Obr. 10 Pohฤพad na rekonลกtruovanรบ ฤasลฅ odbavovacej plochy letiska
Galรฉria(11)

Na Letisku M. R. ล tefรกnika v Bratislave rekonลกtruovali ฤasลฅ vozovky. Akรฝ bol postup?

Partneri sekcie:

Odbavovacia plocha ako integrรกlna sรบฤasลฅ kaลพdรฉho letiska musรญ spฤบลˆaลฅ poลพadovanรฉ funkcie, aby bola dosiahnutรก bezpeฤnosลฅ, plynulosลฅ a efektรญvnosลฅ letiskovej prevรกdzky. Tieto poลพiadavky sรบ zabezpeฤenรฉ, ak sรบ splnenรฉ vลกetky predpisy a zรกsady pre prรญsluลกnรฝ typ letiska a kritickรฉ lietadlo.

Udrลพanie optimรกlnej a efektรญvnej prevรกdzky letiska sa dosahuje predovลกetkรฝm vhodnรฝmi rekonลกtrukciami a potrebnรฝmi inovรกciami ฤastรญ letiska. To sa tรฝka aj ฤasti odbavovacej plochy na Letisku M. R. ล tefรกnika v Bratislave, kde bola navrhnutรก rekonลกtrukcia vozovky vzhฤพadom na zmenu kritickรฉho lietadla (B 747-400).

ฤŒlรกnok opisuje prรญpravu, technickรฉ rieลกenia a realizรกciu rekonลกtrukcie vozovky na vybranej ฤasti letiska a jej jednotlivรฉ technickรฉ parametre.

Obr. 1 Odbavovacia plocha (apron) Letiska M. R. ล tefรกnika v Bratislave
Obr. 2 Vybranรก rekonลกtruovanรก ฤasลฅ odbavovacej plochy letiska
Obr. 6 Vybรบranie pรดvodnej vozovky na odbavovacej ploche letiska
Obr. 7 Poklรกdka podkladovรฝch vrstiev vozovky
Obr. 8 Prรญprava uloลพenia klznรฝch tล•ลˆov do prieฤnych ลกkรกr

Odbavovacia plocha na Letisku M. R. ล tefรกnika

Vybavovacie plochy na aprone sa budovali a rozลกirovali postupne podฤพa nรกrokov leteckej prevรกdzky, v ฤoho dรดsledku vznikli rozdielne typy konลกtrukcie cementobetรณnovรฝch (CB) dosiek s premenlivou hrรบbkou jednotlivรฝch vrstiev vozovky. Vรฝznamnรฝm rozลกรญrenรญm preลกli vybavovacie plochy v 80. rokoch 20. storoฤia a neskรดr, v menลกom rozsahu, aj po roku 2000. Degradรกcia technicko-prevรกdzkovรฉho stavu vybavovacรญch plรดch, a najmรค rolovacieho pรกsu, dosiahla รบroveลˆ, ktorรบ moลพno oznaฤiลฅ za zlรฝ aลพ havarijnรฝ stav.

ฤŽalลกรญm dรดvodom rekonลกtrukcie bola poลพiadavka na inovรกciu dotknutรฝch ฤastรญ letiska z dรดvodu udrลพania jeho optimรกlnej a efektรญvnej prevรกdzky. To sa tรฝkalo aj ฤasti odbavovacej plochy na Letisku M. R. ล tefรกnika v Bratislave (obr. 1) vzhฤพadom na zmenu kritickรฉho lietadla (B 747-400). V rรกmci rekonลกtrukcie vybavovacรญch plรดch bolo potrebnรฉ realizovaลฅ aj modernizรกciu osovรฝch nรกvestidiel na rolovacom pรกse.

Obr. 1 Odbavovacia plocha (apron) Letiska M. R. ล tefรกnika v Bratislave
Obr. 1 Odbavovacia plocha (apron) Letiska M. R. ล tefรกnika v Bratislave | Zdroj: autorky

Rekonลกtrukcia vozovky na aprone

Odbavovacia plocha letiska je z hฤพadiska prevรกdzky rozdelenรก na dve ฤasti โ€“ rolovacรญ pรกs a stojiskรก na odbavovanie a parkovanie lietadiel (obr. 2). Tieto ฤasti vybavovacรญch plรดch zรกsadne vplรฝvajรบ na prevรกdzku letiska a na proces odbavovania lietadiel, keฤลพe predstavujรบ najvyลฅaลพenejลกie stojiskรก, rolovacรญ pรกs zรกroveลˆ umoลพลˆuje rolovanie lietadiel aj pri znรญลพenรฝch hodnotรกch viditeฤพnosti. Rekonลกtrukciou tรฝchto ฤastรญ vybavovacej plochy sa tak zvyลกujรบ bezpeฤnostnรฉ a technickoprevรกdzkovรฉ podmienky.

