Degradรกcia technicko-prevรกdzkovรฉho stavu vybavovacรญch plรดch, a najmรค rolovacieho pรกsu, dosiahla รบroveล, ktorรบ moลพno oznaฤiลฅ za zlรฝ aลพ havarijnรฝ stav.
ฤalลกรญm dรดvodom rekonลกtrukcie bola poลพiadavka na inovรกciu dotknutรฝch ฤastรญ letiska z dรดvodu udrลพania jeho optimรกlnej a efektรญvnej prevรกdzky. To sa tรฝkalo aj ฤasti odbavovacej plochy na Letisku M. R. ล tefรกnika v Bratislave (obr. 1) vzhฤพadom na zmenu kritickรฉho lietadla (B 747-400). V rรกmci rekonลกtrukcie vybavovacรญch plรดch bolo potrebnรฉ realizovaลฅ aj modernizรกciu osovรฝch nรกvestidiel na rolovacom pรกse.
Rekonลกtrukcia vozovky na aprone
Odbavovacia plocha letiska je z hฤพadiska prevรกdzky rozdelenรก na dve ฤasti โ rolovacรญ pรกs a stojiskรก na odbavovanie a parkovanie lietadiel (obr. 2). Tieto ฤasti vybavovacรญch plรดch zรกsadne vplรฝvajรบ na prevรกdzku letiska a na proces odbavovania lietadiel, keฤลพe predstavujรบ najvyลฅaลพenejลกie stojiskรก, rolovacรญ pรกs zรกroveล umoลพลuje rolovanie lietadiel aj pri znรญลพenรฝch hodnotรกch viditeฤพnosti. Rekonลกtrukciou tรฝchto ฤastรญ vybavovacej plochy sa tak zvyลกujรบ bezpeฤnostnรฉ a technickoprevรกdzkovรฉ podmienky.
Rekonลกtrukcia rieลกila rolovacรญ pรกs na รบrovni stojรญsk. ฤasลฅ objektu bola z jednej strany ohraniฤenรก trรกvnatou plochou, z druhej strany monolitickรฝm ลพฤพabom. Rolovacรญ pรกs bol v tejto ฤasti v havarijnom stave. Rekonลกtrukcia vybavovacรญch plรดch bola v rรกmci objektu rozdelenรก do dvoch etรกp vรฝstavby, a to na prvรฝ รบsek s dฤบลพkou 160,5 m a druhรฝ รบsek s dฤบลพkou 273,0 m.
Podฤพa vรฝsledkov diagnostiky a realizovanรฝch stavebnรฝch prรกc sa overila takรกto skladba cementobetรณnovej vozovky postavenej v 80. rokoch minulรฉho storoฤia:
- cementovรฝ betรณn –ย 240 โ 260 mm
- asfaltovรฝ betรณn –ย ย 25 โ 40 mm
- cementovรก stabilizรกcia –ย ย 0 โ 170 mm
- ลกtrkopiesokย – 230 โ 400 mm.
Nรกvrh konลกtrukcie vozovky
Na predmetnom รบseku bola konลกtrukcia vozovky nadimenzovanรก pre novรฉ kritickรฉ (nรกvrhovรฉ) lietadlo B747โ400, ktorรฉho maximรกlna celkovรก hmotnosลฅ je 397 800 kg. Lietadlo mรก ลกtyri dvojitรฉ tandemovรฉ podvozky (obr. 3). Navrhovanie, vรฝpoฤty a posudzovanie vozoviek s cementobetรณnovรฝm krytom prebehlo v zmysle technickรฝch podmienok TP 098 [5], STN 736123 [8] a platnรฝch dokumentov ICAO a EASA.
Pri hodnotenรญ ACN pre cementobetรณnovรฉ vozovky sa poลพaduje รบnosnosลฅ podloลพia na รบrovni A (high). Na dosiahnutie tejto hodnoty bola navrhnutรก รบprava podloลพia spevnenรญm (stabilizovanรญm) zeminy hydraulickรฝm spojivom, resp. pomaly tuhnรบcim spojivom v hrรบbke 300 mm. Predpoklady o รบnosnosti podloลพia boli urฤenรฉ v sรบlade s vรฝsledkom inลพiniersko-geologickรฉho prieskumu. Hladina podzemnej vody sa overila na รบrovni, ktorรก neovplyvnรญ zmeny v รบnosnosti podloลพia.
Navrhnutรฝ podkladovรฝ systรฉm mรก takรบto skladbu:
- podkladovรก vrstva ฤ. 1, 200 mm, E = 4 500 MPa, ฮผย = 0,22;
- podkladovรก vrstva ฤ. 2, 200 mm, E = 700 MPa, ฮผ = 0,25;
- upravenรฉ podloลพie 300 mm, E = 150 MPa, ฮผ = 0,4;
- podloลพie E = 45 MPa, ฮผ = 0,45.
