image 100076 25 v2
Galรฉria(13)

Najmodernejลกรญ cestnรฝ tunel na Slovensku je Povaลพskรฝ Chlmec

Partneri sekcie:

Vรฝstavba รบseku diaฤพnice D3 ลฝilina, Strรกลพov โ€“ ลฝilina, Brodno, otvorenรฉho 2. decembra 2017, trvala tri a pol roka a stรกla 255 mil. eur. Tento technicky mimoriadne nรกroฤnรฝ รบsek mรก dฤบลพku 4,25 km a jeho sรบฤasลฅou je aj 1,5-kilometrovรก estakรกda ponad Hriฤovskรบ priehradu, ktorรก stojรญ na 57 pilieroch vybudovanรฝch prevaลพne vo vodnej nรกdrลพi, a dvojrรบrovรฝ tunel na jednosmernรบ premรกvku pod vrchom Chlmec, ktorรฉho severnรก rรบra meria 2 249 m a juลพnรก rรบra 2 186,5 m. 

luxmeter NEW
Obr. 1 Situacia stavby
Obr. 2 Protismerne svietidlo
Obr. 3 Symetricke svietidlo
Obr. 4 Umiestnenie protismernych svietidiel
Obr. 5 Pohlad na kombinovane evakuacne svietidlo
Obr. 6 Umiestnenie svietidiel
Obr. 7 Osvetlenie vstupu do priecneho prepojenia

Uลพ predchรกdzajรบce dva ฤlรกnky v ฤasopise IS ฤ. 6/2017 konลกtatovali, ลพe tunel Povaลพskรฝ Chlmec je najmodernejลกรญ na Slovensku โ€“ mรก okrem inรฉho ลกesลฅ prechodovรฝch chodieb pre chodcov a dve chodby pre obsluลพnรฉ a zรกchrannรฉ vozidlรก. Vรฝstavba diaฤพnice sa financovala s podporou eurofondov v rรกmci Operaฤnรฉho programu Doprava a Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra. Postavilo ju zdruลพenie spoloฤnostรญ Eurovia SK, Hochtief CZ a SMS.

Objektom merania bolo prevรกdzkovรฉ osvetlenie juลพnej rรบry (JR), evakuaฤnรฉ osvetlenie, osvetlenie zรกlivu, prechodovรฉ a prejazdnรฉ osvetlenie prieฤnych chodieb, ako aj vonkajลกie osvetlenie pred portรกlom dvojpruhovรฉho jednosmernรฉho tunela 2T โ€“ 8,0 Povaลพskรฝ Chlmec (STN 73 7507).

Situácia stavby tunela Povaลพský Chlmec (zdroj: NDS, a. s.)

Situรกcia stavby tunela Povaลพskรฝ Chlmec (zdroj: NDS, a. s.)

Pouลพitรฉ svietidlรก

Na รบฤely prevรกdzkovรฉho osvetlenia slรบลพia svietidlรก s vysokotlakovรฝmi sodรญkovรฝmi vรฝbojkami vyhotovenรฉ z nehrdzavejรบcej ocele. Konลกtrukcia tunelovรฝch svietidiel zaruฤuje jednoduchรบ vรฝmenu svietidla a jeho ฤastรญ (vรฝbojka a elektrickรฉ komponenty) bez pouลพitia ลกpeciรกlneho nรกradia. Svietidlรก sรบ konลกtruovanรฉ ako prachotesnรฉ a vodotesnรฉ. Protismernรฉ a symetrickรฉ svietidlรก v pravej (juลพnej) rรบre a v ฤพavej (severnej) rรบre (SR) sรบ umiestnenรฉ v jednom rade v osi klenby tunela na pomocnej nosnej konลกtrukcii vedฤพa kรกblovej trasy vedenej pod stropom tunela.

Protismerné svietidlo na osvetlenie tunelov (zdroj: Thorn Lighting)

Protismernรฉ svietidlo na osvetlenie tunelov (zdroj: Thorn Lighting)

Adaptaฤnรฉ osvetlenie tunelovรฝch rรบr zodpovedรก nรกvrhovej rรฝchlosti 100 km/h a jasovรฝm pomerom pred vjazdovรฝm portรกlom, priebeลพne stanovenรฝm prostrednรญctvom vonkajลกรญch a vnรบtornรฝch jasomerov. Je rozdelenรฉ na spรญnanรฉ sekcie ลกtyroch regulaฤnรฝch skupรญn (S1, S2, S3 a S4) protismernรฝch svietidiel, napรกjanรฉ je zo zรกloลพnรฉho zdroja, ฤรญm je zabezpeฤenรก jeho nepretrลพitรก prevรกdzka aj pri vรฝpadku hlavnรฉho napรกjania. Prejazdnรฉ osvetlenie tunelovรฝch rรบr sa rieลกi symetrickรฝmi svietidlami rozmiestnenรฝmi v rovnomernรฝch vzdialenostiach asi 10 m.