Rekonลกtrukcia rieลกila rolovacรญ pรกs na รบrovni stojรญsk. ฤŒasลฅ objektu bola z jednej strany ohraniฤenรก trรกvnatou plochou, z druhej strany monolitickรฝm ลพฤพabom. Rolovacรญ pรกs bol v tejto ฤasti v havarijnom stave. Rekonลกtrukcia vybavovacรญch plรดch bola v rรกmci objektu rozdelenรก do dvoch etรกp vรฝstavby, a to na prvรฝ รบsek s dฤบลพkou 160,5 m a druhรฝ รบsek s dฤบลพkou 273,0 m.

Podฤพa vรฝsledkov diagnostiky a realizovanรฝch stavebnรฝch prรกc sa overila takรกto skladba cementobetรณnovej vozovky postavenej v 80. rokoch minulรฉho storoฤia:

  • cementovรฝ betรณn –ย 240 โ€“ 260 mm
  • asfaltovรฝ betรณn –ย ย 25 โ€“ 40 mm
  • cementovรก stabilizรกcia –ย ย 0 โ€“ 170 mm
  • ลกtrkopiesokย – 230 โ€“ 400 mm.
Obr. 2 Vybranรก rekonลกtruovanรก ฤasลฅ odbavovacej plochy letiska
Obr. 2 Vybranรก rekonลกtruovanรก ฤasลฅ odbavovacej plochy letiska | Zdroj: autorky

Nรกvrh konลกtrukcie vozovky

Na predmetnom รบseku bola konลกtrukcia vozovky nadimenzovanรก pre novรฉ kritickรฉ (nรกvrhovรฉ) lietadlo B747โ€“400, ktorรฉho maximรกlna celkovรก hmotnosลฅ je 397 800 kg. Lietadlo mรก ลกtyri dvojitรฉ tandemovรฉ podvozky (obr. 3). Navrhovanie, vรฝpoฤty a posudzovanie vozoviek s cementobetรณnovรฝm krytom prebehlo v zmysle technickรฝch podmienok TP 098 [5], STN 736123 [8] a platnรฝch dokumentov ICAO a EASA.

Pri hodnotenรญ ACN pre cementobetรณnovรฉ vozovky sa poลพaduje รบnosnosลฅ podloลพia na รบrovni A (high). Na dosiahnutie tejto hodnoty bola navrhnutรก รบprava podloลพia spevnenรญm (stabilizovanรญm) zeminy hydraulickรฝm spojivom, resp. pomaly tuhnรบcim spojivom v hrรบbke 300 mm. Predpoklady o รบnosnosti podloลพia boli urฤenรฉ v sรบlade s vรฝsledkom inลพiniersko-geologickรฉho prieskumu. Hladina podzemnej vody sa overila na รบrovni, ktorรก neovplyvnรญ zmeny v รบnosnosti podloลพia.

Navrhnutรฝ podkladovรฝ systรฉm mรก takรบto skladbu:

  • podkladovรก vrstva ฤ. 1, 200 mm, E = 4 500 MPa, ฮผย = 0,22;
  • podkladovรก vrstva ฤ. 2, 200 mm, E = 700 MPa, ฮผ = 0,25;
  • upravenรฉ podloลพie 300 mm, E = 150 MPa, ฮผ = 0,4;
  • podloลพie E = 45 MPa, ฮผ = 0,45.

Modul reakcie podkladovรฉho systรฉmu je 304,84 MN/m3. Na zรกklade poskytnutรฝch podkladov a stanovenรฝch vstupnรฝch parametrov bola navrhnutรก takรกto konลกtrukcia vozovky:

  • cementobetรณnovรฝ kryt s hrรบbkou 360 mm,
  • podkladovรก vrstva z cementom stmelenej zrnitej zmesi CBGM C5/6 s hrรบbkou 200 mm,
  • upravenรฉ podloลพie ZSC s hrรบbkou nestmelenรก vrstva z mechanicky spevnenรฉho kameniva MSK s hrรบbkou 200 mm, 300 mm (obr. 4).

Celkovรก hrรบbka vozovky je 1 060 mm.

Zdroj: autorky

Cementobetรณnovรฝ kryt vozovky CB I je realizovanรฝ ako jednovrstvovรฝ. Rozmery dosiek sรบ navrhnutรฉ na 5,0 m v pozdฤบลพnom smere a na 4,5 aลพ 5,5 m v prieฤnom smere. Na rieลกenej dopravnej ploche sa poฤรญta so vลกetkรฝmi ลกkรกrami ako prieฤnymi. Tieto ลกkรกry sรบ vystuลพenรฉ klznรฝmi tล•ลˆmi s ร˜ 30 mm a minimรกlnou dฤบลพkou 500 mm vo vzรกjomnej osovej vzdialenosti 500 mm.

