Najmodernejลกรญ cestnรฝ tunel na Slovensku je Povaลพskรฝ Chlmec
Vรฝstavba รบseku diaฤพnice D3 ลฝilina, Strรกลพov โ ลฝilina, Brodno, otvorenรฉho 2. decembra 2017, trvala tri a pol roka a stรกla 255 mil. eur. Tento technicky mimoriadne nรกroฤnรฝ รบsek mรก dฤบลพku 4,25 km a jeho sรบฤasลฅou je aj 1,5-kilometrovรก estakรกda ponad Hriฤovskรบ priehradu, ktorรก stojรญ na 57 pilieroch vybudovanรฝch prevaลพne vo vodnej nรกdrลพi, a dvojrรบrovรฝ tunel na jednosmernรบ premรกvku pod vrchom Chlmec, ktorรฉho severnรก rรบra meria 2 249 m a juลพnรก rรบra 2 186,5 m.
Uลพ predchรกdzajรบce dva ฤlรกnky v ฤasopise IS ฤ. 6/2017 konลกtatovali, ลพe tunel Povaลพskรฝ Chlmec je najmodernejลกรญ na Slovensku โ mรก okrem inรฉho ลกesลฅ prechodovรฝch chodieb pre chodcov a dve chodby pre obsluลพnรฉ a zรกchrannรฉ vozidlรก. Vรฝstavba diaฤพnice sa financovala s podporou eurofondov v rรกmci Operaฤnรฉho programu Doprava a Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra. Postavilo ju zdruลพenie spoloฤnostรญ Eurovia SK, Hochtief CZ a SMS.
Objektom merania bolo prevรกdzkovรฉ osvetlenie juลพnej rรบry (JR), evakuaฤnรฉ osvetlenie, osvetlenie zรกlivu, prechodovรฉ a prejazdnรฉ osvetlenie prieฤnych chodieb, ako aj vonkajลกie osvetlenie pred portรกlom dvojpruhovรฉho jednosmernรฉho tunela 2T โ 8,0 Povaลพskรฝ Chlmec (STN 73 7507).
Situรกcia stavby tunela Povaลพskรฝ Chlmec (zdroj: NDS, a. s.)
Pouลพitรฉ svietidlรก
Na รบฤely prevรกdzkovรฉho osvetlenia slรบลพia svietidlรก s vysokotlakovรฝmi sodรญkovรฝmi vรฝbojkami vyhotovenรฉ z nehrdzavejรบcej ocele. Konลกtrukcia tunelovรฝch svietidiel zaruฤuje jednoduchรบ vรฝmenu svietidla a jeho ฤastรญ (vรฝbojka a elektrickรฉ komponenty) bez pouลพitia ลกpeciรกlneho nรกradia. Svietidlรก sรบ konลกtruovanรฉ ako prachotesnรฉ a vodotesnรฉ. Protismernรฉ a symetrickรฉ svietidlรก v pravej (juลพnej) rรบre a v ฤพavej (severnej) rรบre (SR) sรบ umiestnenรฉ v jednom rade v osi klenby tunela na pomocnej nosnej konลกtrukcii vedฤพa kรกblovej trasy vedenej pod stropom tunela.
Protismernรฉ svietidlo na osvetlenie tunelov (zdroj: Thorn Lighting)
Adaptaฤnรฉ osvetlenie tunelovรฝch rรบr zodpovedรก nรกvrhovej rรฝchlosti 100 km/h a jasovรฝm pomerom pred vjazdovรฝm portรกlom, priebeลพne stanovenรฝm prostrednรญctvom vonkajลกรญch a vnรบtornรฝch jasomerov. Je rozdelenรฉ na spรญnanรฉ sekcie ลกtyroch regulaฤnรฝch skupรญn (S1, S2, S3 a S4) protismernรฝch svietidiel, napรกjanรฉ je zo zรกloลพnรฉho zdroja, ฤรญm je zabezpeฤenรก jeho nepretrลพitรก prevรกdzka aj pri vรฝpadku hlavnรฉho napรกjania. Prejazdnรฉ osvetlenie tunelovรฝch rรบr sa rieลกi symetrickรฝmi svietidlami rozmiestnenรฝmi v rovnomernรฝch vzdialenostiach asi 10 m.
Umiestnenie protismernรฝch svietidiel na รบฤely prevรกdzkovรฉho osvetlenia v tunelovej rรบre (zdroj: Eltodo)
Jeho ovlรกdanie sa realizuje pomocou dvoch regulaฤnรฝch skupรญn (S5 a S6) symetrickรฝch svietidiel. Poฤas dลa je prejazdnรฉ osvetlenie zapnutรฉ na 100 % maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu, ฤo zodpovedรก projektovanej รบrovni jasu 4 cd/m2. V noci sa svietidlรก urฤenรฉ na prejazdnรฉ osvetlenie stmievajรบ pribliลพne na 50 % maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu, ฤo zodpovedรก projektovanej รบrovni jasu 2 cd/m2 (S6). Prejazdnรฉ osvetlenie tunela slรบลพi zรกroveล na zaistenie bezpeฤnรฉho รบniku osรดb z tunela v prรญpade poลพiaru.