Umiestnenie protismerných svietidiel na úฤely prevádzkového osvetlenia v tunelovej rúre (zdroj: Eltodo)

Umiestnenie protismernรฝch svietidiel na รบฤely prevรกdzkovรฉho osvetlenia v tunelovej rรบre (zdroj: Eltodo)

Jeho ovlรกdanie sa realizuje pomocou dvoch regulaฤnรฝch skupรญn (S5 a S6) symetrickรฝch svietidiel. Poฤas dลˆa je prejazdnรฉ osvetlenie zapnutรฉ na 100 % maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu, ฤo zodpovedรก projektovanej รบrovni jasu 4 cd/m2. V noci sa svietidlรก urฤenรฉ na prejazdnรฉ osvetlenie stmievajรบ pribliลพne na 50 % maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu, ฤo zodpovedรก projektovanej รบrovni jasu 2 cd/m2 (S6). Prejazdnรฉ osvetlenie tunela slรบลพi zรกroveลˆ na zaistenie bezpeฤnรฉho รบniku osรดb z tunela v prรญpade poลพiaru.

Symetrické svietidlo na osvetlenie tunelov (zdroj: Thorn Lighting)

Symetrickรฉ svietidlo na osvetlenie tunelov (zdroj: Thorn Lighting)

Na orientaฤnรฉ bodovรฉ osvetlenie a oznaฤenie smeru รบniku sรบ pouลพitรฉ kombinovanรฉ evakuaฤnรฉ svietidlรก vyhotovenรฉ z nehrdzavejรบcej ocele s ฤรญrym kalenรฝm sklom. Tieto svietidlรก, konลกtruovanรฉ ako prachotesnรฉ a vodotesnรฉ, sรบ sรบฤasลฅou dopravnรฉho znaฤenia. Rozmery bezpeฤnostnej znaฤky sรบ 350 mm ร— 250 mm. Zdanlivรก plocha boฤnรฝch stien je 20 mm ร— 250 mm.

Umiestnenie symetrických svietidiel, kombinovaných evakuaฤných svietidiel a svietidiel pouลพitých na vodiace osvetlenie komunikácie v tuneli (zdroj: Eltodo)

Umiestnenie symetrickรฝch svietidiel, kombinovanรฝch evakuaฤnรฝch svietidiel a svietidiel pouลพitรฝch na vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli (zdroj: Eltodo)

Kombinovanรฉ evakuaฤnรฉ svietidlรก sรบ umiestnenรฉ nad chodnรญkom na strane nรบdzovรฝch vรฝchodov (t. j. na vstupe do prieฤnych prepojenรญ) vo vรฝลกke 1 m. Zรกkladnรฉ rozstupy svietidiel sรบ 25 m. Bezpeฤnostnรก znaฤka a boฤnรฉ steny svietidla svietia trvalo. Poฤas prevรกdzky sรบ nastavenรฉ dva regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 25 % (poฤas dลˆa a noฤnรฝch hodรญn) a 100 % (evakuaฤnรฉ nรกvestnรฉ osvetlenie) maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu. Orientaฤnรฉ bodovรฉ osvetlenie sa automaticky zapne pri detekcii poลพiaru v tuneli.

Pohฤพad na kombinované evakuaฤné svietidlo umiestnené nad chodníkom na strane núdzových východov (zdroj: Broll Systemtechnik)

Pohฤพad na kombinovanรฉ evakuaฤnรฉ svietidlo umiestnenรฉ nad chodnรญkom na strane nรบdzovรฝch vรฝchodov (zdroj: Broll Systemtechnik)

LED svietidlรก na vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli sรบ umiestnenรฉ pri hrane nรบdzovรฝch chodnรญkov tak, ลพe jednou stranou svietia v smere jazdy (biela farba svetla) a druhou stranou proti smeru jazdy (oranลพovรก farba svetla). Obojsmernรฉ svietenie s jednosmernou premรกvkou je nevyhnutnรฉ na vizuรกlne ohraniฤenie pri pohฤพade do spรคtnรฉho zrkadla. Rozstupy medzi svietidlami v adaptaฤnom pรกsme sรบ pribliลพne 12,5 m a v prejazdnom pรกsme asi 25 m. Tieto osvetlenia sa umiestลˆujรบ v strede medzi kombinovanรฝmi evakuaฤnรฝmi svietidlami.

Osvetlenie vstupu do prieฤneho prepojenia (prejazdné prieฤne prepojenie je riešené ako bezbariérové) (zdroj: Eltodo)

Osvetlenie vstupu do prieฤneho prepojenia (prejazdnรฉ prieฤne prepojenie je rieลกenรฉ ako bezbariรฉrovรฉ) (zdroj: Eltodo)

V ลกtandardnom reลพime svieti vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli trvalo, moลพno ho pritom prepnรบลฅ do pomalรฉho (5-sekundovรฝ interval) alebo rรฝchleho (0,5-sekundovรฝ interval) blikania. Svietidlรก sรบ nastavenรฉ na tri regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 20 % (poฤas noฤnรฝch hodรญn), 50 % (poฤas dลˆa) a 100 % (pri evakuaฤnom nรกvestnom osvetlenรญ) maximรกlneho svetlenรฉho vรฝkonu. Svietidlรก sa napรกjajรบ cez zรกloลพnรฝ zdroj tak, aby boli v prevรกdzke aj pri vรฝpadku elektrickej energie ฤi v prรญpade poลพiaru.