Napojenie novรฉho CB krytu na existujรบci CB kryt je rieลกenรฉ ako dilataฤnรก ลกkรกra, vystuลพenรก klznรฝmi tล•ลˆmi s ร˜ 30 mm a min. dฤบลพkou 500 mm vo vzรกjomnej osovej vzdialenosti 500 mm, s posรบdenรญm na potreby dilatovania a usmernenia posunov ฤasti plochy (pรกsov) vplyvom klimatickรฝch zmien. Medzi CB krytom a podkladovou vrstvou je separaฤnรก medzivrstva z geotextรญlie, ktorรก slรบลพi na zamedzenie kopรญrovania trhlรญn.

Vรฝpoฤet napรคtรญ a deformรกciรญ sa vykonal pomocou metรณdy MKP v programe SCIA Nexis modelom, ktorรฝ zahล•ลˆa aj uvรกลพenie deformรกciรญ spรดsobenรฝch ลกmykovรฝmi silami. Vypoฤรญtanรฉ maximรกlne hodnoty napรคtia na spodu dosky sรบ od zaลฅaลพenia umiestnenรฉho na doske zdeformovanej kladnรฝm teplotnรฝm spรกdom a vlastnou tiaลพou.

Pri vpoฤte deformรกciรญ je hodnota krivosti dosky urฤenรก pre maximรกlnu hodnotu kladnรฉho rozdielu teplรดt hornรฉho a spodnรฉho povrchu dosky. Vรฝstupy hodnotenia priehybov (deformรกciรญ) a napรคtรญ na spodu CB dosky sรบ spracovanรฉ pre zaลฅaลพenie umiestnenรฉ na prieฤnej hrane, pozdฤบลพnej hrane a na rohu dosky (obr. 5). Maximรกlne napรคtie od jednorazovรฉho zaลฅaลพenia je ฯƒmax = 4,815 MPa.

Zdroj: autorky

Kritรฉrium na posรบdenie, aby napรคtie bolo menลกie ako vรฝpoฤtovรก pevnosลฅ cementovรฉho betรณnu v ลฅahu pri ohybe R = 5 MPa, bolo splnenรฉ. Vรฝstavba druhej etapy bola rozdelenรก na dva รบseky realizovanรฉ poฤas roka 2019 na jar a na jeseลˆ. Dรดvodom preruลกenia realizรกcie bola poลพiadavka zabezpeฤiลฅ plynulรบ prevรกdzku letiska poฤas majstrovstiev sveta v ฤพadovom hokeji.

Zรกver

Technickoprevรกdzkovรฝ stav vybavovacรญch plรดch na Letisku M. R. ล tefรกnika, najmรค rolovacieho pรกsu, dosiahol รบroveลˆ havarijnรฉho stavu, spรดsobnรฉho degradรกciou tรฝchto plรดch. Z dรดvodu zabezpeฤenia efektรญvnej prevรกdzky letiska musela vzhฤพadom na zmenu kritickรฉho lietadla prejsลฅ inovรกciou a zvรฝลกenรญm รบnosnosti aj ฤasลฅ odbavovacej plochy. Poลพadovanรฝ stav sa dosiahol rekonลกtrukciou uvedenรฝch ฤastรญ apronu.

Obr. 6 Vybรบranie pรดvodnej vozovky na odbavovacej ploche letiska
Obr. 6 Vybรบranie pรดvodnej vozovky na odbavovacej ploche letiska | Zdroj: autorky

Literatรบra

1. Projektovรก dokumentรกcia na realizรกciu stavby. Rekonลกtrukcia โ€“ rolovacรญ pรกs, apron โ€“ II. etapa, CEMOS, s. r. o., Bratislava 2019.
2. Nรกvrh a posรบdenie novej letiskovej vozovky. Katedra dopravnรฝch stavieb STU v Bratislave, 2018.
3. Diagnostika pohybovรฝch plรดch. Pavex Consulting, s. r. o., 2018.
4. Platnรฉ normy, predpisy katalรณgovรฉ a vzorovรฉ listy pre cestnรฉ stavby a leteckรบ infraลกtruktรบru (najmรค: STN 73 6101, STN 73 6123, STN EN 13877-3, L14, TP 098, TP 025, TKP 8, KLA 1/2014).

Obr. 7 Poklรกdka podkladovรฝch vrstiev vozovky
Obr. 7 Poklรกdka podkladovรฝch vrstiev vozovky | Zdroj: autorky
doc. Ing. Andrea Zuzulovรก, PhD., Ing. Dominika Hodรกkovรก, PhD.

Andrea Zuzulovรก a Dominika Hodรกkovรก pรดsobia na Katedre dopravnรฝch stavieb SvF STU v Bratislave.

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 03/2021.

Najฤรญtanejลกie