Symetrickรฉ svietidlo na osvetlenie tunelov (zdroj: Thorn Lighting)
Na orientaฤnรฉ bodovรฉ osvetlenie a oznaฤenie smeru รบniku sรบ pouลพitรฉ kombinovanรฉ evakuaฤnรฉ svietidlรก vyhotovenรฉ z nehrdzavejรบcej ocele s ฤรญrym kalenรฝm sklom. Tieto svietidlรก, konลกtruovanรฉ ako prachotesnรฉ a vodotesnรฉ, sรบ sรบฤasลฅou dopravnรฉho znaฤenia. Rozmery bezpeฤnostnej znaฤky sรบ 350 mm ร 250 mm. Zdanlivรก plocha boฤnรฝch stien je 20 mm ร 250 mm.
Umiestnenie symetrickรฝch svietidiel, kombinovanรฝch evakuaฤnรฝch svietidiel a svietidiel pouลพitรฝch na vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli (zdroj: Eltodo)
Kombinovanรฉ evakuaฤnรฉ svietidlรก sรบ umiestnenรฉ nad chodnรญkom na strane nรบdzovรฝch vรฝchodov (t. j. na vstupe do prieฤnych prepojenรญ) vo vรฝลกke 1 m. Zรกkladnรฉ rozstupy svietidiel sรบ 25 m. Bezpeฤnostnรก znaฤka a boฤnรฉ steny svietidla svietia trvalo. Poฤas prevรกdzky sรบ nastavenรฉ dva regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 25 % (poฤas dลa a noฤnรฝch hodรญn) a 100 % (evakuaฤnรฉ nรกvestnรฉ osvetlenie) maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu. Orientaฤnรฉ bodovรฉ osvetlenie sa automaticky zapne pri detekcii poลพiaru v tuneli.
Pohฤพad na kombinovanรฉ evakuaฤnรฉ svietidlo umiestnenรฉ nad chodnรญkom na strane nรบdzovรฝch vรฝchodov (zdroj: Broll Systemtechnik)
LED svietidlรก na vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli sรบ umiestnenรฉ pri hrane nรบdzovรฝch chodnรญkov tak, ลพe jednou stranou svietia v smere jazdy (biela farba svetla) a druhou stranou proti smeru jazdy (oranลพovรก farba svetla). Obojsmernรฉ svietenie s jednosmernou premรกvkou je nevyhnutnรฉ na vizuรกlne ohraniฤenie pri pohฤพade do spรคtnรฉho zrkadla. Rozstupy medzi svietidlami v adaptaฤnom pรกsme sรบ pribliลพne 12,5 m a v prejazdnom pรกsme asi 25 m. Tieto osvetlenia sa umiestลujรบ v strede medzi kombinovanรฝmi evakuaฤnรฝmi svietidlami.
Osvetlenie vstupu do prieฤneho prepojenia (prejazdnรฉ prieฤne prepojenie je rieลกenรฉ ako bezbariรฉrovรฉ) (zdroj: Eltodo)
V ลกtandardnom reลพime svieti vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli trvalo, moลพno ho pritom prepnรบลฅ do pomalรฉho (5-sekundovรฝ interval) alebo rรฝchleho (0,5-sekundovรฝ interval) blikania. Svietidlรก sรบ nastavenรฉ na tri regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 20 % (poฤas noฤnรฝch hodรญn), 50 % (poฤas dลa) a 100 % (pri evakuaฤnom nรกvestnom osvetlenรญ) maximรกlneho svetlenรฉho vรฝkonu. Svietidlรก sa napรกjajรบ cez zรกloลพnรฝ zdroj tak, aby boli v prevรกdzke aj pri vรฝpadku elektrickej energie ฤi v prรญpade poลพiaru.
Nรกvestnรฉ osvetlenie nรบdzovรฉho vรฝchodu je oznaฤenรฉ trojicou bodovรฝch svietidiel zelenej farby z oboch strรกn vรฝchodu. Tieto svietidlรก sรบ umiestnenรฉ na boฤnej stene tunelovej rรบry vo vรฝลกke 55, 130 a 200,5 cm nad รบrovลou chodnรญka, bezprostredne vedฤพa nรบdzovรฉho vรฝchodu. Sรบ nastavenรฉ na dva regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 25 % pri beลพnej prevรกdzke tunela a 100 % (pri evakuaฤยญnom nรกvestnom osvetlenรญ) maximรกlneho svetlenรฉho vรฝkonu. Podlahu pred dverami nรบdzovรฉho vรฝchodu osvetฤพuje LED svietidlo.