Nรกvestnรฉ osvetlenie nรบdzovรฉho vรฝchodu je oznaฤenรฉ trojicou bodovรฝch svietidiel zelenej farby z oboch strรกn vรฝchodu. Tieto svietidlรก sรบ umiestnenรฉ na boฤnej stene tunelovej rรบry vo vรฝลกke 55, 130 a 200,5 cm nad รบrovลˆou chodnรญka, bezprostredne vedฤพa nรบdzovรฉho vรฝchodu. Sรบ nastavenรฉ na dva regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 25 % pri beลพnej prevรกdzke tunela a 100 % (pri evakuaฤยญnom nรกvestnom osvetlenรญ) maximรกlneho svetlenรฉho vรฝkonu. Podlahu pred dverami nรบdzovรฉho vรฝchodu osvetฤพuje LED svietidlo.

Osvetlenie núdzového zálivu (zdroj: Eltodo)

Osvetlenie nรบdzovรฉho zรกlivu (zdroj: Eltodo)

Osvetlenie รบnikovรฝch chodieb zabezpeฤuje dostatoฤnรฉ svetelnรฉ podmienky na pohyb osรดb v prieฤnych prepojeniach. LED svietidlรก pod stropom v prieฤnych prepojeniach sรบ pripojenรฉ k zรกlohovanรฉmu distribuฤnรฉmu okruhu. Osvetlenie v prieฤnych prepojeniach sa ovlรกda automaticky pomocou dvernรฉho kontaktu, resp. tlaฤidlom pri dverรกch, alebo pomocou riadiaceho systรฉmu. Vypnutie sa riadi diaฤพkovo pomocou operรกtora z riadiaceho centra.

Osvetlenie nรบdzovรฝch zรกlivov slรบลพi na zvรฝraznenie tรฝchto miest oproti prejazdnรฉmu osvetleniu. Na osvetlenie kaลพdรฉho zรกlivu sรบ pouลพitรฉ symetrickรฉ svietidlรก s halogenidovรฝmi vรฝbojkami, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ v samostatnom rade. Svietidlรก sa ovlรกdajรบ spoloฤne s prejazdnรฝm osvetlenรญm (s regulaฤnou skupinou S5 a S6).

Vonkajšie osvetlenie pozemnej komunikácie pred portálmi tunela (zdroj: Eltodo)

Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie pred portรกlmi tunela (zdroj: Eltodo)

Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie pred portรกlmi tunela slรบลพi na bezpeฤnรฝ prechod medzi hladinou osvetlenia vo vnรบtri tunela a vonku v noci pri vรฝjazde z tunela. Je umiestnenรฉ vo vzdialenosti, ktorรก sa rovnรก pribliลพne dvojnรกsobku dฤบลพky brzdnej drรกhy, max. 200 m pred kaลพdรฝm portรกlom.

Vonkajลกie osvetlenie tvoria svietidlรก s vysokotlakovou sodรญkovou vรฝbojkou upevnenรฉ na osvetฤพovacรญch stoลพiaroch s vรฝลกkou 12 m, ktorรฉ majรบ dฤบลพku vรฝloลพnรญkov 1,5 m a rozstupy pribliลพne 35 m (vลพdy 6 ks po oboch stranรกch diaฤพnice). Univerzรกlny drลพiak umoลพลˆuje nasadiลฅ svietidlo na vรฝloลพnรญk. Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie sa spรญna sรบmrakovรฝmi spรญnaฤmi, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ pred portรกlmi vjazdovej ฤasti tunelovรฝch rรบr.

Postup merania

Parametre osvetlenia sรบ (v medziach neistoty merania) z pohฤพadu pozorovateฤพa nachรกdzajรบceho sa v osi ฤพavรฉho jazdnรฉho pruhu zrkadlovรฝm obrazom parametrov osvetlenia z pohฤพadu pozorovateฤพa nachรกdzajรบceho sa v osi pravรฉho jazdnรฉho pruhu. To istรฉ platรญ aj o svetelnotechnickรฝch parametroch ฤพavej (severnej) rรบry. Rozstupy symetrickรฝch svietidiel umiestnenรฝch navyลกe vo vnรบtornom pรกsme SR sa nelรญลกia od rozstupov ostatnรฝch symetrickรฝch svietidiel vo vnรบtornom pรกsme SR, resp. JR.

Skrรกtka, pri meranรญ osvetlenia v pravej (juลพnej) rรบre cestnรฉho tunela Povaลพskรฝ Chlmec sme sa sรบstredili na zรกkladnรฉ pรกsma s dostatoฤnou vypovedacou schopnosลฅou na zaujatie stanoviska k posudzovanรฉmu dielu. Takisto meranie kaลพdรฉho prechodovรฉho a prejazdnรฉho osvetlenia prieฤnych chodieb nemรดลพe priniesลฅ novรฉ poznatky.

Meranie a vyhodnotenie parametrov osvetlenia cestnรฉho tunela Povaลพskรฝ Chlmec sme urobili podฤพa:

โ€ข Metodickej prรญruฤky (MP): 2015 Poลพiadavky na osvetlenie cestnรฝch tunelov realizovanรฝch a prevรกdzkovanรฝch v podmienkach Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s.,

โ€ข a noriem:

โ€“ STN EN 13201-2:2016 Osvetlenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. ฤŒasลฅ 2 Svetelnotechnickรฉ poลพiadavky,
โ€“ STN EN 13201-3:2017 Osvetlenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. ฤŒasลฅ 3 Svetelnotechnickรฝ vรฝpoฤet,
โ€“ STN EN 13201-4:2016 Osvetlenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. ฤŒasลฅ 4 Metรณdy merania svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ.