Modul reakcie podkladovรฉho systรฉmu je 304,84 MN/m3. Na zรกklade poskytnutรฝch podkladov a stanovenรฝch vstupnรฝch parametrov bola navrhnutรก takรกto konลกtrukcia vozovky:
- cementobetรณnovรฝ kryt s hrรบbkou 360 mm,
- podkladovรก vrstva z cementom stmelenej zrnitej zmesi CBGM C5/6 s hrรบbkou 200 mm,
- upravenรฉ podloลพie ZSC s hrรบbkou nestmelenรก vrstva z mechanicky spevnenรฉho kameniva MSK s hrรบbkou 200 mm, 300 mm (obr. 4).
Celkovรก hrรบbka vozovky je 1 060 mm.
Cementobetรณnovรฝ kryt vozovky CB I je realizovanรฝ ako jednovrstvovรฝ. Rozmery dosiek sรบ navrhnutรฉ na 5,0 m v pozdฤบลพnom smere a na 4,5 aลพ 5,5 m v prieฤnom smere. Na rieลกenej dopravnej ploche sa poฤรญta so vลกetkรฝmi ลกkรกrami ako prieฤnymi. Tieto ลกkรกry sรบ vystuลพenรฉ klznรฝmi tลลmi s ร 30 mm a minimรกlnou dฤบลพkou 500 mm vo vzรกjomnej osovej vzdialenosti 500 mm.
Napojenie novรฉho CB krytu na existujรบci CB kryt je rieลกenรฉ ako dilataฤnรก ลกkรกra, vystuลพenรก klznรฝmi tลลmi s ร 30 mm a min. dฤบลพkou 500 mm vo vzรกjomnej osovej vzdialenosti 500 mm, s posรบdenรญm na potreby dilatovania a usmernenia posunov ฤasti plochy (pรกsov) vplyvom klimatickรฝch zmien. Medzi CB krytom a podkladovou vrstvou je separaฤnรก medzivrstva z geotextรญlie, ktorรก slรบลพi na zamedzenie kopรญrovania trhlรญn.
Vรฝpoฤet napรคtรญ a deformรกciรญ sa vykonal pomocou metรณdy MKP v programe SCIA Nexis modelom, ktorรฝ zahลลa aj uvรกลพenie deformรกciรญ spรดsobenรฝch ลกmykovรฝmi silami. Vypoฤรญtanรฉ maximรกlne hodnoty napรคtia na spodu dosky sรบ od zaลฅaลพenia umiestnenรฉho na doske zdeformovanej kladnรฝm teplotnรฝm spรกdom a vlastnou tiaลพou.
Pri vpoฤte deformรกciรญ je hodnota krivosti dosky urฤenรก pre maximรกlnu hodnotu kladnรฉho rozdielu teplรดt hornรฉho a spodnรฉho povrchu dosky. Vรฝstupy hodnotenia priehybov (deformรกciรญ) a napรคtรญ na spodu CB dosky sรบ spracovanรฉ pre zaลฅaลพenie umiestnenรฉ na prieฤnej hrane, pozdฤบลพnej hrane a na rohu dosky (obr. 5). Maximรกlne napรคtie od jednorazovรฉho zaลฅaลพenia je ฯmax = 4,815 MPa.
Kritรฉrium na posรบdenie, aby napรคtie bolo menลกie ako vรฝpoฤtovรก pevnosลฅ cementovรฉho betรณnu v ลฅahu pri ohybe R = 5 MPa, bolo splnenรฉ. Vรฝstavba druhej etapy bola rozdelenรก na dva รบseky realizovanรฉ poฤas roka 2019 na jar a na jeseล. Dรดvodom preruลกenia realizรกcie bola poลพiadavka zabezpeฤiลฅ plynulรบ prevรกdzku letiska poฤas majstrovstiev sveta v ฤพadovom hokeji.
Zรกver
Technickoprevรกdzkovรฝ stav vybavovacรญch plรดch na Letisku M. R. ล tefรกnika, najmรค rolovacieho pรกsu, dosiahol รบroveล havarijnรฉho stavu, spรดsobnรฉho degradรกciou tรฝchto plรดch. Z dรดvodu zabezpeฤenia efektรญvnej prevรกdzky letiska musela vzhฤพadom na zmenu kritickรฉho lietadla prejsลฅ inovรกciou a zvรฝลกenรญm รบnosnosti aj ฤasลฅ odbavovacej plochy. Poลพadovanรฝ stav sa dosiahol rekonลกtrukciou uvedenรฝch ฤastรญ apronu.
Literatรบra
1. Projektovรก dokumentรกcia na realizรกciu stavby. Rekonลกtrukcia โ rolovacรญ pรกs, apron โ II. etapa, CEMOS, s. r. o., Bratislava 2019.
2. Nรกvrh a posรบdenie novej letiskovej vozovky. Katedra dopravnรฝch stavieb STU v Bratislave, 2018.
3. Diagnostika pohybovรฝch plรดch. Pavex Consulting, s. r. o., 2018.
4. Platnรฉ normy, predpisy katalรณgovรฉ a vzorovรฉ listy pre cestnรฉ stavby a leteckรบ infraลกtruktรบru (najmรค: STN 73 6101, STN 73 6123, STN EN 13877-3, L14, TP 098, TP 025, TKP 8, KLA 1/2014).
Andrea Zuzulovรก a Dominika Hodรกkovรก pรดsobia na Katedre dopravnรฝch stavieb SvF STU v Bratislave.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 03/2021.