Osvetlenie nรบdzovรฉho zรกlivu (zdroj: Eltodo)
Osvetlenie รบnikovรฝch chodieb zabezpeฤuje dostatoฤnรฉ svetelnรฉ podmienky na pohyb osรดb v prieฤnych prepojeniach. LED svietidlรก pod stropom v prieฤnych prepojeniach sรบ pripojenรฉ k zรกlohovanรฉmu distribuฤnรฉmu okruhu. Osvetlenie v prieฤnych prepojeniach sa ovlรกda automaticky pomocou dvernรฉho kontaktu, resp. tlaฤidlom pri dverรกch, alebo pomocou riadiaceho systรฉmu. Vypnutie sa riadi diaฤพkovo pomocou operรกtora z riadiaceho centra.
Osvetlenie nรบdzovรฝch zรกlivov slรบลพi na zvรฝraznenie tรฝchto miest oproti prejazdnรฉmu osvetleniu. Na osvetlenie kaลพdรฉho zรกlivu sรบ pouลพitรฉ symetrickรฉ svietidlรก s halogenidovรฝmi vรฝbojkami, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ v samostatnom rade. Svietidlรก sa ovlรกdajรบ spoloฤne s prejazdnรฝm osvetlenรญm (s regulaฤnou skupinou S5 a S6).
Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie pred portรกlmi tunela (zdroj: Eltodo)
Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie pred portรกlmi tunela slรบลพi na bezpeฤnรฝ prechod medzi hladinou osvetlenia vo vnรบtri tunela a vonku v noci pri vรฝjazde z tunela. Je umiestnenรฉ vo vzdialenosti, ktorรก sa rovnรก pribliลพne dvojnรกsobku dฤบลพky brzdnej drรกhy, max. 200 m pred kaลพdรฝm portรกlom.
Vonkajลกie osvetlenie tvoria svietidlรก s vysokotlakovou sodรญkovou vรฝbojkou upevnenรฉ na osvetฤพovacรญch stoลพiaroch s vรฝลกkou 12 m, ktorรฉ majรบ dฤบลพku vรฝloลพnรญkov 1,5 m a rozstupy pribliลพne 35 m (vลพdy 6 ks po oboch stranรกch diaฤพnice). Univerzรกlny drลพiak umoลพลuje nasadiลฅ svietidlo na vรฝloลพnรญk. Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie sa spรญna sรบmrakovรฝmi spรญnaฤmi, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ pred portรกlmi vjazdovej ฤasti tunelovรฝch rรบr.
Postup merania
Parametre osvetlenia sรบ (v medziach neistoty merania) z pohฤพadu pozorovateฤพa nachรกdzajรบceho sa v osi ฤพavรฉho jazdnรฉho pruhu zrkadlovรฝm obrazom parametrov osvetlenia z pohฤพadu pozorovateฤพa nachรกdzajรบceho sa v osi pravรฉho jazdnรฉho pruhu. To istรฉ platรญ aj o svetelnotechnickรฝch parametroch ฤพavej (severnej) rรบry. Rozstupy symetrickรฝch svietidiel umiestnenรฝch navyลกe vo vnรบtornom pรกsme SR sa nelรญลกia od rozstupov ostatnรฝch symetrickรฝch svietidiel vo vnรบtornom pรกsme SR, resp. JR.
Skrรกtka, pri meranรญ osvetlenia v pravej (juลพnej) rรบre cestnรฉho tunela Povaลพskรฝ Chlmec sme sa sรบstredili na zรกkladnรฉ pรกsma s dostatoฤnou vypovedacou schopnosลฅou na zaujatie stanoviska k posudzovanรฉmu dielu. Takisto meranie kaลพdรฉho prechodovรฉho a prejazdnรฉho osvetlenia prieฤnych chodieb nemรดลพe priniesลฅ novรฉ poznatky.
Meranie a vyhodnotenie parametrov osvetlenia cestnรฉho tunela Povaลพskรฝ Chlmec sme urobili podฤพa:
โข Metodickej prรญruฤky (MP): 2015 Poลพiadavky na osvetlenie cestnรฝch tunelov realizovanรฝch a prevรกdzkovanรฝch v podmienkach Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s.,
โข a noriem:
โ STN EN 13201-2:2016 Osvetlenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. ฤasลฅ 2 Svetelnotechnickรฉ poลพiadavky,
โ STN EN 13201-3:2017 Osvetlenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. ฤasลฅ 3 Svetelnotechnickรฝ vรฝpoฤet,
โ STN EN 13201-4:2016 Osvetlenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. ฤasลฅ 4 Metรณdy merania svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ.
Podmienky poฤas merania
- Teplota vzduchu vo vรฝลกke 1,0 m nad vozovkou bola stabilnรก โ na รบrovni 11 ยฐC, vlhkosลฅ bola 72 %, viditeฤพnosลฅ > 1 000 m. Veฤer 5. 10. 2017 sa v oblasti tunela vyskytoval dรกลพฤ a po polnoci, 6. 10. 2017, pokraฤovalo oblaฤnรฉ poฤasie. Pocitovo sa to prejavovalo miernym chladom, priฤom tรกto teplota neovplyvnila vykonรกvanie fotometrickรฝch meranรญ. Vรฝbojky osadenรฉ v svietidlรกch umiestnenรฝch v tuneli, ako aj pred portรกlmi, nie sรบ teplotne citlivรฉ a LED zdroje pri tejto teplote vykazujรบ stabilnรฉ parametre.