 

Podmienky poฤas merania

  • Teplota vzduchu vo vรฝลกke 1,0 m nad vozovkou bola stabilnรก โ€“ na รบrovni 11 ยฐC, vlhkosลฅ bola 72 %, viditeฤพnosลฅ > 1 000 m. Veฤer 5. 10. 2017 sa v oblasti tunela vyskytoval dรกลพฤ a po polnoci, 6. 10. 2017, pokraฤovalo oblaฤnรฉ poฤasie. Pocitovo sa to prejavovalo miernym chladom, priฤom tรกto teplota neovplyvnila vykonรกvanie fotometrickรฝch meranรญ. Vรฝbojky osadenรฉ v svietidlรกch umiestnenรฝch v tuneli, ako aj pred portรกlmi, nie sรบ teplotne citlivรฉ a LED zdroje pri tejto teplote vykazujรบ stabilnรฉ parametre.
  • V dรดsledku normรกlneho prevรกdzkovรฉho stavu sa nevyskytli poklesy napรคtia. Podฤพa smernice Eรš Electricity Quality and Supply Regulations (EQS), ktorรก definovala jednotยญnรฉ sieลฅovรฉ napรคtie na รบrovni 230 V ยฑ 10 %, t. j. v rozpรคtรญ 207 V โ€“ 253 V, a medzinรกrodnej normy STN EN 60038 Normalizovanรฉ napรคtia CENELEC musรญ kaลพdรฉ elektrickรฉ zariadenie s oznaฤenรญm CE bezpeฤne fungovaลฅ v tomto intervale. Meranie jasu a osvetlenosti sa uskutoฤnilo v pravidelnรฝch ฤasovรฝch intervaloch na rovnakom mieste; odฤรญtanรฉ รบdaje meracรญch prรญstrojov boli ustรกlenรฉ.
  • Nezaznamenalo sa cudzie a ruลกivรฉ svetlo z okolia (napr. signรกlne znaฤky a dopravnรฉ zariadenia, oznaฤovanie รบnikovรฝch ciest a bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ, svetlรก vozidiel a pod.).
  • Nevyskytli sa ลพiadne prekรกลพky.
  • Poloha meracรญch bodov sa stanovila podฤพa vรฝkresovej dokumentรกcie, ktorรก v pรดdoryse jednoznaฤne, zrozumiteฤพne a prehฤพadne udรกva kรณty svetelnรฝch stredov svietidiel a pasportnรฉ ฤรญsla inลกtalovanรฝch svietidiel.
  • Viedol sa zรกznam parametrov osvetlenia v zรกkladnรฝch pรกsmach tunelovej rรบry (v prvej polovici medznรฉho pรกsma a vnรบtornรฉho pรกsma), v prechodovom a prejazdnom prieฤnom prepojenรญ a v nรบdzovom zรกlive i zรกznam parametrov vonkajลกieho osvetlenia pozemnej komunikรกcie pred portรกlom vjazdovej ฤasti tunelovej rรบry.

Meranie poฤas zรกvereฤnej skรบลกky (pred uvedenรญm tunela do prevรกdzky) sme vykonali v nastavenรฝch bodoch relevantnรฉho priestoru jasomerom, resp. luxmetrom. V priebehu ลพivota osvetฤพovacieho zariadenia sa poฤas prevรกdzky tunela kontrolujรบ zรกkladnรฉ pรกsma tunelovej rรบry zaznamenanรญm obrazu jasovรฉho analyzรกtora dynamickรฝm meranรญm, nรกsledne sa realizuje laboratรณrna analรฝza. V oboch prรญpadoch vลกak musรญ byลฅ sieลฅ bodov merania zhodnรก s vรฝpoฤtovรฝm poฤพom!

Meracie prรญstroje

Na meranie osvetlenosti a jasu sme pouลพili luxmeter LMT POCKET โ€“ LUX 2 a jasomer LMT L 1009 s predstavenou ลกoลกovkou Glare Lens LG na stanovenie ekvivalentnรฉho zรกvojovรฉho jasu.

Z hฤพadiska sprรกvnosti merania intenzity osvetlenia sa luxmeter LMT POCKET โ€“ LUX zatrieฤuje podฤพa najvรคฤลกej dovolenej chyby do triedy presnosti 1. Luxmeter LMT POCKET โ€“ LUX 2 s kremรญkovou fotรณnkou a s dvojmetrovรฝm kรกblom (aby sa pozorovateฤพ mohol postaviลฅ tak, aby netienil svetlo, ktorรฉ by inak dopadalo na fotometrickรบ hlavicu) mรก priemer snรญmacej plochy 10 mm a meracรญ rozsah โ€“ 0,1 lx aลพ 199,99 klx. Pri meranรญ sme rovinu svetelne citlivรฉho povrchu fotometrickej hlaviยญce umiestnili na povrch vozovky alebo steny.