- V dรดsledku normรกlneho prevรกdzkovรฉho stavu sa nevyskytli poklesy napรคtia. Podฤพa smernice Eร Electricity Quality and Supply Regulations (EQS), ktorรก definovala jednotยญnรฉ sieลฅovรฉ napรคtie na รบrovni 230 V ยฑ 10 %, t. j. v rozpรคtรญ 207 V โ 253 V, a medzinรกrodnej normy STN EN 60038 Normalizovanรฉ napรคtia CENELEC musรญ kaลพdรฉ elektrickรฉ zariadenie s oznaฤenรญm CE bezpeฤne fungovaลฅ v tomto intervale. Meranie jasu a osvetlenosti sa uskutoฤnilo v pravidelnรฝch ฤasovรฝch intervaloch na rovnakom mieste; odฤรญtanรฉ รบdaje meracรญch prรญstrojov boli ustรกlenรฉ.
- Nezaznamenalo sa cudzie a ruลกivรฉ svetlo z okolia (napr. signรกlne znaฤky a dopravnรฉ zariadenia, oznaฤovanie รบnikovรฝch ciest a bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ, svetlรก vozidiel a pod.).
- Nevyskytli sa ลพiadne prekรกลพky.
- Poloha meracรญch bodov sa stanovila podฤพa vรฝkresovej dokumentรกcie, ktorรก v pรดdoryse jednoznaฤne, zrozumiteฤพne a prehฤพadne udรกva kรณty svetelnรฝch stredov svietidiel a pasportnรฉ ฤรญsla inลกtalovanรฝch svietidiel.
- Viedol sa zรกznam parametrov osvetlenia v zรกkladnรฝch pรกsmach tunelovej rรบry (v prvej polovici medznรฉho pรกsma a vnรบtornรฉho pรกsma), v prechodovom a prejazdnom prieฤnom prepojenรญ a v nรบdzovom zรกlive i zรกznam parametrov vonkajลกieho osvetlenia pozemnej komunikรกcie pred portรกlom vjazdovej ฤasti tunelovej rรบry.
Meranie poฤas zรกvereฤnej skรบลกky (pred uvedenรญm tunela do prevรกdzky) sme vykonali v nastavenรฝch bodoch relevantnรฉho priestoru jasomerom, resp. luxmetrom. V priebehu ลพivota osvetฤพovacieho zariadenia sa poฤas prevรกdzky tunela kontrolujรบ zรกkladnรฉ pรกsma tunelovej rรบry zaznamenanรญm obrazu jasovรฉho analyzรกtora dynamickรฝm meranรญm, nรกsledne sa realizuje laboratรณrna analรฝza. V oboch prรญpadoch vลกak musรญ byลฅ sieลฅ bodov merania zhodnรก s vรฝpoฤtovรฝm poฤพom!
Meracie prรญstroje
Na meranie osvetlenosti a jasu sme pouลพili luxmeter LMT POCKET โ LUX 2 a jasomer LMT L 1009 s predstavenou ลกoลกovkou Glare Lens LG na stanovenie ekvivalentnรฉho zรกvojovรฉho jasu.
Z hฤพadiska sprรกvnosti merania intenzity osvetlenia sa luxmeter LMT POCKET โ LUX zatrieฤuje podฤพa najvรคฤลกej dovolenej chyby do triedy presnosti 1. Luxmeter LMT POCKET โ LUX 2 s kremรญkovou fotรณnkou a s dvojmetrovรฝm kรกblom (aby sa pozorovateฤพ mohol postaviลฅ tak, aby netienil svetlo, ktorรฉ by inak dopadalo na fotometrickรบ hlavicu) mรก priemer snรญmacej plochy 10 mm a meracรญ rozsah โ 0,1 lx aลพ 199,99 klx. Pri meranรญ sme rovinu svetelne citlivรฉho povrchu fotometrickej hlaviยญce umiestnili na povrch vozovky alebo steny.
Luxmeter LMT POCKET โ LUX 2 (zdroj: LMT Lichtmesstechnik Berlรญn)
Na meranie jasu povrchu vozovky v urฤitom bode mal jasomer zvislรฝ otvorovรฝ uhol 2ยด (v pozdฤบลพnom smere) a vodorovnรฝ otvorovรฝ uhol 20ยด (v prieฤnom smere), na meranie jasu steny tunela sme pouลพili otvorovรฝ uhol 1ยฐ. Na meranie priemernรฉho jasu povrchu vozovky prostrednรญctvom jednotlivรฝch odฤรญtanรญ mรก jasomer clonu, ktorou sme zohฤพadnili iba svetlo z relevantnรฉho priestoru. Pouลพitรฝ jasomer LMT L 1009 mรก meracรญ rozsah โ 0,0001 cd/m2 aลพ 19 990 kcd/m2.