Luxmeter LMT POCKET – LUX 2  (zdroj: LMT Lichtmesstechnik Berlín)

Luxmeter LMT POCKET โ€“ LUX 2 (zdroj: LMT Lichtmesstechnik Berlรญn)

Na meranie jasu povrchu vozovky v urฤitom bode mal jasomer zvislรฝ otvorovรฝ uhol 2ยด (v pozdฤบลพnom smere) a vodorovnรฝ otvorovรฝ uhol 20ยด (v prieฤnom smere), na meranie jasu steny tunela sme pouลพili otvorovรฝ uhol 1ยฐ. Na meranie priemernรฉho jasu povrchu vozovky prostrednรญctvom jednotlivรฝch odฤรญtanรญ mรก jasomer clonu, ktorou sme zohฤพadnili iba svetlo z relevantnรฉho priestoru. Pouลพitรฝ jasomer LMT L 1009 mรก meracรญ rozsah โ€“ 0,0001 cd/m2 aลพ 19 990 kcd/m2.

Jasomer LMT L 1009  (zdroj: LMT Lichtmesstechnik Berlín)

Jasomer LMT L 1009 (zdroj: LMT Lichtmesstechnik Berlรญn)

Laboratรณrium VรšD, a. s., ลฝilina vedie zรกznamy o kaลพdom prรญstroji. Prรญstroje obsluhovali kvalifikovanรญ pracovnรญci oboznรกmenรญ s metรณdami a postupom merania, zodpovednรญ za vyjadrenia a interpretรกcie obsiahnutรฉ v protokole odovzdanom NDS, a. s. Pred meranรญm sme skontrolovali stav a funkciu meracรญch prรญstrojov, ฤรญm sa potvrdilo, ลพe prรญstroje spฤบลˆali ลกpecifikovanรฉ poลพiadavky MP a prรญsluลกnรฝch noriem.

Kontrolovali sme takisto ฤistotu vลกetkรฝch dรดleลพitรฝch sรบฤastรญ prรญstrojov a napรคtie ich napรกjacรญch zdrojov. Pred meranรญm sme meracie prรญstroje vystavili adaptaฤnรฉmu ฤasu osvetlenia snรญmaฤov, ktorรฉ rรกdovo zodpovedalo meranรฉmu osvetleniu. Za adaptaฤnรฝ ฤas sa povaลพuje takรฝ ฤas, po ktorom sa รบdaje prรญstroja vystavenรฉho konลกtantnรฉmu osvetleniu nemenia. Meracie prรญstroje sme pred meranรญm a poฤas neho chrรกnili pred vplyvmi, ktorรฉ by mohli nepriaznivo ovplyvniลฅ vรฝsledky merania.

Pomocnรฉ zariadenia, resp. prรญstroje na nefotometrickรฉ merania

Na nastavenie oka pozorovateฤพa 1,5 m nad povrchom vozovky pri meranรญ jasu bodov v jazdnom pruhu sme pouลพili trojnoลพku (model Manfrotto 128 LP), ktorรก umoลพnila nastaviลฅ uhol pozorovania jasomera na 89ยฐ ยฑ 0,5ยฐ. Geometrickรฉ รบdaje osvetฤพovacรญch zariadenรญ sme merali laserovรฝm dฤบลพkomerom, model Disto D8 (ฤ. 502860098, vรฝrobca LEICA), a pรกsmom, model FUN 30, Long Fiberglass tape 30 m. Teplotu a vlhkosลฅ sme merali vo vรฝลกke 1,0 m nad vozovkou meteostanicou Anemometer T 410-2, model 0560-4102.

Podmienky merania

Pred meranรญm svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ osvetฤพovacieho zariadenia tunela bol dodrลพanรฝ minimรกlny ฤas predbeลพnรฉho starnutia svetelnรฝch zdrojov. Vรฝbojky svietili prinajmenej 100 h. Pred zaฤiatkom merania sme osvetฤพovacie zariadenie uviedli s predstihom do stavu, ktorรฝ je beลพnรฝ pri danom spรดsobe pouลพรญvania osvetlenia relevantnรฉho priestoru.

Pri vรฝbojkรกch sme reลกpektovali minimรกlny ฤas stabilizรกcie svetelnรฉho toku (ustรกlenia prevรกdzkovej teploty) 20 min. Za stabilizovanรฝ sme povaลพovali svetelnรฝ tok vtedy, keฤ meranรก hodnota osvetlenia pri meraniach s odstupom niekoฤพkรฝch minรบt 3-krรกt po sebe nevykazovala systematickรฉ zmeny.

Postup pri meranรญ

Pri meranรญ osvetlenosti sme dbali na sprรกvnu polohu snรญmacej plochy luxmetra LMT POCKET โ€“ LUX 2. Jas povrchu vozovky sme merali jasomerom LMT L 1009 na priestorovo vymedzenej sieti na povrchu vozovky. Pritom:

  • priemernรบ osvetlenosลฅ, resp. jas povrchu vozovky sme vypoฤรญtali ako aritmetickรฝ priemer osvetlenosti, resp. jasov meranรฝch bodov siete;
  • celkovรบ rovnomernosลฅ osvetlenosti, resp. jasu povrchu vozovky alebo steny tunelovej rรบry U0 sme vypoฤรญtali ako pomer najniลพลกej hodnoty osvetlenosti, resp. jasu, ktorรก sa vyskytuje v ktoromkoฤพvek z bodov vymedzenej siete a priemernej hodnoty osvetlenosti, resp. jasu;
  • pozdฤบลพnu rovnomernosลฅ osvetlenosti, resp. jasu povrchu vozovky jazdnรฉho pruhu alebo steny tunela Ul, sme vypoฤรญtali ako pomer medzi najniลพลกou a najvyลกลกou hodnotou osvetlenosti, resp. jasu v rรกmci kaลพdรฉho zvolenรฉho pozdฤบลพneho smeru jazdnรฉho pruhu.

Pri meranรญ jasu sa pozorovateฤพ nachรกdzal 60 m pred radom bodov merania v relevantnej oblasti. V prieฤnom smere sa pozorovateฤพ nachรกdzal v osi pravรฉho jazdnรฉho pruhu.

Parametre osvetlenia jednotlivรฝch ฤastรญ tunela Povaลพskรฝ Chlmec

Prevรกdzkovรฉ osvetlenie

Z analรฝzy vรฝpoฤtu priemernรฉho jasu v prvej polovici medznรฉho pรกsma JR vychรกdza, ลพe pomer jasu na povrchu stien (167 cd/m2) a vozovky v pozdฤบลพnom smere tunelovej rรบry (204 cd/m2) je 80 %. Tento vรฝsledok sa potvrdil aj meranรญm. Percentuรกlny pomer rozdielu medzi vypoฤรญtanรฝmi a nameranรฝmi hodnotami priemernรฉho jasu na povrchu vozovky a stien tunela na รบrovni pribliลพne 10 % pritom vyhovuje MP. Vzhฤพadom na to, ลพe pre oko pozorovateฤพa sรบ rozhodujรบce jasy na povrchu vozovky, bolo bezpredmetnรฉ meraลฅ hladinu osvetlenia v adaptaฤnom pรกsme tunela.

Percentuรกlny pomer rozdielu medzi vypoฤรญtanรฝmi a nameranรฝmi hodnotami priemernรฉho jasu na povrchu vozovky a stien tunela vnรบtornรฉho pรกsma JR cez deลˆ bol pribliลพne 10 %. Po zohฤพadnenรญ udrลพiavacieho ฤiniteฤพa 0,7 je oฤakรกvanรก hodnota pred ฤistenรญm osvetฤพovacej sรบstavy cez deลˆ 4,6 cd/m2. Oฤakรกvanรก hodnota pred ฤistenรญm osvetฤพovacej sรบstavy v noci je 2,2 cd/m2. Tieto hodnoty spฤบลˆajรบ zadanie.

รšroveลˆ jasu vo vnรบtornom pรกsme sa udrลพuje na konลกtantnej hodnote zabezpeฤujรบcej bezpeฤnรฝ prejazd tunelom. Je sรบฤasลฅou nรบdzovรฉho osvetlenia a slรบลพi na osvetlenie jazdnรฝch pruhov pri vรฝpadku elektrickej energie. V tomto prรญpade bude ฤasลฅ prejazdovรฉho osvetlenia tunela zapnutรก na 100 %. Zรกroveลˆ je pri tuneli Povaลพskรฝ Chlmec navrhnutรก pri vรฝpadku elektrickej energie znรญลพenรก prejazdnรก rรฝchlosลฅ 60 km/h. Nรบdzovรฉ osvetlenie sa napรกja zo zรกlohovanรฉho zdroja (UPS, dieselgenerรกtor).

 

Prechodovรฉ (chodci) a prejazdnรฉ (vozidlรก) prieฤne prepojenia

Priemernรก osvetlenosลฅ na รบrovni podlahy prechodovรฉho prieฤneho prepojenia bola Em = 337 lx. Podฤพa STN EN 12464-1 sa poลพaduje v prรญpade prechodu chodcov pri komunikaฤnรฝch zรณnach na รบrovni podlahy osvetlenosลฅ 100 lx. Priemernรก osvetlenosลฅ na รบrovni podlahy prejazdnรฉho prieฤneho prepojenia bola Em = 370 lx. Podฤพa STN EN 12464-1 sa poลพaduje v prรญpade prejazdu vozidiel pri komunikaฤnรฝch zรณnach na รบrovni podlahy osvetlenosลฅ 150 lx. Prechodovรฉ a prejazdnรฉ prieฤne prepojenia sรบ osvetlenรฉ s dostatoฤnou rezervou a pri rozstupe pribliลพne 5 m je aj osvetlenie ideรกlne rovnomernรฉ.

V oboch prรญpadoch bola osvetlenosลฅ podlahy pred dverami nรบdzovรฝch vรฝchodov pod LED svietidlom na รบrovni 250 lx. Pri ลกtandardnej prevรกdzke tunela moลพno osvetlenosลฅ podlahy znรญลพiลฅ na 25 %, ฤiลพe asi na 75 lx, naopak, v prรญpade incidentu moลพno automaticky zvรฝลกiลฅ intenzitu osvetlenosti na 100 %.

 

Nรบdzovรฝ zรกliv

Priemernรก osvetlenosลฅ na povrchu nรบdzovรฉho zรกlivu bola Em = 447,5 lx.