Jasomer LMT L 1009 (zdroj: LMT Lichtmesstechnik Berlรญn)
Laboratรณrium VรD, a. s., ลฝilina vedie zรกznamy o kaลพdom prรญstroji. Prรญstroje obsluhovali kvalifikovanรญ pracovnรญci oboznรกmenรญ s metรณdami a postupom merania, zodpovednรญ za vyjadrenia a interpretรกcie obsiahnutรฉ v protokole odovzdanom NDS, a. s. Pred meranรญm sme skontrolovali stav a funkciu meracรญch prรญstrojov, ฤรญm sa potvrdilo, ลพe prรญstroje spฤบลali ลกpecifikovanรฉ poลพiadavky MP a prรญsluลกnรฝch noriem.
Kontrolovali sme takisto ฤistotu vลกetkรฝch dรดleลพitรฝch sรบฤastรญ prรญstrojov a napรคtie ich napรกjacรญch zdrojov. Pred meranรญm sme meracie prรญstroje vystavili adaptaฤnรฉmu ฤasu osvetlenia snรญmaฤov, ktorรฉ rรกdovo zodpovedalo meranรฉmu osvetleniu. Za adaptaฤnรฝ ฤas sa povaลพuje takรฝ ฤas, po ktorom sa รบdaje prรญstroja vystavenรฉho konลกtantnรฉmu osvetleniu nemenia. Meracie prรญstroje sme pred meranรญm a poฤas neho chrรกnili pred vplyvmi, ktorรฉ by mohli nepriaznivo ovplyvniลฅ vรฝsledky merania.
Pomocnรฉ zariadenia, resp. prรญstroje na nefotometrickรฉ merania
Na nastavenie oka pozorovateฤพa 1,5 m nad povrchom vozovky pri meranรญ jasu bodov v jazdnom pruhu sme pouลพili trojnoลพku (model Manfrotto 128 LP), ktorรก umoลพnila nastaviลฅ uhol pozorovania jasomera na 89ยฐ ยฑ 0,5ยฐ. Geometrickรฉ รบdaje osvetฤพovacรญch zariadenรญ sme merali laserovรฝm dฤบลพkomerom, model Disto D8 (ฤ. 502860098, vรฝrobca LEICA), a pรกsmom, model FUN 30, Long Fiberglass tape 30 m. Teplotu a vlhkosลฅ sme merali vo vรฝลกke 1,0 m nad vozovkou meteostanicou Anemometer T 410-2, model 0560-4102.
Podmienky merania
Pred meranรญm svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ osvetฤพovacieho zariadenia tunela bol dodrลพanรฝ minimรกlny ฤas predbeลพnรฉho starnutia svetelnรฝch zdrojov. Vรฝbojky svietili prinajmenej 100 h. Pred zaฤiatkom merania sme osvetฤพovacie zariadenie uviedli s predstihom do stavu, ktorรฝ je beลพnรฝ pri danom spรดsobe pouลพรญvania osvetlenia relevantnรฉho priestoru.
Pri vรฝbojkรกch sme reลกpektovali minimรกlny ฤas stabilizรกcie svetelnรฉho toku (ustรกlenia prevรกdzkovej teploty) 20 min. Za stabilizovanรฝ sme povaลพovali svetelnรฝ tok vtedy, keฤ meranรก hodnota osvetlenia pri meraniach s odstupom niekoฤพkรฝch minรบt 3-krรกt po sebe nevykazovala systematickรฉ zmeny.
Postup pri meranรญ
Pri meranรญ osvetlenosti sme dbali na sprรกvnu polohu snรญmacej plochy luxmetra LMT POCKET โ LUX 2. Jas povrchu vozovky sme merali jasomerom LMT L 1009 na priestorovo vymedzenej sieti na povrchu vozovky. Pritom:
- priemernรบ osvetlenosลฅ, resp. jas povrchu vozovky sme vypoฤรญtali ako aritmetickรฝ priemer osvetlenosti, resp. jasov meranรฝch bodov siete;
- celkovรบ rovnomernosลฅ osvetlenosti, resp. jasu povrchu vozovky alebo steny tunelovej rรบry U0 sme vypoฤรญtali ako pomer najniลพลกej hodnoty osvetlenosti, resp. jasu, ktorรก sa vyskytuje v ktoromkoฤพvek z bodov vymedzenej siete a priemernej hodnoty osvetlenosti, resp. jasu;
- pozdฤบลพnu rovnomernosลฅ osvetlenosti, resp. jasu povrchu vozovky jazdnรฉho pruhu alebo steny tunela Ul, sme vypoฤรญtali ako pomer medzi najniลพลกou a najvyลกลกou hodnotou osvetlenosti, resp. jasu v rรกmci kaลพdรฉho zvolenรฉho pozdฤบลพneho smeru jazdnรฉho pruhu.
Pri meranรญ jasu sa pozorovateฤพ nachรกdzal 60 m pred radom bodov merania v relevantnej oblasti. V prieฤnom smere sa pozorovateฤพ nachรกdzal v osi pravรฉho jazdnรฉho pruhu.
Parametre osvetlenia jednotlivรฝch ฤastรญ tunela Povaลพskรฝ Chlmec
Prevรกdzkovรฉ osvetlenie
Z analรฝzy vรฝpoฤtu priemernรฉho jasu v prvej polovici medznรฉho pรกsma JR vychรกdza, ลพe pomer jasu na povrchu stien (167 cd/m2) a vozovky v pozdฤบลพnom smere tunelovej rรบry (204 cd/m2) je 80 %. Tento vรฝsledok sa potvrdil aj meranรญm. Percentuรกlny pomer rozdielu medzi vypoฤรญtanรฝmi a nameranรฝmi hodnotami priemernรฉho jasu na povrchu vozovky a stien tunela na รบrovni pribliลพne 10 % pritom vyhovuje MP. Vzhฤพadom na to, ลพe pre oko pozorovateฤพa sรบ rozhodujรบce jasy na povrchu vozovky, bolo bezpredmetnรฉ meraลฅ hladinu osvetlenia v adaptaฤnom pรกsme tunela.
Percentuรกlny pomer rozdielu medzi vypoฤรญtanรฝmi a nameranรฝmi hodnotami priemernรฉho jasu na povrchu vozovky a stien tunela vnรบtornรฉho pรกsma JR cez deล bol pribliลพne 10 %. Po zohฤพadnenรญ udrลพiavacieho ฤiniteฤพa 0,7 je oฤakรกvanรก hodnota pred ฤistenรญm osvetฤพovacej sรบstavy cez deล 4,6 cd/m2. Oฤakรกvanรก hodnota pred ฤistenรญm osvetฤพovacej sรบstavy v noci je 2,2 cd/m2. Tieto hodnoty spฤบลajรบ zadanie.
รroveล jasu vo vnรบtornom pรกsme sa udrลพuje na konลกtantnej hodnote zabezpeฤujรบcej bezpeฤnรฝ prejazd tunelom. Je sรบฤasลฅou nรบdzovรฉho osvetlenia a slรบลพi na osvetlenie jazdnรฝch pruhov pri vรฝpadku elektrickej energie. V tomto prรญpade bude ฤasลฅ prejazdovรฉho osvetlenia tunela zapnutรก na 100 %. Zรกroveล je pri tuneli Povaลพskรฝ Chlmec navrhnutรก pri vรฝpadku elektrickej energie znรญลพenรก prejazdnรก rรฝchlosลฅ 60 km/h. Nรบdzovรฉ osvetlenie sa napรกja zo zรกlohovanรฉho zdroja (UPS, dieselgenerรกtor).
Prechodovรฉ (chodci) a prejazdnรฉ (vozidlรก) prieฤne prepojenia
Priemernรก osvetlenosลฅ na รบrovni podlahy prechodovรฉho prieฤneho prepojenia bola Em = 337 lx. Podฤพa STN EN 12464-1 sa poลพaduje v prรญpade prechodu chodcov pri komunikaฤnรฝch zรณnach na รบrovni podlahy osvetlenosลฅ 100 lx. Priemernรก osvetlenosลฅ na รบrovni podlahy prejazdnรฉho prieฤneho prepojenia bola Em = 370 lx. Podฤพa STN EN 12464-1 sa poลพaduje v prรญpade prejazdu vozidiel pri komunikaฤnรฝch zรณnach na รบrovni podlahy osvetlenosลฅ 150 lx. Prechodovรฉ a prejazdnรฉ prieฤne prepojenia sรบ osvetlenรฉ s dostatoฤnou rezervou a pri rozstupe pribliลพne 5 m je aj osvetlenie ideรกlne rovnomernรฉ.
V oboch prรญpadoch bola osvetlenosลฅ podlahy pred dverami nรบdzovรฝch vรฝchodov pod LED svietidlom na รบrovni 250 lx. Pri ลกtandardnej prevรกdzke tunela moลพno osvetlenosลฅ podlahy znรญลพiลฅ na 25 %, ฤiลพe asi na 75 lx, naopak, v prรญpade incidentu moลพno automaticky zvรฝลกiลฅ intenzitu osvetlenosti na 100 %.
Nรบdzovรฝ zรกliv
Priemernรก osvetlenosลฅ na povrchu nรบdzovรฉho zรกlivu bola Em = 447,5 lx.
Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie pred a za tunelom
V dรดsledku daลพฤa v oblasti tunela Povaลพskรฝ Chlmec sa povrch vozovky jazdnรฉho pรกsu zmenil na mokrรฝ. Preto sme vyhodnotili vonkajลกie osvetlenie pred portรกlom tunela podฤพa STN EN 13201-2 pre kolรญzne รบseky. V tomto prรญpade sa vyhodnocuje priemernรก osvetlenosลฅ Em a celkovรก rovnomernosลฅ osvetlenosti U0 meranรก podฤพa STN EN 13201-4.
Pri poลพadovanom priemernom jase vnรบtri tunela v noci na รบrovni 2 cd/m2 musรญ byลฅ jas na priฤพahlรฝch รบsekoch otvorenej komunikรกcie aspoล 1 cd/m2, ฤo podฤพa STN EN 13201-2 zodpovedรก triede osvetlenia M3, ktorรบ moลพno nahradiลฅ triedou osvetlenia C3 s udrลพiavanou osvetlenosลฅou Em = 15 lx a rovnomernosลฅou osvetlenosti U0 = 0,40. Meracie pole obsahovalo dve svietidlรก jednostrannej osvetฤพovacej sรบstavy. Hodnoty priemernej osvetlenosti a rovnomernosti osvetlenosti na povrchu vozovky pred portรกlom tunela boli Em = 30,43 lx a U0 = 0,59.
Posรบdenie neistoty merania
Neistotu merania moลพno opรญsaลฅ tromi skupinami zloลพiek, ktorรฉ sa tรฝkajรบ:
- metrologickรฝch vlastnostรญ meracieho systรฉmu a vplyvu metรณdy merania,
- vplyvu vรฝskytu zriedkavostรญ a usporiadania osvetฤพovacieho zariadenia v tuneli,
- vplyvu existencie okamลพitรฝch zriedkavostรญ osvetฤพovacieho zariadenia v tuneli a klimatickรฝch a okolitรฝch podmienok.
Tieto tri skupiny zloลพiek treba oddeliลฅ, lebo poslednรก skupina zloลพiek sa mรดลพe od jednรฉho merania k druhรฉmu znaฤne meniลฅ, zatiaฤพ ฤo vplyv metrologickรฝch vlastnostรญ meracieho systรฉmu zostane v podstate stรกly. Rozliลกujรบ sa rรดzne zdroje neistoty merania:
- presnosลฅ meracรญch prรญstrojov,
- presnosลฅ polohy meracieho bodu alebo priestorovo vymedzenej meracej siete,
- vplyv metรณdy merania,
- vplyv postupu vyhodnotenia merania,
- vlastnosti osvetฤพovacieho zariadenia v tuneli a stabilita svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ poฤas meranรญ,
- prevรกdzkovรฉ napรคtie,
- klimatickรฉ podmienky (teplota okolia, vlhkosลฅ povrchu vozovky atฤ.),
- prekรกลพky tvoriace tiene, ktorรฉ mรดลพe vytvรกraลฅ vetracรญ systรฉm tunela, alebo inรฉ prekรกลพky, cudzie a ruลกivรฉ svetlo z okolia atฤ.
Z praktickรฝch dรดvodov vystavenรฝ protokol neobsahuje analรฝzu vลกetkรฝch zdrojov neistoty merania, pretoลพe:
- neboli kontrolovanรฉ pracovnรญkmi, ktorรญ sa podieฤพali na meranรญ,
- zaznamenanie a vyhodnotenie tรฝchto nefotometrickรฝch meranรญ je komplikovanรฉ a finanฤne nรกroฤnรฉ,
- osvetlenie v tuneli bolo vyhodnotenรฉ v reรกlnych prevรกdzkovรฝch podmienkach, podrobnosti nie sรบ dรดleลพitรฉ,
- vplyv tรฝchto podmienok na nameranรฉ hodnoty osvetlenosti alebo jasu je neznรกmy a nie je moลพnรฉ urฤiลฅ ich vplyv na neistotu merania bez sรฉrie komplikovanรฝch a drahรฝch meranรญ.
Zรกkladom urฤenia neistoty merania bola preto rozลกรญrenรก ลกtandardnรก neistota kalibrรกcie pouลพitรฝch meracรญch prรญstrojov (luxmetra LMT POCKET โ LUX 2 a jasomera LMT L 1009) U = 4 %. Pri pravdepodobnosti 95 % sme pouลพili koeficient rozลกรญrenia ku = 2.