 

Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie pred a za tunelom

V dรดsledku daลพฤa v oblasti tunela Povaลพskรฝ Chlmec sa povrch vozovky jazdnรฉho pรกsu zmenil na mokrรฝ. Preto sme vyhodnotili vonkajลกie osvetlenie pred portรกlom tunela podฤพa STN EN 13201-2 pre kolรญzne รบseky. V tomto prรญpade sa vyhodnocuje priemernรก osvetlenosลฅ Em a celkovรก rovnomernosลฅ osvetlenosti U0 meranรก podฤพa STN EN 13201-4.

Pri poลพadovanom priemernom jase vnรบtri tunela v noci na รบrovni 2 cd/m2 musรญ byลฅ jas na priฤพahlรฝch รบsekoch otvorenej komunikรกcie aspoลˆ 1 cd/m2, ฤo podฤพa STN EN 13201-2 zodpovedรก triede osvetlenia M3, ktorรบ moลพno nahradiลฅ triedou osvetlenia C3 s udrลพiavanou osvetlenosลฅou Em = 15 lx a rovnomernosลฅou osvetlenosti U0 = 0,40. Meracie pole obsahovalo dve svietidlรก jednostrannej osvetฤพovacej sรบstavy. Hodnoty priemernej osvetlenosti a rovnomernosti osvetlenosti na povrchu vozovky pred portรกlom tunela boli Em = 30,43 lx a U0 = 0,59.

Posรบdenie neistoty merania

Neistotu merania moลพno opรญsaลฅ tromi skupinami zloลพiek, ktorรฉ sa tรฝkajรบ:

  • metrologickรฝch vlastnostรญ meracieho systรฉmu a vplyvu metรณdy merania,
  • vplyvu vรฝskytu zriedkavostรญ a usporiadania osvetฤพovacieho zariadenia v tuneli,
  • vplyvu existencie okamลพitรฝch zriedkavostรญ osvetฤพovacieho zariadenia v tuneli a klimatickรฝch a okolitรฝch podmienok.

Tieto tri skupiny zloลพiek treba oddeliลฅ, lebo poslednรก skupina zloลพiek sa mรดลพe od jednรฉho merania k druhรฉmu znaฤne meniลฅ, zatiaฤพ ฤo vplyv metrologickรฝch vlastnostรญ meracieho systรฉmu zostane v podstate stรกly. Rozliลกujรบ sa rรดzne zdroje neistoty merania:

  • presnosลฅ meracรญch prรญstrojov, 
  • presnosลฅ polohy meracieho bodu alebo priestorovo vymedzenej meracej siete,
  • vplyv metรณdy merania,
  • vplyv postupu vyhodnotenia merania,
  • vlastnosti osvetฤพovacieho zariadenia v tuneli a stabilita svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ poฤas meranรญ,
  • prevรกdzkovรฉ napรคtie,
  • klimatickรฉ podmienky (teplota okolia, vlhkosลฅ povrchu vozovky atฤ.),
  • prekรกลพky tvoriace tiene, ktorรฉ mรดลพe vytvรกraลฅ vetracรญ systรฉm tunela, alebo inรฉ prekรกลพky, cudzie a ruลกivรฉ svetlo z okolia atฤ.

Z praktickรฝch dรดvodov vystavenรฝ protokol neobsahuje analรฝzu vลกetkรฝch zdrojov neistoty merania, pretoลพe:

  • neboli kontrolovanรฉ pracovnรญkmi, ktorรญ sa podieฤพali na meranรญ,
  • zaznamenanie a vyhodnotenie tรฝchto nefotometrickรฝch meranรญ je komplikovanรฉ a finanฤne nรกroฤnรฉ,
  • osvetlenie v tuneli bolo vyhodnotenรฉ v reรกlnych prevรกdzkovรฝch podmienkach, podrobnosti nie sรบ dรดleลพitรฉ,
  • vplyv tรฝchto podmienok na nameranรฉ hodnoty osvetlenosti alebo jasu je neznรกmy a nie je moลพnรฉ urฤiลฅ ich vplyv na neistotu merania bez sรฉrie komplikovanรฝch a drahรฝch meranรญ.

Zรกkladom urฤenia neistoty merania bola preto rozลกรญrenรก ลกtandardnรก neistota kalibrรกcie pouลพitรฝch meracรญch prรญstrojov (luxmetra LMT POCKET โ€“ LUX 2 a jasomera LMT L 1009) U = 4 %. Pri pravdepodobnosti 95 % sme pouลพili koeficient rozลกรญrenia ku = 2.