Zhrnutie vรฝsledkov merania
ฤiastkovรฉ hodnoty boli zhrnutรฉ do tabuliek oznaฤenรฝch tak, aby bolo pri kaลพdej hodnote moลพnรฉ identifikovaลฅ miesto vรฝpoฤtu a merania. ฤalej sรบ uvedenรฉ rozhodujรบce hodnoty zistenรฝch meranรญ, upravenรฉ odhadom neistoty merania:
- priemernรฝ jas v prvej polovici medznรฉho pรกsma, regulaฤnรก skupina S1: Lm, kor = 227 ยฑ (0,04 ร 227) = (227 ยฑ 9,08) cd/m2,
- priemernรฝ jas vnรบtornรฉho pรกsma, regulaฤnรก skupina S5 + S6: Lm, kor = 6,56 ยฑ (0,04 ร 6,56) = (6,56 ยฑ 0,26) cd/m2,
- prechodovรฉ prieฤne prepojenie (chodci): Em, kor = 337 ยฑ (0,04 ร 337) = (337 ยฑ 13,48) lx,
- prejazdnรฉ prieฤne prepojenie (vozidlรก): Em, kor = 370 ยฑ (0,04 ร 370) = (370 ยฑ 14,80) lx,
- pred dverami nรบdzovรฝch vรฝchodov: Em, kor = 250 ยฑ (0,04 ร 250) = (250 ยฑ 10) lx,
- nรบdzovรฝ zรกliv: Em, kor = 447,5 ยฑ (0,04 ร 447,5) = (447,5 ยฑ 17,90) lx,
- vonkajลกie osvetlenie: Em, kor = 30,43 ยฑ (0,04 ร 30,43) = (30,43 ยฑ 1,21) lx.
Automatickรฉ riadenie osvetlenia vjazdovรฉho pรกsma vo dne
Osvetlenie vjazdovรฉho pรกsma je zรกkladnรฉ. Preto sa v sรบlade s ฤiniteฤพom k pre protismernรฉ osvetlenie pri nรกvrhovej rรฝchlosti 100 km/h nastavil pomer vnรบtornรฉho korekฤnรฉho jasomera a vonkajลกieho jasomera na รบrovni 0,05. Zรกloลพnรก regulรกcia pri vรฝpadku vnรบtornรฉho korekฤnรฉho jasomera je v tuneli nastavenรก podฤพa tab. 1.
Tab. 1 Nastavenie zรกloลพnej regulรกcie
Zรกver
Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe:
- svetelnรฉ zdroje a svietidlรก nevyhnutnรฉ na adaptaฤnรฉ a prejazdnรฉ osvetlenie tunela, evakuaฤnรฉ osvetlenie a vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli, osvetlenie zรกlivov, prechodovรฉ a prejazdnรฉ osvetlenie prieฤnych prepojenรญ, ako aj vonkajลกie osvetlenie รบsekov diaฤพnice pred portรกlmi sรบ TOP produkty;
- pred a za portรกlom sรบ umiestnenรฉ kalibrovanรฉ jasomery;
- projektant osvetlenia Ing. Aleลก Kaลa (ZG Lighting Czech Republic, s. r. o.) perfektne zvlรกdol softvรฉr ReluxTunnel.
Kvalita inลกtalรกcie kontrolovanรฉho technologickรฉho systรฉmu, ku ktorรฉmu patria uvedenรฉ prvky, je bezchybnรก. Vykonanรฉ merania a zhodnotenie projektovej dokumentรกcie preukรกzali, ลพe kontrolovanรฉ osvetฤพovacie sรบstavy cestnรฉho tunela Povaลพskรฝ Chlmec vyhovujรบ v plnom rozsahu poลพiadavkรกm MP a citovanรฝm normรกm. Tento zรกver garantuje zvรฝลกenรบ bezpeฤnosลฅ dopravy, zrakovรบ pohodu vodiฤov, efektรญvnu รบdrลพbu a optimรกlne ovlรกdanie osvetlenia tunela.
TEXT: prof. Ing. Pavol Horลรกk, DrSc. โ PROMETEUS
Pavol Horลรกk sa venuje osvetleniu pozemnรฝch komunikรกciรญ, projektovaniu osvetlenia cestnรฝch tunelov, osvetleniu ลกportovรญsk a meraniu svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ osvetฤพovacรญch zariadenรญ vo vลกetkรฝch aplikรกciรกch. Meranie tunela vykonal spolu s Ing. Silviou ฤerลanskou a Ing. Michalom Ulฤรกkom z Vรฝskumnรฉho รบstavu dopravnรฉho, a. s., z 5. na 6. 10. 2017 v ฤase od 19.00 h do 02.30 h.
Poฤakovanie patrรญ tรญmu pracovnรญkov Deltech, a. s., Eltodo, a. s. a ZG Lighting Slovakia, s. r. o., ktorรญ pri poskytli prรญprave a poฤas merania vลกetky poลพadovanรฉ informรกcie a dokumenty vrรกtane pouลพitรฝch fotografiรญ produktov a osvetฤพovacรญch sรบstav.
The most modern road tunnel in Slovakia is Povaลพskรฝ Chlmec
Construction of the section of the D3 motorway ลฝilina, Strรกลพov- ลฝilina, Brodno, opened on December 2, 2017, lasting three and a half years to build with costs of 255mil. euros. This technically extremely demanding stretch is 4,25 km long and includes a 1,5-kilometer-long estacade over Hriฤovskรก dam, which stands on 57 pylons built predominantly in a water tank, and a two-way tunnel for one-way traffic below Chlmec Hill, whose northern pipe measures 2 249, and southern 2 186,5 m.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2018.