Zhrnutie vรฝsledkov merania

ฤŒiastkovรฉ hodnoty boli zhrnutรฉ do tabuliek oznaฤenรฝch tak, aby bolo pri kaลพdej hodnote moลพnรฉ identifikovaลฅ miesto vรฝpoฤtu a merania. ฤŽalej sรบ uvedenรฉ rozhodujรบce hodnoty zistenรฝch meranรญ, upravenรฉ odhadom neistoty merania:

  • priemernรฝ jas v prvej polovici medznรฉho pรกsma, regulaฤnรก skupina S1: Lm, kor = 227 ยฑ (0,04 ร— 227) = (227 ยฑ 9,08) cd/m2,
  • priemernรฝ jas vnรบtornรฉho pรกsma, regulaฤnรก skupina S5 + S6: Lm, kor = 6,56 ยฑ (0,04 ร— 6,56) = (6,56 ยฑ 0,26) cd/m2,
  • prechodovรฉ prieฤne prepojenie (chodci): Em, kor = 337 ยฑ (0,04 ร— 337) = (337 ยฑ 13,48) lx,
  • prejazdnรฉ prieฤne prepojenie (vozidlรก): Em, kor = 370 ยฑ (0,04 ร— 370) = (370 ยฑ 14,80) lx,
  • pred dverami nรบdzovรฝch vรฝchodov: Em, kor = 250 ยฑ (0,04 ร— 250) = (250 ยฑ 10) lx,
  • nรบdzovรฝ zรกliv: Em, kor = 447,5 ยฑ (0,04 ร— 447,5) = (447,5 ยฑ 17,90) lx,
  • vonkajลกie osvetlenie: Em, kor = 30,43 ยฑ (0,04 ร— 30,43) = (30,43 ยฑ 1,21) lx.

 

Automatickรฉ riadenie osvetlenia vjazdovรฉho pรกsma vo dne

Osvetlenie vjazdovรฉho pรกsma je zรกkladnรฉ. Preto sa v sรบlade s ฤiniteฤพom k pre protismernรฉ osvetlenie pri nรกvrhovej rรฝchlosti 100 km/h nastavil pomer vnรบtornรฉho korekฤnรฉho jasomera a vonkajลกieho jasomera na รบrovni 0,05. Zรกloลพnรก regulรกcia pri vรฝpadku vnรบtornรฉho korekฤnรฉho jasomera je v tuneli nastavenรก podฤพa tab. 1.

Tab. 1  Nastavenie zรกloลพnej regulรกcie

Tab. 1  Nastavenie záloลพnej regulácie

Zรกver

Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe:

  • svetelnรฉ zdroje a svietidlรก nevyhnutnรฉ na adaptaฤnรฉ a prejazdnรฉ osvetlenie tunela, evakuaฤnรฉ osvetlenie a vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli, osvetlenie zรกlivov, prechodovรฉ a prejazdnรฉ osvetlenie prieฤnych prepojenรญ, ako aj vonkajลกie osvetlenie รบsekov diaฤพnice pred portรกlmi sรบ TOP produkty; 
  • pred a za portรกlom sรบ umiestnenรฉ kalibrovanรฉ jasomery;
  • projektant osvetlenia Ing. Aleลก Kaลˆa (ZG Lighting Czech Republic, s. r. o.) perfektne zvlรกdol softvรฉr ReluxTunnel.

Kvalita inลกtalรกcie kontrolovanรฉho technologickรฉho systรฉmu, ku ktorรฉmu patria uvedenรฉ prvky, je bezchybnรก. Vykonanรฉ merania a zhodnotenie projektovej dokumentรกcie preukรกzali, ลพe kontrolovanรฉ osvetฤพovacie sรบstavy cestnรฉho tunela Povaลพskรฝ Chlmec vyhovujรบ v plnom rozsahu poลพiadavkรกm MP a citovanรฝm normรกm. Tento zรกver garantuje zvรฝลกenรบ bezpeฤnosลฅ dopravy, zrakovรบ pohodu vodiฤov, efektรญvnu รบdrลพbu a optimรกlne ovlรกdanie osvetlenia tunela.

 

TEXT: prof. Ing. Pavol Horลˆรกk, DrSc. โ€“ PROMETEUS

Pavol Horลˆรกk sa venuje osvetleniu pozemnรฝch komunikรกciรญ, projektovaniu osvetlenia cestnรฝch tunelov, osvetleniu ลกportovรญsk a meraniu svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ osvetฤพovacรญch zariadenรญ vo vลกetkรฝch aplikรกciรกch. Meranie tunela vykonal spolu s Ing. Silviou ฤŒerลˆanskou a Ing. Michalom Ulฤรกkom z Vรฝskumnรฉho รบstavu dopravnรฉho, a. s., z 5. na 6. 10. 2017 v ฤase od 19.00 h do 02.30 h.

Poฤakovanie patrรญ tรญmu pracovnรญkov Deltech, a. s., Eltodo, a. s. a ZG Lighting Slovakia, s. r. o., ktorรญ pri poskytli prรญprave a poฤas merania vลกetky poลพadovanรฉ informรกcie a dokumenty vrรกtane pouลพitรฝch fotografiรญ produktov a osvetฤพovacรญch sรบstav.

The most modern road tunnel in Slovakia is Povaลพskรฝ Chlmec

Construction of the section of the D3 motorway ลฝilina, Strรกลพov- ลฝilina, Brodno, opened on December 2, 2017, lasting three and a half years to build with costs of 255mil. euros. This technically extremely demanding stretch is 4,25 km long and includes a 1,5-kilometer-long estacade over Hriฤovskรก dam, which stands on 57 pylons built predominantly in a water tank, and a two-way tunnel for one-way traffic below Chlmec Hill, whose northern pipe measures 2 249, and southern 2 186,5 m.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2018.

Najฤรญtanejลกie